F1 Yleiskeskustelu

Audikaan ei tässä vaiheessa näytä mitenkään tukevan tallia. Saa nähdä meneekö ensi kaudelle tallin koko henkilökunta vaihtoon, miksi ihmeessä Audi haluaisi nykypossea siellä pitää.
 
Edellisistä 18 osakilpailusta (sprinttikisat mukaan laskettuna) McLaren on saanut toiseksi eniten pisteitä. Veikkauksen Supertriplasta Muut kuin kärkitallit (olisikohan 4-5 vuotta vanha vetomuoto) puuttuu kuitenkin edelleen vain Red Bull, Ferrari, ja Mercedes.

Montakohan kisaa McLarenin pitäisi voittaa että Veikkaus alkaa pitää sitä "kärkitallina"? Norris-Piastri-Alonso-tyylisillä riveillä huikeita 4,20-5,50 väliin asettuvia kertoimia lähes joka kisassa/aika-ajossa.

Voittajavedossa Bottasta voi veikata tähtitieteellisen epätodennäköisille sijoille 1, 2, 3, 4, jne, mutta toisaalta ne todennäköisimmät (etenkin aika-ajoissa) sijat 18-20 on niputettu Muu tulos -vaihtoehtoon.
 
Koska formulan rakentaminen ei ole niin helppoa kuin jotkut kuvittelevat. Toivottavasti Audi ei ole 'jotkut' sarakkeessa.
Mutta joo, kyllähän Audi tulee usean vuoden kyntämään. Saa nähdä tuleeko podium-tilojakaan ennen vuosikymmenen vaihtumista. Tosin siinä tilanteessa varmaan tehdas häippäisisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa aiemmin spekuloitiin Bottaksen seuraavaa osoitetta. Villeneuven näkemys mersulla ajavasta Bottaksesta kyllä sopisi minun makuun. Ajattelisin, että vuosi huipputallissa saattaisi myös houkutteleva tekijä häntäpään talleille jos Bottas vielä haluaa sen jälkeen uraa jatkaa. Toki tilanne ei ehkä ole täysin optimaalinen, koska sitten tulee sääntömuutokset ja Bottaksen mahdollisesti saatu näkemys huipputallin toiminnasta ei ole suoraan ehkä vietävissä häntäpään talliin.

En ehkä täysin taputtelisi niinkään, että Bottaksella ei ole mitään mahdollisuuksia Yrjöä vastaan mersulla. Kyllähän se Leevi Hämäläisellekin pystyi ajoittain kampoihin laittamaan.
 
Tuossa aiemmin spekuloitiin Bottaksen seuraavaa osoitetta. Villeneuven näkemys mersulla ajavasta Bottaksesta kyllä sopisi minun makuun. Ajattelisin, että vuosi huipputallissa saattaisi myös houkutteleva tekijä häntäpään talleille jos Bottas vielä haluaa sen jälkeen uraa jatkaa. Toki tilanne ei ehkä ole täysin optimaalinen, koska sitten tulee sääntömuutokset ja Bottaksen mahdollisesti saatu näkemys huipputallin toiminnasta ei ole suoraan ehkä vietävissä häntäpään talliin.

En ehkä täysin taputtelisi niinkään, että Bottaksella ei ole mitään mahdollisuuksia Yrjöä vastaan mersulla. Kyllähän se Leevi Hämäläisellekin pystyi ajoittain kampoihin laittamaan.
Mutta kiinnostaako Bottasta kiertää taas kaiken maailman kissanristiäisissä edustamassa ja kuunnella kun talli määrää saako olla viiksiä tai mullettia tai mitään muutakaan? Ja mitä saa harrastaa ja mitä ei? Kimillä ainakin hiersi tuo tallin määräily ja edustustilaisuuksissa ravaaminen, kun kiinnostus olisi enemmän siinä ajamisessa. Rahastakaan ei varsinaisesti ole enää Valtterilla puutetta, että iso palkkakaan ei välttämättä motivoi samalla tavalla kuin uran alkupuolella.
 
Eikös Toto rajannut Valtterin ulos spekuloinneista jo jossain. Sanoi että talli keskittyy nuoriin kuskeihin. Ei sillä etteikö tuossa lajissa ole usein sanottu jotain ja tehty toisin.
 
Eikös Toto rajannut Valtterin ulos spekuloinneista jo jossain. Sanoi että talli keskittyy nuoriin kuskeihin. Ei sillä etteikö tuossa lajissa ole usein sanottu jotain ja tehty toisin.
Aiemmin keväällä muistaakseni sanoi tai vihjasi, että ehdokkaat on rajattu suunnilleen kahteen kuskiin. Silloisessa tilanteessa oli varmaan helppo spekuloida, että noi kaksi on Antonelli ja Sainz (muistaakseni?). Toto varmasti tietää enemmän kuskien tilanteesta kuin me, mutta voihan olla että kevään jälkeen on käynyt ilmi, että kannattaa tarkastella edelleen muitakin vaihtoehtoja. Siis vaikka siitä syystä, ettei Antonelli pääse vielä ykkösiin, Sainz katselee muualle, jne.

Bottaksen puolesta arvotut perusteet on kyllä ihan järkeviä ja loogisen kuuloisia, mutta pidän kyllä vielä jäät hatussa ettei tarvitse pettyä. Kiva huhu/spekulaatio joka tapauksessa.
 
En tiiä näkyykö tämä oikein täällä, mutta hauska pätkä Strollista tekemässä videota someen kun Alonso rullaa paikalle rollaattorillaan:

 
En kyl tiiä miksi tällainen video on ollut edes tarpeen tehdä. Toki Hamiltonilla mestaruuksia riittää, mut että GOAT? Ei kyl minun kirjoissa sitä ole vielä ollut. Yks parhaimmista varmasti, vaikee vastaankaan väittää.

Jos rajataan nykyformuloihin (~2000 eteenpäin?), nii silloinki Schumin laittaisin eelle ja jopa Kimiki olis tosi korkeella vain yhdestä mestaruudesta huolimatta. Vettel oli kans iha yhtä kova. Verstappen on kans liittynyt joukkoon ja jää nähtäväksi hänenki osaltaan.

Kyl mun mittareilla pitää useammassa kuin yhdessä tallissa taistella mestaruudesta ja/tai ottaa voittoja ennenkuin aletaan vuohista puhumaan.

e: unohtu, että Mclanerillahan Hamilton tosiaan taisteli ja voittikin mestaruuden :thumbsup: Ehkäpä siis GOAT alkaa olla ansaittua aprikointia. Ferrarilla jos mestaruuden ottaa, nii on silloin viimeistään yksi historian ehdottomista suuruuksista.

 
Viimeksi muokattu:
En kyl tiiä miksi tällainen video on ollut edes tarpeen tehdä. Toki Hamiltonilla mestaruuksia riittää, mut että GOAT? Ei kyl minun kirjoissa sitä ole vielä ollut. Yks parhaimmista varmasti, vaikee vastaankaan väittää.

Jos rajataan nykyformuloihin (~2000 eteenpäin?), nii silloinki Schumin laittaisin eelle ja jopa Kimiki olis tosi korkeella vain yhdestä mestaruudesta huolimatta. Vettel oli kans iha yhtä kova. Verstappen on kans liittynyt joukkoon ja jää nähtäväksi hänenki osaltaan.

Kyl mun mittareilla pitää useammassa kuin yhdessä tallissa taistella mestaruudesta ja/tai ottaa voittoja ennenkuin aletaan vuohista puhumaan.

e: unohtu, että Mclanerillahan Hamilton tosiaan taisteli ja voittikin mestaruuden :thumbsup: Ehkäpä siis GOAT alkaa olla ansaittua aprikointia. Ferrarilla jos mestaruuden ottaa, nii on silloin viimeistään yksi historian ehdottomista suuruuksista.



No onhan se nyt yks parhaimmista koskaan, mutta vaikeahan noita arvioida ku auto loppujen lopuks ratkaisee
 
No onhan se nyt yks parhaimmista koskaan, mutta vaikeahan noita arvioida ku auto loppujen lopuks ratkaisee
Kuten viestissäni mainitsinkin. Mut goat eli paras koskaan on oma juttunsa. Varsinki vanhemmat ykköset sotkee juttuja ja mielellään pilkon vanhat omaksi sarjakseen ellei sit tosiaan nykyformuloilla napsi kolmella eri autolla mestaruuksia erojen ollessa hiuksen hienoja.

Kimin nostin tossa viestissäni, koska on voittoja ottanut kolmella autolla ja taistellut mestaruudesta kahdella autolla. Vaihtoehtotodellisuudessa ehkä Lotuksellaki olisi mestaruudesta taistellut, kunnes tuli rengassääntöihin muutos. Mut hän on legenda siltikin, ei goat kuite sentää.
 
Viimeksi muokattu:
No onhan se nyt yks parhaimmista koskaan, mutta vaikeahan noita arvioida ku auto loppujen lopuks ratkaisee
Jostain luin että Eddie Jordan, joka on ajattanut sekä Sennaa, että molempia Schumeja, rankkasi Verstappenin heidänkin edelle.

Mulle Hamilton on about tasoa Graham Hill. Erinomainen kuski, mutta paljon on ollut myös onnea matkassa.
 
Jostain luin että Eddie Jordan, joka on ajattanut sekä Sennaa, että molempia Schumeja, rankkasi Verstappenin heidänkin edelle.

Mulle Hamilton on about tasoa Graham Hill. Erinomainen kuski, mutta paljon on ollut myös onnea matkassa.
Eddie Jordan lähti F1:n sisäpiiristä 20 vuotta sitten eli aikaa ennen kuin Alonso oli voittanut yhtään mestaruutta...
 
Jostain luin että Eddie Jordan, joka on ajattanut sekä Sennaa, että molempia Schumeja, rankkasi Verstappenin heidänkin edelle.
Sama se sille. Katotaan nyt ensin, ku edes jollain toisella autolla pärjää. Red Bullilla on kyntensä näyttänyt, mut vielä on matkaa suuruuksien rinnalle.
 
Mikä taho tuota Antonellia väkisin yrittää F1 tuoda kun F2 tulokset ei anna mitään osviittaa että olis asiaa F1 puolelle vielä yhteen kahteen kauteen ainakaan?

Eikä varmaan nuorelle kuljettajallekaan tee hyvää tämmöinen etukäteishype ja valtavat paineet ja odotukset
 
Mikä taho tuota Antonellia väkisin yrittää F1 tuoda kun F2 tulokset ei anna mitään osviittaa että olis asiaa F1 puolelle vielä yhteen kahteen kauteen ainakaan?


Joskus kyselin samaa ja vastaus taisi olla että Antonellin managerit luo keinotekoisesti hypeä. Helppohan tuota F1-mediaa varmaan on hyväksikäyttää, riittää kun saa yhden F1 - "toimittajan" kirjoittamaan nettiin jotain huuhaata niin sen jälkeen MTV, IS, IL ja miljoona muuta paskamediaa toistaa sen sellaisenaan.
 
Jostain muistelen lukeneeni, että Antonelli olisi ollut simulaatioissa jo Russellia nopeampi. Yritin googlettaa, että mistä uutisesta tuon luin mutta äkkiseltään en löytänyt. Mikäli tuo nyt pitää paikkansa, niin kyllä kai sekin jotain kertoo.

Muistelen myös Toton myöntäneen jossain että hypetys ei ole hyväksi Antonellille. Luulenpa että asiaa lähellä olevat tietää Antonellin kyvyistä enemmän kuin me ja luulisi heillä olevan tiedossa jotain sellaista näyttöä josta suurempi yleisö ei tiedä. Tuskinpa tallipäälliköt kuitenkaan sillä tasolla ovat että pelkän hypetyksen takia jonkun nostaisi kuskiksi. Talentti ja raha kai siellä yleensä painaa.

Saa nähdä. Itse toivotan Antonellin ihan tyytyväisenä Williamsille ensi vuodeksi mikäli se tarkoittaa sitä, että Bottas saa vuoden johtotähden ratissa. Pitää katsoa, että löydänkö jutuilleni lähdettä kun pääsen koneen ääreen. Sitä ennen ottakaa suolan kanssa
 
Jostain muistelen lukeneeni, että Antonelli olisi ollut simulaatioissa jo Russellia nopeampi. Yritin googlettaa, että mistä uutisesta tuon luin mutta äkkiseltään en löytänyt. Mikäli tuo nyt pitää paikkansa, niin kyllä kai sekin jotain kertoo.
Eu kyllä kerro juuri mitään. "Kuka tahansa" nojatuolikuski voi kehittyä ajopeleissä hyvälle tasolle, ja lahjakkaat sitten varsinaisissa simulaatioissa, mutta eipä tälläkään oikean rata-ajon kanssa ole hirveästi tekemistä.
 
AS:n foorumilla ainakin joku tuota kertoili. Tosin taisi sanoa myös että nuo tiedot olisivat Italian suunnalta eli vähän suolaa voi tarvita.
 
mutta eipä tälläkään oikean rata-ajon kanssa ole hirveästi tekemistä.
Jann Mardenborough on eri mieltä. :) Tuli vaan mieleen, kun juuri eilen katsoin tuon Gran Turismo leffan.
Mutta ei kyllä Antonelli vaikuta miltään Verstappenin kaltaiselta superlahjakkuudelta. Paineet on Mersulla varmasti kovat saada autoon joku josta tulee kansainvälinen supertähti. Russellista ei taida siihen hommaan olla. Olisi mielenkiintoista nähdä Bottas ja Russell vääntämässä nyky Mersulla.
 
Eiköhän nuo scouttaajat katso muutakin kuin tuloksia wikipediasta. Eihän Verstappenillakaan ollut paljon muuta näyttöä kuin kolmossija F3-sarjasta mutta niin vaan se ilmiömäinen lahjakkuus sieltä bongattiin ja vietiin suoraan ykkösiin.
 
...mutta eipä tälläkään oikean rata-ajon kanssa ole hirveästi tekemistä.
Ei ehkä aiemmin, mutta nykyään alkaa olla aika lähellä. Kävin kymmenisen vuotta sitten kokeilemassa F3-autoa ja sitä varten treenasin rFactorilla ja modatulla ratilla (mm. tuplatehot force feedbackiin), ja sillä setupilla oli yllättävän lähellä varsinaisen kokemuksen kanssa. Auto tuntui heti omalta ja pystyi vetämään äärirajoille oikeastaan jo ensimmäisen kierroksen jälkeen. Ainoastaan vaihteiden kanssa oli vähän hässäkkää kun rattivaihteiden sijaan olikin vipu.
 
Ei ehkä aiemmin, mutta nykyään alkaa olla aika lähellä. Kävin kymmenisen vuotta sitten kokeilemassa F3-autoa ja sitä varten treenasin rFactorilla ja modatulla ratilla (mm. tuplatehot force feedbackiin), ja sillä setupilla oli yllättävän lähellä varsinaisen kokemuksen kanssa. Auto tuntui heti omalta ja pystyi vetämään äärirajoille oikeastaan jo ensimmäisen kierroksen jälkeen. Ainoastaan vaihteiden kanssa oli vähän hässäkkää kun rattivaihteiden sijaan olikin vipu.
Ehkä puitteiltaan ja tuntumaltaan juu, mutta se suurin ero tuleekin että tuosta puuttuu se aito vaaran tunne, ja riskejä pystyy ottamaan simussa ihan eri tavalla kuin oikeassa elämässä. Veikkaan että Valtterikin yrittäisi simussa ohituksia herkemmin...
 
Ehkä puitteiltaan ja tuntumaltaan juu, mutta se suurin ero tuleekin että tuosta puuttuu se aito vaaran tunne, ja riskejä pystyy ottamaan simussa ihan eri tavalla kuin oikeassa elämässä. Veikkaan että Valtterikin yrittäisi simussa ohituksia herkemmin...
Rata-autoilussa vaarantunne on vähän monimutkaisempi asia. Ei sitä tule ajateltua. Lähinnä sitä haluaa välttää onnettomuudet siksi, että pääsisi mahdollisimman nopeasti maaliin. Toki onnettomuuksien välttäminenkin kuuluu ihmisen perusvaistoihin, mutta kilpailutilanteessa se ei enää ole dominoiva ajatus. Poikkeuksiakin tietysti on, kuten Lauda, joka oppi tunnevapaan rationaalisen riskienhallinnan vasta Nürburgringin onnettomuuden myötä.

Mutta joo, tuo simulaattorien ja ratakokemuksen yhdistyminen kyllä näkyy negatiivisessa mielessä nykyisessä skenessä. Nuoremmat kuskit näyttävät luulevan, että elämä on videopeliä. En tykkää tuosta kehityssuunnasta ollenkaan.
 
AS:n foorumilla ainakin joku tuota kertoili. Tosin taisi sanoa myös että nuo tiedot olisivat Italian suunnalta eli vähän suolaa voi tarvita.

Se oli Italialainen "seiska-päivää" tyyppinen lehti jossa kerrottiin Antonellin ajaneen Mersun testeissä nopeamman kierrosajan kuin Russel. Tuo testi ajettiin siis Silverstonessa joskus toukokuun lopussa.

Mitä tuohon Antonellin hypeen tulee niin kuten @Antw tuossa ylempänä mainitsi, että ei se kyllä nuorelle kuskille hyvästä ole(tai voi toki ollakin kuka tietää). Eikös sieltä Ferrarin suunnalta kommentoitu Taposen urasta, että nyt mennään ihan rauhassa eikä ole kiirettä. Taponen on pari kuukautta Antonellia nuorempi.
 
Jann Mardenborough on eri mieltä. :) Tuli vaan mieleen, kun juuri eilen katsoin tuon Gran Turismo leffan.
Mutta ei kyllä Antonelli vaikuta miltään Verstappenin kaltaiselta superlahjakkuudelta. Paineet on Mersulla varmasti kovat saada autoon joku josta tulee kansainvälinen supertähti. Russellista ei taida siihen hommaan olla. Olisi mielenkiintoista nähdä Bottas ja Russell vääntämässä nyky Mersulla.
Eipä tietenkään tiedetä, miten Mersun autot nykyisellään istuisi Bottaksen käteen, mutta ainakin katsoessa Russellin ja Hamiltonin välistä tulosta tuntuu siltä, että ei se helppoa olisi laittaa Russellille kampoihin. Vaikka toisaalta aika-ajoissa Bottas onkin usein ollut hyvä.

No mutta eiköhän tässä seuraavien viikkojen aikana jo jotain tiedetä. Ainakin Bottas itse sanoi toivovansa ja koittavansa saada asian maaliin hyvissä ajoin ennen kesätaukoa.
 

Tavallaan toivoisin Neweyn menevän Ferrarille. Voisi olla hyväkin asia, jos pitkästä aikaa voittaisivat mestaruudet. Aston Martinin touhu kuulostaa hieman siltä, että siellä ollaan isolla rahalla tekemässä Red Bull v2. Hondan moottorit tulossa, Neweytä houkutellaan talliin ja eiköhän myös Verstappenia. Jos kaikki nuo tapahtuvat niin taitaa kausi 2026 olla samaa meinikiä kuin 2023 mutta tallin nimi vain muuttui.
 
Tavallaan toivoisin Neweyn menevän Ferrarille. Voisi olla hyväkin asia, jos pitkästä aikaa voittaisivat mestaruudet. Aston Martinin touhu kuulostaa hieman siltä, että siellä ollaan isolla rahalla tekemässä Red Bull v2. Hondan moottorit tulossa, Neweytä houkutellaan talliin ja eiköhän myös Verstappenia. Jos kaikki nuo tapahtuvat niin taitaa kausi 2026 olla samaa meinikiä kuin 2023 mutta tallin nimi vain muuttui.
No ei se nyt sitä tarkoita että mestaruus heti tulis. Vanha kääpä kuitenkin
 
Eihän suomessa toimittajat oikeasti tiedä moottoriurheilusta hevon paskaa, pelkkiä pellejä koko porukka.
 
Eihän suomessa toimittajat oikeasti tiedä moottoriurheilusta hevon paskaa, pelkkiä pellejä koko porukka.
Melkoinen yleistys. Kyl meillä on iha moottoriurheilusta perilläki olevia toimittajia. mm. erityismainintana Turun Sanomien Heikki Kulta, joka tosin taitaa olla jo parhaat aikansa f1-toimittajana nähnyt, ku kaikki me vanhennumme.
 
On vain kovin rajallista tuo, minkähän verran Kultakin tuntee vaikka jenkkien sarjoja vai vaikka aussien Supercarseja. Suomessa ei ole yhtään koko autourheilukentää tuntevaa toimittajaa.
 
On vain kovin rajallista tuo, minkähän verran Kultakin tuntee vaikka jenkkien sarjoja vai vaikka aussien Supercarseja. Suomessa ei ole yhtään koko autourheilukentää tuntevaa toimittajaa.
Kuka hullu kaikkea ehtis ees seuraan? Varsinkaan, ku turha tehä juttuja sarjoista, jota "99%" suomalaisista ei seuraa. Sie nyt vaa väkisin tahot pysyä tossa, että toimittajat ei mukamas osais aluettaan. Edelleenki, ku haukuit koko suomen median tän suhteen enkä siis puhu pelkästää iltiksestä, jolla nyt oli vaa perus klikkihuoraus otsikossa, joka tuskin myöskään toimittajan syytä on.
 
Antonellista sellainen kommentti että Verstappen ajoi ensin 3 kautta Toro Rossolla ja sen jälkeen 5 kautta RB:llä kunnes otteet oli top 3. Onko Mersulla/Totolla varaa tai kärsivällisyyttä siihen että Antonelli on tallissa mukana puoli vuosikymmentä kunnes nähdään se iso potentiaali?

Hauska yksityiskohta, Antonellin managerifirman Minardi managementin kovimmat kuskit on Latifi ja Pastor Maldonado :wtf:
 
Viimeksi muokattu:
Antonellista sellainen kommentti että Verstappen ajoi ensin 3 kautta Toro Rossolla ja sen jälkeen 5 kautta RB:llä kunnes otteet oli top 3. Onko Mersulla/Totolla varaa tai kärsivällisyyttä siihen että Antonelli on tallissa mukana puoli vuosikymmentä kunnes nähdään se iso potentiaali?

Hauska yksityiskohta, Antonellin managerifirman Minardi managementin kovimmat kuskit on Latifi ja Pastor Maldonado :wtf:
Eihän Verstappen ajanut kuin yhden kauden toro rossolla ja kesken toka kauden vaihtoi red bullille ollen viides mm pisteissä ja saaden eka voiton. :confused: :confused:
Autostahan tuo top3 on enemmän ollut kiinni kuin kuljettajasta.
 
Eihän Verstappen ajanut kuin yhden kauden toro rossolla ja kesken toka kauden vaihtoi red bullille ollen viides mm pisteissä ja saaden eka voiton. :confused: :confused:
Autostahan tuo top3 on enemmän ollut kiinni kuin kuljettajasta.
Eikä Verstappen lahjakkuudetaan huolimatta ollu pitkään kovin kypsä kaveri. Toilaili, kolaroi ja vitutti muita kuskeja pitkän aikaa. Kimiki tais perkelettä (ainaki pään sisällä) hänestä mainita. Jos jotain vertailua, nii muuan Rovanperä rallin puolella iha päinvastainen nuori herrasmies, jolla menestys ei näytä menevän päähän.
 
Eikä Verstappen lahjakkuudetaan huolimatta ollu pitkään kovin kypsä kaveri. Toilaili, kolaroi ja vitutti muita kuskeja pitkän aikaa. Kimiki tais perkelettä (ainaki pään sisällä) hänestä mainita. Jos jotain vertailua, nii muuan Rovanperä rallin puolella iha päinvastainen nuori herrasmies, jolla menestys ei näytä menevän päähän.
Näen asian täsmälleen samoin, mutta en vielä tiedä mitä olen mieltä tästä Rovanperän välivuodesta parin mestaruuden jälkeen. Hattu oli jo päästä, mutta laitanko sen naulakkoon vai takaisin päähän?
 
Eihän Verstappen ajanut kuin yhden kauden toro rossolla ja kesken toka kauden vaihtoi red bullille ollen viides mm pisteissä ja saaden eka voiton. :confused: :confused:
Autostahan tuo top3 on enemmän ollut kiinni kuin kuljettajasta.
Totta, ajoi vain yhden täyden kauden Toro rossolla. Pointti oli se että hänelläkin otti pitkän ajan päästäkseen tasolle joka vaaditaan top 3 talliin. Autosta kyllä mutta se tallikaveri pitää lyödä päivästä 1 lähtien.
 
Miten se vanhuus siihen vaikuttaa jos pää pelaa ?

No tuskin pelaa entiseen malliin

Melkoinen yleistys. Kyl meillä on iha moottoriurheilusta perilläki olevia toimittajia. mm. erityismainintana Turun Sanomien Heikki Kulta, joka tosin taitaa olla jo parhaat aikansa f1-toimittajana nähnyt, ku kaikki me vanhennumme.

En kyllä ymmärrä mistä Heikki maineensa saanut. Eihän se ymmärrä lajista tuon taivaallista
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom