F1 Yleiskeskustelu

Eikä mikään viittaa siihen, että Mersu hallitsee tällä hetkellä voimanlähteen vuoksi. Red Bull oli Hungaroringin ensimmäisellä sektorilla, joka sisältää pari mutkaa ja kolme suoraa, lähellä Mersua ja Skyn aika-ajo analyysin perusteella suoravauhdissa jopa edellä. Mersun auto on vain hiottu kaikilta osa-alueilta niin erinomaiseksi kokonaisuudeksi ettei muilla ole jakoa. Historiaa ovat ongelmat renkaiden kulumisen kanssa ja kilpailukyvyttömyys hitailla radoilla.

Ei siinä paljoa muutaman kymmenen hevosvoiman lisäteho moottorista auta, jos Red Bullin auto on aerodynaamisesti niin epävakaa miltä se tässä hetkellä vaikuttaa. Ennemmin kannattaisi ihmetellä mikseivät muut tallit samankokoisilla budjeteillakaan kykene innovaatioihin, kuten Mersun tämän kauden poikkeuksellinen takaripustus ja DAS jne.
 
Ennemmin kannattaisi ihmetellä mikseivät muut tallit samankokoisilla budjeteillakaan kykene innovaatioihin, kuten Mersun tämän kauden poikkeuksellinen takaripustus ja DAS jne.
Merssulla on varaa kehitellä ja testailla isommalla riskillä jotain uutta, kun muilla on täysi työ yrittäessä kuroa etumatkaa umpeen.
 
Eikä mikään viittaa siihen, että Mersu hallitsee tällä hetkellä voimanlähteen vuoksi. Red Bull oli Hungaroringin ensimmäisellä sektorilla, joka sisältää pari mutkaa ja kolme suoraa, lähellä Mersua ja Skyn aika-ajo analyysin perusteella suoravauhdissa jopa edellä. Mersun auto on vain hiottu kaikilta osa-alueilta niin erinomaiseksi kokonaisuudeksi ettei muilla ole jakoa. Historiaa ovat ongelmat renkaiden kulumisen kanssa ja kilpailukyvyttömyys hitailla radoilla.

Ei siinä paljoa muutaman kymmenen hevosvoiman lisäteho moottorista auta, jos Red Bullin auto on aerodynaamisesti niin epävakaa miltä se tässä hetkellä vaikuttaa. Ennemmin kannattaisi ihmetellä mikseivät muut tallit samankokoisilla budjeteillakaan kykene innovaatioihin, kuten Mersun tämän kauden poikkeuksellinen takaripustus ja DAS jne.

Viimeisinä kausilla jopa Williams ja McLaren on ollut suoranopeuksissa keulilla, se ei kerro oikeastaan mitään.

Hughes on arvioinut että Ferrari on 50hp:tä perässä Mersua ja kädet on sidottu. Honda on vähän kysymysmerkki koska Newey on epäonnistunut aerossa.


Ferrari aikoo laittaa viimeiset kortit jäähdyttimen kehitykseen koska epäillään (FIA:n Tombazis) että Mersu "vuotaa" jäähdytinnestettä moottoriin. Tästä tulee ne oudot savut ja extra tehot.
 
Hughes on arvioinut että Ferrari on 50hp:tä perässä Mersua ja kädet on sidottu. Honda on vähän kysymysmerkki koska Newey on epäonnistunut aerossa.
Motorsport.comin Italialaisen toimittajan mukaan äänimittausten perusteella Mersu on kärjessä, Honda kakkosen (-20 hp) ja Renault kolmosena (-35 hp). Ferraria ei oltu onnistuttu mittaamaan vielä tuota artikkelia julkaistaessa ja artikkelin lopussa jäädään odottamaan josko Unkarissa onnistuisi. Ei välttämättä huono väite tuo -50 hp, ottaen Hondan ja Renaultin luvut huomioon.
 
Viimeisinä kausilla jopa Williams ja McLaren on ollut suoranopeuksissa keulilla, se ei kerro oikeastaan mitään.

Hughes on arvioinut että Ferrari on 50hp:tä perässä Mersua ja kädet on sidottu. Honda on vähän kysymysmerkki koska Newey on epäonnistunut aerossa.


Ferrari aikoo laittaa viimeiset kortit jäähdyttimen kehitykseen koska epäillään (FIA:n Tombazis) että Mersu "vuotaa" jäähdytinnestettä moottoriin. Tästä tulee ne oudot savut ja extra tehot.
Ihan selvää kusetusta. Viileämpi kone, parempi aero, korkeampi oktaaniluku, jos viinaa on seassa, jolloin myös lisää ennakkoa... Eiköhän tuo 50hv ole hieman vähättelyä.
 
Harmi kyllä, että nuo uudet aero-jutut siirrettiin vasta kaudelle 2022. Itsellä on suuri toive, että tuli enemmän ohituksia ja kisailua kun voi paremmin seurata edelle ajavaa ja yrittää ohitusta. Eli ensi vuodellakin luultavasti tulee kohtuu tylsiä kisoja. Toivottavasti olen väärässä.

edit.
 
Kun Ferrarin moottorien tehottomuus on taas vähän pinnalla, niin ajattelin jakaa toisella palstalla (reddit) bongaamani havainnon. Tehdään tämä visan muodossa:

1. Milloin Ferrarin asiakastiimi on viimeeksi voittanut kisan?
Monza 2008, Vettel Toro Rossolla
2. Montako voittoa Ferrarin asiakastiimit on kautta aikain ottaneet?
Yhden: Monza 2008, Vettel Toro Rossolla
 
Nyt Lewis turpa kiinni ja aja sitä formulaa vaan. :facepalm:
Juuri näin. Ei ketään kiinnosta poliittiset mielipiteet, vaan kilvan ajaminen (joka sekin on jo pahasti näivettynyt). Sama koskee kaikkea urheilua.

Poliittisille mielipiteille on omat kanavansa jossa niitä voi käsitellä. Formulat teki kyllä virheen kun sallivat kilpailuissa poliittisten agendojen ajamisen ja päälleliimatun hyvesignaloinnin. Idioottimainen mielikuva jäänyt koko kaudesta toistaiseksi.
 
Juuri näin. Ei ketään kiinnosta poliittiset mielipiteet, vaan kilvan ajaminen (joka sekin on jo pahasti näivettynyt). Sama koskee kaikkea urheilua.

Poliittisille mielipiteille on omat kanavansa jossa niitä voi käsitellä. Formulat teki kyllä virheen kun sallivat kilpailuissa poliittisten agendojen ajamisen ja päälleliimatun hyvesignaloinnin. Idioottimainen mielikuva jäänyt koko kaudesta toistaiseksi.
No näköjään täälläkin kiinnostusta löytyy kun aika ajoin näitä linkataan. Juu sais kyllä jättää kisoista kokonaan pois nää rasismi pelleilyt ym politikointi
 
Huoh jos kukaan kuskeista ei protestoi tuota pakotettua blm polvistumista vastaan niin lopetan tämän paskan seuraamisen kokonaan.

Kenenkään muun haluilla, tavoilla, mielipiteillä jne ei oo vittuakaan väliä kunhan nigga lives matter, ei saatana mitä vitun paskaa :facepalm:

Sitähän muuttuu noiden hörhöulisijoiden takia ihan rasistiksi kun alkaa löytyä syytä vihaamiselle.
 
Minusta Hamilton on yllättävän pitkään pysynyt ns. täysissä järjissä. Jossain vaiheessa näillä megastaroilla alkaa hörhöily.
 
Joo, onhan F1-piireissä uhriutuminen ja eri rasismipolitikointi hieman turhauttavaa ja siellä se pitäisi kieltää kokonaan.

Mutta toisaalta somessa kun on mahdollisuus vaikuttaa (ja tienata), niin kukapa tuota on kieltämään, kunhan se pysyy siellä pois kisaradoilta ja -ympäristöistä.
 
Joo, onhan F1-piireissä uhriutuminen ja eri rasismipolitikointi hieman turhauttavaa ja siellä se pitäisi kieltää kokonaan.

Mutta toisaalta somessa kun on mahdollisuus vaikuttaa (ja tienata), niin kukapa tuota on kieltämään, kunhan se pysyy siellä pois kisaradoilta ja -ympäristöistä.

No tämä, jokanen tehkööt mitä haluaa mutta toisten tapojen ja kulttuurien polkeminen niggojen tieltä noinkin ison toimijan kuin F1 toimesta on suorastaan vihan tunteita nostattavaa.
 
Huoh jos kukaan kuskeista ei protestoi tuota pakotettua blm polvistumista vastaan niin lopetan tämän paskan seuraamisen kokonaan.

Kenenkään muun haluilla, tavoilla, mielipiteillä jne ei oo vittuakaan väliä kunhan nigga lives matter, ei saatana mitä vitun paskaa :facepalm:

Sitähän muuttuu noiden hörhöulisijoiden takia ihan rasistiksi kun alkaa löytyä syytä vihaamiselle.
Asiallisesti on entisten kuskien puolesta kommentoitu, että miten ongelmaa ei ole tai koitetaan kovasti suurennella formuloiden puolella. Vinkuminen alkaa heti ja vastakommentit on älyttömiä, ei vaadittu erityiskohtelu ole myöskään tasa-arvoa.
 


Pieni kevennys :cool: Eipä tuota aina itekään tajua minkä ikäinen Kimi on vrt. näihin "tulokkaisiin".
 
Suht tunnettu kuski. Toki jos tietää vaan F1-kuskit niin turhahan asiasta on edes keskustella. Tämä "ei kukaan" on voittanut esim Le Mans 24h yleiskilpailun.
 
Niin, ajanut F1 80-luvulla, jota jonnet ei ees muista.
Oli mukana voittamassa Le Mans -88.

Miksi juurin tämän kaverin näkemys on relevantti juuri nyt?

Tosin mielenkiintoisen väitteen kaveri tuo ilmi, mutta mistä se tietää sen.
Ja ei, en ole klikannut linkkejä.
 
Tietäjät tietää miksi ketä.
Mutta Lammers olisi nykyisellä pistesysteemillä saanut 2 pistettä, koko 41 kilpailun urallaan!
MIksi tämän kaverin mielipiteet olisi yhtään mielenkiintoisia?
Joo, onhan se senntää ajanut F1:siä, mutta siitähä non jo aikaa.
Ja mitähän tuolla pistepotilla mahtaa olla tekemistä yhtään minkään kanssa? Meinaatko, että vain maailmanmestarit saa sanoa mielipiteensä medialle? :beye:

Kyseessä on henkilö, joka tietää moottori- ja rataurheilusta enemmän kuin 90% varikkosuoran henkilökunnasta, että sinänsä aika painavaa näkemystä asioihin kun tietää aika pitkälti mistä puhuu.
 
Ja mitähän tuolla pistepotilla mahtaa olla tekemistä yhtään minkään kanssa? Meinaatko, että vain maailmanmestarit saa sanoa mielipiteensä medialle? :beye:

Kyseessä on henkilö, joka tietää moottori- ja rataurheilusta enemmän kuin 90% varikkosuoran henkilökunnasta, että sinänsä aika painavaa näkemystä asioihin kun tietää aika pitkälti mistä puhuu.
En tiedä mihin varikkosuoraan viittaat, mutta kuulostaa pelottavalta, jos 35 vuotta sitten F1 ajanut kuski tietää hommista paremmin kuin 90% varikkosuoran porukasta.
Oisko vähän valoja päälle?

Tosin en tiedä miten aktiviisesti F1-touhuissa kaveri on ollut ajouransa jälkeen, mutta ainakaan mediassa ei ole liiemmin viettänyt aikaansa.
 
Mielenkiintoisampaa kuin Lammers on juttu siitä että FIA ei ole oikein kykenevä valvomaan oikeasti moottorien laillisuutta. Eli tallien teknikot vie päättäjiä kuin pässiä narussa.

"New info from Turrini regarding the engine.
The FIA wasn't able to understand what Ferrari was doing. According to their analysis the engine was absolutely legal.

Someone inside the team leaked the "secret" and Ferrari was forced to make that deal. Long story short Ferrari has now the worst engine of the grid. Again the real weaknesses of Ferrari is not inside the technical team but the management and political side."
 
Mielenkiintoisampaa kuin Lammers on juttu siitä että FIA ei ole oikein kykenevä valvomaan oikeasti moottorien laillisuutta. Eli tallien teknikot vie päättäjiä kuin pässiä narussa.

"New info from Turrini regarding the engine.
The FIA wasn't able to understand what Ferrari was doing. According to their analysis the engine was absolutely legal.

Someone inside the team leaked the "secret" and Ferrari was forced to make that deal. Long story short Ferrari has now the worst engine of the grid. Again the real weaknesses of Ferrari is not inside the technical team but the management and political side."
Hommasta tulee vielä pykälän huvittavampi kun FIA:n palkkalistoilla on herra nimeltä Nikolas Tombazis. Hän on ollut Ferrarilla kehittämässä nykyistä hybridi-moottoria.

Tästäkin FIA voi katsoa peiliin kun koko moottori konsepti on hlvetillinen mörkö josta ei kukaan ota mitään selvää. Paitsi tallit tietysti omastaan.

MotoGP:n puolella sääntöhommat on osattu hoitaa. Jerezin aika-ajoissa 15 kuskia 0,7s sisällä ja satelliittitallit pärjää tehdasvehkeille.
 
Viimeksi muokattu:
Itelläki vähän alkanu jurppiin toi Hamiltonin BLM meno, jonka vuoksi itse sarja on meinannu jäädä varjoon (jota se on muutenkin ollut koronan vuoksi). Varikolta löytyy myös etelä-amerikkalaisia ym. ei-valkoihoisia, joita ongelma jenkeissä koskettaa myös. Tollainen "öykkäröinti" (kuten polvistumisesta nillittäminen) kääntyy asiaa vastaan :/ Menny vissii superstaralla niin sanotusti se neste päähän.

Toivottavasti Bottas laittaa ukon takas maan pinnalle ottamalla mestaruuden. Tuplavoitto briteissä ois sellainen temppu, että mestaruus ois käytännössä varmistettu. Ei mikään herruus loputtomiin kestä :tup: Sormet ristiin, että Hamiltonin Silverstone-putki päättyy, ennenkuin se taas alkaa.

edit: oli vähän politiikkaa, yleistä keskustelua ja kaudesta keskustelua samassa viestissä. Ajatuksen virtaa, pahoitteluni.
edit2: Tätäpä tämä on, aletaan legendojaki ristiinnaulitsemaan, huoh: Kimi Räikkönen silmin nähden tympääntyi toistuviin uteluihin F1-kuljettajien rasisminvastaisesta eleestä: "Mitä nämä ihmiset ovat kyseenalaistamaan?"
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olisi tilaisuus pyytää Maldonado sinne ajelemaan vähän romurallia. Sitähän se on tehnyt aina kun oli siellä. Saisi ainakin nähdä miten tuo "mercedes" kestää.
 
f1-forumilla joku väitti, että Gutierrez korvais Pereziä. edit: eiku mistähä mie ton luin. Kerpele.
 
Jos näin on niin tämä voi olla aika korkealla suhteessa siihen millä sijoituksella aiemmin oli. No jos taidot on yhtään tallella niin pitäisi odottaa top10 sijoituksia.
 
Jos näin on niin tämä voi olla aika korkealla suhteessa siihen millä sijoituksella aiemmin oli. No jos taidot on yhtään tallella niin pitäisi odottaa top10 sijoituksia.

Vaikea paikka kelle tahansa. Parit harkat aikaa päästä auton kans sinuiksi ja hakea sitä 100% luottoa siihen.
 
Tää on kyllä paras kausi pitkään aikaan :D

Uusia ja vanhojauusia ratoja. Pääkuskit ei pysty (välttämättä) ajamaan ja tulee kolmoskuski ajamaan. Mitähän vielä?
 
Tää on kyllä paras kausi pitkään aikaan :D

Uusia ja vanhojauusia ratoja. Pääkuskit ei pysty (välttämättä) ajamaan ja tulee kolmoskuski ajamaan. Mitähän vielä?

Totta netflix on siellä kuvaamassa, kunnolla draamaa :D Edit: ehkä parempi tuolla kausi-topikissa jatkaa (useampi henkilö, itseni mukaanlukien, jauhanut tässä yleisketjussa tästä kaudesta) -> F1-kausi 2020
 
Viimeksi muokattu:
Pystyyköhän enään nykyään ostaan cmorelta/maikkarilta yhdeksi viikonlopuksi f1 kisaa? Muistelen että tää joskus oli mahdollista :think: Ei vaan innostas maksaa yli 20e/kk pelkästä formulasta
 
Pystyyköhän enään nykyään ostaan cmorelta/maikkarilta yhdeksi viikonlopuksi f1 kisaa? Muistelen että tää joskus oli mahdollista :think: Ei vaan innostas maksaa yli 20e/kk pelkästä formulasta
Eikös sen voi vaan tilata kuukaudeksi ja irtisanoa samantien? Sitten sillä kuukauden maksulla saa kolme kisaa, kun niitä järjestetään viikon välein.
 
Ei Gutierrezillä ole superlisenssiä. Miksiköhän se sitten on edes varakuski.
Tuskin Hulkillakaan oli ennen tätä päivää. Gutierrezin kohdalla on twitterissä huhuiltu, että lisenssi edellyttää F1 testipäivää, kun edellisistä ajoista on niin paljon. Sitä on tosiaan aika paha tehdä, jos vaikka kuski sairastuu kesken viikonlopun. Näin korona-aikana pitäisi kaikkeen varautua. Hän on tosiaan kolmen eri tallin varakuski. :rolleyes:
 
Tuskin Hulkillakaan oli ennen tätä päivää. Gutierrezin kohdalla on twitterissä huhuiltu, että lisenssi edellyttää F1 testipäivää, kun edellisistä ajoista on niin paljon. Sitä on tosiaan aika paha tehdä, jos vaikka kuski sairastuu kesken viikonlopun. Näin korona-aikana pitäisi kaikkeen varautua. Hän on tosiaan kolmen eri tallin varakuski. :rolleyes:
Mihin Hulk viime kauden F1 kuljettajana olisi superlisenssiä menettänyt? Gutierrez ei taas ole ollut ykkösissä yli kolmeen kauteen ja ajanut sen jälkeen Formula E ja Indycar sarjoissa keräämättä pisteitä lisenssiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 572
Viestejä
4 492 358
Jäsenet
74 259
Uusin jäsen
beraku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom