F1 Yleiskeskustelu

Tehot auttaa lähinnä suorilla. Kaikkialla muualla se turha painolasti hidastaa todella paljon + näkyy rengaskulutuksessa. Lisäksi suorille lähtiessä hidas auto kiihdyttää hitaammin.

TL; DR: Ilman rengaskilpailua MIKÄÄN talli ei MISSÄÄN NIMESSÄ yrittäis ajaa vähemmillä pysähdyksillä. Renkaiden pitäis kestää HELPOSTI koko kisa, jotta joku yrittäis esim. yhden pysähdyksen taktiikkaa.
Niinno, eipä noista varmasti voi mennä sanomaan ilman simulaatiodataa joltain tallilta. Ihan hyvin ne strategiat voisi muuttua joillakin radoilla.
 


Tässä aika hyvin selitetty. Eli nykyäänkin monesti 2 stoppia olisi nopeampi, mutta siihen liittyy epävarmuustekijöitä ohittamisen suhteen eli on parempi vetää vain 1 stoppi ja säästellä renkaita.

Ikävä sinänsä. Ehkä nyky seoksilla olisi parempi jos olisi pakotettu 2 stoppia ? :) Nää pakotetut säännöt on kyllä perseestä, mutta jos on pakotettu tekemään 1 stoppi niin miksei 2 jos se vaikuttaisi siihen kuinka kovaa radalla ajetaan.

Tai sitten kokonaan vittuun tommoset seos säännöt mukaanlukien se aika-ajo sääntö.
 


Tässä aika hyvin selitetty. Eli nykyäänkin monesti 2 stoppia olisi nopeampi, mutta siihen liittyy epävarmuustekijöitä ohittamisen suhteen eli on parempi vetää vain 1 stoppi ja säästellä renkaita.

Ikävä sinänsä. Ehkä nyky seoksilla olisi parempi jos olisi pakotettu 2 stoppia ? :) Nää pakotetut säännöt on kyllä perseestä, mutta jos on pakotettu tekemään 1 stoppi niin miksei 2 jos se vaikuttaisi siihen kuinka kovaa radalla ajetaan.

Tai sitten kokonaan vittuun tommoset seos säännöt mukaanlukien se aika-ajo sääntö.


Indycareissa on hyvä kun gummit sulaa alle ja on välitankkaukset. Tämä aiheuttaa 2-3 stoppia.
 
Lando on kyllä hauska mies.. :D

Screenshot_20190806-233007.jpg
 
Hamilton hienosti sivaltanut Ruusperia :D

Lewis Hamiltonilta mystinen purkaus sosiaalisessa mediassa - kohteena Nico Rosberg? | SuomiF1

Onhan tuo jatkuva kommentointi naurettavaa. Ei taida Ruusperilla olevan mitään annettavaa mihinkään suuntaan eikä kysyntää muuhun ole.

Ei tule edes toista kuskia mieleen joka olisi noin katkera tai kateellinen toisille F1 ympyröissä tallikaveriaan tai muita kuskeja kohtaan. Ei nuo muut ole jälkikäteen juuri arvostellut toisen tekemisiä ja elämäntyylejä vaikka aihetta varmasti olisikin. Coulthard, Massa ja vaikka Barrichello varmasti nähneet tallikaveria jos jonkinlaista ja saaneet pataansa ja silti sitä sisältöä elämään on riittänyt ilman katkeruutta. Ruusperin tapauksessa tuntuu että omaa kehnoutta kompensoidaan jälkikäteen huuteluna.
 
Viimeksi muokattu:
Joo no Nicolla on vähän tollanen asetelma missä hän eli lapsuutensa kultalusikka suussa, hyvin nopeasti fokus oli autourheilussa (ja pelkästään siinä) ja se fokus kantoi F1-maailmanmestaruuteen asti. Sitten tipahtikin aika tyhjän päälle kun pitäisi opetella elämään, mutta loppupeleissä Nico on aika yksiulotteinen ihminen jolla ei ole mitään kiinnostavaa sanottavaa mihinkään, tai mitään erityisen hienoja luonteenpiirteitä. Mikä on jännää sinänsä kun Keke on kuitenkin ihan eri tason tyyppi.
 
Joo no Nicolla on vähän tollanen asetelma missä hän eli lapsuutensa kultalusikka suussa, hyvin nopeasti fokus oli autourheilussa (ja pelkästään siinä) ja se fokus kantoi F1-maailmanmestaruuteen asti. Sitten tipahtikin aika tyhjän päälle kun pitäisi opetella elämään, mutta loppupeleissä Nico on aika yksiulotteinen ihminen jolla ei ole mitään kiinnostavaa sanottavaa mihinkään, tai mitään erityisen hienoja luonteenpiirteitä. Mikä on jännää sinänsä kun Keke on kuitenkin ihan eri tason tyyppi.

Kekehän rakenteli ja osti talleja sitä mukaan kun Nico kaipasi ajopaikkoja. Osto tapahtui yleensä 1-2 vuotta ennen Nicoa jotta ehtivät rakentaa auton jolla pärjätä.
 
Joo no Nicolla on vähän tollanen asetelma missä hän eli lapsuutensa kultalusikka suussa, hyvin nopeasti fokus oli autourheilussa (ja pelkästään siinä) ja se fokus kantoi F1-maailmanmestaruuteen asti. Sitten tipahtikin aika tyhjän päälle kun pitäisi opetella elämään, mutta loppupeleissä Nico on aika yksiulotteinen ihminen jolla ei ole mitään kiinnostavaa sanottavaa mihinkään, tai mitään erityisen hienoja luonteenpiirteitä. Mikä on jännää sinänsä kun Keke on kuitenkin ihan eri tason tyyppi.
Kun elää lapsuutensa Monacossa ja käy kansainvälisiä eliittikouluja niin ehkä se vie suurimmat rosoisuudet persoonasta. Kyllähän Nicolla ajolahjoja oli, mutta toki tie huipulle oli myös vähän siloitellumpi. Ihan mielenkiintoisia tarinoita löytyy noista Nicon ja Lewisin nuoruusvuosista, mutta selväähän se että toinen pääsi huipulle enemmän luontaisilla lahjoilla ja periksiantamattomuudellaan.

HS-haastattelu: Formulatähti Lewis Hamilton muisteli lapsuuttaan rikkaitten Rosbergien vanavedessä: Italian reissulla Keke ja Nico raivasivat Lamborghinilla tietä, Hamiltonit huristelivat pikku Fiatilla perässä
 
Ei se Nico ihan lahjaton ollut kun tallikaverina kuitenkin Hamin onnistui voittamaan. Täysin väritön ja mauton kuski kuitenkin.
 
Ei lahjaton mutta ilman Hamiltonin moottoririkkoa ei Nico olisi mestaruutta vienyt. Taisi muutenkin panostaa 110% käymällä psykologeilla ja tekemällä vaikka mitä mielikuvaharjotuksia. Hamiltonilta sama suoritustaso tulee helpommin luonnostaan
 
Itse en vedonlyöntiä juuri harrastele mutta missäköhän voisi lyödä vetoa tulevasta F1 maailmanmestarista noin 18-20v päästä ?

Ehkäpä jopa nuorimpana sellaisena :)
 
Ei lahjaton mutta ilman Hamiltonin moottoririkkoa ei Nico olisi mestaruutta vienyt. Taisi muutenkin panostaa 110% käymällä psykologeilla ja tekemällä vaikka mitä mielikuvaharjotuksia. Hamiltonilta sama suoritustaso tulee helpommin luonnostaan
Turhalla räyhäämisellä se moottori hajos, oma moka.
Ei se Nico ihan lahjaton ollut kun tallikaverina kuitenkin Hamin onnistui voittamaan. Täysin väritön ja mauton kuski kuitenkin.
Tallikaveri ei sentään täysin väritön ollut.
 
Pitää perehtyä paremmin asiaan mutta jotenkin on sellainen mielikuva että pitäisi olla mahdollista, ainakin joissakin vedonlyöntitoimistoissa.

Kukaanhan ei varmastikaan arvanne kenen puolesta olisin valmis lyömään vetoa ;)
 

Meh. Tuskin hirveitä kertoimia kukaan uskaltais antaa. Ei ainakaan niin isoja, että kantsis 20-30 vuotta odotella tulosta. Samassa ajassa tilillä lepuuttamalla luultavasti tienais paremmin. Mikäli nyt ymmärsin oikein idean.


edit: tai no miksi ei (isot kertoimet). Tuskin kovin suosittuja tollaiset vedot, nii sama se on jos joku osuu oikein :D En siltikään nää järkeä moisessa :D
 
Kyllähän noissa tulee muuttujia jotka nostavat kerrointa kun noin pitkälle tulevaisuuteen lyödään vetoa.
Toki jos normi jamppa löisi ihan normi lapsen puolesta (ei F1 maailmanmestarin lapsen) niin satkulla voisi saada hyvän tilin.
 
Huvittavaa sinänsä että Max on käyttänyt tismalleen samaa fraasia Nicosta kuin itsekin, eli Nicosta on tullut uusi Jaques Villeneuve kommenttiensa kanssa. :D

Max Verstappen tympääntyi Nico Rosbergiin, latasi huomionkipeälle ex-mestarille täyslaidallisen: saksalaisen touhu ihmetyttää myös Kimi Räikköstä – ”Hän ei ollut uskottava edes kuljettajana”


Max Verstappen tympääntyi Nico Rosbergiin, latasi huomionkipeälle ex-mestarille täyslaidallisen: saksalaisen touhu ihmetyttää myös Kimi Räikköstä – ”Hän ei ollut uskottava edes kuljettajana”

Max Verstappen lähetti Italian GP:n yhteydessä suorasukaiset terveiset Nico Rosbergille.

Max Verstappenin mukaan Nico Rosbergin kommenteista paistaa läpi huomionkipeys. AOP
Red Bullin Max Verstappen joutui keskeyttämään viime viikonloppuna ajetun Belgian GP:n jo ensimmäisellä kierroksella rikottuaan autonsa ensimmäisen mutkan kolarissa Kimi Räikkösen kanssa.

Kaksikko oli kolaroida vielä toistamiseen kiivetessään Raidillon-mutkan ylämäkeä. Verstappen ei saanut käännettyä hajottamaansa autoa mutkan mukaisesti oikealle eikä pysynyt näin ajolinjalla. Kovavauhtiselta osumalta vältyttiin vain niukasti.

Yleisen varikkonäkemyksen mukaan Verstappen oli syypää ykkösmutkan kolariin ajettuaan liian aggressiivisesti. Tähän näkemykseen yhtyi myös vuoden 2016 maailmanmestari Nico Rosberg.

– Verstappen oli taas sama, vanha itsensä. Liian aggressiivinen, todellakin. En ymmärrä, miksi hän ajoi kaasu pohjassa, vaikka auto oli rikki, Rosberg sanoi Youtube-kanavallaan.

Torstaina Monzassa Rosbergin kommentti kantautui median välityksellä myös Verstappenin korviin. Hollantilaiskuljettaja ei ollut vakuuttunut.

– En ole kovin kiinnostunut siitä, mitä hän sanoo kanavillaan, Verstappen sanoi Telegraafin mukaan.

– Mielestäni hän on uusi Jacques Villeneuve, joka on ollut paljon esillä. Nyt näyttää siltä, että se on Rosberg, joka haluaa jatkuvasti jakaa oman, kiistanalaisen näkemyksensä.

Verstappen viittaa kommentillaan siihen, että Villeneuve, vuoden 1997 maailmanmestari, on tullut uransa jälkeen tunnetuksi jonkinlaisena lausuntoautomaattina, jolla on näkemys kaikkiin mahdollisiin asioihin. Villeneuven näkemykset ovat usein vieläpä sellaisia, että ne päätyvät otsikoihin.

– Ehkä Rosberg haluaa houkutella katsojia ja tienata rahaa Youtube-kanavallaan. Jos hän olisi ajanut pidempään, hän olisi voinut ansaita paljon enemmän. Hän tekee näin todella usein. Kauden alussa hän kutsui minua jopa narsistiksi. Se on aika rajua, Verstappen jatkoi GP Fansin mukaan.

Verstappenin mukaan Rosberg ei ole uskottava asiantuntija.


– Ei. Hän ei ollut uskottava edes kuljettajana. Yksi Nicon ongelmista on se, ettei hänellä ole karismaa, Verstappen sanoi yleisradioyhtiö NOSin mukaan.

Vettel kuin Barrichello
Verstappen ei ollut ainoa kuljettaja, joka joutui Belgian GP:n jälkeen Rosbergin hampaisiin. Rosberg lausui näkemyksensä myös maanmiehestään, Ferrarin Sebastian Vettelistä, joka soitti tallissaan toista viulua, kun Charles Leclerc ajoi samaan aikaan uransa ensimmäiseen GP-voittoon.

– Vettel-parka. Hän oli kuin Rubens Barrichello auttaessaan tallikaveriaan. Se on ällistyttävää, kun kyseessä on nelinkertainen maailmanmestari, Rosberg sanoi.

Barrichello ajoi Ferrarin kakkoskuljettajana vuosituhannen alussa, kun Michael Schumacher saavutti viisi peräkkäistä MM-titteliä.

Kimikin ihmetteli
Rosberg perusteli uransa lopettamista vain 31-vuotiaana sillä, ettei hänellä ollut enää voimia äärimmäisen raskaan, kahdeksan kuukautta kestävän F1-kauden läpikäymiseen. Lisäksi Rosbergilla oli vaimonsa Vivianin kanssa yksi lapsi, 1-vuotias Alaïa-tytär, ja hän halusi viettää enemmän aikaa perheensä kanssa. Perhe kasvoi reilut yhdeksän kuukautta lopettamisilmoituksen jälkeen vielä toisella lapsella, Naila-tyttärellä.

Tästä huolimatta Rosberg on ollut uransa päätyttyä tuttu näky F1-varikoilla. Hän on kuvannut videoita omalle Youtube-tililleen ja toiminut milloin brittiläisen Sky Sportsin, milloin saksalaisen RTL:n asiantuntijana. Hänen roolinsa on ihmetyttänyt muitakin kuin Verstappenia.

Esimerkiksi Kimi Räikkönen kertoi viime kesänä julkaistussa Tuntematon Kimi Räikkönen -kirjassa varsin suoraan, mitä ajattelee siitä, että Rosberg roikkuu edelleen varikolla.

– Se (miksi hän lopetti) oli siistiä puhetta, arvostin. Ja nyt se kuitenkin seisoo siellä varikolla kommentoimassa kisoja. Mä en voi käsittää, juurihan se sanoi, että haluaa pois niistä kuvioista, Räikkönen sanoi Kari Hotakaisen kirjoittamassa kirjassa.
 
Eniten huvittaa nuo Maxin sanat, että ei muka kiinnosta mitä Nico sanoo :D

Toimittaja kysyny asiasta. Ja tarkemmin sanottuna sanoi, että ei ole kiinnostunut mitä Nicon kanavillaan tapahtuu. En minäkään ole kiinnostunut Nicon twiiteistä, youtubesta jne, mut muu media niitä suoltaa näkyville.
 
Toimittaja kysyny asiasta. Ja tarkemmin sanottuna sanoi, että ei ole kiinnostunut mitä Nicon kanavillaan tapahtuu. En minäkään ole kiinnostunut Nicon twiiteistä, youtubesta jne, mut muu media niitä suoltaa näkyville.

Jos Maxia ei oikeasti kiinnostaisi Nicon mielipiteet, niin ei hän niihin olisi ottanut mitään kantaa. Nyt kuitenkin puhui Nicon karismasta ja muusta, ihon alle meni että että heilahti.
 
Menikö viesti perille.. :think:

Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin ulostulo ravisutti Nico Rosbergia – "Minun on muutettava linjaani"

Entinen F1-tähti Nico Rosberg on luvannut ottaa askeleen taakse kommentoinnissaan. Linjamuutos on seurausta muun muassa Max Verstappenin esittämästä kritiikistä.


F1-sarjan maailmanmestarina vuonna 2016 jättänyt Rosberg on jatkanut kuninkuusluokan aktiivista seuraamista kommentaattorina ja oman videobloginsa kautta.


Saksalainen on antanut värikkäitä mielipiteitä aiheesta kuin aiheesta, mikä on herättänyt närää aktiivikuskien keskuudessa. Varsinkin Red Bull -tähti Max Verstappen latasi kovan vastaiskun Rosbergille Italian GP:n yhteydessä.

– Rosberg ei ollut uskottava edes kuljettajana. Hänellä ei ole karismaa. Se on myös hänen ongelmansa, Verstappen totesi entisen kilpakumppaninsa kommentoinnista.


Verstappenin avautuminen sai tukea Mercedeksen Lewis Hamiltonilta, Rosbergin Mercedes-veriviholliselta.

Kritiikki on kantautunut Rosbergin korviin, sillä hän reagoi tähän tuoreimmassa videoblogissaan.

– Yksi asia, jota inhosin aktiivikuskina, oli se, että toimittajat kyselivät vastaustani ex-kuljettajien minusta antamaan kritiikkiin. Minun kohdallani varsinkin David Coulthard teki tätä. Se sai minut hulluksi, se oli todella ärsyttävää, Rosberg aloittaa.

– Tykkään tehdä näitä analyysejä, mutta samalla arvostan nykykuskeja todella paljon. Kuten sanoin, vihasin ex-kuskien antamaa kritiikkiä, joten minun on muutettava linjaani jotenkin. En halua ex-kilpakumppanieni, joita arvostan valtavasti, kuulevan minun (kriittisiä) kommenttejani. Muutan siis tyyliäni jonkin verran, Rosberg summasi.
 
Mun mielestä toi on taas osoitus siitä että on täysi lammas. Ei pysty seisomaan edes omien sanojensa takana tai sitten kertoo vaan mölisevänsä että pysyy otsikoissa. Verstappen harvinaisen oikeassa.
 
Sikäli vaikuttanee ajamiseen, että taipunevat vähemmän alle, jolloin pidon tunnustelu vaikeutuu. Kimin loisto Mclarenilla perustui osittain urarenkaisiin ja siihen, että niiden avulla oli helpompi perstuntumalla etsiä pidon rajoja. Kun renkaissa oli viisi itsenäisesti taipuvaa segmenttiä, autoa oli huomattavasti helpompi ajaa loivissa mutkissa äärirajoilla (luistonesto toki oli suurempana tekijänä). Matalaprofiilisilla slickseillä pito kun lähtee niin se myös lähtee.
 
Paljonko jarrulevyjen koko kasvaa noissa uusissa vanteissa?

Tai eikö noita 13" vanteita oo käytetty sen takia, että jarrujen pitää mahtua sinne sisälle ja se jarruttaa sitä tehoa tms niissä?

Ja jos nyt yli 300 vauhdista saadaan jarrutettua mutkaan noin 100 metrin kohalla, niin mikähän se on noiden uusien vanteiden/jarrujen kanssa?
 
F1-kisojen aika-ajoihin tulossa jo ensi kaudella raju muutos: sprinttikisaa aiotaan kokeilla

FORMULA ykkösiin suunnitellaan kaudelle 2021 suuria muutoksia, mutta jo ensi kaudella on luvassa maistiaisia. Ferrari-tallin tallipäällikkö Mattia Binotto vahvistaa Gazzetta dello Sportille, että aika-ajojen sijaan on tarkoitus kokeilla sprinttikisaa joissakin osakilpailuissa.

”Kaikki tallit sanovat kyllä, myös me. Siksi vuonna 2020 se tehdään”, Binotto toteaa.

Lauanataina ajettava sprinttikisa määräisi siten lähtöjärjestyksen sunnuntain kilpailuun, mutta saako myös sprinttikisasta MM-pisteitä, on yksi pohdinnan alla olevista asioista.

Sprinttikisan toteutustapakin on vielä auki. Yksi vaihtoehto on sadan kilometrin kilpailu ilman polttoaine- ja rengasrajoituksia. Myös käänteistä lähtöjärjestystä MM-pisteiden mukaan on harkittu sprinttikisaan, mutta se voisi aiheuttaa jo liikaakin dramaattisia tilanteita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 261
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom