F1 Yleiskeskustelu

Järkevintähän tuo mersullekin olisi vain antaa sainzille se parin vuoden soppari. Ei sieltä mitään huippulupausta vielä ainakaan ole tulossa ajamaan.
 
Toki Totolla olisi se "oma" mies eli Bottas siinä myös hollilla.

Kyllähän Bottas varmasti on myös harkinnassa mutta saa tuossa jotain mielenkiintoista tapahtua, että toteutuisi. Sainz ja Antonelli ne ensisijaiset vaihtoehdot ovat mutta jälkimmäinen taitaa tipahtaa puuttuvien näyttöjen vuoksi pois vaikka hänen vuokseen tässä on kai emmitty. Vähän ihmettelisin mikäli Sainz ei valitsisi Mersua. Muilta talleilta on jo kait tarjoukset tehty.

Bottakselle sinänsä toivoisi paikkaa mistä tahansa muualta kuin Haasilta. Onneksi tällä hetkellä vaikuttaisi, että siihen ei tarvitse tyytyä. Eiköhän Williamsilla ja Alpinella ole kiinnostusta Bottaksen suuntaan. Kunhan nyt vain Sainz saisi päätöksensä aikaan niin saataisiin loputkin paikat kiinniteltyä.
 
Ainakin kaikenlaisilla F1-fanitileillä on tänä vuonna hauskaa, kun voi huhujen kanssa lähteä kuinka laukalle tahansa. Viimeisimmissä, joihin törmäsin, Ricciardoa vietiin sekä Williamsille että jopa kesken kuluvan kauden Perezin paikalle Red Bullille.

Vähän kyllä yllätyn, jos Sainzille ei Mersun paikka kelpaa.
 
Sanoi jo aiemmin ettei vuoden sopimuksella lähde mersulle. Pitää saada pidempi
Haas voisi Sainz saada pitkän diilin
Juuri Iltapaska spekuloi Bottakseen liittyvässä uutisessa näin:


F1-sarjan autoja koskevat säännöt muuttuvat kaudeksi 2026, joka vaikuttaa Autosportin mukaan suuresti kuljettajien strategiaan neuvotteluissa tallien kanssa.

Autosport kertoo, että valtaosa markkinoilla vapaana olevista kuskeista haluaa vain lyhyen sopimuksen, koska he haluavat nähdä mikä talleista olisi kenties vahvoilla ja kilpailukykyinen uusiin autoihin siirryttäessä.




 
Vai Sainz Alpinelle? No anyway, Bottas saa viimeisen vapaan penkin, jos niitä sattuu jäämään.

Haas nyt lienee noista vapaista paikoista huonoin ja Oconin voisi kuvitella olevan vapaista kuskeista vähiten haluttu niin näiden yhdistelmä vaikuttaa luonnolliselta. Mercedes, Alpine, Sauber/Audi ja Williams ovat kaikki parempia vaihtoehtoja. Sainz valitsee ekana ja tod.näk. Bottas tokana niin ei tuossa viimeiseksi jää.
 
Saapa nähdä kuinka tässä nyt sitten viimein käy. Aika paljon liikkuvia osia kuskimarkkinoilla. Jos Perez ammutaan Bullilta ulos kesken kauden, niin voisiko Sainz olla heille vaihtoehto? Omaan nenään alkaa haiskahtaa siltä, että Sainzin sopimusuutisia saadaan vielä odotella tovi. Isukki Sainz ja Verstappen eivät kyllä tule keskenään toimeen yhtään joten voi olla liian kaukaa haettua.

Tietysti jos Mersu saa nyt loppukaudeksi auton kiitämään, niin Max voisi innostua siirrosta sinne. Sitten voisi olla Sainz kova sana Bullille.

Turhaahan tämä kaikki spekuloiminen tavallaan on, mutta kai se omalla kohdalla kuuluu tähän F1 viihteeseen :D
 
Perez ulos ja Zou tilalle. Tulokset pysyy vähintäänkin samana ja Max on tyytyväinen kun ei kukaan tallin sisällä uhkaa.
päälle vielä Kiinan miljoonat ja kaupantekijäisiksi vielä Red Bullille oma maskotti pandakarhu lainaan.
 
Teoriassa voi mutta oikeasti ei voi koska ne menettää kymmenien miljoonien sponsorit. Sitten jonkun pitää kaivaa kuvetta.

Kyllä ne jonku verran kuvetta menettää myös siinä tapauksessa jos tulee valmistajien pisteissä vaikka hopealle. Joku arvio oli pikaisella kuukkeloinnilla 10 miljoonaa ykösen ja kakosen välillä. Plus tietysti muut vaikutukset. Toki Perezin potti taitaa tosiaan olla kymmenissä miljoonissa.
 
F1:n traileri julkaistiin juuri.



Näyttää noi Maverickissa käytetyt kamerat tekevän ihan hyvää jälkeä näin lyhyen pätkän perusteella.
 
Kyllä ne jonku verran kuvetta menettää myös siinä tapauksessa jos tulee valmistajien pisteissä vaikka hopealle. Joku arvio oli pikaisella kuukkeloinnilla 10 miljoonaa ykösen ja kakosen välillä. Plus tietysti muut vaikutukset. Toki Perezin potti taitaa tosiaan olla kymmenissä miljoonissa.
Racing point vuosina puhuttiin 30 miljoonasta. Veikkaan että nykyiset sponssit Disney, Telcel, Mobil, Claro, Nescafé, ja KitKat tuo kymppejä enemmän tallille. Tässä joku MM-sijan miljoonat on taskurahoja.

+ näkyvyys meksikossa ja latinalaisessa amerikassa.
avsvy8fbaj581.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Huumerahaa varmaan käytännössä kaikki mitä meksikosta tulee. Joko suoraan tai välikäden kautta.
 
Avokadot oli ainakin jossain vaiheessa kartellin kiinnostuksen alla, mut joo ei kuulu tähän aiheeseen. Toivottavasti Perez saa hommat skulaamaan.
 
Racing point vuosina puhuttiin 30 miljoonasta. Veikkaan että nykyiset sponssit Disney, Telcel, Mobil, Claro, Nescafé, ja KitKat tuo kymppejä enemmän tallille. Tässä joku MM-sijan miljoonat on taskurahoja.

+ näkyvyys meksikossa ja latinalaisessa amerikassa.
avsvy8fbaj581.jpg

Jep, kyllä tuossakin varmaan on perää. Mietin vain että ymmärtääkseni Red Bullin budjetti oli ennen Perezin saapumista jossain 300-350 miljoonan euron välimaastossa. Sitten tuli se budjettikatto ja eikös ne nyt ole jossain 120 miljoonan paikkeilla(?) Luulisi, että Red Bullilla ei ainakaan rahasta ole asiat kiinni nyt sitten. Ehkä siellä ne markkinointisyyt painaa taustalla.

Tällaista huhua kuitenkin pukkaa:

Sources have suggested that Red Bull has the right to terminate Perez’s contract if he falls more than 100 points behind Verstappen at key points of the championship – which are the summer break and the end of the season.


Edit: Varmasti tuo tipahtaminen hopealle valmistajien pisteissä Red Bullille olisi taloudellisesti kuitenkin isompi paukku kuin vain sen 10 miljoonaa. Varmasti sillä tallimestaarudellakin on markkinaarvoa.
 
Jep, kyllä tuossakin varmaan on perää. Mietin vain että ymmärtääkseni Red Bullin budjetti oli ennen Perezin saapumista jossain 300-350 miljoonan euron välimaastossa. Sitten tuli se budjettikatto ja eikös ne nyt ole jossain 120 miljoonan paikkeilla(?) Luulisi, että Red Bullilla ei ainakaan rahasta ole asiat kiinni nyt sitten. Ehkä siellä ne markkinointisyyt painaa taustalla.

Tällaista huhua kuitenkin pukkaa:

Sources have suggested that Red Bull has the right to terminate Perez’s contract if he falls more than 100 points behind Verstappen at key points of the championship – which are the summer break and the end of the season.


Edit: Varmasti tuo tipahtaminen hopealle valmistajien pisteissä Red Bullille olisi taloudellisesti kuitenkin isompi paukku kuin vain sen 10 miljoonaa. Varmasti sillä tallimestaarudellakin on markkinaarvoa.

Tiukan budjettikaton vuoksi Perez on tallille entistä tärkeämpi, sillä hänen sponsorien huhutaan maksavan Max Verstappenin palkan (kts. alla oleva lainaus):

Ei sillä ole väliä. Perezin sponsorit maksaa Verstappenin liksan eli Red Bull tarvitsee Sekoa.




En kiellä etteikö Perez kroonisesti alisuorittaisi tällä hetkellä, mutta ei Red Bullin autokaan ole enää nopein. Max joutuu ajamaan kyynerpäät ulkona jo pelkästään päästääkseen palkintopallille. Vastaavaa vääntöä ei ole nähty sitten vuoden 2021.
 
Tuskin se Pereziin mahdollisesti liitettyjen sponsorisopimustenkaan päättyminen olisi niin murhaavaa Red Bullille. Eivätköhän he ole suhteellisen hyvässä asemassa mainospaikkojen myynnissä. Toki negatiivisia kysymysmerkkejä on ollut tallin sisäisten ristiriitojen kanssa, eikä suorituskyvystäkään ole enää varmuutta uusien sääntömuutosten koittaessa.
 
Bottakselle sopisi kyllä hyvin Williamssilta ajopaikka.
Ei pystyisi enään tippumaan ekalla kierroksella kuin korkeintaan yhden sijan koska lähtisi joka kisaan viimeisestä tai toiseksi viimeistä ruudusta.
Olisi kyllä helppoa rahaa Bottakselle ku ei tarvitse yrittää enää edes sen vertaa mitä Sauberilla.
Ykkösmutkaanki saa mennä ihan rauhassa ja ei tule 4 autoa ohi jarrutuksessa :D
 
En usko redbullin katselevan perezin suorittamista kuin korkeintaan vuoden loppuun jos ei ala tasaisesti vähintään top 8 sijoituksia ajelemaan. Ei tämä nyt brändillekään kovin hyvää mainosta ole. Korvaajana oikeastaan haluaisin nähdä lawsonin vaikka näytöt on aika vähäiset.
 
Bottakselle sopisi kyllä hyvin Williamssilta ajopaikka.
Ei pystyisi enään tippumaan ekalla kierroksella kuin korkeintaan yhden sijan koska lähtisi joka kisaan viimeisestä tai toiseksi viimeistä ruudusta.
Olisi kyllä helppoa rahaa Bottakselle ku ei tarvitse yrittää enää edes sen vertaa mitä Sauberilla.
Ykkösmutkaanki saa mennä ihan rauhassa ja ei tule 4 autoa ohi jarrutuksessa :D
Mitäköhän formuloita olet katsonut tällä kaudella jos luulet että Williams on downgrade Sauberiin verrattuna. Albon mm. ollut aika-ajojen top kympissä kolme kertaa tällä kaudella ja sillä on jopa pisteitä toisin kuin Sauberin kuskeilla.

Logan Sergeant Valtterin edellä tämän kauden sijoituksissa ;)
 
Mitäköhän formuloita olet katsonut tällä kaudella jos luulet että Williams on downgrade Sauberiin verrattuna. Albon mm. ollut aika-ajojen top kympissä kolme kertaa tällä kaudella ja sillä on jopa pisteitä toisin kuin Sauberin kuskeilla.

Logan Sergeant Valtterin edellä tämän kauden sijoituksissa ;)
Ero on siinä että Albon osaa ajaa :)
Bottas Albonin tilalle nii pistesarake näyttäis nollaa.
Bottas pärjää ainoastaan aika-ajoissa jotenkin kun ei tarvitse taistella muita vastaan.
Sitte kun lähtövalot sammuu nii Bottaksesta ei ole enää mihinkään.
Minusta Bottas pitäisi korvata jollaki nälkäisemmällä kuskilla jolla ei pelota taistella sijotuksista eikä ottaa riskejä.
 
Ero on siinä että Albon osaa ajaa :)
Bottas Albonin tilalle nii pistesarake näyttäis nollaa.
Bottas pärjää ainoastaan aika-ajoissa jotenkin kun ei tarvitse taistella muita vastaan.
Sitte kun lähtövalot sammuu nii Bottaksesta ei ole enää mihinkään.
Minusta Bottas pitäisi korvata jollaki nälkäisemmällä kuskilla jolla ei pelota taistella sijotuksista eikä ottaa riskejä.
Siis mikä vastaus tuohon kysymykseen oli? Onko Williams huonompi auto kuin Sauber sun mielestä?
 
Tiukan budjettikaton vuoksi Perez on tallille entistä tärkeämpi, sillä hänen sponsorien huhutaan maksavan Max Verstappenin palkan (kts. alla oleva lainaus):





En kiellä etteikö Perez kroonisesti alisuorittaisi tällä hetkellä, mutta ei Red Bullin autokaan ole enää nopein. Max joutuu ajamaan kyynerpäät ulkona jo pelkästään päästääkseen palkintopallille. Vastaavaa vääntöä ei ole nähty sitten vuoden 2021.

En täysin ymmärrä nyt logiikkaa että kun menot on pienemmät niin sponsoritulot on entistä tärkeämmät? Ennen budjettikattoa ja Pereziä Red Bull laittoi ilmeisesti noin 65 miljoonaa euroa omaa rahaa talliin vuodessa. Loput sadat miljoonat tuli sponsoreilta. Jos sponsoripotti on ollut tuota luokkaa ennen Perezin tuloa talliin niin luulisi niiden pärjäävän nykyäänkin ilman kartellirahaa. :D

Kuskien palkathan ei kuulu budjettikaton alle.. Ja oliko myös että kolmen parhaiten palkattua tallin työntekijää(?)
 
Bottas ja Bottas.

On se vaan niin melenkiintoista kun jaksetaan uskoa Bottaksen saavan F1:sistä vielä tallipaikan ensi kaudeksikin.
En näe yhtäkään syytä miksi.
Mies on erittäin kokenut ja suhteellisen nopea kuskikin, kun sille päälle sattuu.
Mutta kuten on nähty, ainakaan hänen kohdallaan ei tuosta pitkästä kokemuksesta ole juurikaan mitään hyötyä.
Jos puhutaan auton kehittämisestä tai pitkän kokemuksen tuoneesta taktisesta osaamisesta, niin näytöt on todella vähissä.
Jatkuvasti vuodesta toiseen voi vaan hämmästellä miten ihmeessä sillä on todella usein väärät renkaat alla ja varikkopysähdykset taktisesti väärään aikaan. Eikös tuollaisella kokeneella konkarilla pitäisi olla itselläänkin jo jotain sananvaltaa noihin asioihin vai miksi tuollaisia sitten yleensä palkataan, kun uusia nuoria saa lähes ilmaiseksi. Tuskin sponsorirahan takia ainakaan Bottaksen tapauksessa.
Puhumattakaan myös jatkuvasti epäonnistuvista lähdöistä ja ohittamisen vaikeudesta, sekä ainakin ulospäin näyttävältä haluttomuudelta taistella sijoituksista edes jollain tasolla.

Kuvaavaa arvostuksesta Sauberilla lienee tuo, miten Bottakselle itselleen kerrotaan jatkon olevan lähes sovittu, mutta palkataan Hulkenberg. Ja tämä siis Bottaksen omin sanoin täytenä yllätyksenä.
Vaikeaa nähdä mitä lisäarvoa Valtteri toisi millekään muullekaan häntäpään tallille.

Positiivista taas sen sijaan oli, että totesi jatkavansa F1 uransa jälkeenkin ajamista. Esim. IndyCar olisi varmasti hyvä paikka ja siellä olisi vielä paljon saavutettavaa, kuten vaikkapa Indy 500 voitto.
Tasohan tuolla ei mikään mahdoton ole, kun siellä kympin sakissa ajelee vanhat F1-suuruudet Ericsson ja Grosjean, sekä pohjolan pojat Rosenqvist ja kumppanit.
Ei varmasti helppoa, mutta mahdollista.
 
Siis mikä vastaus tuohon kysymykseen oli? Onko Williams huonompi auto kuin Sauber sun mielestä?
En osaa sanoa kumpi on nopeampi auto.
Sauberilla ei ole tällä hetkellä yhtään nopeaa kuskia ja Williamssilla on Albon jota itse pidän ainakin suht hyvänä kuskina.
Eli on ihan sama ajaako Bottas Sauberilla vai Williamssilla nii pistesarake olisi todennäköisesti 0.
Hankala saada pisteitä jos et uskalla/osaa ohittaa, et uskalla ajaa ekaan mutkaan, ottaa minkäälaista riskiä edes taktiikan suhteen jne.
 
Jatkuvasti vuodesta toiseen voi vaan hämmästellä miten ihmeessä sillä on todella usein väärät renkaat alla ja varikkopysähdykset taktisesti väärään aikaan. Eikös tuollaisella kokeneella konkarilla pitäisi olla itselläänkin jo jotain sananvaltaa noihin asioihin vai miksi tuollaisia sitten yleensä palkataan, kun uusia nuoria saa lähes ilmaiseksi.
Hankala saada pisteitä jos et uskalla/osaa ohittaa, et uskalla ajaa ekaan mutkaan, ottaa minkäälaista riskiä edes taktiikan suhteen jne.

Mistä lähtien kuljettaja on ollut joku tiimin taktikko? Sitä varten on ihan erilliset henkilöt tekemässä sitä työkseen ja näillä on pääsy paljon laajempaan dataan sekä tilannekuvaan kuin mitä kuljettajalla on siinä autossaan. Kuljettaja voi kommentoida miltä tilanne vaikuttaa ja esimerkiksi miltä renkaat tuntuvat mutta kyllä sen tallin kuuluisi muutoin nähdä iso kuva paremmin sekä kyetä parempiin päätöksiin kuin mitä se kuski siellä omassa kuplassaan adrenaliinipäissään.
 
Kuljettaja voi kommentoida miltä tilanne vaikuttaa ja esimerkiksi miltä renkaat tuntuvat mutta kyllä sen tallin kuuluisi muutoin nähdä iso kuva paremmin sekä kyetä parempiin päätöksiin kuin mitä se kuski siellä omassa kuplassaan adrenaliinipäissään.
Juuri näin ja Valtterin kohdalla on jo vuosikaudet näyttänyt siltä, ettei kommunikointi oikein toimi tai syystä tai toisesta päädytään vääriin ratkaisuihin juuri Valtterin kohdalla. Vai tallin strategit ja kisainssikö keskenään vain kyselemättä aina päättää mitä tehdään? Eikös tuolla ajokokemuksella pitäisi jo olla jotain sananvaltaa miten mennään? Ja jos on, niin ei hirveän vakuuttavalta vaikuta.
 
Mistä lähtien kuljettaja on ollut joku tiimin taktikko? Sitä varten on ihan erilliset henkilöt tekemässä sitä työkseen ja näillä on pääsy paljon laajempaan dataan sekä tilannekuvaan kuin mitä kuljettajalla on siinä autossaan. Kuljettaja voi kommentoida miltä tilanne vaikuttaa ja esimerkiksi miltä renkaat tuntuvat mutta kyllä sen tallin kuuluisi muutoin nähdä iso kuva paremmin sekä kyetä parempiin päätöksiin kuin mitä se kuski siellä omassa kuplassaan adrenaliinipäissään.
Johtava kuljettaja on aina ottanut roolia noissa asioissa silloin kun tilanne vaatii. Eikä se ole kovinkaan ihmeellistä, sillä kuljettajalla pitäisi jo oletusarvoisesti olla kaikkein paras tuntuma auton kulusta.
 
No jos Valtteri on tallien mielestä niin hyödytön tai osaamaton, niin eipähän häntä tämän kauden jälkeen palkata. Ei ne tallit ihan turhaan rahojansa tarjoa ja halvemmalla saa muitakin.

Jos taas sopimus ensi vuodeksi tai vuosiksi irtoaa, varmaan tallit näkee siinä jonkun hyödyn. Bottaksen puolesta puhuu mm. kokemus ja tapa tuoda auto ehjänä perille, vaikkakin tällä kaudella pisteitä on pyöreät nolla.

En tiedä, kuinka moni muu kuski tuolta olisi niitä pisteitä Sauberilla kahminut. Joku varmaan, mutta olisi ehkä vaatinut jonkun selkeästi kovemman kuskin.

Halusi suomalainen fani sitä tai ei, Bottas tuntuu olevan neuvotteluissa mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Bottaksen puolesta puhuu mm. kokemus ja tapa tuoda auto ehjänä perille, vaikkakin tällä kaudella pisteitä on pyöreät nolla.
Halusi suomalainen fani sitä tai ei, Bottas tuntuu olevan neuvotteluissa mukana.
Juuri sitähän tuossa ihmettelin, että missä se kokemus näkyy nykypäivänä. Pisteitä tuskin kukaan täyspäinen sinivalkolasikaan on tänä vuonna hirveästi odotellut. Jos joku talli jostain syystä sen palkkaa, niin se on tietysti heidän näkemyksensä.
Vielä en ole kuullut mistään jonosta. Valtteri itse tietenkin kertoo että neuvotteluja käydään, mutta katsotaan miten menee ja totta kai uskoo että ajaa ensi kaudella F1 sarjassa. Siis jos siltä kysytään.
Se, että Williamsilla ajoi hyvin ja lunasti varmasti osaltaan myös managerinsakin kautta pestin aikansa parhaaseen talliin ja suoriutui siellä hyvin tai ainakin kohtuullisesti, ei nykypäivänä paljon paina kun jälki on jo vuosikaudet ollut samaa.
Onhan se tietysti niin hassun hauska viiksiensä ja prseen vilauttelujensa kanssa, että tyyppinä varmaan mukavan rennon letkeä, mutta se ei formuloissa juurikaan auta. Somessa varmaan paremmin.
En tässä ainakaan minä sitä kädettömäksi ole väittänyt, eikä F1 sarjassa sellaisia olekaan, kuin ehkä Stroll ja Sargeant.
Aika vaan on ajanut ohitse.
 
Ja lisäks koska Sauberilla on aivan umpisurkea auto jolla on lähes mahdoton päästä pisteille niin voidaan kokeilla täysin muista poikkeavia strategioita, joskus saattaa kisassa tapahtua jotain yllättävää jonka myötä strategia lyö leiville ja ollaan pisteillä. Se on kumminkin ihan sama ootko viimenen ja 20sekuntia seuraavaan vai sekunnin päässä kymmenennestä maaliviivalla.
 
Ja lisäks koska Sauberilla on aivan umpisurkea auto jolla on lähes mahdoton päästä pisteille niin voidaan kokeilla täysin muista poikkeavia strategioita, joskus saattaa kisassa tapahtua jotain yllättävää jonka myötä strategia lyö leiville ja ollaan pisteillä. Se on kumminkin ihan sama ootko viimenen ja 20sekuntia seuraavaan vai sekunnin päässä kymmenennestä maaliviivalla.
Eikös se vähän ainakin tänä vuonna ole ollut juuri ongelmana että mitään järkevää tai yllättävää ei juuri edes kokeilla.
Kaikki varmaan tietää millainen Sauber tänä vuonna on, joten siitä en ainakaan minä ole puhunut.
Kyse on muista asioista.
 
Hankala saada pisteitä jos et uskalla/osaa ohittaa, et uskalla ajaa ekaan mutkaan, ottaa minkäälaista riskiä edes taktiikan suhteen jne.
Sehän voi olla ihan tallinkin määräys että liikoja riskejä ei oteta koska rahat loppuu jos auto on palasina vähän väliä. Ja kyllä taktisia riskejä on otettu, mutta riski on realisoitunut ja Bottas joutunut jonon perälle. Tämä on luonnollisesti tulkittu Bottaksen huonoudeksi. Hankala olla mieliksi kun joko ei ota riskejä tai sitten kun ottaa ja riskit kostautuu niin joka tapauksessa koirat haukkuu.

Ja hei, Bottas oli yksi harvoja kuljettajia joka onnistui ohittamaan Monacossa. Ja tuolla Sauberilla vielä.
 
Ei varmaan kannata jengin kuitenkaa lyödä vetoa hatun tms syönisestä jos Valtsu ajopalleilla ensikin vuonna on. Sillä enemmän se on todennäköistä kuin toisinpäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 926
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom