F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Ja Ricciardolla todettu korona



E: No tuo nyt ei paljon kertonu :rofl2:

"McLaren Racing can confirm that after feeling unwell from Wednesday onwards in Bahrain, Daniel Ricciardo has now returned a positive PCR test for covid-19."
 
Red Bull tuo huomenna päivityksiä autoon. Ei kuitenkaan samantyylisiä sivubonttooneita kuin Mersulla


“I think it’s all visually easy to spot,” he added. “You will see it tomorrow.”

However the team is not planning to duplicate Mercedes ‘zero sidepod’ design. “No we’re not going that way,” he said. “I think everything should be there tomorrow and we are able to run it for the final day.”
 
Sain korvanappiin tiedon että Red Bull joutuu "sahailemaan" uusia osia että ne saa autoon kiinni. :hmm:

ja RB radalle.

edit: nyt se vtun RB ruutuun aikä mitään kiinalaisia maksukuskeja.
 
Hyvin huomaa kuinka totaalisesti erilainen Mersu on muihin verrattuna.
vertailu1.png

vertailu2.png.

Red Bull pultannut uudet osat peltiruuvilla kiinni :)
peltiruuvi.png
 
Minun mielestä sääntöihin pitäisi kirjoittaa sivuponttoonit niin, ett ne alkavat eturenkaan takaa samalta tasolta renkaan ulkoreunan kanssa ja jatkuvat samalla tavalla takarenkaan eteen.

Eli tukkivat eturenkaan ja takarenkaan välisen alueen kokonaan, eikä toisen auton rengas voisi mennä etu- ja takarenkaan väliin. Se on muuten hyvin yleinen onnettomuuksien syy.
 
Alkaahan nuo nykyautot olemaan jo aika isoja & painavia kun lähemmäs 200kg enemmän painoa verrattuna johonkin 2007-2008. Ei ihmekkään jos vähän "kömpelöitä" hitaissa vaihdeissa jossa aerodynamiikka ei vaikuta.
 
Ihan hyvää vauhtia Bottas pitänyt. Ja miksei pitäisi, kun on vuosia kirittänyt itseään Lewisin tasolle. Ei se vauhti muutamassa kuussa minnekään häviä. Ja onneksi Alfa ei tallinakaan näytä olevan pahnanpohjimmainen.
Luotettavuudessa on vielä parannettavaa. Taas loppui matka kesken vaihdelaatikon nikotteluun.
 
Testit olikin sitte siinä. Max kellotti nopeimman ajan 1:31.720 ja viime vuoteen verrattuna ollaan sen 2s hitaampia, mutta hitaampiahan tän kauden autojen piti ollakin.
 
Lauantaipäivän tulokset (juu, selkeitä aika-ajo vetoja Hamilton ajanut:rolleyes:):
SijaKuljettajaTalliAika/eroKierrokset
1.Max VerstappenRed Bull1.31,72053
2.Charles LeclercFerrari+0,69551
3.Fernando AlonsoAlpine+0,978122
4.George RussellMercedes+1,03971
5.Valtteri BottasAlfa Romeo+1,26568
6.Yuki TsunodaAlphaTauri+1,28257
7.Sergio PerezRed Bull+1,38543
8.Mick SchumacherHaas+1,43157
9. Lando NorrisMcLaren+1,47190
10.Sebastian VettelAston Martin+2,10181
11.Guanyu ZhouAlfa Romeo+2,23982
12.Pierre GaslyAlphaTauri+3,14591
13.Carlos SainzFerrari+3,18568
14.Alexander AlbonWilliams+3,45118
15.Nicholas LatifiWilliams+3,914124
16.Lance StrollAston Martin+4,30953
17.Lewis HamiltonMercedes+4,49778
18.Kevin MagnussenHaas+6,89638
 
Hamilton on jossain haastattelussa todennu, että RB ja Ferrari ovat tällä hetkellä nopeimmat sitten ovat ehkä he ja McLaren. Samaan haastatteluun lisännyt, että meitä syytetään monesti auton vähättelystä, mutta tulette yllättymään.


Toki viikon päästä nähdään tuo sitten. Voihan tuo myös tarkoittaa, että ne on reilun sekunnin muita nopeampia myös :whistling:

Samaa virttä ne on laulanu jo hyrpidiin siirtymisen jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:
Hamilton on jossain haastattelussa todennu, että RB ja Ferrari ovat tällä hetkellä nopeimmat sitten ovat ehkä he ja McLaren. Samaan haastatteluun lisännyt, että meitä syytetään monesti auton vähättelystä, mutta tulette yllättymään.

Toki viikon päästä nähdään tuo sitten. Voihan tuo myös tarkoittaa, että ne on reilun sekunnin muita nopeampia myös :whistling:
Sama laulu joka hlvetin vuosi since 2014
 
Porpoising

Ei löydy tuolla hakusanalla yhtään tulosta tältä foorumilta.

Kyseessä on auton pomppinen kun maaefekti, auton alusta ja perinteinen aerodynamiikka eivät toimi yhteen ja siitä seuraa auton raju pomppinen.

Tuota efektiä ei ole otettu huomioon, kun tämän kauden autoja on speksattu. Siitä aiheutuu eri radoilla erilaisia ongelmia. Pomppimista, pohjan tikkoutumisia, jousituksen rikkoutumisia ja ulosajoja.

Ratkaisu tuohon ongelmaan olisi maaefektin vähentäminen, jousituksen koventaminen tai aktiivijousitus, joka oli käytöässä jonkin aikaa 80- ja 90 luvuna taitteesssa.

Itse veikkaan, että muutaman kisän jälkeen tuo maaefekti joudutaan poistamaan autoista, jonka jälkeen autot ovat todella hitaita loppukauden.

 
Viimeksi muokattu:
Jossain luin tuosta ja kerrottiin FIA:n olleen täysin tietoinen tuosta "porpoising" -efektistä. Se, että se on noin kova oli yllätys. Tuosta aiemminkin jo sanoin, että eikö tuo ole jo aika iso turvallisuusriski esim nopeissa mutkissa. Miten sitten kisamitan ajan kestääkö auton jousitus yms. tuota hypyttämistä? Toki olis kait nuo ongelmat jo tulleet esiin testeissä :hmm:

E: Russel ainakin taisi ehdottaa tuota aktiivijousitusta jolla tuo saataisiin korjattua. Eikös McLarenilla ollu joku ratkaisu tuohon kun muihin verrattuna huomattavasti vähemmän pomppi verrattuna muihin?
 
Jossain luin tuosta ja kerrottiin FIA:n olleen täysin tietoinen tuosta "porpoising" -efektistä. Se, että se on noin kova oli yllätys. Tuosta aiemminkin jo sanoin, että eikö tuo ole jo aika iso turvallisuusriski esim nopeissa mutkissa. Miten sitten kisamitan ajan kestääkö auton jousitus yms. tuota hypyttämistä? Toki olis kait nuo ongelmat jo tulleet esiin testeissä :hmm:

E: Russel ainakin taisi ehdottaa tuota aktiivijousitusta jolla tuo saataisiin korjattua. Eikös McLarenilla ollu joku ratkaisu tuohon kun muihin verrattuna huomattavasti vähemmän pomppi verrattuna muihin?
Voi voi ihme nillitystä. Opettelisivat suunnittelemaan autonsa.

McLarenilla ja Ferrarilla ei ole tätä onglmaa eli siellä osataan hommat. Olisi epäreilua heitä kohtaan jos sääntöjä muutettaisiin nyt.

edit: Nyt tallit haluaa isomman lattian joka nostaa painoa -> painorajaa nostettiin. Tästä huolimatta RB:n pitää laihduttaa joko kuskeja tai autoa.
 
Sama laulu joka hlvetin vuosi since 2014
Hami nyt on sellainen, auto ei kulje ja rengaat eivät kestä... jäänyt levy pyörimään uraan. Katsellaan ensin kisaa niin nähdään Russel oli 1 sekan kärkiaikaa hitaampi, joten odotellaan tiukkaa kautta ja hienoja ohituksia, kun nyt näyttäs "peräkontissa" pystyvän ajamaan.
 
Kyllähän sitä Ferrarilla esiintyy myös:

Esiintyy mutta näytti parantuvan koko ajan testien edetessä.

Tässä vielä pääsuoran kierrokset:

Sainz 10797 rpm
Verstappen 10725 rpm
Norris 10701 rpm
Hamilton 11125 rpm

Hox hox Mersulla 3-5% kovemmat kierrokset. Nyt pimittävätä nopeutta ja ajelevat ei optimoidulla laatikolla.

Ai niin Mersulle tulee uusi lattia ekaan kisaan.
 
@SampoTexaa Sua näyttää kiinnostavan yhtä paljon, ehkä enemmänkin, tämmöset nippelitiedot kuin allekirjoittanutta esim. nuo postaamasi rpm-lukemat. Mitäs lähteitä seurailet? Laita vaikka YV jos haluat jakaa, ei ole kuitenkaan pakko hei :lol:
 
@SampoTexaa Sua näyttää kiinnostavan yhtä paljon, ehkä enemmänkin, tämmöset nippelitiedot kuin allekirjoittanutta esim. nuo postaamasi rpm-lukemat. Mitäs lähteitä seurailet? Laita vaikka YV jos haluat jakaa, ei ole kuitenkaan pakko hei :lol:
Joo kiinnostaa kaivella vähän enemmän pinnan alta. Ei nämä mitään salaisia ole. Tässä päämestat mitä tulee lueskeltua aika tiiviisti.

Forum - F1technical.net on hyvä foorumi ja sieltä "F1 Car Hardware & Development" osasto. Todella paljon kuvia ja kavereita jotka harrastaa itsekin mallinnusta. Siellä myös alan kavereitakin mukana. Tämä on mukavan fani vapaa alue. Täällä palaa aikaa niin paljon kuin jaksaa käyttää.
Federico Albano - FormulaPassion.it Loistava italialainen kaveri joka tekee tosi hyvää analyysiä datasta italiaksi kansankielellä. Onneksi polyglot kääntää nätisti :D Täältä bongasin nuo kierrosluvut.

Formula 1 Tätä ei tule niin aktiivisesti luettua mutta täältä löytää kootusti paljon linkkejä mielenkiintoisiin artikkeleihin. Ei siis mikään varsinainen tech palsta.

edit: Yksi vielä eli Racefans.net Uutisia mm. siitä että Indycar kuski Colton Herta on McLarenin testiohjelmassa ja haluavat katsoa oikeasti tämän kortin. On siellä kaaviokuvia, radiokeskusteluita yms. myös.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo F1technical olikin tuttu, unohtunu kokonaan ko. foorumi. Pari vuotta sitten tuli lueskeltua tuota ja sama huomio, ei paista läpi se fanittaminen. Silloin viimeksi kun tuota luin oli joku sankari mallintanu autot ja ajanu ne "tuulitunnelissa" , eli aika HC-meininkiä :geek:

Racefans tulee myös joskus luettua.

Nykyään aikalailla twitter ja r/formula1 mitä seuraan aktiivisesti.
 
En ole F1-insinööri mutta luulisi maaefektiin saavan jonkun jousikuormitteisen ohivuotokanavan jolla sitä saadaan hallitusti laskettua kun vauhti kasvaa suoralla niin ettei tule keinumista.
 
En ole F1-insinööri mutta luulisi maaefektiin saavan jonkun jousikuormitteisen ohivuotokanavan jolla sitä saadaan hallitusti laskettua kun vauhti kasvaa suoralla niin ettei tule keinumista.

Ei taida aerodynaamiikkaa ja maaefektiä olla lupa säätää ajon aikana muuten kuin mitä nyt on takasiivessä avattava luukki ja sitä saa availla vain määrätyissä paikoissa joillakin suorilla.

Nyt kun noita videoita on katsonut, niin ainut ratkaisu on ollut maaefektin vähentäminen ja kivikova jousitus ja niiden välinen tasapainoilu.
 
En ole F1-insinööri mutta luulisi maaefektiin saavan jonkun jousikuormitteisen ohivuotokanavan jolla sitä saadaan hallitusti laskettua kun vauhti kasvaa suoralla niin ettei tule keinumista.
Tallit kun nostaa maavaraa niin ongelma helpottaa.

Tässä näkee hyvin kun Mersu nuolee rataa niin tulee pomppuefekti
 
Tallit kun nostaa maavaraa niin ongelma helpottaa.

Tässä näkee hyvin kun Mersu nuolee rataa niin tulee pomppuefekti

Joo tossa haetaan sitä rajaa kuinka alas voi säätää. Veikkaan, että ei ajella tämä vuonna kanttareiden yli samaan malliin kuin viime vuonna. Kun paikat rikkoutuu ja imu poistuu kuskista tulee matkustaja, alkukaudesta luulis joitakin tapauksia tulevan?
 
Tallit kun nostaa maavaraa niin ongelma helpottaa.

Tässä näkee hyvin kun Mersu nuolee rataa niin tulee pomppuefekti

Jeps, mut se ei oo periaatteessa korjaus mitä tallit haluaa, koska auto hidastuu :p Jos noita autoja kovin paljon rupee hajoon (tai nopeat mutkat arvaamattomia), nii sääntomuutoksellahan (minimikorkeus tietyllä painolla/voimalla?) asia korjaantunee.
 
Lauantaipäivän tulokset (juu, selkeitä aika-ajo vetoja Hamilton ajanut:rolleyes:):
SijaKuljettajaTalliAika/eroKierrokset
1.Max VerstappenRed Bull1.31,72053
2.Charles LeclercFerrari+0,69551
3.Fernando AlonsoAlpine+0,978122
4.George RussellMercedes+1,03971
5.Valtteri BottasAlfa Romeo+1,26568
6.Yuki TsunodaAlphaTauri+1,28257
7.Sergio PerezRed Bull+1,38543
8.Mick SchumacherHaas+1,43157
9.Lando NorrisMcLaren+1,47190
10.Sebastian VettelAston Martin+2,10181
11.Guanyu ZhouAlfa Romeo+2,23982
12.Pierre GaslyAlphaTauri+3,14591
13.Carlos SainzFerrari+3,18568
14.Alexander AlbonWilliams+3,45118
15.Nicholas LatifiWilliams+3,914124
16.Lance StrollAston Martin+4,30953
17.Lewis HamiltonMercedes+4,49778
18.Kevin MagnussenHaas+6,89638

no täältä löytyy noita Hamilton vihaajia
 
Veikkaus:Verstappen ja RedBull hallitsee alkukautta,sitten rupeaakin Mersu pääsemään jo rinnalle..
 
Onko jossain videon pätkää näistä testeistä missä näkisi miten tuo McLaren pomppii suorilla? En ite nyt löytäny vaikka kuinka hain, ei jaksais alkaa kelaileen Viaplaylta noita testejä kun lähetystä kuitenki se 8h per sessio.
 
Uusi kausi kun alkaa jo ihan päivien päästä, niin tuli pikakatsottua se netflixin drive to survive ja olihan taistoa.
Siistiä että netflix tekee tollasta sarjaa. Näin formula 1 fanille se on kyllä mahtava recap edelliseen kauteen mausteiden kera.

Räikkösen kohtaukset oli taas täyttä timanttia. Just sellasta mitä siltä oikeestaan odottikin. :tongue:
 
Uusi kausi kun alkaa jo ihan päivien päästä, niin tuli pikakatsottua se netflixin drive to survive ja olihan taistoa.
Siistiä että netflix tekee tollasta sarjaa. Näin formula 1 fanille se on kyllä mahtava recap edelliseen kauteen mausteiden kera.

Räikkösen kohtaukset oli taas täyttä timanttia. Just sellasta mitä siltä oikeestaan odottikin. :tongue:

Todellisuudessa kisat on sitä jonossa ajelua
 
Uusi kausi kun alkaa jo ihan päivien päästä, niin tuli pikakatsottua se netflixin drive to survive ja olihan taistoa.
Siistiä että netflix tekee tollasta sarjaa. Näin formula 1 fanille se on kyllä mahtava recap edelliseen kauteen mausteiden kera.

Räikkösen kohtaukset oli taas täyttä timanttia. Just sellasta mitä siltä oikeestaan odottikin. :tongue:
Justiinsa sain katsottua kanssa loppuun ja palautti mieleen taas mikis vihaan Verstappenia. Aika pintapuolinen tuo Netflixin setti
 
Tuli itsekin katsottua uusi kausi loppuun. Edelleen viihdyttävä sarja, vaikka onkin tyyliltään vähän ennalta-arvattava. Hyvä tapa fiilistellä alkavaa kautta, joskin jaksoja saisi olla vaikka 20. Muistutti hyvin, miten paljon käänteitä edellisellä kaudella oli. Oli myös ihan kiinnostavaa nähdä mm. Tsunodan ajatuksia radan ulkopuolella. Jotenkin hyvällä tavalla höhlä tyyppi. Ihan lapsen näköinen kaveri, joka kiroilee pahemmin kuin vanhat merikapteenit, vihaa liikuntaa ja on kuitenkin F1-kuski.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 363
Viestejä
4 548 445
Jäsenet
74 977
Uusin jäsen
HännisenMikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom