F1 Yleiskeskustelu

Tainnut tää korona-aika ajaa Renaultin epätoivoisiin tekoihin lisärahoituksen saamiseksi. Ei kai Alonsoa oikeasti kukaan halua talliinsa ellei mukana tule lihavaa rahasäkkiä.
 
Alonsollahan ei ole esim. kykyä kehittää autoa verraten nuorempiin ja edeltäviin kuskeihin?

Siellä on nyt aika tiuhaan käynyt ovi; Hulkenberg, Ocon, Ricciardo ja nyt myös Norris, eli vaihtuvuutta on. Tästäkin porukasta Ricciardo on ainoa joka osaa/kykenee kehittämään autoa ja hänkin on tehnyt kantansa selväksi että tulevaisuus ei ole Renaultilla.

Renaultin ainoa tavoite on päästä uusien autojen myötä mukaan mestaruuskilpailuihin koska nykyisillä autoilla sinne ei ole asiaa. Tuossa yhtälössä yksinkertaisesti tarvitaan kokenut kuljettaja ja Renaultilla ei ole sen myötä sellaista saatavilla muualta F1-sarjasta eikä myöskään alemmista luokista vaikka siellä olisi miten uusia tulokkaita matkalla F1:iin.
 
Alonsollahan ei ole esim. kykyä kehittää autoa verraten nuorempiin ja edeltäviin kuskeihin?

Siellä on nyt aika tiuhaan käynyt ovi; Hulkenberg, Ocon, Ricciardo ja nyt myös Norris, eli vaihtuvuutta on. Tästäkin porukasta Ricciardo on ainoa joka osaa/kykenee kehittämään autoa ja hänkin on tehnyt kantansa selväksi että tulevaisuus ei ole Renaultilla.

Renaultin ainoa tavoite on päästä uusien autojen myötä mukaan mestaruuskilpailuihin koska nykyisillä autoilla sinne ei ole asiaa. Tuossa yhtälössä yksinkertaisesti tarvitaan kokenut kuljettaja ja Renaultilla ei ole sen myötä sellaista saatavilla muualta F1-sarjasta eikä myöskään alemmista luokista vaikka siellä olisi miten uusia tulokkaita matkalla F1:iin.
No Mclarenista ei varsinaisesti tullut voittaja-autoa, vaikka kyseinen armoitettu autonkehittäjä siellä olikin kolme kautta.
 
Eikä Ferrarista. Tai voittaja-auto joo, mutta kyllä se Fefe oli siinä kunnossa jo ennen Fernandoa. Mestaruus jäi silti haaveeksi.
 
No Mclarenista ei varsinaisesti tullut voittaja-autoa, vaikka kyseinen armoitettu autonkehittäjä siellä olikin kolme kautta.
Tarvitseeko siitä tulla juurikin voittava auto? Muutkin tallit tekevät kehitystyötä ja Alonson aikana McLarenin kehityssuunta oli selvästi eteenpäin; tuohon aikaan Hondan moottori (2015-2017) ei vain todellakaan ollut moottori, jolla olisi luotettavuutensa sekä tehonsa puolesta voinut autosta tehdä voittajaa.

Jostain syystä viime aikoina McLaren on selvästi ollut keskikastin kärkeä moottoritoimittajan vaihdon jälkeen Hondasta Renaultiin (vaikkakin esim. Red Bull on myöntänyt että Honda on tehnyt hyvää työtä sen osalta viime aikoina, mutta nämä on niitä kuuluisia valintoja). Meinaatko, että Norris kehitti auton tulokaskaudellaan sellaiseen minttiin korin osalta että ollaan keskitallien kärkeä tai että Vandoornella olisi ollut jotain tekemistä asian kanssa? :think:

Alonsolla on luonteestaan huolimatta erittäin korkea tekninen tietämys kuinka sitä autoa viedään eteenpäin sekä ei sovi unohtaa millainen mediahuomio sen ukon mukana liikkuu. Renault(-Nissan) kun on maailman 3. suurin autonvalmistaja, niin se on loppukädessä ihan yksi ja sama maksaako ne Alonsolle 20 vai 30 millukkaa vuodessa siitä mitä se tekee ja saa alustettua seuraavan aikakauden F1-auton tuleville kuskeille. Tilanne olisi eri jos kuskimarkkinoilla olisi valinnanvaraa; nyt sitä ei yksinkertaisesti ole.

Eikä Ferrarista. Tai voittaja-auto joo, mutta kyllä se Fefe oli siinä kunnossa jo ennen Fernandoa. Mestaruus jäi silti haaveeksi.
Red Bullin "valtakauden" aikana hävisi 4 & 3 pisteellä kaksi kautta, kovin kehnoa suorittamista. :tdown:
 
Se että Alonso ei voittanut Ferrarilla mestaruutta niin kyse ei ollut Alonson vika vaan aina joku onnistui torpedoimaan sen mahdollisuudet. Aina kun oli hyvä etumatka pisteissä niin joku onnistui tavalla tai toisella auttamaan tässa tapauksessa Vetteliä. Lopputulos tuloksena Räikkönen tuli takaisin Ferrarille 2014 ja kuulemman kertoi että siellä pitää tehdä. Sen johtostaä Montezemolo ja moni muu lensi pihalle. Mukaan lukien Alonso. Joku muistaa tarkemmin nuo tapaukset joissa tämän mestaruudet estettiin mielellään voisi tarkentaa näitä.
 
Räikkönen tuli takaisin Ferrarille 2014 ja kuulemman kertoi että siellä pitää tehdä. Sen johtostaä Montezemolo ja moni muu lensi pihalle. Mukaan lukien Alonso. Joku muistaa tarkemmin nuo tapaukset joissa tämän mestaruudet estettiin mielellään voisi tarkentaa näitä.

On se Räikkönen kova. Noh, ei legendoilta vähempää odotetakkaan.
 
Se että Alonso ei voittanut Ferrarilla mestaruutta niin kyse ei ollut Alonson vika vaan aina joku onnistui torpedoimaan sen mahdollisuudet. Aina kun oli hyvä etumatka pisteissä niin joku onnistui tavalla tai toisella auttamaan tässa tapauksessa Vetteliä. Lopputulos tuloksena Räikkönen tuli takaisin Ferrarille 2014 ja kuulemman kertoi että siellä pitää tehdä. Sen johtostaä Montezemolo ja moni muu lensi pihalle. Mukaan lukien Alonso. Joku muistaa tarkemmin nuo tapaukset joissa tämän mestaruudet estettiin mielellään voisi tarkentaa näitä.
Nyt on kyllä aika vääntänyt muistoja. Totuus on ihan jotain muuta esim Alonso kuvitteli olevansa isompi kuin Ferrari ja haukkui tallia julkisesti. Kaksi asiaa jota EI IKINÄ tehdä Ferrarin kanssa.

“He was Alonso, not Alonso-Ferrari,” said Di Montezemolo. “When he wins, he’s happy. When he doesn’t win, it’s the problem of the team, he’s unhappy.
 
Viimeksi muokattu:
Olin melkein pasteamassa aamulla, mutta oli vähän liian ilmeistä fake newsiä että olisi viitsinyt. En usko, että edes Red Bullin johdossa ollaan niin tyhmiä että pilataan Verstappen-asetelma jollain hasbeen-mestarilla, joka ajaa jonkun kylkeen (todennäköisesti myös sen tallikaveri-Maxin) joka vitun kisassa.
 
Se että Alonso ei voittanut Ferrarilla mestaruutta niin kyse ei ollut Alonson vika vaan aina joku onnistui torpedoimaan sen mahdollisuudet. Aina kun oli hyvä etumatka pisteissä niin joku onnistui tavalla tai toisella auttamaan tässa tapauksessa Vetteliä. Lopputulos tuloksena Räikkönen tuli takaisin Ferrarille 2014 ja kuulemman kertoi että siellä pitää tehdä. Sen johtostaä Montezemolo ja moni muu lensi pihalle. Mukaan lukien Alonso. Joku muistaa tarkemmin nuo tapaukset joissa tämän mestaruudet estettiin mielellään voisi tarkentaa näitä.

Alonso ja estetyt mestaruudet :rofl:
 
Tuskin Vettell, Helmut ja Horner huvikseet tapasivat varikolla. Eiköhän siellä jo kyselty, että millä ehdoilla suostuu palaamaan Red Bullille. Toivottavasti Kimikin vielä jatkaisi, niin saataisiin taas kaikkien aikojen kausi uusien sääntöjen ja autojen kanssa. :)
 
Tuskin Vettell, Helmut ja Horner huvikseet tapasivat varikolla. Eiköhän siellä jo kyselty, että millä ehdoilla suostuu palaamaan Red Bullille. Toivottavasti Kimikin vielä jatkaisi, niin saataisiin taas kaikkien aikojen kausi uusien sääntöjen ja autojen kanssa. :)
Sääli että covid-19 siirsi sääntöuudistusta vuodella eteenpäin, joten kimin pitäisi jatkaa vielä kaksi vuotta eteenpäin jos haluaa olla mukana uusien sääntöjen mukaisten autojen tullessa.
 
Sääli että covid-19 siirsi sääntöuudistusta vuodella eteenpäin, joten kimin pitäisi jatkaa vielä kaksi vuotta eteenpäin jos haluaa olla mukana uusien sääntöjen mukaisten autojen tullessa.
Tämä. Lisäksi jos auton vauhti ei hirveästi parane kauden edetessä (eli voisi aina ajaa pisteistä ilman muiden ongelmia kuten viime kaudella), niin vähän veikkaan että Kimi lopettaa ja alkaa Robinin manageri-koutsiksi. :)

Mitä Alonsoon tulee, niin Rellulla tosiaan ei tainnut olla hirveästi vaihtoehtoja jotta saisi nopean ja kokeneen kuskin Ricciardon paikalle. Tosin riskinä on, että kyseinen valinta osuu niin pahasti omaan nilkkaan ettei Rellua enää parin vuoden päästä näy F1:ssä. Vaikka Alonso tuo näkyvyyttä, niin se ei todellakaan ole aina positiivista.

Tarvitseeko siitä tulla juurikin voittava auto? Muutkin tallit tekevät kehitystyötä ja Alonson aikana McLarenin kehityssuunta oli selvästi eteenpäin; tuohon aikaan Hondan moottori (2015-2017) ei vain todellakaan ollut moottori, jolla olisi luotettavuutensa sekä tehonsa puolesta voinut autosta tehdä voittajaa.

Jostain syystä viime aikoina McLaren on selvästi ollut keskikastin kärkeä moottoritoimittajan vaihdon jälkeen Hondasta Renaultiin (vaikkakin esim. Red Bull on myöntänyt että Honda on tehnyt hyvää työtä sen osalta viime aikoina, mutta nämä on niitä kuuluisia valintoja). Meinaatko, että Norris kehitti auton tulokaskaudellaan sellaiseen minttiin korin osalta että ollaan keskitallien kärkeä tai että Vandoornella olisi ollut jotain tekemistä asian kanssa? :think:

Veikkaisin että ekan, ja toisen kauden aikana Alonsosta oli McLarenille hyötyä, mutta sitten sieltä alkoi tulla se "kuski on suurempi kuin talli"-mentaliteetti esille. Tai taisi se olla aina esillä, mutta McLaren yllättävästi salli moisen kukkoilun.

McLaren-Hondan ongelma taisi olla aika pitkälti se, että talli halusi sanella minkä kokoinen moottorin pitää olla, jotta se sopii suunniteltuun runkoon (eli siis erittäin kompakti), kun Hondalla ei ollut vielä edes perusasiat kunnossa kuten teho ja luotettavuus. Tämä sitten eskaloitui lopulta moottoritoimittajan vaihdoksi, joka viime lopuksi hyödytti molempia: McLaren ei voinut enää sanella koneen suhteen mitään vaan joutui suunnittelemaan auton moottorin ympärille - nousu keskikastiin, ja Honda sai kehittää kauden ajan moottoriaan rauhassa Toro Rosson kanssa - hyviä tuloksia, ja seuraavalla kaudella Honda siivitti Red Bullin emotallinkin gp-voittoihin.

Mistä moottorin koko/paketointi mutuilut? Muistaakseni Horner sanoi jotain tuon suuntaista, kun Red Bull aloitti ekaa kautta Hondan kanssa.
 
Tämä. Lisäksi jos auton vauhti ei hirveästi parane kauden edetessä (eli voisi aina ajaa pisteistä ilman muiden ongelmia kuten viime kaudella), niin vähän veikkaan että Kimi lopettaa ja alkaa Robinin manageri-koutsiksi. :)

Mitä Alonsoon tulee, niin Rellulla tosiaan ei tainnut olla hirveästi vaihtoehtoja jotta saisi nopean ja kokeneen kuskin Ricciardon paikalle. Tosin riskinä on, että kyseinen valinta osuu niin pahasti omaan nilkkaan ettei Rellua enää parin vuoden päästä näy F1:ssä. Vaikka Alonso tuo näkyvyyttä, niin se ei todellakaan ole aina positiivista.



Veikkaisin että ekan, ja toisen kauden aikana Alonsosta oli McLarenille hyötyä, mutta sitten sieltä alkoi tulla se "kuski on suurempi kuin talli"-mentaliteetti esille. Tai taisi se olla aina esillä, mutta McLaren yllättävästi salli moisen kukkoilun.

McLaren-Hondan ongelma taisi olla aika pitkälti se, että talli halusi sanella minkä kokoinen moottorin pitää olla, jotta se sopii suunniteltuun runkoon (eli siis erittäin kompakti), kun Hondalla ei ollut vielä edes perusasiat kunnossa kuten teho ja luotettavuus. Tämä sitten eskaloitui lopulta moottoritoimittajan vaihdoksi, joka viime lopuksi hyödytti molempia: McLaren ei voinut enää sanella koneen suhteen mitään vaan joutui suunnittelemaan auton moottorin ympärille - nousu keskikastiin, ja Honda sai kehittää kauden ajan moottoriaan rauhassa Toro Rosson kanssa - hyviä tuloksia, ja seuraavalla kaudella Honda siivitti Red Bullin emotallinkin gp-voittoihin.

Mistä moottorin koko/paketointi mutuilut? Muistaakseni Horner sanoi jotain tuon suuntaista, kun Red Bull aloitti ekaa kautta Hondan kanssa.
McLaren ei ollu tarpeeksi virtaviivainen, Toro Rosolla Honda toimi heti paremmin, joten moottoria haukuttiin liikaa, vaikka suurin vika oli autossa. Horner mainitsi, että Rellu ei muuttanut mitään, vaikka pyysivät tekemään heidän konehuoneeseen paremmin sopivan, joten vaihtoivat Hondan tilalle.
 
Alonsollahan ei ole esim. kykyä kehittää autoa verraten nuorempiin ja edeltäviin kuskeihin?

Siellä on nyt aika tiuhaan käynyt ovi; Hulkenberg, Ocon, Ricciardo ja nyt myös Norris, eli vaihtuvuutta on. Tästäkin porukasta Ricciardo on ainoa joka osaa/kykenee kehittämään autoa ja hänkin on tehnyt kantansa selväksi että tulevaisuus ei ole Renaultilla.
Mikä on nykyään kuskin rooli auton kehittämisessä ?

Satunnaisia heittoja

- Esittää toiveita millaisesta itse pitää, iäkkäämällä pinttyneemmät toiveet.
- Intoa ja ahkeruutuutta "ajaa" simulaattorilla päivästä päivään.
- Harjoituksissa kykyä ajaa se pieni aika virheettömästi ja tasaisesti.

Noilla haen sitä että jos palkataan suoraan sitä suunnitteluosaamista ja ymmärrystä lajista, vs palkataan kuski tekeen myös sunnittelua ym. juttuja. Ja kuski palkataan sen mukaan mikä pärjää ja tuo rahaa.

Ja lisää viivoja.

- Oikeaa kehitys ja suunnitteluosaamisen lisäksi tuota ajokemusta, ja tässä tapauksessa niin kovaa, että sama heppu laitetaan myös ratintaakse starttiin.
- Oikeaa kehitys ja suunnitteluosaamista, mutta ensisijaisesti kuski, mikä on se lisäarvo yhdistelmästä ? Paljonko palkkiosta on kuskia ja paljonko kehittäjää, tuoko niiden yhdistelmä jonkin lisä boonuksen ? (miljoonissa)

- Haetaan tulevaisuuden etua, jos kulukatto ei koske kuskin kuluja, niin palkataa miljoona kehittäjä kuskiksi ja jos vielä osaa ajaa, niin hyvä.


Kuullostan ehkä provoilijalta, ja myönnän että yritän vähän kaivaa esiin että mikä se kuvio nykyään on.

Tiedän että lehti jutuissa välillä hehkutetaan jonkun kuskin kehitysosaamista, joskus jopa yksilöity niin hyviä puolia. Vanhojen oartojen osalta toki ihan sama mitä >10v sitten. Alonso kohdalla heräsin sen takia että jäänyt mielukuva että onko se osaamisen lisäarvo riittävä kumoamaan ne tiimin yhteyshengen rikkomiset ja selkeään kepittämisen.
 
Mikä on nykyään kuskin rooli auton kehittämisessä ?

Satunnaisia heittoja

- Esittää toiveita millaisesta itse pitää, iäkkäämällä pinttyneemmät toiveet.
- Intoa ja ahkeruutuutta "ajaa" simulaattorilla päivästä päivään.
- Harjoituksissa kykyä ajaa se pieni aika virheettömästi ja tasaisesti.

Noilla haen sitä että jos palkataan suoraan sitä suunnitteluosaamista ja ymmärrystä lajista, vs palkataan kuski tekeen myös sunnittelua ym. juttuja. Ja kuski palkataan sen mukaan mikä pärjää ja tuo rahaa.

Ja lisää viivoja.

- Oikeaa kehitys ja suunnitteluosaamisen lisäksi tuota ajokemusta, ja tässä tapauksessa niin kovaa, että sama heppu laitetaan myös ratintaakse starttiin.
- Oikeaa kehitys ja suunnitteluosaamista, mutta ensisijaisesti kuski, mikä on se lisäarvo yhdistelmästä ? Paljonko palkkiosta on kuskia ja paljonko kehittäjää, tuoko niiden yhdistelmä jonkin lisä boonuksen ? (miljoonissa)

- Haetaan tulevaisuuden etua, jos kulukatto ei koske kuskin kuluja, niin palkataa miljoona kehittäjä kuskiksi ja jos vielä osaa ajaa, niin hyvä.


Kuullostan ehkä provoilijalta, ja myönnän että yritän vähän kaivaa esiin että mikä se kuvio nykyään on.

Tiedän että lehti jutuissa välillä hehkutetaan jonkun kuskin kehitysosaamista, joskus jopa yksilöity niin hyviä puolia. Vanhojen oartojen osalta toki ihan sama mitä >10v sitten. Alonso kohdalla heräsin sen takia että jäänyt mielukuva että onko se osaamisen lisäarvo riittävä kumoamaan ne tiimin yhteyshengen rikkomiset ja selkeään kepittämisen.
Eiköhän se ole 'hieman kaikkea' mitä juuri listasit. Alonson kohdalla tärkeimmät meriitit lienee pian kahden vuosikymmenen ajokokemus sekä kyky informoida niitä oikeita asioita tiimille, joka vie ne sitten käytäntöön suunnittelupöydän kautta.

Jos verrataan esimerkiksi muihin ns. keskikastin talleihin, niin siellä on usein ja pitkään eletty ajanjaksoja kun lausunnot auton suorituskyvystä medialle ovat olleet "emme tiedä mikä auton kanssa on, emme tiedä mikä kuluttaa renkaitamme niin paljon". Se mitä ehkä yritän korostaa on kuljettajan raa'an nopeuden lisäksi koko tiimin arjessa näkyvät asiat; mahdollisuus keskittyä oikeisiin kipupisteisiin ja viedä sitä autoa eteenpäin. Kaikkihan osaa ajaa autoa missä on kaksi poljinta ja jos ei ole muuta elämää niin voi asua simulaattorissa, mutta jos se feedback ei pohjaudu niihin juurisyihin mitä autossa on, niin se auto eikä myöskään talli mene eteenpäin.

Renaultin tapauksessa kun tarjonta kuskien osalta on tällä hetkellä heikkoa, eikä heillä ole juurikaan mitään saavutettavissa MM-taiston kannalta ennen sääntöuudistuksia, on kriittisen tärkeää tehdä valmistelut uutta autoa varten ja Alonsolla vaikuttaisi olevan kohtalaisen suuri rooli siinä kuviossa.

Nämä valmistelut kattavat käytännössä tarkoittavat varmastikin jokaista aspektia mitä F1:ssä on; markkinointia, auton suunnittelua, organisaation sisäistä toimintaa sekä prosesseja ja takuulla paljon muutakin.
 
Eiköhän se ole 'hieman kaikkea' mitä juuri listasit. Alonson kohdalla tärkeimmät meriitit lienee pian kahden vuosikymmenen ajokokemus sekä kyky informoida niitä oikeita asioita tiimille, joka vie ne sitten käytäntöön suunnittelupöydän kautta.

Jos verrataan esimerkiksi muihin ns. keskikastin talleihin, niin siellä on usein ja pitkään eletty ajanjaksoja kun lausunnot auton suorituskyvystä medialle ovat olleet "emme tiedä mikä auton kanssa on, emme tiedä mikä kuluttaa renkaitamme niin paljon". Se mitä ehkä yritän korostaa on kuljettajan raa'an nopeuden lisäksi koko tiimin arjessa näkyvät asiat; mahdollisuus keskittyä oikeisiin kipupisteisiin ja viedä sitä autoa eteenpäin. Kaikkihan osaa ajaa autoa missä on kaksi poljinta ja jos ei ole muuta elämää niin voi asua simulaattorissa, mutta jos se feedback ei pohjaudu niihin juurisyihin mitä autossa on, niin se auto eikä myöskään talli mene eteenpäin.
Siis meinaat että kuski kertoo nykyään vian ja korjauksen ?

Oletko kuinka varma tuosta ?

Epäluuloni johtuu siitä että on annettu ymmärtää että siinä penkillä, ratin takana ei enään tietoa pahemmin kerätä , on vaan mutua, ja ei ole paljoa jaettavaa. Se penkillä olevan tehtävä on enemmänkin ajaa , ajaa, sen mitä sallitaan.

Kuskin mieltymykset sitten asia erikseen, niinstä kukin kuski voi antaa palautetta, kokemuksen vaara on ... se kokemus.

En kiistä väitettäsi, vaan haastan.

Jos todella on niin että siellä simulaattorissa istumalla se kuski oikeesti tekee muutakin kuin ajaa, ajaa, ajaa ja kertoo fiiliksestä, niin ok, jos jopa nousee suunnittelu pöydän ääreen ja piirtelee mutuosehdotuksia niin ok.

Mikä on tuollaisen monipuolisen osaamisen lisäarvo ? Onko niistä insinööreistä pulaa että kannattaa kuskille maksee ? Huomattava että sen kuskin pitää myös ne kuskin hommat hoitaa.

Oletan ettei se kuski kuitenkaan siellä niitä teknikon hommia tee, kuinka korkeintaa fiiliksen takia.
 
Siis meinaat että kuski kertoo nykyään vian ja korjauksen ?

Oletko kuinka varma tuosta ?

Epäluuloni johtuu siitä että on annettu ymmärtää että siinä penkillä, ratin takana ei enään tietoa pahemmin kerätä , on vaan mutua, ja ei ole paljoa jaettavaa. Se penkillä olevan tehtävä on enemmänkin ajaa , ajaa, sen mitä sallitaan.

Kuskin mieltymykset sitten asia erikseen, niinstä kukin kuski voi antaa palautetta, kokemuksen vaara on ... se kokemus.

En kiistä väitettäsi, vaan haastan.

Jos todella on niin että siellä simulaattorissa istumalla se kuski oikeesti tekee muutakin kuin ajaa, ajaa, ajaa ja kertoo fiiliksestä, niin ok, jos jopa nousee suunnittelu pöydän ääreen ja piirtelee mutuosehdotuksia niin ok.

Mikä on tuollaisen monipuolisen osaamisen lisäarvo ? Onko niistä insinööreistä pulaa että kannattaa kuskille maksee ? Huomattava että sen kuskin pitää myös ne kuskin hommat hoitaa.

Oletan ettei se kuski kuitenkaan siellä niitä teknikon hommia tee, kuinka korkeintaa fiiliksen takia.
Voithan sinä sitä dataa katsoa maailman ääriin asti mutta kyllähän se kuljettajalta tulee se todellinen fiilis ja näkemys miltä se auto tuntuu sekä mikä on pullonkaulana että kierrosaika ei parane tai että renkaat sulaa alle kun muut tallit tekevät tuplasti pitempiä vetoja samalla seoksella.

Joissain huhuissa oli puhetta, että Alonson palkka on 15milj, joka on mun mielestä yllättävän vähän F1-piireissä. Renault saa kiinnitettyä kuskin jolla on kokemusta, niin hyvässä kuin pahassakin. Samaan aikaan se on osoitus kuinka sitoutunut talli on F1-projektiin ja toivottavasti se tuo myös uutta virettä talliin henkisesti, koska kuten tiedetään, niin tämän hetkiset tulokset eivät ole kovin imartelevia ja samaan aikaan mediassa spekuloidaan lähteekö talli sarjasta kokonaan pois.
 
Mugelon kisa mukaan syyskuussa

Samalla vahvistettu myös sochi syyskuun loppupuolelle.

Horner myös juuri totesi suorassa lähetyksessä että Vettel ei ole heidän kuljettajansa ensi vuonna. Maalaili mahdollisuuksina välivuotta tai Racing pointia.
 
Voithan sinä sitä dataa katsoa maailman ääriin asti mutta kyllähän se kuljettajalta tulee se todellinen fiilis ja näkemys miltä se auto tuntuu sekä mikä on pullonkaulana että kierrosaika ei parane tai että renkaat sulaa alle kun muut tallit tekevät tuplasti pitempiä vetoja samalla seoksella.
Nyt erottelin sen kehityksen ja sen tunteen. Ja uskon että huippuammattilaisista ne nuoremmatkin osaa kertoa sen tunteen. Pitkää kokemuksen on myös riski, se vuosientakainen kokemus on rasite.

Jos renkaat sulaa alle, niin se näkyy kuskille, mutta ei siellä simulaattorin datassa ? tai varikolla ?

Vänkään ihan sen takia että muualla niin kovasti puhutaan siitä että datasta nähdään paljon enemmän kuin kuski mutuilemalla.

Ja tämän kuskin osalta sen takia että ulospäin näyttää että se joukkuehenki kärsii, kehutaan itseä, mutta haukutaan muu joukkue, jos itse osa kehittäjää ryhmää, niin se vähän no...
Joissain huhuissa oli puhetta, että Alonson palkka on 15milj, joka on mun mielestä yllättävän vähän F1-piireissä.
Minkä hintaisen insinöörin tuolla korvaa ? (siis se osuus mikä tuossa on sitä kehittäjää)
 
Alkaa Ferrarin rämpiminen ja Vettelin sopimuskuviot viittaamaan siihen, että pyyhe kauden 2021 osalta heitettiin kehään samalla kun ilmoitettiin ettei Vettelin kanssa tehdä jatkopahvia. Nyt siis jo tiedettiin, ettei kausi 21 näytä sen valoisammalta moottorin osalta, joten turha maksaa Vettelille älyttömiä summia keskikastissa rämpimisestä.

Toki tuo lienee vain osa totuutta, eiköhän viimekauden tapahtumilla ole jonkunlainen osa myös päätöksessä.

Moottorin osalta olisi tosiaan mukava tietää mitä siellä oli keksitty sääntöjen kiertämiseksi, ilmeisesti jotain melko härskiä kun FIA ei halua asiaa julkisuuteen.
 
Saatto olla sainzilta virhesiirto lähteä Ferrarille
Ajatteli varmaan että Ferrari taistelee Mersun kanssa. Nyt kyllä vauhti on aivan hukassa Ferrarilla. Varmaan hankalaa, kun pitääkin suunnitella laillinen moottori. Mäkki taas pärjää aika hyvin Renaultin koneella.
 
Moottorin osalta olisi tosiaan mukava tietää mitä siellä oli keksitty sääntöjen kiertämiseksi, ilmeisesti jotain melko härskiä kun FIA ei halua asiaa julkisuuteen.
Varsin julkinen salaisuus oli, että Ferrarin moottori poltti öljyä sallittua enemmän. Tästähän käytiin muutama protestikierros jo 2018, kun Ferrarin autot savuttivat epätavanomaisen paljon. Todennäköisesti ei Ferrarin leirissä keksitty mitään sen suurempaa, kuin vuosi vuodelta parempi tapa peittää luvattoman suuri öljyn poltto. Kunnes nyt sitten viime kauden jälkeen FIA lopulta huomasi, että sääntöjen rikkominen olisi pitänyt huomata jo aiempien protestien yhteydessä, teki salaisen sopparin Ferrarin kanssa ja ekaa kertaa muutamaan vuoteen Ferrari pelaa samoilla säännöillä muiden kanssa.
 
Muistanko vallan väärin, vai saiko Verstappen jotain sanktioita siitä, kun jenkkien GP:n yhteydessä antoi lausunnon, että noin siinä käy kun lopettaa huijaamisen?

Edit: taidan muistaa väärin, taisi vaan Ferrari olla hyvin, hyvin vihainen
 
Viimeksi muokattu:
Varsin julkinen salaisuus oli, että Ferrarin moottori poltti öljyä sallittua enemmän. Tästähän käytiin muutama protestikierros jo 2018, kun Ferrarin autot savuttivat epätavanomaisen paljon. Todennäköisesti ei Ferrarin leirissä keksitty mitään sen suurempaa, kuin vuosi vuodelta parempi tapa peittää luvattoman suuri öljyn poltto. Kunnes nyt sitten viime kauden jälkeen FIA lopulta huomasi, että sääntöjen rikkominen olisi pitänyt huomata jo aiempien protestien yhteydessä, teki salaisen sopparin Ferrarin kanssa ja ekaa kertaa muutamaan vuoteen Ferrari pelaa samoilla säännöillä muiden kanssa.
Tuota öljynpolttoa tekee ihan kaikkien moottorit. Sitä on suitsittu lisää vielä tälle kaudelle. Tämä Ferrarin päähuijaus liittyi polttoainevirtauksen kiertämiseen. FIA ei huomannut mitään, vaan se oli taas Red Bull, joka kysyi Meksikon kisan aikoihin tarkennusta "voisko tämmöinen olla laillista" polttoainevirtaukseen liittyen. Vastaus oli ei ja seuraavassa kisassa (USA viime kaudella) Ferrarin suoravauhti putosi, eikä ole palannut vielä tähän päivään mennessä. :think:
 
Tuota öljynpolttoa tekee ihan kaikkien moottorit.
Kyllä, 0,6 litraa oli sallittu määrä vielä viime kaudella, jos en väärin muista? Ferrareita epäiltiin jo 2017, että kiertävät sääntöä ja kuluttavat enemmän. Yllättäen ei sitten myöskään enää nykyään samaan tahtiin tupruttele Ferrarit savua muita enemmän.

Mutta veikkauksia nämä kaikki on, kun kerran salaiseksi piti asia säätää.
 

Reunaultin protestin keskiössä on ilmeisesti jarrujen jäähdytys mikä on samalla merkittävä aerodynaaminen tekijä
Stewards at the Styrian GP have impounded the front and rear brake ducts of the Racing Point and asked Mercedes to provide the same parts from their 2019 car for examination.
 
Kyllä, 0,6 litraa oli sallittu määrä vielä viime kaudella, jos en väärin muista? Ferrareita epäiltiin jo 2017, että kiertävät sääntöä ja kuluttavat enemmän. Yllättäen ei sitten myöskään enää nykyään samaan tahtiin tupruttele Ferrarit savua muita enemmän.

Mutta veikkauksia nämä kaikki on, kun kerran salaiseksi piti asia säätää.
Eikös Mersujakin epäilty tästä aika kovasti? Se ns. party mode aika-ajossa missä poltettiin öljyä vähän reippaammin?
 
Eikös Mersujakin epäilty tästä aika kovasti? Se ns. party mode aika-ajossa missä poltettiin öljyä vähän reippaammin?

Emmä tiiä, musta se vaa viittas siihen, että pistivät kaikki tehot päälle, vaikka muutenki oli jo vauhtia. Kaikkihan tuota ovat tehneet ja tekee sääntöjen rajoissa.
 
Emmä tiiä, musta se vaa viittas siihen, että pistivät kaikki tehot päälle, vaikka muutenki oli jo vauhtia. Kaikkihan tuota ovat tehneet ja tekee sääntöjen rajoissa.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, eli kyseessä oli vain asetuspaketti, jolla Mersu väänsi voimayksikkönsä tehot täysille hetkellisesti, lähinnä Q3 ajaksi. Käytännössä jokaiselta tallilta löytyy saman periaatteen asetuspaketit, mutta Mersulla vaan se ne juhlat oli muita paremmat.
 
Emmä tiiä, musta se vaa viittas siihen, että pistivät kaikki tehot päälle, vaikka muutenki oli jo vauhtia. Kaikkihan tuota ovat tehneet ja tekee sääntöjen rajoissa.
Jotain huhuja oli.. en tiedä jäikö "kiinni" mitenkään:




Toki aiemmin öljyä sai kulua enemmän ja nykyään todella vähän.
 
Vettele kuulemma käy vakavia keskusteluja RP/Aston Martinin kanssa ensi kauden palleista.
 

On kyllä sääli, koska tässä tapauksessa se on 100% "money talks" . Tietysti sen pitäisi olla Stroll joka silloin väistyisi Vettelin tieltä, mikäli Vettel siis RP:lle ylipäätään on menossa, eikä Perez mikäli katsottaisiin puhtaasti urheilullisesti asiaa. Mutta ei faija poikaansa pihalle pistä, vaikka varmasti tietää itsekin että nopeampi ja parempi kuski joutuu väistymään.
 
On kyllä sääli, koska tässä tapauksessa se on 100% "money talks" . Tietysti sen pitäisi olla Stroll joka silloin väistyisi Vettelin tieltä, mikäli Vettel siis RP:lle ylipäätään on menossa, eikä Perez mikäli katsottaisiin puhtaasti urheilullisesti asiaa. Mutta ei faija poikaansa pihalle pistä, vaikka varmasti tietää itsekin että nopeampi ja parempi kuski joutuu väistymään.
Ei taida poika tuoda rahaa talliin, mutta Perez tuo. Isukin rahat on sitten erikseen.
 
Aika epätodennäköistä on että isä antaisi omalle pojalleen monoa vaikka Perez onkin aivan eri luokan rattimies.
 
Jos on Stroll + Vettel niin en pidä mitenkään itsestäänselvänä että kumpi niistä kerää enemmän pisteitä. Sanoisin että suht tasan menee :smoke:
 
Eihän se Lawrence Stroll vissiin yksinään tuota tallia omista, vaan on osaomistaja. Sitä en tiiä et miten omistus jakautuu, mut voihan siellä joku muu sijoittaja olla sitä mieltä, että Lancen tilalle pitäis saada parempi.
Se varmaan olis jo palkintorahojen muodossa hyvinkin paljon järkevämpi liike jättää Perez talliin
 
Jos Vettel Aston Martinille/Racing Pointille siirtyy, niin tuskin Perez ilman ajopaikkaa jää. Itselle on tässä tullut hieman järjenvastainen tunne siitä, että Perez voisi olla menossa Albonin paikalle toiseen Red Bulliin.
 
Jos Vettel Aston Martinille/Racing Pointille siirtyy, niin tuskin Perez ilman ajopaikkaa jää. Itselle on tässä tullut hieman järjenvastainen tunne siitä, että Perez voisi olla menossa Albonin paikalle toiseen Red Bulliin.

Perez kyllä ansaitsisi paikan huipputallissa!!
 
Jos Vettel Aston Martinille/Racing Pointille siirtyy, niin tuskin Perez ilman ajopaikkaa jää. Itselle on tässä tullut hieman järjenvastainen tunne siitä, että Perez voisi olla menossa Albonin paikalle toiseen Red Bulliin.

No nyt kun tuon sanoit niin toi olisi kyllä hyvä nähdä!
 
Potkut saanut Niko Kari se pääsi ajelemaan jotain Le Mans -sarjaa. "jee"
Kaksipyöräisissä Niki Tuuli taas ajelee jotain sähköpyöriä.
On kyllä nykyään suomalaisen entistä hankalampi päästä Formuloissa tai Moto-luokissa lajin pääsarjoihin.
Sieltä kun kiilaa vielä näitä isi tai sponsori maksaa kuskeja väliin.
 
Hyvän uran voi Kari tehdä vielä tuollakin, mutta minusta F1-unelma ei ole ollut enää hetkeen elossa. Pikkuformuloissa ja F1:ssä on vain niin kovia ja nuoria kavereita jo valmiiksi. Ja F1:ssä tietenkin pari maksukuskia, mutta lahjakkuuksia noillekin paikoille olisi tarjolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 599
Viestejä
4 493 216
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom