F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös nämä akut ole sellaisia, jotka latautuvat sekunneissa (kun jarrutetaan yms) ja myös purkautuvat sekunneissa esim suoralla.
Mä olen kanssa miettinyt ovatko nämä akkuja vai niin sanottuja super kondensaattoreita jotka ovat akun ja nopeasti latautuvan konkan välimuotoja.
Akuthan perustuvat (hitaanpaan) kemialliseen muutokseen kun taas kondensaattori perustuu levyjen väliseen varaukseen.
Täytyis koittaa googlata vaikka F1 battery?

Niin ja jännitteet on kanssa mielekiintoinen kysymys, satoja voltteja on vaikea aikaansaada edes sarjakytkennällä.
 
Kyllä ne tuo ennemmin välitankkaukset takaisin, kuin että vaihtaisivat akkuja kesken kisan.
Se kun ei vaadi hirveitä että noihin autoihin ei kukaan uskalla koskea hetkeen, kun akusto raportoi virheestä.
Nuo eivät kuitenkaan ole 100% luotettavia nuo vika ilmaisimetkaan, niin tuskin niihin luottaen haluttaisiin alkaa varikkostopin aikana akkuja sohimaan.
 
Mä olen kanssa miettinyt ovatko nämä akkuja vai niin sanottuja super kondensaattoreita jotka ovat akun ja nopeasti latautuvan konkan välimuotoja.
Akuthan perustuvat (hitaanpaan) kemialliseen muutokseen kun taas kondensaattori perustuu levyjen väliseen varaukseen.
Täytyis koittaa googlata vaikka F1 battery?

Niin ja jännitteet on kanssa mielekiintoinen kysymys, satoja voltteja on vaikea aikaansaada edes sarjakytkennällä.

Tuosta ei tosiaan ole tietoa onko siellä akut vai superkonkat nykyään vai joku yhdistelmä näitä. Jännitteet on melkoisen varmasti satoja voltteja, luultavasti lähempänä 1000volttia. (veikkaus jotain 600-800v) väliltä.

Perus sähköautojenkin akkupakettien jännite on jo 200-600v väliltä ja tuolla vaatimukset teholle niin kovia että luultavasti ollaan samoissa tai korkeammissa jännitteissä.

Myös autoon koskemis kiellot vian sattuessa kertoo jo korkeista jännitteistä järjestelmässä.

Isoin asia toki tuossa jännitteen nostossa on tuo riittävän tehon/virran kuljetus. Korkealla jännitteellä niin paljon helpompaa ja halvempaa kuljettaaa sama teho ja samoiten kevyempää kun selvitään pienemmällä kupari määrällä.

Sarjaan kytkentä ei ole mikään ongelma, periaatteessa melkein jokainen akku maailmassa on sarjaa kytketty. Esim teslasss taitaa olla yli 7100kpl 18650 kennoja kytketty sarjaan / rinnan sopivalla suhteella.
 
Red Bullilla ratkaistu ongelma pomppimusen suhteen. Aika mielenkiintoinen ratkaisu :hmm:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Melbournessa käytössä 4 DRS-aluetta :hmm: Saas nähdä minkälainen kissa-hiiri -leikki tällä kertaa nähdään :asif:

Albert-Park-2022-site-1024x576.jpg
 
Melbournessa käytössä 4 DRS-aluetta :hmm: Saas nähdä minkälainen kissa-hiiri -leikki tällä kertaa nähdään :asif:

Albert-Park-2022-site-1024x576.jpg
Aika mielenkiintoista, että jopa neljä drs-zonea kisassa. Toisaalta, miksipäs ei jos halutaan nähdä ohituksia ja tiukkaa kilvanajoa. Mulle ainakin ok, että useammalla pidemmällä suoralla olisi mahdollista aktivoida drs.
 
Sentään onneksi pari mutkaa välissä drs jälkeen ennen detection viivaa.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Voi perkele jos tuohon autoon tulee nyt samanlainen myrkynvihreä MW-logo kuin viime kaudella niin :facepalm:
Tuo video ei kyllä lupaile hyvää... :darra:
 
Sain korvanappiin tiedon että Ferrari käyttää viimeiset moottorikehityspoletit ja kehitetty moottori tulee Espanjan kisaan 22.5.
 
Oliko se nyt niin, moottoria sai kehittää kesätaukoon asti? Kesätauon jälkeen kehitys on jäissä? Mistä lie mulla jääny tämmönen mieleen.
 
Oliko se nyt niin, moottoria sai kehittää kesätaukoon asti? Kesätauon jälkeen kehitys on jäissä? Mistä lie mulla jääny tämmönen mieleen.

Joo näin, dealinen jälkeen kehitys jäädytetty vuoteen 2026 asti kunnes tulee kokonaan uudet moottorit ilman MGU-H:ta.
 
Millähän tavalla korvassa oleva lävistys estää nopean pääsyn pois autosta? Ihan naurettava säännös, jos sitä kategorisesti pitää noudattaa.
 
Verstappenista tullut hirveä itkupilli. Jokaiselle isolle F1 aviisille avautunut kuinka mestaruus on mennyttä.

Itkut alkaa kohta olla samaa luokkaa Horner ja Markon kanssa.

Turpa kiinni ja keskity hommiisi.

 
Onko tuo "itkupilli" nimeen omaan F1 kuljettajan ominaisuus kun kuljettaja kommentoi kilpailua tai lajin muutosta?

En nähnyt tuommoista itkupilli -nimitystä tässä laajuudesta muiden urheilulajien kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo "itkupilli" nimeen omaan F1 kuljettajan ominaisuus kun kuljettaja kommentoi kilpailua tai lajin muutosta?

Ele nähnyt tuommoista itkupilli -nimitystä tässä laajuudesta muiden urheilulajien kohdalla.

Räikkönen tais olla ainoa joka ei ollut itkupilli, tai yleensäkin suomalaiset ei nii paljon itke tuolla
 
Millähän tavalla korvassa oleva lävistys estää nopean pääsyn pois autosta? Ihan naurettava säännös, jos sitä kategorisesti pitää noudattaa.
Autosta ulospääsyä ei tietenkään estä. Mutta sopivasti osumaa saaneen kypärän poistaminen saattaa olla haasteellista.
 
Jotain suhteellisuudentajua pitäisi kuitenkin olla. Jonkun pienen korvakorun aiheuttama riski on luokkaa kolme kertaa seitsemän oikein lotossa. Koko laji on lähtökohtaisesti niin vaarallinen kuljettajille, tiimien henkilöstöille ja muille radalla pomppiville ihmisille, että tuohon sääntöön ja sen tiukkaan noudattamiseen takertuminen on absurdia. Joka kisaviikonloppu tapahtuu n. miljoona kertaa vakavampia tilanteita kuin se, että F1-autoa kuljettaa henkilö, jolla on korvakorut.

Veikkaan, että mitään merkityksellisiä sanktioita Hamiltonille tai muille ei tästä säännöksestä koidu. Se tietysti on omiaan aiheuttamaan mielipahaa täällä lällätteleville "miehille", joiden mielestä se on varmaan taas niin äärettömän epäreilua ja puolueellista.
 
Jotain suhteellisuudentajua pitäisi kuitenkin olla. Jonkun pienen korvakorun aiheuttama riski on luokkaa kolme kertaa seitsemän oikein lotossa. Koko laji on lähtökohtaisesti niin vaarallinen kuljettajille, tiimien henkilöstöille ja muille radalla pomppiville ihmisille, että tuohon sääntöön ja sen tiukkaan noudattamiseen takertuminen on absurdia. Joka kisaviikonloppu tapahtuu n. miljoona kertaa vakavampia tilanteita kuin se, että F1-autoa kuljettaa henkilö, jolla on korvakorut.

Veikkaan, että mitään merkityksellisiä sanktioita Hamiltonille tai muille ei tästä säännöksestä koidu. Se tietysti on omiaan aiheuttamaan mielipahaa täällä lällätteleville "miehille", joiden mielestä se on varmaan taas niin äärettömän epäreilua ja puolueellista.
Eikö se ole helpompi ottaa nollalinja kuin rueta myöntämään poikkeuslupia?
Nooh sallitaan nyt se pieni korvis.... nooh sallitaan pieni kaulaketju...
Jos jokin on jo nyt vaarallista, pitääkö siitä tehdä entistä vaarallisempaa????
 
Lupaa Bottakselle hyvää

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kaikki ei tykkää Formuloista

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mika Häkkinen saattaa olla totuuden jäljillä :hmm:
Russell nousi MM-kakkoseksi SC-loton ja RB:n ongelmien ansiota. Itse en lähtisi kovin suuria johtopäätöksiä vetelemään. Minusta Hamiltonin mökötys ja Russellin itkuiset silmät tulee siitä että tämän kauden auto on täysi floppi.

Jännä että kun Bottas painoi kauden alussa Hamiltonia kuokkaa, kukaan ei puhunut näitä samoja puheita. Noh, pari kisaa niin homma on normalisoitunut.
 
Russell nousi MM-kakkoseksi SC-loton ja RB:n ongelmien ansiota. Itse en lähtisi kovin suuria johtopäätöksiä vetelemään. Minusta Hamiltonin mökötys ja Russellin itkuiset silmät tulee siitä että tämän kauden auto on täysi floppi.

Jännä että kun Bottas painoi kauden alussa Hamiltonia kuokkaa, kukaan ei puhunut näitä samoja puheita. Noh, pari kisaa niin homma on normalisoitunut.

Jos Mersulla ei taistella mestaruudesta, niin sitten ei tule sitä asetelmaa jossa kaikki päätökset tehdään Hamiltonin kannalta. Tasaväkisillä mahdollisuuksilla todennäköisesti pisteetkin ovat samansuuntaisia kummallakin. Kaikista mestaruuksista huolimatta Hamilton ei ole sinänsä todistanut urallaan mitään muuta kuin että pystyy dominoimaan ylivoimaisen tallin sisäistä kilpailua, ja pystyy voittamaan ylivoimaisella autolla tolkuttoman paljon kisoja ja mestaruuksia.
 
Jos Mersulla ei taistella mestaruudesta, niin sitten ei tule sitä asetelmaa jossa kaikki päätökset tehdään Hamiltonin kannalta. Tasaväkisillä mahdollisuuksilla todennäköisesti pisteetkin ovat samansuuntaisia kummallakin. Kaikista mestaruuksista huolimatta Hamilton ei ole sinänsä todistanut urallaan mitään muuta kuin että pystyy dominoimaan ylivoimaisen tallin sisäistä kilpailua, ja pystyy voittamaan ylivoimaisella autolla tolkuttoman paljon kisoja ja mestaruuksia.
Voi Jessus taasko tämä sonta alkaa?
 
Toto: jees jees meillä kuskit on tasavertaisia…

“I feel like I’m not just driving the car. I feel like I am a bit more than that.

“I’m not just a driver, but also an important team member.”

 
Toto: jees jees meillä kuskit on tasavertaisia…

“I feel like I’m not just driving the car. I feel like I am a bit more than that.

“I’m not just a driver, but also an important team member.”

Otsikko kertoo jo aika paljon, nyt kuunnellaan ja tehdään jotain asian hyväksi. Mersulla jos pyysi jotain niin sai Totolta selittelyt, että ihan hyvin se toimii toisessa autossa, aja paremmin. Ei välttämättä ihan kirjaimellisesti noin, mutta tuskin kovin kaukana totuudesta.
 
Naapurin sokea Riittakin tietää että Kimiä ei paljoa simulaattorit napanneet ja varsinkin kun ura oli jo naulaa vaille loppu.

ei siinä mitään, hyvä rattimies Colton on.

”Kenties merkille pantavinta oli, että Herta vietti viikon Sveitsissä tallin tehtaalla – ja päihitti sekä Kimi Räikkösen että Antonio Giovinazzin tallin simulaattorissa”

 
Viimeksi muokattu:
Naapurin sokea Riittakin tietää että Kimiä ei paljoa simulaattorit napanneet ja varsinkin kun ura oli jo naulaa vaille loppu.

ei siinä mitään, hyvä rattimies Colton on.

”Kenties merkille pantavinta oli, että Herta vietti viikon Sveitsissä tallin tehtaalla – ja päihitti sekä Kimi Räikkösen että Antonio Giovinazzin tallin simulaattorissa”

Onhan Sampsa ja mehariki voittanut rattimiehet simussa :D Ehkä GIO ja RAI käyny mutkan tehtaalla ajamassa kierroksen pari ja tää jätkä hinkannu viikon.
 
Leclerc putsattu Italiassa. Yllätys että kello lähti.


ja tallit vaatineet FIA:aa tutkimaan Haas & Ferrari yhteyden. Kuulemma HAAS:lla on oma konttori Maranellossa jonne on siirretty ex-Ferrari inssejä budjettikaton vuoksi.

 
Viimeksi muokattu:
Perjantaina aamupäivän näyttäis satavan haittaa ehkä harjoktuksissa mutta muuten ois kuivaa. Toki nää ennusteet saattaa muuttua vielä.

Jep, nämä elää aika pahasti. Nyt näyttäisi että aika-ajot ajetaan sateessa. Mutta joka tapauksessa tuo sade tekee pidosta mielenkiintoisen.

Screenshot 2022-04-20 at 20.24.44.png
 
Viimeksi muokattu:
Jep, nämä elää aika pahasti. Nyt näyttäisi että aika-ajot ajetaan sateessa. Mutta joka tapauksessa tuo sade tekee pidosta mielenkiintoisen.

Screenshot 2022-04-20 at 20.24.44.png
Eihän siihen tarvita kuin kovempi seos ja lämpötila kympin paikkeille niin saadaan hyvinkin mielenkiintoinen pito, etenkin jos aurinko ei lämmitä asvalttia, vaikka olisikin kuivaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 309
Viestejä
4 967 035
Jäsenet
79 771
Uusin jäsen
maranen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom