Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Perez kyllä ansaitsisi paikan huipputallissa!!
Eh.. Onko päässy unohtumaan että 2013 Perez sai näytönpaikkansa McLarenilla, vieläpä tallin menestyksen aikaan, eikä mies saanu mitään aikaan. Tosin tuo kausi oli Mäkille vaikea.
Mun mielestä Perez on Hulkenbergin tapainen ikuinen keskikastin kuski eikä todellakaan ansaitse paikkaa huipputallissa.
Tuo mäkkikeikka taisi tulla Perezille aivan liian aikaisin. Muutaman viime vuoden näytöt todistavat miehen rauhoittuneen radalla huomattavasti ja olisikin erittäin mielenkiintoista nähdä tämänhetkinen kilpailukyky ykköskategorian autossa.
Tuo mäkkikeikka taisi tulla Perezille aivan liian aikaisin. Muutaman viime vuoden näytöt todistavat miehen rauhoittuneen radalla huomattavasti ja olisikin erittäin mielenkiintoista nähdä tämänhetkinen kilpailukyky ykköskategorian autossa.
Jos auto on laillinen niin Pereziä pitää verrata kärkipään kuskeihin ja hyvin on suoriutunut. Mielellään RB:n kuskeihin. Kuten sanoit niin Strolliin vertaamisessa ei ole mitään järkeä.Juu ei ole ainoa jolla ei pää kestä nuorena paineita.
Perezillähän on jo 2-3 nopein auto alla, mikäli eivät joudu protestin takia muuttamaan. Lisäksi hieman hankala arvioida kuinka hyvin ajaa, Stroll ei ole minkäänlainen mittatikku
Vertailu yhteen kaikkien aikojen parhaaseen kuskiin Hamiltoniin ei nyt ole reilua kenellekkään. Perezille kävi vähän kovalaiset McLarenilla. Liian aikaisin liian kovaan paikkaan. Molemmista olisi voinut tulla Bottaksen tasoinen kakkoskuski isompiin talleihin jos vain ensin olisivat saanut kerätä kokemusta keskikastin talleissa.Hamilton oli vuoden nuorempi kun aloitti Mäkillä ja taisteli eka vuotenaan mestaruudesta ja jonka ottikin sitten seuraavana vuonna.
Se nyt vaan on niin että kaikista kuskeista ei tule koskaan huippuja vaikka miten annettaisiin hyvä kalusto alle.
Bottaksen tasoisesta kakkoskuskista tulee mieleen Nico Rosberg.Vertailu yhteen kaikkien aikojen parhaaseen kuskiin Hamiltoniin ei nyt ole reilua kenellekkään. Perezille kävi vähän kovalaiset McLarenilla. Liian aikaisin liian kovaan paikkaan. Molemmista olisi voinut tulla Bottaksen tasoinen kakkoskuski isompiin talleihin jos vain ensin olisivat saanut kerätä kokemusta keskikastin talleissa.
Jos Russelilla on edes puolipätevä manageri, hän ei tällaista sopimusta sallisi, ellei ole odotettavissa paluuta Williamsin totuttuun tasoon. Ovat vetäneet lähes vuosikymmenen säästöliekillä ja toisaalta tietävät paikkansa fi-historiassa. Kuten tietävät rahoittajatkin. Tämä sopimus on erinomainen signaali jatkuvuudelle, joka saattaa käynnistää uuden ripeän nousun. Ainakin itse toivon näin.Russell ja Latifi pysyy ensi kaudenkin Williamsilla.
![]()
Menee kyllä pahasti Russellin taidot hukkaan Williamsilla. Toivottavasti 2022 eteenpäin pääsee tiimiin, jossa oikeasti taistellaan muustakin kuin Q2 paikasta.
Täh? Mihin muualle se olis mennyt? Pakko jatkaa ainakin kausi ja sitten katsoa missä on tilaa. Parempi se on kun sivussa katsella ja ehkä testata. Williams ei tuosta nouse mihinkään vaan todennäköisesti joku ostaa sen pois, sitten vasta nousu voi alkaa kun Claire Williams on pois kuvioista. Itse en usko että Russelista tulee mitään sensaatioo.Jos Russelilla on edes puolipätevä manageri, hän ei tällaista sopimusta sallisi, ellei ole odotettavissa paluuta Williamsin totuttuun tasoon. Ovat vetäneet lähes vuosikymmenen säästöliekillä ja toisaalta tietävät paikkansa fi-historiassa. Kuten tietävät rahoittajatkin. Tämä sopimus on erinomainen signaali jatkuvuudelle, joka saattaa käynnistää uuden ripeän nousun. Ainakin itse toivon näin.
Eipä ole ei. Mutta aika mielenkiintoista, että Russellin puheiden perusteella se oli Claire Williams joka vaati Russellin pitävän kiinni sopimuksestaan ja Bottaksen puheiden perusteella taas vasta nyt on sopparikeskustelut tosissaan alkaneet Mersun kanssa. Eli jos Claire olisi sallinut, olisiko Russell päässyt jo ensi kaudeksi Mersulle? Ja nyt kun Mersu ei Russellia vielä saanut, tartutaan kakkosvaihtoehto Bottakseen?Oliko tuo nyt iso yllätys, kun Russellin nykyinen kolmivuotinen Williams sopimus kattaa kaudet 2019-2021.
Ainahan voidaan spekuloida, vaikka Daimler pomo sanoi jo jonkin aikaa sitten, että samoilla kuskeilla mennään myös ensi kaudella, ei tarvetta vaihtaa.Eipä ole ei. Mutta aika mielenkiintoista, että Russellin puheiden perusteella se oli Claire Williams joka vaati Russellin pitävän kiinni sopimuksestaan ja Bottaksen puheiden perusteella taas vasta nyt on sopparikeskustelut tosissaan alkaneet Mersun kanssa. Eli jos Claire olisi sallinut, olisiko Russell päässyt jo ensi kaudeksi Mersulle? Ja nyt kun Mersu ei Russellia vielä saanut, tartutaan kakkosvaihtoehto Bottakseen?
vastaileeko Kimi tuossa kyselyihin vai mikä juttu?
Toki, ja ihan yhtä perseestä se red bullin voittamattomuus oli, kuten Ferrarin, mclarenin, Benettonin jne. Silloin sentään yleensä joku muu talli oli edes haastamassa.F1:ssä ollaan maailman huipulla ja rakennetaan kilpatallia tukemaan oman brändin markkinointia. Oli aika kun Redbull vei ylivoimaisesti ja nyt Mersu. Ja joskus joku muu
Totta ja tämä ei ollut äsken mielessäkään. Pitäisi olla samat lähtökohdat kaikille eikä suosita talleja vanhojen perinteiden takia.Niin no, mutta vääristynyt rahajako ja omat säännöt isoille talleille ovat varmasti kaikkien mielestä asioita jotka pitää vaan muuttaa.
Ja jotainhan ollaan tekemässä, 2022 alkaen. Tärkeimpänä ehkä tallien välisen kilpailun kannalta on kulukatto 145 miljoonaa (tämä taisi tulla jo ensi vuodeksi?). Sitten 2022 uudistuksena (näidenkin piti tulla jo 2021, mutta korona) on vähän blast from the past, kun F1 autot siirtyvät vuosikymmenten tauon jälkeen aerodynamisesti nojaamaan erityisesti maaefektiin, jonka pitäisi muiden uudistusten ohella radikaalisti leikata ns. likaista ilmaa autojen takana, eli edessä ajavan takana on paljon helpompi roikkua.Kyllä toi mersun ylivoima alkaa jossain vaiheessa olemaan haitaksi koko formuloille. Tai on nyt jo ollut muutaman vuoden mun mielestä. Kyllä pitäs jotain tehdä säännöksiin et ois tasaisempaa.
Ja jotainhan ollaan tekemässä, 2022 alkaen. Tärkeimpänä ehkä tallien välisen kilpailun kannalta on kulukatto 145 miljoonaa (tämä taisi tulla jo ensi vuodeksi?). Sitten 2022 uudistuksena (näidenkin piti tulla jo 2021, mutta korona) on vähän blast from the past, kun F1 autot siirtyvät vuosikymmenten tauon jälkeen aerodynamisesti nojaamaan erityisesti maaefektiin, jonka pitäisi muiden uudistusten ohella radikaalisti leikata ns. likaista ilmaa autojen takana, eli edessä ajavan takana on paljon helpompi roikkua.
![]()
2021 F1 rules: The Key Changes Explained | Formula 1®
A bold new vision for the future of F1 has been unveiled. But what’s actually changing? Allow us to talk you through the main points…www.formula1.com
Tältä pitäisi autojen suunnilleen sitten 2022 alkaen näyttää:
![]()
Onhan FIA tehnyt jo paljon sääntömuutoksia, joilla on hidastettu mersua ja tehty muille mahdollisuutta nousta kärkeen. Muun muassa Mersun FRIC järjestelmän kielto, öljynpolton vähentäminen, 2017 ja 2019 sääntömuutokset jne. Mersu vain on yksinkertaisesti muita parempi joka osa-alueella, joten on myös pysynyt kärjessä.
Eikö se ensi kaudella tuleva kulukatto jo vähän tämän tee? Käytännössä kulut jäädytetään lähes samalle tasolle mitä köyhin talli Williams on käyttänyt rahaa viimeiset pari kautta.Mielestäni nämä jatkuvat sääntömuutokset suosivat isoja talleja... Heillä on resursseja reagoida pikkutalleja nopeammin kaikkiin muutoksiin... - Jäädytetään toviksi säännöt ja tasapuolisempi rahanjako...
Protoissa, GT:eissä, tai vaikka Indy/Nascat/V8:t tms ei ole mitään alentavaa tai väheksyttävää. Monissa piireissä arvostetumpiakin kuin vain joku F1. Suomessa nyt suuri yleisö on tyhmää ja fakkiutunut vain johonkin ykkösiin ja ralliin.
Viittaatko tällä nyt johonkin tuoreeseen haastatteluun kun vähän jäi auki. Ei tylsät kisat ole mersunkaan etu pitkällä aikavälillä (ja tässä on jo aika pitkää aikaa ollut) mutta hyväntekeväisyydelläkö sen pitäisi jotain tasoitusta muille antaa? Kyllä kaikki tallipäälliköt kuljettajiin haluaa että kaikki olisivat tasaväkisiä mutta niin että itse on kymmenyksen nopeampi.Jotenkin sapettaa tuo Toton ylimielisyys, tuntuu että se ei edes halua taistelua, vaan että F1 tehdään käytännössä 1 tallin pelikenttä, kuka tuota jaksaa silloin enää katsoa.
Jos mestaruudesta ajaa 2 kuskia niin ketä se lopulta kiinnostaa, ei varmaan ketään.
Ehkä parempi ratkaisu oiskin jäädyttää vaan mersulta kehitys ens kaudeks, niin ehkä muut sais vähän kiinni otettua ja tulis jotain oikeeta kilpailuakin kärkeen.Mahtaa Mersua naurattaa kun tietävät että autojen kehitys on jäädytetty ensi kauden loppuun saakka.
Alkaa ykköset muutenkin olla kasa roskaa, onneksi MotoGP ja Indyt toi jotain iloa tähän päivään.
Kyseessä ei ole täydellinen jäädytys, ei koske aerodynamiikkaa ja päivityksiä saa tehdä token-järjestelmän puitteissa.Ajaako F1 näillä samoilla autoilla myös ensi vuonna ilman että tekee uuden? Onko tästä tullut mitään virallista tietoa F1 sarjalta tai esim FIA:lta?
Isoin ongelma on voimayksikkö ja se on erittäin hyvin jäässä. Tätä kuvaa kun katsoo niin se on Mersu dominointia ainakin vuosikymmenen puoliväliin.Kyseessä ei ole täydellinen jäädytys, ei koske aerodynamiikkaa ja päivityksiä saa tehdä token-järjestelmän puitteissa.
![]()
How development freeze will save F1 teams money
www.motorsport.com
Minkäs teet kun muut eivät osaa rakentaa voimanlähdettä.Isoin ongelma on voimayksikkö ja se on erittäin hyvin jäässä. Tätä kuvaa kun katsoo niin se on Mersu dominointia ainakin vuosikymmenen puoliväliin.
![]()
Mielenkiintoista on se että Racing Point ja Alphatauri saa ilmaisia päivityksiä mutta Haas ja Alfa ei.
![]()
Rivals upset Racing Point, AlphaTauri get 'free' 2021 upgrades
www.motorsport.com
Edit: Aikoinaan rakastuin lajiin jossa oli äärimmilleen viety tekniikka ja kovimmat kuskit. Kauden sisällä voimasuhteet vaihtui useasti, jopa kisaviikonlopun välissä. Alkaa olla usko koetuksella kun hommaa viedään yhä kauemmas.
Merssulla on varaa kehitellä ja testailla isommalla riskillä jotain uutta, kun muilla on täysi työ yrittäessä kuroa etumatkaa umpeen.Ennemmin kannattaisi ihmetellä mikseivät muut tallit samankokoisilla budjeteillakaan kykene innovaatioihin, kuten Mersun tämän kauden poikkeuksellinen takaripustus ja DAS jne.
Eikä mikään viittaa siihen, että Mersu hallitsee tällä hetkellä voimanlähteen vuoksi. Red Bull oli Hungaroringin ensimmäisellä sektorilla, joka sisältää pari mutkaa ja kolme suoraa, lähellä Mersua ja Skyn aika-ajo analyysin perusteella suoravauhdissa jopa edellä. Mersun auto on vain hiottu kaikilta osa-alueilta niin erinomaiseksi kokonaisuudeksi ettei muilla ole jakoa. Historiaa ovat ongelmat renkaiden kulumisen kanssa ja kilpailukyvyttömyys hitailla radoilla.
Ei siinä paljoa muutaman kymmenen hevosvoiman lisäteho moottorista auta, jos Red Bullin auto on aerodynaamisesti niin epävakaa miltä se tässä hetkellä vaikuttaa. Ennemmin kannattaisi ihmetellä mikseivät muut tallit samankokoisilla budjeteillakaan kykene innovaatioihin, kuten Mersun tämän kauden poikkeuksellinen takaripustus ja DAS jne.
Motorsport.comin Italialaisen toimittajan mukaan äänimittausten perusteella Mersu on kärjessä, Honda kakkosen (-20 hp) ja Renault kolmosena (-35 hp). Ferraria ei oltu onnistuttu mittaamaan vielä tuota artikkelia julkaistaessa ja artikkelin lopussa jäädään odottamaan josko Unkarissa onnistuisi. Ei välttämättä huono väite tuo -50 hp, ottaen Hondan ja Renaultin luvut huomioon.Hughes on arvioinut että Ferrari on 50hp:tä perässä Mersua ja kädet on sidottu. Honda on vähän kysymysmerkki koska Newey on epäonnistunut aerossa.
Ihan selvää kusetusta. Viileämpi kone, parempi aero, korkeampi oktaaniluku, jos viinaa on seassa, jolloin myös lisää ennakkoa... Eiköhän tuo 50hv ole hieman vähättelyä.Viimeisinä kausilla jopa Williams ja McLaren on ollut suoranopeuksissa keulilla, se ei kerro oikeastaan mitään.
Hughes on arvioinut että Ferrari on 50hp:tä perässä Mersua ja kädet on sidottu. Honda on vähän kysymysmerkki koska Newey on epäonnistunut aerossa.
![]()
Ferrari racing to change 2021 engine around FIA directives - The Race
Ferrari is in a race against time to develop an updated power unit for the 2021 Formula 1 now its engine has been rendered uncompetitivethe-race.com
Ferrari aikoo laittaa viimeiset kortit jäähdyttimen kehitykseen koska epäillään (FIA:n Tombazis) että Mersu "vuotaa" jäähdytinnestettä moottoriin. Tästä tulee ne oudot savut ja extra tehot.