F1 Yleiskeskustelu

Eipä F1:ssä oikein muutenkaan enää ole mitään vertailukelpoisuutta historian tilastoihin (paitsi "maailmanmestaruuksien määrä") mutta liekö nuo nyt sitten virallisia "kisavoittoja"?
 
Jenkkien höpötystä, ei jatkoon. Ei nykyisessä aika-ajossa ole mielestäni mitään vikaa, vaikka viime viikonloppuna nyt menikin perseelleen.
 
Jenkkien höpötystä, ei jatkoon. Ei nykyisessä aika-ajossa ole mielestäni mitään vikaa, vaikka viime viikonloppuna nyt menikin perseelleen.
Vähän samaa mieltä. Nykyinen on kuitenkin tavallaan se F1:n muoto ollut pitkään. Vielä kaipaisi warm upin takaisin. Kisoista pitäisi poistaa bensan yms säästely vaan ja ajaa taas täysiä koko kilpailu.
 
Jenkkien höpötystä, ei jatkoon. Ei nykyisessä aika-ajossa ole mielestäni mitään vikaa, vaikka viime viikonloppuna nyt menikin perseelleen.
Kyllä se on eurooppalainen höpötys, ei mikään kovin uusi sellainen eikä sitä tarvitse F2:sta kauempaa etsiä.
 
Vähän samaa mieltä. Nykyinen on kuitenkin tavallaan se F1:n muoto ollut pitkään. Vielä kaipaisi warm upin takaisin. Kisoista pitäisi poistaa bensan yms säästely vaan ja ajaa taas täysiä koko kilpailu.
Warm-uppeihin oli kyllä hieno herätä. Sen myötä sai pumpattua kisafiilistä päälle koko session ja kisan välisen ajan. Ja se ääni kun 20 V10:ä kiihdyttää yhtä aikaa liikkeelle.

Aika-ajot (60 min vapaa) oli tuolloin mielestäni ihan jees vaikkei alussa välillä mitään tapahtunutkaan. Se loi sessioon dynamiikkaa. Kun jotain tapahtui, niin se kiinnosti.

Jos kuitenkin jotain modernin ajan formaattia multa kysyttäisiin, niin se olisi yhdistelmä nykyistä ja 2005 formaattia. Ekat kaksi sessiota nykyisellä drop-out -menetelmällä ja Q3:ssa 10 viimeistä yksi kerrallaan käänteisessä Q2 järjestyksessä. Eli Q2 10:s ajaisi viimeisenä. Tällöin myös Q2 taktikointi on jännempää jos joku yrittää tähdätä tuonne 10. sijan tuntumaan, mutta putoaakin sen vuoksi jatkosta.
 
Jos kuitenkin jotain modernin ajan formaattia multa kysyttäisiin, niin se olisi yhdistelmä nykyistä ja 2005 formaattia. Ekat kaksi sessiota nykyisellä drop-out -menetelmällä ja Q3:ssa 10 viimeistä yksi kerrallaan käänteisessä Q2 järjestyksessä. Eli Q2 10:s ajaisi viimeisenä. Tällöin myös Q2 taktikointi on jännempää jos joku yrittää tähdätä tuonne 10. sijan tuntumaan, mutta putoaakin sen vuoksi jatkosta.
Muuten sama, mutta ei-käänteisenä jolloin kärkikuskit ajaisi viimeisesenä ja sieltä se paalukin useimmiten tulisi.

Nykyisen aika-ajoformaatin yksi vika on siinä että kaikki tapahtuu Q3 viimeisen 1-2 min aikana ja kärkiautoja ei ehdi nähdä muualla kuin vikassa mutkassa ja maalisuoralla.
 
Muuten sama, mutta ei-käänteisenä jolloin kärkikuskit ajaisi viimeisesenä ja sieltä se paalukin useimmiten tulisi.

Nykyisen aika-ajoformaatin yksi vika on siinä että kaikki tapahtuu Q3 viimeisen 1-2 min aikana ja kärkiautoja ei ehdi nähdä muualla kuin vikassa mutkassa ja maalisuoralla.
Niin, tuon takia koko kolmeen osaan jaettu aika-ajo onkin aika huono. Oli siinä tyyliä ennen vapaan 60min aikana kun joku latasi joskus heti aika-ajon alkuun hirmuajan ja sitä ei kukaan enää alittanut.
:cigar:
 
McLaren siirtyy Mercedeksen moottoreihin 2021:

McLaren to use Mercedes power from 2021 | Formula 1


The names McLaren and Mercedes became synonymous during the late 1990s and the beginning of the 2000s, as the partnership yielded three drivers’ championships and a constructors’ title. Now the two will join forces once again, after they agreed a four-year deal starting in 2021…

The last five years have been dramatic for McLaren as they chose to end a 20-year relationship with Mercedes at the end of 2014 in favour of a works deal with Honda. As is well documented, that partnership – which yielded huge success in the late 1980s and early 1990s – did not work out, triggering a customer deal with Renault for 2018.

The move has proved fruitful, with the iconic British team making strong progress up the constructors’ championship, and they currently lie a strong fourth – ahead of works team Renault.

However, with CEO Zak Brown putting a new management structure in place, led by new Team Principal Andreas Seidl, the team have decided Mercedes – which has been the class leader for most of the hybrid-turbo era – is the way to go as they look to take the next steps towards returning to the sharp end of the grid.

“This agreement is an important step in our long-term plan to return to success in Formula 1,” said Brown.

“Mercedes is the benchmark, both as a team and a power unit, so it is natural we would seek to secure a relationship with the company for the next phase of our journey.

“This announcement reflects the confidence of our shareholders and is an important message to our investors, our team, partners and fans that we are committed to returning McLaren to the front of the field.”

Looking beyond the terms of the current contract, which concludes at the end of 2020, it was apparent that Renault and McLaren have different ambitions for the future.

Cyril Abiteboul
Seidl added: “2021 will be an important milestone for us as we continue our fight back to the front, so it is vital that we have the key elements in place now to enable us to prepare for the new era of the sport.

“We look forward to renewing our Mercedes relationship from 2021 onwards. At the same time Renault remains both a valued partner as well as a formidable competitor, and we will be focused on continuing our collaboration through the rest of this season and next.”

Mercedes Team Principal Toto Wolff said: “Although the two brands share a prestigious history, this new agreement is all about looking to the future and beginning a new era of power unit supply for the years ahead.

“McLaren have been putting in place the building blocks of their revival over recent seasons, including impressive performances this season with Renault power. We hope that this new long-term agreement marks another milestone for McLaren as they aim to take the fight to the sport’s top teams, including our Mercedes works team.”

It means Mercedes will supply four teams from 2021 – their works outfit, plus McLaren, Williams and Racing Point. This is the first time they have had a four-strong roster since 2016, when they supplied Manor. Renault, meanwhile, will only supply their own works team. However Renault will continue to supply McLaren next year, in line with their current contract.

"Since our partnership began, McLaren has gone from ninth to fourth position in the Constructors’ Championship,” said Renault Team Principal Cyril Abiteboul. “We can therefore consider this a very successful relationship. However, while looking beyond the terms of the current contract, which concludes at the end of 2020, it was apparent that Renault and McLaren have different ambitions for the future.

"Each of the different elements of this decision have been carefully evaluated over the past few weeks. 2021 will be a crucial season for all teams and it is important for us to have a precise and clear view of the strengths and ambitions of our competitors going forward.

"This decision is in line with Renault’s vision to become a works’ team, with a goal to return to the front. Renault will continue to honour its commitments to McLaren Racing next season, as has always been the case over our long history of engine supply."
 
Niin, tuon takia koko kolmeen osaan jaettu aika-ajo onkin aika huono. Oli siinä tyyliä ennen vapaan 60min aikana kun joku latasi joskus heti aika-ajon alkuun hirmuajan ja sitä ei kukaan enää alittanut.
:cigar:
Yleensä tosin puoli tuntia meni odotellessa, että edes joku kehtasi mennä radalle.
 
Taitaa ennemminkin käydä niin ettei Renault tallia tai moottoreita löydy enää lähtöviivalta 2021.
 
Voisin kuvitella, että tehdastallit alkaa kisaa enenevissä määrin sähköformuloissa kilpaa ja polttomoottoriformulat "kuihtuu" pois.

Kuitenkin autoissa tulevaisuus on sähkö ja parempi kehittää sitä teknologiaa sähköformuloissa. Taitaa olla halvempaakin.

Oon myös veikannut, että siinä kohtaa, kun mersu ei enää dominoi ykkösissä se lähtee pois sieltä ja keskittyy täysiä sähköformuloihin.
 
Voisin kuvitella, että tehdastallit alkaa kisaa enenevissä määrin sähköformuloissa kilpaa ja polttomoottoriformulat "kuihtuu" pois.

Kuitenkin autoissa tulevaisuus on sähkö ja parempi kehittää sitä teknologiaa sähköformuloissa. Taitaa olla halvempaakin.

Oon myös veikannut, että siinä kohtaa, kun mersu ei enää dominoi ykkösissä se lähtee pois sieltä ja keskittyy täysiä sähköformuloihin.

Nojoo, jos formula e kehittyis sen verran, että talleille/moottorinvalmistajille sais vapaammat kädet kehittää teknologioita, niin olisi lähempänä "sähkö f1":siä. F1:sten tärkein juttu on kuitenkin nimenomaan teknologia ja protoilu. Kaikki autot on uniikkeja protoja.

Nykymuotoisessa formula e:ssä ei ole oikein mielenkiintoa.. kisat on toki olemassa, mut mitään muuta sarja ei tarjoa.
 
Nojoo, jos formula e kehittyis sen verran, että talleille/moottorinvalmistajille sais vapaammat kädet kehittää teknologioita, niin olisi lähempänä "sähkö f1":siä. F1:sten tärkein juttu on kuitenkin nimenomaan teknologia ja protoilu. Kaikki autot on uniikkeja protoja.

Nykymuotoisessa formula e:ssä ei ole oikein mielenkiintoa.. kisat on toki olemassa, mut mitään muuta sarja ei tarjoa.

Muistan lukeneeni (korjatkaa jos oon väärässä), että E:ssä monet jutut on näin sarjan alussa standarsoitu ja mitä pidempään sitä ajetaan sen vapaammaks se muuttuu.

Tämä siis siks, että alussa ollaan tasavahvoja, ettei jollain oo jotain superautoa siellä heti.

En toki tiedä monta vuotta siellä pyöritään, että sitä autoa saa kehittää vapaammin.
 
Niin, tuon takia koko kolmeen osaan jaettu aika-ajo onkin aika huono. Oli siinä tyyliä ennen vapaan 60min aikana kun joku latasi joskus heti aika-ajon alkuun hirmuajan ja sitä ei kukaan enää alittanut.
:cigar:

Yleensä tosin puoli tuntia meni odotellessa, että edes joku kehtasi mennä radalle.
Kyllä ne nykyisin ajaisivat aiemmin ja enemmän, koska ei tarvitse säästellä...

...eiku...
 
Kyllä aika on kullannut muistot jos joku vielä haluaisi palauttaa takaisin tunnin kestävät aika-ajot tylsin odotteluin.

Ei tämä nykyinenkään systeemi täydellinen ole mutta jos näistä kahdesta pitäisi valinta tehdä, se ei olisi vaikea päätös.
 
Mistäs tämä ajatus kumpuaa?
Renault on syytänyt paluun jälkeen tehdastalliinsa noin miljardi euroa ilman odotettua menestystä. Nyt lähtee viimeinen asiakastalli, joka oletettavasti johtaa kustannusten kasvuun eikä tilalle tulijaa ole näköpiirissä sillä muut tallit ovat sitoutuneet muihin moottorinvalmistajiin. Lisäksi Renaultin ex-toimitusjohtaja Carlos Ghosn, joka oli paluu projektin takana erotettiin viime vuoden lopulla talousrikos syytteiden johdosta. McLaren toki kiisti pelon Renaultin lopettamisesta olleen vaihdoksen syy, mutta taas toisaalta painotti Mercedeksen vahvaa sitoutumista.

Mercedes: McLaren's 2021 F1 engine supply isn't start of works deal
 
Muistan lukeneeni (korjatkaa jos oon väärässä), että E:ssä monet jutut on näin sarjan alussa standarsoitu ja mitä pidempään sitä ajetaan sen vapaammaks se muuttuu.

Tämä siis siks, että alussa ollaan tasavahvoja, ettei jollain oo jotain superautoa siellä heti.

En toki tiedä monta vuotta siellä pyöritään, että sitä autoa saa kehittää vapaammin.
Formula E:n kehitys ei ole varsinaisesti avautunut enempää 2. kauden jälkeen. On niin rajattua että helpompi on listata osa-alueet joihin saa koskea (ulkomuistista: sähkömoottori, vaihteisto, invertteri, jäähdytys, noiden myötä myös jarrut ja takajousitus, lisäksi softa) kuin ne joihin ei saa. Auton runko on siis vakio ja potentiaalisesti iso rahasyöppö akku on myös vakio. Tuskin tämä muuttuu jatkossakaan.

Tuosta huolimatta budjetit moninkertaistuneet alkuperäisestä muutamasta miljoonasta. Kilpailulla on se jännä vaikutus.
 
Kyllä aika on kullannut muistot jos joku vielä haluaisi palauttaa takaisin tunnin kestävät aika-ajot tylsin odotteluin.

Ei tämä nykyinenkään systeemi täydellinen ole mutta jos näistä kahdesta pitäisi valinta tehdä, se ei olisi vaikea päätös.
No ei tässä nyksessä tapahdu sen enempää.. Q3 on ainoa mikä oikeastaan merkitsee mitään. Joskus kerran kaudessa joku top 6 autoista jää top10 ulkopuolelle jonkun huono tuurin takia.

Q3:ssa vain 2 nopeaa kierrosta .. se on siinä se aika-ajo.

Ottaisin tästä välimaaston.
Q1 20min .. puolet jatkoon Q2:een ja sitten 10 minsaa taukoa ja 20minsaa Q2. Siinä se. Tarpeeksi renkaita että voi yrittää monta kertaa nopeinta aikaa.
Rengaspelleily pois. (että pitää startata samoilla renkailla kun ajoi nopeimman ajan)
 
Se 2016 kauden iteraario vaikutti hyvältä, tallitkin oli aivan kujalla sen kanssa. :smoke:
 
Mieluusti näkisin tuon FormulaE:n aika-ajo formaatin ainakin testissä ykkösissä, vaikka se keinotekoista pakan sekoittamista onkin.
Eli viisi autoa radalle kerrallaan, käännetyssä MM-järjestyksessä. MM-kärkiporukka aloittaa, ja viimeisessä ryhmässä sitten hännänhuiput. Rata paranee loppua kohden. Kaikilla ryhmillä vartti aikaa tehdä nopea kierros. Toki sade voi pilata jonkun ryhmän session täysin, mutta toimii molempiin suuntiin.
 
Itseäni ärsyttää nykyisessä aika-ajoformaatissa se, ettei nopeimpien kuskien ajoa näytetä välttämättä juuri lainkaan. Bottaksen kierros saatetaan näyttää alusta loppuun, vaikka olisi lähes sekunnin paalusta. Jossain vaiheessa oli yksi auto kerrallaan, mutta siinäkin sääolot saattoivat pilata joidenkin ajon täysin. Jollain tapaa nopeimpien kuljettajien kierrokset pitäisi pystyä näkemään paremmin livenä, mutta jonkinlainen pudotussysteemi olisi oltava mukana, ettei 20 autoa ole toistensa tien tukkeena.
 
Ensimmäiset 2 osiota ennallaan. Viimeisessä osiossa käännetyssä q2 järjestyksessä yksi kerrallaan ja jokaiselle 2 yritystä.
 
Itseäni ärsyttää nykyisessä aika-ajoformaatissa se, ettei nopeimpien kuskien ajoa näytetä välttämättä juuri lainkaan.
Samoin. Kaikki tapahtuu siinä viimeisen ~minuutin aikana ja kuvaa tulee vain lähtösuorasta ja viimeisestä mutkasta käytännössä. Q3:n korvaajaksi joku yksi kerrallaan/top 10 shootout ratkaisisi tämän.
 
Valtteri F1 Podcastin vieraana.
Hyvä haastattelu, vaikka olisi saanut olla tuplasti pidempi. Esimerkiksi juniori- ja Williams-vuodet ohitettiin parilla lauseella. Minkä vuoksi Frank Williams oli niin kiinnostunut Bottaksesta?
Mielenkiintoisinta on kuitenkin kuulla, miten Valtteri analysoi Mercedeksen harmoniaa ja omaa suhtautumistaan ajamiseen. Hamilton on toisaalta paras ja toisaalta pahin tallitoveri, minkä kuljettaja voi saada. Bottas on varmasti kehittynyt Hamiltonin "opissa", mutta onko sillä väliä, jos ohi ei pääse. Olisi hienoa nähdä joku päivä Bottas-Ricciardo, Bottas-Perez tai Bottas-Magnussen -tiiimi, jotta nähtäisiin, miten hyvä Bottas todellisuudessa on muihin kuin Hämikseen verrattuna.

Reilu ja mukavanoloinen puuronsyöjä tämä meidän Vale. Huumorintajuakin löytyy. Selvää on, että kun joskus F1-ura päättyy, Bottas nähtäneen Jyväskylän sorateillä.
 
Viimeksi muokattu:
Itekin aloin töissä kuuntelemaan tuota Beyond The Gridiä, hyvä podcast, hyviä juttuja.
 
Eiköhän Williams vaan huomannut että Bottas on nopea kaveri ja kannattaa napata ennen kuin joku muu ehtii. Helppo suomalaiseen tyyliin huudella hitaudesta ja surkeudesta Mersulla, mutta kun totuus on se, että tallikaveri on ollut Mersulla pidempään ja selvä ykköskuski myös jo markkinointimielessä, niin ei se mikään ihme ole jos sitä on vaikea päihittää, varsinkin kun Hamilton on ihan oikeasti hyvä. Bottas on kuitenkin useamman kerran päihittänyt Hamiltonin aika-ajossa ja välillä ihan ajamalla kisassakin, ja jos nyt uskotaan eräiden "Hamilton on kaikkien aikojen suurin" -löpinöitä, sehän tekee Bottasista vähintäänkin helvetin hyvän rattimiehen kun aina välillä voittaa kaikista parhaan. :think: Jotain sekin kertoo että Maldonado ja Massa ottivat tattiin Bottasilta, silloin kun Bottas oli pelkkä tulokas...

Väitän vahvasti että jos heitettäisiin joku Vettel joka kuitenkin on moninkertainen maailmanmestari Hamiltonin tallikaveriksi, niin ei tekisi sen parempaa tulosta kuin Bottaskaan ja luultavasti menisi huonommin. Sen sijaan olisi kiva nähdä mitä tekisi Verstappen tai Leclerc Hamiltonin tallikaverina.
 
Olen töissä nyt kuunnellu alusta asti noita Beyond The Gridin podcast-jaksoja ja helvetti että onkin hyvä, suosittelen kyllä kaikille kuuntelemaan noita jos yhtään F1 kiinnostaa. :)
Räikkösen haastattelu oli sitä itteään, ei mitään erityistä mutta esim Alan Jones on kyllä hauska tyyppi, helvetti että sai nauraa sen jutuille. :D
Ihan älytön määrä juttuja mistä ei ollu ollenkaan tietoinen, paljon "kulissien takaa"-paljastuksia ja muuta herkullista tarinaa.
Hatunnosto myös Murray Walkerin haastikselle, mies on 96-vuotias ja helvetin pirteän kuuloinen kaveri. :tup:
 
Toimittaja vertaa välitankkauksia rengavaihtoihin. Ero vain se, että silloin autolla sai ajaa KOVAA. Muuten hyvä juttu. (edit: otsikko peruskuraa, ei liity Kimin faneihin.) Mitä ajatuksia Kimi Räikkösen uran upeimman ajon seuraaminen herätti 14 vuotta myöhemmin? Huomio kiinnittyi kolmeen asiaan, analyysimme ei välttämättä miellytä faneja | SuomiF1

Välitankkaus toimisi nykyäänkin, ku auto olisi kevyempi koko kisan ajan, lisäksi taktiikkaan tulis lisäulottuvuuksia pelkkien renkaiden lisäksi Aika-ajoihin sellainen muutos, että lähdettäis sillä bensamäärällä+renkailla millä ajoi viimeisen aikakierroksen (eli esim. Q3:n renkailla+bensamäärällä). En tätä nyt tän enempää miettiny, kuin mitä kirjoitukseen aikaa käytin :D
 
Ja sen huomaa. Se että yhdistetään kaksi ideaa jotka on todettu huonoiksi ei tee hyvää ideaa.

Kun yhdistetään nimimerkki viestintään, jotka todettu joksikin ei tee viestistä hyvää. Haluanko perustella? No en tietenkään. :trollface:

edit: tarkoitin vain, että haluaisitko avata? Välitankkaukset poistettiin lähinnä turvallisuuden vuoksi. Nyt ajetaan täydessä bensalastissa bensaa säästäen paskoilla renkailla => kukaan ei kisassa rajoilla aja.
edit2: kiva muuten, kun keskityt olennaiseen :tup:
 
Viimeksi muokattu:
edit: tarkoitin vain, että haluaisitko avata?

Siitähän on täälläkin ollut monta kertaa esillä ne käppyrät joista näkyy että välitankkausten aika oli formuloiden vähäohituksisinta aikaa. Ja kun nytkään ei ohituksilla varsinaisesti juhlita niin. Ja se että aika-ajo oli kisan ensimmäinen kierros nyt vain oli huono ja toimimaton ratkaisu jossa toinen tallikaveri joutui aina kärsimään koska bensaa piti olla enemmän kierrosta myöhemmän varikkokäynnin takia.
 
Siinä ekassa suunnitelmassa oli sentään singaporemaista näyttävyyttä, kun rata oli siellä pilvenpiirtäjien varjossa. Nyt rata on keskellä peltoa urheilustadikan parkkipaikalla. :confused:
 
No ei oo kauhean hyviä ohituspaikkoja tuon kuvan mukaan, toisaalta muutama pitkä suora niin drs.llä ohi
 
No ei oo kauhean hyviä ohituspaikkoja tuon kuvan mukaan, toisaalta muutama pitkä suora niin drs.llä ohi
F1-tietäjä tehnyt ALT-käyttäjän?

Asiaan - Kyllähän juuri suorilla pääsee ohi, jos ei muuten. Kiva saada lisää kisoja kalenteriin kyllä.
 
Mikäs F1 tietäjän kopio täällä pyörii? :D

Onhan tossa radassa kaksikin pitkää suoraa joilla pääsee ohi, ei toi ny kuitenkaan mikään Tilkedrome ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 261
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom