F1 Yleiskeskustelu

No ei todellakaan ole HAM menossa koskaan eformuloihin. Ihan naurettava ajatuskin.
 
Vähän vaikea kyllä uskoa että Hamiltonia kiinnostaisi ainakaan lähivuosina siirtymistä noihin sähkövatkaimiin.

Enemmänkin kaipaillut Vettelin tapaan paluuta vanhoihin V10 tai V8 aikoihin.
 
Jaa sähä sen tiedät ? :lol: Mies on nykyää täys vegehippi ja voi pahoin pakokaasusta :darra:

En olisi tuosta ihan varma. Todennäköisemmin kyseessä on julkkisten normaali larppaaminen, jossa ollaan niin pelastamassa maailmaa ilmastonmuutokselta ja köyhyydeltä ja tukemassa kasvisruokaa, mutta oikeasti lennellään yksityiskoneilla juomaan kultapölyllä koristeltua skumppaa ja syömään heille henkilökohtaisesti varattua premiumhärkää muun eliitin kanssa samalla kun törsätään kymmeniä miljoonia koruihin ja autoihin ja muuhun köyhyyden torjuntaan. :D Itse veikkaan että HAM yrittää (ja onnistuu) rikkomaan Schumin ennätykset ensin mersun ylivoiman turvin, ja sitten miettii ehkä jotain muuta, mahdollisesti vielä mestaruutta Ferrarilla.
 
Voihan Ham päätyä eformuloihin, kunhan on tarpeeksi kuitissa numeroita. Oishan Hami mieletön vetonaula lajille.
Mutta tosiaan ensin hoidetaan F1:stä kaikki irti mitä on otettavissa.
 
Voihan Ham päätyä eformuloihin, kunhan on tarpeeksi kuitissa numeroita. Oishan Hami mieletön vetonaula lajille.
Mutta tosiaan ensin hoidetaan F1:stä kaikki irti mitä on otettavissa.

No samaa mietin, että toki vaihtaa sarjaa, jos tili on kohillaan. Ellei sitte mieli Ferrarille vielä tilastojen vuoksi.. en ihmettelis.
 
Jaa sähä sen tiedät ? :lol: Mies on nykyää täys vegehippi ja voi pahoin pakokaasusta :darra:

Aina kaipaillut takaisin vanhoihin isoimpiin moottoreihin ja sanonut ettei eformulat kiinnosta. Rakastaa bensaa ja pakokaasua. Rahaa on enemmän mitä ikinä pystyy käyttämään joten ei senkään takia lähde sähköllä ikinä köröttelemään.
 
On se Hamilton vaan kova :kippis:
Laitetaan ajamaan BMW:n 80-luvun aika-ajomoottorilla niin paskoo housuun. Jostakin syystä Gerhard Gerger:n arvostus on tuosta syystä normaalia korkeammalla, moottori oli vielä aika ylävireinen. Oli myös paikotellen Sennaa nopeampi McLarenilla. Se legendaarinen keskustelu Marc Surer:n ja Paul Rosche:n välillä, "paljonko siinä oli voimaa, kun sutii vielä nelosella?, ei voi tietää, kun testipenkin lukemat loppui 1300hv jälkeen, mutta on siinä enemmän." Vaihteisto oli myös H-kaaviolla.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - ei pelkän hymiön postauksia, kiitos
Laitetaan ajamaan BMW:n 80-luvun aika-ajomoottorilla niin paskoo housuun. Jostakin syystä Gerhard Gerger:n arvostus on tuosta syystä normaalia korkeammalla, moottori oli vielä aika ylävireinen. Oli myös paikotellen Sennaa nopeampi McLarenilla. Se legendaarinen keskustelu Marc Surer:n ja Paul Rosche:n välillä, "paljonko siinä oli voimaa, kun sutii vielä nelosella?, ei voi tietää, kun testipenkin lukemat loppui 1300hv jälkeen, mutta on siinä enemmän."
:confused:

edit: tsori nollapostauksesta..
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole enää niin kova kuski, kun taidot loppuu kesken ja pelottaa liikaa.

Ei edelleenkää liity mihinkään tässä topikissa, se oli ihmettelyni syy alunperinki. Ei ne 80-luvun kuskitkaan händläis noita säätöjä, mitä yhden kierroksen aikana tehdään. Aika-ajoissa kuite otetaan kaikki irti, vääntöä riittää. Kisassa sit kaikille kuskeille enemmän ja vähemmän kruisailua.

edit: ja ettei jää epäselväksi; nykykuskeista jokainen varmasti tykkäis rakastais ajaa vanhalla autolla kovaa, kukaan ei paskois alleen.

edit2: tää saa jatkua f1-yleiskeskustelussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei edelleenkää liity mihinkään tässä topikissa. Ei ne 80-luvun kuskitkaan händläis noita säätöjä, mitä yhden kierroksen aikana tehdään. Aika-ajoissa kuite otetaan kaikki irti, vääntöä riittää. Kisassa sit kaikille kuskeille enemmän ja vähemmän kruisailua.

edit: ja ettei jää epäselväksi; nykykuskeista jokainen varmasti tykkäis ajaa vanhalla autolla kovaa, kukaan ei paskois alleen.
Hamilton kokeili joskus Sennan McLarenia ja piti sitä jo aika hankalana ajaa, mutta ei se ole lähelläkään sitä 80-luvun BMW Megatron viritelmää, kun yhdellä turbolla puskettiin kaikki irti! Nykyisin ei ole sitä viivettä ja erittäin rajua repäsyä, kun sähköllä kuitataan viive, ennen piti oikeasti ajaa ja vaihtaa vaihteita, mutta pitää myös kierrokset samalla riittävän korkealla H-kaavion kanssa.

Keijokin oli kovempi kuski, ohitti Prost:n turbokotteron ilman turboa, vaikka suoralla ei ollut mahdollisuuksia ja radalla oli pitkä suora, mutkassa meni ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaan jokainen nykykuski, mukaanlukien ihmepoika Bottas, ajamaan kierroksia tuollaisella. Ajat ylös, taululle ja lopussa vielä verrataan kenellä on eniten ruskeaa kultaa vaipoissa.

Kovemmassa kunnossa nuo nykyajan kuskit ovat kuin 80-luvulla. Lihasvoimassa voi nuorimmat jäädä jälkeen mutta senkin saisi nopeasti tarvittavalle tasolle. Pienen totuttelun jälkeen kierrosajat olisivat varmasti vähintään yhtä hyviä kuin entisaikojen kuskeilla.
 
Kovemmassa kunnossa nuo nykyajan kuskit ovat kuin 80-luvulla. Lihasvoimassa voi nuorimmat jäädä jälkeen mutta senkin saisi nopeasti tarvittavalle tasolle. Pienen totuttelun jälkeen kierrosajat olisivat varmasti vähintään yhtä hyviä kuin entisaikojen kuskeilla.

Juuri näin. Tuon ajan autot oli toki rajuja laitteita, mutta usein kuskien fyysinen treeni, ruokavalio ja elämäntavat oli huonolla tasolla. En todellakaan usko että nykyajan kuskit hitaamminen ajaisivat, vaikka näin jotkut ÄIJÄT haluavat ajatella.

Varmasti tuon ajan autojen turvallisuus silti mietityttäisi.
 
Tuollainen vertailutilannehan olisi mahdoton järjestää, koska demo/show-ajo historiikkiautolla on eri kuin oikea kisatilanne ja mihin mihin sitä aikaa voiso verrata koska mikään rata ei ole samanlainen. Joten se jää ajatusleikin tasolle.

Nykykuskit ei ehkä tarvitse pelkkää käsivoimaa niin paljon, mutta vastaavasti entisaikojen kuskit tuskin jaksaisi kaljaa ja tupakkaa vetämällä nykyisiä g-voimia koko kisaa.

Toisena ajatusleikkinä uskooko joku että nykykuskien suhteellinen paremmuusjärjestys kamalasti muuttuisi jos autoista karsittaisiin elektroniikkaa rankasti, ohjaustehostin pois ja keppivaihde (edes sekventaali) lisättäisiin sen jälkeen kun kaikki niihin tottuisi? Erot varmaan kasvaisi joka olisi positiivista koska se lisäisi kuskin merkitystä. Eipä luistoneston kieltokaan 2008 paljoa ongelmia aiheuttanut ensimmäisten harkkojen jälkeen.

Jos sopimukset ja aikataulu sallisi niin varmaan moni mielelään osallistuisi historiikkikisoihin silloin tällöin, ainakin Goodwood Revival on suht korkean profiilin tapahtuma (eri kuin Festival of Speed, jossa ei ajeta varsinaisia kisoja). Jonkun verran muita edelleen aktiivikuskeja tai tuoreeltaan lopettaneita sinne osallistuu ja ainakaan se keppivaihde ei ole taida olla kuin tottumiskysymys vaikka ei olisi sellaisella ajanut sitten Formula Fordin.
 
Kovemmassa kunnossa nuo nykyajan kuskit ovat kuin 80-luvulla. Lihasvoimassa voi nuorimmat jäädä jälkeen mutta senkin saisi nopeasti tarvittavalle tasolle. Pienen totuttelun jälkeen kierrosajat olisivat varmasti vähintään yhtä hyviä kuin entisaikojen kuskeilla.
Kunto riittää todennäköisesti, mutta ainakin se parin sekunnin ennakointi kaasun kanssa ja lopuksi kaikki tulee kerralla sillä kapealla tehoalueella mallia on/off. V6:t oli varmasti helpompia ajaa kahden turbon ansiosta. Saattaisi katuradalla hieman tekemistä olla jo rohkeuden kanssa, kun ei se turvallisuuskaan ihan nykytasoa ole. Tappi valittaa välillä jo nykyisestä autosta, että kaasu lagaa, joka normaalisti toimiessa tuskin on edes mahdollista.
 
Kunto riittää todennäköisesti, mutta ainakin se parin sekunnin ennakointi kaasun kanssa ja lopuksi kaikki tulee kerralla sillä kapealla tehoalueella mallia on/off. V6:t oli varmasti helpompia ajaa kahden turbon ansiosta. Saattaisi katuradalla hieman tekemistä olla jo rohkeuden kanssa, kun ei se turvallisuuskaan ihan nykytasoa ole. Tappi valittaa välillä jo nykyisestä autosta, että kaasu lagaa, joka normaalisti toimiessa tuskin on edes mahdollista.
Kyllä se on varmaa, että kunto riittää. Raaka voima... En tiedä. Harjoittelematta tuskin.

Luulenpa, että kuvitteellisessa tilanteessa 70-luvun James Huntilla karkaisi nykyvehkeillä taju Spassa ensimmäisellä nopealla, mikäli nykyisiin paaluaikoihin saisi piiskattua ajokin. Sama pätee kääntäen toiseen suuntaan, taju tallella, mutta ranne ei jaksa --> seinään. Näin kärjistäen.

Formulat ovat vaatineet eri aikakausilla erilaisia ominaisuuksia ja taitoja. Näitä kuskit ovat harjoittaneet. Kukaan ei tiedä, olisiko Hamilton tuonut vanhaa turboa nopeammin, jos olisi niillä ikänsä harjoitellut ja muutkin harjoitukset tähtäisi niillä pärjäämiseen. Samoin ei voida tietää olisiko parhaat leskentekijäaikakauden kuskit nuolleet aika-ajokierroksen täydellisesti, Hamiltonin parhaitakin nopeammin, nykykalustolla, mikäli niillä olisivat aina menneet ja nykystandardin mukaan harjoitelleet. Ei koskaan tiedetä, koska se nyt vaan olisi kuskilta typerää harjoittaa ominaisuutensa sellaisiksi, että olisi hyvä täysin eri aikakauden formuloilla, kuin millä elantonsa tienaa ja mestaruutensa ajaa.

Btw, ei noilta se rohkeuskaan ole mihinkään kadonnut. Sitä vaan nykyään kutsutaan sekopäisyydeksi, eikä se ole enää hyväksyttyä, joten se pidetään piilossa, tai penaltia tulee.
 
Kyllä se on varmaa, että kunto riittää. Raaka voima... En tiedä. Harjoittelematta tuskin.

Luulenpa, että kuvitteellisessa tilanteessa 70-luvun James Huntilla karkaisi nykyvehkeillä taju Spassa ensimmäisellä nopealla, mikäli nykyisiin paaluaikoihin saisi piiskattua ajokin. Sama pätee kääntäen toiseen suuntaan, taju tallella, mutta ranne ei jaksa --> seinään. Näin kärjistäen.

Formulat ovat vaatineet eri aikakausilla erilaisia ominaisuuksia ja taitoja. Näitä kuskit ovat harjoittaneet. Kukaan ei tiedä, olisiko Hamilton tuonut vanhaa turboa nopeammin, jos olisi niillä ikänsä harjoitellut ja muutkin harjoitukset tähtäisi niillä pärjäämiseen. Samoin ei voida tietää olisiko parhaat leskentekijäaikakauden kuskit nuolleet aika-ajokierroksen täydellisesti, Hamiltonin parhaitakin nopeammin, nykykalustolla, mikäli niillä olisivat aina menneet ja nykystandardin mukaan harjoitelleet. Ei koskaan tiedetä, koska se nyt vaan olisi kuskilta typerää harjoittaa ominaisuutensa sellaisiksi, että olisi hyvä täysin eri aikakauden formuloilla, kuin millä elantonsa tienaa ja mestaruutensa ajaa.

Btw, ei noilta se rohkeuskaan ole mihinkään kadonnut. Sitä vaan nykyään kutsutaan sekopäisyydeksi, eikä se ole enää hyväksyttyä, joten se pidetään piilossa, tai penaltia tulee.
Kuntoa on monenlaista, itse tarkoitin fyysisempää ajamista, vaikka G-voimissa ei samoihin päästä, juurikin sitä mainitsemaasi "käsien loppumista". Rohkeus oli myös mallia kaiteesta kausi ohi tai henki pois, siis pahimmillaan. Eihän niitä autoja ja moottoreitakaan ole tarpeeksi jäljellä, toki eräällä aussilla on Benetton BMW leikkikaluna. Ottaisivat edes joskus kisan samanlaisilla henkilöautoilla, ennen ajoivat ainakin yhden kisan Civiceillä, Senna voitti. Mielipiteitähän nämä vain on ja jokaisella on omansa.

Omat kädet loppui syksyllä kartingin parissa. Eturenkaat oli ihan loppu niin piti joka mutka luistella autoa kääntääkseen, välillä piti hakea ennakkoakin mutkiin. Varikolla joku laittoi merkille, että hauikset oli turvonneet reilusti. Kyllähän se melkein jo vitutti katsoa miten joku junnu ajoi ihan rennosti ja itse joutui taistelemaan jokaisen mutkan eteen, se oli sitä pihistelyä renkaiden kanssa. Ne oikeat kuskit on tietysti erikseen.
 
image.jpg


Mielipiteitä konseptin ulkonäöstä? Näyttää jotenkin pienemmältä, mutta onhan tuo hieno kauttaaltaan.
 
No olipahan taas mainosvideo. Lupaukset on kovat, mutta lopputulos jää nähtäväksi.

Lyhyellä tähtäimellä tuo kulukatto todennäköisesti vain kasvattaa tallien eroja. Ensi kaudella rikkaat tallit polttavat ennätysmäärän rahaa, jolla uusivat kaikki tarvittavat laitteet tulevaisuutta varten ja tekevät hurjan määrän kehitystyötä sääntömuutoksia varten. Keskikastin talleilla on edelleen vaikeaa kuroa tuota 1-1.5 s eroa kiinni pienemmillä resursseilla. Jotta kulukatto oltaisiin saatu kunnolla toimimaan olisi se pitänyt tuoda voimaan 2-3 vuotta ennen uusia sääntöjä.
 
Omaan silmään kyllä näyttää pirun hienoilta nuo uudet autot. Harmi vaan, että joutuu hetken odottelemaan ennen kuin noita näkyy radalla.
 
Noiden jälkeen edelliset autot muuttuvat kertaheitolla vanhoiksi. Tuleva sukupolvi nauraa Häkkisen autolle kuin me nauramme 70-luvun pölynimureille.
 
Ihan jees, tosin noi vanteet sais kyllä olla tuuman pienemmät.

Enkä ihan lämmennyt ajatukselle, että on pakko ajattaa keltanokkia joissain sessioissa.
 
Tuliko FIAlta vahingossa Trackmania tai GRIP pelin esittelyvideo autojen muodoista päätelleen. Toivottavasti uudet radat ja kilpailut on yhtä mielenkiintoisia.
 
Noiden jälkeen edelliset autot muuttuvat kertaheitolla vanhoiksi. Tuleva sukupolvi nauraa Häkkisen autolle kuin me nauramme 70-luvun pölynimureille.
Äläs nyt sentään... oli pakko ottaa wanha kakkosimuri komerosta näytille. Hyvin toimii.
IMG_20191101_134222[1].jpg

Ihan maukkaan näköinen tuo uusi F1 auton malli (#225 & 227). Me likey. :hungry: Jeps nuo siivet kuikkaan eturenkaiden päältä.
 
Jäikö maaefekti nyt sittenkin pois? Harmi, se olisi ollut mielenkiintoinen uudistus.
 
Näyttävämpää menoa on jos sladissa jokunen kurvi jollakin radalla mennään. Saattaa joillekin kuskeille edelleen olla haaste pitää renkaat kunnossa. Voisi kuvitella että kunnon maaefekti korjaisi tuota tilannetta.
 
Jees kiitos, katselinkin kyllä, että näytti olevan sen näköiset nuo pohjan sivut, että maaefekti olisi mukana, mutta kun sitä ei erikseen mainostettu (vaikka aiemmin siitä oli kova pöhinä), niin pelkäsin jo pahinta. Ymmärtäähän sen toisaalta, ettei tuollaiseen yleiseen mainosvideoon ole järkevää alkaa maaefektiä terminä tunkemaan, kun ei sitä suuri yleisö välttämättä ymmärrä.
 
Jees kiitos, katselinkin kyllä, että näytti olevan sen näköiset nuo pohjan sivut, että maaefekti olisi mukana, mutta kun sitä ei erikseen mainostettu (vaikka aiemmin siitä oli kova pöhinä), niin pelkäsin jo pahinta. Ymmärtäähän sen toisaalta, ettei tuollaiseen yleiseen mainosvideoon ole järkevää alkaa maaefektiä terminä tunkemaan, kun ei sitä suuri yleisö välttämättä ymmärrä.
Ei sentään palattu käyttämään laahaavia reunoja, nuo näyttää kiinteiltä.
 
Pohjalevyn rikkoontuminen tulee olemaan isompi ongelma kisassa mitä nykyää. Saas nähä teippaillaanko noita sit varikolla :D
 
Tuollaisella pohjalla ei hypitä kanttareiden päältä.

Uskoisin, että reunat on abauttiarallaa yhtä matalalla kuin nykyinenkin pohjalevy. Reunan ja kuskin välillä molemmin puolin tollanen syvennetty väylä ilmavirtaukselle?

edit: Siinä missä ennen (eli nyt) niillä ihme minisiivillä pohjalevyn päädyssä tehtiin pyörteitä diffuusorille imettäväksi (ehkä myös pidetään etusiiven pyörteet auton alla), niin nyt ne tehdään pohjalevyn etuosassa noihin ilmaväyliin eikä muuta kikkailua tarvita? Tai tarkoitus olisi noin, mut eiköhä etusiipeenki jotain keksitä (joka taas johtais siihen, että seuraaminen johtais downforcen häviämiseen...)

edit2: en tosiaa fysiikassa oo koskaan loistanut, mut ymmärrän, että auton alla tahdotaan ilman kulkevan mahd. nopeasti => eli pyörteillen => vähemmän painetta.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Ei se mitenkää ole mahdoton. Mercedes on lähdössä huhujujen mukaan formuloista 2021 (tilalle tulee mcLaren), joten voi ne panostaa sähköautojen markkinointi syistä eformuloihin.
Eläkeharrastus on aina erilainen vaikka olisi raketilla lennelly.

No tällähetkellä se ois aika yllättävä siirto, todella lievästi sanoen. 5 vuoden päästä ko. sarja voi olla ihan eri tasolla ja palkatkin toista luokkaa. Vielä täysin kehitysasteella tai itse ainakin näen, että haetaan vielä sitä mitä se tulee olemaan. Ehkä silloin alkais olla aika kypsä tollekkin ajatukselle.

JOS Mersu tallina lähtee, niin eiköhän vähintään 6-kertainen mestari janoais vielä kolmannessa tallissa mestaruutta. Eli Ferrarilla.
 
Ei se mitenkää ole mahdoton. Mercedes on lähdössä huhujen mukaan formuloista 2021 (tilalle tulee mcLaren), joten voi ne panostaa sähköautojen markkinointi syistä eformuloihin.
Eläkeharrastus on aina erilainen vaikka olisi raketilla lennelly.
Linkkiä tähän huhuun?

Joku forum-spekulaatio = ei huhu.
 
Näkisin Hamiltonin menevän vielä Ferrarille, tuli ensi kaudelta seitsemäs titteli tai ei. 2121 voi pakka mennä niin sekaisin, että toki voi vaikka RB olla huipulla jälleen. Hamilton lopettaa kimimäisesti one more year -sopparilla Macilla, napaten vielä yhden mestaruuden.
 
Giovinazzi jatkaa Räikkösen tallitoverina ja odottaa ensi kaudella isoa harppausta – "En ole silloin enää tulokas"

Formula ykkösten talli Alfa Romeo kertoi maanantaina, että italialainen Antonio Giovinazzi ajaa tallissa myös ensi kaudella Kimi Räikkösen aisaparina.

Giovinazzi, 25, on meneillään olevalla tulokaskaudellaan koonnut neljä pistettä sijoituttuaan kolme kertaa kymmenen parhaan joukkoon. Hän on ensimmäinen kokonaisen F1-kauden ajava italialaiskuljettaja sitten vuoden 2011.
 
Tuossa kauden alkupuolella esitin muistaakseni skenaarion että kauden lopulla Hamiltonilla saattaa olla kappalemääräisesti enemmän tai yhtä paljon mestaruuksia kuin Bottaksella on osakilpailuvoittoja.
No nythän tiedämme että näin ei tapahtunut. Nöyrimmästi tunnustan olleeni ennustuksessani väärässä. Bottaksellahan on nyt kunnioitettavat 7 F1-osakilpailuvoittoa ja Hamiltonilla vain 6 mestaruutta. Ts. Bottas on siis kuitenkin melko kova luu. :-)
Bottaksen ja hänen faniensa kannalta toki tätä gloriaa, Hamiltonin mestaruuden ohella, ehkä himmentää hieman se fakta, että Hamiltonilla taitaa olla tällä hetkellä 83 osakilpailuvoittoa plakkarissaan.
Lukemahan siis on n. 76 kpl enemmän kuin Bottaksella. Ts. Hamiltonin osakilpailuvoittojen määrä on reilusti yli kymmenkertainen Bottakseen verrattuna ja maailmanmestaruuksien määrä ilmeisesti ääretönkertainen, kun nollallahan on tunnetusti hieman vaikeata jakaa aritmeettisissa laskutoimituksissa.
Mutta ensi vuonna on uusi vuosi ja uusi vuosikymmen, joten sitten on varmaan myös uusi kausi ja uudet kujeet, jos saamme elää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 650
Viestejä
4 494 727
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom