F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Kausiennuste 2019 ja vähän ylikin :)

Uskon tälläkin kaudella voimasuhteiden pysyvän ennallaan. Hamilton ratkaisee mestaruuden jo 2-3 kisaa ennen kauden loppua, Bottas tulee toiseksi, Vettel kolmas, Verstappen neljäs siitäkin huolimatta että Hondan moottori on susi (niillähän on tällä hetkellä jo jokin isomman tason ongelma testipenkissä uuden moottorin kanssa) Leclerc 5 ja Ricciardo on kuudes.

Red Bullilla aletaan syyttämään Hondaa koska menestystä ei tule ja Honda syyttää Red Bullia kauden lopussa. Mersulla jatketaan myös kaudella 2020 samalla kuski parilla, Valtterin jatko sinetöityy jo kesällä kun hän lunastaa optionsa ajamalla. Vettel on pettynyt ja harkitsee jopa välivuotta ja saattaa jopa toteuttaa tämän. Tässä kohtaa Ferrari aloittaa välittömästi järkkäämään Verstappania kuskiksi ja näin näemmekin Verstappenin kaudella 2020 Ferrarilla.

Kimi ajaa tasaisesti kakkosdivarin kärjessä ja nousee jopa muutaman kerran kuuden parhaimman joukkoon. Sauberilla on hyvä meininki ja Minttu ilmoittaa syksyllä Kimin ajavan vielä 6 kautta lisää, että saa hengailla varikoilla ja piireissä. Kimistä tulee eniten F1 kisoja ajanut kuski myös samalla. Kaudella 2021 Kimi siirtyy takaisin Ferrarille koska Verstappanen ajaa pahan kolarin ja joutuu sairaslomalle. Kimi jatkaa myös kaudella 2022 Ferrarilla koska Verstappnen suuttutti jo ennen sairaslomaansa Ferrarin pomon. Kaudella 2023 Kimi tekee taas paluun Sauberille. ;)
 
Mitenhän nyt Ferrari on sukeltamassa tällä kaudella?
Fefe tarvii jatkuvuutta ja "turvallista" olotilaa että autot ja kisat menevät hyvin, jos tallissa sisällisota ja Maurille näytetään ovea niin voi olla varma että Mauri ei ole ainut joka lähtee/saa lähteä.

Vertaa esim kausia Ross Brawn ja Jean Todt parivaljakon kausia jolloin oli ns. harmonia tallissa .
 
Vettelin ulinoita odotellessa jos ja kun uusi päällikkö suosii leclerkkiä.
 
Kausiennuste 2019 ja vähän ylikin :)

Uskon tälläkin kaudella voimasuhteiden pysyvän ennallaan. Hamilton ratkaisee mestaruuden jo 2-3 kisaa ennen kauden loppua, Bottas tulee toiseksi, Vettel kolmas, Verstappen neljäs siitäkin huolimatta että Hondan moottori on susi (niillähän on tällä hetkellä jo jokin isomman tason ongelma testipenkissä uuden moottorin kanssa) Leclerc 5 ja Ricciardo on kuudes.

Red Bullilla aletaan syyttämään Hondaa koska menestystä ei tule ja Honda syyttää Red Bullia kauden lopussa. Mersulla jatketaan myös kaudella 2020 samalla kuski parilla, Valtterin jatko sinetöityy jo kesällä kun hän lunastaa optionsa ajamalla. Vettel on pettynyt ja harkitsee jopa välivuotta ja saattaa jopa toteuttaa tämän. Tässä kohtaa Ferrari aloittaa välittömästi järkkäämään Verstappania kuskiksi ja näin näemmekin Verstappenin kaudella 2020 Ferrarilla.

Kimi ajaa tasaisesti kakkosdivarin kärjessä ja nousee jopa muutaman kerran kuuden parhaimman joukkoon. Sauberilla on hyvä meininki ja Minttu ilmoittaa syksyllä Kimin ajavan vielä 6 kautta lisää, että saa hengailla varikoilla ja piireissä. Kimistä tulee eniten F1 kisoja ajanut kuski myös samalla. Kaudella 2021 Kimi siirtyy takaisin Ferrarille koska Verstappanen ajaa pahan kolarin ja joutuu sairaslomalle. Kimi jatkaa myös kaudella 2022 Ferrarilla koska Verstappnen suuttutti jo ennen sairaslomaansa Ferrarin pomon. Kaudella 2023 Kimi tekee taas paluun Sauberille. ;)
Haha! Lopussa lähti niin tyylikkäästi lapasesta, että f1-radalla vastaava olis ollut tyylipuhdas 360°. Hienoa työtä!
 
Wihuri vetäytyy tukemasta Bottasta, taitaa olla ura sit ens kauden jälkeen sit siinä ainakin hyvien tallien osalta. Ellei nyt tuleva kausi ole aivan maaginen mestaruuskausi tai tiukka kakkospaikka pisteissä muutaman pisteen erolla kauden päätteeksi.
 
Wihuri vetäytyy tukemasta Bottasta, taitaa olla ura sit ens kauden jälkeen sit siinä ainakin hyvien tallien osalta. Ellei nyt tuleva kausi ole aivan maaginen mestaruuskausi tai tiukka kakkospaikka pisteissä muutaman pisteen erolla kauden päätteeksi.
Jotenkin vaikee kuvitella, että Wihurin säälieurot olisi mitenkään ratkaisevassa asemassa, kun kuskinpaikasta Mersun tasoisessa tallissa on kyse.
Jonkin Williamsin kohdalla tilanne voi toki olla toinen.
 
En myös usko tällä olevan Bottaksen uran kannalta juurikaan merkitystä enää, alussa oli. Yhtälailla muuten Wihurin logot oli Hamiltoninkin kypärässä, autossa ja asuissa.
 
Tuo Wihurin puute ei varmaan vaikuta niinkään näihin kärkitalleihin (Ferrari, MB, RB) mutta noihin muihin saattaa vaikuttaakin. Kärkitallit palkannee kyllä rahattomankin kuskin kunhan on ajokyvyiltään sarjan parasta antia. Nuo muut taas tuntuvat arvostavan enemmänkin sitä rahaa kuin ajotaitoja (esim. Williams)..

Edit: Toki tuo tilanne on parantunut siinä mielessä, että sarjasta on lähtenyt noita jämätalleja jotka ajattivat rahakkaita kuskeja tai sitten näitä alemman kastin talleja on siirtynyt varakkaampaan omistukseen. Esim. Sauberilla meininki on nyt hieman erilaista kiitos Alfa Romeon ja veikkaisin, että Racing Pointillakin tuo taloustilanne on nyt ehkä parempi kuin FI:llä ja näin ollen ajotaidoille annetaan entistä isompi merkitys.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä muista nähneeni Wihurin tarroja Mersun autossa ollenkaan eli kyse on ollut puhtaasti Bottasin tukemisesta. Omaan taskuunsa hän on ne rahat laittanut varmaankin.

Williams voi olla ensi kauden päätteeksi sellaisessa taloudellisessa ahdingossa, että sen on pakko etsiä kuljettajia puhtaasti huutokaupalla. Talli menetti kuluneen kauden päätteeksi niin pääsponsorinsa Martinin kuin epävirallisen pääsponsorinsa eli Lance Strollin ja hänen isäpappansa rahat. Ja itse asiassa myös Sirotkinin venäläiset taustajoukot lopettivat maksamisen vedoten tallin heikkoon suorituskykyyn. Tällä hetkellä talliin ei siis virtaa rahaa oikein yhtään mistään, ellei heillä ole uutta pääsponsoria tms. valmiina odottamassa auton julkistusta.

Tarjoaisin siis Bottasille pelastusnuoraa McLarenilta. En oikein usko Lando Norrisin pärjäävän F1-sarjassakaan vaikka Sainz onkin paljon kevyempi haastaja kuin Alonso häntä ennen. Toinen vaihtoehto voisi olla Force India, mikäli Pérezin kuumat hermot eivät oikein kestä politikointia Strollin perheen suunnalta. Bottas olisi säyseämpi tallikaveri. No sitten olisi vielä tuo Haas-talli, sillä Grosjean taisi saada vain yksivuotisen jatkosopimuksen viime syksynä.
 
Tässä Hamiltonin kypärä:

f1-bahrain-gp-2018-lewis-hamilton-mercedes-amg-f1.jpg


"Wihuri has become an official Team Partner of Mercedes-AMG Petronas Motorsport, with Wihuri branding featuring on the racesuits of the team’s drivers Valtteri Bottas and Lewis Hamilton, on the team’s trackside uniform and on the drivers’ helmets. At certain races, the Wipak logo, part of Wihuri’s packaging division, will be used on the drivers’ helmets instead."

Mercedes-AMG Petronas Motorsport agrees new partnership with the Wihuri Group | marsMediaSite

Taisin muistaa väärin, kun muistelin, että Wihurin logo olisi ollut myös autoissa.
 
Kyllä tuo omien sponsorien tuki kummasti tasottelee tietä talleissa, kahden isomman kohdalla kyse on varmasti paljon vähemmästä merkityksestä mutta on sillä nykyisellään osansa. Ei ne Wihurin rahat mitään nappikauppaa ollut millä he sponsoroivat Valtteria Williamsin aikoina joten tuntuva on ollut varmasti viime vuosina yhtälailla. Eikä pidä unohtaa että yhtälailla Santander löi isoja rahoja aikoinaan että Alonso pääsi ferrarille, samoin Schumia aikoinaan sponssasi Dekra jne.

Pienimmissä talleissa isokin merkitys noilla omilla sponsseilla, Bottas kun ei ole osoittanut mitään niin järkyttävää huippuosaamista vaan tasaisen varmaa suorittamista. Se on aikas selvää että Bottaksen ura tuskin jatkuu mersulla kun siellä halutaan panostaa tulevaisuuteen Hamiltonin mahdollisesti lopettaessa lähivuosina. Wehrlein vapautettiin sopimuksestaan mersun kanssa ja meni ferrarille, Ocon varmaan nousee 2020 kaudella mersulle ellei Bottas tosiaan suoriudu todella hyvin tulevalla kaudella.
 
Aika vaikea nähdä Oconin nousemista Mersulle. Oconin olisi ensin pitänyt voittaa aikaisemmin tallikaverinsa, mihin hän ei ole pystynyt. Pereziä ei edes pidetä yleisesti mitenkään ehdottomana huippuna. Oconhan on hävinnyt tässä kamppailussa Perezille jokaisella kaudella. Yleensä vertailua tehdään tallikaveriin ensimmäisenä ja tässä vertailussa Ocon ei ole pärjänyt millään kaudella. Sitten kun mietitään vielä, että Oconilla välivuosi, niin en usko, että Mersu ottaa häntä suoraan ajamaan mestaruustiimiin.

Bottas oli myös paljon parempi mitä tulokset antaa näyttää viime kaudella ja tämän kyllä tietää Wolf ja muutkin tallipääliköt. Uskon, että jo pelkästään tiimin ilmapiirinkin takia Hamilton & Bottas on Mersulle mieluisin kokoonpano. Toisekseen Bottashan on myös sanonut, että hänellä on 100% vedenpitävä optio kaudesta 2020 Mersulle jos on kesällä tuloksissa tietyssä kohtaa, epäilen että pitää olla 1 tai 2. Myös jos Mersu ottaa jälleen molemmat 2019 mestaruudet, ei kyllä kovin järkevää ole lähteä rikkomaan täydellistä ja voittavaa kokoonpanoa.

Mersun kanattaa ehdottomasti jahdata 2021 kaudeksi vapautuvaa Verstappenia ja onhan heillä myös uusi juniorikin ensi kaudella kisaamassa. Hamilton saattaa hyvinkin lopettaa 2021 tai siirtyä jopa Ferrarille silloin.

Ocon palaa 2020 johonkin toiseen talliin kun Mersulle tai sitten siirtyy ajamaan Mersun Formula E autoa.
 
Kyllä Bottaksen ajotaidoille on kysyntää monessa tallissa. En siis olisi huolissaan, etteikö vuonna 2020 olisi myös kaksi suomalaista sarjassa.

Viime kausi meni läskiksi, koska Valtterilla oli neuroottinen tarve peitota Hamilton. Kun näin ei tapahtunut, miehen psyyke romahti ja tulokset sen mukana. Tällä kaudella pitää vain heti unohtaa haihattelut Hamiltonin voittamisesta. Keskittyy ainoastaan omaan rentoon tekemiseen, ja vaikka sijoittuisi aina kakkoseksi, hyväksyy asian eikä vedä siitä pultteja. Toinen sija on parempi kuin 5.

Näkisin Valen sopivan loistavasti esim. Hülkenbergin, Perezin tai jopa Ricciardon tallitoveriksi jonnekin keskikastin talliin. Siellä 5. sija toisi haukkujen sijasta kehuja ja kannustusta.
 
Kyllä Bottaksen ajotaidoille on kysyntää monessa tallissa. En siis olisi huolissaan, etteikö vuonna 2020 olisi myös kaksi suomalaista sarjassa.

Viime kausi meni läskiksi, koska Valtterilla oli neuroottinen tarve peitota Hamilton. Kun näin ei tapahtunut, miehen psyyke romahti ja tulokset sen mukana.

Viime kausi meni Valtterilla läskiksi järjettömään epäonneen jo kauden alkupuoliskolla. Bottashan olisi johtanut mm sarjaa siinä jossain puolessa välissä kautta, jos ei olisi ollut niin huonoa tuuria. Sen jälkeen Mersu teki päätöksen, että Bottas sai auttaa Hamiltonin mestaruuteen, minkä tekikin. Loppukaudella motivaatio oli varmasti myös koetuksella näistä syistä johtuen.

Kyllä mulla luottoa Bottakseen löytyy edelleen ja uskon, että jatkaa Mersulla vielä ainakin muutaman vuoden. Ensi kaudella voi hyvinkin taistella mestaruudesta. Pikkaisen parempaa tuuria ja Hamiltonille taas vastaavasti vähän huonoa tuuria, niin kuvio on ihan erillainen mitä viime kaudella oli.

Ajeli muuan Kimikin Ferrarilla 5 kautta putkeen, vaikka hävisi jatkuvasti tallikaverille ja muutenkaan tulosta ei oikein syntynyt. Nyt viime kaudella onneksi se yksi voitto vihdoin. 5 vuotta ferrarilla ja yksi voitto, ei kanssa ole mikään kovin mairitteleva tulos, mutta silti hänellä pysyi tallipaikka vuodesta toiseen.
 
Osa syy Kimin pysymiseen Ferrarilla niin pitkään oli, että Kimi on paljon helpompi markkinoida faneille kuin Bottas. Todella moni faneista toivoi aina, että Kimi jatkaisi Ferrarilla. Bottaksella taas tilanne on aika lailla toinen.
 
Onko Bottaksella ees hirveesti faneja? :D

On varmasti, mut uskoisin Suomi vs. muu maailma osuuden olevan melko vitusti enemmän kallellaan Suomeen vs. Räikkönen. Määräkin lienee melko vähän vs. Räikkönen.. onkait Bottaksellaki instagram ym tilit, mut ketä kiinnostaa? :)
 
Valtterilla on muistaakseni joku vähän alle 900 tuhatta seuraajaa instagramissa, Kimillä joku 1.2 miljoonaa.
Ja kyllä Valtterilla faneja on, vaikka se voi jollekkin kimifaneille tulla yllätyksenä.
 
Viimeksi muokattu:
No jos Toto on sitä mieltä, että Ocon on tuleva Mersun mestari, niin en kauheasti näkisi esteitä.

Onko hän edelleen Bottaksen managerifirmassa? Mietin vain yhtälöitä... maksaako mersu tarpeeksi, että kannattais Bottasta potkia pois :D

edit: henkkohtaisesti en näkis mitää järkeä Bottaksen vaihtamiselle Oconiin.. edes markkinoinnin puolesta. Mies tekee huonoimmillaankin sen mitä pitää.

edit2: ja jos Hamiltonia ei olis, niin Bottas olis mestari :p Hamilton on (tai oli ainaki 2018) liekeissä.
 
Viimeksi muokattu:
Valtterilla on muistaakseni joku vähän alle 900 tuhatta seuraajaa instagramissa, Kimillä joku 1.2 miljoonaa.
Ja kyllä Valtterilla faneja on, vaikka se voi jollekkin kimifaneille tulla yllätyksenä.

puhuttiin Bottaksesta. Löytyy myös Alonsofaneja, Hamiltonfaneja, Ricciardofaneja jne. mut ne ei nyt liity yhtää mihinkää.

edit: "muistaakseni" :D
 
Viime kausi meni Valtterilla läskiksi järjettömään epäonneen jo kauden alkupuoliskolla. Bottashan olisi johtanut mm sarjaa siinä jossain puolessa välissä kautta, jos ei olisi ollut niin huonoa tuuria. Sen jälkeen Mersu teki päätöksen, että Bottas sai auttaa Hamiltonin mestaruuteen, minkä tekikin. Loppukaudella motivaatio oli varmasti myös koetuksella näistä syistä johtuen.

Kyllä mulla luottoa Bottakseen löytyy edelleen ja uskon, että jatkaa Mersulla vielä ainakin muutaman vuoden. Ensi kaudella voi hyvinkin taistella mestaruudesta. Pikkaisen parempaa tuuria ja Hamiltonille taas vastaavasti vähän huonoa tuuria, niin kuvio on ihan erillainen mitä viime kaudella oli.

hassua miten jotkut vielä uskoo tähän :D jos on hamilton tallikaverina niin ei kiltti bottas todellakaan lyö sitä. ellei sitten ham aja seinän ja kuole
 
Onko hän edelleen Bottaksen managerifirmassa? Mietin vain yhtälöitä... maksaako mersu tarpeeksi, että kannattais Bottasta potkia pois :D

edit: henkkohtaisesti en näkis mitää järkeä Bottaksen vaihtamiselle Oconiin.. edes markkinoinnin puolesta. Mies tekee huonoimmillaankin sen mitä pitää.

edit2: ja jos Hamiltonia ei olis, niin Bottas olis mestari :p Hamilton on (tai oli ainaki 2018) liekeissä.
Näkisin, että markkinoinnin puolesta Ocon olisi parempi vaihtoehto. Erityisen suuri mainosarvo kuskilla lienee kotimaassaan. Ranskassa lienee aavistuksen suuremmat markkinat, kuin Suomessa.

Räikkönen saattaa hieman outona ja muottiin sopimattomana olla poikkeustapaus siinä mielessä, että toimii vähän kaikkialla. Tämä tosin puhdasta arvailua.
 
Päätukijalta suoraa puhetta Valtteri Bottaksen pudottamisesta – pettyi tuloksiin: hylkäsi myös Suomen formulalupauksen


jutusta:

Wihurin pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri on pettynyt Valtteri Bottaksen edelliskauden tuloksiin Mercedeksen ratissa. Bottas ei lopulta voittanut kauden 2018 aikana yhtään F1-kisaa.

– Kaikki kai siihen ovat pettyneitä. Osittain se ei ollut hänen omaa syytään, osa oli tallista ja teknisistä huolista johtuvaa, mutta mielestäni loppukaudella hän ajoi aika heikosti, Aarnio-Wihuri sanoi Ilta-Sanomille.

Bottaksen tallikaveri Lewis Hamilton voitti 11 kilpailua ja vei jälleen maailmanmestaruuden. Wihuri ei jatka Mercedes-tallin eikä Bottaksen tukijana enää tänä vuonna.

– Onhan se vaikea paikka olla Hamiltonin tallikaverina, mutta Valtteri jäi monien muidenkin taakse ja oli vasta viides kokonaispisteissä. Se oli aika heikko tulos.
 
Näkisin, että markkinoinnin puolesta Ocon olisi parempi vaihtoehto. Erityisen suuri mainosarvo kuskilla lienee kotimaassaan. Ranskassa lienee aavistuksen suuremmat markkinat, kuin Suomessa.
Ei se tarkoita sitä, että Mersulla tai Mersun sponsoreilla olisi mitään kiinnostusta tai mahdollisuutta laajentaa markkinoitaan Ranskassa. Hyvin vähän tallit ovat historiallisesti välittäneet kakkoskuljettajansa kansallisuudesta ellei tallin omat sponsorit ala lobata sitä. Ferrarilla ajoi hyvin pitkään brasilialainen kakkoskuskina (neljätoista vuotta putkeen) ja esimerkiksi Coulthard sai kuulemma pitää paikkansa McLarenilla liki kymmenen vuoden ajan, koska tallin pääsponsori arvosti brittiläistä kuljettajaa. (Talli oli toki itsekin brittiläinen.)
 
No onhan tuo Wihuri- kuvio vähän tollainen jännä selänpesukuvio josta olisi kiva nähdä jotkut ROI-laskelmat että mitä ovat kuvitelleet sillä tienanneensa :D Bottakselle käynyt joku ihmeen lottovoitto sen kanssa aikoinaan. Nyt sitten varmaan eri tyypit firman johtoryhmässä niin kuvio loppuu heti kun aletaan ihan oikeasti laskemaan että tuottaako tämä jotain. Bottaksella ensi kausi taitaa määrittää loppu-uran suunnan lähes kokonaan.
 
No onhan tuo Wihuri- kuvio vähän tollainen jännä selänpesukuvio josta olisi kiva nähdä jotkut ROI-laskelmat että mitä ovat kuvitelleet sillä tienanneensa.
Ei siinä mistään tuotoista ole ollut kysymys vaan firman pomo on itsekin pitkän linjan moottoriurheilumiehiä ja on siksi halunnut tukea suomalaisia maailmalla. Voi olla, että yhtiön osakkaat ovat alkaneet painostaa karsimaan tukea menetetyiltä toivoilta. Selänpesu on ollut aika kaukana, kuten nyt saadut "potkut" osoittavat.
 
Luulen tuossa olevan kyse vain euroista/ niillä saatavasta näkyvyydestä.

Bottaksen kausi ja sijoitus näyttäisi paljon paremmalta, jos hän olisi saanut kaikki pisteensä mitä normaalilla ajamisellaan olisi ansainnut.
 
Ei se tarkoita sitä, että Mersulla tai Mersun sponsoreilla olisi mitään kiinnostusta tai mahdollisuutta laajentaa markkinoitaan Ranskassa. Hyvin vähän tallit ovat historiallisesti välittäneet kakkoskuljettajansa kansallisuudesta ellei tallin omat sponsorit ala lobata sitä. Ferrarilla ajoi hyvin pitkään brasilialainen kakkoskuskina (neljätoista vuotta putkeen) ja esimerkiksi Coulthard sai kuulemma pitää paikkansa McLarenilla liki kymmenen vuoden ajan, koska tallin pääsponsori arvosti brittiläistä kuljettajaa. (Talli oli toki itsekin brittiläinen.)
Ei tarkoitakaan, muttei sulje poiskaan. Puhuuko yksikään asia Bottaksen puolesta? Edelleen vain markkinoinnin vinkkelistä, en usko Oconin ohjastavan autoa paremmin.
 
Ei tarkoitakaan, muttei sulje poiskaan. Puhuuko yksikään asia Bottaksen puolesta? Edelleen vain markkinoinnin vinkkelistä, en usko Oconin ohjastavan autoa paremmin.
Mersu nyt ei satu olemaan mikään ihan pieni organisaatio; jos tulosta ei tule sarjan parhaimmalla autolla pariin kauteen kun samaan aikaan kaveri on käytännössä ihan ylivoimainen samalla autolla, niin kylläpä se paine tulee sieltä ”ylemmältä” taholta kuin Wolffin suusta.
 
Mersu nyt ei satu olemaan mikään ihan pieni organisaatio; jos tulosta ei tule sarjan parhaimmalla autolla pariin kauteen kun samaan aikaan kaveri on käytännössä ihan ylivoimainen samalla autolla, niin kylläpä se paine tulee sieltä ”ylemmältä” taholta kuin Wolffin suusta.

Eikös tuo nyt ole aika normaaliakin, että se kakkoskuski jää selkeästi ykköskuskille kärkitalleissa. Kimi on ottanut aika vahvasti Sebiltä pataan Ferrarivuodet ja vielä pahemmin Alonsolta silloin ensimmäisenä vuodelle. Webber oli melko vaisu verrattuna Vettelin ajamisiin ja eipä sen Schumacherinkaan tallikaverit ihan siinä kaverin rinnalla tainneet olla. Jos nyt ajatellaan puhtaasti sitä kakkoskuskin roolia niin sen tarkoitushan on auttaa ykköskuski sekä talli mestaruuteen. Valtterin kanssa tässä onnistuttiin. Siinä kohtaa asia olisi ihan eri.

Sitten toisaalta ne tulokset pelkissä tilastoissa ovat aika tylyt mutta toisaalta Mersuakin voi syyttää osittain niistä. Valtteri ei saanut mestaruusautolla yhtäkään voittoa, joo aikas paha. Mutta Azerbaidjanissa olisi tullut 99% varmasti voitto ilman tuota älyttömän epäonnekkaasti asemoitunutta metallinpalaa. Venäjällä Valtteri olisi myös ottanut voiton mutta talli kielsi sen. Viitossija myös vaikuttaa pahalta mutta Bottashan olisi 3. mestaruustilastossa, jos talli ei olisi tehnyt tuota älytöntä päätöstään Venäjällä. Hamiltonilla oli selkeästi jo mestaruus hallinnassa, Vettelillä kasetti ihan sekaisin ja sitten jo 99.99% varman tapahtuman varmistamiseksi paskottiin viimeisetkin rippeet siitä Valtterin itseluottamuksesta ja toiminnasta. Mersun kannalta olisi ollut paljon parempi antaa Valtterin voittaa tuolla, jolloin hän olisi varmaan ajanut loppukauden (ja kauden 2020) paremmin saatuaan lisää luottamusta tekemiseen voiton kautta. Venäjän lisäksi tuolla oli monta muutakin kisaa, joissa Valtterin käytännössä varma podiumsija uhrattiin Hamiltonin voiton varmistamiseksi. Ei Valtterikaan nyt täydellistä kautta ajanut, en todellakaan väitä etteikö kausi olisi ollut pettymys, mutta aika paljon häneltä lähti pisteitä jo tallin toiminnan vuoksi. Jos Mercedes ei näitä ymmärrä niin heikosti menee.

TLDR versiona siis Valtteri haukutaan voiton puutteesta ja siitä, että ei ollut vähintään 3. maailmanmestaruudessa. Molemmat asiat olisivat toteutuneet, jos talli ei olisi lähtenyt sotkemaan hänen asioitaan. Ei se silti tarkoita, että kausi oli täydellinen mutta kyllä tuo nyt pitää huomioida näistä puhuessa. Alkukaudestahan Bottas ajoi hyvin ja olisi Azerbaidjanin voiton jälkeen johtanut MM-taistoa, joten kyllä siellä potentiaalia on väkisinkin taustalla. Nyt se vaan pitää saada valjastettua ensikaudella.
 
Eikös tuo nyt ole aika normaaliakin, että se kakkoskuski jää selkeästi ykköskuskille kärkitalleissa. Kimi on ottanut aika vahvasti Sebiltä pataan Ferrarivuodet ja vielä pahemmin Alonsolta silloin ensimmäisenä vuodelle. Webber oli melko vaisu verrattuna Vettelin ajamisiin ja eipä sen Schumacherinkaan tallikaverit ihan siinä kaverin rinnalla tainneet olla. Jos nyt ajatellaan puhtaasti sitä kakkoskuskin roolia niin sen tarkoitushan on auttaa ykköskuski sekä talli mestaruuteen. Valtterin kanssa tässä onnistuttiin. Siinä kohtaa asia olisi ihan eri.

Sitten toisaalta ne tulokset pelkissä tilastoissa ovat aika tylyt mutta toisaalta Mersuakin voi syyttää osittain niistä. Valtteri ei saanut mestaruusautolla yhtäkään voittoa, joo aikas paha. Mutta Azerbaidjanissa olisi tullut 99% varmasti voitto ilman tuota älyttömän epäonnekkaasti asemoitunutta metallinpalaa. Venäjällä Valtteri olisi myös ottanut voiton mutta talli kielsi sen. Viitossija myös vaikuttaa pahalta mutta Bottashan olisi 3. mestaruustilastossa, jos talli ei olisi tehnyt tuota älytöntä päätöstään Venäjällä. Hamiltonilla oli selkeästi jo mestaruus hallinnassa, Vettelillä kasetti ihan sekaisin ja sitten jo 99.99% varman tapahtuman varmistamiseksi paskottiin viimeisetkin rippeet siitä Valtterin itseluottamuksesta ja toiminnasta. Mersun kannalta olisi ollut paljon parempi antaa Valtterin voittaa tuolla, jolloin hän olisi varmaan ajanut loppukauden (ja kauden 2020) paremmin saatuaan lisää luottamusta tekemiseen voiton kautta. Venäjän lisäksi tuolla oli monta muutakin kisaa, joissa Valtterin käytännössä varma podiumsija uhrattiin Hamiltonin voiton varmistamiseksi. Ei Valtterikaan nyt täydellistä kautta ajanut, en todellakaan väitä etteikö kausi olisi ollut pettymys, mutta aika paljon häneltä lähti pisteitä jo tallin toiminnan vuoksi. Jos Mercedes ei näitä ymmärrä niin heikosti menee.

TLDR versiona siis Valtteri haukutaan voiton puutteesta ja siitä, että ei ollut vähintään 3. maailmanmestaruudessa. Molemmat asiat olisivat toteutuneet, jos talli ei olisi lähtenyt sotkemaan hänen asioitaan. Ei se silti tarkoita, että kausi oli täydellinen mutta kyllä tuo nyt pitää huomioida näistä puhuessa. Alkukaudestahan Bottas ajoi hyvin ja olisi Azerbaidjanin voiton jälkeen johtanut MM-taistoa, joten kyllä siellä potentiaalia on väkisinkin taustalla. Nyt se vaan pitää saada valjastettua ensikaudella.
Yhdenkään tallin ensisijainen tavoite ei ole ottaa ”yhtä hyvää ja yksi semi hyvä” kuljettajaa samaan talliin. Jos kalusto ja muu tukitoiminta on yhtenäiset, ja silti tulee tallikaverilta pataan jatkuvasti, niin kyllähän se laittaa parin kauden jälkeen miettimään että olisiko siellä tarjolla joku parempi kuljettaja sen heikomman tilalle.

On ihan tosi, että Bottas ei ole vielä ulkona mersulta, mutta suunta on väärä. Kuten moni on täällä (ja mediassa) puhunut, nyt tulevan kauden ensimmäiset 5-10 kisaa määrittää tarjotaanko jatkopaperia enää. Jos sitä auton ja tiimin potentiaalia ei pysty hyödyntämään tarpeeksi kuninkuusluokassa, niin se on tulos tai ulos menttaliteetilla seuraavat stepit.

MM-taistossa Bottas olisi voinut varmaan olla korkeammallakin, mutta se nyt on jossittelua kuten kaikki tietää. Mahdollista, mutta mistäpä noita tietää. Sen minkä kaikki sarjaa seuraavat tietävät on se, että Bottas on liian passiivinen ajotilanteissa. Se kuuluisa tappajanvaisto vain puuttuu mitä tulee autourheiluun. Ei uskalleta / osata haastaa kun sen aika on, ja se vasta iso miinus onkin kun tallin johto seuraa tilannetta kisasta toiseen. ”Eikö meidän autolla muka paremmin pärjää?”.
 
Bottas on niitä kuljettajia, jotka pystyvät olemaan puolustuskannalla hyvin vaikeita ohitettavia, mutta sillä taidolla tekee hyvin vähän, jos ei ole aika-ajoissa paalulla ja startin jälkeen kärjessä. Historiallisesti Bottasin tilanteessa ei ole mitään ihmeellistä. Aika usein käy niin – olipa se tarkoituksellista tai ei – että tallissa on johtava kuljettaja ja peesaava kuljettaja. Hamilton on ihan aidosti uskomattoman nopea kuljettaja ja on aika epärealistista odottaa, että samaan talliin saisi toisen yhtä hyvän kuljettajan hänelle pariksi. Siitä syystä kuulostaakin vähän siltä, että Toto on tahallaan asettanut riman liian korkealle eikä Bottas voi sitä ylittää.
 
Bottas on niitä kuljettajia, jotka pystyvät olemaan puolustuskannalla hyvin vaikeita ohitettavia, mutta sillä taidolla tekee hyvin vähän, jos ei ole aika-ajoissa paalulla ja startin jälkeen kärjessä. Historiallisesti Bottasin tilanteessa ei ole mitään ihmeellistä. Aika usein käy niin – olipa se tarkoituksellista tai ei – että tallissa on johtava kuljettaja ja peesaava kuljettaja. Hamilton on ihan aidosti uskomattoman nopea kuljettaja ja on aika epärealistista odottaa, että samaan talliin saisi toisen yhtä hyvän kuljettajan hänelle pariksi. Siitä syystä kuulostaakin vähän siltä, että Toto on tahallaan asettanut riman liian korkealle eikä Bottas voi sitä ylittää.
Oli se tallikaveri kuka tahansa, suorittamisen täytyy parantua. Hamilton on historian parhaimpia kuljettajia, kyllä, mutta jos edes omasta tallista ei löydy haastajaa, niin eihän se kovin hyvältä näytä ”sen toisen” kuljettajan kannalta. Hamiltonilla on jatkuva flow-tila päällä kun ei tarvitse edes välittää pärjääkö tallin sisäisessä taistelussa (jos nyt verrataan Rosberg-aikaan esimerkiksi).

Jos tiimiä rakennettaisiin ainostaan ”etsitään hyvä ykköskuski ja lojaali kakkoskuski” ajatuksella, kehitys lakkaisi ja kilpailijat menisivät ohi jossain vaiheessa. Se tallin sisäinenkin henki täytyy saada myös tuloksellisesti tiukaksi, säilyttäen kuitenkin toisten kunnioituksen. Sillä tavalla se kokonaisuus menee eteenpäin eikä jää paikalleen himmailemaan. Kilpailijoiden ohimeno ei tapahdu yhdessä yössä, se on toki huomioitava. Esimerkiksi 2018 kaudella Ferrarilla oli hetkensä, mutta niin oli myös epäonnensa ja virheensä.

Tuota kokonaiskuvaa kun katsoo, epäilisin että Bottas on todella tukalassa paikassa tällä hetkellä.
 
Oli se tallikaveri kuka tahansa, suorittamisen täytyy parantua. Hamilton on historian parhaimpia kuljettajia, kyllä, mutta jos edes omasta tallista ei löydy haastajaa, niin eihän se kovin hyvältä näytä ”sen toisen” kuljettajan kannalta. Hamiltonilla on jatkuva flow-tila päällä kun ei tarvitse edes välittää pärjääkö tallin sisäisessä taistelussa (jos nyt verrataan Rosberg-aikaan esimerkiksi).
Niin kuin klassinen sanonta kuuluu, niin tallikaveri on aina voitettava, jos mielii mestariksi. Kyllä se on Hamiltonillakin aina mielessä mutta Bottasilta hän saa liikaa siimaa. Mielestäni Rosberg ei ollut juurikaan Bottasia nopeampi mutta hän oli sai jatkuvalla syötöllä tasoitusta "tekniseltä osastolta". Kausina 2013-2016 Hamilton menetti jatkuvasti asemia teknisten ongelmien takia – paitsi kaudella 2015, jolloin hän yksiselitteisesti murskasi Nicon.

Ei se näytä hyvältä Bottasille mutta ei se näyttäisi paremmalta kenellekään muullekaan. Siksi Mersun voi olla turha lähteä vaihtamaan kuljettajia, mikäli Bottas ei osoita murenemisen merkkejä henkisellä puolella. Tai toisaalta Mersu voi ajatella, että he priorisoivat oman junnunsa ja Bottasin päivät ovat luetut ihan sen yksinkertaisen asian vuoksi, vaikka hän on ollut Toton oma manageroitava mutta Mersun junnuakatemian ulkopuolelta.

Voi siis käydä niin, että talli luottaa Hamiltoniin niin paljon, että he voivat ottaa nyt sen riskin kakkoskuljettajansa kanssa, mitä eivät Pascal Wehrleinin uskaltaneet tehdä kun Rosbergille valittiin seuraajaa.
 
No mestariksi ei ole tuolla ajamisella mitään asiaa. Jos se ei alkukaudesta ole kärjen mukana mm-tilastoissa, niin siihen loppuu Mersun liiveissä kulkeminen.
 
Yhdenkään tallin ensisijainen tavoite ei ole ottaa ”yhtä hyvää ja yksi semi hyvä” kuljettajaa samaan talliin.

Bull & Shit. Keskimäärin yleisempi tavoite on löytää yksi hyvä kuski ja toinen tätä tukeva kuski kuin kaksi tasaväkistä kuskia jotka keskenään tappelemalla mahdollistavat toisen tallin ohi menemisen. Esimerkkinä Shumi, jokainen Shumin tallikaveri valittiin siinä mielessä ettei häiritse hänen mestaruusjahtia.

(Ok, tänä päivänä tilanne on vähän eri kun autojen luotettavuus on parantunut dramaattisesti. Vähäisten keskeytysten takia täytyy ottaa riski siitä keskenäisestä tappelusta koska pistepotti pitää maksimoida joka kisassa.)
 
Bull & Shit. Keskimäärin yleisempi tavoite on löytää yksi hyvä kuski ja toinen tätä tukeva kuski kuin kaksi tasaväkistä kuskia jotka keskenään tappelemalla mahdollistavat toisen tallin ohi menemisen. Esimerkkinä Shumi, jokainen Shumin tallikaveri valittiin siinä mielessä ettei häiritse hänen mestaruusjahtia.

(Ok, tänä päivänä tilanne on vähän eri kun autojen luotettavuus on parantunut dramaattisesti. Vähäisten keskeytysten takia täytyy ottaa riski siitä keskenäisestä tappelusta koska pistepotti pitää maksimoida joka kisassa.)

paskat, talleilla on tarkoitus ottaa parhaat saatavilla olevat kuljettajat
 
Bull & Shit. Keskimäärin yleisempi tavoite on löytää yksi hyvä kuski ja toinen tätä tukeva kuski kuin kaksi tasaväkistä kuskia jotka keskenään tappelemalla mahdollistavat toisen tallin ohi menemisen. Esimerkkinä Shumi, jokainen Shumin tallikaveri valittiin siinä mielessä ettei häiritse hänen mestaruusjahtia.

(Ok, tänä päivänä tilanne on vähän eri kun autojen luotettavuus on parantunut dramaattisesti. Vähäisten keskeytysten takia täytyy ottaa riski siitä keskenäisestä tappelusta koska pistepotti pitää maksimoida joka kisassa.)
Et kai oo tosissasi? :rofl::facepalm:

Miksi ihmeessä tallit panostaisi vain yhteen kuljettajaan? Jos siellä tulee teknisiä murheita, kolareita, mitä tahansa, niin ompa mukava olla kaikki munat samassa korissa.

Olipas kevennys perjantaihin...
 
Jotta mestaruus ei mene sisäisiin riitoihin. Oletko ikinä kuullut termejä "ykköskuski" ja "kakkoskuski"?
Olen, mutta se ei ole minkään tallin ensisijainen tavoite. Tavoite on saada kaksi mahdollisimman hyvää kuljettajaa, jotta toinen pystyy tarvittaessa avustamaan.

Otat sarjan parhaan kuljettajan ja sen aisapariksi jonkun keskikastin "kurvailijan". Tällä ykkösnyrkillä menee kausi penkin alle teknisten murheiden ja muista kuljettajista johtuvista syistä, mitäs sitten? Siinä vaiheessa on kohtalaisen turha harmitella että "voi hitsi ku tuo meidän ykkösnyrkin kausi meni huonosti ja tuosta kakkosmiehestä ei oikeestaan olekaan mihinkään".

Nyt mistä se keskustelu alunperin lähti, oli se, että Bottas on nimenomaan tällainen kakkosaallon kuljettaja, joka ei pysty hyödyntämään auton ja tallin kaikkea potentiaalia F1-sarjassa. Se on raaka peli.
 
Olen, mutta se ei ole minkään tallin ensisijainen tavoite. Tavoite on saada kaksi mahdollisimman hyvää kuljettajaa, jotta toinen pystyy tarvittaessa avustamaan.
Tämähän se oli Mersun "dream team" muutaman vuoden, Hami ja Rosberg.
Bottas ei vaan taida täyttää semisuomalisen pallia millään.
Tämä kausi on vedenjakaja, tuleeko toinen Kovalainen vai saadaanko uusi kotimainen nimi mm-haastajaksi.
 
Tämähän se oli Mersun "dream team" muutaman vuoden, Hami ja Rosberg.
Bottas ei vaan taida täyttää semisuomalisen pallia millään.
Tämä kausi on vedenjakaja, tuleeko toinen Kovalainen vai saadaanko uusi kotimainen nimi mm-haastajaksi.
Niin, sitähän tässä yritetään sanoa. :tup:
 
Kyllä siinä helposti näyttää paskalta Hamiltonin rinnalla kuka vain. Rosberg onnistui vain jotenkin pärjäämään paremmin yhden kauden ajan, jonka jälkeen tosin oli henkisesti niin loppu että täytyi lopettaa koko touhu.
Mutta Bottas taisi viihtyä paremmin Williamsilla, kun ei ollut sellaisia paineita ja tallikaverikin oli oikeastaan koko ajan joku paska maksukuski.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 221
Viestejä
4 929 680
Jäsenet
79 318
Uusin jäsen
Backmaan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom