F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Jaa ehkäpä lopulta sun ilmaisten striimien perään kysely olikin vaan trollausta, tutka oli siin ehkä vähäsen rikki. Loppuihin en ees jaksa vastata kun et itse kykene minkäänlaiseen keskusteluun ilman toisen henkilön kimppuun käymistä.

en ole missään vaiheessa sanonut että joku maksaa liikaa. silti mieluusti katson ilmaiseksi jos on mahdollista, enkä jaksa nähdä vaivaa johonkin vpn kikkailuun.. mutta tää on kyllä kumma foorumi kun kaikki on aina pelkästään trollausta jos johonkin sanoo erinevän mielipiteen tai jos jostain ajasta ei tykkää.
 
Bahrainissa ei tainnut pomppia ollenkaan. Tässä mielenkiintoinen selvitys miksi McLaren ei pompi.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Mielenkiintoinen video, jos ton oikein ymmärsin tekevät pyörivästä ilmasta sivulle "ilmasulun", jotta autoa voi nostaa ja maaefekti säilyy. Ikävä asia toi sade, kilpailijat toki ehkä eri mieltä :) Lentokoneista tulee kanssa hienoja vesipyörteitä vesisateella esiin, kun jarruttavat laskussa moottoreilla.
 
Tälle kaudelle sääntökirjaan tarkennus, jatkossa SC poistuessa kierroksella ohitettavat kaikki ajaa SC ohi. Aikasemmin oli säännöissä "any car" (=mitkä tahansa(sääntö mitä Masi sovelsi ja päästi Ham-Ver välistä autot)). Korjatussa säännössä "all cars" (=kaikki autot) pitää ajattaa letkan hännille.

 
Tälle kaudelle sääntökirjaan tarkennus, jatkossa SC poistuessa kierroksella ohitettavat kaikki ajaa SC ohi. Aikasemmin oli säännöissä "any car" (=mitkä tahansa(sääntö mitä Masi sovelsi ja päästi Ham-Ver välistä autot)). Korjatussa säännössä "all cars" (=kaikki autot) pitää ajattaa letkan hännille.

Mielummin olis aina punaset liput ja standing start gridiltä. Turva-auton perässä körötellään aina todella pitkään ja kisaa menee hukkaan.
 
Mielummin olis aina punaset liput ja standing start gridiltä. Turva-auton perässä körötellään aina todella pitkään ja kisaa menee hukkaan.

Niin näissä on jotenkin vuosikymmenten ajan ehdollistunut siihen, että osa F1- viikonloppua on seurata kun jotkut kiinalaiset lakaisee rataa kaupan halvimmilla luudilla 5 kierroksen ajan, mutta periaatteessa voisi kyseenalaistaa että onkin sen pakko mennä niin.
 
Mielummin olis aina punaset liput ja standing start gridiltä. Turva-auton perässä körötellään aina todella pitkään ja kisaa menee hukkaan.
Kompromissi voisi olla että jos SC ei ole lähtenyt 3 kierroksen aikana, niin punainen lippu. Ja jos on kisassa vähemmän kuin kolme kierrosta jäljellä niin automaattinen punainen lippu.
 
Ricciardo pääsee osallistumaan kisaan:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tälle kaudelle uudistui myös grafiikat meille katsojille.

Screenshot_20220317-181002.jpg


Voisivat käyttää jatkossa myös rataposition merkkamisessa tallin logoa, välillä oli vähän haastavaa saada kartasta selvää, että kuka ajaa missä kohtaa kun väreissä oli niin pienet erot. Tai sitten olen tietämättäni hieman värisokea :geek:
 
Helvetin hieno homma että Masi sai potkut, en ole oikeastaan koskaan nähnyt noin epä pätevää tyyppiä!
 
Onko tuosta uudesta aerodynamiikasta ja auton perässä ajamisesta tullut mitään juttuja/kommentteja kuskeilta? Ainakin omaan silmään näytti, että autoa voi seurata paljon lähempänä mutkissa mitä viime kausina.
 
Onko tuosta uudesta aerodynamiikasta ja auton perässä ajamisesta tullut mitään juttuja/kommentteja kuskeilta? Ainakin omaan silmään näytti, että autoa voi seurata paljon lähempänä mutkissa mitä viime kausina.

Verstappenilta haastattelussa kysyttiin ja sanoi että vähän helpompaa on seurata
 
Onko tuosta uudesta aerodynamiikasta ja auton perässä ajamisesta tullut mitään juttuja/kommentteja kuskeilta? Ainakin omaan silmään näytti, että autoa voi seurata paljon lähempänä mutkissa mitä viime kausina.
Olikohan Magnussen joka mainitsi että helpompi seurata, mutta ei välttämättä ohittaa. Slipstream vaikutus ei ole enää niin tehokas.
 
Vuoden verran huudellut että Mersulla on aivovuoto menossa. Eilinen kisa paljasti hyvin että Andy Cowell taisi olla aika tärkeä mies Mersulle.

 
Huomaa että on tästä kaudesta niinkin kovat odotukset, että tulee alitajuntaan asti. Näin todella todentuntuista unta, jossa pääsin korvaamaan äkisti sairastunutta Albonia Williamsille, koska satuin kai olemaan lähettyvillä. Ensin olin innoissani ja vasta autoon istuttuani aloin pelätä kuollakseni. Lopulta kaiken säätämisen jälkeen kerkesin vasta vikalle kierrokselle mukaan, jonka jälkeen vietiinkin jo suurenakin äkkijulkkiksena jonnekin lehdistön tentattavaksi.

Ilmeisesti kuitenkin kytkimen käyttö ja G-voimien sietäminen onnistui ihan hyvin. Sellanen välikevennys offtopicina, muttei poista sitä tosiasiaa, että seuraava kisa ei voi tulla liian nopeasti.
 
Pikku Schumilla alkaa olla tiukat paikat jos ei otteet ala parantua. Tanskalainen jos pyyhkii lattiaa tällä kaudella, niin jatko pranikan allekirjoitukselle alkaa alkaa olemaan aika vähän syitä
 
Pikku Schumilla alkaa olla tiukat paikat jos ei otteet ala parantua. Tanskalainen jos pyyhkii lattiaa tällä kaudella, niin jatko pranikan allekirjoitukselle alkaa alkaa olemaan aika vähän syitä
Ei mitään hätää kun iskä on Michael Schumacher ja iskän kavereina on Jean Todt ja Ross Brawn
 
Mietin tuossa vähän samaa Mickin uran hehityksen kannalta. Haasilta seuraava askel olisi Alfa Romeo, jos mennään Ferrarin siiven alla, mutta kuinka pitkään sitten Alfalla jos sinne menee? Käsittääkseni Sainzilla on aika valmis jatkopahvi(nykyinen kattaa tän kauden) Ferrarille ja Leclercillä on 2027 asti sopimus.
 
Mietin tuossa vähän samaa Mickin uran hehityksen kannalta. Haasilta seuraava askel olisi Alfa Romeo, jos mennään Ferrarin siiven alla, mutta kuinka pitkään sitten Alfalla jos sinne menee? Käsittääkseni Sainzilla on aika valmis jatkopahvi(nykyinen kattaa tän kauden) Ferrarille ja Leclercillä on 2027 asti sopimus.

Magnumi pitää lyödä tai paikka Ferrarille on vain märkä päiväuni.
 
Tälle kaudelle uudistui myös grafiikat meille katsojille.

Screenshot_20220317-181002.jpg


Voisivat käyttää jatkossa myös rataposition merkkamisessa tallin logoa, välillä oli vähän haastavaa saada kartasta selvää, että kuka ajaa missä kohtaa kun väreissä oli niin pienet erot. Tai sitten olen tietämättäni hieman värisokea :geek:
Kannattaa asentaa F1-Appi, siinä näkyy myös 'nimet' kartalla, joka on zoomattavissa ja käänneltävissä :
F1AppPic.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joo ihan varmasti. Melkein sympaattista, miten Russell kuvittelee, että hyvillä väleillä Lewikseen olisi jotain vaikutusta asiaan. Eihän silloin Valellakaan olisi ollut mitään hätää.
Heti ekassa kisassa tekivät samaa mitä valelle eli venyttivät stinttejä ja Russel jäi sen vuoksi koko ajan lisää Hamiltonista. Ekalla stintillä Russel oli nopeampi kuin Hamilton kun pääsi vapaaseen hitaammista ohi. Russelin pitäis lyödä heti jalkaa maahan ja vaatia samaa mitä Nico aikanaan eli samaa taktiikkaa.
 
Heti ekassa kisassa tekivät samaa mitä valelle eli venyttivät stinttejä ja Russel jäi sen vuoksi koko ajan lisää Hamiltonista. Ekalla stintillä Russel oli nopeampi kuin Hamilton kun pääsi vapaaseen hitaammista ohi. Russelin pitäis lyödä heti jalkaa maahan ja vaatia samaa mitä Nico aikanaan eli samaa taktiikkaa.
Fikauahan se on venyttää stinttejä sellaisessa tilanteessa missä Russel viimeksi oli. Tai Bottas monesti mersu-urallaan. Ajamalla ei paremmille sijoille ollut asiaa, eikä takaa ollut uhkaa, stinttejä venyttämällä sentään pieni tsäänssi saada hyötyä, jos sattuu turva-auto tulemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta Jeddahin kisasta jäi itselle mieleen yksi kysymys, kun tallit itse päättävät antaako kuski sijan takaisin niin aikarajoilla ei ole mitään merkitystä et milloin sen tekee kuhan tekee ennenkuin tuomaristo ottaa asian tutkintaan?

Sainz vs Perez turva-auton takana ollut tilanne, missä Perez ohitti Sainzin. Eli käytännössä jos ohitat toisen turva-auton takana, samalla blokaten ettei toinen pääse mukaan kärkitaisteluun, niin kaikki on ok? Lasket sitten sen ohitetun hetki turva-auton jälkeen ohitsesi, samalla kärki on päässyt reilusti yli sekunnin päähän.
 
Tuosta Jeddahin kisasta jäi itselle mieleen yksi kysymys, kun tallit itse päättävät antaako kuski sijan takaisin niin aikarajoilla ei ole mitään merkitystä et milloin sen tekee kuhan tekee ennenkuin tuomaristo ottaa asian tutkintaan?

Sainz vs Perez turva-auton takana ollut tilanne, missä Perez ohitti Sainzin. Eli käytännössä jos ohitat toisen turva-auton takana, samalla blokaten ettei toinen pääse mukaan kärkitaisteluun, niin kaikki on ok? Lasket sitten sen ohitetun hetki turva-auton jälkeen ohitsesi, samalla kärki on päässyt reilusti yli sekunnin päähän.
Tuo tilannehan meni jo tutkintaan ja näköjään tuomaristolle riitti, että antoivat sijan takaisin turva-auton lähdettyä kierroksen kahden aikana mitä sitä ajettiinkin, mutta tuskin odottelevat useita kierroksia ennenkuin antavat rankkua jollei sijaa ole antanut takaisin. Mitä tilanteeseen tulee niin mielestäni tuo meni väärin ja Sainz olisi pitänyt päästää turva-auton aikana jo ohi, mutta en ole tuomaristossa ja en tiedä vaikka olisi tuomaristolta tullut ohje ettei saa turva-auton aikana päästää, niin lähinnä omaa mutuilua, mutta RB:n pussiinhan tuo aivan selvästi meni, vaikutuksilla voi vaan spekuloida.

Hieno kisa silti, autojen hajoilustakin vähän sekalaiset fiilikset, tavallaan hienoa, ettei ole täysi luotettavuus tekniikkaan ja pakka voi sekoittua noinkin, mutta toisaalta onhan se nyt kuskien kannalta vähän prseestä, että kisa loppuu liikaa lämpenevään moottoriin.
 
Tuo tilannehan meni jo tutkintaan ja näköjään tuomaristolle riitti, että antoivat sijan takaisin turva-auton lähdettyä kierroksen kahden aikana mitä sitä ajettiinkin, mutta tuskin odottelevat useita kierroksia ennenkuin antavat rankkua jollei sijaa ole antanut takaisin. Mitä tilanteeseen tulee niin mielestäni tuo meni väärin ja Sainz olisi pitänyt päästää turva-auton aikana jo ohi, mutta en ole tuomaristossa ja en tiedä vaikka olisi tuomaristolta tullut ohje ettei saa turva-auton aikana päästää, niin lähinnä omaa mutuilua, mutta RB:n pussiinhan tuo aivan selvästi meni, vaikutuksilla voi vaan spekuloida.

Hieno kisa silti, autojen hajoilustakin vähän sekalaiset fiilikset, tavallaan hienoa, ettei ole täysi luotettavuus tekniikkaan ja pakka voi sekoittua noinkin, mutta toisaalta onhan se nyt kuskien kannalta vähän prseestä, että kisa loppuu liikaa lämpenevään moottoriin.
Turva-auton takana ei oikein voi vaihtaa paikkoja ilman tuomariston määräystä ja sitä ei kisassa tullut. Huonolla tuurilla Sainz olisi voinut saada rankkua jos olisivat vaihtaneet paikkoja turva-auton takana. Näin ainakin F1 TV:n selostajat spekloivat
 
Turva-auton takana ei oikein voi vaihtaa paikkoja ilman tuomariston määräystä ja sitä ei kisassa tullut. Huonolla tuurilla Sainz olisi voinut saada rankkua jos olisivat vaihtaneet paikkoja turva-auton takana. Näin ainakin F1 TV:n selostajat spekloivat
Toki, ja siksi olisikin kiva tietää millä perusteilla tuo päätös tehtiin oikeasti, kysyttiinkö tuomaristolta onko ok jne, ohitus kuitenkin tapahtui myös turva-auton takana ilman rankkua, vaikka siitä olikin ihan selvää hyötyä RB:lle ettei vaihdettu ennen kisan jatkoa. F1TV:n selostajat myös sanoivat, että mielestään olisi pitäny antaa positio takaisin turva-auton takana, missä ohituskin tapahtui. Mutta kuten sanottua, spekulaation varaan tässä jää mahdolliset rankut ja lopputulokseen vaikutukset, enkä ole tuomaristossa, mutta IMO tuo olisi pitäny vaihtaa jo turva-auton takana.
 
Tosiaan olisi pitänyt vaihtaa jo ennen. Tästähän saadaan ennakkotapaus että aina kannattaa kakkoskuskin kiiruhtaa vaikka oikomalla sitten jonkun eteen että saadaan suojattua ykköskuskin selusta. Olisi voinut olla hyvin erinäköinen podium jos Sainz olisi päässyt kuittaamaan Verstappenin tuosta uusintalähdöstä.
 
Niin, Perezhän ei tapellut sijoituksesta, oli mukana vain auttamassa Maxia voittoon... (Eikö täällä ole ihan ketjukin tuon kisan tapahtumista vääntämiseen.)
 
Mielestäni keskustelu sopii oikein hyvin tämän otsakkeen alle, kun katsotaan säätöjen suuntaviivoja tälle kaudelle.
 
Hieno kisa silti, autojen hajoilustakin vähän sekalaiset fiilikset, tavallaan hienoa, ettei ole täysi luotettavuus tekniikkaan ja pakka voi sekoittua noinkin, mutta toisaalta onhan se nyt kuskien kannalta vähän prseestä, että kisa loppuu liikaa lämpenevään moottoriin.
Tätä mietin itsekin. Tuo tiettyä säpinää lajiin, mutta ei se pitkällä tähtäimellä enää niin viihdytä, jos joka kisassa kourallinen autoja hajoaa hyvän ajon jälkeen kierroksella 30. Varsinkin kun keskikastiin on paljon uutta potentiaalia ilman jatkuvia keskeytyksiäkin.

Pakko vaan edelleen fiilistellä sitä, miten melkein jatkuvasti jossain päin sijoituksia oli joku kamppailu menossa. Nekin hetket, jolloin ei ohitettu ketään, oli autojen välillä kuitenkin sellainen attack mode -jännite, jonka ansiosta ohituksia sopi odottaa sen sijaan, että mennään jonossa ruutulipulle.

Tällä hetkellä varmaan suurin toive on, ettei Alfan luotettavuusongelmat muodostu trendiksi. Toivottavasti kahden viikon tauko antaa jo tiimille vastauksia ja ratkaisuja. Jotenkin olisi myös hienoa saada vielä kolmas talli tai kuski tohon Maxin ja Charlesin mukaan.
 
Toki, ja siksi olisikin kiva tietää millä perusteilla tuo päätös tehtiin oikeasti, kysyttiinkö tuomaristolta onko ok jne, ohitus kuitenkin tapahtui myös turva-auton takana ilman rankkua, vaikka siitä olikin ihan selvää hyötyä RB:lle ettei vaihdettu ennen kisan jatkoa. F1TV:n selostajat myös sanoivat, että mielestään olisi pitäny antaa positio takaisin turva-auton takana, missä ohituskin tapahtui. Mutta kuten sanottua, spekulaation varaan tässä jää mahdolliset rankut ja lopputulokseen vaikutukset, enkä ole tuomaristossa, mutta IMO tuo olisi pitäny vaihtaa jo turva-auton takana.
Eikös ne F1tv:n selostajat sanon kisan alussa, että tallit eivät enää juttele kesken kisan päättävien heppujen kanssa? Korkeintaan jollekin taholle kertovat jos havaitsevat virheen, joka vie tiedon tuomaristolle? Näin tallit itse joutuisivat tehdä ratkaisut oikaisutilanteissa yms et tuomaristo ei enää suosittele päästämään ohitse tai tulee rangaistus. Vai ymmärsinkö itse vain väärin.

No spekulaatiota vain.
 
Eikös ne F1tv:n selostajat sanon kisan alussa, että tallit eivät enää juttele kesken kisan päättävien heppujen kanssa? Korkeintaan jollekin taholle kertovat jos havaitsevat virheen, joka vie tiedon tuomaristolle? Näin tallit itse joutuisivat tehdä ratkaisut oikaisutilanteissa yms et tuomaristo ei enää suosittele päästämään ohitse tai tulee rangaistus. Vai ymmärsinkö itse vain väärin.

No spekulaatiota vain.
näin ymmärsin itsekkin... tallien pitää itse antaa paikka takaisin, tai jos ei anna niin voi tulla rankku tai olla tulematta riippuen miten tuomaristo näkee tilanteen. Kisassa ainakin meni ne missä päästettiin kaveri takasin eteen ilman rakkua, Mutta esim Zhou sai rankun kun ei päästänyt Albonia ohi vaikka ohitti se ykkös kurvissa oikaisemalla.
 
Eikös ne F1tv:n selostajat sanon kisan alussa, että tallit eivät enää juttele kesken kisan päättävien heppujen kanssa? Korkeintaan jollekin taholle kertovat jos havaitsevat virheen, joka vie tiedon tuomaristolle? Näin tallit itse joutuisivat tehdä ratkaisut oikaisutilanteissa yms et tuomaristo ei enää suosittele päästämään ohitse tai tulee rangaistus. Vai ymmärsinkö itse vain väärin.

No spekulaatiota vain.
Niin, en tiedä miten nuo mahtaa nykyään olla, onko sitä virallisesti edes missään kerrottu mikä kommunikaatio mahdollisuus noilla on keskenään nykyään? Luulisi, että ainakin joku väylä esittää kysymyksiä / esittää havaintoja tosiaan löytyy vaikka suorat yhteydet onkin katkaistu.
Ja noinhan se onkin, mutta kiinnostaa vaan se, että onko RB kysynyt (toisaalta miksi ne olisivat sitä kysyneet kun olivat etulyönti asemassa uusintaan) kilpailunjohdolta saako tuon vaihdon suorittaa turva-auton takana vai vasta sen jälkeen, eli oliko se päätös tosiaan tallin vai kilpailunjohdon, eli olisivatko antaneet takaisin mutta estettiin, vai pelattiinko vain taktisesti. No näytti miellyttävän ja rankkua ei tullut, eli jos linja pitää, niin jatkossa aina kannattaa turva-auton aikana ohittaa, sitten blokata ettei pääse hyökkäämään tallikaveria vastaan ja sitten päästää ohi (kärjistettynä, tuskin nyt oikeasti tulee menemään läpi..).
näin ymmärsin itsekkin... tallien pitää itse antaa paikka takaisin, tai jos ei anna niin voi tulla rankku tai olla tulematta riippuen miten tuomaristo näkee tilanteen. Kisassa ainakin meni ne missä päästettiin kaveri takasin eteen ilman rakkua, Mutta esim Zhou sai rankun kun ei päästänyt Albonia ohi vaikka ohitti se ykkös kurvissa oikaisemalla.
Joo ja ei tässä mitään epäselvää sinänsä olekkaan. Lähinnä vain, saako nyt muka oikeasti turva-auton aikana ohittaa (tarkoituksella tai tahattomasti) ja riittää kunhan päästää ohi sitten turva-auton poistuttua, vai voitko päästää ohi jo turva-auton aikana ilman, että kenellekkään tulee rankkua tuosta. No mutta, ehkäpä tämä tullaan joskus vielä näkemään uudelleen niin nähdään pitääkö nyt valittu linja vai millä mennään.
Tätä mietin itsekin. Tuo tiettyä säpinää lajiin, mutta ei se pitkällä tähtäimellä enää niin viihdytä, jos joka kisassa kourallinen autoja hajoaa hyvän ajon jälkeen kierroksella 30. Varsinkin kun keskikastiin on paljon uutta potentiaalia ilman jatkuvia keskeytyksiäkin.

Pakko vaan edelleen fiilistellä sitä, miten melkein jatkuvasti jossain päin sijoituksia oli joku kamppailu menossa. Nekin hetket, jolloin ei ohitettu ketään, oli autojen välillä kuitenkin sellainen attack mode -jännite, jonka ansiosta ohituksia sopi odottaa sen sijaan, että mennään jonossa ruutulipulle.

Tällä hetkellä varmaan suurin toive on, ettei Alfan luotettavuusongelmat muodostu trendiksi. Toivottavasti kahden viikon tauko antaa jo tiimille vastauksia ja ratkaisuja. Jotenkin olisi myös hienoa saada vielä kolmas talli tai kuski tohon Maxin ja Charlesin mukaan.
Juuri näin, kuuluu toki moottoriurheiluun, muttakun radalla on kuitenkin niin vähän autoja, niin vähän ehkä kuitenkin saisivat olla luotettavampia. Jossain Nurren 24h:ssa nyt on ihan normaalia kun jokunen moottori leviää niistä 120 starttaajasta, mutta 3 autoa hajalle 2 kierroksen (vai mitä niitä nyt olikaan) sisään formuloissa on vähän meh, kun oli kuitenkin hyvää vääntöä menossa.
 
Totta kai radalla olija saa ohittaa varikolla kävijän jos ehtii. Episodi ei eronnut mitenkään muuten muista kuin että meni keskimääräistä tiukemmalle.
Hienosti poimittu pieni pätkä sieltä välistä, jonka pointti jäi ymmärtämättä, mutta eikai siinä sitten, katsottiin vissiin eri kisaa, eri sääntökirjalla, joten turha tästä on sen enempää vääntää.
 
Hienosti poimittu pieni pätkä sieltä välistä, jonka pointti jäi ymmärtämättä, mutta eikai siinä sitten, katsottiin vissiin eri kisaa, eri sääntökirjalla, joten turha tästä on sen enempää vääntää.
Olisko perezin sun mielestä sitten pitänyt alkaa köröttelemään, että sainz ehtii edelle varikolta?
 
Olisko perezin sun mielestä sitten pitänyt alkaa köröttelemään, että sainz ehtii edelle varikolta?
Mitäköhän nyt mahdat selittää, sanoinko jossain noin? Kannattaa avata se sääntökirja ja lukea sieltä safety carin alta miksi Sainz olisi kuulunut Perezin eteen.
 
Mitäköhän nyt mahdat selittää, sanoinko jossain noin? Kannattaa avata se sääntökirja ja lukea sieltä safety carin alta miksi Sainz olisi kuulunut Perezin eteen.
Kyllähän se sainz sinne eteen päästettiinkin.
 
Turva-auton ja virtuaalisen turva-auton ajaksi voisivat pistää varikon sisääntuloportit kiinni.

Tai sitten kiinni pistämisen sijasta 10 sekunnin rangaistus niiden aikana varikolle tuleville. Kärsittäisiin heti kun varikolle ajaa ja autoon ei saisi koskea ennen kuin 10 sekunttia auto on ollut paikallaan varikolla.
 
Turva-auton ja virtuaalisen turva-auton ajaksi voisivat pistää varikon sisääntuloportit kiinni.

Tai sitten kiinni pistämisen sijasta 10 sekunnin rangaistus niiden aikana varikolle tuleville. Kärsittäisiin heti kun varikolle ajaa ja autoon ei saisi koskea ennen kuin 10 sekunttia auto on ollut paikallaan varikolla.
Njäh. Sallittakoot riskikerroinkin, niin ei strategiat täysin kliiniseksi sentäs mene. Varsinkin, ku tietyillä radoilla jo etukäteen tiedetään, että jollain todennäköisyydellä tulee yllättävä tapahtuma.

edit:En nyt osaa arvioida nopeasti isommin, mut kyl siinäki jollain tuuri kävis, ku pakkas laitettais kasaan ilman varikollakäynti mahista, niin mitä se muuttais? Entä, jos just ois pitäny oikeestikki käyä renkaat vaihtamassa?
 
Ehkä vähän jo yleiskeskustelun alle menevä kommentti, mutta jotain variaatiota kaipaisin kyllä varikkostoppeihin kuin vain renkaiden vaihdon. Nytkin Perezin voittotaistelu suli täysin paskaan säkään. Oisko kyyti muutenkaan riittänyt Leclerciin tai Verstappeniin nähden kisan jälkimmäisellä puolikkaalla - en tiedä, mutta turva-autoon asti Perez kontrolloi täysin kisaa.

Nyt jos välitankkaukset olisivat edelleen käytössä, niin sieltä olisi tullut variaatiota strategiaan. Harmi että noita ei koskaan saada takaisin, se olisi edes yksi pieni lisämauste kilpailutaktiikassa.

Tuolta pohjalta tuli kuitenkin sellainen ajatus mieleen, että entäs jos hybridijärjestelmän akku/akut olisivat vaihdettavat? Ehkä hieman utopistinen visio, mutta jotenkin voisin nähdä että pari mekaanikkoa voisi vaihtaakin lennosta akun, kun ne olisi oikean kokoisia (tarpeeksi pieniä fyysisesti), ja optimaalisesti sijoiteltu autoon. Vaihdossa voisi mennä yli 10s, mutta vastaavasti tuore akku mahdollistaisi huomattavasti ripeämmän etenemisen niihin nähden jotka yrittää sinnitellä ilman akun vaihtoa ja hallita virran käyttöä. Vaatisi siis sen, että auto itsessään ei jaksa ladata akkua täyteen, mutta säästelemällä akussa riittäisi varausta kisan loppuun asti.
 
Ehkä vähän jo yleiskeskustelun alle menevä kommentti, mutta jotain variaatiota kaipaisin kyllä varikkostoppeihin kuin vain renkaiden vaihdon. Nytkin Perezin voittotaistelu suli täysin paskaan säkään. Oisko kyyti muutenkaan riittänyt Leclerciin tai Verstappeniin nähden kisan jälkimmäisellä puolikkaalla - en tiedä, mutta turva-autoon asti Perez kontrolloi täysin kisaa.

Nyt jos välitankkaukset olisivat edelleen käytössä, niin sieltä olisi tullut variaatiota strategiaan. Harmi että noita ei koskaan saada takaisin, se olisi edes yksi pieni lisämauste kilpailutaktiikassa.

Tuolta pohjalta tuli kuitenkin sellainen ajatus mieleen, että entäs jos hybridijärjestelmän akku/akut olisivat vaihdettavat? Ehkä hieman utopistinen visio, mutta jotenkin voisin nähdä että pari mekaanikkoa voisi vaihtaakin lennosta akun, kun ne olisi oikean kokoisia (tarpeeksi pieniä fyysisesti), ja optimaalisesti sijoiteltu autoon. Vaihdossa voisi mennä yli 10s, mutta vastaavasti tuore akku mahdollistaisi huomattavasti ripeämmän etenemisen niihin nähden jotka yrittää sinnitellä ilman akun vaihtoa ja hallita virran käyttöä. Vaatisi siis sen, että auto itsessään ei jaksa ladata akkua täyteen, mutta säästelemällä akussa riittäisi varausta kisan loppuun asti.
Eikös nämä akut ole sellaisia, jotka latautuvat sekunneissa (kun jarrutetaan yms) ja myös purkautuvat sekunneissa esim suoralla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 403
Viestejä
4 976 005
Jäsenet
79 760
Uusin jäsen
Tammuska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom