F1 Yleiskeskustelu

Sama juttu. Ennen se oli vklopun kohokohtia ku sunnuntaina kisattiin, nyt jos jää välistä niin ei haittaa yhtään ja jos jotain kisaa viitsii katsoa nii silloinkin lähdön oikeastaan
 
F4nrmdTWUAAYpav.jpg:large

Joo ihan kiva. Itse olen katsonut 80-90% kisoista vuodesta 1994 lähtien ja ei ole koskaan ollut näin huonoa kautta. Periaatteessa Mersun ylivoima oli paikoin vielä puuduttavampaa, mutta silloin sentään Bottas pystyi auton puolesta ajamaan voitoista ja Kimikin oli pitkään kuvioissa. Ferrarin (ja Williamsin jne.) ylivoimaisimpina aikoina kärkikuskinkin auto saattoi hajota radalle milloin tahansa, näin ei nykyään ole.
Ihan samanlaisia mielipiteitä täällä (ja muissa maissa) on muillakin.
 
Viimeksi muokattu:
Sama juttu. Ennen se oli vklopun kohokohtia ku sunnuntaina kisattiin, nyt jos jää välistä niin ei haittaa yhtään ja jos jotain kisaa viitsii katsoa nii silloinkin lähdön oikeastaan

Kuinka kauan aikaa sitten se ennen oli? 2021 oli poikkeuksellinen kausi jolloin sai oikeasti koko kauden ajan jännätä mitä tapahtuu. Edelliseen vastaavaan taitaa ollakin sitten aika pitkä aika, jos etsitään kahden eri tallin väliltä mm-vääntöä. Mm. 2022 & 2018 oli jännitystä alkukauden ajan mutta aika äkkiä se suli niinkuin monina muinakin kausina Ferrarin kanssa. En millään jaksa uskoa, että RB pystyy samanlaiseen unetusputkeen kuin Mersu ja nyt sentään ykkössijan takana tapahtuu paljon toisin kuin ennen.
 
Nyt on sentään mahdollista kehittää autoa, kuten Laren on osoittanut, eikä tilanne ole se että autot on lukittu seuraavaksi kolmeksi vuodeksi kuten Mersu-aikaan.
 
Kuinka kauan aikaa sitten se ennen oli? 2021 oli poikkeuksellinen kausi jolloin sai oikeasti koko kauden ajan jännätä mitä tapahtuu. Edelliseen vastaavaan taitaa ollakin sitten aika pitkä aika, jos etsitään kahden eri tallin väliltä mm-vääntöä. Mm. 2022 & 2018 oli jännitystä alkukauden ajan mutta aika äkkiä se suli niinkuin monina muinakin kausina Ferrarin kanssa. En millään jaksa uskoa, että RB pystyy samanlaiseen unetusputkeen kuin Mersu ja nyt sentään ykkössijan takana tapahtuu paljon toisin kuin ennen.

Mersu aikoina sentään joku muukin saattoi voittaa ku yks ja sama kuski. Ja se mitä takana tapahtuu ei kiinnosta läheskään niin paljon ihmisiä kuin voitosta kisaaminen
 
Mersu aikoina sentään joku muukin saattoi voittaa ku yks ja sama kuski. Ja se mitä takana tapahtuu ei kiinnosta läheskään niin paljon ihmisiä kuin voitosta kisaaminen

Niin joo toki.. Kaudella 2014 Mersu hävisi peräti 3 kisaa ja sama saldo kaudella 2015. Kaudella 2016 hävisivät jopa 2 kisaa. Noihinkin osaan liittyi teknisiä ongelmia tai kolareita. Toki voitto vaihteli kahden saman tallin kuskin välillä mutta se ei paljoa jännitystä tuo. Oli viisi kautta kun tiesi heti, että mestaruudet vie Hamilton ja Mersu. Noh, yksi sentään lipsahti Rosbergille kun Hamiltonille sattui enemmän teknisiä ongelmia. Tietty kahden kauden ajan sai kyllä alkuun jännätä viekö Vettel ja Ferrari mutta nopeasti selvisi ettei onnistu sekä palattiin takaisin Mersujen dominointiin.

Mieluummin katson yhden kauden verran tällaista ennennäkemätöntä dominointia kuin 5 kautta tuollaista ”ehkä joskus joku muu voittaa yksittäisen kisan mutta mestari on tiedossa” settiä. Nyt ei kuitenkaan RB:llä ole samanlaista turvaa kuin aikanaan Mersulla, McLaren kehittyy kovaa tahtia ja Mersu tai Ferrarikin varmasti nousee tuolta.
 
Mersudominanssi oli minusta aikanaan yllättävän kiinnostavaa, koska Hamiltonin ja Rosbergin välillä oli jatkuvasti kahnausta. Sen jälkeen kisat kiinnostivat Bottaksen takia (jolla oli kuitenkin edellytyksiä voittaa) ja toki Kimi oli vielä pelissä. Nyt on vain yksi Max.

Harmittava juttu on, että ylivoimainen auto on viimeisen vuosikymmenen ollut yleensä myös hyvin luotettava. Ei ole siis ollut kauheasti jännättävää konerikkojen myötä.

Kausi 2021 oli viimeisin hyvä kausi. Sen jälkeen on ollut vain yksittäisiä kisoja, joissa pulssi on noussut.
 
Mersudominanssi oli minusta aikanaan yllättävän kiinnostavaa, koska Hamiltonin ja Rosbergin välillä oli jatkuvasti kahnausta. Sen jälkeen kisat kiinnostivat Bottaksen takia (jolla oli kuitenkin edellytyksiä voittaa) ja toki Kimi oli vielä pelissä. Nyt on vain yksi Max.
Totta toi HAM - ROS asetelma. Lisäksi edellisellä Redbull (voittoputki) kaudellaki Kimiki voitti Lotuksella (kunnes renkaisiin tuli sääntömuutoksia tai niiden säätövaraan).


Löytyiskö samanlaista kuvaa, mut painotettuna kuljettajamestaruuksilla? Aikalailla samaha se olis, mut pientä eroa kuite.
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin on kisoja seurattu Keken ajoista lähtien, yli 95% kaikista kisoista tuosta asti on katsottu.Suurin ero on se että ennen joutui koko kisan jännittämään riittääkö bensa/kestääkö auto maaliin asti.Kyllä aika monta kertaa v...ti kun Kimiltä tai Mikalta lahosi vehkeet alta.
 
Täälläkin on kisoja seurattu Keken ajoista lähtien, yli 95% kaikista kisoista tuosta asti on katsottu.Suurin ero on se että ennen joutui koko kisan jännittämään riittääkö bensa/kestääkö auto maaliin asti.Kyllä aika monta kertaa v...ti kun Kimiltä tai Mikalta lahosi vehkeet alta.
Toi on kyllä iso syy miksi nykyformulat on niin tylsää katsottavaa suurimman osan ajasta. Varikkokäynnitkin on nykyyään niin loppuunhiottuja pelkkine renkaanvaihtoineen ettei niissäkään pahemmin jännitettävää ole (pl. Ferrari :rofl2: )
 
Ai miksikö ei kiinnosta enää?

Virtuaalinen tai fyysinen turva-auto tulee radalle aiempaa helpommin, autojen luotettavuus on liian hyvä, ulosajo ei välttämättä tarkoita keskeytystä huoltoteiden ja asfalttialueiden takia, kuljettajien välillä ei ole kipinöintiä skuuppien pelossa, autojen koko ja siivet rajoittavat ohitusmahdollisuuksia, Max on oppinut ajamaan fiksummin, suomalaisten tilanne, rangaistukset, DRS pakottaa ohitukset samanlaisiksi, kisataktiikoiden samankaltaisuus, liian kliiniset radat ja Bottaksen takatukka tiikerisilmän sijaan.
 
Nuo autot on oikeasti tylsiä laivoja, menee ihan kiskoilla eikä kuulosta miltään. Ei ole millään lailla kiinnostavia seurattavia, verrattuna vaikka kymmenen vuotta sitten, silloin katsoin vielä kaikki harkatkin ihan autojen takia.

Kisoja on lisäksi omaan makuun ihan liikaa, kaikki aavikkoradat joutaisi heti pois, sekä ne naurettavat sprintit.

Ja ne ratarajat, kytätään jotakin sentin ylityksiä, voi helvetti.

Yhtään tapahtumaa en ole tällä kaudella seurannut, ainoastaan tarkistanut Valtterin tulokset. Ja 1996 asti seurannut aina kovalla innolla, se alamäki vaan alkoi omalla kohdalla kun jenkit tuli omistajiksi 2017.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllä ennen kaikki oli paremmin, pilattu hyvä laji kaikella. Eiköhän taas 10vuoden päästä joku kitise taas miten ennen kaikki oli paremmin. Jotenki se aika kultaa muistot. samaa valitusta F1 sarjasta on ollu -80 luvulta asti, aina ennen kaikki oli parrmmin. ( varmaan sopii muuallekkin kuin F1:siin )
 
Joo kyllä ennen kaikki oli paremmin, pilattu hyvä laji kaikella. Eiköhän taas 10vuoden päästä joku kitise taas miten ennen kaikki oli paremmin. Jotenki se aika kultaa muistot. samaa valitusta F1 sarjasta on ollu -80 luvulta asti, aina ennen kaikki oli parrmmin. ( varmaan sopii muuallekkin kuin F1:siin )
Kyllä ennen oli kisat kiinnostavimpia juuri tuon ennalta arvattomuuden takia,nykyään Max lähtee paalulta ja ajaa helppoon voittoon,kakkos sijasta sentään käydään pientä kisaa.Toki ennen oli moni asia paremmin,naisetkin oli 10 -20 kg kevyempiä ja muutenkin luonnollisempia kaikissa ikäryhmissä.
 
Joo kyllä ennen kaikki oli paremmin, pilattu hyvä laji kaikella. Eiköhän taas 10vuoden päästä joku kitise taas miten ennen kaikki oli paremmin. Jotenki se aika kultaa muistot. samaa valitusta F1 sarjasta on ollu -80 luvulta asti, aina ennen kaikki oli parrmmin. ( varmaan sopii muuallekkin kuin F1:siin )

Vai voisiko olla niin, että nykyään tämä vain on oikeasti paskaa? Se katsokoon joka haluaa ja on vielä kiinnostunut, itse en saa tästä enää mitään irti.

Mulla ei yhden kuskin ylivoima haittaa, vaan se että kaikesta on tehty liian kliinistä ja muovista.

Aika ei tässä kohtaa kultaa muistoja, vaan olin oikeasti innostunut tästä hommasta vielä muutamia vuosia sitten.
 
Vai voisiko olla niin, että nykyään tämä vain on oikeasti paskaa? Se katsokoon joka haluaa ja on vielä kiinnostunut, itse en saa tästä enää mitään irti.

Mulla ei yhden kuskin ylivoima haittaa, vaan se että kaikesta on tehty liian kliinistä ja muovista.

Aika ei tässä kohtaa kultaa muistoja, vaan olin oikeasti innostunut tästä hommasta vielä muutamia vuosia sitten.
Jokaisella on tietenki oma mielipide mutta kuitenkin ihmisillä on taipumus muistella miten ennen kaikki oli paremmin. Itse olen formuloita seurannut -80 luvun lopulta ja ylivoimaisesti tylsintä aikaa oli Schumin Ferrari dominointi 2000 livun alussa.
 
Pakko kyllä myöntää että jos tähän nykyformulaan lisättäisiin pakollinen 50€ viaplay maksu höystettynä kaikenmaailman Kälviän eukonkannon ja muun hutun kanssa.
Niin olisi varmaan iteki tullu lopetettua kisojen seuraaminen.
Mutta kyl tuon nyt vielä 80€ vuosimaksulla ja multiview F1 sovelluksen kanssa katsoo.
Mutta olisi kyllä märkä uni jos saisivat jotenkin noihin 80, 90 ja 2000 luvun kisoihin noi telemetriat ja monikamerat lisättyä.
Puhumattakaan jos löisivät taaloja pöytään ja ostaisivat oikeudet käyttää myös noita vanhojen kisojen suomenkielisiä selostuksia.
 
Just katselen -82 Sveitsin kisaa ja hieman on kapeammat "turva-alueet" Dijon-Prenois:n radalla -82, kuin tämän päivän aavikkoradoilla ja lentokenttäradoilla. Ylität tuossa kohdassa valkosen viivan, niin ei tule 5 sek. rankkua ja kisa jatkuu, vaan romua ihan perkeleesti, kun metsähallitus kutsuu ja pahimmassa tapauksessa "rankkuna" on paikallinen Mononen. Hullua touhua kyllä mutta silloin oli silloin ja hienointa forkki aikaa koskaan.
DIJON-PRENOIS.jpg
 
FIA hyväksynyt Andrettin hakemuksen F1:iin, vielä tarvitaan F1:en hyväksyntä:

Andrettin talli kantaa nimeä Andretti Formula Racing LLC, mutta aiemmin on kerrottu, että suuri yhdysvaltalainen autovalmistaja General Motors olisi mukana formulahankkeessa.
F1-tallin nimeksi on kaavailtu Andretti Cadillacia.
F1-sarjassa ajaa nyt kymmenen tallia. Yhdysvaltalaistalli voisi liittyä joukkoon aikaisintaan vuonna 2025.
Voisi kuvitella, että kuitenkin vasta 2026 tulisivat mukaan, ellei mielessä olisi vetää eka vuosi höntsymeiningillä sarjan tapoja opetellen.
 
Formulat meni pilalle siinä vaiheessa kun kuskien sijaan moottorivalmistajat alkoivat kilpailla mestaruudesta. Toki tekniikka ja sen kehittäminen kuuluu osaltaan lajiin, mutta rajansa kaikella. Kuskien keskinäinen kamppailu pitäisi olla keskiössä ja se lajin myyvin juttu.
 
Formulat meni pilalle siinä vaiheessa kun kuskien sijaan moottorivalmistajat alkoivat kilpailla mestaruudesta. Toki tekniikka ja sen kehittäminen kuuluu osaltaan lajiin, mutta rajansa kaikella. Kuskien keskinäinen kamppailu pitäisi olla keskiössä ja se lajin myyvin juttu.
Tarkennatko vielä että puhutaanko nyt polttomoottoreista vai pitääkö mennä historiassa vieläkin taaemmas?
 
13 tallia eli 26 autoa sarjassa olisi kiva. Näistä kun 4 tallia kilpailisi tasaväkisesti mestaruudesta, parissa kärkitallissa olisi tiukka tallikuri, mutta hieman vähemn potentiaalia, ja taas parissa muussa huipputallissa tallikaverit kisaisivat rämäpäisesti toisiaan vastaan ja välillä havereita sattuisi. Sitten tasainen 6 tallin keskasti, jossa sijoitukset ja voimasuhteet vaihtelisivat radasta toiseen. Sitten ne 3 bottom-tallia epävakaine tulokaskuskeineen ja Mazepin-tyyppisine random-factoreineen. Ja yhdessäkään tallissa Ei ajaisi Bottas. Se olisi unelmakausi.
 
Näinpä, esim itse olen ollut koko ajan mieltä että 20 autoa on aivan naurettavan vähän "kuninkuusluokalle"(<tuosta nyt toki aina voinut olla montaa mieltä.) Suomikuskin, jopa Valtterin, kyllä kestän.

24 vähintään olisi makea piste.
 
Näinpä, esim itse olen ollut koko ajan mieltä että 20 autoa on aivan naurettavan vähän "kuninkuusluokalle"(<tuosta nyt toki aina voinut olla montaa mieltä.) Suomikuskin, jopa Valtterin, kyllä kestän.

24 vähintään olisi makea piste.
Kyllä. Toi 24 melkein minimi. 1995 Monacossa viimeksi ollut täydet lähtöruudut eli 26 karaa.
 

Verstappen tarvitsee vain kolme pistettä mestaruuden varmistamiseen huolimatta siitä, miten MM-sarjassa kakkosena oleva tallikaveri Sergio Perez menestyy viikonloppuna.
Millaiset sijoitukset riittävät kolmeen pisteeseen? Lauantain sprintissä riittää kuudes sija.

Pidän jotenkin mälsänä, jos maailmanmestaruus ei ratkea kunnon kisapäivänä. Mahdetaankohan tulevaisuudessa enää nähdä sprinttejä kauden loppupäässä, jos mestaruus napataan nyt sprintissä?
 
13 tallia eli 26 autoa sarjassa olisi kiva.
Ehdottomasti. Tykkään juuri tästä syystä pikkuluokista (F3, F4, Formula Regional), koska niissä on mahtavat gridit


F1-sarja sahaa vain omaa oksaansa estämällä uusien tallien tulon. Vaikka sarja ei tunnetusti ajattele muuta kuin rahaa, he eivät tunnu ymmärtävän, että 6 lisäautoa sarjassa tarkoittaisi 6 uutta kuljettajaa, joille kaikille muodostuisi oma maksava fanikuntansa. Esim. tällä hetkellä ykkösissä ei ole yhtään brasilialaista tai italialaista kuljettajaa, koska tallipaikkoja ei ole riittävästi. Mutta 6 lisäpaikasta varmasti riittäisi Drugovichille tai Giovinazzille paikka, mikä nostaisi näissä maissa katsojalukuja ja kisalippujen ostajia ja YouTube-katselumääriä.

Luultavasti he tajuavat vasta siinä vaiheessa, kun kiinalaiselle tai intialaiselle kuskille ei riitä tallipaikkaa. Vasta silloin hoksaavat, että hitsi vie, olisipa enemmän kuin 10 tallia, niin F1 saisi 2 miljardia potentiaalista uutta katsojaa.
 
Keke on Keke !

”Keke Rosberg ei pidä kunnianosoituksena saada kuvaansa postimerkkiin. Posti pyysi taannoin Rosbergia postimerkkiin (Juttu Hesarissa 1995) Rosberg ei suostunut, koska ei saanut siitä rahaa. "Minusta Posti on liikeyritys, ja jos se haluaa minun pärställäni myydä postimerkkejä, se maksaa Postille rahaa." Legendaarinen toteamus aikoinaan !
Kirja Keke (Rosberg Keke, Botsford Keith. Suom. Lasse Erola) on mainio kirja Kekestä. Kannattaa lukaista, jos saatte käsiinne jostakin.
 
Tuokin juttu kuvastaa enemmän iltamoskalehtiä, kuin Kekeä.
-lisäötään vielä että Keke ei missään tapauksessa ajanut Suomea mihinkään, vaan itseään, Suomihan jarrutti enemmän kuin auttoi.
-mikä ei tarkoita että olisikaan pitänyt auttaa mutta isänmaalisuuden tunkeminen tähänkin on jokseenkin kornia.

Mitä ruuhkaan lähtöviivalla tulee -helppoa: joka talli saa tunkea kolme autoa kisaan. Eikä tarvitse katsella niitä jotka ohitetaan kolmella kierroksella...
 
Tuokin juttu kuvastaa enemmän iltamoskalehtiä, kuin Kekeä.
-lisäötään vielä että Keke ei missään tapauksessa ajanut Suomea mihinkään, vaan itseään, Suomihan jarrutti enemmän kuin auttoi.
-mikä ei tarkoita että olisikaan pitänyt auttaa mutta isänmaalisuuden tunkeminen tähänkin on jokseenkin kornia.

Mitä ruuhkaan lähtöviivalla tulee -helppoa: joka talli saa tunkea kolme autoa kisaan. Eikä tarvitse katsella niitä jotka ohitetaan kolmella kierroksella...
Sen aikasia iltapaskalehtien jutut oli tuota tasoa tietämättömyyttäänkin. Eikä kukaan kisaile/urheile ammatikseen isänmaan puolesta vaan ihan puhtaasti itselleen ja omalle pankkitililleen. No, ne oli niitä aikoja.
 
Viimeksi muokattu:
Ricciardo palailemassa radalle Austinin kisaan.
Ja enskaudella RedBullin rattiin? En ihmettelisi yhtään, vaikka Maxin vauhtiin tuskin yksikään sarjan kuski yltäisi, niin onhan tuo Perezin ajo ollut välillä aivan katastrofaalista. Ricciardolla ja Maxilla tais olla tosi hyvät välit silloinkin kun viimeksi ajoivat yhdessä, Maxin teinivuosina.
 
Pirelli jatkaa rengastoimittajana f1:ssä. Uusi sopimus kattaa kaudet 2025–27 ja siinä on myös optio kaudesta 2028.
Tylsää tuokin. En enää muista miksi tämäkin kilpailuasetelma otettiin aikanaan pois ja vain yksi toimittaja sallitaan.
 
Tylsää tuokin. En enää muista miksi tämäkin kilpailuasetelma otettiin aikanaan pois ja vain yksi toimittaja sallitaan.
Jos en pahasti muista väärin, niin oli kova polemiikki siitä, että toisella oli paremmin aika-ajoihin sopivat renkaat ja toisella paremmat renkaat kuumiin keleihin ja toisella sade/kylmempiin keleihin eli eliminoivat noita muuttujia pois siirtymällä yhteen toimijaan. Yksi esimerkkihän rengastaistelusta oli (muistatkin varmaan) , kun suurin osa talleista jätti jenkkilässä ajamatta kisaa, kun epäilivät, ettei renkaat kestä. Bridgestone kuskit ajoi ja Michelin kuskit ei. Siitä taisi alkaa lopullisesti se, että siirtyivät yhden valmistajan toimintaan.
 
Just katselen -82 Sveitsin kisaa ja hieman on kapeammat "turva-alueet" Dijon-Prenois:n radalla -82, kuin tämän päivän aavikkoradoilla ja lentokenttäradoilla. Ylität tuossa kohdassa valkosen viivan, niin ei tule 5 sek. rankkua ja kisa jatkuu, vaan romua ihan perkeleesti, kun metsähallitus kutsuu ja pahimmassa tapauksessa "rankkuna" on paikallinen Mononen. Hullua touhua kyllä mutta silloin oli silloin ja hienointa forkki aikaa koskaan.
DIJON-PRENOIS.jpg
Silloin oli kaikki toisin, Sveitsin gp ajettiin Ranskassa, varikolla ei välttämättä tarvinut käydä ja Keijolla oli toisella puolella autoa eri seoksen renkaat. Radalla pitkä suora ja siinä jäi Prostista aina reilusti ilman turboa, mutta mutkissa sai kiinni ja se yksi pieleen mennyt jarrutus jätti sopivasti tilaa sisälle ja Keijo ajoi voittoon.
 
Tylsää tuokin. En enää muista miksi tämäkin kilpailuasetelma otettiin aikanaan pois ja vain yksi toimittaja sallitaan.
Kyllä tylsempää olisi se jatkuva spekulointi eri rengasvalmistajista, kenen valmistamat renkaat soveltuu millekin radalle ja missäkin olosuhteessa parhaiten jne. Sitten paska rengas voi pilata esim. jonkun yllättäjän muuten hyvän kisan. Parempi näin, että tuo sinänsä turha muuttuja on saatu pois, ja tilanne kaikille sama. Onhan meillä vieläkin eri rengaskovuudet ja niihin liittyvät strategiat jäljellä.
 
Tylsää tuokin. En enää muista miksi tämäkin kilpailuasetelma otettiin aikanaan pois ja vain yksi toimittaja sallitaan.

Koska se ei luonnut kilpailuasetelmaa vaan poisti sen. Ennen kuin siirryttiin yhteen toimittajaan oli koko historiassa luokkaa kaksi kautta jossa voitot jakautuivat tasaisesti, muina kausina käytännössä se puoli jolla oli väärät renkaat tippui kilpailusta rengasvalinnan tehdessään.
 
Toki tuon voisi varmaan jotenkin tasoittaa määräämällä eri valmistajien renkaiden täyttävän samat vaatimukset.
 
Tämä ei tainnut vielä olla täällä: Marko about Perez: "He needs a team change".


Saas nähdä saako Checo kenkää vai ei… kuten täälläkin on aiemmin puhuttu, niin ei ole välttämättä helppo löytää sopivaa korvaajaa.
 
Nyt voisi Valtsu soitella Markolle. Tosin diili/t olisi taas niitä vuosi kerrallaan eikä varmuutta jatkosta, joten haluaisiko edes.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 357
Viestejä
4 492 690
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Martu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom