F1 Yleiskeskustelu

Ja taas vaihteeksi unohtuu se tämänkin hetken suurin rajoittavin tekijä eli renkaat. Lisätehot tai yksiköiden vähempi rajoittaminen ei auta juustorenkaisiin pätkääkään (lähinna pahentaisi tilannetta koska noin monta sekuntia vaatisi aika isoa tehonlisäystä). Ideasi ei varmaan paljoa myöskään lämmitä pikkutalleja jotka ne lisämoottori(yksiköt) joutuu ostamaan.

Mutta onneksi FIA:lta ei unohtunut:

F1 set to abandon high-deg tyres in 2021, admits approach was wrong

Mikä sinun mielestä renkaissa on vikana?

Pikku tallit ei joutuisi maksamaan senttiäkään lisää kisatehoista. Ne on jo heillä. Niitä ei vaan voi käyttää kun sanktiot on liian suuret.
 
Mikä sinun mielestä renkaissa on vikana?
Liian huono ns. suunniteltu kestävyys, kun sellaiset Pirellin on käsketty tehdä. Ei vaan mun vaan monen muun mielestä ja jo pitkään, ja nyt myös FIA:lta joku sen sanoi ääneen. Tämä ehkä toimi 2010-alussa ja sen vaihteessa mutta huono yhdistelmä nykyisen aerodynamiikan & seuraamisen vaikeuden kanssa.

Kauden 2019 ketjussa mainitsit tätä aihetta sivuavana Indycarin, varsinaisista seoksista ja spekseistä ja miten vertaantuu F1:een en tiedä, mutta harvemmin kuulee valitusta renkaiden sulamisesta heti kun vähän puskee kovempaa ja mikään jatkuva puheenaihe se ei ainakaan ole.

Pikku tallit ei joutuisi maksamaan senttiäkään lisää kisatehoista. Ne on jo heillä. Niitä ei vaan voi käyttää kun sanktiot on liian suuret.
Ei ne lisätehot tyhjästä tule, nykyiset on suunniteltu nykyisille rajoituksille. Itsehän jo mainitsit moottorien paukkumiset. Vaikka ei paukkuisikaan mutta kun sallittua maksimimäärää nostettaisiin niin joka tapauksessa niitä tietenkin yritetään käyttää sallittu maksimimäärä koko kauden aikana.

En muista oliko tuoreita lukuja mutta aika merkittävä summa se taitaa olla pienemmille talleille kun usein verrataan aiempaan aikakaiteen jonka aikana kiitos kehitysjäädytyksen hinta saatiin todella alas.
 
Viimeksi muokattu:
Liian huono ns. suunniteltu kestävyys, kun sellaiset Pirellin on käsketty tehdä. Ei vaan mun vaan monen muun mielestä ja jo pitkään, ja nyt myös FIA:lta joku sen sanoi ääneen. Tämä ehkä toimi 2010-alussa ja sen vaihteessa mutta huono yhdistelmä nykyisen aerodynamiikan & seuraamisen vaikeuden kanssa.

Kauden 2019 ketjussa mainitsit tätä aihetta sivuavana Indycarin, varsinaisista seoksista ja spekseistä ja miten vertaantuu F1:een en tiedä, mutta harvemmin kuulee valitusta renkaiden sulamisesta heti kun vähän puskee kovempaa ja mikään jatkuva puheenaihe se ei ainakaan ole.

Ei ne lisätehot tyhjästä tule, nykyiset on suunniteltu nykyisille rajoituksille. Itsehän jo mainitsit moottorien paukkumiset. Vaikka ei paukkuisikaan mutta kun sallittua maksimimäärää nostettaisiin niin joka tapauksessa niitä tietenkin yritetään käyttää sallittu maksimimäärä koko kauden aikana.

En muista oliko tuoreita lukuja mutta aika merkittävä summa se taitaa olla pienemmille talleille kun usein verrataan aiempaan aikakaiteen jonka aikana kiitos kehitysjäädytyksen hinta saatiin todella alas.

Kyllä, Pirelli on tehnyt sellaiset renkaat kuin on pyydetty + sellaiset jotka ei mene vahingossakaan käyttämällä rikki.

Indycareissa renkaita kuormitetaan niin paljon että renkaat on finaalissa n. 15 kierroksen jälkeen. Puskemalla 10 kierrosta. Tämän vuoksi 3 varikkopysähdystä on aika normaalia per kisa. Tällä kaudella muutama hyvä nousu on pystytty perästä tekemään kun autoa ja renkaat antaa mahdollisuuden esim. Dixon road americassa.

Toto Wolffin mukaan asiakastallien moottorit maksaa 8-10% kokonaisbudjetista (lähde). Lisämoottoreiden ostaminen tähän ei toisi merkittävää lisää kustannuksiin.

Moottorikehitys on "jäädytetty" mutta lähes aina talleille on tarjolla uutta versiota moottorista.
 
Viimeksi muokattu:
"Pientä" piilovittuilua mm. Sebille ja Hamiltonille.. :D



Lando Norrisilla on hyviä clippejä tuolla, kannattaa tsekata. :)
 
Milloin te aloitetti seuraamaan F1:siä?

Itselläni ensimäinen muistikuva F1 kisasta on vuoden 1992 Estorilin kisa jossa nuoren pojan mieleen painautui hetki kun Ricardo Patrese törmäsi Gerhard Bergerin McLarenin perään ja siitä lähti Williams kohti taivaita.

Kyseisen kisan TV lähetys tuli oletukseni mukaan YLE:n kanavilta. Selostajan nimi ei ole jäänyt mieleen, mutta hänen kommenttinsa kolariin "UI JUMALAUTA" on jäänyt mieleen.
 
Milloin te aloitetti seuraamaan F1:siä?

Itselläni ensimäinen muistikuva F1 kisasta on vuoden 1992 Estorilin kisa jossa nuoren pojan mieleen painautui hetki kun Ricardo Patrese törmäsi Gerhard Bergerin McLarenin perään ja siitä lähti Williams kohti taivaita.

Kyseisen kisan TV lähetys tuli oletukseni mukaan YLE:n kanavilta. Selostajan nimi ei ole jäänyt mieleen, mutta hänen kommenttinsa kolariin "UI JUMALAUTA" on jäänyt mieleen.
San Marinon GP 1994 muistuu ainakin mieleen. Sitä en sitten tiedä, että milloin aloin seuraamaan.
 
Milloin te aloitetti seuraamaan F1:siä?

Itselläni ensimäinen muistikuva F1 kisasta on vuoden 1992 Estorilin kisa jossa nuoren pojan mieleen painautui hetki kun Ricardo Patrese törmäsi Gerhard Bergerin McLarenin perään ja siitä lähti Williams kohti taivaita.

Kyseisen kisan TV lähetys tuli oletukseni mukaan YLE:n kanavilta. Selostajan nimi ei ole jäänyt mieleen, mutta hänen kommenttinsa kolariin "UI JUMALAUTA" on jäänyt mieleen.
F1 tullut seurattua jo tuolta 80 luvun jälkimmäiseltä puoliskolta asti. Tosin silloin VM lehti oli melkeimpä ainut paikka mistä formula uutisia löytyi. TV lähetyksistä ensimmäinen ainakin mitä muistan oli Monacon gp ylellä, olisko 91 tai 92 ,jossa nuoren lupauksen, Schumacherin Benetton syttyi palamaan

E: kyllä taitaa muisti tehdä tepposet, oli 91monacon gp eikä schumi edes ajanut siinä
 
Viimeksi muokattu:
Etäinen muisto olis jostain Monacon GP:stä ja muistan "fanittaneeni" Jean Alesia ja Gerhard Bergeriä.
 
Muistan 80-luvulta, että Keke keskeytti jatkuvasti. Olin silloin aika pieni. En kyllä muista, että katsoinko kisoja, vaiko pelkästään uutisointeja kisoista.
 
Eka kisa mikä tulee mieleen oli sennan kuoleman gp.
Tuo sama kisa on mielessä. Senna San Marinon GP:n kisassa 1994 ja Roland Ratzenberger kuoli vähän aikaisemmin aika-ajossa ilmeisesti. Sitten varmaan maanantaina tai joskus oli hammaslääkäri, niin se kanssa muistui mieleen, kun oli puhetta formuloista (Sennan kuolemasta). Sen enempää Sennan kisoja en sitten muistakaan. Kolarihan ei näyttänyt miltään hirmuiselta (omasta mielestä), mutta silti henki lähti.

Selostajinahan oli usein Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.
 
Milloin te aloitetti seuraamaan F1:siä?

Itselläni ensimäinen muistikuva F1 kisasta on vuoden 1992 Estorilin kisa jossa nuoren pojan mieleen painautui hetki kun Ricardo Patrese törmäsi Gerhard Bergerin McLarenin perään ja siitä lähti Williams kohti taivaita.

Kyseisen kisan TV lähetys tuli oletukseni mukaan YLE:n kanavilta. Selostajan nimi ei ole jäänyt mieleen, mutta hänen kommenttinsa kolariin "UI JUMALAUTA" on jäänyt mieleen.
Kyllönen luultavasti?

Itse muistan että Kyllönen ja Keke oli ja ainakin myöhemmin tuli nauhoitettuakin kisoja. Tuota telkkarikanavaa en oikein muistanut, kun on ollut niin kauan kolmosella tai nyt C Morella.

On sitä formulaa tullut ylen kanaviltakin näköjään. Sitä en muista koska JJ Lehto aloitti ajamaan formuloita.
Vuosina 1987–1992 silloinen Kolmoskanava esitti vuorotellen Yleisradion kanssa F1-kisoja selostajana Kyllönen ja kommentaattorina toimi usein Keijo ”Keke” Rosberg. Parivaljakko selosti kilpailuja myös YLE:lle kausilla 1987–1988 Kyllösen aiemman vakiokommentaattori Juha Varjosaaren siirryttyä sivuun F1:n puolelta. YLE teki formulalähetyksien suhteen tiivistä yhteistyötä Kolmostelevision ja Crea-yhtiöiden kanssa. Yle aallokoi urheilua Kolmoselle mitä ei ohjelma-ajan puitteissa voitu esittää ja lisäksi koska Keke Rosberg oli lopettanut uransa niin mielenkiinto lähettää F1:iä oli hiipunut. Kolmostelevisiolle liike takasi korkeita katsojalukuja ja uutta mielenkiintoa lajiin. Kyllöselle liike avasi myös tien kansakunnan sydämiin.
Matti Kyllönen – Wikipedia
 
Muistan tuon kisan hämärästi ja mielestäni tuossa kisassa oli "kansainvälinen ääni hukassa" ja studioon repäistiin lennosta joku kameramies tms. selostamaan kisaa, jolta sitten tuo "UI JUMALAUTA" lipsahti.
On voinut jäädä juuri tuo kisa katsomatta, tai sitten ei vaan muista.

"UI JUMALAUTA" (Markku tee se itse Kataja)

Estoril, 1992 (Berger ja Patrese kolaroivat rajusti)
Mankeli.com • Kyllönen - formulaselostaja Matti Kyllösen legendaarisisia hehkutuksia

F1-fakta: Formulalähetykset Suomessa
 
Ensimmäinen todennettavissa oleva muisto on vuoden '97 päätöskisa Jerezissä. Sitä ennen muistikuvina Häkkisen lukuisat kolmossijat ja missä on JJ. Juuri tänään harmittelin vuonna '98 tai '99 siskon Suosikki-lehden mukana tullutta julistetta, jossa Häkkinen istui Mercedes-Benz A160:n (?) takakontissa pienessä niskatukassa. Tai siis harmittelin sen katomista, menisi tänään kevyesti seinälle. Those were the days...
 
Kyllönen se vasta helvetin paska selostaja olikin.. :D
Niin taisi. :) Keke oli ihan hyvä.

"Ja katsokaa: auton takaosassa sijaitsevat suutimet syöksevät ilmaan kummia kaasuja. Jos Keke Rosberg olisi täällä niin hän sanoisi niitä pakoputkiksi, mutta kun ei ole niin puhutaanpa nyt suuttimista"

Budapest, 1996

"Puolipallon muotoinen epäsäännöllinen mutka"

Vakiokyllönen...
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen todennettavissa oleva muisto on vuoden '97 päätöskisa Jerezissä. Sitä ennen muistikuvina Häkkisen lukuisat kolmossijat ja missä on JJ. Juuri tänään harmittelin vuonna '98 tai '99 siskon Suosikki-lehden mukana tullutta julistetta, jossa Häkkinen istui Mercedes-Benz A160:n (?) takakontissa pienessä niskatukassa. Tai siis harmittelin sen katomista, menisi tänään kevyesti seinälle. Those were the days...
Sama. Häkkisen huumassa se alkoi. Kyllönen oli just hyvä. Yleensä nukahdin kisan aikana ja Kyllönen kyllä herätti jos jotain tapahtuu. Muistelisin että Coulthardin vuoksi tuli herättyä useasti.
 
Kyllönenhän veti timanttiset selostukset myös PSonen Formula 1 1998 -peliin. Oli kyllä mies paikallaan, vähän kuten parhaiden päiviensä Mertaranta.
 
Ihan liikaa tekee nämä suomen selostajat virheitä... Tuntuu että pitävät omasta äänestään niin paljon että eivät jouda kisaa seuraamaan...
 
Viimeksi muokattu:
Hankaloittavat kisan seuraamista kun selittävät ihan mitä sattuu ja vielä tiimiradioiden päällekkin puhuvat.

Oli viime F3? kisa huomattavasti mukavampi katsoa kun jostain syystä oli englannin kieliset selostukset.
 
Hankaloittavat kisan seuraamista kun selittävät ihan mitä sattuu ja vielä tiimiradioiden päällekkin puhuvat.

Oli viime F3? kisa huomattavasti mukavampi katsoa kun jostain syystä oli englannin kieliset selostukset.

Ei se tee selostajista parempia jos ne puhuu englantia. Skyllä ainakin välillä todella ärsyttävää settiä.
 
Ei toki, mutta vähemmän virheitä tekivät kuin suomen kollegansa. Sentään melkein aina tiesivät kuka kuljettajista oli kuvassa, ja muutenkin olivat paremmin kartalla tilanteesta.
 
Jos vähän malttaisi keskittyä radan tapahtumiin niin voisi olla ihan ok.
 
Nyt on ollut muutama spektaakkeli kisa tällä kaudella, kun ei voi olla tuloksesta mitenkään varma ennen maalia. Erinomaista, kun on kisa mitä seurata.
 
Etäinen muisto olis jostain Monacon GP:stä ja muistan "fanittaneeni" Jean Alesia ja Gerhard Bergeriä.
Mäkin muistan jotain kisoja missä nää ajo Ferrarilla ja fanitin heitä.

En muista tarkkaan milloin näin ekan kerran, mutta varmaan joskus 90-luvun ihan alussa tai sitten jotain yksittäisiä 80-luvun lopulla. Vaikea muistaa.

Ensimmäinen todennettavissa oleva muisto on vuoden '97 päätöskisa Jerezissä. Sitä ennen muistikuvina Häkkisen lukuisat kolmossijat ja missä on JJ. Juuri tänään harmittelin vuonna '98 tai '99 siskon Suosikki-lehden mukana tullutta julistetta, jossa Häkkinen istui Mercedes-Benz A160:n (?) takakontissa pienessä niskatukassa. Tai siis harmittelin sen katomista, menisi tänään kevyesti seinälle. Those were the days...

96 ja 97 kaudet oli varmaan itellä ekoja semmosia että tuli seurattua todella paljon. Sitä ennen enemmänkin faijan kanssa kattelin joskus.

Ja tuosta Häkkisen voitosta eteenpäin joka kisa monia vuosia. Sitten jossain vaiheessa 04-05 kun WoWi tuli niin ei enää kerenny :)

Juusela on ainakin järkyttävän huono selostaja, ei mulla muuta.
No jep.. viime kisassakin ja usein aiemmin ärsyttänyt todella paljon kun sillä alkaa mennä tunteisiin jos Bottakselle käy jotain tai tms. Jotenkin unohtaa että on selostamassa kisaa eikä fanittamassa suomalaisia.
 
Vittu toi Rosberg on raskas. En pitänyt minään ajoaikoinaan mutta nyt tuosta on tullut Villeneuven (onneksi nykyään on yllättävän hiljaa ja joskus puhuu järkeviä) kaltainen manttelinperijä joka lähinnä ulisee sitä ja tätä joka ikinen gp viikonloppu Hamiltonista ja muista. Jos kasetti ei kestänyt kilpailemista ja piti perheen kanssa olla enemmän niin olisi sitten ettei tarvis tota sössöttämistä joka välissä kuunnella. Herran ainoa tekeminen on nykyään jotai paskaa tubettamista ja asiantuntijana lässyttämistä :rage:
 
Vittu toi Rosberg on raskas. En pitänyt minään ajoaikoinaan mutta nyt tuosta on tullut Villeneuven (onneksi nykyään on yllättävän hiljaa ja joskus puhuu järkeviä) kaltainen manttelinperijä joka lähinnä ulisee sitä ja tätä joka ikinen gp viikonloppu Hamiltonista ja muista. Jos kasetti ei kestänyt kilpailemista ja piti perheen kanssa olla enemmän niin olisi sitten ettei tarvis tota sössöttämistä joka välissä kuunnella. Herran ainoa tekeminen on nykyään jotai paskaa tubettamista ja asiantuntijana lässyttämistä :rage:

Olen huomannu saman ja varsinkin kun mies alkoi tekemään noita YT-vlogejaan niin YT tyrkyttää niitä jatkuvasti.
Eräässä videossa joku kehui Rosbergin "videoeditointitaitoja" johon heitin huvikseni kommentin että ei se itse niitä editoi, vaan se maksaa siitä jollekin ja taisi pari muutakin hieman negatiivisempaa kommenttia tulla, niin nyt on kommentit poistettu ja kommentointimahdollisuus poistettu. :facepalm:

upload_2019-7-29_12-19-35.png

Mutta joo, ihan tulee Villeneuve mieleen, on joka kisan jälkeen tarjoamassa mielipidettään jota kukaan ei ole kysyny. :rolleyes:
 
sanokos se räikkönen joskus että mitä helvettiä se tuolla varikolla pyörii jos lopetti sen takia että jäis perheelle aikaa :D

Kirjassa mainitaan, että Räikkönen arvosti Rosbergin sanoja, kun hän ilmoitti F1-mestaruutensa 2016 jälkeen lopettavansa, koska haluaa keskittyä perheeseensä.

– Se oli siistiä puhetta, arvostin. Ja nyt se kuitenkin seisoo siellä varikolla kommentoimassa kisoja. Mä en voi käsittää, juurihan se sanoi, että haluaa pois niistä kuvioista, Räikkönen hämmästelee.
Kimi Räikkönen sivaltaa Nico Rosbergia uutuuskirjassa – ”Mä en voi käsittää”
 
Tykkään Mervistä varikkotoimittajana, mutta se tyyli miten se haastattelee kuljettajia epäonnistuneen kisan jälkeen vähän ärsyttää. Esimerkkinä Valtterin haastattelu eilen, ei sitä mun mielestä tarvitse lässyttää kuin pikkulapsille, ne on sentään ammattikuskeja.

Mervi on toki varmasti sympaattinen ihminen ja se näkyy noissa haastatteluissa sitten tuolla tavalla, kun säälii noita kuskeja.
 
Tykkään Mervistä varikkotoimittajana, mutta se tyyli miten se haastattelee kuljettajia epäonnistuneen kisan jälkeen vähän ärsyttää. Esimerkkinä Valtterin haastattelu eilen, ei sitä mun mielestä tarvitse lässyttää kuin pikkulapsille, ne on sentään ammattikuskeja.

Mervi on toki varmasti sympaattinen ihminen ja se näkyy noissa haastatteluissa sitten tuolla tavalla, kun säälii noita kuskeja.

Juu ihme kumartelua aikuisille ihmisille, vähän piikittelis vaikka niin saatas jotain enempi irti kuskeista
 
Tuo sama kisa on mielessä. Senna San Marinon GP:n kisassa 1994 ja Roland Ratzenberger kuoli vähän aikaisemmin aika-ajossa ilmeisesti. Sitten varmaan maanantaina tai joskus oli hammaslääkäri, niin se kanssa muistui mieleen, kun oli puhetta formuloista (Sennan kuolemasta). Sen enempää Sennan kisoja en sitten muistakaan. Kolarihan ei näyttänyt miltään hirmuiselta (omasta mielestä), mutta silti henki lähti.

Imolan kisan muistan itsekin. Ensin meni Ratzenberger lauantain aika-ajoissa ja jo siinä vaiheessa tuli selväksi että musta viikonloppu. Seuraavana päivänä sunnuntain kisassa kuoli sitten Senna.

Siihen aikaan näitä ei tietysti puitu missään somessa tai edes internetissä, joten olihan se seuraavana päivänä maanantain ykköspuheenaihe. Erityisesti Sennan kuolemaa taivasteli monet ihan tavalliset ihmisetkin jotka ei formuloita mitenkään seuranneet. Jotenkin on mielikuva että Ratzenberger jäi keskusteluissa ja mediassa aika pitkälti Sennan varjoon - tietysti siksi että jälkimmäinen oli siihen aikaan suurempi nimi ja Brasiliassa suunnilleen kansallissankari.



Muistan hyvin tuon kuvan missä Ratzenbergerin puolikas auto luisuu nurmella ja jo ennen kuin liike lakkaa niin kuskin hervottomasti roikkuvasta päästä näki että nyt kävi pahasti.

Toinen mikä on tietysti yhtä lailla jäänyt mieleen on Häkkisen rysäys vuotta myöhemmin Adelaidessa.

 
Keke Rosberg on jäänyt vähän vieraaksi, mutta tuossa on yksi vanha haastattelu.

 
Milloin te aloitetti seuraamaan F1:siä?
Imola '94 on varmaan ensimmäinen, josta on visuaalisia muistikuvia. Tosin hataria muistoja on parilta edelliseltäkin kaudelta, saattaa olla että joskus 80-90 luvun vaihteessa aloin seuraamaan aktiivisesti. Ne aamuherätykset oli kyllä kamalia Australian kisoihin, kisojen seuraaminen meni puoliunessa. :smoke:
 
Kalenterin alkupään kisoihin herääminen oli kyllä nuorempana tuskaa, juurikin esim. nuo Australian avaukset. Kuitenkin sitten Japanin päätöskisoihin heräsi sitten paremmalla innolla kun Häkä vielä väänsi mestaruuksista viimeiseen asti, silloinkin kyseinen kisakin taisi vielä alkaa aamuyön puolella. On toisaalta hyvä, että kisat tulevat nykyään ihmisten aikoihin näin eurooppalaisten katsojien näkökulmasta, mutta vähän on jäänyt kaipaamaan öisiä herätyksiä että pääsee seuraamaan kisaa.
 
Tuo sama kisa on mielessä. Senna San Marinon GP:n kisassa 1994 ja Roland Ratzenberger kuoli vähän aikaisemmin aika-ajossa ilmeisesti. Sitten varmaan maanantaina tai joskus oli hammaslääkäri, niin se kanssa muistui mieleen, kun oli puhetta formuloista (Sennan kuolemasta). Sen enempää Sennan kisoja en sitten muistakaan. Kolarihan ei näyttänyt miltään hirmuiselta (omasta mielestä), mutta silti henki lähti.

Itse kolarihan ei ollut paljon mitään nykymittapuulla, mutta Senna kuoli ensinnäkin siihen että rengas osui päähän ja toiseksi siihen että päästä/niskasta tuli kolarissa enemmän räsynukke kuin nykyään kun on paremmat tukirakenteet niskan ympärillä ja autoissa.

Tuossa on ihan hyvää asiaa vaikka onkin rasittava kirjoittaja:
https://www.quora.com/Formula-one-W...injuries-kill-him-and-how-quick-was-his-death
 
Itse kolarihan ei ollut paljon mitään nykymittapuulla, mutta Senna kuoli ensinnäkin siihen että rengas osui päähän ja toiseksi siihen että päästä/niskasta tuli kolarissa enemmän räsynukke kuin nykyään kun on paremmat tukirakenteet niskan ympärillä ja autoissa.

Tuossa on ihan hyvää asiaa vaikka onkin rasittava kirjoittaja:
https://www.quora.com/Formula-one-W...injuries-kill-him-and-how-quick-was-his-death

Hmm.. itse olen lukenu että Sennan kuoleman aiheutti hiilikuituinen tukivarsi joka tuli visiirin läpi ohimoon.. :confused:
 
Asiaton käytös
No onko tuolla nyt vitunkaan väliä mihin on kuollut
 
Tyhmästi kirjoitettu kun ei jaksa puhelimella kirjoitella pitempiä. Mutta siis kyllähän joillain radoilla voisi huonompi talli vetää esimerkiksi 2 pitstopilla ja korkeammalla kulutuksella vs toinen yhdellä stopilla ja moottori alemmalla tasolla. Ja koska nuo moottorin tehokkaammat moodit (esim aika ajoissa) kuluttaa moottori yksikköä huomattavasti enemmän.

Ja nimenomaan, välitankkaukset takaisin - > lisää muuttujia peliin.

Lähinnö turvallisuuden/kustannuksien takia tallit ei halua välitankkauksia takaisin, mutta itse lajille ne tekisi hyvää.

Tehot auttaa lähinnä suorilla. Kaikkialla muualla se turha painolasti hidastaa todella paljon + näkyy rengaskulutuksessa. Lisäksi suorille lähtiessä hidas auto kiihdyttää hitaammin.

TL; DR: Ilman rengaskilpailua MIKÄÄN talli ei MISSÄÄN NIMESSÄ yrittäis ajaa vähemmillä pysähdyksillä. Renkaiden pitäis kestää HELPOSTI koko kisa, jotta joku yrittäis esim. yhden pysähdyksen taktiikkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 261
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom