F1 Yleiskeskustelu

Vai voisiko olla niin, että nykyään tämä vain on oikeasti paskaa? Se katsokoon joka haluaa ja on vielä kiinnostunut, itse en saa tästä enää mitään irti.

Mulla ei yhden kuskin ylivoima haittaa, vaan se että kaikesta on tehty liian kliinistä ja muovista.

Aika ei tässä kohtaa kultaa muistoja, vaan olin oikeasti innostunut tästä hommasta vielä muutamia vuosia sitten.
Jokaisella on tietenki oma mielipide mutta kuitenkin ihmisillä on taipumus muistella miten ennen kaikki oli paremmin. Itse olen formuloita seurannut -80 luvun lopulta ja ylivoimaisesti tylsintä aikaa oli Schumin Ferrari dominointi 2000 livun alussa.
 
Pakko kyllä myöntää että jos tähän nykyformulaan lisättäisiin pakollinen 50€ viaplay maksu höystettynä kaikenmaailman Kälviän eukonkannon ja muun hutun kanssa.
Niin olisi varmaan iteki tullu lopetettua kisojen seuraaminen.
Mutta kyl tuon nyt vielä 80€ vuosimaksulla ja multiview F1 sovelluksen kanssa katsoo.
Mutta olisi kyllä märkä uni jos saisivat jotenkin noihin 80, 90 ja 2000 luvun kisoihin noi telemetriat ja monikamerat lisättyä.
Puhumattakaan jos löisivät taaloja pöytään ja ostaisivat oikeudet käyttää myös noita vanhojen kisojen suomenkielisiä selostuksia.
 
Just katselen -82 Sveitsin kisaa ja hieman on kapeammat "turva-alueet" Dijon-Prenois:n radalla -82, kuin tämän päivän aavikkoradoilla ja lentokenttäradoilla. Ylität tuossa kohdassa valkosen viivan, niin ei tule 5 sek. rankkua ja kisa jatkuu, vaan romua ihan perkeleesti, kun metsähallitus kutsuu ja pahimmassa tapauksessa "rankkuna" on paikallinen Mononen. Hullua touhua kyllä mutta silloin oli silloin ja hienointa forkki aikaa koskaan.
DIJON-PRENOIS.jpg
 
FIA hyväksynyt Andrettin hakemuksen F1:iin, vielä tarvitaan F1:en hyväksyntä:

Andrettin talli kantaa nimeä Andretti Formula Racing LLC, mutta aiemmin on kerrottu, että suuri yhdysvaltalainen autovalmistaja General Motors olisi mukana formulahankkeessa.
F1-tallin nimeksi on kaavailtu Andretti Cadillacia.
F1-sarjassa ajaa nyt kymmenen tallia. Yhdysvaltalaistalli voisi liittyä joukkoon aikaisintaan vuonna 2025.
Voisi kuvitella, että kuitenkin vasta 2026 tulisivat mukaan, ellei mielessä olisi vetää eka vuosi höntsymeiningillä sarjan tapoja opetellen.
 
Formulat meni pilalle siinä vaiheessa kun kuskien sijaan moottorivalmistajat alkoivat kilpailla mestaruudesta. Toki tekniikka ja sen kehittäminen kuuluu osaltaan lajiin, mutta rajansa kaikella. Kuskien keskinäinen kamppailu pitäisi olla keskiössä ja se lajin myyvin juttu.
 
Formulat meni pilalle siinä vaiheessa kun kuskien sijaan moottorivalmistajat alkoivat kilpailla mestaruudesta. Toki tekniikka ja sen kehittäminen kuuluu osaltaan lajiin, mutta rajansa kaikella. Kuskien keskinäinen kamppailu pitäisi olla keskiössä ja se lajin myyvin juttu.
Tarkennatko vielä että puhutaanko nyt polttomoottoreista vai pitääkö mennä historiassa vieläkin taaemmas?
 
13 tallia eli 26 autoa sarjassa olisi kiva. Näistä kun 4 tallia kilpailisi tasaväkisesti mestaruudesta, parissa kärkitallissa olisi tiukka tallikuri, mutta hieman vähemn potentiaalia, ja taas parissa muussa huipputallissa tallikaverit kisaisivat rämäpäisesti toisiaan vastaan ja välillä havereita sattuisi. Sitten tasainen 6 tallin keskasti, jossa sijoitukset ja voimasuhteet vaihtelisivat radasta toiseen. Sitten ne 3 bottom-tallia epävakaine tulokaskuskeineen ja Mazepin-tyyppisine random-factoreineen. Ja yhdessäkään tallissa Ei ajaisi Bottas. Se olisi unelmakausi.
 
Näinpä, esim itse olen ollut koko ajan mieltä että 20 autoa on aivan naurettavan vähän "kuninkuusluokalle"(<tuosta nyt toki aina voinut olla montaa mieltä.) Suomikuskin, jopa Valtterin, kyllä kestän.

24 vähintään olisi makea piste.
 
Näinpä, esim itse olen ollut koko ajan mieltä että 20 autoa on aivan naurettavan vähän "kuninkuusluokalle"(<tuosta nyt toki aina voinut olla montaa mieltä.) Suomikuskin, jopa Valtterin, kyllä kestän.

24 vähintään olisi makea piste.
Kyllä. Toi 24 melkein minimi. 1995 Monacossa viimeksi ollut täydet lähtöruudut eli 26 karaa.
 

Verstappen tarvitsee vain kolme pistettä mestaruuden varmistamiseen huolimatta siitä, miten MM-sarjassa kakkosena oleva tallikaveri Sergio Perez menestyy viikonloppuna.
Millaiset sijoitukset riittävät kolmeen pisteeseen? Lauantain sprintissä riittää kuudes sija.

Pidän jotenkin mälsänä, jos maailmanmestaruus ei ratkea kunnon kisapäivänä. Mahdetaankohan tulevaisuudessa enää nähdä sprinttejä kauden loppupäässä, jos mestaruus napataan nyt sprintissä?
 
13 tallia eli 26 autoa sarjassa olisi kiva.
Ehdottomasti. Tykkään juuri tästä syystä pikkuluokista (F3, F4, Formula Regional), koska niissä on mahtavat gridit


F1-sarja sahaa vain omaa oksaansa estämällä uusien tallien tulon. Vaikka sarja ei tunnetusti ajattele muuta kuin rahaa, he eivät tunnu ymmärtävän, että 6 lisäautoa sarjassa tarkoittaisi 6 uutta kuljettajaa, joille kaikille muodostuisi oma maksava fanikuntansa. Esim. tällä hetkellä ykkösissä ei ole yhtään brasilialaista tai italialaista kuljettajaa, koska tallipaikkoja ei ole riittävästi. Mutta 6 lisäpaikasta varmasti riittäisi Drugovichille tai Giovinazzille paikka, mikä nostaisi näissä maissa katsojalukuja ja kisalippujen ostajia ja YouTube-katselumääriä.

Luultavasti he tajuavat vasta siinä vaiheessa, kun kiinalaiselle tai intialaiselle kuskille ei riitä tallipaikkaa. Vasta silloin hoksaavat, että hitsi vie, olisipa enemmän kuin 10 tallia, niin F1 saisi 2 miljardia potentiaalista uutta katsojaa.
 
Keke on Keke !

”Keke Rosberg ei pidä kunnianosoituksena saada kuvaansa postimerkkiin. Posti pyysi taannoin Rosbergia postimerkkiin (Juttu Hesarissa 1995) Rosberg ei suostunut, koska ei saanut siitä rahaa. "Minusta Posti on liikeyritys, ja jos se haluaa minun pärställäni myydä postimerkkejä, se maksaa Postille rahaa." Legendaarinen toteamus aikoinaan !
Kirja Keke (Rosberg Keke, Botsford Keith. Suom. Lasse Erola) on mainio kirja Kekestä. Kannattaa lukaista, jos saatte käsiinne jostakin.
 
Tuokin juttu kuvastaa enemmän iltamoskalehtiä, kuin Kekeä.
-lisäötään vielä että Keke ei missään tapauksessa ajanut Suomea mihinkään, vaan itseään, Suomihan jarrutti enemmän kuin auttoi.
-mikä ei tarkoita että olisikaan pitänyt auttaa mutta isänmaalisuuden tunkeminen tähänkin on jokseenkin kornia.

Mitä ruuhkaan lähtöviivalla tulee -helppoa: joka talli saa tunkea kolme autoa kisaan. Eikä tarvitse katsella niitä jotka ohitetaan kolmella kierroksella...
 
Tuokin juttu kuvastaa enemmän iltamoskalehtiä, kuin Kekeä.
-lisäötään vielä että Keke ei missään tapauksessa ajanut Suomea mihinkään, vaan itseään, Suomihan jarrutti enemmän kuin auttoi.
-mikä ei tarkoita että olisikaan pitänyt auttaa mutta isänmaalisuuden tunkeminen tähänkin on jokseenkin kornia.

Mitä ruuhkaan lähtöviivalla tulee -helppoa: joka talli saa tunkea kolme autoa kisaan. Eikä tarvitse katsella niitä jotka ohitetaan kolmella kierroksella...
Sen aikasia iltapaskalehtien jutut oli tuota tasoa tietämättömyyttäänkin. Eikä kukaan kisaile/urheile ammatikseen isänmaan puolesta vaan ihan puhtaasti itselleen ja omalle pankkitililleen. No, ne oli niitä aikoja.
 
Viimeksi muokattu:
Ricciardo palailemassa radalle Austinin kisaan.
Ja enskaudella RedBullin rattiin? En ihmettelisi yhtään, vaikka Maxin vauhtiin tuskin yksikään sarjan kuski yltäisi, niin onhan tuo Perezin ajo ollut välillä aivan katastrofaalista. Ricciardolla ja Maxilla tais olla tosi hyvät välit silloinkin kun viimeksi ajoivat yhdessä, Maxin teinivuosina.
 
Pirelli jatkaa rengastoimittajana f1:ssä. Uusi sopimus kattaa kaudet 2025–27 ja siinä on myös optio kaudesta 2028.
Tylsää tuokin. En enää muista miksi tämäkin kilpailuasetelma otettiin aikanaan pois ja vain yksi toimittaja sallitaan.
 
Tylsää tuokin. En enää muista miksi tämäkin kilpailuasetelma otettiin aikanaan pois ja vain yksi toimittaja sallitaan.
Jos en pahasti muista väärin, niin oli kova polemiikki siitä, että toisella oli paremmin aika-ajoihin sopivat renkaat ja toisella paremmat renkaat kuumiin keleihin ja toisella sade/kylmempiin keleihin eli eliminoivat noita muuttujia pois siirtymällä yhteen toimijaan. Yksi esimerkkihän rengastaistelusta oli (muistatkin varmaan) , kun suurin osa talleista jätti jenkkilässä ajamatta kisaa, kun epäilivät, ettei renkaat kestä. Bridgestone kuskit ajoi ja Michelin kuskit ei. Siitä taisi alkaa lopullisesti se, että siirtyivät yhden valmistajan toimintaan.
 
Just katselen -82 Sveitsin kisaa ja hieman on kapeammat "turva-alueet" Dijon-Prenois:n radalla -82, kuin tämän päivän aavikkoradoilla ja lentokenttäradoilla. Ylität tuossa kohdassa valkosen viivan, niin ei tule 5 sek. rankkua ja kisa jatkuu, vaan romua ihan perkeleesti, kun metsähallitus kutsuu ja pahimmassa tapauksessa "rankkuna" on paikallinen Mononen. Hullua touhua kyllä mutta silloin oli silloin ja hienointa forkki aikaa koskaan.
DIJON-PRENOIS.jpg
Silloin oli kaikki toisin, Sveitsin gp ajettiin Ranskassa, varikolla ei välttämättä tarvinut käydä ja Keijolla oli toisella puolella autoa eri seoksen renkaat. Radalla pitkä suora ja siinä jäi Prostista aina reilusti ilman turboa, mutta mutkissa sai kiinni ja se yksi pieleen mennyt jarrutus jätti sopivasti tilaa sisälle ja Keijo ajoi voittoon.
 
Tylsää tuokin. En enää muista miksi tämäkin kilpailuasetelma otettiin aikanaan pois ja vain yksi toimittaja sallitaan.
Kyllä tylsempää olisi se jatkuva spekulointi eri rengasvalmistajista, kenen valmistamat renkaat soveltuu millekin radalle ja missäkin olosuhteessa parhaiten jne. Sitten paska rengas voi pilata esim. jonkun yllättäjän muuten hyvän kisan. Parempi näin, että tuo sinänsä turha muuttuja on saatu pois, ja tilanne kaikille sama. Onhan meillä vieläkin eri rengaskovuudet ja niihin liittyvät strategiat jäljellä.
 
Tylsää tuokin. En enää muista miksi tämäkin kilpailuasetelma otettiin aikanaan pois ja vain yksi toimittaja sallitaan.

Koska se ei luonnut kilpailuasetelmaa vaan poisti sen. Ennen kuin siirryttiin yhteen toimittajaan oli koko historiassa luokkaa kaksi kautta jossa voitot jakautuivat tasaisesti, muina kausina käytännössä se puoli jolla oli väärät renkaat tippui kilpailusta rengasvalinnan tehdessään.
 
Toki tuon voisi varmaan jotenkin tasoittaa määräämällä eri valmistajien renkaiden täyttävän samat vaatimukset.
 
Tämä ei tainnut vielä olla täällä: Marko about Perez: "He needs a team change".


Saas nähdä saako Checo kenkää vai ei… kuten täälläkin on aiemmin puhuttu, niin ei ole välttämättä helppo löytää sopivaa korvaajaa.
 
Nyt voisi Valtsu soitella Markolle. Tosin diili/t olisi taas niitä vuosi kerrallaan eikä varmuutta jatkosta, joten haluaisiko edes.
 
Viimeksi muokattu:
Redditistä: Checo ilmoittaa eläköitymisestään Mexicon GP viikonloppuna. RB purkanut sopimuksen kaudesta 2024. Toki huhu eikä tuossa redditin postauksessa ole mitään "lähdettä" huhulle

Vaikka kyseessä on vain huhu niin tämä antaisi myös Lian Lawsonille mahdollisuuden jatkaa ensi kaudella sarjassa RB:n riveissä vaikka tallina olisi todennäköisesti nykyinen AlphaTauri.
 
mitähän tostakin tulee :asif: Häkkinen oli aikoinaan kyl kova kuski, mutta nykyään tuntuu että vähä kuutamolla..

Jep. En tiedä, mutta aina kun sen näkee noissa lähetyksissä gridillä niin jotenki semmonen kuva, että kaveri on vähän pihalla tai vähintään jää kuva sen olevan pienässä maistissa.
 
Jep. En tiedä, mutta aina kun sen näkee noissa lähetyksissä gridillä niin jotenki semmonen kuva, että kaveri on vähän pihalla tai vähintään jää kuva sen olevan pienässä maistissa.
Tästä varmaa jotai jäänyt
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


- Häkkinen ei pystynyt liikkumaan, ei hengittämään eikä millään tavalla kommunikoimaan kanssamme. Mutta elossa hän oli. Pulssi oli selvästi tunnettavissa, Cockings kertaa tilannetta.
Hengenpelastustöillä oli kiire, sillä Häkkinen ei kyennyt itse hengittämään. Lääkintämiehillä oli 2-3 minuuttia aikaa saada suomalainen ulos autosta ja hengittämään, jotta pahemmilta vaurioilta säästyttäisiin.

Onnettomuus jätti pysyvät jälkensä Häkkiseen – ennen kaikkea kuuloon oikeassa korvassa.
– Fakta on, että jos toinen korva ei kuule hyvin, molemmat aivot eivät skulaa täydellä teholla. Se on kuin nelisylinterinen moottori kolmella sylinterillä, Häkkinen vertaa.
 
Niin, mitä nyt voitti kaksi mestaruutta tuon mällin jälkeen, ja oli lähellä voittaa enemmänkin, jos vaan laitteet olisi kestäneet. Näillä meriiteillä saakin olla jatkuvasti pienessä hönössä, enkä alkaisi kyseenalaistamaan hänen kykyjään mentorina. Eihän mies suinkaan ole F1-uransa jälkeen jäänyt laakereilleen lepäämään, vaan ollut scenessä hyvinkin aktiivisesti mukana, ja aivan varmasti tietää mistä puhuu. Häkä on elävä legenda, jota thä arvostetaan isosti.
 
Niin, mitä nyt voitti kaksi mestaruutta tuon mällin jälkeen, ja oli lähellä voittaa enemmänkin, jos vaan laitteet olisi kestäneet. Näillä meriiteillä saakin olla jatkuvasti pienessä hönössä, enkä alkaisi kyseenalaistamaan hänen kykyjään mentorina. Eihän mies suinkaan ole F1-uransa jälkeen jäänyt laakereilleen lepäämään, vaan ollut scenessä hyvinkin aktiivisesti mukana, ja aivan varmasti tietää mistä puhuu. Häkä on elävä legenda, jota thä arvostetaan isosti.
Niinpä. Eikä Häkkisen tekemisistä kilpauran jälkeenkään taida löytyä yhtään viitteitä, että tämä jonkinlainen hönössä olemista muistuttava olemus olisi vaikuttanut mihinkään tekemiseen millään tavalla. Eiköhän tuon Bottaksenkin mentoroinnin voi sanoa oikein hyvin onnistuneen.

Ensimmäisenä itselleni tuosta intialaisen mentoroinnista tuli ainoastaan hyvä fiilis eikä luottamuspula. Kiinnostavaa nähdä, mihin tämä johtaa.
 
Ei se huijannut vaan sanojensa mukaan suunnitteli sen varaan ettei verottaja tutki.
Tuossa is.fi linkissä ei ihan noin kirjoitettu.
Puolustuksen mukaan Ecclestone ei ollut täysin tietoinen tilien omistajuudesta ja verovelvollisuuksistaan.

Torstaina Ecclestone myönsi, että hänen olisi kuulunut listata varat veroilmoitukseensa.
BBC sivuilla oli monisanaisemmin, mutta idea kai tuo.

Tosin en nyt ihan varma missä häneltä noista kyseltiin, ns maalikkona kuvittelisi että on riittävästi veroapuja käytössä joiden tulkintaan luottaa ja nojaa.
 
Nyt voi törttöilyllä onnistua saamaan kohtuullisen kokoisen sakon. Aivan järjetöntä touhua FIA:lta.
 
Muistaakos joku koskaan nähneensä jonku kuskin saaneen edes tuota aikasempaa maksimi sakkoa 250 000€? Mulla ei kyllä nyt tule mieleen ainuttakaan kertaa.
 
Muistaakos joku koskaan nähneensä jonku kuskin saaneen edes tuota aikasempaa maksimi sakkoa 250 000€? Mulla ei kyllä nyt tule mieleen ainuttakaan kertaa.
Taitaa Hamiltonin 50k olla suurin "sakkolappu" mikä kirjoitettu lähiaikoina. Tuskin tuleekaan mitään 750k kuponkeja kenellekään, tyyliin "syy: koska olit idiootti ja aiheutit mayhemin radalla." Onpahan nyt FIA varottanut, että FIA:n pikkujoulukassaa voidaan kerryttää kätevästi, jos tarvetta pikkurahalle on.

Muissakin FIA:n mestaruussarjoissa korotettu mahdollisten sakkojen suuruutta.
"The changes have increased the maximum fine for F1 competitors to €1,000,000, €750,000 for the other FIA world championships (World Rally, World Rally-Raid, World Endurance, World Rallycross and Formula E) and €500,000 for all other FIA championships, cups, trophies, challenges or series.

Sanctions including fines can be applied to any FIA event competitor – be they an individual driver, a team, or even an event."
 
Ei olisi paha idea ykkösissäkin määrätä sakko liksan mukaan, joku noobi saisi vaikka 5-10K ja sitten joku Max tai tms 50M vuodessa ansaitseva vaikka sitten juuri millin tms.
 
Maksaako nuo kuskit edes omasta pussistaan noita sakkoja? Luulisi menevän tallin piikkiin, ainakin jos ovat sopimusneuvotteluissa niin sopineet...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 631
Viestejä
4 962 789
Jäsenet
79 665
Uusin jäsen
bobthebuild3r

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom