Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tähän sopii tämä mitä kuulee aina Le Mansin aikana - "JJ Lehto tunnetaan Suomessa entisenä F1-tähtenä, mutta muualla maailmassa hänet tunnetaan kaksinkertaisena Le Mansin voittajana".Protoissa, GT:eissä, tai vaikka Indy/Nascat/V8:t tms ei ole mitään alentavaa tai väheksyttävää. Monissa piireissä arvostetumpiakin kuin vain joku F1. Suomessa nyt suuri yleisö on tyhmää ja fakkiutunut vain johonkin ykkösiin ja ralliin.
Vastaan täällä yleisketjussa;Koskahan lie ajettu viimeksi formula kausi ilman suomalaisia? Valen ja Kimin jälkeen voi mennäkin tovi, että saadaan seuraava suomalainen f1 sarjaan.
Muutaman nimen konsortio Force Indian silloin osti, mutta aika usein Lawrencec Strollia pidetään varsinaisena eli suurimpana omistajana. Lisäksi Aston Martin (sponsori)sopimus toteutui juuri samaan aikaan kun Stroll osti siitä merkittävän vähemmistöosuuden. Vie maksukuskitermin ihan uudelle tasolle.Eihän se Lawrence Stroll vissiin yksinään tuota tallia omista, vaan on osaomistaja. Sitä en tiiä et miten omistus jakautuu, mut voihan siellä joku muu sijoittaja olla sitä mieltä, että Lancen tilalle pitäis saada parempi.
Se varmaan olis jo palkintorahojen muodossa hyvinkin paljon järkevämpi liike jättää Perez talliin
Ei se siitä oikein ole enää nykyään Suomessa kiinni. Wihuri varsinkin sponssaa isoilla summilla lupauksia, maksaen myös talleille suoraan. Oli isossa roolissa myös Bottaksen uralla. Kariakin sponssasi, kunnes mies floppasi. Tällä hetkellä kovin lupaus lienee Veeti Rajala ja kiitos Wihurin, ei taida hänelläkään jäädä rahasta kiinni vaan ihan pelkästään taidosta.Sieltä kun kiilaa vielä näitä isi tai sponsori maksaa kuskeja väliin.
Keskitytään tulevaisuuteen halvemmalla tai ainakin ajatellaan hieman pitemmälle, vaikka halvemmalla ei pääsisi. Jos on riittävästi nopeutta ja ymmärrystä asioista niin ei tarvi palkata entisiä mestareita, jotka lähivuosina lopettaa.Ei se siitä oikein ole enää nykyään Suomessa kiinni. Wihuri varsinkin sponssaa isoilla summilla lupauksia, maksaen myös talleille suoraan. Oli isossa roolissa myös Bottaksen uralla. Kariakin sponssasi, kunnes mies floppasi. Tällä hetkellä kovin lupaus lienee Veeti Rajala ja kiitos Wihurin, ei taida hänelläkään jäädä rahasta kiinni vaan ihan pelkästään taidosta.
Alkaa muuten aika nurinkuriselta näyttää F1 tallit, kun vuosikymmenen takaiset huippukuskit (Räikkönen, Alonso, Vettel) alkaa löytymään keskitason talleista ja nuoret kundit täyttää huipputallien ajopaikat.
Totta ennen oli Binotot puuta ja Maurit rautaa.Lähde: Binotto saamassa potkut
En kyllä yhtään ihmettelis.
Saattaahan se vähän ferrarin johtoa harmittaa kun Maurin laittoivat pihalle.
Silloin kuitenkin joka vuosi taistelivat voitoista.
Nyt Binottolla yks kausi alla ja auto on sekunnin hitaampi ku mersu
Perez kyllä ansaitsisi paikan huipputallissa!!
Eh.. Onko päässy unohtumaan että 2013 Perez sai näytönpaikkansa McLarenilla, vieläpä tallin menestyksen aikaan, eikä mies saanu mitään aikaan. Tosin tuo kausi oli Mäkille vaikea.
Mun mielestä Perez on Hulkenbergin tapainen ikuinen keskikastin kuski eikä todellakaan ansaitse paikkaa huipputallissa.
Tuo mäkkikeikka taisi tulla Perezille aivan liian aikaisin. Muutaman viime vuoden näytöt todistavat miehen rauhoittuneen radalla huomattavasti ja olisikin erittäin mielenkiintoista nähdä tämänhetkinen kilpailukyky ykköskategorian autossa.
Tuo mäkkikeikka taisi tulla Perezille aivan liian aikaisin. Muutaman viime vuoden näytöt todistavat miehen rauhoittuneen radalla huomattavasti ja olisikin erittäin mielenkiintoista nähdä tämänhetkinen kilpailukyky ykköskategorian autossa.
Jos auto on laillinen niin Pereziä pitää verrata kärkipään kuskeihin ja hyvin on suoriutunut. Mielellään RB:n kuskeihin. Kuten sanoit niin Strolliin vertaamisessa ei ole mitään järkeä.Juu ei ole ainoa jolla ei pää kestä nuorena paineita.
Perezillähän on jo 2-3 nopein auto alla, mikäli eivät joudu protestin takia muuttamaan. Lisäksi hieman hankala arvioida kuinka hyvin ajaa, Stroll ei ole minkäänlainen mittatikku
Vertailu yhteen kaikkien aikojen parhaaseen kuskiin Hamiltoniin ei nyt ole reilua kenellekkään. Perezille kävi vähän kovalaiset McLarenilla. Liian aikaisin liian kovaan paikkaan. Molemmista olisi voinut tulla Bottaksen tasoinen kakkoskuski isompiin talleihin jos vain ensin olisivat saanut kerätä kokemusta keskikastin talleissa.Hamilton oli vuoden nuorempi kun aloitti Mäkillä ja taisteli eka vuotenaan mestaruudesta ja jonka ottikin sitten seuraavana vuonna.
Se nyt vaan on niin että kaikista kuskeista ei tule koskaan huippuja vaikka miten annettaisiin hyvä kalusto alle.
Bottaksen tasoisesta kakkoskuskista tulee mieleen Nico Rosberg.Vertailu yhteen kaikkien aikojen parhaaseen kuskiin Hamiltoniin ei nyt ole reilua kenellekkään. Perezille kävi vähän kovalaiset McLarenilla. Liian aikaisin liian kovaan paikkaan. Molemmista olisi voinut tulla Bottaksen tasoinen kakkoskuski isompiin talleihin jos vain ensin olisivat saanut kerätä kokemusta keskikastin talleissa.
Jos Russelilla on edes puolipätevä manageri, hän ei tällaista sopimusta sallisi, ellei ole odotettavissa paluuta Williamsin totuttuun tasoon. Ovat vetäneet lähes vuosikymmenen säästöliekillä ja toisaalta tietävät paikkansa fi-historiassa. Kuten tietävät rahoittajatkin. Tämä sopimus on erinomainen signaali jatkuvuudelle, joka saattaa käynnistää uuden ripeän nousun. Ainakin itse toivon näin.Russell ja Latifi pysyy ensi kaudenkin Williamsilla.
Menee kyllä pahasti Russellin taidot hukkaan Williamsilla. Toivottavasti 2022 eteenpäin pääsee tiimiin, jossa oikeasti taistellaan muustakin kuin Q2 paikasta.
Täh? Mihin muualle se olis mennyt? Pakko jatkaa ainakin kausi ja sitten katsoa missä on tilaa. Parempi se on kun sivussa katsella ja ehkä testata. Williams ei tuosta nouse mihinkään vaan todennäköisesti joku ostaa sen pois, sitten vasta nousu voi alkaa kun Claire Williams on pois kuvioista. Itse en usko että Russelista tulee mitään sensaatioo.Jos Russelilla on edes puolipätevä manageri, hän ei tällaista sopimusta sallisi, ellei ole odotettavissa paluuta Williamsin totuttuun tasoon. Ovat vetäneet lähes vuosikymmenen säästöliekillä ja toisaalta tietävät paikkansa fi-historiassa. Kuten tietävät rahoittajatkin. Tämä sopimus on erinomainen signaali jatkuvuudelle, joka saattaa käynnistää uuden ripeän nousun. Ainakin itse toivon näin.
Eipä ole ei. Mutta aika mielenkiintoista, että Russellin puheiden perusteella se oli Claire Williams joka vaati Russellin pitävän kiinni sopimuksestaan ja Bottaksen puheiden perusteella taas vasta nyt on sopparikeskustelut tosissaan alkaneet Mersun kanssa. Eli jos Claire olisi sallinut, olisiko Russell päässyt jo ensi kaudeksi Mersulle? Ja nyt kun Mersu ei Russellia vielä saanut, tartutaan kakkosvaihtoehto Bottakseen?Oliko tuo nyt iso yllätys, kun Russellin nykyinen kolmivuotinen Williams sopimus kattaa kaudet 2019-2021.
Ainahan voidaan spekuloida, vaikka Daimler pomo sanoi jo jonkin aikaa sitten, että samoilla kuskeilla mennään myös ensi kaudella, ei tarvetta vaihtaa.Eipä ole ei. Mutta aika mielenkiintoista, että Russellin puheiden perusteella se oli Claire Williams joka vaati Russellin pitävän kiinni sopimuksestaan ja Bottaksen puheiden perusteella taas vasta nyt on sopparikeskustelut tosissaan alkaneet Mersun kanssa. Eli jos Claire olisi sallinut, olisiko Russell päässyt jo ensi kaudeksi Mersulle? Ja nyt kun Mersu ei Russellia vielä saanut, tartutaan kakkosvaihtoehto Bottakseen?
vastaileeko Kimi tuossa kyselyihin vai mikä juttu?
Toki, ja ihan yhtä perseestä se red bullin voittamattomuus oli, kuten Ferrarin, mclarenin, Benettonin jne. Silloin sentään yleensä joku muu talli oli edes haastamassa.F1:ssä ollaan maailman huipulla ja rakennetaan kilpatallia tukemaan oman brändin markkinointia. Oli aika kun Redbull vei ylivoimaisesti ja nyt Mersu. Ja joskus joku muu
Totta ja tämä ei ollut äsken mielessäkään. Pitäisi olla samat lähtökohdat kaikille eikä suosita talleja vanhojen perinteiden takia.Niin no, mutta vääristynyt rahajako ja omat säännöt isoille talleille ovat varmasti kaikkien mielestä asioita jotka pitää vaan muuttaa.
Ja jotainhan ollaan tekemässä, 2022 alkaen. Tärkeimpänä ehkä tallien välisen kilpailun kannalta on kulukatto 145 miljoonaa (tämä taisi tulla jo ensi vuodeksi?). Sitten 2022 uudistuksena (näidenkin piti tulla jo 2021, mutta korona) on vähän blast from the past, kun F1 autot siirtyvät vuosikymmenten tauon jälkeen aerodynamisesti nojaamaan erityisesti maaefektiin, jonka pitäisi muiden uudistusten ohella radikaalisti leikata ns. likaista ilmaa autojen takana, eli edessä ajavan takana on paljon helpompi roikkua.Kyllä toi mersun ylivoima alkaa jossain vaiheessa olemaan haitaksi koko formuloille. Tai on nyt jo ollut muutaman vuoden mun mielestä. Kyllä pitäs jotain tehdä säännöksiin et ois tasaisempaa.
Ja jotainhan ollaan tekemässä, 2022 alkaen. Tärkeimpänä ehkä tallien välisen kilpailun kannalta on kulukatto 145 miljoonaa (tämä taisi tulla jo ensi vuodeksi?). Sitten 2022 uudistuksena (näidenkin piti tulla jo 2021, mutta korona) on vähän blast from the past, kun F1 autot siirtyvät vuosikymmenten tauon jälkeen aerodynamisesti nojaamaan erityisesti maaefektiin, jonka pitäisi muiden uudistusten ohella radikaalisti leikata ns. likaista ilmaa autojen takana, eli edessä ajavan takana on paljon helpompi roikkua.
2021 F1 rules: The Key Changes Explained | Formula 1®
A bold new vision for the future of F1 has been unveiled. But what’s actually changing? Allow us to talk you through the main points…www.formula1.com
Tältä pitäisi autojen suunnilleen sitten 2022 alkaen näyttää:
Onhan FIA tehnyt jo paljon sääntömuutoksia, joilla on hidastettu mersua ja tehty muille mahdollisuutta nousta kärkeen. Muun muassa Mersun FRIC järjestelmän kielto, öljynpolton vähentäminen, 2017 ja 2019 sääntömuutokset jne. Mersu vain on yksinkertaisesti muita parempi joka osa-alueella, joten on myös pysynyt kärjessä.
Eikö se ensi kaudella tuleva kulukatto jo vähän tämän tee? Käytännössä kulut jäädytetään lähes samalle tasolle mitä köyhin talli Williams on käyttänyt rahaa viimeiset pari kautta.Mielestäni nämä jatkuvat sääntömuutokset suosivat isoja talleja... Heillä on resursseja reagoida pikkutalleja nopeammin kaikkiin muutoksiin... - Jäädytetään toviksi säännöt ja tasapuolisempi rahanjako...
Protoissa, GT:eissä, tai vaikka Indy/Nascat/V8:t tms ei ole mitään alentavaa tai väheksyttävää. Monissa piireissä arvostetumpiakin kuin vain joku F1. Suomessa nyt suuri yleisö on tyhmää ja fakkiutunut vain johonkin ykkösiin ja ralliin.
Viittaatko tällä nyt johonkin tuoreeseen haastatteluun kun vähän jäi auki. Ei tylsät kisat ole mersunkaan etu pitkällä aikavälillä (ja tässä on jo aika pitkää aikaa ollut) mutta hyväntekeväisyydelläkö sen pitäisi jotain tasoitusta muille antaa? Kyllä kaikki tallipäälliköt kuljettajiin haluaa että kaikki olisivat tasaväkisiä mutta niin että itse on kymmenyksen nopeampi.Jotenkin sapettaa tuo Toton ylimielisyys, tuntuu että se ei edes halua taistelua, vaan että F1 tehdään käytännössä 1 tallin pelikenttä, kuka tuota jaksaa silloin enää katsoa.
Jos mestaruudesta ajaa 2 kuskia niin ketä se lopulta kiinnostaa, ei varmaan ketään.
Ehkä parempi ratkaisu oiskin jäädyttää vaan mersulta kehitys ens kaudeks, niin ehkä muut sais vähän kiinni otettua ja tulis jotain oikeeta kilpailuakin kärkeen.Mahtaa Mersua naurattaa kun tietävät että autojen kehitys on jäädytetty ensi kauden loppuun saakka.
Alkaa ykköset muutenkin olla kasa roskaa, onneksi MotoGP ja Indyt toi jotain iloa tähän päivään.
Kyseessä ei ole täydellinen jäädytys, ei koske aerodynamiikkaa ja päivityksiä saa tehdä token-järjestelmän puitteissa.Ajaako F1 näillä samoilla autoilla myös ensi vuonna ilman että tekee uuden? Onko tästä tullut mitään virallista tietoa F1 sarjalta tai esim FIA:lta?
Isoin ongelma on voimayksikkö ja se on erittäin hyvin jäässä. Tätä kuvaa kun katsoo niin se on Mersu dominointia ainakin vuosikymmenen puoliväliin.Kyseessä ei ole täydellinen jäädytys, ei koske aerodynamiikkaa ja päivityksiä saa tehdä token-järjestelmän puitteissa.
How development freeze will save F1 teams money
www.motorsport.com
Minkäs teet kun muut eivät osaa rakentaa voimanlähdettä.Isoin ongelma on voimayksikkö ja se on erittäin hyvin jäässä. Tätä kuvaa kun katsoo niin se on Mersu dominointia ainakin vuosikymmenen puoliväliin.
Mielenkiintoista on se että Racing Point ja Alphatauri saa ilmaisia päivityksiä mutta Haas ja Alfa ei.
Rivals upset Racing Point, AlphaTauri get 'free' 2021 upgrades
www.motorsport.com
Edit: Aikoinaan rakastuin lajiin jossa oli äärimmilleen viety tekniikka ja kovimmat kuskit. Kauden sisällä voimasuhteet vaihtui useasti, jopa kisaviikonlopun välissä. Alkaa olla usko koetuksella kun hommaa viedään yhä kauemmas.