F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Mitäköhän nyt mahdat selittää, sanoinko jossain noin? Kannattaa avata se sääntökirja ja lukea sieltä safety carin alta miksi Sainz olisi kuulunut Perezin eteen.
Kyllähän se sainz sinne eteen päästettiinkin.
 
Turva-auton ja virtuaalisen turva-auton ajaksi voisivat pistää varikon sisääntuloportit kiinni.

Tai sitten kiinni pistämisen sijasta 10 sekunnin rangaistus niiden aikana varikolle tuleville. Kärsittäisiin heti kun varikolle ajaa ja autoon ei saisi koskea ennen kuin 10 sekunttia auto on ollut paikallaan varikolla.
 
Turva-auton ja virtuaalisen turva-auton ajaksi voisivat pistää varikon sisääntuloportit kiinni.

Tai sitten kiinni pistämisen sijasta 10 sekunnin rangaistus niiden aikana varikolle tuleville. Kärsittäisiin heti kun varikolle ajaa ja autoon ei saisi koskea ennen kuin 10 sekunttia auto on ollut paikallaan varikolla.
Njäh. Sallittakoot riskikerroinkin, niin ei strategiat täysin kliiniseksi sentäs mene. Varsinkin, ku tietyillä radoilla jo etukäteen tiedetään, että jollain todennäköisyydellä tulee yllättävä tapahtuma.

edit:En nyt osaa arvioida nopeasti isommin, mut kyl siinäki jollain tuuri kävis, ku pakkas laitettais kasaan ilman varikollakäynti mahista, niin mitä se muuttais? Entä, jos just ois pitäny oikeestikki käyä renkaat vaihtamassa?
 
Ehkä vähän jo yleiskeskustelun alle menevä kommentti, mutta jotain variaatiota kaipaisin kyllä varikkostoppeihin kuin vain renkaiden vaihdon. Nytkin Perezin voittotaistelu suli täysin paskaan säkään. Oisko kyyti muutenkaan riittänyt Leclerciin tai Verstappeniin nähden kisan jälkimmäisellä puolikkaalla - en tiedä, mutta turva-autoon asti Perez kontrolloi täysin kisaa.

Nyt jos välitankkaukset olisivat edelleen käytössä, niin sieltä olisi tullut variaatiota strategiaan. Harmi että noita ei koskaan saada takaisin, se olisi edes yksi pieni lisämauste kilpailutaktiikassa.

Tuolta pohjalta tuli kuitenkin sellainen ajatus mieleen, että entäs jos hybridijärjestelmän akku/akut olisivat vaihdettavat? Ehkä hieman utopistinen visio, mutta jotenkin voisin nähdä että pari mekaanikkoa voisi vaihtaakin lennosta akun, kun ne olisi oikean kokoisia (tarpeeksi pieniä fyysisesti), ja optimaalisesti sijoiteltu autoon. Vaihdossa voisi mennä yli 10s, mutta vastaavasti tuore akku mahdollistaisi huomattavasti ripeämmän etenemisen niihin nähden jotka yrittää sinnitellä ilman akun vaihtoa ja hallita virran käyttöä. Vaatisi siis sen, että auto itsessään ei jaksa ladata akkua täyteen, mutta säästelemällä akussa riittäisi varausta kisan loppuun asti.
 
Ehkä vähän jo yleiskeskustelun alle menevä kommentti, mutta jotain variaatiota kaipaisin kyllä varikkostoppeihin kuin vain renkaiden vaihdon. Nytkin Perezin voittotaistelu suli täysin paskaan säkään. Oisko kyyti muutenkaan riittänyt Leclerciin tai Verstappeniin nähden kisan jälkimmäisellä puolikkaalla - en tiedä, mutta turva-autoon asti Perez kontrolloi täysin kisaa.

Nyt jos välitankkaukset olisivat edelleen käytössä, niin sieltä olisi tullut variaatiota strategiaan. Harmi että noita ei koskaan saada takaisin, se olisi edes yksi pieni lisämauste kilpailutaktiikassa.

Tuolta pohjalta tuli kuitenkin sellainen ajatus mieleen, että entäs jos hybridijärjestelmän akku/akut olisivat vaihdettavat? Ehkä hieman utopistinen visio, mutta jotenkin voisin nähdä että pari mekaanikkoa voisi vaihtaakin lennosta akun, kun ne olisi oikean kokoisia (tarpeeksi pieniä fyysisesti), ja optimaalisesti sijoiteltu autoon. Vaihdossa voisi mennä yli 10s, mutta vastaavasti tuore akku mahdollistaisi huomattavasti ripeämmän etenemisen niihin nähden jotka yrittää sinnitellä ilman akun vaihtoa ja hallita virran käyttöä. Vaatisi siis sen, että auto itsessään ei jaksa ladata akkua täyteen, mutta säästelemällä akussa riittäisi varausta kisan loppuun asti.
Eikös nämä akut ole sellaisia, jotka latautuvat sekunneissa (kun jarrutetaan yms) ja myös purkautuvat sekunneissa esim suoralla.
 
Eikös nämä akut ole sellaisia, jotka latautuvat sekunneissa (kun jarrutetaan yms) ja myös purkautuvat sekunneissa esim suoralla.
Mä olen kanssa miettinyt ovatko nämä akkuja vai niin sanottuja super kondensaattoreita jotka ovat akun ja nopeasti latautuvan konkan välimuotoja.
Akuthan perustuvat (hitaanpaan) kemialliseen muutokseen kun taas kondensaattori perustuu levyjen väliseen varaukseen.
Täytyis koittaa googlata vaikka F1 battery?

Niin ja jännitteet on kanssa mielekiintoinen kysymys, satoja voltteja on vaikea aikaansaada edes sarjakytkennällä.
 
Kyllä ne tuo ennemmin välitankkaukset takaisin, kuin että vaihtaisivat akkuja kesken kisan.
Se kun ei vaadi hirveitä että noihin autoihin ei kukaan uskalla koskea hetkeen, kun akusto raportoi virheestä.
Nuo eivät kuitenkaan ole 100% luotettavia nuo vika ilmaisimetkaan, niin tuskin niihin luottaen haluttaisiin alkaa varikkostopin aikana akkuja sohimaan.
 
Mä olen kanssa miettinyt ovatko nämä akkuja vai niin sanottuja super kondensaattoreita jotka ovat akun ja nopeasti latautuvan konkan välimuotoja.
Akuthan perustuvat (hitaanpaan) kemialliseen muutokseen kun taas kondensaattori perustuu levyjen väliseen varaukseen.
Täytyis koittaa googlata vaikka F1 battery?

Niin ja jännitteet on kanssa mielekiintoinen kysymys, satoja voltteja on vaikea aikaansaada edes sarjakytkennällä.

Tuosta ei tosiaan ole tietoa onko siellä akut vai superkonkat nykyään vai joku yhdistelmä näitä. Jännitteet on melkoisen varmasti satoja voltteja, luultavasti lähempänä 1000volttia. (veikkaus jotain 600-800v) väliltä.

Perus sähköautojenkin akkupakettien jännite on jo 200-600v väliltä ja tuolla vaatimukset teholle niin kovia että luultavasti ollaan samoissa tai korkeammissa jännitteissä.

Myös autoon koskemis kiellot vian sattuessa kertoo jo korkeista jännitteistä järjestelmässä.

Isoin asia toki tuossa jännitteen nostossa on tuo riittävän tehon/virran kuljetus. Korkealla jännitteellä niin paljon helpompaa ja halvempaa kuljettaaa sama teho ja samoiten kevyempää kun selvitään pienemmällä kupari määrällä.

Sarjaan kytkentä ei ole mikään ongelma, periaatteessa melkein jokainen akku maailmassa on sarjaa kytketty. Esim teslasss taitaa olla yli 7100kpl 18650 kennoja kytketty sarjaan / rinnan sopivalla suhteella.
 
Red Bullilla ratkaistu ongelma pomppimusen suhteen. Aika mielenkiintoinen ratkaisu :hmm:

 
Melbournessa käytössä 4 DRS-aluetta :hmm: Saas nähdä minkälainen kissa-hiiri -leikki tällä kertaa nähdään :asif:

Albert-Park-2022-site-1024x576.jpg
 
Melbournessa käytössä 4 DRS-aluetta :hmm: Saas nähdä minkälainen kissa-hiiri -leikki tällä kertaa nähdään :asif:

Albert-Park-2022-site-1024x576.jpg
Aika mielenkiintoista, että jopa neljä drs-zonea kisassa. Toisaalta, miksipäs ei jos halutaan nähdä ohituksia ja tiukkaa kilvanajoa. Mulle ainakin ok, että useammalla pidemmällä suoralla olisi mahdollista aktivoida drs.
 
Sentään onneksi pari mutkaa välissä drs jälkeen ennen detection viivaa.
 


Voi perkele jos tuohon autoon tulee nyt samanlainen myrkynvihreä MW-logo kuin viime kaudella niin :facepalm:
Tuo video ei kyllä lupaile hyvää... :darra:
 
Sain korvanappiin tiedon että Ferrari käyttää viimeiset moottorikehityspoletit ja kehitetty moottori tulee Espanjan kisaan 22.5.
 
Oliko se nyt niin, moottoria sai kehittää kesätaukoon asti? Kesätauon jälkeen kehitys on jäissä? Mistä lie mulla jääny tämmönen mieleen.
 
Oliko se nyt niin, moottoria sai kehittää kesätaukoon asti? Kesätauon jälkeen kehitys on jäissä? Mistä lie mulla jääny tämmönen mieleen.

Joo näin, dealinen jälkeen kehitys jäädytetty vuoteen 2026 asti kunnes tulee kokonaan uudet moottorit ilman MGU-H:ta.
 
Millähän tavalla korvassa oleva lävistys estää nopean pääsyn pois autosta? Ihan naurettava säännös, jos sitä kategorisesti pitää noudattaa.
 
Verstappenista tullut hirveä itkupilli. Jokaiselle isolle F1 aviisille avautunut kuinka mestaruus on mennyttä.

Itkut alkaa kohta olla samaa luokkaa Horner ja Markon kanssa.

Turpa kiinni ja keskity hommiisi.

 
Onko tuo "itkupilli" nimeen omaan F1 kuljettajan ominaisuus kun kuljettaja kommentoi kilpailua tai lajin muutosta?

En nähnyt tuommoista itkupilli -nimitystä tässä laajuudesta muiden urheilulajien kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo "itkupilli" nimeen omaan F1 kuljettajan ominaisuus kun kuljettaja kommentoi kilpailua tai lajin muutosta?

Ele nähnyt tuommoista itkupilli -nimitystä tässä laajuudesta muiden urheilulajien kohdalla.

Räikkönen tais olla ainoa joka ei ollut itkupilli, tai yleensäkin suomalaiset ei nii paljon itke tuolla
 
Millähän tavalla korvassa oleva lävistys estää nopean pääsyn pois autosta? Ihan naurettava säännös, jos sitä kategorisesti pitää noudattaa.
Autosta ulospääsyä ei tietenkään estä. Mutta sopivasti osumaa saaneen kypärän poistaminen saattaa olla haasteellista.
 
Jotain suhteellisuudentajua pitäisi kuitenkin olla. Jonkun pienen korvakorun aiheuttama riski on luokkaa kolme kertaa seitsemän oikein lotossa. Koko laji on lähtökohtaisesti niin vaarallinen kuljettajille, tiimien henkilöstöille ja muille radalla pomppiville ihmisille, että tuohon sääntöön ja sen tiukkaan noudattamiseen takertuminen on absurdia. Joka kisaviikonloppu tapahtuu n. miljoona kertaa vakavampia tilanteita kuin se, että F1-autoa kuljettaa henkilö, jolla on korvakorut.

Veikkaan, että mitään merkityksellisiä sanktioita Hamiltonille tai muille ei tästä säännöksestä koidu. Se tietysti on omiaan aiheuttamaan mielipahaa täällä lällätteleville "miehille", joiden mielestä se on varmaan taas niin äärettömän epäreilua ja puolueellista.
 
Jotain suhteellisuudentajua pitäisi kuitenkin olla. Jonkun pienen korvakorun aiheuttama riski on luokkaa kolme kertaa seitsemän oikein lotossa. Koko laji on lähtökohtaisesti niin vaarallinen kuljettajille, tiimien henkilöstöille ja muille radalla pomppiville ihmisille, että tuohon sääntöön ja sen tiukkaan noudattamiseen takertuminen on absurdia. Joka kisaviikonloppu tapahtuu n. miljoona kertaa vakavampia tilanteita kuin se, että F1-autoa kuljettaa henkilö, jolla on korvakorut.

Veikkaan, että mitään merkityksellisiä sanktioita Hamiltonille tai muille ei tästä säännöksestä koidu. Se tietysti on omiaan aiheuttamaan mielipahaa täällä lällätteleville "miehille", joiden mielestä se on varmaan taas niin äärettömän epäreilua ja puolueellista.
Eikö se ole helpompi ottaa nollalinja kuin rueta myöntämään poikkeuslupia?
Nooh sallitaan nyt se pieni korvis.... nooh sallitaan pieni kaulaketju...
Jos jokin on jo nyt vaarallista, pitääkö siitä tehdä entistä vaarallisempaa????
 
Mika Häkkinen saattaa olla totuuden jäljillä :hmm:
Russell nousi MM-kakkoseksi SC-loton ja RB:n ongelmien ansiota. Itse en lähtisi kovin suuria johtopäätöksiä vetelemään. Minusta Hamiltonin mökötys ja Russellin itkuiset silmät tulee siitä että tämän kauden auto on täysi floppi.

Jännä että kun Bottas painoi kauden alussa Hamiltonia kuokkaa, kukaan ei puhunut näitä samoja puheita. Noh, pari kisaa niin homma on normalisoitunut.
 
Russell nousi MM-kakkoseksi SC-loton ja RB:n ongelmien ansiota. Itse en lähtisi kovin suuria johtopäätöksiä vetelemään. Minusta Hamiltonin mökötys ja Russellin itkuiset silmät tulee siitä että tämän kauden auto on täysi floppi.

Jännä että kun Bottas painoi kauden alussa Hamiltonia kuokkaa, kukaan ei puhunut näitä samoja puheita. Noh, pari kisaa niin homma on normalisoitunut.

Jos Mersulla ei taistella mestaruudesta, niin sitten ei tule sitä asetelmaa jossa kaikki päätökset tehdään Hamiltonin kannalta. Tasaväkisillä mahdollisuuksilla todennäköisesti pisteetkin ovat samansuuntaisia kummallakin. Kaikista mestaruuksista huolimatta Hamilton ei ole sinänsä todistanut urallaan mitään muuta kuin että pystyy dominoimaan ylivoimaisen tallin sisäistä kilpailua, ja pystyy voittamaan ylivoimaisella autolla tolkuttoman paljon kisoja ja mestaruuksia.
 
Jos Mersulla ei taistella mestaruudesta, niin sitten ei tule sitä asetelmaa jossa kaikki päätökset tehdään Hamiltonin kannalta. Tasaväkisillä mahdollisuuksilla todennäköisesti pisteetkin ovat samansuuntaisia kummallakin. Kaikista mestaruuksista huolimatta Hamilton ei ole sinänsä todistanut urallaan mitään muuta kuin että pystyy dominoimaan ylivoimaisen tallin sisäistä kilpailua, ja pystyy voittamaan ylivoimaisella autolla tolkuttoman paljon kisoja ja mestaruuksia.
Voi Jessus taasko tämä sonta alkaa?
 
Toto: jees jees meillä kuskit on tasavertaisia…

“I feel like I’m not just driving the car. I feel like I am a bit more than that.

“I’m not just a driver, but also an important team member.”

 
Toto: jees jees meillä kuskit on tasavertaisia…

“I feel like I’m not just driving the car. I feel like I am a bit more than that.

“I’m not just a driver, but also an important team member.”

Otsikko kertoo jo aika paljon, nyt kuunnellaan ja tehdään jotain asian hyväksi. Mersulla jos pyysi jotain niin sai Totolta selittelyt, että ihan hyvin se toimii toisessa autossa, aja paremmin. Ei välttämättä ihan kirjaimellisesti noin, mutta tuskin kovin kaukana totuudesta.
 
Naapurin sokea Riittakin tietää että Kimiä ei paljoa simulaattorit napanneet ja varsinkin kun ura oli jo naulaa vaille loppu.

ei siinä mitään, hyvä rattimies Colton on.

”Kenties merkille pantavinta oli, että Herta vietti viikon Sveitsissä tallin tehtaalla – ja päihitti sekä Kimi Räikkösen että Antonio Giovinazzin tallin simulaattorissa”

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 401
Viestejä
4 550 042
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom