F1 Yleiskeskustelu

No joo, totta, Max on aivan ylivoimainen kuski muihin verrattuna, taas tuli nähtyä ettei RedBull pelkästään riitä, vaan Max vetää eron taidoillaan. Aika-ajon aikana mietin kumpi olisi oikeasti nopeampi auto, RedBull vai McLaren, tämän päivän perusteella McLaren, Max teki eron.

Max ei mitenkään häikäise osaamisellaan.. Lähinnä tallikaveri on umpisurkea
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Lähinnä auto sopii vain Maxille. Sama juttu aiempina vuosina. Mahtaisikohan Maxille käydä Ricciardot jollain muulla autolla?
 
Max ei mitenkään häikäise osaamisellaan.. Lähinnä tallikaveri on umpisurkea

Millaisessa denialismissa pitää elää tai kuinka pihalla täytyy olla lajista, jos voi pokkana olla sitä mieltä ettei Maxissa ole mitään erityistä..? Voittavilla kuskeilla on aina ollut hyvä auto mutta kyllä Max vie omilla taidoillaan tuon seuraavalle tasolle.

Muutenkin hienosti aina ristiriidassa nämä jutut. Hamiltonin kohdalla ei ylivoimainen auto kiinnostanut tai haitannut. Mersun menoa sai katsoa 7 vuotta, nyt on vasta toinen vuosi RB:lle. Mersulla pärjäsi aina molemmat kuskit vaikka kakkosautossa oli Rosberg ja Bottas, joka vihaajien perusteella häviäisi puolelle foorumilaisista, mutta jostain syystä maailman ylivoimaisin RB ei riitäkään kannattelemaan ketä vain podiumille.
 
Viimeksi muokattu:
Millaisessa denialismissa pitää elää tai kuinka pihalla olla lajista, jos voi pokkana olla sitä mieltä ettei Maxissa ole mitään erityistä..? Voittavilla kuskeilla on aina ollut hyvä auto mutta kyllä Max vie omilla taidoillaan tuon seuraavalle tasolle.

Kai nyt vie kun auto tehty hänellä. Todennäköisesti itsekin jos tuolla autolla ajelis niin taistelis podium paikoista
 
Ei varmaan tullut katsoneeksi äskeisiä aika-ajoja, jos ajattelee ettei Max mitenkään häikäise. Tai sitten voi ajatella samalla, että koko gridi on kokoelma taidottomia kuskeja, jos kerta tuollakaan ajalla ei ansaitse kehuja. Mitä tulee vielä tähän keskusteluun Maxin ylivoimasta, niin ei kyse ole täysin siitä, että Max voittaa melkein joka kisan, vaan se tylsyys jolla se tapahtuu. Vähän täydellisemmässä maailmassa Max saisi edelleen vaikka voittaa suurimman osan kauden kisoista, jos niitä voittoja edeltäisi räiskyvät taistelut radalla. Sen takia pidän siitä, että tuolla nähdään erilaisia persoonia, jotka tarvittaessa ovat röyhkeitä ja turhautuvat, mutta nyt menee sekin potentiaali hukkaan, kun Max karkaa kerta toisensa jälkeen ekan mutkan jälkeen horisonttiin.
 
Kai nyt vie kun auto tehty hänellä. Todennäköisesti itsekin jos tuolla autolla ajelis niin taistelis podium paikoista

Esimerkiksi Mersun kultavuosina auto ei sitten oltu tehty Hamiltonille? Kumma miten RB on onnistunut tuollaisen Perezin palkkaamaan kun näin helpolla löytäisi parempia.
 
Kai nyt vie kun auto tehty hänellä. Todennäköisesti itsekin jos tuolla autolla ajelis niin taistelis podium paikoista
Tää on aina parasta, "kyl mäki tolla autolla" ;-D Totuus on se että tämmöisen tavan jormat jos saisivat auton liikkeelle, häviäsivät minuutin. ;-D Kyllä tuolla Saksassa pääsee radalle normijampatkin, ja miten hienosti ne ajaakaan ;-D
 
Tää on aina parasta, "kyl mäki tolla autolla" ;-D Totuus on se että tämmöisen tavan jormat jos saisivat auton liikkeelle, häviäsivät minuutin. ;-D Kyllä tuolla Saksassa pääsee radalle normijampatkin, ja miten hienosti ne ajaakaan ;-D

Itsehän olen päässyt ajelemaan f1 autolla.. Ei se nyt niin ihmeellistä ollut.
 
Tuota ei usko kukaan

Ei se F1:llä ajaminen niin erikoiselta tunnu kun ei rohkeus ja osaaminen riitä siihen että ajaisi lähellekään auton äärirajoja. Pikku-formulalla pääsee paljon lähemmäs sitä fiilistä kun voi ja uskaltaa runnoa lämää lattiaan.
 
Ei se F1:llä ajaminen niin erikoiselta tunnu kun ei rohkeus ja osaaminen riitä siihen että ajaisi lähellekään auton äärirajoja. Pikku-formulalla pääsee paljon lähemmäs sitä fiilistä kun voi ja uskaltaa runnoa lämää lattiaan.
Hammond pääsi testaamaan Renault:tin F1 autoa joskus top gearissa. Hän ei saanut edes vauhtia sen vertaa että renkaissa olisi lämmöt pysyneet ja autohan oli sen jälkeen kuin jäällä ajaisi. Että ei sillä ihan sunnuntai ajokaan onnistu. Ja epäilen että tältä foorumilta löytyy ketään jolta onnistuisi yhtään tuonnparemmin
 
Että ei sillä ihan sunnuntai ajokaan onnistu. Ja epäilen että tältä foorumilta löytyy ketään jolta onnistuisi yhtään tuonnparemmin

Se nyt ei enää tähän ketjuun kuulu mutta googlaieppas huviksesi "aja f1 autolla", "drive f1 car" ja vastaavilla hakusanoilla. Tavikset ajelevat ihan onnistuneesti aika paljonkin noilla autoilla. Joo, kisakireä menopeli voi olla hankalampi mutta kyllä se Hammondin pyöriminen haisi yhtä käsikirjoitetulle kuin koko Top Gear muutenkin.
[edit] Tai sitten Hammondilla on niin paljon tavista enemmän kokemusta nopeista autoista että hän pilasi homman yliyrittämällä.
 
Se nyt ei enää tähän ketjuun kuulu mutta googlaieppas huviksesi "aja f1 autolla", "drive f1 car" ja vastaavilla hakusanoilla. Tavikset ajelevat ihan onnistuneesti aika paljonkin noilla autoilla. Joo, kisakireä menopeli voi olla hankalampi mutta kyllä se Hammondin pyöriminen haisi yhtä käsikirjoitetulle kuin koko Top Gear muutenkin.
[edit] Tai sitten Hammondilla on niin paljon tavista enemmän kokemusta nopeista autoista että hän pilasi homman yliyrittämällä.

Pikaisella haulla en löytänyt yhtään uutista tavikseta ajamassa F1-autoa. Yhden videon löysin jossa joku aiemmin moottoriurheilua harrastanut ja vastaavia autoja kokeillut YouTuben sponssaamana käy läpi ohjelman jossa ensin tutustuu hitaampiin kilpureihin ja lopuksi ajaa jotain 10 vuotta vanhaa modattua F1 autoa johon on lisätty ABS ja moottoria rajoitettu jne. Tyyppi toteaa että mm. jarrupolkimen painaminen täydellä lihasvoimalla sai nippa nappa 40% jarrupaineesta tuotettua.

Tuskin mikään F1 tiimi edes päästäisi random tavista ajamaan jotain 2020-luvun autoa kun pitää jo about 40 nappulaa hallita ja kolari maksais satoja tuhansia.
 
Pikaisella haulla en löytänyt yhtään uutista tavikseta ajamassa F1-autoa. Yhden videon löysin jossa joku aiemmin moottoriurheilua harrastanut ja vastaavia autoja kokeillut YouTuben sponssaamana käy läpi ohjelman jossa ensin tutustuu hitaampiin kilpureihin ja lopuksi ajaa jotain 10 vuotta vanhaa modattua F1 autoa johon on lisätty ABS ja moottoria rajoitettu jne. Tyyppi toteaa että mm. jarrupolkimen painaminen täydellä lihasvoimalla sai nippa nappa 40% jarrupaineesta tuotettua.

Tuskin mikään F1 tiimi edes päästäisi random tavista ajamaan jotain 2020-luvun autoa kun pitää jo about 40 nappulaa hallita ja kolari maksais satoja tuhansia.

No luuletko että jollain f1 kuskilla häävisti voimaa on jaloissa? Kaikki näyttää pieniltä aliravituilta miehiltä, ei mitään atleetteja
 
No luuletko että jollain f1 kuskilla häävisti voimaa on jaloissa? Kaikki näyttää pieniltä aliravituilta miehiltä, ei mitään atleetteja
Ei se kyse ole siitä, miltä näyttää. Yllättävän paljon voimaa voi löytyä suhteellisen kapeiltakin tyypeiltä. Riippuu aina myös siitä, missä ajassa ja miten intensiivisesti sitä voimantuottoa tarvitaan.
 
Pikaisella haulla en löytänyt yhtään uutista tavikseta ajamassa F1-autoa.

Koska se on niin arkista ettei ole uutinen. Alastarollakin pelkästään varmaan tuossa reilun kymmenen vuoden aikana ajanut pitkälle toistasataa, jollei jo satoja taviksia.
 
Millaisessa denialismissa pitää elää tai kuinka pihalla täytyy olla lajista, jos voi pokkana olla sitä mieltä ettei Maxissa ole mitään erityistä..? Voittavilla kuskeilla on aina ollut hyvä auto mutta kyllä Max vie omilla taidoillaan tuon seuraavalle tasolle.

Muutenkin hienosti aina ristiriidassa nämä jutut. Hamiltonin kohdalla ei ylivoimainen auto kiinnostanut tai haitannut. Mersun menoa sai katsoa 7 vuotta, nyt on vasta toinen vuosi RB:lle. Mersulla pärjäsi aina molemmat kuskit vaikka kakkosautossa oli Rosberg ja Bottas, joka vihaajien perusteella häviäisi puolelle foorumilaisista, mutta jostain syystä maailman ylivoimaisin RB ei riitäkään kannattelemaan ketä vain podiumille.

Kyllä ite lasken Maxin ihan samaan kastiin kun esim. Hamiltonin, Schumin ja Sennan. Mutta ei se ero Maxin ja Perezin välillä nyt ihan se ole mitä tulokset antaa ymmärtää. En nyt välttämättä sano että autoa nimenomaan Maxin toiveiden mukaseksi tehtäis mutta suunta mihin auto aina kauden mittaan kehittyy on täysin Perezin ajotyyliin sopimaton. Samaa oli havaittavissa "Vettelin aikakaudella", Webber oli myös kumminkin suht hyvä ja kokenut kuski mutta jäi aivan Vettelin jalkoihin.
 
Maxin autossa kun oli tuo G-voima mittari näkyvillä, niin onhan se aika hurjaa kun voimat oli luokkaa 5.5G sivuttain/etuviistoon. Painava kypärä päässä. Renkaista pisti mieleen Kovalaisen kommentti, että kun on hetken lähtöruudussa alamäkeen niin kumi on niin sulaa että se tarraa vähän tiehen kiinni eikä tarvitse pitää enää jarrulla paikallaan.
 
No onneksi foorumilta löytyy F1-autolla ajaneita, eikä siis millään kesytetyillä F3-malleilla kurvanneita. Tiedetään tämän perusteella, ettei muuten ole mikään paha rasti ja voisi tavan tallaajakin tehdä parempia valintoja F1-kisoissa.
 
Luin jotain spekulaatioita jotta Perez voisi saada lähtöpassit jo tämän vuoden jälkeen. Ehkäpä ne ottaa Bottaksen tilalle. Pääsisi vielä yrittämään taistelua mm-tittelistä ;)
 
Horner on sanonut nyt, että potkut on mahdolliset. Bottasta eivät palkkaa, lawsonin ennemmin.
 
Luin jotain spekulaatioita jotta Perez voisi saada lähtöpassit jo tämän vuoden jälkeen. Ehkäpä ne ottaa Bottaksen tilalle. Pääsisi vielä yrittämään taistelua mm-tittelistä ;)
Maxin kaveriksi tarvitaan joku joka tyytyy kakkoskuskin asemaan eikä valita siitä jos kerrankin kisa olisi menossa putkeen, niin varikkotaktiikalla viimeistään hoidetaan se niin että Max on sun edellä. Sinne tarvitaan joku joka tottelee. Siinä mielessä Bottas voisikin olla ihan hyvä vaihtoehto, en vaan usko että Valtteria moinen enää kiinnostaa ja siinä mukana tulevat promotilaisuudet ja kissanristiäiset ja määräilyt miltä pitää näyttää ja mitä saa harrastaa. Joku uusi kuski kovilla näyttämisen haluilla olisi ehkä pahin mahdollinen Maxin kaveriksi ja kipuilemaan kakkoskuskin asemasta.
 
FIA:lla vähän kyseenalaista menoa kyllä... Formulat on pilalla Verstappenin & RB:n ylivoiman vuoksi, ja ralli on näivettynyt kun lauantai-iltapäivällä on ehkä pari autoa jäljellä ajamassa kilpaa. Kummassakin mennään periaatteella "kattellaan joskus 2026 uudestaan". Se formuloidenkin katsottavuus edellyttäisi jotain sellaista Brawn-tyylistä tuuria & taitoa vuonna 2026, lähtökohtaisesti toki Red Bullit rakentaa jatkossakin ylivoimaisia autoja.
 
Heh, sattumoisin itse lopetin formuloiden katsomisen tänä vuonna. Formuloiden alamäki on jatkunut jo vuosia ja tänä vuonna nyt vaan tuli sellainen olo, ettei enää jaksa katsoa.
Sama itsellä. Ennen oli joka kisa-ketju täälläki seurannassa. Ei oo napannu edes formula-uutiset.
 
Sama juttu. Ennen se oli vklopun kohokohtia ku sunnuntaina kisattiin, nyt jos jää välistä niin ei haittaa yhtään ja jos jotain kisaa viitsii katsoa nii silloinkin lähdön oikeastaan
 

Joo ihan kiva. Itse olen katsonut 80-90% kisoista vuodesta 1994 lähtien ja ei ole koskaan ollut näin huonoa kautta. Periaatteessa Mersun ylivoima oli paikoin vielä puuduttavampaa, mutta silloin sentään Bottas pystyi auton puolesta ajamaan voitoista ja Kimikin oli pitkään kuvioissa. Ferrarin (ja Williamsin jne.) ylivoimaisimpina aikoina kärkikuskinkin auto saattoi hajota radalle milloin tahansa, näin ei nykyään ole.
Ihan samanlaisia mielipiteitä täällä (ja muissa maissa) on muillakin.
 
Viimeksi muokattu:
Sama juttu. Ennen se oli vklopun kohokohtia ku sunnuntaina kisattiin, nyt jos jää välistä niin ei haittaa yhtään ja jos jotain kisaa viitsii katsoa nii silloinkin lähdön oikeastaan

Kuinka kauan aikaa sitten se ennen oli? 2021 oli poikkeuksellinen kausi jolloin sai oikeasti koko kauden ajan jännätä mitä tapahtuu. Edelliseen vastaavaan taitaa ollakin sitten aika pitkä aika, jos etsitään kahden eri tallin väliltä mm-vääntöä. Mm. 2022 & 2018 oli jännitystä alkukauden ajan mutta aika äkkiä se suli niinkuin monina muinakin kausina Ferrarin kanssa. En millään jaksa uskoa, että RB pystyy samanlaiseen unetusputkeen kuin Mersu ja nyt sentään ykkössijan takana tapahtuu paljon toisin kuin ennen.
 
Nyt on sentään mahdollista kehittää autoa, kuten Laren on osoittanut, eikä tilanne ole se että autot on lukittu seuraavaksi kolmeksi vuodeksi kuten Mersu-aikaan.
 
Kuinka kauan aikaa sitten se ennen oli? 2021 oli poikkeuksellinen kausi jolloin sai oikeasti koko kauden ajan jännätä mitä tapahtuu. Edelliseen vastaavaan taitaa ollakin sitten aika pitkä aika, jos etsitään kahden eri tallin väliltä mm-vääntöä. Mm. 2022 & 2018 oli jännitystä alkukauden ajan mutta aika äkkiä se suli niinkuin monina muinakin kausina Ferrarin kanssa. En millään jaksa uskoa, että RB pystyy samanlaiseen unetusputkeen kuin Mersu ja nyt sentään ykkössijan takana tapahtuu paljon toisin kuin ennen.

Mersu aikoina sentään joku muukin saattoi voittaa ku yks ja sama kuski. Ja se mitä takana tapahtuu ei kiinnosta läheskään niin paljon ihmisiä kuin voitosta kisaaminen
 
Mersu aikoina sentään joku muukin saattoi voittaa ku yks ja sama kuski. Ja se mitä takana tapahtuu ei kiinnosta läheskään niin paljon ihmisiä kuin voitosta kisaaminen

Niin joo toki.. Kaudella 2014 Mersu hävisi peräti 3 kisaa ja sama saldo kaudella 2015. Kaudella 2016 hävisivät jopa 2 kisaa. Noihinkin osaan liittyi teknisiä ongelmia tai kolareita. Toki voitto vaihteli kahden saman tallin kuskin välillä mutta se ei paljoa jännitystä tuo. Oli viisi kautta kun tiesi heti, että mestaruudet vie Hamilton ja Mersu. Noh, yksi sentään lipsahti Rosbergille kun Hamiltonille sattui enemmän teknisiä ongelmia. Tietty kahden kauden ajan sai kyllä alkuun jännätä viekö Vettel ja Ferrari mutta nopeasti selvisi ettei onnistu sekä palattiin takaisin Mersujen dominointiin.

Mieluummin katson yhden kauden verran tällaista ennennäkemätöntä dominointia kuin 5 kautta tuollaista ”ehkä joskus joku muu voittaa yksittäisen kisan mutta mestari on tiedossa” settiä. Nyt ei kuitenkaan RB:llä ole samanlaista turvaa kuin aikanaan Mersulla, McLaren kehittyy kovaa tahtia ja Mersu tai Ferrarikin varmasti nousee tuolta.
 
Mersudominanssi oli minusta aikanaan yllättävän kiinnostavaa, koska Hamiltonin ja Rosbergin välillä oli jatkuvasti kahnausta. Sen jälkeen kisat kiinnostivat Bottaksen takia (jolla oli kuitenkin edellytyksiä voittaa) ja toki Kimi oli vielä pelissä. Nyt on vain yksi Max.

Harmittava juttu on, että ylivoimainen auto on viimeisen vuosikymmenen ollut yleensä myös hyvin luotettava. Ei ole siis ollut kauheasti jännättävää konerikkojen myötä.

Kausi 2021 oli viimeisin hyvä kausi. Sen jälkeen on ollut vain yksittäisiä kisoja, joissa pulssi on noussut.
 
Mersudominanssi oli minusta aikanaan yllättävän kiinnostavaa, koska Hamiltonin ja Rosbergin välillä oli jatkuvasti kahnausta. Sen jälkeen kisat kiinnostivat Bottaksen takia (jolla oli kuitenkin edellytyksiä voittaa) ja toki Kimi oli vielä pelissä. Nyt on vain yksi Max.
Totta toi HAM - ROS asetelma. Lisäksi edellisellä Redbull (voittoputki) kaudellaki Kimiki voitti Lotuksella (kunnes renkaisiin tuli sääntömuutoksia tai niiden säätövaraan).


Löytyiskö samanlaista kuvaa, mut painotettuna kuljettajamestaruuksilla? Aikalailla samaha se olis, mut pientä eroa kuite.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 792
Viestejä
4 873 775
Jäsenet
78 701
Uusin jäsen
MildlyToxicPony

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom