Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
No Mclarenista ei varsinaisesti tullut voittaja-autoa, vaikka kyseinen armoitettu autonkehittäjä siellä olikin kolme kautta.Alonsollahan ei ole esim. kykyä kehittää autoa verraten nuorempiin ja edeltäviin kuskeihin?
Siellä on nyt aika tiuhaan käynyt ovi; Hulkenberg, Ocon, Ricciardo ja nyt myös Norris, eli vaihtuvuutta on. Tästäkin porukasta Ricciardo on ainoa joka osaa/kykenee kehittämään autoa ja hänkin on tehnyt kantansa selväksi että tulevaisuus ei ole Renaultilla.
Renaultin ainoa tavoite on päästä uusien autojen myötä mukaan mestaruuskilpailuihin koska nykyisillä autoilla sinne ei ole asiaa. Tuossa yhtälössä yksinkertaisesti tarvitaan kokenut kuljettaja ja Renaultilla ei ole sen myötä sellaista saatavilla muualta F1-sarjasta eikä myöskään alemmista luokista vaikka siellä olisi miten uusia tulokkaita matkalla F1:iin.
Tarvitseeko siitä tulla juurikin voittava auto? Muutkin tallit tekevät kehitystyötä ja Alonson aikana McLarenin kehityssuunta oli selvästi eteenpäin; tuohon aikaan Hondan moottori (2015-2017) ei vain todellakaan ollut moottori, jolla olisi luotettavuutensa sekä tehonsa puolesta voinut autosta tehdä voittajaa.No Mclarenista ei varsinaisesti tullut voittaja-autoa, vaikka kyseinen armoitettu autonkehittäjä siellä olikin kolme kautta.
Red Bullin "valtakauden" aikana hävisi 4 & 3 pisteellä kaksi kautta, kovin kehnoa suorittamista.Eikä Ferrarista. Tai voittaja-auto joo, mutta kyllä se Fefe oli siinä kunnossa jo ennen Fernandoa. Mestaruus jäi silti haaveeksi.
Räikkönen tuli takaisin Ferrarille 2014 ja kuulemman kertoi että siellä pitää tehdä. Sen johtostaä Montezemolo ja moni muu lensi pihalle. Mukaan lukien Alonso. Joku muistaa tarkemmin nuo tapaukset joissa tämän mestaruudet estettiin mielellään voisi tarkentaa näitä.
Nyt on kyllä aika vääntänyt muistoja. Totuus on ihan jotain muuta esim Alonso kuvitteli olevansa isompi kuin Ferrari ja haukkui tallia julkisesti. Kaksi asiaa jota EI IKINÄ tehdä Ferrarin kanssa.Se että Alonso ei voittanut Ferrarilla mestaruutta niin kyse ei ollut Alonson vika vaan aina joku onnistui torpedoimaan sen mahdollisuudet. Aina kun oli hyvä etumatka pisteissä niin joku onnistui tavalla tai toisella auttamaan tässa tapauksessa Vetteliä. Lopputulos tuloksena Räikkönen tuli takaisin Ferrarille 2014 ja kuulemman kertoi että siellä pitää tehdä. Sen johtostaä Montezemolo ja moni muu lensi pihalle. Mukaan lukien Alonso. Joku muistaa tarkemmin nuo tapaukset joissa tämän mestaruudet estettiin mielellään voisi tarkentaa näitä.
Se että Alonso ei voittanut Ferrarilla mestaruutta niin kyse ei ollut Alonson vika vaan aina joku onnistui torpedoimaan sen mahdollisuudet. Aina kun oli hyvä etumatka pisteissä niin joku onnistui tavalla tai toisella auttamaan tässa tapauksessa Vetteliä. Lopputulos tuloksena Räikkönen tuli takaisin Ferrarille 2014 ja kuulemman kertoi että siellä pitää tehdä. Sen johtostaä Montezemolo ja moni muu lensi pihalle. Mukaan lukien Alonso. Joku muistaa tarkemmin nuo tapaukset joissa tämän mestaruudet estettiin mielellään voisi tarkentaa näitä.
Sääli että covid-19 siirsi sääntöuudistusta vuodella eteenpäin, joten kimin pitäisi jatkaa vielä kaksi vuotta eteenpäin jos haluaa olla mukana uusien sääntöjen mukaisten autojen tullessa.Tuskin Vettell, Helmut ja Horner huvikseet tapasivat varikolla. Eiköhän siellä jo kyselty, että millä ehdoilla suostuu palaamaan Red Bullille. Toivottavasti Kimikin vielä jatkaisi, niin saataisiin taas kaikkien aikojen kausi uusien sääntöjen ja autojen kanssa.
Tämä. Lisäksi jos auton vauhti ei hirveästi parane kauden edetessä (eli voisi aina ajaa pisteistä ilman muiden ongelmia kuten viime kaudella), niin vähän veikkaan että Kimi lopettaa ja alkaa Robinin manageri-koutsiksi.Sääli että covid-19 siirsi sääntöuudistusta vuodella eteenpäin, joten kimin pitäisi jatkaa vielä kaksi vuotta eteenpäin jos haluaa olla mukana uusien sääntöjen mukaisten autojen tullessa.
Tarvitseeko siitä tulla juurikin voittava auto? Muutkin tallit tekevät kehitystyötä ja Alonson aikana McLarenin kehityssuunta oli selvästi eteenpäin; tuohon aikaan Hondan moottori (2015-2017) ei vain todellakaan ollut moottori, jolla olisi luotettavuutensa sekä tehonsa puolesta voinut autosta tehdä voittajaa.
Jostain syystä viime aikoina McLaren on selvästi ollut keskikastin kärkeä moottoritoimittajan vaihdon jälkeen Hondasta Renaultiin (vaikkakin esim. Red Bull on myöntänyt että Honda on tehnyt hyvää työtä sen osalta viime aikoina, mutta nämä on niitä kuuluisia valintoja). Meinaatko, että Norris kehitti auton tulokaskaudellaan sellaiseen minttiin korin osalta että ollaan keskitallien kärkeä tai että Vandoornella olisi ollut jotain tekemistä asian kanssa?
McLaren ei ollu tarpeeksi virtaviivainen, Toro Rosolla Honda toimi heti paremmin, joten moottoria haukuttiin liikaa, vaikka suurin vika oli autossa. Horner mainitsi, että Rellu ei muuttanut mitään, vaikka pyysivät tekemään heidän konehuoneeseen paremmin sopivan, joten vaihtoivat Hondan tilalle.Tämä. Lisäksi jos auton vauhti ei hirveästi parane kauden edetessä (eli voisi aina ajaa pisteistä ilman muiden ongelmia kuten viime kaudella), niin vähän veikkaan että Kimi lopettaa ja alkaa Robinin manageri-koutsiksi.
Mitä Alonsoon tulee, niin Rellulla tosiaan ei tainnut olla hirveästi vaihtoehtoja jotta saisi nopean ja kokeneen kuskin Ricciardon paikalle. Tosin riskinä on, että kyseinen valinta osuu niin pahasti omaan nilkkaan ettei Rellua enää parin vuoden päästä näy F1:ssä. Vaikka Alonso tuo näkyvyyttä, niin se ei todellakaan ole aina positiivista.
Veikkaisin että ekan, ja toisen kauden aikana Alonsosta oli McLarenille hyötyä, mutta sitten sieltä alkoi tulla se "kuski on suurempi kuin talli"-mentaliteetti esille. Tai taisi se olla aina esillä, mutta McLaren yllättävästi salli moisen kukkoilun.
McLaren-Hondan ongelma taisi olla aika pitkälti se, että talli halusi sanella minkä kokoinen moottorin pitää olla, jotta se sopii suunniteltuun runkoon (eli siis erittäin kompakti), kun Hondalla ei ollut vielä edes perusasiat kunnossa kuten teho ja luotettavuus. Tämä sitten eskaloitui lopulta moottoritoimittajan vaihdoksi, joka viime lopuksi hyödytti molempia: McLaren ei voinut enää sanella koneen suhteen mitään vaan joutui suunnittelemaan auton moottorin ympärille - nousu keskikastiin, ja Honda sai kehittää kauden ajan moottoriaan rauhassa Toro Rosson kanssa - hyviä tuloksia, ja seuraavalla kaudella Honda siivitti Red Bullin emotallinkin gp-voittoihin.
Mistä moottorin koko/paketointi mutuilut? Muistaakseni Horner sanoi jotain tuon suuntaista, kun Red Bull aloitti ekaa kautta Hondan kanssa.
Mikä on nykyään kuskin rooli auton kehittämisessä ?Alonsollahan ei ole esim. kykyä kehittää autoa verraten nuorempiin ja edeltäviin kuskeihin?
Siellä on nyt aika tiuhaan käynyt ovi; Hulkenberg, Ocon, Ricciardo ja nyt myös Norris, eli vaihtuvuutta on. Tästäkin porukasta Ricciardo on ainoa joka osaa/kykenee kehittämään autoa ja hänkin on tehnyt kantansa selväksi että tulevaisuus ei ole Renaultilla.
Eiköhän se ole 'hieman kaikkea' mitä juuri listasit. Alonson kohdalla tärkeimmät meriitit lienee pian kahden vuosikymmenen ajokokemus sekä kyky informoida niitä oikeita asioita tiimille, joka vie ne sitten käytäntöön suunnittelupöydän kautta.Mikä on nykyään kuskin rooli auton kehittämisessä ?
Satunnaisia heittoja
- Esittää toiveita millaisesta itse pitää, iäkkäämällä pinttyneemmät toiveet.
- Intoa ja ahkeruutuutta "ajaa" simulaattorilla päivästä päivään.
- Harjoituksissa kykyä ajaa se pieni aika virheettömästi ja tasaisesti.
Noilla haen sitä että jos palkataan suoraan sitä suunnitteluosaamista ja ymmärrystä lajista, vs palkataan kuski tekeen myös sunnittelua ym. juttuja. Ja kuski palkataan sen mukaan mikä pärjää ja tuo rahaa.
Ja lisää viivoja.
- Oikeaa kehitys ja suunnitteluosaamisen lisäksi tuota ajokemusta, ja tässä tapauksessa niin kovaa, että sama heppu laitetaan myös ratintaakse starttiin.
- Oikeaa kehitys ja suunnitteluosaamista, mutta ensisijaisesti kuski, mikä on se lisäarvo yhdistelmästä ? Paljonko palkkiosta on kuskia ja paljonko kehittäjää, tuoko niiden yhdistelmä jonkin lisä boonuksen ? (miljoonissa)
- Haetaan tulevaisuuden etua, jos kulukatto ei koske kuskin kuluja, niin palkataa miljoona kehittäjä kuskiksi ja jos vielä osaa ajaa, niin hyvä.
Kuullostan ehkä provoilijalta, ja myönnän että yritän vähän kaivaa esiin että mikä se kuvio nykyään on.
Tiedän että lehti jutuissa välillä hehkutetaan jonkun kuskin kehitysosaamista, joskus jopa yksilöity niin hyviä puolia. Vanhojen oartojen osalta toki ihan sama mitä >10v sitten. Alonso kohdalla heräsin sen takia että jäänyt mielukuva että onko se osaamisen lisäarvo riittävä kumoamaan ne tiimin yhteyshengen rikkomiset ja selkeään kepittämisen.
Siis meinaat että kuski kertoo nykyään vian ja korjauksen ?Eiköhän se ole 'hieman kaikkea' mitä juuri listasit. Alonson kohdalla tärkeimmät meriitit lienee pian kahden vuosikymmenen ajokokemus sekä kyky informoida niitä oikeita asioita tiimille, joka vie ne sitten käytäntöön suunnittelupöydän kautta.
Jos verrataan esimerkiksi muihin ns. keskikastin talleihin, niin siellä on usein ja pitkään eletty ajanjaksoja kun lausunnot auton suorituskyvystä medialle ovat olleet "emme tiedä mikä auton kanssa on, emme tiedä mikä kuluttaa renkaitamme niin paljon". Se mitä ehkä yritän korostaa on kuljettajan raa'an nopeuden lisäksi koko tiimin arjessa näkyvät asiat; mahdollisuus keskittyä oikeisiin kipupisteisiin ja viedä sitä autoa eteenpäin. Kaikkihan osaa ajaa autoa missä on kaksi poljinta ja jos ei ole muuta elämää niin voi asua simulaattorissa, mutta jos se feedback ei pohjaudu niihin juurisyihin mitä autossa on, niin se auto eikä myöskään talli mene eteenpäin.
Voithan sinä sitä dataa katsoa maailman ääriin asti mutta kyllähän se kuljettajalta tulee se todellinen fiilis ja näkemys miltä se auto tuntuu sekä mikä on pullonkaulana että kierrosaika ei parane tai että renkaat sulaa alle kun muut tallit tekevät tuplasti pitempiä vetoja samalla seoksella.Siis meinaat että kuski kertoo nykyään vian ja korjauksen ?
Oletko kuinka varma tuosta ?
Epäluuloni johtuu siitä että on annettu ymmärtää että siinä penkillä, ratin takana ei enään tietoa pahemmin kerätä , on vaan mutua, ja ei ole paljoa jaettavaa. Se penkillä olevan tehtävä on enemmänkin ajaa , ajaa, sen mitä sallitaan.
Kuskin mieltymykset sitten asia erikseen, niinstä kukin kuski voi antaa palautetta, kokemuksen vaara on ... se kokemus.
En kiistä väitettäsi, vaan haastan.
Jos todella on niin että siellä simulaattorissa istumalla se kuski oikeesti tekee muutakin kuin ajaa, ajaa, ajaa ja kertoo fiiliksestä, niin ok, jos jopa nousee suunnittelu pöydän ääreen ja piirtelee mutuosehdotuksia niin ok.
Mikä on tuollaisen monipuolisen osaamisen lisäarvo ? Onko niistä insinööreistä pulaa että kannattaa kuskille maksee ? Huomattava että sen kuskin pitää myös ne kuskin hommat hoitaa.
Oletan ettei se kuski kuitenkaan siellä niitä teknikon hommia tee, kuinka korkeintaa fiiliksen takia.
Mugelon kisa mukaan syyskuussa
Nyt erottelin sen kehityksen ja sen tunteen. Ja uskon että huippuammattilaisista ne nuoremmatkin osaa kertoa sen tunteen. Pitkää kokemuksen on myös riski, se vuosientakainen kokemus on rasite.Voithan sinä sitä dataa katsoa maailman ääriin asti mutta kyllähän se kuljettajalta tulee se todellinen fiilis ja näkemys miltä se auto tuntuu sekä mikä on pullonkaulana että kierrosaika ei parane tai että renkaat sulaa alle kun muut tallit tekevät tuplasti pitempiä vetoja samalla seoksella.
Minkä hintaisen insinöörin tuolla korvaa ? (siis se osuus mikä tuossa on sitä kehittäjää)Joissain huhuissa oli puhetta, että Alonson palkka on 15milj, joka on mun mielestä yllättävän vähän F1-piireissä.
Ajatteli varmaan että Ferrari taistelee Mersun kanssa. Nyt kyllä vauhti on aivan hukassa Ferrarilla. Varmaan hankalaa, kun pitääkin suunnitella laillinen moottori. Mäkki taas pärjää aika hyvin Renaultin koneella.Saatto olla sainzilta virhesiirto lähteä Ferrarille
Varsin julkinen salaisuus oli, että Ferrarin moottori poltti öljyä sallittua enemmän. Tästähän käytiin muutama protestikierros jo 2018, kun Ferrarin autot savuttivat epätavanomaisen paljon. Todennäköisesti ei Ferrarin leirissä keksitty mitään sen suurempaa, kuin vuosi vuodelta parempi tapa peittää luvattoman suuri öljyn poltto. Kunnes nyt sitten viime kauden jälkeen FIA lopulta huomasi, että sääntöjen rikkominen olisi pitänyt huomata jo aiempien protestien yhteydessä, teki salaisen sopparin Ferrarin kanssa ja ekaa kertaa muutamaan vuoteen Ferrari pelaa samoilla säännöillä muiden kanssa.Moottorin osalta olisi tosiaan mukava tietää mitä siellä oli keksitty sääntöjen kiertämiseksi, ilmeisesti jotain melko härskiä kun FIA ei halua asiaa julkisuuteen.
Tuota öljynpolttoa tekee ihan kaikkien moottorit. Sitä on suitsittu lisää vielä tälle kaudelle. Tämä Ferrarin päähuijaus liittyi polttoainevirtauksen kiertämiseen. FIA ei huomannut mitään, vaan se oli taas Red Bull, joka kysyi Meksikon kisan aikoihin tarkennusta "voisko tämmöinen olla laillista" polttoainevirtaukseen liittyen. Vastaus oli ei ja seuraavassa kisassa (USA viime kaudella) Ferrarin suoravauhti putosi, eikä ole palannut vielä tähän päivään mennessä.Varsin julkinen salaisuus oli, että Ferrarin moottori poltti öljyä sallittua enemmän. Tästähän käytiin muutama protestikierros jo 2018, kun Ferrarin autot savuttivat epätavanomaisen paljon. Todennäköisesti ei Ferrarin leirissä keksitty mitään sen suurempaa, kuin vuosi vuodelta parempi tapa peittää luvattoman suuri öljyn poltto. Kunnes nyt sitten viime kauden jälkeen FIA lopulta huomasi, että sääntöjen rikkominen olisi pitänyt huomata jo aiempien protestien yhteydessä, teki salaisen sopparin Ferrarin kanssa ja ekaa kertaa muutamaan vuoteen Ferrari pelaa samoilla säännöillä muiden kanssa.
Kyllä, 0,6 litraa oli sallittu määrä vielä viime kaudella, jos en väärin muista? Ferrareita epäiltiin jo 2017, että kiertävät sääntöä ja kuluttavat enemmän. Yllättäen ei sitten myöskään enää nykyään samaan tahtiin tupruttele Ferrarit savua muita enemmän.Tuota öljynpolttoa tekee ihan kaikkien moottorit.
Stewards at the Styrian GP have impounded the front and rear brake ducts of the Racing Point and asked Mercedes to provide the same parts from their 2019 car for examination.
Verrattain hauskaa kun muistelee että nolonson tallikaveritkin käskettiin ajamaan seinään jotta hän saisi maksimi pisteet.Alonso ja estetyt mestaruudet
Eikös Mersujakin epäilty tästä aika kovasti? Se ns. party mode aika-ajossa missä poltettiin öljyä vähän reippaammin?Kyllä, 0,6 litraa oli sallittu määrä vielä viime kaudella, jos en väärin muista? Ferrareita epäiltiin jo 2017, että kiertävät sääntöä ja kuluttavat enemmän. Yllättäen ei sitten myöskään enää nykyään samaan tahtiin tupruttele Ferrarit savua muita enemmän.
Mutta veikkauksia nämä kaikki on, kun kerran salaiseksi piti asia säätää.
Eikös Mersujakin epäilty tästä aika kovasti? Se ns. party mode aika-ajossa missä poltettiin öljyä vähän reippaammin?
Näin minäkin olen ymmärtänyt, eli kyseessä oli vain asetuspaketti, jolla Mersu väänsi voimayksikkönsä tehot täysille hetkellisesti, lähinnä Q3 ajaksi. Käytännössä jokaiselta tallilta löytyy saman periaatteen asetuspaketit, mutta Mersulla vaan se ne juhlat oli muita paremmat.Emmä tiiä, musta se vaa viittas siihen, että pistivät kaikki tehot päälle, vaikka muutenki oli jo vauhtia. Kaikkihan tuota ovat tehneet ja tekee sääntöjen rajoissa.
Jotain huhuja oli.. en tiedä jäikö "kiinni" mitenkään:Emmä tiiä, musta se vaa viittas siihen, että pistivät kaikki tehot päälle, vaikka muutenki oli jo vauhtia. Kaikkihan tuota ovat tehneet ja tekee sääntöjen rajoissa.
Vettele kuulemma käy vakavia keskusteluja RP/Aston Martinin kanssa ensi kauden palleista.
F1 news: Vettel considering Aston Martin deal for 2021
www.motorsport.com
Perez veks?
Ei taida poika tuoda rahaa talliin, mutta Perez tuo. Isukin rahat on sitten erikseen.On kyllä sääli, koska tässä tapauksessa se on 100% "money talks" . Tietysti sen pitäisi olla Stroll joka silloin väistyisi Vettelin tieltä, mikäli Vettel siis RP:lle ylipäätään on menossa, eikä Perez mikäli katsottaisiin puhtaasti urheilullisesti asiaa. Mutta ei faija poikaansa pihalle pistä, vaikka varmasti tietää itsekin että nopeampi ja parempi kuski joutuu väistymään.
Jos Vettel Aston Martinille/Racing Pointille siirtyy, niin tuskin Perez ilman ajopaikkaa jää. Itselle on tässä tullut hieman järjenvastainen tunne siitä, että Perez voisi olla menossa Albonin paikalle toiseen Red Bulliin.
Jos Vettel Aston Martinille/Racing Pointille siirtyy, niin tuskin Perez ilman ajopaikkaa jää. Itselle on tässä tullut hieman järjenvastainen tunne siitä, että Perez voisi olla menossa Albonin paikalle toiseen Red Bulliin.