FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 042
Kannattaa huomioida, että verotuksen rakenne on eri maissa erilainen. Capital gains tax on käytännössä myyntivoittovero. Osinkojen verotus on sitten erikseen, ei kannata sotkea noita keskenään jos koittaa tuollaista miettiä.

Sen lisäksi ainakin joissain maissa verotetaan myyntivoittoja jos katsotaan, että treidaus on ammattimaista, vaikka sinänsä myyntivoittovero on 0.

Tuo vaikuttaa hyvin paljon siihen, että mitä missäkin kannattaa omistaa. Mutta vaihtaminen ei tietty ole ongelma sen jälkeen kun asuu maassa, missä voittoja ei veroteta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Tarkistelin uusiksi noita belgian asuntojen hintoja antwerpin seudulta. Edelleen vaikuttaa hintataso oikein mukavalta vaikka helsingin ytimeen verrattuna. Allaoleva rakennuksen ylin kämppä isolla parvekkeella reilun 300ke. Alempien kerrosten kämpät halvempia. Kaikenlaista ok. hinalla on myynnissä, jos jaksaa surffailla. Kai omakotitaloja myös löytyy, jos se on juttu, mutta en ole sitä puolta tutkinut.

1663438197078.png


 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Tarkistelin uusiksi noita belgian asuntojen hintoja antwerpin seudulta. Edelleen vaikuttaa hintataso oikein mukavalta vaikka helsingin ytimeen verrattuna. Allaoleva rakennuksen ylin kämppä isolla parvekkeella reilun 300ke. Alempien kerrosten kämpät halvempia. Kaikenlaista ok. hinalla on myynnissä, jos jaksaa surffailla. Kai omakotitaloja myös löytyy, jos se on juttu, mutta en ole sitä puolta tutkinut.



Onko noissa aina noin onnettomat keittiöt? Ei tehdä ruokaa kotona häävisti siellä päin että syödään aina ulkona?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Onko noissa aina noin onnettomat keittiöt? Ei tehdä ruokaa kotona häävisti siellä päin että syödään aina ulkona?
En ole surffannut niin paljon asuntoja belgiasta, että osaisin sanoa. Nyrkkisääntönä mulla on, että en odota suomilaatua ulkomaan asunnoilta. Joutuu laittamaan lisärahaa, että saa rempattua kämpän mieluisaksi. Tämä on kirkastunut varsinkin espanjan ja portugalin asuntoja surffaillessa. Tuohon linkattuun kämppään tökkäisin hyvän grillin "parvekkeelle" ja käyttäisin oikeaa keittiötä plan b:na. Lähinnä jotain puuroa keittelis ja air fryer:iä rääkkäis sisätilassa. Kai tuossa linkin asunnossa rajoittaa tuo "penthouse" määritelmä niin on sisätilat vähän oudot. Halvemmalla sais normaalimpaa asuntoa ei kattokerroksesta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 334
Verokriitikoiden ja Amerikan Yhdysvaltoja hehkuttavien kannattaa ottaa huomioon mitä sillä verorahalla saa. Lapsiperheellä vaakakuppi kääntyy nopeasti kun aletaan maksaa lastenhoidosta 1500-2000 dollaria kuussa per lapsi. Ja pienempiä vastaavia kuluja löytyy tuhottomasti.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
627
Verokriitikoiden ja Amerikan Yhdysvaltoja hehkuttavien kannattaa ottaa huomioon mitä sillä verorahalla saa. Lapsiperheellä vaakakuppi kääntyy nopeasti kun aletaan maksaa lastenhoidosta 1500-2000 dollaria kuussa per lapsi. Ja pienempiä vastaavia kuluja löytyy tuhottomasti.
Eivät kaikki Suomessakaan käytä julkisia palveluita, vaikka niihin olisikin oikeus.
 

Seven

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.03.2022
Viestejä
68
Eivät kaikki Suomessakaan käytä julkisia palveluita, vaikka niihin olisikin oikeus.
On tietenkin mahdoton ajatus, että itse hyötyisi siitä että eri asemassa olevia tuetaan yhteiskunnassa ja kaikista huolehditaan.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Verokriitikoiden ja Amerikan Yhdysvaltoja hehkuttavien kannattaa ottaa huomioon mitä sillä verorahalla saa. Lapsiperheellä vaakakuppi kääntyy nopeasti kun aletaan maksaa lastenhoidosta 1500-2000 dollaria kuussa per lapsi. Ja pienempiä vastaavia kuluja löytyy tuhottomasti.
Nimenomaan sehän tässä verokritiikissä otetaan huomioon. Kaikki verorahoilla tuotettu toiminta on nykyään järjestään paskaa, enkä minä heterona valkoisena miehenä ole niillä tuotetun "hyödyn" vastaanottavassa päässä todellakaan.

Itse saan kyllä maksaa vuosittain kymmeniä tuhansia, mutta en saa vastineeksi yhtään mitään. Edes eläkettä en tule saamaan. Terveydenhoitojärjestelmään minun on turha yrittää (ilman lähes vuoden jonotuksia oikeaan hoitoon), ellei kyseessä ole jokin syöpä. Ja lehdistä saamme lukea hyvään tahtiin myös siitä, miten syöpiinkään ei Suomessa saa suinkaan viimeisintä hoitoa, vaan itse sekin on kustannettava.

Nämä tarinat hyvinvointiyhteiskunnasta ovat täyttä paskaa, jos vähänkään lähtee pinnan alta rapsuttamaan. Järjestelmä on äärimmäisen tehoton, tuhlaa kaiken keräämänsä ja kohdistaa sen asioihin, jotka eivät ole välttämättömiä tai ovat jopa haitallisia. Kehitysapurahoja saadaan kyllä lisättyä ja kaikkea hevonpaskadiipadaapaa, mutta jos pitäisi teitä kunnostaa tai laittaa terveydenhuoltojärjestelmä kuntoon, osaaminen loppuu ja yhtäkkiä rahaa ei olekaan.

Miksi minun yksilönä tulisi ihannoida järjestelmää, joka vain ja ainoastaan vie?
 

Seven

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.03.2022
Viestejä
68
Nimenomaan sehän tässä verokritiikissä otetaan huomioon. Kaikki verorahoilla tuotettu toiminta on nykyään järjestään paskaa, enkä minä heterona valkoisena miehenä ole niillä tuotetun "hyödyn" vastaanottavassa päässä todellakaan.

Itse saan kyllä maksaa vuosittain kymmeniä tuhansia, mutta en saa vastineeksi yhtään mitään. Edes eläkettä en tule saamaan. Terveydenhoitojärjestelmään minun on turha yrittää (ilman lähes vuoden jonotuksia oikeaan hoitoon), ellei kyseessä ole jokin syöpä. Ja lehdistä saamme lukea hyvään tahtiin myös siitä, miten syöpiinkään ei Suomessa saa suinkaan viimeisintä hoitoa, vaan itse sekin on kustannettava.

Nämä tarinat hyvinvointiyhteiskunnasta ovat täyttä paskaa, jos vähänkään lähtee pinnan alta rapsuttamaan. Järjestelmä on äärimmäisen tehoton, tuhlaa kaiken keräämänsä ja kohdistaa sen asioihin, jotka eivät ole välttämättömiä tai ovat jopa haitallisia. Kehitysapurahoja saadaan kyllä lisättyä ja kaikkea hevonpaskadiipadaapaa, mutta jos pitäisi teitä kunnostaa tai laittaa terveydenhuoltojärjestelmä kuntoon, osaaminen loppuu ja yhtäkkiä rahaa ei olekaan.

Miksi minun yksilönä tulisi ihannoida järjestelmää, joka vain ja ainoastaan vie?
Lasi on näköjään aina puoliksi tyhjä. Miksi aina pitäisi vaan saada? Johan sulla on hyvä työ, palkka, terveys tallella ja varmaan kykenet sijoittamaan? Lisäksi pystyt liikkumaan lähes poikkeuksetta turvallisilla alueilla ilman tarvetta pelätä ryöstöä tai selkäsaunaa. Mitä vielä tarvitset?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 563
Nimenomaan sehän tässä verokritiikissä otetaan huomioon. Kaikki verorahoilla tuotettu toiminta on nykyään järjestään paskaa, enkä minä heterona valkoisena miehenä ole niillä tuotetun "hyödyn" vastaanottavassa päässä todellakaan.

Itse saan kyllä maksaa vuosittain kymmeniä tuhansia, mutta en saa vastineeksi yhtään mitään. Edes eläkettä en tule saamaan. Terveydenhoitojärjestelmään minun on turha yrittää (ilman lähes vuoden jonotuksia oikeaan hoitoon), ellei kyseessä ole jokin syöpä. Ja lehdistä saamme lukea hyvään tahtiin myös siitä, miten syöpiinkään ei Suomessa saa suinkaan viimeisintä hoitoa, vaan itse sekin on kustannettava.

Nämä tarinat hyvinvointiyhteiskunnasta ovat täyttä paskaa, jos vähänkään lähtee pinnan alta rapsuttamaan. Järjestelmä on äärimmäisen tehoton, tuhlaa kaiken keräämänsä ja kohdistaa sen asioihin, jotka eivät ole välttämättömiä tai ovat jopa haitallisia. Kehitysapurahoja saadaan kyllä lisättyä ja kaikkea hevonpaskadiipadaapaa, mutta jos pitäisi teitä kunnostaa tai laittaa terveydenhuoltojärjestelmä kuntoon, osaaminen loppuu ja yhtäkkiä rahaa ei olekaan.

Miksi minun yksilönä tulisi ihannoida järjestelmää, joka vain ja ainoastaan vie?
Kumma juttu.. Näin valkoisena heteromiehenä näen oman eläkekertymän tarkalleen.. Ei se paljoa ole mutta onneksi on säästöjä.

Terveydenhuollosta olen saanut hoitoa kun sitä on tarvittu. Pari kroonista sairautta pitävät huolta siitä että ambulanssit, ensiapu ja poliklinikat ovat tuttuja paikkoja. Kun on parempi vaihe itse olen joutunut perumaan "turhia" poliklinikka aikoja koska ei ole ollut seurannalle tarvetta.. Terveydenhoito olisi seurannat hoitanut (luokkaa kerran vuodessa). Pääasiassa sairastumiset menee työterveyden kautta.. Joku paremmin tietävä voi kertoa mikä on yhteiskunnan osuus kun käy omalla rahalla/vakuutuksella/työterveydellä hoitamassa itseään.

Pari kertaa joutunut omalla rahalla käymään kun on pitänyt päästä professori-tasoisen erikoislääkärin yksityisvastaanotolle Terveystaloon.. Hän kun ei tee enää julkisen puolen hoitoja ollenkaan (ollut eläkkeellä jo jonkun aikaa) mutta hoitaa muutaman päivän vuodessa erään erikoisimman kroonisen sairauden potilaita koska on Euroopan mittakaavassa alan ehdotonta kärkeä. Tästä huvista 150€ on pieni hinta.. Voi olla että jossain USAssa vastaavan amnattilaisen taksa olisi eri luokkaa..?

Sairaanhoidon päivystystä vasta haukutaankin.. Varmaan ihan syystä. Naapuri (+65v ja useampi sairaus) on viimeisen parin kuukauden aikana joutunut neljä kertaa ambulanssilla sairaalaan.. Kaksi kertaa ollut tarkkailtavana yön yli kaksi kertaa mittausten ja lääkärin jälkeen ollut parissa tunnissa kotona takaisin. Ei ollenkaan hidasta toimintaa. Ihan syystä viety, en nyt lähde muiden sairauksia enempää avaamaan. Hänen vaimo on sairaanhoitaja joten ei ihan turhaan soita lanssia paikalle..

Itse menin viimeksi talvella päivystykseen.. Odotin pitkää odotusaikaa.. Ilmoittautumisesta lääkäri katsoi muutaman minuutin päästä mitä tehdään, hoiti ja kävin röngtenissä ja kuvien tarkastamisen jälkeen saikkulapun kanssa ulos. Käynti johtui kaatumisesta ja eräs jäsen sijoiltaan. Puolen tunnin käynti.. Siinä oli kaikki; ilmoittautuminen, lääkärin hoito, kuvaus ja lääkärin kuvien tarkastus + kotihoito-ohjeet.

Viime vuonna edesmennyt +80v äitini hoitoa auttaessa tuli seurattua miten vuodeosastot, kotihoito yms toimivat. Varsinkin kun on hoitoon ja avustamiseen kriittisesti suhtautuva potilas. Hoitokotiin ei pääse jos vanhus selviää kotona. Hyvin selväksi tuli että jos tulee nopea muutos ettei selviä kaupunki hoitaa, sen hoitokotipaikan n. viikossa, siihen löytyy rahkeet vaikka varsinaisesti vapaita paikkoja ei olisikaan. Kotihoito toimii ja yrittää vanhuksen ja omaisten kanssa löytää sopivan ratkaisun miten käynnit hoidetaan. Hommassa auttaa kummasti se että omaisilla on mielenkiintoa auttaa asian ratkaisussa. Yli-tai alihoitaminen ei auta ketään.. Tietysti jos omaisia ei pätkääkään kiinnosta miten se vanhus selviää tai mikä olisi paras ratkaisu ei kaikkea voi sysätä kotihoidonkaan vastuulle. Homma ei ollut täydellistä mutta aina sai apua kun sitä pyysi. Nopeallakin aikataululla.

Parikin ystävää ovat sairastuneet syövän. Itse kun olen+50v niin sairastuneita ja kuolleita alkaa olemaan joka lähtöön.. Toista se oli nuorempana ja kuolemattomana.. Se mitä olen syöpähoitoa seuranneena huomannut niin ei ole ollut mitään huomauttamista. Tiedän parikin jotka paranivat täysin, saivat hoidon ja lääkityksen kuten pitää.. Sairausloman paljon ja sen jälkeen molemmille tarjottiin kevyt paluu työelämään.. Eli osapäivä saikkua kunnes pystyivät työskentelemään täysillä. Ei puhettakaan mistään omakustannus lääkkeistä. Syöpähoitojen taso on Suomessa kuitenkin erittäin korkea.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
666
Lasi on näköjään aina puoliksi tyhjä. Miksi aina pitäisi vaan saada? Johan sulla on hyvä työ, palkka, terveys tallella ja varmaan kykenet sijoittamaan? Lisäksi pystyt liikkumaan lähes poikkeuksetta turvallisilla alueilla ilman tarvetta pelätä ryöstöä tai selkäsaunaa. Mitä vielä tarvitset?
Sitä ettei tarvitsisi kustantaa valtion älynväläyksiä.
 

Seven

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.03.2022
Viestejä
68
Sitä ettei tarvitsisi kustantaa valtion älynväläyksiä.
Sillä tavalla ne valtiot ja verot toimivat. Selkärangattomilla on tietysti se oikeus, että pitää päästä nauttimaan jonkin toisen maan infrasta ja palveluista minimiveroilla. Näitä lonnijoita kaikki valtiot tottakai haluavat ilomielin itselleen.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Lasi on näköjään aina puoliksi tyhjä. Miksi aina pitäisi vaan saada? Johan sulla on hyvä työ, palkka, terveys tallella ja varmaan kykenet sijoittamaan? Lisäksi pystyt liikkumaan lähes poikkeuksetta turvallisilla alueilla ilman tarvetta pelätä ryöstöä tai selkäsaunaa. Mitä vielä tarvitset?
Miten niin "aina"? Kyllä minä hyväksyn jonkinasteisen yhteiskustannuksen, kunhan se toteutetaan järkevästi. Mutta jos on pelkästään nettomaksajan asemassa samalla nähden, miten hullua tuhlaus julkisella puolella on tässä loputtomassa tulonsiirtopyramidissa, tulee solidaarisuudelle raja vastaan varsinkin, kun lisäeffortista vielä rangaistaan rajusti.

Missä tulee sinulla raja vastaan? Minulla on veroprosentti kokonaistuloistani 50 %. Kun tuohon lasketaan mukaan veronluonteiset maksut ja kulutusverot, on lukema parikymmentä yksikköä korkeampi. Minun maailmassani se on kirjaimellinen ryöstö. Tahot, jotka eivät millään tavalla edesauta tuon tulon muodostumista kuitenkin kokevat oikeudekseen viedä sen minulta väkivaltakoneistolla uhaten tuhlaten sen samalla siliän tien kaikenlaiseen paskaan (joka ei edes sisällä hehkutettuja peruspalveluita).

Itse en käsitä ihmisiä, jotka mukisematta nielevät jatkuvasti pahenevan julkisen talouden epätehokkuuden ja pitävät sitä ihan normaalina, että totta kai verot ovat hyvästä ja totta kai niitä saa nostaa miettimättä sekuntiakaan, että voisiko olla, ettei järjestelmä käytä karttuvia veroja järkevästi.

Täällä on jo aiemmin todettu, että järjestelmämme pyrkii aktiivisesti hakkaamaan mitään yrittävät alas harmaaksi massaksi. Ja jos siitä huolimatta menestyy, aletaan syyllistää muilla tavoin.

Järjestelmä ei ole reilu eikä järkevä millään tavalla sellaiselle, joka leikin oikeasti joutuu maksamaan.

Toki voisin muuttaa kaiken tähän mennessä säästämäni varat näkymättömäksi käteiseksi ja heittäytyä sosiaaliturvapummiksi. Näin saisin ainakin osan takaisin siitä, mitä olen pajatsoon maksanut.

Samalla tulisi downshifting ja FIRE hoidettua tietystä näkökulmasta elintason laskematta. Mutta toki sitten pitäisi luovia viranomaisten otteessa. Järkyttävää on se, että nykyjärjestelmä itse asiassa kannustaa tähän enemmän kuin ahkeraan duunin vääntämiseen. Tämä on typerää, koska omalla kohdallani se tekee sen, että loputtoman ahneet sosialistit saavat näin minusta irti vähemmän absoluuttisia veroeuroja kuin mitä he saisivat reilummassa systeemissä.

FIRE-henkilön on kaikin tavoin syytä pyrkiä päätymään kokonaan pääomaverotuksen piiriin laskeakseen verotaakkaansa. Mutta silloinkin pääomatulovero on jo messevät 34 %, joka vaatiikin sitten ihan vitunmoisen omaisuuden, että nettona saa elinkelpoisia summia ulos.

Yksityishenkilön ei ole siis taloudelliselta kannalta järkevä Suomessa lusia, jos ei ole pakko varsinkaan, jos ottaa huomioon sen erittäin negatiivisen suunnan, joka maallamme on. Sitä en käsitä, miten tätä suuntaa ei moni näe, vaan keisarin yllä nähdään yhä komea puku.

Ja tuosta turvallisuudesta on turha lässyttää, ellei vertailukohtana ole Afrikka tai Etelä-Amerikka.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
666
Sillä tavalla ne valtiot ja verot toimivat. Selkärangattomilla on tietysti se oikeus, että pitää päästä nauttimaan jonkin toisen maan infrasta ja palveluista minimiveroilla. Näitä lonnijoita kaikki valtiot tottakai haluavat ilomielin itselleen.
Jossain huononnin jossain paremmin. Suomessa rahat tuhlataan turhaan paskaan tai lähetetään ulkomaille. Tai sössitään täydellisesti tällaisilla case unipereilla
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Sillä tavalla ne valtiot ja verot toimivat. Selkärangattomilla on tietysti se oikeus, että pitää päästä nauttimaan jonkin toisen maan infrasta ja palveluista minimiveroilla. Näitä lonnijoita kaikki valtiot tottakai haluavat ilomielin itselleen.
Sinun on nyt ihan turha moraalisäteillä siinä, kun tässäkin ketjussa moni FIRE-tilaan pyrkivä on maksanut enemmän veroja jo nyt, kun itse todennäköisesti tulet koskaan maksamaan. Ei voida puhua millään mittarilla lonnijoista.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Sillä tavalla ne valtiot ja verot toimivat. Selkärangattomilla on tietysti se oikeus, että pitää päästä nauttimaan jonkin toisen maan infrasta ja palveluista minimiveroilla. Näitä lonnijoita kaikki valtiot tottakai haluavat ilomielin itselleen.
Mitä selkärangattomuutta se muka on? Maailmassa on miljardeja ihmisiä ja suomalaisa 0.005miljardia. Suurin osa maailman väestöstä selkärangattomia? Toki nettosaajat ulisee, jos nettomaksajat vetää johtopäätöksiä.

Paremmin minä kuvittelen osaavani käyttää rahat kuin suomen poliitikot. Verovähennettävinä lahjoituksina laitan rahaa niihin kohteisiin mitkä minulle ovat rakkaita(luonto, kalakannat).

Mut ehkä politiikkajutut vois viedä sinne politiikkaketjuihin ja pidetään tämä ketju politiikkavapaampana FIRE ketjuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Mitä selkärangattomuutta se muka on? Maailmassa on miljardeja ihmisiä ja suomalaisa 0.005miljardia. Suurin osa maailman väestöstä selkärangattomia. Toki nettosaajat ulisee, jos nettomaksajat vetää johtopäätöksiä.

Paremmin minä kuvittelen osaavani käyttää rahat kuin suomen poliitikot. Verovähennettävinä lahjoituksina laitan rahaa niihin kohteisiin mitkä minulle ovat rakkaita(luonto, kalakannat).

Mut ehkä politiikkajutut vois viedä sinne politiikkaketjuihin ja pidetään tämä ketju politiikkavapaampana FIRE ketjuna.
Mutta mistäpä täällä aiheeseen liittyen tulisi keskusteltua, kun IoTechiä kansoittaa aika pitkälti jollakin tasolla sosialistisia arvoja (tietäen tai tietämättään) kannattavat tapaukset. FIREen pyrkijöitä yhdellä kädellä laskettava määrä. Ja koska homma on kotimaan kamaralla äärimmäisen hidasta, eikä kulujen karsinnan ja tulojen maksimoinnin jälkeen puhuttavaksi jää oikein muu kuin sijoituskeskustelu ja maastamuuttopohdinnat. Sijoituksillekin löytyy eri keskustelu.

Sitten jos aihetta sivuaa, tulee joku demari itkemään turhautumistaan siitä, kun joku ei tykkää siitä, kun toisten käsi käy lompakolla liian syvällä koko ajan. Sitten päädytäänkin keskustelemaan verotusfilosofisista näkökulmista.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Mutta mistäpä täällä aiheeseen liittyen tulisi keskusteltua, kun IoTechiä kansoittaa aika pitkälti jollakin tasolla sosialistisia arvoja (tietäen tai tietämättään) kannattavat tapaukset. FIREen pyrkijöitä yhdellä kädellä laskettava määrä. Ja koska homma on kotimaan kamaralla äärimmäisen hidasta, eikä kulujen karsinnan ja tulojen maksimoinnin jälkeen puhuttavaksi jää oikein muu kuin sijoituskeskustelu ja maastamuuttopohdinnat. Sijoituksillekin löytyy eri keskustelu.

Sitten jos aihetta sivuaa, tulee joku demari itkemään turhautumistaan siitä, kun joku ei tykkää siitä, kun toisten käsi käy lompakolla liian syvällä koko ajan. Sitten päädytäänkin keskustelemaan verotusfilosofisista näkökulmista.
Näinhän se on. Tuosta löytyy yks syy raha-asioiden lisäksi miksi suomi paluukohteena ei kiinnosta. Nettomaksaja on itse saatana ja kapitalistisika. Potkitaan, kupataan rahat ja vielä huudellaan päälle selkärangattomuudesta.

Nettosaaja on massojen mielestä tai ainakin omasta mielestään selkärangallinen hieno ihminen. Hengiltä moralisoidaan ne jotka yrittävät tosissaan tai yrittävät ehdotellä, että jos yhteisiä rahoja käytettäisiin fiksummin. Just vaikka tää keissi uniper tai budjetin rahoittaminen 10miljardin lisävelalla. Samalla velankorot lähtivät nousuun. Seuraavassa budjetissa vielä vaikeampi löytää tasapainoa kun pelkät korot lainoista lienee siinä kohtaa 3-5miljardia ja se alijäämä ennallaan kun talous ei kasva.

Mä sanoisin, että ei tässä tilanteessa oikein voi nettomaksajaa moittia, kun tajuaa miten isoon suohon suomea ollaan ajamassa. Pelasta ensin itsesi, katso sen jälkeen miten voit auttaa suomea. Jos upotaan kaikki samaan suohon niin pelastaja on taho, jolla on lainat kourassa ja tulee kova saneeraus. Leikataan vaikka julkisen liksoista aluksi 30% ja eläkkeistä 50% tai mitä muuta talouden tasapainottaminen ja lainojen takaisinmaksaminen korkojen kera tuleekaan maksamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Kuka nyt sitten oikeasti on nettomaksaja? Varmasti kiinteistönvälittäjän tai bussiaikatauluäppiä työstävän koodarin panos elinkeinoelämään ja yhteiskuntaan on pienempi kuin eurot antavat ymmärtää.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
401
Jonkun aikaa seuranneena pakko kommentoida julkista terveydenhuoltoa. Oma silloinen 2v tytär, nyt 4v laiskuuttaan/jonkun muun syyn takia meinasivat jättää pään kuvauksen seuraavalle päivälle niin olipa hyvä että ottivat kuitenkin niin ei aivoverenvuotoon menehtynyt. Taustalta paljastui aivokasvain ja nyt pitken useiden hoitojen ja leikkausten jälkeen alkaa helpottaa, toki oikea puoli meinasi halvaantua ja kunnan puolesta saa lukuisten hakemusten jälkeen kuntoutusta, paljon aikaisemmin olisi toki jo pitänyt. Jos syöpä vielä kolmannen kerran uusiutuu niin varmasti heikolta näyttäisi tilanne. Varmaan 3k€/kuukaudessa maksaisi siihen lääkkeet jatkossa niin puhuivat että ei itsellä tarvis maksaa. Että jos oltas muualla kuin Suomessa niin varmaan puoli miljoonaa olisi ulosotossa eikä tarvis Fire-ketjua avatakkaan vakuutusta kun ei lapselle saanut.
Kiitos verojen maksusta.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Kuka nyt sitten oikeasti on nettomaksaja? Varmasti kiinteistönvälittäjän tai bussiaikatauluäppiä työstävän koodarin panos elinkeinoelämään ja yhteiskuntaan on pienempi kuin eurot antavat ymmärtää.
Nettomaksaja on henkilö, joka maksaa enemmän veroina kuin saa hyötyä rahoittamastaan systeemistä. Esimerkissäsi ei ole aiheen kannalta järkeä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Jonkun aikaa seuranneena pakko kommentoida julkista terveydenhuoltoa. Oma silloinen 2v tytär, nyt 4v laiskuuttaan/jonkun muun syyn takia meinasivat jättää pään kuvauksen seuraavalle päivälle niin olipa hyvä että ottivat kuitenkin niin ei aivoverenvuotoon menehtynyt. Taustalta paljastui aivokasvain ja nyt pitken useiden hoitojen ja leikkausten jälkeen alkaa helpottaa, toki oikea puoli meinasi halvaantua ja kunnan puolesta saa lukuisten hakemusten jälkeen kuntoutusta, paljon aikaisemmin olisi toki jo pitänyt. Jos syöpä vielä kolmannen kerran uusiutuu niin varmasti heikolta näyttäisi tilanne. Varmaan 3k€/kuukaudessa maksaisi siihen lääkkeet jatkossa niin puhuivat että ei itsellä tarvis maksaa. Että jos oltas muualla kuin Suomessa niin varmaan puoli miljoonaa olisi ulosotossa eikä tarvis Fire-ketjua avatakkaan vakuutusta kun ei lapselle saanut.
Kukaan ei kiistä ryhmävakuutuksen järkevyyttä (jonka kautta Suomen hoito toimii), jolla kustannustasoa saadaan valtiotasolla sinänsä alas. USA:n systeemiä ei sen osalta voi missään nimessä kannattaa. Lisäksi itsehän toin nimenomaan erikseen esille sen, että nimenomaan syöpähoitoihin pääsee kyllä erittäin nopeasti. Eri asia on sitten harvinaisempien syöpätyyppien ja uusimpien hoitojen käyttäminen.

Ongelma on edelleenkin tehoton järjestelmä (johon terveydenhuolto kuuluu, mutta vain osana) kokonaisuudessaan, jota ei edes yritetä oikeasti järkeistää.

Joten tuon syöpähoitojuttelun voi jättää pois, kun ei siitä nyt ole kyse, eikä se ole muutenkaan olennaista kokonaisuuden kannalta.

Anekdoottina eksäni muuten kuoli syöpään viime keväänä, eikä hän päässyt edes mukaan tutkimushoitoon, joka aiheesta oli meneillään.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Nettomaksaja on henkilö, joka maksaa enemmän veroina kuin saa hyötyä rahoittamastaan systeemistä. Esimerkissäsi ei ole aiheen kannalta järkeä.
Hain tässä sitä, kuka voi sanoa "hyvällä omallatunnolla" olevansa nettomaksaja. Ääriesimerkki olisi nettomaksaja suuresta perinnöstä maksettavan veron vuoksi.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Hain tässä sitä, kuka voi sanoa "hyvällä omallatunnolla" olevansa nettomaksaja. Ääriesimerkki olisi nettomaksaja suuresta perinnöstä maksettavan veron vuoksi.
Ehkä on rakentavampaa tarkastella asiaa sen kautta, miten valtaosa tulonsa muodostaa. Suomessa perinnöt ovat järjestään kooltaan surkeita ja suurimmaksi osaksi koostuu arvoaan menettävistä kiinteistöistä/asunto-osakkeista.

Jos taas tulo muodostuu muutoin vapaan markkinan kautta, ja joku, esimerkiksi mainostaja, on siitä valmis maksamaa, on tulonsaaja silloin selkeästi tehnyt jollekin osapuolelle arvonlisää tuovaa työtä, josta palkkio ilomielin maksetaan.

Ja ohjelmistoakaan ei käytettäisi, ellei sillä olisi käyttäjälle arvoa.

Ei nämä kysymykset kovin epämääräisiä lopulta ole.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 334
Se on utopiaa että kaikki olisivat nettosaajia, ja varsinkin io-techin terve hetero hyvätuloinen appikoodaaja sinkku.
 

Seven

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.03.2022
Viestejä
68
Näinhän se on. Tuosta löytyy yks syy raha-asioiden lisäksi miksi suomi paluukohteena ei kiinnosta. Nettomaksaja on itse saatana j
Nettosaaja on massojen mielestä tai ainakin omasta mielestään selkärangallinen hieno ihminen. Hengiltä moralisoidaan ne jotka yrittävät tosissaan tai yrittävät ehdotellä, että jos yhteisiä rahoja käytettäisiin fiksummin.
Sä oletkin harvinaisen kujalla. Kaikki eivät voi olla nettomaksajia. Esim. joku huippu pelinkehittäjä/koodari vs lähihoitaja. Kumpi on todennäköisemmin nettomaksaja? Näistä ainoastaan toinen tekee millään mittarilla tärkeää työtä ja se ei ole tämän tarinan nettomaksaja.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
627
Hain tässä sitä, kuka voi sanoa "hyvällä omallatunnolla" olevansa nettomaksaja. Ääriesimerkki olisi nettomaksaja suuresta perinnöstä maksettavan veron vuoksi.
Menisikö mielestäsi hyvällä omatunnolla nettomaksajaksi henkilö, joka on maksanut veroina Suomeen merkittävän seitsennumeroisen määrän euroja viimeisen 25v aikana ja vaikka itselle on jäänyt loppuviimein käteen paljon, niin se on reilusti alle puolet siitä mitä tuona aikana on veroja tullut maksettua?.

Ja saanut samana aikana vastikkeeksi 3 koronarokotetta - ja ei tasan mitään muuta, josta ei olisi pitänyt itse maksaa "täyttä hintaa" (toki voihan sen viiden vuoden passin ja sensellaisten pakollisten asioiden tuotantokustannus olla kovempi kuin niistä perittävä hinta, mutta en usko).

Ja on vieläpä tullut viettäneeksi tuosta ajasta melkein puolet ulkomailla. Sen yhden kerran kun tarvitsin (Suomessa ollessani tuon viimeisen 25v aikana) terveydenhoitoa, kävin omaan piikkiin yksityisellä. Muuten terveysasiat on hoidettu ulkomailla, ja sielläkin siis omin rahoin.

Kaikenlaisia illuusioita kyllä heitellään, kuten että Suomessa olisi jotenkin turvallisempaa kuin jossain toisaalla. Ainoa maa jossa omaisuuteeni ja henkilööni on kajottu on Suomi. Poliisin osuus jäi ilmoitukseni kirjaamiseen ja sen toteamiseen ettei lähdetä tutkimaan tai edes käymään paikalla. Niissä muutamassa kymmenessä muussa maassa ei ole ollut mitään vastaavia ongelmia.

Opintojen osalta maksetut verot ja suoritettu armeija kompensoivat ne vähintäänkin.

Tälläisessä tilanteessa olisi vähintäänkin kohtuullista ollut saada edes päättää siitä mihin maksamani verot on käytty ja mihin niitä ei ainakaan käytettäisi. Esim tänä vuonna olisin mielelläni tehnyt allokaation 50% maksamistani veroista Suomen armeijan käyttöön ja toinen 50% ulkomaan apuun Ukrainalle. Tämä olisi suoraselkäistä että veronmaksajalla itsellään olisi edes joltain osalta vaikutusvaltaa maksamiensa verojen kohdistumiseen, niiden selkärangattomien utopiasta valehtelevien takinkääntäjä poliitikkojen sijasta.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Sä oletkin harvinaisen kujalla. Kaikki eivät voi olla nettomaksajia. Esim. joku huippu pelinkehittäjä/koodari vs lähihoitaja. Kumpi on todennäköisemmin nettomaksaja? Näistä ainoastaan toinen tekee millään mittarilla tärkeää työtä ja se ei ole tämän tarinan nettomaksaja.
Se ei ollut asian ydin, vaan se, että ne, jotka oikeasti sitä ovat, demonisoidaan kaltaistesi toimesta ihan joka keskustelussa.

On hyvin tekopyhää syyllistää suuremmat tulot saavuttaneita (ja sitä kautta myös useimmiten enemmän työtä tekeviä) "lonnijoitsi", kun itse samalla ollaan käytännössä saamapuolella koko leikissä ja kun samalla nämä syytöksen kohteet syöttävät systeemiin absoluuttisesti ja suhteellisesti paljon enemmän kuin syyttäjät itse.

Jos joku tässä lonnii, se on se henkilö, joka ei pyri kaikin tavoin rahoittamaan tätä pyramidia sen mukaisesti, mistä itse muita haukkuu. On toki hyvin tyypillistä vaatia muilta sellaista, mitä ei itse ole valmis tekemään.

Seuraava argumentti on varmaan "Itsehän olet valinnut niin tehdä". Niin olen, ja yhteiskunnan suhtautuminen tähän valintaani kertoo minulle riittävästi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 192
Tästä keskustelusta tulikin mieleeni, että pitää muistaa käydä jälleen pyytämässä verottajalta, etteivät automaattisesti lähetä nimeäni paskalehtien kateuslistoille marraskuuta ajatellen.

Menee kyllä offtopikiksi. Mutta tuonnehan ei taida numeroita tulla jos viime vuoden verotus ei ole henkilöllä valmistunut?
Itsellä oikaisut menossa niin eikös silloin verotus ole vielä kesken?
Vai olenko nyt ihan kujalla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Tästä keskustelusta tulikin mieleeni, että pitää muistaa käydä jälleen pyytämässä verottajalta, etteivät automaattisesti lähetä nimeäni paskalehtien kateuslistoille marraskuuta ajatellen.

Saahan sitä vastustaa. Tosin hallinto-oikeuden päätöksellä tuo vastustaneiden lista on myös julkinen. Ja niinpä tiedotusvälineet pyytää tuon listan, hakevat ne samat tiedot Verohallinnon asiakaspäätteeltä ja parhaimmillaan laittavat verokoneeseen nimen perään leiman tuosta verotietojen luovutuksen vastustamisesta. Mutta tämä tietenkin olikin jo tiedossa kaikilla joita asia koskee.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Saahan sitä vastustaa. Tosin hallinto-oikeuden päätöksellä tuo vastustaneiden lista on myös julkinen. Ja niinpä tiedotusvälineet pyytää tuon listan, hakevat ne samat tiedot Verohallinnon asiakaspäätteeltä ja parhaimmillaan laittavat verokoneeseen nimen perään leiman tuosta verotietojen luovutuksen vastustamisesta. Mutta tämä tietenkin olikin jo tiedossa kaikilla joita asia koskee.
Kysehän ei ole verotietojen luovutuksen kaikenlainen vastustaminen, vaan ainoastaan se, ettei verottaja tarpeettomasti myötäauta asiaa lähettämällä tiedot automaattisesti.

Itse en muista kuulleeni mistään erillismerkinnöistä tai listoista, jotka olisivat julkisia, vaan elän edelleen siinä käsityksessä, että tuon automaattilistan ulkopuolella tietoja on osattava kysyä jokaisen kansalaisen kohdalla erikseen nimellä.

Toki hälyttävää on se, että nimeni oli yhdessä läpyskässä pyynnöstä huolimatta viime vuonna.

EDIT: Saatana, olet oikeassa: Kuinka vastustaa verotustietojen luovutusta tiedotusvälineille? – INTRESSI Asianajotoimisto

En kyllä ymmärrä, miksi oikeusvaltiossa verottaja toimittaa omin päin "palvelunhaluisena" medialle tällaisia listoja, kun se ei ole millään tavoin velvoitettu niitä tekemään. Mediallahan ei ole sen suurempaa tiedonsaantioikeutta kuin yksittäisellä kansalaisella toisten asioihin. = samat säännöt erikseen nimellä toteutettavista hauista tulisi päteä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 778
Saahan sitä vastustaa. Tosin hallinto-oikeuden päätöksellä tuo vastustaneiden lista on myös julkinen. Ja niinpä tiedotusvälineet pyytää tuon listan, hakevat ne samat tiedot Verohallinnon asiakaspäätteeltä ja parhaimmillaan laittavat verokoneeseen nimen perään leiman tuosta verotietojen luovutuksen vastustamisesta. Mutta tämä tietenkin olikin jo tiedossa kaikilla joita asia koskee.
Toi on kyllä sellasta saatanaa, että oksat pois. Vähintään noita tietoja pitäisi anoa yksi kerrallaan omilla lomakkeilla ja kaikki eräajot ja massahaut pitäisi olla täysin mahdottomia. Eli jos lehdistö haluaa julkaista kateuslistaansa, niin tehköön ihan saatanan kalliin duunin sen eteen.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 557
Näistä ainoastaan toinen tekee millään mittarilla tärkeää työtä ja se ei ole tämän tarinan nettomaksaja.
Mihin perustat tämän väitteen? Onko todellakin niin, että vitun korkeiden verojen maksaminen ja sitä kautta yhteiskunnan palveluiden jatkuvuuden mahdollistaminen ei ole millään mittarilla tärkeää työtä?

Eikö olisi sama vaan ohjata kaikki korporaatiot siirtämään hommansa pois Suomesta ja kieltää työnteko kun julkista sektoria lukuunottamatta kukaan ei tee mitään tärkeää?
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
498
Nettomaksaja on henkilö, joka maksaa enemmän veroina kuin saa hyötyä rahoittamastaan systeemistä. Esimerkissäsi ei ole aiheen kannalta järkeä.
Luin useamman viestisi ja olen monessa asiassa ainakin jossain määrin samaa mieltä (julkisen sektorin tehottomuus ym.), mutta tämän asian näen eri tavalla. Suurin menestystä määrittävä asia taitaa olla synnyinsijainti.
Maailmassa on miljardeja ihmisiä ja suomalaisa 0.005miljardia.
On oikeasti melkoinen lottovoitto syntyä suomeen (tai muualle sellaiseen tilanteeseen missä on niin hyvät mahdollisuudet menestyä ja vaurastua kuin täällä). Olen itse mielestäni kohtalaisen hyvin menestynyt, ja isolta osin saan kiittää maata missä asun ja mikä on monin tavoin (ilmainen koulutus ja terveydenhuolto, turvallinen kasvuympäristo) turvannut tieni tähän pisteeseen. Sun kaavan mukaan olisin vahvasti nettomaksaja, mutta en mitenkään koe niin olevani. Mielelläni maksan veroni maahan mikä on menestykseni mahdollistanut, vaikka en verovarojen kohteista aina ihan täysin samaa mieltä olisikaan. Koen olevani nettosaaja vaikka maksaisin miljoonaverot vuosittain.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Luin useamman viestisi ja olen monessa asiassa ainakin jossain määrin samaa mieltä (julkisen sektorin tehottomuus ym.), mutta tämän asian näen eri tavalla. Suurin menestystä määrittävä asia taitaa olla synnyinsijainti.
Tarkoititko lainata jotakin muuta kohtaa? Eihän tuo liity siihen, mitä sanoin nettomaksajista, mitenkään. Vai jäikö ajatuksesi kesken?
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
498
Tarkoititko lainata jotakin muuta kohtaa? Eihän tuo liity siihen, mitä sanoin nettomaksajista, mitenkään. Vai jäikö ajatuksesi kesken?
Niin se loppuviesti oli oikeastaan se mitä halusin kirjoittaa. Lainasin vähän hölmösti toista käyttäjää siihen väliin. Tuli vaan niin sopivasti häneltä noita lukuja
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
627
On oikeasti melkoinen lottovoitto syntyä suomeen (tai muualle sellaiseen tilanteeseen missä on niin hyvät mahdollisuudet menestyä ja vaurastua kuin täällä). Olen itse mielestäni kohtalaisen hyvin menestynyt, ja isolta osin saan kiittää maata missä asun ja mikä on monin tavoin (ilmainen koulutus ja terveydenhuolto, turvallinen kasvuympäristo) turvannut tieni tähän pisteeseen. Sun kaavan mukaan olisin vahvasti nettomaksaja, mutta en mitenkään koe niin olevani. Mielelläni maksan veroni maahan mikä on menestykseni mahdollistanut, vaikka en verovarojen kohteista aina ihan täysin samaa mieltä olisikaan. Koen olevani nettosaaja vaikka maksaisin miljoonaverot vuosittain.
Molemmat aikuiset ja itseäni nopeammin vaurastuneet tyttäreni, joista kumpikaan ei ole koskaan asunut Suomessa listaisi ihan eri asioita menestymisen ja varastumisensa mahdollistajiksi kuin "ilmaispalvelut". Ja ovat täysin eri mieltä tuosta jo pienestä pitäen Suomalaisten korvien väliin iskostetusta "lottovoitosta" - kuinkahan monessa muussakin maassa muuten pienokaisille kerrotaan että oli lottovoitto syntyä syntymämaassaan - kaikissa kait tavalla tai toisella? Vain toinen tyttäristäni on halunnut edes kerran käydä Suomessa, ja tämä vain koska joulupukkimaa napapiirillä. Siellä ruokalistoilla oleva poronkäristys on muuten useille ulkomaalaisille vaikea selitettävä (vastaavasti kuten mielihyvän hakeminen veroja maksamalla), että miten sen joulupukin uskollinen apulainen voidaan syöttää turisteille.

En kuitenkaan ole kieltämässä keneltäkään halua maksaa niin paljoa veroja kuin pystyy ja vaikka ylikin - verottajan kassa ei sillä täyty vaikka kuinka yrittäisi. Toki tulojen noustessa varsin tuo on varsin kallis tapa siihen mielihyvän tavoitteluun.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Niin se loppuviesti oli oikeastaan se mitä halusin kirjoittaa. Lainasin vähän hölmösti toista käyttäjää siihen väliin. Tuli vaan niin sopivasti häneltä noita lukuja
Se loppuviesti on enempi politiikkaa kuin FIREä. Fire kiinnostaa mua, politiikkaketjuihin en jaksa osallistua. Jokainen tavallaan, suomessa työtä tekemällä ja asumalla fire ois vielä kaukainen haave minulle. Suomeen liittyen olen kyllä maksanut veroja enemmän kuin kassasta saanut etten mitään loisinut, jos joku haluaa sellaisesta syytellä.
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
498
Molemmat aikuiset ja itseäni nopeammin vaurastuneet tyttäreni, joista kumpikaan ei ole koskaan asunut Suomessa listaisi ihan eri asioita menestymisen ja varastumisensa mahdollistajiksi kuin "ilmaispalvelut".
Heillä on tainnut syntyessään olla hyvät lähtökohdat menestymiseen joka tapauksessa. Ehkä kiitos vanhempiensa. Maailman 7 miljardista ihmisestä aika pienellä osalla näin on. Suomeen syntyvillä taas suurimmalla osalla on hyvät lähtökohdat. Suomessa silti saa kuulla valitusta. Milloin syytetään omasta epäonnistumisesta kapitalismia ja milloin suurta verotusta kun on vähän sattunut onnistumaan. Itse en vaan jaksa valittaa ja ihmettelen sitä ulinaa kun asiat on kuitenkin aika helvetin hyvin.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
41
Toi on kyllä sellasta saatanaa, että oksat pois. Vähintään noita tietoja pitäisi anoa yksi kerrallaan omilla lomakkeilla ja kaikki eräajot ja massahaut pitäisi olla täysin mahdottomia. Eli jos lehdistö haluaa julkaista kateuslistaansa, niin tehköön ihan saatanan kalliin duunin sen eteen.
Mun mielestä on äärimmäisen tärkeää että verotiedot ovat julkisia. Esimerkiksi poliitikkojen/päättäjien osalta voi päätellä missä ojassa oma lehmä on, lisäksi niistä on nähty että sopeutumiseläkettä nauttivat ex-edustajat väärinkäyttävät systeemiä muuttamalla lääkäritulonsa pääomatuloiksi yms koiruuksia.

Ja en kyllä jaksa ymmärtää miksi joku on kateellinen toisen tuloista (näitä ihmisiä on ilmeisesti minun elämänkuplan ulkopuolella), päinvastoin pitää iloita että toiset tienaavat paljon ja rahoittavat siten hyvinvointia yhteiskuntaan!

Ja jos omat tulot eivät miellytä, niin siitä vain tienaamaan enemmän…joskus vaihtamalla paranee, ja esim ”oon vaan töissä täällä”-asennetta muuttamalla voi oma tulotasokin nousta.

Vähän offtopic, todetaan vaikka että firettäminen on silti vaikeaa Suomessa vaikka tulotasoaan saisi paremmaksi.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
627
Itse en vaan jaksa valittaa
Oikein! Minäkään en valita. Totean vain faktat kun siihen on tässä ketjussa houkuteltu. Kuten että olen myös maksanut täysimääräisesti ne kaikki Suomen verot siitäkin huolimatta että ovat merkittävässä tai paremminkin täydellisessä epäsuhdassa saatuun vastikkeeseen.

Lisäksi vuoden parin päästä en enää käy Suomessa kuin satunnaisesti, jolloin totean iloisesti että lopultakin verot menevät toiseen maahan. Realistina tiedän että tuskin sielläkään niille saa sen kummempaa vastiketta.

Mutta jo etukäteen koen mielihyvää siitä että silloin on lopulta on edessä hetki jolloin voi sanoa "pitäkää tunkkinne ja virallisen totuuden mukainen lapsen uskonne velalla rahoitettuun utopiaan". Edit - tästähän tuli idea - pitäisiköhän sinä päivänä laittaa tuo lainausmerkkien välinen Hesarin etusivulle maksettuna mainoksena? Siinä - heh heh - ainakin saisi maksamilleen rahoille kerrankin jotain konkreettista vastiketta...

FIRE on siis jo aiemmin hoidettu kuntoon ja toteutunut, mutta siteiden katkominen Suomeen on vielä kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Heillä on tainnut syntyessään olla hyvät lähtökohdat menestymiseen joka tapauksessa. Ehkä kiitos vanhempiensa. Maailman 7 miljardista ihmisestä aika pienellä osalla näin on. Suomeen syntyvillä taas suurimmalla osalla on hyvät lähtökohdat. Suomessa silti saa kuulla valitusta. Milloin syytetään omasta epäonnistumisesta kapitalismia ja milloin suurta verotusta kun on vähän sattunut onnistumaan. Itse en vaan jaksa valittaa ja ihmettelen sitä ulinaa kun asiat on kuitenkin aika helvetin hyvin.
Toki jos tälle tielle lähtee, voi maailmantuskaa ja kiitollisuutta tuntea siitä, ettei syntynyt johonkin Masai-heimoon tai Haitin slummeihin. Mutta tämä on loputon suo ja halpa henkinen kikka saada kokemaan jotakin kollektiivista syyllisyyttä siitä, että sattuma synnytti tänne. Jaksoin potea sitä jonkin aikaa parikymppisenä, mutta ideologisilla vaiheilla on tapana väistyä realismin tieltä.

Jos tätä kollektiivista syyllisyyttä ekstrapoloi pidemmälle, niin ei tule tehdä mitään, tienata mitään eikä ainakaan tuoda epäkohtia esiin, koska jossakin muualla on kuitenkin hommat huonommin. Kaikkein vähiten tulisi olla mitään FIRE-unelmia, koska sattui syntymään länsimaahan.

Kaikkialla muualla kuin länsimaissa on asiat objektiivisesti kansallistasolla huonommin. Se nyt ei kuitenkaan lämmitä sen suhteen, että meistä jokainen elää omaa elämäänsä mielekkäiksi kokemineen tavoitteineen paikassa, jossa ongelmat on toiset.

Itse elän Suomessa, ja Suomen tila sekä yhteiskunnalliset päätökset ja järjestelmä vaikuttavat minuun ja minun elämääni. Se, että vaikkapa siellä Haitissa on asiat huonosti, ei poista edellä lueteltuja ongelmia ja sitä, että ne ovat täysin tosia. Ja varsinkin kaikenlaisten FIRE-pyrkimysten osalta Suomi on ehdottomasti yksi huonoimpia maita. Siitä ei vain pääse yli eikä ympäri, eikä siitä kannattane sinänsä enää vääntää enempää tässä ketjussa.

Suomessa eivät myöskään asiat ole kollektiivisesti hyvin, vaikka moni täällä yrittääkin muuta väittää. Tätä korttitaloa kannatellaan velalla, ja pelkästään velalla edellä mainituista syistä. Saumat ovat jo alkaneet pahasti ratkeilla ja pinnan alla kuplii.

Kaikesta tästä voinee kuitenkin jatkaa Kotimaan politiikka -osiossa, jossa asiaa puidaan aika ajoin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Itse näen asiat Rawlsin tietämättömyydenverhon tapaisesti. Voi aina miettiä, jos olis syntynyt vaik äo 20 pinnaa pienempänä. Miten silloin ajattelisi siitä, millainen on oikeudenmukainen yhteiskunta?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Olis kyllä tosi hyvä erottaa noi joku paikka X on parempi kuin Y ja on lottovoitto syntyä Z politiikkaketjuun.

Tän ketjun aiheesta niin miltä FIRE suomessa näyttää? Paljonko tarvii massia päälle, jos olettaa vaikka 4% säännöllä kattavan vuosittaiset menot. Tuohon päälle extra pääomaa+hätäkassa, jos tulee joku 2-3v pitkä lamakausi,missä sijoitusten arvo vain laskee ja laskee eikä siinä kohtaa tietty kannata pääomaa syödä pois, kun se romuttaisi FIREn.

4% teoreettinen sääntö se, että pääomasta saa syödä 4% vuosittain pois ilman, että pääoma vähenee. Esimerkiksi jos on 28ke netto menot vuodessa niin tarvisi bruttona 40ke(30% pääomavero). 1Me kassa riittäisi tässä skenaariossa, jos ei ikinä tule huonompia aikoja ja tuotto on 4%+inflaatio.

Jos tarvittava potti on esimerkiksi jotain 1.5M-2Me sisältäen turvavaran+harrastevälineet yms. niin miten nuo rahat säästetään ja sijoitetaan kasaan suomen tuloilla+tuloverotuksella+pääomaveroilla? FIRE se, että pärjäät vaikka suomen eläkkeet leikattaisiin puoleen nykyisestä ja joutuisi ottamaan omaa sairausvakuutusta, kun julkinen on mitä on ja FIREttäessä ei tietty työpaikankaan lekurin kautta mennä, kun ei olla töissä. Aika ajoittain tietenkin tulee yllättäviä menoja jotka pitää myös kattaa(autonvaihtoa, keittiöremppaa tai mitä nyt ikinä tarviikaan)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Olis kyllä tosi hyvä erottaa noi joku paikka X on parempi kuin Y ja on lottovoitto syntyä Z politiikkaketjuun.

Tän ketjun aiheesta niin miltä FIRE suomessa näyttää? Paljonko tarvii massia päälle, jos olettaa vaikka 4% säännöllä kattavan vuosittaiset menot. Tuohon päälle extra pääomaa+hätäkassa, jos tulee joku 2-3v pitkä lamakausi,missä sijoitusten arvo vain laskee ja laskee eikä siinä kohtaa tietty kannata pääomaa syödä pois, kun se romuttaisi FIREn.

4% tepreettinen sääntö se, että pääomasta saa syödä 4% vuosittain pois ilman, että pääoma vähenee. Esimerkiksi jos on 28ke netto menot vuodessa niin tarvisi bruttona 40ke(30% pääomavero). 1Me kassa riittäisi tässä skenaariossa, jos ei ikinä tule huonompia aikoja ja tuotto on 4%+inflaatio.

Jos tarvittava potti on esimerkiksi jotain 1.5M-2Me sisältäen turvavaran+harrastevälineet yms. niin miten nuo rahat säästetään ja sijoitetaan kasaan suomen tuloilla+tuloverotuksella+pääomaveroilla? FIRE se, että pärjäät vaikka suomen eläkkeet leikattaisiin puoleen nykyisestä ja joutuisi ottamaan omaa sairausvakuutusta, kun julkinen on mitä on ja FIREttäessä ei tietty työpaikankaan lekurin kautta mennä, kun ei olla töissä. Aika ajoittain tietenkin tulee yllättäviä menoja jotka pitää myös kattaa(autonvaihtoa, keittiöremppaa tai mitä nyt ikinä tarviikaan)
Riippuu tietysti kulutasosta, mutta itsellä sellainen taso, jossa 4 % säännöllä ei tule liian tiukkaa, on "alkaen hinta" FIRElle siinä 500 000 euroa, jolloin kulutus saa maksimissaan olla öbaut 14 000 €, kun otetaan huomioon pääomatulovero.

Vielä nuorena ja naiivina kuvittelin, että olisin voinut alkaa kärvistelemään 250 000 eurolla, mutta kusessa olisin sillä ollut lähes välittömästi. Helposti jää laskematta mukaan se, että "elämä tapahtuu", vaikka miten pitäisi asiat yksinkertaisina.

Kun laskemme inflaation mukaan, on ns. "normaaliin elämään" vaadittava summa itsellä jossain 600 000 - 700 000 euron tietämissä. Ja tuo summa ei saa sisältää kämpän arvoa.

Tuosta on vaikea päästä alaspäin, koska vaikka miten pyrkisi omavaraisuuten tms., pitää siinäkin tila ensin ostaa ja myös pystyä pitämään kunnossa. Siihen palaisi sen verran fyffeä, että yllä mainittu lukema on valitettavasti nykyään se realistinen summa, jossa henkilö ei ammu itseään heti jalkaan.

Kaiken kaikkiaan se on Suomen kulutasolla niin helvetin kallista, että realistisin ratkaisu näillä piireillä on ns. lean-FIRE.

Kokonaisvaltaiseen ratkaisuun pääsee sitten eteläisemmillä asteilla elintason helposti tuplaten samalla kulutustasolla, jos niikseen on.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Vielä nuorena ja naiivina kuvittelin, että olisin voinut alkaa kärvistelemään 250 000 eurolla, mutta kusessa olisin sillä ollut lähes välittömästi. Helposti jää laskematta mukaan se, että "elämä tapahtuu", vaikka miten pitäisi asiat yksinkertaisina.

....
....

Kokonaisvaltaiseen ratkaisuun pääsee sitten eteläisemmillä asteilla elintason helposti tuplaten samalla kulutustasolla, jos niikseen on.
Mulla oli samat ajatukset. Ensin mietin, että aika pieni summa riittää ja halpa kämppä pohjoissuomesta + talvet palmunalla aasiassa. Kulut todella pienet. .Sitten tajusin, että enhän mä siellä periferiassa halua asua ja kämpät pääkaupunkiseudulla on kalliita(tai pitää asua syrjässä+auto), olis kiva olla harrastevälineitä, parempi asunto, parempi sijainti asunnolle, voi tulla joku 2-3v pätkä missä sijoitusten arvo vain laskee jne jne jne. Ihan loputon tie. Mikään raha ei riitä.

Jossain kohtaa joutui miettimään, että onko se elintaso minkä saa nykyisillä säästöillä parempi vaihtoehto kuin töiden ja stressaamisen jatkaminen. Tätä tuskailua kesti pitkään mulla, kunnes ei vaan pälli enää kestänyt.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 961
Viestejä
4 207 700
Jäsenet
70 998
Uusin jäsen
TuomasP99

Hinta.fi

Ylös Bottom