Osakemarkkinat on minusta ylikuumat tällä hetkellä, joten se ajatus hirvittää. Asunto-osake sijoittaminen kiinnostaa, mutta vanhemmilla oli aikoinaan ongelmia vuokralaisten kanssa niin siitä ei jäänyt hyvä maku suuhun. Pankki säästäminen on lähes täysin turhaa (tiedätte mitä tarkoitan).
Pohdintoja olisi kiva kuulla, koska itselläni tällä hetkellä vaikea saada mitään hajatelmaa.
Niin hiljaista tässä ketjussa, että vastailen tähän jotain omia näkemyksiä. Ota ajatukset suolan kera, en ole ammattilainen, osassa sijoituksista on oma lehmä ojassa, perspektiivi on mahdollisesti vääristynyt ja on myös huonosti tutkittuja pohjia sijoitusten taustalla. Lisäksi mulla on stop-lossit asetettuna, seuraan yrityksiä ja kursseja joka päivä. Jos jotain radikaalia tapahtuu voin luopua positioista hyvin nopeasti joko automatiikan avulla tai hitaammin itse klikkaillen riippuen osakkeesta ja tilanteesta.
Jos haluaa isompia voittoja niin on pakko ottaa isoa riskiäkin. Kannattaa miettiä paljonko on valmis kantamaan riskiä. Vähäkuluinen ja hyvinhajautettu indeksi/etf lienee edelleen se voittavin vaihtoehto pitkällä aikavälillä. Lähtee mukaan aikahajautetusti. Ei ne ostot sitten osu huipulle eikä pohjiin. sp500 on imho. historiallisesti hyvä. sp500:en heikko puoli, että apple ja muut isot teknot jyrää siellä. Kuinka paljon lie covid19 ilmaa sinne pumpattu? Ilma voi poistua kunhan tekkifirmojen bisnes normalisoituu. Mulla on kaamea kasa sp500:sta ja en edes mieti mihin se menee lyhyellä aikavälillä. sp500:en on mulle 15-20v++ sijoitus.
Matkailuala lienee edelleen pohjamudissa. Jos on hyvä näkemys maailman aukeamisesta niin oikeaan aikaan matkailupuolelle sijoittamalla voi päästä pikavoitolle. Toisaalta ei ole kovin poissuljettua että esim. finnair kyntäisi vielä syvemmälle ja ehkä joutuisi laskemaan lisää uusia osakkeita liikkeelle. Playa resortsia olen tutkinut kohteena, en ole sijoittanut ainakaan vielä. ABNB:ta on siivu salkussa vaikka kaikki ammattilaiset/asiaan perehtyneet pitävät sitä täysin yliarvostettuna.
Kiinalaiset osakkeet tencent, alibaba yms. ovat saaneet kyytiä. Iso poliittinen riski, toisaalta jos uskaltaa noihin lähteä niin voitto tai tappio voi olla iso. Mä pelailen BABA:lla nysessä. Koen, että BABA on aliarvostettu. En usko, että kiina oikeasti pitkällä aikavälillä haluaa tuhota BABA, Tencent jne. yrityksiä. Kunhan nyt näyttävät kaapinpaikan.
Osinko etf:t. Isompiriskinen JEPI(about 7% osinkotuotto historiallisesti). JEPI heiluu ja ihan hemmetisti, se on yritetty rakentaa voittamaan sp500. SDHC, pienempiriskinen osinkorahasto parin prosentin tuotolla. Molempia näistä mulla on. Tulen myös lisäämään molempia näistä salkkuun lisää syksyn&talven aikana.
Erilaiset REIT, infra jne. etf:t. Mulla on HASI:a. Koen, että se on mulle riskeistä ja heilumisesta huolimatta ihan jees.
Disney voi olla mielenkiintoinen. Mulla on pieni siivu sitä. Olen miettinyt, että lisään tätä salkkuun syksyn aikana. Uskon, että kuplasta huolimatta isot tekkifirmat puksuttaa etiäpäin ja niihin sijoittanut on onnellinen 10-15-20vuoden päästäkin, Microsoft, apple, google jne. Tosin sp500:lla pääsee myös junaan mukaan ja saa paremman hajautuksen. Jos uskoo vr/ar-juttujen lähtevän lentoon niin facebook voi olla hyvä sijoitus. Kauhoin facebookkia 2020 keväällä salkkuun. En tiedä ostaisinko nykykurssilla. Tuntuu kalliilta, mutta voi olla ettei halpene.
Tesla voi olla tai olla olematta kova juttu. Mä lähdin tesla-kelkkaan viime kvartaalituloksen jälkeen. Uskon, että tesla menestyy, mutta voin olla täysin väärässä. Jos homma menee putkeen tesla saa FSD:n kuntoon, lisensoi fsd rautaa+softaa muille valmistajille ja ehkä se robotaxikin tapahtuu erittäin kaukaisessa tulevaisuudessa. Teslan ohessa pelailen ford motor companyn osakkeilla. imho. Ford:lla alkaa olemaan tuotepaletti(bronco, sähköinen f150 jne) ja kustannukset kunnossa.
Näen, että markkinalla on isot riskit tällä hetkellä. Eli en ole lainavivulla liikenteessä. Jos markkina kyykkäisi oikein kunnolla niin miettisin lainavivun käyttöönottoa. Voi olla ettei kantti kestä tuota tehdä siinä kohtaa kun veri virtaa kadulla.