Enpä arvannut, että alkaisit kirjoittaa syyllisyydestä ja maailmantuskasta tässä yhteydessä.Toki jos tälle tielle lähtee, voi maailmantuskaa ja kiitollisuutta tuntea siitä, ettei syntynyt johonkin Masai-heimoon tai Haitin slummeihin. Mutta tämä on loputon suo ja halpa henkinen kikka saada kokemaan jotakin kollektiivista syyllisyyttä siitä, että sattuma synnytti tänne. Jaksoin potea sitä jonkin aikaa parikymppisenä, mutta ideologisilla vaiheilla on tapana väistyä realismin tieltä.
Syyllisyyden tunteminen asioista, joista ei itse ole vastuussa on suurinta mahdollista typeryyttä. Toivoisin, että kukaan ei sitä sellasesta tuntisi. Kiitollisuus on kuitenkin eri asia.
Päinvastoin, sehän se vasta epäkiitollista olisi olla pyrkimättä käyttämään annettuja mahdollisuuksia kuten kokee parhaaksi.Jos tätä kollektiivista syyllisyyttä ekstrapoloi pidemmälle, niin ei tule tehdä mitään, tienata mitään eikä ainakaan tuoda epäkohtia esiin, koska jossakin muualla on kuitenkin hommat huonommin. Kaikkein vähiten tulisi olla mitään FIRE-unelmia, koska sattui syntymään länsimaahan.
Suomi ei varmasti ole paras maa FIRE-pyrkimyksiin, mutta tuskin nyt huonoimpiakaan. Näin hatusta heitettynä voisi olla aika optimaalista syntyä Suomeen tai muuhun pohjoismaahan, tehdä työura muualla ja mahdollisesti viettää eläkepäivätkin vielä muualla. Ihan joka paikkaan syntyminen ei vaan mahdollista tällaista shoppailua. Siksi ainakin itse olen kiitollinen.Kaikkialla muualla kuin länsimaissa on asiat objektiivisesti kansallistasolla huonommin. Se nyt ei kuitenkaan lämmitä sen suhteen, että meistä jokainen elää omaa elämäänsä mielekkäiksi kokemineen tavoitteineen paikassa, jossa ongelmat on toiset.
Itse elän Suomessa, ja Suomen tila sekä yhteiskunnalliset päätökset ja järjestelmä vaikuttavat minuun ja minun elämääni. Se, että vaikkapa siellä Haitissa on asiat huonosti, ei poista edellä lueteltuja ongelmia ja sitä, että ne ovat täysin tosia.
Ja varsinkin kaikenlaisten FIRE-pyrkimysten osalta Suomi on ehdottomasti yksi huonoimpia maita. Siitä ei vain pääse yli eikä ympäri, eikä siitä kannattane sinänsä enää vääntää enempää tässä ketjussa.
Koko maailmantalous ratkeilee liitoksistaan. Voi hyvin olla, ettei sillä velalla ole mitään väliä ja sen ottaminen on vaan rikkinäisen järjestelmän hyväksikäyttöä. Ja ei se velanotto välttämättä huono asia ole muutenkaan, jos osataan järkevästi investoida tulevaisuuteen ja se raha saadaan tuottamaan. En väitä, että Suomessa osattaisiin, mutta en näkisi velanottoa itsessään huonona asiana.Suomessa eivät myöskään asiat ole kollektiivisesti hyvin, vaikka moni täällä yrittääkin muuta väittää. Tätä korttitaloa kannatellaan velalla, ja pelkästään velalla edellä mainituista syistä. Saumat ovat jo alkaneet pahasti ratkeilla ja pinnan alla kuplii.
Joo ehkä jatkan topikkiin liittyen. Taloudellinen riippumattomuus on oma tavoitteeni. Töitä teen sitten sen verran minkä koen itselleni merkitykselliseksi. Viime vuonna oli toista kertaa vuositulot yli 100k ja omaisuutta nyt ~400k. Puolisolla on myös jonkin verran ja yksi alle kouluikäinen lapsi on mukana yhtälössä. Ikää vähän alle 40v. Ja kuten aiemmista viesteistä on voinut päätellä, en koe tarpeelliseksi karata Suomen verotusta muualle. Olen siinäkin mielessä perverssi, että rakastan Suomen luontoa ja osaan nauttia kaikista neljästä vuodenajasta. Ulkomailla tykkään toki käydä.Kaikesta tästä voinee kuitenkin jatkaa Kotimaan politiikka -osiossa, jossa asiaa puidaan aika ajoin.