FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Vastaan tänne kun en parempaakaan keksinyt. Alkup. oli "Lisää kuolleita..."-ketjussa.

Taitaa olla painetta tilillä/sukanvarressa, jos tommoista 50,000 pitää mitättömänä summana? Tuo on helposti 2v vuosiansio monille.
Tiedän ihan hyvin, miten suomalaisten varallisuus on jakautunut ja kuinka korkealle 320k:lla pääsee - noin 75%:lla samanikäisistä on vähemmän varallisuutta. Nyt en siis vertaillut mediaanisuomalaiseen, vaan mietin Veskun kaltaista viihdemaailman ykkösnimeä, joka on luonut hyvin pitkän uran. Parhaimmillaan Vesku ansaitsi 100k - 150k vuodessa. Siihen suhteutettuna 320k varallisuus 77v iässä on todella vähän. Mutta en sinänsä ihmettele, ettei taiteilijalla ole ykkösenä mielessä varallisuuden kasvattaminen.

eihän se tietty paljoa tuota muuta, mutta omaisuushan oli 360k josta vähennetään velka 40k. Mutta nostaa vähän muun omaisuuden arvoa.

Ja miten se menee tuossa tapauksessa, kun firman arvo oli 280k ja sillä oli tuo mökki 170k. eli onko tuo sen 360k päälle vai sisällytetty tuohon summaan??
Siis vain nettovarallisuus on varallisuutta. Jos otat miljoonan lainan, jolla ostat miljoonan mökin, niin nollilla olet - tai lähinnä miinuksella. Ja tuo 170k sisältyy 280k:hon. Ei sen päälle.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Vastaan tänne kun en parempaakaan keksinyt. Alkup. oli "Lisää kuolleita..."-ketjussa.



Tiedän ihan hyvin, miten suomalaisten varallisuus on jakautunut ja kuinka korkealle 320k:lla pääsee - noin 75%:lla samanikäisistä on vähemmän varallisuutta. Nyt en siis vertaillut mediaanisuomalaiseen, vaan mietin Veskun kaltaista viihdemaailman ykkösnimeä, joka on luonut hyvin pitkän uran. Parhaimmillaan Vesku ansaitsi 100k - 150k vuodessa. Siihen suhteutettuna 320k varallisuus 77v iässä on todella vähän. Mutta en sinänsä ihmettele, ettei taiteilijalla ole ykkösenä mielessä varallisuuden kasvattaminen.



Siis vain nettovarallisuus on varallisuutta. Jos otat miljoonan lainan, jolla ostat miljoonan mökin, niin nollilla olet - tai lähinnä miinuksella. Ja tuo 170k sisältyy 280k:hon. Ei sen päälle.
Veskun 18 viime vuoden keskiansiot olivat liki 200te vuodessa.


On siinä saanut rahoja polttaa tai sitten jakaa perillisille tavalla tai toisella…
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Onko FIRE projektit edenneet? Varmaan monella sijoitusten arvo laskenut, toisaalta oltaisiinko pohja nähty ja jos kassa riittää nyt niin helppo vetää liipaisimesta ja jäädä viettämään parempia päiviä?

Yhdenlainen tarina pesäballistilta. Onni on olla tyytyväinen siihen mitä on eikä hamuta aina lisää ja lisää. Esittää ihan hyvän kysymyksen tuo heppu

But he found the M.L.B. life to be unfulfilling in some unexpected ways. “Baseball set me up for life,” he said. “I love it, and I respect it. But it was part of this culture of consumerism and overconsumption that began to weigh really heavily on me. Even when I retired, people said: ‘You might be walking away from millions of dollars!’ But I’d already made millions of dollars. Why do we always have to have more, more, more?”
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Onko FIRE projektit edenneet?
Itse olen ainakin sinänsä tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseen.
Eli vielä on lähes vuoden loppuun alle 5 sentin sähkösopimus käytössä. Kun korot alkoivat nousta tein hieman suuremman lyhennyksen asuntolainaan sitä varten kerätystä puskurista.

2021 marraskuussa sovittu maalämpöurakka tehtiin sovitusti 2022 touko-kesäkuun vaihteessa jolloin hankittu myös ilmanlämpöpumppu ihan viilennykseen. Saimme myös 50% hinnasta ARA rahoituksella maksettua joten oikein hyvä diili.

Nyt on asumisen kulut tippuneet noin 50€/kk ja elämisen taso noussut hieman. Aiemmin oli käytössä öljylämmitys. Otaksun että tarkempaa (ei arviota) näkee sitten esim. tämän vuoden marraskuun paikkeilla paljonko tuossa säästää per vuosi.

Ainoita "huonoja puolia" mitä nyt huomaa on hieman nousseet ruokatarvikkeiden hinnat, mutta eipä sekään niin elämää mullista. Hieman epävarmaa löytääkö kesä/blackfriday haitarilla uutta alle 5 sentin ja 0€/kk sähkösopimusta mutta ei siitäkään nyt mitään stressiä viitsi alkaa ottamaan.

Toki Ukrainan sota, Venäjän pakotteet jne. voivat helposti vaikuttaa jos salkkua ei olisi hajautettu mutta nyt se menee lähinnä normaalina markkinoiden heiluntana.

Olen siis edelleen sen wanhan hyvän sanonnan kannalla, "ei ne suuret tulot vaan pienet kulut". Tietysti niitä tulojakin kuuluu olla mutta jos on saavuttanut tasapainon elämässä eikä (toivottavasti) tule mitään 50 villityksiä kuten ostaa urheiluautoa tjsp. uskoisin kaiken sujuvan oikein hyvin ns. "omalla painollaan".

Vielä siis näyttää siltä että kun jossain vaiheessa saa tämän asuntolainan hoidettua (vielä joku 17 vuotta ellei tee suurempia lyhennyksiä aiemmin) elämisen kulut ovat huomattavan pienet.
Tietysti jatkaen järkevää säästämistä ihan varmasti jossain vaiheessa tulevia korjauksia jne. varten on suositeltavaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Viime vuonna kun osakekurssit oli matalimmillaan niin kävi mielessä, että näinköhän FIRE tuli suunniteltua oikein. Mielenpäällä oli, että mitä jos tulee toinenkin vuosi perään yhtä rajua karhumarkkinaa. Hyvin kuitenkin on toivuttu vaikka sijoitukset edelleen tuntuvat kovin epävakailta. Teoreettinen x%/vuosi tuottoa tasaisesti ei toteudu ollenkaan. Ehkä pitäisi tavoitella pienempää voittoa tai parempaa hajautusta, toisaalta tuntuu että ennemmin on kiinni omasta mielestään voittavissa yrityksissä ja sektoreissa.

Nyt on 1.5v FIREä takana. Tekeminen ei tunnu loppuvan ja tylsää ei ole ollut. Jos joku käy töissä, kun muuten olisi tylsää niin en ymmärrä. Kaikenlaista voi tehdä ja aika ei riitä vaikka saa valita itse kaiken mitä tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Nyt on 1.5v FIREä takana. Tekeminen ei tunnu loppuvan ja tylsää ei ole ollut. Jos joku käy töissä, kun muuten olisi tylsää niin en ymmärrä. Kaikenlaista voi tehdä ja aika ei riitä vaikka saa valita itse kaiken mitä tekee.
Tossa on vaan se että ”kaikki kiva” tekeminen maksaa, eli pitää sitä kassaakin olla. Vähissä on tekemiset jos ”peruseläminen aka hengissä pysyminen” vie jo 80% kassavirrasta. Joku vesijetti omaksi 10k€, päivän vuokraksi bensan kanssa ei oikein 300€ riitä, laskettelussa hissiliput maksaa 1/2 omaisuudesta ellei pysäköi yhteen keskukseen kausilipulla (eikö se majoituskaan halpaa ole), jne. No joku kalastaminen rannalta ja frisbee golfin heitto o halpaa mutta siinäpä ne sitten alkaa olemaankin :).
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Tossa on vaan se että ”kaikki kiva” tekeminen maksaa, eli pitää sitä kassaakin olla. Vähissä on tekemiset jos ”peruseläminen aka hengissä pysyminen” vie jo 80% kassavirrasta. Joku vesijetti omaksi 10k€, päivän vuokraksi bensan kanssa ei oikein 300€ riitä, laskettelussa hissiliput maksaa 1/2 omaisuudesta ellei pysäköi yhteen keskukseen kausilipulla (eikö se majoituskaan halpaa ole), jne. No joku kalastaminen rannalta ja frisbee golfin heitto o halpaa mutta siinäpä ne sitten alkaa olemaankin :).
Riippuu miten määrittelee kivan. Ei mun harrastukset kovin kalliita ole. Kalastus, kitaransoitto, eräily, kesällä marja ja sienihommat suomessa, tietokone/konsolipelit jne. Toki, jos kiinnostaa vain kalliit asiat niin sitten tarvii miettiä budjetit sen mukaan. Jokainen asettaa omat rajoitteet. Jos kovin tuhlaa niin tuskin FIRE on edes kiikarissa.

Paljon säästän sillä, että matkustamisen sijaan asun kiinnostavassa paikassa. Kun käy tylsäksi niin muutan.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Tossa on vaan se että ”kaikki kiva” tekeminen maksaa, eli pitää sitä kassaakin olla. Vähissä on tekemiset jos ”peruseläminen aka hengissä pysyminen” vie jo 80% kassavirrasta.
Osittain samaa mieltä, tosin hieman eri syistä. Eli vaikka ei nyt miettisi mitään päälle puolen miljoonan mökkejä Saimaan rannalta niin JOS oikeasti eläminen vie 80% varatuista tuloista voi tulla karu herätys. Kun siis ikää tulee ja tarvisi sitten alkaa maksamaan sairaala, lääke ja ja muita nousevia kuluja tai muuttaa esim. palvelutaloon mikä toki palvelee mutta ne hinnat ovat aika korkeat vaikka sen oman kämpän laittaisikin myyden.

Lisäksi se peruseläminenkin tarvitsee välistä jotain extraa, kun jokin hajoaa tai kun haluaa hankkia jotain uutta mitä varten on hyvä olla myös säästössä puskuria tai kerätä sitä. Vaikka ne uudet vaelluskengät mitkä ehkä saa jollain 70-80€ hintaan Amazonista mutta tarvii nekin uusia aina välillä vaikka se kävely ja luonnossa vaeltaminen olisi muuten ilmaista.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 636
Nyt on 1.5v FIREä takana. Tekeminen ei tunnu loppuvan ja tylsää ei ole ollut. Jos joku käy töissä, kun muuten olisi tylsää niin en ymmärrä. Kaikenlaista voi tehdä ja aika ei riitä vaikka saa valita itse kaiken mitä tekee.
Voi töidenkin tekeminen olla ihan mukavaa, jos ei siellä ei tarvi sykkiä kauheasti ja voi tehdä lyhyempää viikkoa. Esim. neljä päivää viikossa tehdessä työt tuntuu paljon mukavammalta kuin täydellä viikolla. Harmillisen harva työnantaja vaan suostuu tällaiseen järjestelyyn.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Kuvittelisin, että jos haluaa maksimoida kulutusta niin downshift on parempi mekanismi kuin FIRE. Tekee edes jonniinverran töitä.

Mun vuosibudjetti on laskettu 70k$/vuosi + satunnaiset siihen päälle kuten toisinaan uuden auton hankinta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Voi töidenkin tekeminen olla ihan mukavaa, jos ei siellä ei tarvi sykkiä kauheasti ja voi tehdä lyhyempää viikkoa. Esim. neljä päivää viikossa tehdessä työt tuntuu paljon mukavammalta kuin täydellä viikolla. Harmillisen harva työnantaja vaan suostuu tällaiseen järjestelyyn.
Pitkään töissä oli kivaa, mutta viimonen 9v pelkkää tervanjuontia rahanperässä. Aikansa kutakin. Mieluummin puuhailen omia juttuja, kun mahdollisuus siihen on. Nyt koodailen retrokoneelle demoa muiden harrasteiden ohessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Kuvittelisin, että jos haluaa maksimoida kulutusta niin downshift on parempi mekanismi kuin FIRE. Tekee edes jonniinverran töitä.

Mun vuosibudjetti on laskettu 70k$/vuosi + satunnaiset siihen päälle kuten toisinaan uuden auton hankinta.
No joo, en tiedä mitä tolla rahalla tekee jenkeissä, mutta Suomessa sillä olisi työssäkäyvien palkansaajien ylimmässä desiilissä eli kyllä tolla rahalla ainakin Suomessa tekee vaikka ja mitä ellei ole ihan pakkomielle asua eirassa penthousessa ja pitää nopeaa autoa tallissa. Eli juurikin nuo esimerkin mukaiset vesijetit ja laskettelut tms. ”silloin tällöin”-tai vaikka melkein päivittäin- ei tunnu missään.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Mun vuosibudjetti on laskettu 70k$/vuosi + satunnaiset siihen päälle kuten toisinaan uuden auton hankinta.
Tuosta voi helposti laskea että jos haluat aloittaa FIRE:n esim. 50v iässä ja lasket että eläisit 100v tarvitset 3½ miljoonaa + tietysti hieman randomia kuten ne uudet autot ja muuta. Tuo kannattaa laskea hieman yläkanttiin kuin alakanttiin, ettei pääse tapahtumaan tilannetta että huomaakin eläneensä pidempään kuin rahat riittävät.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
No joo, en tiedä mitä tolla rahalla tekee jenkeissä, mutta Suomessa sillä olisi työssäkäyvien palkansaajien ylimmässä desiilissä eli kyllä tolla rahalla ainakin Suomessa tekee vaikka ja mitä ellei ole ihan pakkomielle asua eirassa penthousessa ja pitää nopeaa autoa tallissa. Eli juurikin nuo esimerkin mukaiset vesijetit ja laskettelut ”silloin tällöin” ei tunnu missään.
En mä ostais vesijettiä, venettä tms. Oon laskenut, että aika moni lelu on parempi vuokrata. Vuokra on by far isoin menoerä 24k$vuosi. Suurimman osan ajasta menot pakollisten ulkopuolelta on vain satasia kuussa. Isoimmat menoerät vuokra, ruoka,vaatteet, pesuaineet jne, suomen lomareissu, vakuutukset(terveys, hampaat, silmät, auto, asunto) järjestyksessä.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Itse taas laskin hieman päinvastoin. Eli minulle tulee halvemmaksi ostaa se paikka missä haluan asua kuin maksaa vuokraa lopun elämääni. Toki tämä riippuu paikasta ja esim. Helsingin tai varmaan myös USA:n tietyt paikat ovat sellaisia että niihin ei järkevillä rahoilla pääse ikinä omistukseen joten vuokralla asuminen on ainoa vaihtoehto.

Tämä myös tarkoittaa suoraan sitä että myöhemmin ne elämisen kulut ovat huomattavasti halvempia kuin nyt ne ovat vain lievästi halvempia kuin jos asuisin vuokralla. Mikä pitkällä tähtäimellä tarkoittaa sitä että elämiseen tarvittava kuukausittainen budjetti voi olla jopa jonkun tuhannen euroa vähemmän kuin vuokralla asuessa. Miettien mahdollisia nousevia vuokria tulevien vuosikymmenien kuluessa vaikka eläminen itse ei niin paljoa nousekaan.

Lisäksi tietysti se että jos on oma tontti ja oma asunto siitä ei joudu muuttamaan niin helposti kuin vuokralla ollessa. Jos siis vuokranantaja kuolee, myy paikan tai vaikka päättää muuttaa siihen itse.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Itse taas laskin hieman päinvastoin. Eli minulle tulee halvemmaksi ostaa se paikka missä haluan asua kuin maksaa vuokraa lopun elämääni. Toki tämä riippuu paikasta ja esim. Helsingin tai varmaan myös USA:n tietyt paikat ovat sellaisia että niihin ei järkevillä rahoilla pääse ikinä omistukseen joten vuokralla asuminen on ainoa vaihtoehto.
En edes yritä minimoida asumiskustannusta. Yritän matkustaa mukavasti ja hintatehokkaasti maailman ympäri. Jos tulee paikka vastaan mikä räjäyttää mielen niin ostan kämpän. Ehkä vuosi/kaksi vielä las vegasia ja sit etiäpäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Itse taas laskin hieman päinvastoin. Eli minulle tulee halvemmaksi ostaa se paikka missä haluan asua kuin maksaa vuokraa lopun elämääni.
Omistaminen ei ole kauhean halpaa hommaa.

Jos ei ihan hinnat-alkaen asuntoa kelpuuta, niin ylläpito maksaa paljon - etenkin siinä vaiheessa kun ikää alkaa olla mittarissa 60+ ja itse remppaaminen alkaa muuttua aina vain hankalammaksi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Tuosta voi helposti laskea että jos haluat aloittaa FIRE:n esim. 50v iässä ja lasket että eläisit 100v tarvitset 3½ miljoonaa + tietysti hieman randomia kuten ne uudet autot ja muuta. Tuo kannattaa laskea hieman yläkanttiin kuin alakanttiin, ettei pääse tapahtumaan tilannetta että huomaakin eläneensä pidempään kuin rahat riittävät.
Tarvin tällä hetkellä noin 50k$ siihen, että saa elettyä kivasti. 20k$ on budjetissa huvitteluvaraa. Viime vuonna ostin amigoita ja muita retrotietokoneita reilusti 5-numeroisella summalla, kun budjetissa oli varaa. Kertasijoituksia, lisäsi onnellisuutta.

Ex-työpaikan kautta sai sijoitusneuvontaa mitä käytin FIRE-suunnitelman stressitestaukseen. Siinä tuli kaikenlaisia mielenkiintoista pointtia esiin kuten end of life care ja sen hinta, inflaation ja myös iän vaikutus esimerkiksi terveysvakuutukseen, medicaid/medicare jne. Mun suunnitelman pitäisi olla ihan vakaalla pohjalla. Jos tää sylttää niin maailmantalous on sellaisessa paikassa, että monella muullakin kuin mulla ahdistaa.

Kaiken kyllä sais helposti menemään, mutta mulla on filtterinä "lisääkö asia X onnellisuutta". Jos ei lisää niin jätän ostamatta. Kalliit autot, veneet, yms. lähinnä vähentäis mun onnellisuutta, kun sitten vahtisin neuroottisena ettei tule naarmuja, lommoja ja miettisin miten arvo alenee,... Veneet varsinkin on sellainen, että jos käy vain kourallisen reissuja merellä niin parempi vaan käydä vuokravehkeellä tai opasreissulla. Suomessa on wanhemmilla pelit ja vehkeet mitä voi kesällä käyttää. Tosin innostuin enemmän kajakkikalastuksesta ja sellaisen hommasin suomeen. Kajakkikalastus on ihan huippua,...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Itse taas laskin hieman päinvastoin. Eli minulle tulee halvemmaksi ostaa se paikka missä haluan asua kuin maksaa vuokraa lopun elämääni. Toki tämä riippuu paikasta ja esim. Helsingin tai varmaan myös USA:n tietyt paikat ovat sellaisia että niihin ei järkevillä rahoilla pääse ikinä omistukseen joten vuokralla asuminen on ainoa vaihtoehto.
1676445385893.png
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Onko FIRE projektit edenneet? Varmaan monella sijoitusten arvo laskenut, toisaalta oltaisiinko pohja nähty ja jos kassa riittää nyt niin helppo vetää liipaisimesta ja jäädä viettämään parempia päiviä?
Oma sijoitusvarallisuus kasvoi viime vuonnakin, tähän tosin saattoi hieman vaikuttaa reilumpi 6-numeroinen kertaerä joka kilahti tilille. Toisaalta olen maksellut taseesta itselleni viimeiset kolme vuotta täydet (~100 000€) verohuojennetut osingot, ilman niitä oltaisiin kohta lähempänä kolmea kuin kahta miljoonaa. Nettovarallisuus siis jonkin verran sijoitusvarallisuutta isompi mutta en huomioi laskelmissani asuntoa ynnä muuta irtainta tuottamatonta omaisuutta. Sijoituslainatkin ovat nyt markkinanousun myötä nollassa, jos osakemarkkina laskee ~30% laitan isomman velkavivun tehostamaan tuottoja.
1676447986329.png
Vuoteen 2023 lähdettiin Teemu Selänteen tyyliin ajatuksella "one more year" ennen vapaaherran elämää. Näin suurperheellisenä kulutaso on vähän sinkkutalouksia isompi, uskoisin 10 000 euron nettotulojen kuukaudessa riittävän elintasoni ylläpitpoon. Palkkatyöt lopetettuani tarkoituksena käyttää muutama kuukausi harrastusprojektiin tai kahteen, näistä voisi ansaita jatkossa muutaman tonnin passiiviset tulot kuukaudessa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
uskoisin 10 000 euron nettotulojen kuukaudessa riittävän elintasoni ylläpitpoon
Eli sama laskelma kuin aiemminkin, jos olet nyt vaikka sen 50v ja otaksutaan että elät 100v ikään tarvisit vain 6 miljoonaa tilille. Toki tuo jotain tuottaa mutta tuottaako 6 miljoonaa sitten 120 000€/vuodessa? Toisaalta voihan tuosta 6 miljoonasta hieman kuluttaakin, riippuen aikooko elää ainoastaan koroilla vai kuluttaa ne säästöt siihen mennessä kun täyttää sen teoreettisen 100 vuotta.

Toisaalta jos esim. 2000€ riittäisi nykyisen elintason ylläpitoon joku 1.2 miljoonaa riittäisi seuraaviksi 50 vuodeksi. Mutta järkevää olisi laskea "jotain yllättävää menoa" eli sanotaan 1.5 miljoonaa jolloin joka kuukausi jäisi vielä 500 ylimääräistä (eli 6000€ vuodessa, mikä tekisi 10 vuodessa 60 000€ esim. yllättäviin kunnossapito tai vaikka lääke tms. menoihin minkä luulisi riittävän).

Asia on tietysti eri jos haluaa FIRE:n alkavan vaikka 30 vuoden iässä jolloin voidaan nopeasti laskea että 70 vuotta 10 000€/kk tekisi 8,4 miljoonaa. Tai 2500€/kk tekisi 2.1 miljoonaa. Tämä siis laskien nolla koroilla ja että kun 100 vuotta tulee täyteen kaikki rahat ovat loppu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 371
Tulee suomen asunto myytyä ja puhtaana rahaa siitä jää käteen 50-100k. Nykyisestä asunnosta ulkomailla ei ole velkaa, kiitos AMD osakkeen ja sen asunnon arvo on about 250-300k€. Ikää vähän päälle 30 ja viimeistään 40v tavoite aloittaa FIRE. Rahaa jää tilille palkasta kulujen jälkeen 2k€ joka kuukausi ja nuo 50-100k€ ajattelin laittaa takaisin AMD osakkeeseen.

Eiköhän noilla pitäisi helposti päästä FIRE:ttää 40v iässä. Toki on nainen ja lapsiakin ja naisella omat säästönsä joten ei tarvitse pelkästään omilla rahoilla elää.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Eli sama laskelma kuin aiemminkin, jos olet nyt vaikka sen 50v ja otaksutaan että elät 100v ikään tarvisit vain 6 miljoonaa tilille. Toki tuo jotain tuottaa mutta tuottaako 6 miljoonaa sitten 120 000€/vuodessa? Toisaalta voihan tuosta 6 miljoonasta hieman kuluttaakin, riippuen aikooko elää ainoastaan koroilla vai kuluttaa ne säästöt siihen mennessä kun täyttää sen teoreettisen 100 vuotta.

Toisaalta jos esim. 2000€ riittäisi nykyisen elintason ylläpitoon joku 1.2 miljoonaa riittäisi seuraaviksi 50 vuodeksi. Mutta järkevää olisi laskea "jotain yllättävää menoa" eli sanotaan 1.5 miljoonaa jolloin joka kuukausi jäisi vielä 500 ylimääräistä (eli 6000€ vuodessa, mikä tekisi 10 vuodessa 60 000€ esim. yllättäviin kunnossapito tai vaikka lääke tms. menoihin minkä luulisi riittävän).

Asia on tietysti eri jos haluaa FIRE:n alkavan vaikka 30 vuoden iässä jolloin voidaan nopeasti laskea että 70 vuotta 10 000€/kk tekisi 8,4 miljoonaa. Tai 2500€/kk tekisi 2.1 miljoonaa. Tämä siis laskien nolla koroilla ja että kun 100 vuotta tulee täyteen kaikki rahat ovat loppu.
Tarvittava rahamäärähän riippuu täysin sijoitusten tuotosta. Itse uskon sijoitusteni vuosituoton olevan keskimäärin 8% bruttona, jolloin käteen jäisi 5-numeroinen summa kuukaudessa ilman että sijoituspääoma vähenee. Tähän saakka olen päihittänyt osakeindeksit omasta mielestä matalariskisellä salkulla, jatkossa tähän ei ole edes tarvetta sillä S&P 500 keskimääräinen vuosituotto välillä 1957-2021 on ollut lähes 12%. Helsingin pörssin vuosituotto viimeisen 23 vuoden ajalta on noin 8%. Private equity-sijoituksissa vuosituotot olleet historiallisesti myös yli 10%, käyttämälläni rahastolla vielä huomattavasti enemmän.

Historia ei ole tae tulevasta ja inflaatio syö ostovoimaa mutta en jaksa uskoa mihinkään 4%-sääntöön. Siinähän on 50% sijoitettu huonosti tuottaviin velkakirjoihin. Jos joku vuosi sijoitukset laskevat niin otan kulutukseen vaadittavat rahat lainana sijoituksia vastaan, en ala myymään tappiolla. Aika näyttää olenko oikeassa vai pitääkö tässä vielä lähteä hattu kourassa leipäjonoon :cigarbeye:

1676454999536.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Eli sama laskelma kuin aiemminkin, jos olet nyt vaikka sen 50v ja otaksutaan että elät 100v ikään tarvisit vain 6 miljoonaa tilille. Toki tuo jotain tuottaa mutta tuottaako 6 miljoonaa sitten 120 000€/vuodessa? Toisaalta voihan tuosta 6 miljoonasta hieman kuluttaakin, riippuen aikooko elää ainoastaan koroilla vai kuluttaa ne säästöt siihen mennessä kun täyttää sen teoreettisen 100 vuotta.

Tämä siis laskien nolla koroilla ja että kun 100 vuotta tulee täyteen kaikki rahat ovat loppu.
Mielestäni tuo laskelmatapa ei ole millään tavalla realistinen erityisesti jos henkilö asuu Suomessa.
1) Rahantarve ei ole likimainkaan sama läpi elämän, 70+v ei vaan saa sitä rahaa kulutettua kun ei pysty enää mitään tekemään joka sitä rahaa kuluttaisi
2) Suomessa ei tarvi lääkkeisiin tms budjetoida kuin max 700e/v, sama sairaalakuluihin, siellä tulee katot vastaan ja taikaseinä kuittaa loput
3) Myöskin kun elämän ehtoopuolella pamautat itsesi hoitolaitokseen niin nettovarallisuudella ei ole mitään merkitystä, sitä ei tarvitse mihinkään. Verotettavista tuloista (ellei ne ole ihan helvetin isot) viedään ns. "kaikki" ja sillä saa täyden ylläpidon valtion (noh. kunnan jos tarkkoja ollaan) puolesta.
...
Tuo 0 korolla laskeminen tuhoaa loputkin laskelmasta kun se ei ole millään muotoa järkevä/oletettava tuotto rahalle.

Toisin sanoen pätäkkä tarvitaan sen verran että elää niin pitkäksi että joutuu laitoshoitoon, mutta jo kauan ennen tuota pistettä se rahan tarve on merkittävästi pudonnut siitä mitä se on vielä "nuorena ja terveenä".
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 636
Toisin sanoen pätäkkä tarvitaan sen verran että elää niin pitkäksi että joutuu laitoshoitoon, mutta jo kauan ennen tuota pistettä se rahan tarve on merkittävästi pudonnut siitä mitä se on vielä "nuorena ja terveenä".
Tai pitäisikö paremminkin sanoa keski-ikäisenä ja terveenä? Siinä iässähän ihmisillä vaikuttaa paalua kuluvan eniten, kun taas nuorena (18-25v?) monet nuukailevat selvästi enemmän. :)
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
Kuvittelisin, että jos haluaa maksimoida kulutusta niin downshift on parempi mekanismi kuin FIRE. Tekee edes jonniinverran töitä.
Joo, mä oon nyt noin vuoden ajan tehnyt 2pv/viikko töitä. Ainakin itelleni tällainen järjestely sopii mainiosti - on paljon vapaa-aikaa, mutta silti pysyy aika hyvin kärryillä oman alan trendeistä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Joo, mä oon nyt noin vuoden ajan tehnyt 2pv/viikko töitä. Ainakin itelleni tällainen järjestely sopii mainiosti - on paljon vapaa-aikaa, mutta silti pysyy aika hyvin kärryillä oman alan trendeistä.
Tässä tulee vain vastaan se tosiasia, että harva firma lähtee alle 4pv työsoppariin. Tai siis 4pv/vko on useinkin sovittavissa, mutta siitä alaspäin vaikeutuu...
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Menot kannattaa laskea inflaation huomaanottavana. Simuloi miten kassa kestää + miettii mitä käy isossa karhumarkkinassa + kämpän remppaa, auto, muut isommat lelut jne. Mua auttoi paljon ammattilaisen konsultaation. Muuten olisi jäänyt miettimättä end of life care, inflaation+iän järjetön vaikutus terveysvakuutukseen, historialliset karhumarkkinat ja niistä toipuminen,...

Nyt maksan terveysvakuutuksesta noin 5k$/vuosi. Simulaatio arvelee, että viimeinen vuosi ennen medicaid:in piiriinpääsyä terveysvakuutuksen hinta 25k$/vuosi. Medicaid/medicare niin laskee puoleen terveysvakuutuksen hinta. Kalliiksi käy, mutta toisaalta rahaa vasten saa palvelua,...

Mulla 70k$/vuosi oli lähtönumero. Budjettiin eli menoihin 2.5% inflaatiokorotus vuosittain. Numeroon päädyin sillä, että otin senhetkiset menot ja lisäsin siihen 20k$ huvibudjetin. Tällä pitäisi pärjätä elämän loppuun asti niin, että inflaation ja pidemmät rommaukset huomioonottaen pääoma kasvaa. Rommauksestahan saatiin mallia heti eka FIRE vuoden aikana. Aika hyvin pohjilta on toivuttu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
Tässä tulee vain vastaan se tosiasia, että harva firma lähtee alle 4pv työsoppariin. Tai siis 4pv/vko on useinkin sovittavissa, mutta siitä alaspäin vaikeutuu...
Tää on ihan totta. Ite olen sen verran onnellisessa asemassa, että voin sopia melko vapaasti tekemiseni ja tekemättömyyteni.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Mielestäni tuo laskelmatapa ei ole millään tavalla realistinen erityisesti jos henkilö asuu Suomessa.
Jos nyt ei mennä linjalle "sossu maksaa, yhteiskunta pitää huolta" vaan katsotaan esim. palveluasumisen hintoja:

"
Ympärivuorokautinen palveluasuminen maksaa tavallisesti 3 000 - 6 000 €/kk riippuen hoivatarpeen määrästä.
"

"
Kuutoskaupungeissa eli Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Turussa, Tampereella ja Oulussa tehostettu palveluasuminen maksoi viime vuonna keskimäärin 172 euroa vuorokaudessa eli 5 332 euroa kuukaudessa. Ostopalveluna tuotettuna hinta oli keskimäärin 124 euroa vuorokaudessa eli 3 844 euroa kuukaudessa.
"

Eli samoin kuin se keski-ikäinen henkilö ei ehkä enää halua asua soluasunnossa ja opiskella samalla säästäen niin ehkä se vanhempi henkilö haluaa asua edelleen arvokkaasti ja saada palvelua, ei sitä että hänet pahimmillaan lääkitään täyteen, sidotaan sänkyyn ja makuutetaan likaisissa vaipoissa kun ei hoitajilla ole aikaa huolehtia. Kaikki varmaan muistavat Esperin? ( Ylen laaja selvitys paljastaa Esperi Caren hoivakotien karuja käytäntöjä: sängystä pudonneet jätetty lattialle, hoivakoti välillä ilman hoitajaa )

Eli helposti se "loppu aika" maksaa enemmän kun vanhuksena haluaa käydä kaupoilla (mihin tulee avustaja mukaan) ja elää ns. normaalia elämää mutta avustaja on lähes kokoajan mukana.

Lisäksi moni 70 vuotias on vielä kohtuullisen hyvin omillaan toimeentuleva. En siis väitä että esim. joku Danny edustaisi normaalia henkilöä mutta päälle 80 vuotta ja edelleen matkustelee Thaimaassa mukana 21 vuotias neitokainen...


Edit: myös oma 80-vuotias isäni asuu edelleen kerrostalossa 73 vuotiaan äitini kanssa. Eli tuollainen yleistys että jokaisen 70-vuotiaan pitäisi vaan mennä vanhustentaloon on pahasti kärjistetty.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Mulle pitäs tulla noin 1750$/kk amerikan eläkettä(social security) ja siihen päälle jotain suomesta. Noita en ottanut laskelmassa ollenkaan huomioon, kun halusin suunnitelman pitävän vaikka eläkejärjestelmät kaatuisivat. Jos noista jotain saa niin se on bonusta, mutta ei mun kannalta pakollista. Eläkkeen määrä tietty elää, kun niihin tulee inflaatiokorjausta + poliittiset veivaukset. Jos inflaatiokorjaukset menevät niin kuin pitäisi niin ostovoiman on oikealla eläkkeellä sama kuin nyt toi 1750$/kk. Järjestelmä on sen verran korttitalo sekä suomessa että amerikassa ettei uskalla siihen oikeasti luottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Jos nyt ei mennä linjalle "sossu maksaa, yhteiskunta pitää huolta" vaan katsotaan esim. palveluasumisen hintoja:

"
Ympärivuorokautinen palveluasuminen maksaa tavallisesti 3 000 - 6 000 €/kk riippuen hoivatarpeen määrästä.
"

"
Kuutoskaupungeissa eli Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Turussa, Tampereella ja Oulussa tehostettu palveluasuminen maksoi viime vuonna keskimäärin 172 euroa vuorokaudessa eli 5 332 euroa kuukaudessa. Ostopalveluna tuotettuna hinta oli keskimäärin 124 euroa vuorokaudessa eli 3 844 euroa kuukaudessa.
"

Eli samoin kuin se keski-ikäinen henkilö ei ehkä enää halua asua soluasunnossa ja opiskella samalla säästäen niin ehkä se vanhempi henkilö haluaa asua edelleen arvokkaasti ja saada palvelua, ei sitä että hänet pahimmillaan lääkitään täyteen, sidotaan sänkyyn ja makuutetaan likaisissa vaipoissa kun ei hoitajilla ole aikaa huolehtia. Kaikki varmaan muistavat Esperin? ( Ylen laaja selvitys paljastaa Esperi Caren hoivakotien karuja käytäntöjä: sängystä pudonneet jätetty lattialle, hoivakoti välillä ilman hoitajaa )

Eli helposti se "loppu aika" maksaa enemmän kun vanhuksena haluaa käydä kaupoilla (mihin tulee avustaja mukaan) ja elää ns. normaalia elämää mutta avustaja on lähes kokoajan mukana.

Lisäksi moni 70 vuotias on vielä kohtuullisen hyvin omillaan toimeentuleva. En siis väitä että esim. joku Danny edustaisi normaalia henkilöä mutta päälle 80 vuotta ja edelleen matkustelee Thaimaassa mukana 21 vuotias neitokainen...


Edit: myös oma 80-vuotias isäni asuu edelleen kerrostalossa 73 vuotiaan äitini kanssa. Eli tuollainen yleistys että jokaisen 70-vuotiaan pitäisi vaan mennä vanhustentaloon on pahasti kärjistetty.
En ymmärrä miksi katsoisi yksityisen sektorin hintoja kun tuonne 5-6ke tasolle asti palveluntaso on täysin sama kuin minkä kunta lakisääteisenä velvoitteena on velvollinen tarjomaan. Toisen sanoen on sun tulot kansaneläke tai 8-9ke/kk (-verot) niin se loppuelämän laitostason hoito ei eroa toisistaan mitenkään, saatat jopa päätyä samaan sänkyyn samaan laitokseen. Ainoa ero omalla rahalla operoidessa on se että "saat valita" mestan minne menet kun kunnan rahalla kunta "osoittaa paikan". Kansaneläkkeesta jää vielä joku 100-150e "suojaosa" (huomaa myöskin että omaisuus ei vaikuta maksuun mitenkään eikä omaisuutta tarvitse käyttää/myydä ko. palvelua saadakseen, ainoastaan verotettavat tulot.. ), se jo itsesssään on käytännössä enemmän kuin riittävästi ostamaan niitä palveluita joita laitoksessa on tarjolla tyyliin parturi joka toinen kuukausi, hieronta silloin kun joku vaivautuu paikalle, villasukat jouluksi.

Sitten jos haluat kotona elellä ja palvelijoita juoksee kun tarvitaan eli käytännössä 24/7 niin puhutaan sellaisista summista että palkkatöistä FIREttäneen ei tarvi tämmöisiä asioita miettiä, tuossa hommassa kulupuoli on sitä tasoa että mikä tahansa järjenrajoissa oleva omaisuus tulee poltettua hyvinkin äkkiä eli tarvitaan varovaisesti sanoen vähintään 100ke/vuosi ja sitten kun tilanne menee oikein huonoksi niin saanee laittaa x3.

huomaa myös että _vastasyntyineiden_ elinikä 2022 oli 80v ja 85v (65-vuotiaiden elinajanodote laski vuonna 2021) eli odotusarvo on reilusti sen puolella että 70+v:nä se kroppa alkaa olemaan elämänsä ehtoo puolella. Toki onhan niitä jotain 85v jotka tekee vielä "töikseen" metsurihommia mutta ei näitä ole kuin promille väestöstä, "95%" makaa paskat housussa vanhainkodin sängyissä. Eikä näistäkään ne 70v:t tuolla kylillä joka päivä pyöri, kotoa lähdetään joskus ja jouluna kauppaan ja mitä enemmän ikää niin sen harvemmin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
huomaa myös että _vastasyntyineiden_ elinikä 2022 oli 80v ja 85v (65-vuotiaiden elinajanodote laski vuonna 2021) eli odotusarvo on reilusti sen puolella että 70+v:nä se kroppa alkaa olemaan elämänsä ehtoo puolella. Toki onhan niitä jotain 85v jotka tekee vielä "töikseen" metsurihommia mutta ei näitä ole kuin promille väestöstä, "95%" makaa paskat housussa vanhainkodin sängyissä. Eikä näistäkään ne 70v:t tuolla kylillä joka päivä pyöri, kotoa lähdetään joskus ja jouluna kauppaan ja mitä enemmän ikää niin sen harvemmin.
Lieköhän olemassa tilastoa/ennustetta, jossa olis eroteltu lihavat, ylipainoiset, liikkumattomat ja normaalipainoiset liikkuvat toisistansa? Mielenkiintoista olisi nähdä miten paljon elinikään vaikuttaa elintavat. Toisaalta, voi se olla myös ettei elinikä paljoa nouse. Ihan varmasti elämänlaatu ja asiat mitä voi tehdä iäkkäämpänä voi olla aika erilainen riippuen elintavoista.
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Lieköhän olemassa tilastoa/ennustetta, jossa olis eroteltu lihavat, ylipainoiset, liikkumattomat ja normaalipainoiset liikkuvat toisistansa? Mielenkiintoista olisi nähdä miten paljon elinikään vaikuttaa elintavat. Toisaalta, voi se olla myös ettei elinikä paljoa nouse. Ihan varmasti elämänlaatu ja asiat mitä voi tehdä iäkkäämpänä voi olla aika erilainen riippuen elintavoista.
Tottakai terveelliset elämäntavat pidentää elinikää. Tämähän on ollut ihan perustietoa jo useamman vuosikymmenen, kun ihralla ja voilla läträäminen hiipui. Kessut ja viina lyhentää vielä lisää. Ei noita 80 vuotiaita 200 kg tankkeja paljon katukuvassa näy.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Tottakai terveelliset elämäntavat pidentää elinikää. Tämähän on ollut ihan perustietoa jo useamman vuosikymmenen, kun ihralla ja voilla läträäminen hiipui. Kessut ja viina lyhentää vielä lisää. Ei noita 80 vuotiaita 200 kg tankkeja paljon katukuvassa näy.
Olet varmasti oikeassa. Olis hauska vaan nähdä, jos joku on tästä tehnyt jotain tilastoa. Voi tietty nykyisessä ilmapiirissä olla aika itsemurha tutkijalle tehdä tuontyylistä julkaisua, kun kehopositiivarit hyökkää kimppuun.

Oma sijoitusvarallisuus kasvoi viime vuonnakin, tähän tosin saattoi hieman vaikuttaa reilumpi 6-numeroinen kertaerä joka kilahti tilille. Toisaalta olen maksellut taseesta itselleni viimeiset kolme vuotta täydet (~100 000€) verohuojennetut osingot, ilman niitä oltaisiin kohta lähempänä kolmea kuin kahta miljoonaa. Nettovarallisuus siis jonkin verran sijoitusvarallisuutta isompi mutta en huomioi laskelmissani asuntoa ynnä muuta irtainta tuottamatonta omaisuutta. Sijoituslainatkin ovat nyt markkinanousun myötä nollassa, jos osakemarkkina laskee ~30% laitan isomman velkavivun tehostamaan tuottoja.

Vuoteen 2023 lähdettiin Teemu Selänteen tyyliin ajatuksella "one more year" ennen vapaaherran elämää. Näin suurperheellisenä kulutaso on vähän sinkkutalouksia isompi, uskoisin 10 000 euron nettotulojen kuukaudessa riittävän elintasoni ylläpitpoon. Palkkatyöt lopetettuani tarkoituksena käyttää muutama kuukausi harrastusprojektiin tai kahteen, näistä voisi ansaita jatkossa muutaman tonnin passiiviset tulot kuukaudessa.
Tuota one more year minäkin tein viimeiset vuodet. Esimies sai jotenkin puhuttua jatkamaan vuosi vuodelta ja kvartaali kvartaalilta vaikka hommat ei enää kiinnostaneet. Aika näyttää oliko tuo ihan turhaa rahan kerryttämistä vai tuleeko tuota jossain kohtaa kiiteltyä, että olipa hyvä että tuli tehtyä lisää. Laskin budjetin niin, että salkku riittää todella huonoina ja niukkoina aikoinakin. Jos saa tavanomaista tuottoa niin salkku kasvaa todella reilusti 70k/vuosi budjettia käyttäessä.

------------------

Jos/kun löytyy mahtava mielenräjäyttävä paikka niin sieltä sitten asunto. Mieluusti sellaisesta paikassa missä on omat jutut lähellä ja helppo harrastaa iäkkäänäkin. Yksi kalakaveri(wanha patu) speksaillut jo itselleen maximum fun härdellin millä vielä pääsee puistoon kalastamaan vaikka jalat ei kantais. Brutaalia, mutta niin se elämä vaan menee ja joutuu asioita miettimään. Yksi aika tylsä vaihtoehto voisi olla joku 55v+ kommuuni floridasta(ei vielä ikä riitä, onneksi) kera palveluiden missäs olis helppo wanhentua tai sitten ranchi texasista tai , tai, tai,... maailma on täynnä kaikenlaisia hienoja mahdollisuuksia.

Tarkoitus on syödä jossain kohtaa kuormasta ja kuolla ilman isoa omaisuutta vaikka tällä hetkellä omaisuus kasvaakin. Turha jättää rahaa käyttämättä. Se miten tuon rahan käyttää niin en vielä tiedä, kun pitää se end of life care ja mahdollisuus, että elääkin yli 100 vuotiaaksi myös miettiä. Lääketiede menee aika vauhdilla eteenpäin ja yritän omien kykyjeni puitteissa elää terveellisesti(ei ylipainoa, kohtuullisissa määrin liikuntaa, stressinhallinta, uni, alkoholia minimit jne).

----------

Paljon kyllä riippuu omista kuluista. Voisin aika helposti karsia kulut jonnekin alle 40k$ tai kämppää vaihtamalla jopa alle 30k$ tasoon amerikassa. Jos eläis kesät suomessa wanhempien nurkissa ja talvet thaimaassa tms. niin sais budjettia entisestään alaspäin. Toinen iso tekijä on henkipuolen asiat. Mä olen aika neuroottinen ja tarvin ison varmuusvaran. Jos ottaa löysemmin rantein tai downshiftaa niin vähemmän puskuria ja aikaisemmin ratkaisuja.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
627
Pari vuotta sitten onnistuin elämään n. 15k dollarin vuosittaisilla menoilla, mutta nykyään pelkästään vuokraan ja sähköön menee suunnilleen tuon verran. Muutto uudempaan ja parempaan asuntoon on vaikuttanut menojen kasvuun enemmän kuin inflaatio, eikä kyllä tee enää mieli muuttaa takaisin haisevaan ja kylmään mökkiin vaikka vuokra puolittuisi.

20k dollaria olisi ehkä realistinen (inflaatiokorjaamaton) vuosibudjetti, jolla pystyisin pitämään yllä nykyistä elintasoa. Kun lopettaa työt, niin ruoassa, matkoissa yms. voisi ehkä säästää hieman, mutta toisaalta terveysvakuutus pitäisi sitten maksaa itse. Amerikkalainen terveysvakuutus on aika iso menoerä tämän ketjun viesteistä päätellen, joten sitä pitää vielä tarkastella vähän lähemmin ennen kuin lopettaa työt.

Ikää on n. 40 vuotta, joten elinaikaa on ehkä jäljellä 30 vuotta. Neljän prosentin reaalituotolla ja em. 20k vuosimenoilla alkupääomaa pitäisi olla n. 350k dollaria. Siitä on nyt kasassa yli puolet, mutta toisaalta nykyisillä säästöillä ei voisi elää edes 15 vuotta. Alkupääoman tuplaaminenhan pidentää käytettävissä olevaa elinikää enemmäin kuin sata prosenttia. Muutama vuosi pitäisi vielä tehdä töitä 350k dollarin saavuttamiseen. Toisaalta jos jaksaisin vielä viisi vuotta olla töissä, niin olisin aikanaan oikeutettu social securityyn, mutta kuten yllä oli puhetta, en tiedä voiko sen varaan kuitenkaan laskea mitään.

Osaamiseni ja harrastuneisuuteni vuoksi voisin todennäköisesti aika helposti palata työelämään pidemmänkin tauon jälkeen, joten siinä mielessä mulla on aika matala kynnys töiden lopettamiseen. Ei tarvitse olla 100% varma että säästöt riittää. Eniten mietityttää asumistilanne. Muistaakseni @finWeazel :llakin oli vaikeuksia saada vuokranantaja ymmärtämään säästöillä eläminen. Mun rahamäärillä tilanne olisi varmasti vielä vaikeampi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Pari vuotta sitten onnistuin elämään n. 15k dollarin vuosittaisilla menoilla, mutta nykyään pelkästään vuokraan ja sähköön menee suunnilleen tuon verran. Muutto uudempaan ja parempaan asuntoon on vaikuttanut menojen kasvuun enemmän kuin inflaatio, eikä kyllä tee enää mieli muuttaa takaisin haisevaan ja kylmään mökkiin vaikka vuokra puolittuisi.

20k dollaria olisi ehkä realistinen (inflaatiokorjaamaton) vuosibudjetti, jolla pystyisin pitämään yllä nykyistä elintasoa. Kun lopettaa työt, niin ruoassa, matkoissa yms. voisi ehkä säästää hieman, mutta toisaalta terveysvakuutus pitäisi sitten maksaa itse. Amerikkalainen terveysvakuutus on aika iso menoerä tämän ketjun viesteistä päätellen, joten sitä pitää vielä tarkastella vähän lähemmin ennen kuin lopettaa työt.

Ikää on n. 40 vuotta, joten elinaikaa on ehkä jäljellä 30 vuotta. Neljän prosentin reaalituotolla ja em. 20k vuosimenoilla alkupääomaa pitäisi olla n. 350k dollaria. Siitä on nyt kasassa yli puolet, mutta toisaalta nykyisillä säästöillä ei voisi elää edes 15 vuotta. Alkupääoman tuplaaminenhan pidentää käytettävissä olevaa elinikää enemmäin kuin sata prosenttia. Muutama vuosi pitäisi vielä tehdä töitä 350k dollarin saavuttamiseen. Toisaalta jos jaksaisin vielä viisi vuotta olla töissä, niin olisin aikanaan oikeutettu social securityyn, mutta kuten yllä oli puhetta, en tiedä voiko sen varaan kuitenkaan laskea mitään.

Osaamiseni ja harrastuneisuuteni vuoksi voisin todennäköisesti aika helposti palata työelämään pidemmänkin tauon jälkeen, joten siinä mielessä mulla on aika matala kynnys töiden lopettamiseen. Ei tarvitse olla 100% varma että säästöt riittää. Eniten mietityttää asumistilanne. Muistaakseni @finWeazel :llakin oli vaikeuksia saada vuokranantaja ymmärtämään säästöillä eläminen. Mun rahamäärillä tilanne olisi varmasti vielä vaikeampi.
Jos sulla on about kuka tahansa laittamassa nimen sun lisäksi vuokrasoppariin niin ei tule ongelmia. Mulla oli vaikeuksia, mutta loppupeleissä yksikseenkin pitäisi riittää jos pankkitilillä on about vuoden vuokria vastaava rahasumma.

40v:lle terveysvakuutus on jotain 450$/kk +- jotain riippuen millaisen vakuutuksen haluaa. Vakuutuksesta saa melkein puolet valtion piikkiin, jos on pienituloinen. En ole tuota alennusta hakenut, mutta se on mahdollisuus.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
616
Olet varmasti oikeassa. Olis hauska vaan nähdä, jos joku on tästä tehnyt jotain tilastoa. Voi tietty nykyisessä ilmapiirissä olla aika itsemurha tutkijalle tehdä tuontyylistä julkaisua, kun kehopositiivarit hyökkää kimppuun.

Elinajanodotteeseen vaikuttavat perinteisten elintapoihin liittyvien riskitekijöiden lisäksi elämänlaatuun liittyvät tekijät, kuten voimakas stressi. 30-vuotiailla miehillä elinajanodotetta pienentävät eniten tupakointi ja diabetes*. Tupakointi pienentää elinajanodotetta 6,6 vuotta ja diabetes 6,5 vuotta. Voimakas stressi pienentää heidän elinajanodotettaan 2,8 vuotta.

Tulokset selviävät tutkimuksesta, jossa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkijat laskivat lukuisten elintapa- ja muiden riskitekijöiden vaikutuksia miesten ja naisten elinajanodotteeseen.

Tutkimuksessa 30-vuotiaiden miesten elinajanodotetta pienensi merkittävästi myös liikunnan puute: lyhennys 2,4 vuotta. Sen sijaan elinajanodotetta pidensivät esimerkiksi runsas hedelmien ja kasvisten kulutus: hedelmien syönti 1,4 vuotta ja kasvisten syönti 0,9 vuotta.

Naisilla elinajanodotteeseen vaikuttivat samat tekijät kuin miehillä. 30-vuotiailla naisilla esimerkiksi tupakointi lyhensi elinajanodotetta 5,5 vuotta, diabetes 5,3 vuotta ja voimakas stressi 2,3 vuotta.

Myös vanhemmilla henkilöillä vaikutukset elinajanodotteeseen olivat samansuuntaisia mutta pienempiä kuin nuoremmilla ikäryhmillä.

Joissakin elämänlaatuun liittyvissä tekijöissä kultainen keskitie oli vaikutuksiltaan myönteisin. Koettu stressi pidensi elinajanodotetta, jos stressin koettiin olevan samaa luokkaa kuin ihmisillä yleensä. Tätä runsaampi tai vähäisempi stressi puolestaan lyhensi elinajanodotetta.

Uusi laskentatapa ensimmäistä kertaa käytössä laajalle joukolle riskitekijöitä

Tutkimus perustui FINRISKI 1987–2007 -tutkimuksissa 25–74-vuotiailta miehiltä ja naisilta kerättyihin kysely- ja mittaustietoihin. Kuolleisuutta seurattiin vuoteen 2014 asti.

Tutkijat laskivat elinajanodotteet muuttamalla yhden riskitekijän arvoa kerrallaan ja pitämällä muiden tekijöiden arvot vakiona. Ainoastaan painoindeksin, verenpaineen ja kolesterolitason kohdalla toimittiin niin, että ne saivat muuttua, kun elintapoihin liittyviä arvoja muutettiin.

- Aiemmin elinajanodotteita on arvioitu yleensä vain muutamien sosiodemografisten taustatekijöiden, kuten iän, sukupuolen ja koulutuksen mukaisissa ryhmissä. Tässä tutkimuksessa halusimme arvioida monien erilaisten tekijöiden vaikutusta elinajanodotteeseen, jotta voimme verrata niiden merkitystä, kertoo tutkimuspäällikkö Tommi Härkänen.

Miesten ja naisten ero elinajanodotteessa johtuu suurelta osin vaikutettavissa olevista riskitekijöistä

------------------------------------------------------------

Omat empiiriset havainnot ovat sen suuntaisia, että henkilön edeltävien sukupolvien lähisukulaisten toteutuneet elinajat suhteessa silloisiin elinajanodotteisiin indikoivat vahvasti sitä miten henkilön oma elinikä tulee suhtautumaan nykyisiin eliniän odotteisiin. Ts. jos luonnollisiin syihin kuolleet vaarit, mummot, tädit ja sedät on eläneet satavuotiaiksi, niin itsekkin voi sellaista kohtuullisella todennäköisyydellä odotella.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Jokusen sivun tässä nyt lukeneena tuli mieleen kyssäri lapsettomille firettäjille: oletteko huomioineet laskelmissanne perheenperustamismahdollisuutta vai oletteko tehneet päätöksen, että lapsia ei tule? Tosi henkilökohtainen kysymys tietysti eikä tähän - kuten mihinkään muuhunkaan foorumilla - ole pakko vastata. :) Perheen perustaminenhan helposti laittaa taloudelliset suunnitelmat uusiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Jokusen sivun tässä nyt lukeneena tuli mieleen kyssäri lapsettomille firettäjille: oletteko huomioineet laskelmissanne perheenperustamismahdollisuutta vai oletteko tehneet päätöksen, että lapsia ei tule? Tosi henkilökohtainen kysymys tietysti eikä tähän - kuten mihinkään muuhunkaan foorumilla - ole pakko vastata. :) Perheen perustaminenhan helposti laittaa taloudelliset suunnitelmat uusiksi.
En ihan firetä, mutta melkein. Kutsun tätä aikaa varhaiseläkkeeksi, teen töitä, mutta tahti on hidas. 45V lapseton, parisuhteessa.

Hetki kun mietin lapsien tekemistä oli noin 25 vuotta sitten, silloinen kumppani ei ollut valmis ja tällä päätöksellä suhde loppuun. Seuraavat parisuhteet olivat lyhyempiä, nykyinen samaa ikäluokkaa (+40) sekä samat ajatukset; tämän ikäisenä ja omalla elämäntyylillä perheen perustamisen ei kuulu suunnitelmiin. Jos oltais tavattu vuosikymmeniä aiemmin niin tilanne olisi voinut olla eri, en tiedä koska syyt.

Lyhyempi vastaus: lapsia ei tule.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
oletteko huomioineet laskelmissanne perheenperustamismahdollisuutta vai oletteko tehneet päätöksen, että lapsia ei tule?
En ole itse erikseen huomioinut mahdollisia asioita kuten:
- Jos menisin naimisiin ja tulisi ero = 50% omaisuudesta lähtisi naisen mukana
- Jos tulisi lapsia, ehkä jopa useita kerralla, miten paljon se vaikuttaa väkisinkin talouteen
- Mitä tapahtuu kun vanhempani (isä 80v, äiti 73v) kuolevat, se tulee väkisinkin antamaan huomattavan määrän osakkeita, käteistä rahaa sekä asunto-osakkeen.
- Mitä tapahtuu jos itselle sattuu jotain mikä vaatii pidempiaikaista hoitoa tai ehkä lopun elämää vaativaa hoitoa?

Tietysti olisi järkevää miettiä tälläisiä etukäteen mutta toisaalta se tuntuisi myös hieman "väärältä". Tai ehkä liiallisen suunnitelmalliselta. Eli mihin ikään mennessä pitäisi olla lapsien tehtynä, että ne tiettyyn ikään mennessä olisivat poistuneet kodista (entä jos sattuisi tulemaan erikoisempi lapsi joka vaatisi jatkuvaa huolehtimista tai ei selviä yksin?) jne jne.
 
Liittynyt
05.12.2021
Viestejä
163
Menot kannattaa laskea inflaation huomaanottavana.
Tämä on todella tärkeä pointti. Eikä inflaation kannata laskelmissa odottaa sijoittuvan EU:n tavoittelemaan parin prosentin pintaan, sillä todellinen pitkän aikavälin inflaatio euroalueella on ollut kuutisen prosenttia. Moni suomalainen ampuu itseään jalkaan ylipainottamalla Helsingin pörssiä, vaikka sen vuosituotto on ollut vain hädin tuskin tätä suurempi. FIRE-suunnitelmat kusee aika helposti optimistisella tuotto-odotuksella ja huonolla allokoinnilla.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Jokusen sivun tässä nyt lukeneena tuli mieleen kyssäri lapsettomille firettäjille: oletteko huomioineet laskelmissanne perheenperustamismahdollisuutta vai oletteko tehneet päätöksen, että lapsia ei tule? Tosi henkilökohtainen kysymys tietysti eikä tähän - kuten mihinkään muuhunkaan foorumilla - ole pakko vastata. :) Perheen perustaminenhan helposti laittaa taloudelliset suunnitelmat uusiksi.
Lapsia ei tule. Putket on pätkitty.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Miesten ja naisten ero elinajanodotteessa johtuu suurelta osin vaikutettavissa olevista riskitekijöistä

------------------------------------------------------------

Omat empiiriset havainnot ovat sen suuntaisia, että henkilön edeltävien sukupolvien lähisukulaisten toteutuneet elinajat suhteessa silloisiin elinajanodotteisiin indikoivat vahvasti sitä miten henkilön oma elinikä tulee suhtautumaan nykyisiin eliniän odotteisiin. Ts. jos luonnollisiin syihin kuolleet vaarit, mummot, tädit ja sedät on eläneet satavuotiaiksi, niin itsekkin voi sellaista kohtuullisella todennäköisyydellä odotella.
Mielenkiintoista dataa. Tuosta helposti nappaa 10v tilastossa suuntaan tai toiseen, kun hommaa mahaa, stressiä ja ei huvita liikunta tai päinvastoin.

Viime kesän kun luuhasin vanhempien nurkissa niin tuli mietittyä sukulaisten elinikiä, tapoja ja tauteja. Tosiaan sieltä kyllä näkee oman tulevaisuuden, kun on niitä sukulaisia, jotka piti itsestään huolta ja niitä jotka eivät. Ei ne geenit vaan elintavat ainakin mun sukulaisissa on kasvattaneet mahat ja diabetesta kohti menee porukka ellei ole jo.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Nostellaan tätä ketjua. Miten projektit etenevät? Ainakin osakemarkkina on tuntunut toipuvan vaikka sitten vastapainona inflaatio+lainojen korot edelleen katossa.

Viisauden sanoja, tosin tuskin on einstein itse tuota sanonut.



IT nörtille näyttää piilaakso edelleen olevan mahdollisuus nopeuttaa FIRE-suunnitelmia. Piilaaksossa on kyllä myös kovasti irtisanottu. Silti tekijän markkina edelleen, kädenheiluttelijat saavat kyytiä.

And yet engineers devoted to the metaverse are still being paid “mind-boggling” sums, according to a Washington Post report published Friday, with total compensation packages ranging from $600,000 to a cool $1 million.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Näin kotosuomessa koodintonkijana, jos pääsisi vaikka 62v FIRE:lle :kahvi: Ja jos hyvin käy, niin 60v - vai lasketaanko tuollaisia edes kovin "early" tapahtumina :whistling:

IB:n salkkukin pukkasi taas punaiselle pankkihässäkän ansiosta, kun juuri oli mennyt viimein vihreälle ensimmäistä kertaa Ukrainan konfliktin alun jälkeen. Samaa vikaa pankinkin salkun kanssa ts. ei nousua yli vuoteen. Tietystihän tässä nyt sitten ikäänkuin varastoidaan nousua, joohan? :) Mutta joo, ei nyt oikein etene, ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Nostellaan tätä ketjua. Miten projektit etenevät? Ainakin osakemarkkina on tuntunut toipuvan vaikka sitten vastapainona inflaatio+lainojen korot edelleen katossa.

Viisauden sanoja, tosin tuskin on einstein itse tuota sanonut.



IT nörtille näyttää piilaakso edelleen olevan mahdollisuus nopeuttaa FIRE-suunnitelmia. Piilaaksossa on kyllä myös kovasti irtisanottu. Silti tekijän markkina edelleen, kädenheiluttelijat saavat kyytiä.


Nimellisesti euromäärät kasvavat, mutta käytännössä tavoite juoksee edellä koko ajan reaaliarvon laskiessa järkyttäviä summia. En tiedä, miten tämä kisa voitetaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Nimellisesti euromäärät kasvavat, mutta käytännössä tavoite juoksee edellä koko ajan reaaliarvon laskiessa järkyttäviä summia. En tiedä, miten tämä kisa voitetaan.
Tää oli tuttu tunne. Nälkä kasvoi syödessä. Tällä hetkellä ei inflaatiokaan oikein helpota yhtälöä.

Mua helpotti, kun tajus että johonkin se raja on vaan vedettävä. Ei autoissa, asunnoissa jne. tule hintakatto vastaan. Jossain kohtaa oli vain ajateltava, että tekeekö lisäraha vai lisä vapaa-aika onnellisemmaksi.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Nostellaan tätä ketjua. Miten projektit etenevät? Ainakin osakemarkkina on tuntunut toipuvan vaikka sitten vastapainona inflaatio+lainojen korot edelleen katossa.
Ei hirmuisesti sitten viimekertoman, eli:

Itse olen ainakin sinänsä tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseen.
Eli vielä on lähes vuoden loppuun alle 5 sentin sähkösopimus käytössä. Kun korot alkoivat nousta tein hieman suuremman lyhennyksen asuntolainaan sitä varten kerätystä puskurista.

2021 marraskuussa sovittu maalämpöurakka tehtiin sovitusti 2022 touko-kesäkuun vaihteessa jolloin hankittu myös ilmanlämpöpumppu ihan viilennykseen. Saimme myös 50% hinnasta ARA rahoituksella maksettua joten oikein hyvä diili.

Nyt on asumisen kulut tippuneet noin 50€/kk ja elämisen taso noussut hieman. Aiemmin oli käytössä öljylämmitys. Otaksun että tarkempaa (ei arviota) näkee sitten esim. tämän vuoden marraskuun paikkeilla paljonko tuossa säästää per vuosi.

Ainoita "huonoja puolia" mitä nyt huomaa on hieman nousseet ruokatarvikkeiden hinnat, mutta eipä sekään niin elämää mullista. Hieman epävarmaa löytääkö kesä/blackfriday haitarilla uutta alle 5 sentin ja 0€/kk sähkösopimusta mutta ei siitäkään nyt mitään stressiä viitsi alkaa ottamaan.

Toki Ukrainan sota, Venäjän pakotteet jne. voivat helposti vaikuttaa jos salkkua ei olisi hajautettu mutta nyt se menee lähinnä normaalina markkinoiden heiluntana.

Olen siis edelleen sen wanhan hyvän sanonnan kannalla, "ei ne suuret tulot vaan pienet kulut". Tietysti niitä tulojakin kuuluu olla mutta jos on saavuttanut tasapainon elämässä eikä (toivottavasti) tule mitään 50 villityksiä kuten ostaa urheiluautoa tjsp. uskoisin kaiken sujuvan oikein hyvin ns. "omalla painollaan".

Vielä siis näyttää siltä että kun jossain vaiheessa saa tämän asuntolainan hoidettua (vielä joku 17 vuotta ellei tee suurempia lyhennyksiä aiemmin) elämisen kulut ovat huomattavan pienet.
Tietysti jatkaen järkevää säästämistä ihan varmasti jossain vaiheessa tulevia korjauksia jne. varten on suositeltavaa.
Nyt tuli tuo maalämpöremontti maksettua, tuollaiset 4500€ minkä johdosta energiatodistus on nyt luokkaa C, mikä tarkoittaa että EU hömpötysten takia ei tarvitse tehdä mitään turhia remontteja täällä. Vaikka jotkut kovasti kertoivatkin eri ketjussa miten mieluummin sijoittaisivat tuon 4500€ ja ostelisivat sillä öljyä... Itse epäilen että noiden remonttien hinnat tulevat nousemaan mitä lähemmäs tuota EU:n rajaa (2030) tulemme lähestymään kun kaikkien tarvitsee sitten kiristellä energiatodistuksiaan.

Jotain pientä yllättävää kuluerääkin tullut, viimekuussa hajosi kiuas (ei tietoa koska hankittu, oli jo edellisen omistajan peruja joten päälle 10v vanha mahdollisesti 20v), nyt myös 6 vuotta palvellut AEG:n astianpesukone hajosi. Sen korjaamiseen menee ehkä muutama sata euroa. Eli normaaleja kulueriä jotka menevät puskureista (mitä varten niitä kerätäänkin).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 291
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom