• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

RTX 4080 Strix Hotspot

Ongelmana ylikuumentuminen. Lämpötyynyt korvattu Thermal Grizzly Putty Pro:lla ja corelle laitettu Thermal Grizzly Phasesheet. Puttyn määrää olen testaillut useilla eri määrillä, mutta lopputulos on aina sama. 250w ja hotspot menee 110c. Delta on yli 20c. OCCT testissä extreme asetuksella (100% kuorma) 65-70% powerlimitistä ylöspäin thermal throttlaa. Timespy graphics score jäi 24500, kun aikoinaan saanut sen samalla kortilla 28000-29000.

Olen myös kokeillut duronauttia ja pienen testin tein myös Noctua NT-H1 (vain testimielessä).

Puttya olen kokeillut myös niin pienillä määrillä, että melkein core on ainut mikä ottaa kunnon kontaktia ja silti core ylikuumenee.

Tavallisin diagnoosi tässä tilanteessa olisi varmasti se, että puttya on liikaa, mutta testattua eri määrillä, siirtyisin epätavallisempiin vaihtoehtoihin.

Silmämääräisesti PCB on suora. Heatsinkistä ei näy valumia tms. jotka voisi viitata höyrykammion tyhjentymiseen.

Tässä vaiheessa kortti avattu jo yli 10 kertaa ja alkaa itseltä ideat loppumaan.

Jos Jyväskylän seudulta löytyy joku guru joka tän vois fixaa, niin sitäkin vois pitää vaihtoehtona.

Tässä nyt viimeisimmän testin tuloksia. Vaikka on tasainen määrä tuota puttya molemmin puolin, niin silti tuo vasen puoli jää huonommalle kontaktille.

IMG_1120.jpeg

IMG_1119.jpeg

IMG_1121.jpeg

IMG_1125.jpeg

IMG_1133.jpeg

Hotspot on siellä "corella", ei noissa muisteissa..

Lisäksi jos VRM:ssä on hyvät lämmönsiirrot puttyssä, niin se lämmittää koko jäähyä enemmän kuin perustyynyt ikinä.

--

Veikkaan, että kun olet laittanut paksut mönjät, niin "corella" on huono kontakti ja korkeat lämmöt.

Sitä tuossa postauksessa yritin tuoda esille, että riippumatta puttyn määrästä se gpu core kontakti on heikko. Testattu myös niin pienillä määrillä sitä puttya, että ei sen pitäisi jäädä kantamaan.

Piirrä puisella hammastikulla x siihen coren päälle. Sitten laita kiinni. Sitten ei tarvitse edes käyttää koneessa, vaan ota auki. Jos x näkyy vielä siinä, sinulla on huono kontakti.

Laitoin tuossa nyt tilaukseen aliexpressistä lämpötyynyt. Tossa jäähdyttimessä on 1.25mm paksut tyynyt vram kohdalla niin ei suomesta löytynyt sellaisia. Nyt itsellä jo uusi kortti koneessa kiinni, joten ei niin kiireellistä enää saada tätä korttia kuntoon.

Onkohan tämmöisille korteille mitään markkinoita, jos en sitä kuntoon saisikaan?

Onkohan tämmöisille korteille mitään markkinoita, jos en sitä kuntoon saisikaan?

Tottakai. Kun myyt puolikuntoisena, voit saada hyvätkin rahat. Ja tässä mielestäni 50% uudesta on hyvät rahat (jos lämpöjä ei saa kuriin).

Parhaassa tapauksessa joku osaaja ostaa, korjaa sen, ja ottaa usean satasen voittoa tästä.

--

Yhden kusipään olen kyllä nähnyt, joka osti pikkuviallista tietotekniikkaa täältä ja myi Torissa 100% toimivana. Minulla on varoitus alla, ei saisi sanoa näin käyttäjistä, mutta toiminta muuttuu halveksuttavaksi, kun ostajalta pimitetään viat ja jätetään hänelle tiedossa olevat ongelmat.

Ethän tee noin? Ja jos mietityttää kovasti halvalla luopuminen, niin laita hintapyyntö 1000€ ja kunnon selitys virheistä, niin vastuu on silti täysin ostajalla, kun olet ollut avoimena kertomassa ongelmista. Voi olla ostajana kyllä amatööri, joka kuvittelee korjaavansa kortin helposti, mutta kunhan on tietoinen riski, niin tämä on hänen ongelmansa :D (ja voi tuo vielä korjautua, worst case on , että itse GPU-ydin on mennyt rikki ajan kanssa) (ja jos toimii normaalisti vaikka 200W powerlimitillä, niin se on vielä täysin hyvä kortti kaikkeen käyttöön, vaikka kaikkea ei saa irti)

Juu en halua ketään huijata missään nimessä. Varmaan täällä foorumilla myisinkin tuon ja ostaja vois myös tästä keskustelusta lukea tuota vikaa. Toki koitan nyt korjata ensin ja sitten pois.

Mitä tarkoitat tuolla, että GPU-ydin on mennyt rikki? Eikö nuo ole useasti sellaisia, että toimii oikein tai ei ollenkaan? Siitä olen kuullut, että core voi haljeta jos on liikaa painetta jäähyttimessä.

Juu en halua ketään huijata missään nimessä. Varmaan täällä foorumilla myisinkin tuon ja ostaja vois myös tästä keskustelusta lukea tuota vikaa. Toki koitan nyt korjata ensin ja sitten pois.

Mitä tarkoitat tuolla, että GPU-ydin on mennyt rikki? Eikö nuo ole useasti sellaisia, että toimii oikein tai ei ollenkaan? Siitä olen kuullut, että core voi haljeta jos on liikaa painetta jäähyttimessä.

Voin tuota korttia vilkaista jos et saa lämpöjä kuriin. Asun tosin Lahessa, niin menisi postihommiksi.

Joo ei postituskaan ole ongelma. Mulla paketti tallessa jne. Katson tuossa kun ne lämpötyynyt saapuvat, että onko niistä apua. Jos ei niin sitten heitän itse hanskat tiskiin 😁

Hyvin harvinaisessa tapauksessa tuo voi vaan hajota sisäisesti. Vielä viime vuosikymmenellä en uskonut, että prosessoreita saisi hajalle ihan normaalikäytöllä, mutta niitäkin on täällä näkynyt.

--

Kyllä edelleen veikkaan huonoa kontaktia.

Minun puolestani myy vaan missä haluat. Rehellisyyden nimissä kerro kuitenkin, että pientä ongelmaa on ollut lämpöjen kanssa. Sitten kaikki on ok.

Joo ei postituskaan ole ongelma. Mulla paketti tallessa jne. Katson tuossa kun ne lämpötyynyt saapuvat, että onko niistä apua. Jos ei niin sitten heitän itse hanskat tiskiin 😁

Katsos, se voi olla niin, että alkup. korkeus oli korkeampi, ja siinä oli enemmän tahnaa välissä. Sitten laitoit erittäin ohuen phase sheetin väliin, ja korkeus laski siinä kohtaa. Näin epäilen tapahtuneen.
Sitten jos laitat alkup. korkuiset tyynyt, niin siihen jää vielä korkeuseroa. Eikä se GPU-piiri ole tasainen.

Suosittelen, että jos hankit tyynyjä, tilaat vielä vaikka tuommoisen ja koetat töötätä sitä paljon keskelle:
(ei välttämättä heti ensiksi, koska sitten se phasesheet menee hukkaan, kun se pitää poistaa :( )

Mulla itseasiassa oli myöskin duronauttia siellä välissä ja sillon laitoin sitä vähä reilumman kerroksen kun oli niin hankala saada siitä tehtyä tasainen kerros. Taitaa olla hyvin samankaltaista tavaraa kuin tuo MX-7? Molemmat sellaista liimaa mitä pitää lastalla levittää. Ei kai tuota phasesheettia muutenkaan voi useampaa kertaa käyttää?

Noilla PTM yms on yleensä myös aluksi huonot lämmöt, mutta useampien lämpösyklien jälkeen lämmöt alkavat parantua. Todennäköisesti siellä vain nyt jokin kanittaa johonkin ja siksi kontakti on huono tai ruuveja ei kunnolla ristiinkiristetty.

Jep. Tosin testaillut antaa muutamia syklejä ilman muutosta ja koska se on selkeästi alussa niin huono kun pomppaa välittömästi hotspot sinne 110c. Alkaa itsellä olemaan vähän turnausväsymystä kun niin monta kertaa availlut korttia ja rahaa palanut kun pitänyt ostaa lisää tarvikkeita jne. Tekee ihan hyvää pitää pieni tauko odotellessa niitä lämpötyynyjä.

Statistiikka

Viestiketjuista
306 751
Jäsenet
82 946
Uusin jäsen
Rajinder kang

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom