F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Ei tarkoitakaan, muttei sulje poiskaan. Puhuuko yksikään asia Bottaksen puolesta? Edelleen vain markkinoinnin vinkkelistä, en usko Oconin ohjastavan autoa paremmin.
Mersu nyt ei satu olemaan mikään ihan pieni organisaatio; jos tulosta ei tule sarjan parhaimmalla autolla pariin kauteen kun samaan aikaan kaveri on käytännössä ihan ylivoimainen samalla autolla, niin kylläpä se paine tulee sieltä ”ylemmältä” taholta kuin Wolffin suusta.
 
Mersu nyt ei satu olemaan mikään ihan pieni organisaatio; jos tulosta ei tule sarjan parhaimmalla autolla pariin kauteen kun samaan aikaan kaveri on käytännössä ihan ylivoimainen samalla autolla, niin kylläpä se paine tulee sieltä ”ylemmältä” taholta kuin Wolffin suusta.

Eikös tuo nyt ole aika normaaliakin, että se kakkoskuski jää selkeästi ykköskuskille kärkitalleissa. Kimi on ottanut aika vahvasti Sebiltä pataan Ferrarivuodet ja vielä pahemmin Alonsolta silloin ensimmäisenä vuodelle. Webber oli melko vaisu verrattuna Vettelin ajamisiin ja eipä sen Schumacherinkaan tallikaverit ihan siinä kaverin rinnalla tainneet olla. Jos nyt ajatellaan puhtaasti sitä kakkoskuskin roolia niin sen tarkoitushan on auttaa ykköskuski sekä talli mestaruuteen. Valtterin kanssa tässä onnistuttiin. Siinä kohtaa asia olisi ihan eri.

Sitten toisaalta ne tulokset pelkissä tilastoissa ovat aika tylyt mutta toisaalta Mersuakin voi syyttää osittain niistä. Valtteri ei saanut mestaruusautolla yhtäkään voittoa, joo aikas paha. Mutta Azerbaidjanissa olisi tullut 99% varmasti voitto ilman tuota älyttömän epäonnekkaasti asemoitunutta metallinpalaa. Venäjällä Valtteri olisi myös ottanut voiton mutta talli kielsi sen. Viitossija myös vaikuttaa pahalta mutta Bottashan olisi 3. mestaruustilastossa, jos talli ei olisi tehnyt tuota älytöntä päätöstään Venäjällä. Hamiltonilla oli selkeästi jo mestaruus hallinnassa, Vettelillä kasetti ihan sekaisin ja sitten jo 99.99% varman tapahtuman varmistamiseksi paskottiin viimeisetkin rippeet siitä Valtterin itseluottamuksesta ja toiminnasta. Mersun kannalta olisi ollut paljon parempi antaa Valtterin voittaa tuolla, jolloin hän olisi varmaan ajanut loppukauden (ja kauden 2020) paremmin saatuaan lisää luottamusta tekemiseen voiton kautta. Venäjän lisäksi tuolla oli monta muutakin kisaa, joissa Valtterin käytännössä varma podiumsija uhrattiin Hamiltonin voiton varmistamiseksi. Ei Valtterikaan nyt täydellistä kautta ajanut, en todellakaan väitä etteikö kausi olisi ollut pettymys, mutta aika paljon häneltä lähti pisteitä jo tallin toiminnan vuoksi. Jos Mercedes ei näitä ymmärrä niin heikosti menee.

TLDR versiona siis Valtteri haukutaan voiton puutteesta ja siitä, että ei ollut vähintään 3. maailmanmestaruudessa. Molemmat asiat olisivat toteutuneet, jos talli ei olisi lähtenyt sotkemaan hänen asioitaan. Ei se silti tarkoita, että kausi oli täydellinen mutta kyllä tuo nyt pitää huomioida näistä puhuessa. Alkukaudestahan Bottas ajoi hyvin ja olisi Azerbaidjanin voiton jälkeen johtanut MM-taistoa, joten kyllä siellä potentiaalia on väkisinkin taustalla. Nyt se vaan pitää saada valjastettua ensikaudella.
 
Eikös tuo nyt ole aika normaaliakin, että se kakkoskuski jää selkeästi ykköskuskille kärkitalleissa. Kimi on ottanut aika vahvasti Sebiltä pataan Ferrarivuodet ja vielä pahemmin Alonsolta silloin ensimmäisenä vuodelle. Webber oli melko vaisu verrattuna Vettelin ajamisiin ja eipä sen Schumacherinkaan tallikaverit ihan siinä kaverin rinnalla tainneet olla. Jos nyt ajatellaan puhtaasti sitä kakkoskuskin roolia niin sen tarkoitushan on auttaa ykköskuski sekä talli mestaruuteen. Valtterin kanssa tässä onnistuttiin. Siinä kohtaa asia olisi ihan eri.

Sitten toisaalta ne tulokset pelkissä tilastoissa ovat aika tylyt mutta toisaalta Mersuakin voi syyttää osittain niistä. Valtteri ei saanut mestaruusautolla yhtäkään voittoa, joo aikas paha. Mutta Azerbaidjanissa olisi tullut 99% varmasti voitto ilman tuota älyttömän epäonnekkaasti asemoitunutta metallinpalaa. Venäjällä Valtteri olisi myös ottanut voiton mutta talli kielsi sen. Viitossija myös vaikuttaa pahalta mutta Bottashan olisi 3. mestaruustilastossa, jos talli ei olisi tehnyt tuota älytöntä päätöstään Venäjällä. Hamiltonilla oli selkeästi jo mestaruus hallinnassa, Vettelillä kasetti ihan sekaisin ja sitten jo 99.99% varman tapahtuman varmistamiseksi paskottiin viimeisetkin rippeet siitä Valtterin itseluottamuksesta ja toiminnasta. Mersun kannalta olisi ollut paljon parempi antaa Valtterin voittaa tuolla, jolloin hän olisi varmaan ajanut loppukauden (ja kauden 2020) paremmin saatuaan lisää luottamusta tekemiseen voiton kautta. Venäjän lisäksi tuolla oli monta muutakin kisaa, joissa Valtterin käytännössä varma podiumsija uhrattiin Hamiltonin voiton varmistamiseksi. Ei Valtterikaan nyt täydellistä kautta ajanut, en todellakaan väitä etteikö kausi olisi ollut pettymys, mutta aika paljon häneltä lähti pisteitä jo tallin toiminnan vuoksi. Jos Mercedes ei näitä ymmärrä niin heikosti menee.

TLDR versiona siis Valtteri haukutaan voiton puutteesta ja siitä, että ei ollut vähintään 3. maailmanmestaruudessa. Molemmat asiat olisivat toteutuneet, jos talli ei olisi lähtenyt sotkemaan hänen asioitaan. Ei se silti tarkoita, että kausi oli täydellinen mutta kyllä tuo nyt pitää huomioida näistä puhuessa. Alkukaudestahan Bottas ajoi hyvin ja olisi Azerbaidjanin voiton jälkeen johtanut MM-taistoa, joten kyllä siellä potentiaalia on väkisinkin taustalla. Nyt se vaan pitää saada valjastettua ensikaudella.
Yhdenkään tallin ensisijainen tavoite ei ole ottaa ”yhtä hyvää ja yksi semi hyvä” kuljettajaa samaan talliin. Jos kalusto ja muu tukitoiminta on yhtenäiset, ja silti tulee tallikaverilta pataan jatkuvasti, niin kyllähän se laittaa parin kauden jälkeen miettimään että olisiko siellä tarjolla joku parempi kuljettaja sen heikomman tilalle.

On ihan tosi, että Bottas ei ole vielä ulkona mersulta, mutta suunta on väärä. Kuten moni on täällä (ja mediassa) puhunut, nyt tulevan kauden ensimmäiset 5-10 kisaa määrittää tarjotaanko jatkopaperia enää. Jos sitä auton ja tiimin potentiaalia ei pysty hyödyntämään tarpeeksi kuninkuusluokassa, niin se on tulos tai ulos menttaliteetilla seuraavat stepit.

MM-taistossa Bottas olisi voinut varmaan olla korkeammallakin, mutta se nyt on jossittelua kuten kaikki tietää. Mahdollista, mutta mistäpä noita tietää. Sen minkä kaikki sarjaa seuraavat tietävät on se, että Bottas on liian passiivinen ajotilanteissa. Se kuuluisa tappajanvaisto vain puuttuu mitä tulee autourheiluun. Ei uskalleta / osata haastaa kun sen aika on, ja se vasta iso miinus onkin kun tallin johto seuraa tilannetta kisasta toiseen. ”Eikö meidän autolla muka paremmin pärjää?”.
 
Bottas on niitä kuljettajia, jotka pystyvät olemaan puolustuskannalla hyvin vaikeita ohitettavia, mutta sillä taidolla tekee hyvin vähän, jos ei ole aika-ajoissa paalulla ja startin jälkeen kärjessä. Historiallisesti Bottasin tilanteessa ei ole mitään ihmeellistä. Aika usein käy niin – olipa se tarkoituksellista tai ei – että tallissa on johtava kuljettaja ja peesaava kuljettaja. Hamilton on ihan aidosti uskomattoman nopea kuljettaja ja on aika epärealistista odottaa, että samaan talliin saisi toisen yhtä hyvän kuljettajan hänelle pariksi. Siitä syystä kuulostaakin vähän siltä, että Toto on tahallaan asettanut riman liian korkealle eikä Bottas voi sitä ylittää.
 
Bottas on niitä kuljettajia, jotka pystyvät olemaan puolustuskannalla hyvin vaikeita ohitettavia, mutta sillä taidolla tekee hyvin vähän, jos ei ole aika-ajoissa paalulla ja startin jälkeen kärjessä. Historiallisesti Bottasin tilanteessa ei ole mitään ihmeellistä. Aika usein käy niin – olipa se tarkoituksellista tai ei – että tallissa on johtava kuljettaja ja peesaava kuljettaja. Hamilton on ihan aidosti uskomattoman nopea kuljettaja ja on aika epärealistista odottaa, että samaan talliin saisi toisen yhtä hyvän kuljettajan hänelle pariksi. Siitä syystä kuulostaakin vähän siltä, että Toto on tahallaan asettanut riman liian korkealle eikä Bottas voi sitä ylittää.
Oli se tallikaveri kuka tahansa, suorittamisen täytyy parantua. Hamilton on historian parhaimpia kuljettajia, kyllä, mutta jos edes omasta tallista ei löydy haastajaa, niin eihän se kovin hyvältä näytä ”sen toisen” kuljettajan kannalta. Hamiltonilla on jatkuva flow-tila päällä kun ei tarvitse edes välittää pärjääkö tallin sisäisessä taistelussa (jos nyt verrataan Rosberg-aikaan esimerkiksi).

Jos tiimiä rakennettaisiin ainostaan ”etsitään hyvä ykköskuski ja lojaali kakkoskuski” ajatuksella, kehitys lakkaisi ja kilpailijat menisivät ohi jossain vaiheessa. Se tallin sisäinenkin henki täytyy saada myös tuloksellisesti tiukaksi, säilyttäen kuitenkin toisten kunnioituksen. Sillä tavalla se kokonaisuus menee eteenpäin eikä jää paikalleen himmailemaan. Kilpailijoiden ohimeno ei tapahdu yhdessä yössä, se on toki huomioitava. Esimerkiksi 2018 kaudella Ferrarilla oli hetkensä, mutta niin oli myös epäonnensa ja virheensä.

Tuota kokonaiskuvaa kun katsoo, epäilisin että Bottas on todella tukalassa paikassa tällä hetkellä.
 
Oli se tallikaveri kuka tahansa, suorittamisen täytyy parantua. Hamilton on historian parhaimpia kuljettajia, kyllä, mutta jos edes omasta tallista ei löydy haastajaa, niin eihän se kovin hyvältä näytä ”sen toisen” kuljettajan kannalta. Hamiltonilla on jatkuva flow-tila päällä kun ei tarvitse edes välittää pärjääkö tallin sisäisessä taistelussa (jos nyt verrataan Rosberg-aikaan esimerkiksi).
Niin kuin klassinen sanonta kuuluu, niin tallikaveri on aina voitettava, jos mielii mestariksi. Kyllä se on Hamiltonillakin aina mielessä mutta Bottasilta hän saa liikaa siimaa. Mielestäni Rosberg ei ollut juurikaan Bottasia nopeampi mutta hän oli sai jatkuvalla syötöllä tasoitusta "tekniseltä osastolta". Kausina 2013-2016 Hamilton menetti jatkuvasti asemia teknisten ongelmien takia – paitsi kaudella 2015, jolloin hän yksiselitteisesti murskasi Nicon.

Ei se näytä hyvältä Bottasille mutta ei se näyttäisi paremmalta kenellekään muullekaan. Siksi Mersun voi olla turha lähteä vaihtamaan kuljettajia, mikäli Bottas ei osoita murenemisen merkkejä henkisellä puolella. Tai toisaalta Mersu voi ajatella, että he priorisoivat oman junnunsa ja Bottasin päivät ovat luetut ihan sen yksinkertaisen asian vuoksi, vaikka hän on ollut Toton oma manageroitava mutta Mersun junnuakatemian ulkopuolelta.

Voi siis käydä niin, että talli luottaa Hamiltoniin niin paljon, että he voivat ottaa nyt sen riskin kakkoskuljettajansa kanssa, mitä eivät Pascal Wehrleinin uskaltaneet tehdä kun Rosbergille valittiin seuraajaa.
 
No mestariksi ei ole tuolla ajamisella mitään asiaa. Jos se ei alkukaudesta ole kärjen mukana mm-tilastoissa, niin siihen loppuu Mersun liiveissä kulkeminen.
 
Kyllä Rosbergi vaan voitti hamin ollessaan tallikaveri. Tuli pataankin monta kertaa,mutta lopulta voitto.
Pikku keke ei nöyrtynyt vaan pani kovan kovaa vasten, siinä jouduttiin usein pitämään palavereita kisan jälkeen.
Bottaksen pitää vaan olla röyhkeä, ei ole menetettävää, sitä jatkolappua ei tule lammastelemalla.
Mestarit (esim. Vettel,Rosbergi) ovat haistatelleet paskaa tallimääräykselle kisan aikana ja ei siitä
mitään muuta ole tullut kun isoja otsikoita. Se paikka jossa talli ja muut arvostavat sinua tarpeeksi pitää itse
ottaa, ei sitä anneta.
 
Yhdenkään tallin ensisijainen tavoite ei ole ottaa ”yhtä hyvää ja yksi semi hyvä” kuljettajaa samaan talliin.

Bull & Shit. Keskimäärin yleisempi tavoite on löytää yksi hyvä kuski ja toinen tätä tukeva kuski kuin kaksi tasaväkistä kuskia jotka keskenään tappelemalla mahdollistavat toisen tallin ohi menemisen. Esimerkkinä Shumi, jokainen Shumin tallikaveri valittiin siinä mielessä ettei häiritse hänen mestaruusjahtia.

(Ok, tänä päivänä tilanne on vähän eri kun autojen luotettavuus on parantunut dramaattisesti. Vähäisten keskeytysten takia täytyy ottaa riski siitä keskenäisestä tappelusta koska pistepotti pitää maksimoida joka kisassa.)
 
Bull & Shit. Keskimäärin yleisempi tavoite on löytää yksi hyvä kuski ja toinen tätä tukeva kuski kuin kaksi tasaväkistä kuskia jotka keskenään tappelemalla mahdollistavat toisen tallin ohi menemisen. Esimerkkinä Shumi, jokainen Shumin tallikaveri valittiin siinä mielessä ettei häiritse hänen mestaruusjahtia.

(Ok, tänä päivänä tilanne on vähän eri kun autojen luotettavuus on parantunut dramaattisesti. Vähäisten keskeytysten takia täytyy ottaa riski siitä keskenäisestä tappelusta koska pistepotti pitää maksimoida joka kisassa.)

paskat, talleilla on tarkoitus ottaa parhaat saatavilla olevat kuljettajat
 
Bull & Shit. Keskimäärin yleisempi tavoite on löytää yksi hyvä kuski ja toinen tätä tukeva kuski kuin kaksi tasaväkistä kuskia jotka keskenään tappelemalla mahdollistavat toisen tallin ohi menemisen. Esimerkkinä Shumi, jokainen Shumin tallikaveri valittiin siinä mielessä ettei häiritse hänen mestaruusjahtia.

(Ok, tänä päivänä tilanne on vähän eri kun autojen luotettavuus on parantunut dramaattisesti. Vähäisten keskeytysten takia täytyy ottaa riski siitä keskenäisestä tappelusta koska pistepotti pitää maksimoida joka kisassa.)
Et kai oo tosissasi? :rofl::facepalm:

Miksi ihmeessä tallit panostaisi vain yhteen kuljettajaan? Jos siellä tulee teknisiä murheita, kolareita, mitä tahansa, niin ompa mukava olla kaikki munat samassa korissa.

Olipas kevennys perjantaihin...
 
Jotta mestaruus ei mene sisäisiin riitoihin. Oletko ikinä kuullut termejä "ykköskuski" ja "kakkoskuski"?
Olen, mutta se ei ole minkään tallin ensisijainen tavoite. Tavoite on saada kaksi mahdollisimman hyvää kuljettajaa, jotta toinen pystyy tarvittaessa avustamaan.

Otat sarjan parhaan kuljettajan ja sen aisapariksi jonkun keskikastin "kurvailijan". Tällä ykkösnyrkillä menee kausi penkin alle teknisten murheiden ja muista kuljettajista johtuvista syistä, mitäs sitten? Siinä vaiheessa on kohtalaisen turha harmitella että "voi hitsi ku tuo meidän ykkösnyrkin kausi meni huonosti ja tuosta kakkosmiehestä ei oikeestaan olekaan mihinkään".

Nyt mistä se keskustelu alunperin lähti, oli se, että Bottas on nimenomaan tällainen kakkosaallon kuljettaja, joka ei pysty hyödyntämään auton ja tallin kaikkea potentiaalia F1-sarjassa. Se on raaka peli.
 
Olen, mutta se ei ole minkään tallin ensisijainen tavoite. Tavoite on saada kaksi mahdollisimman hyvää kuljettajaa, jotta toinen pystyy tarvittaessa avustamaan.
Tämähän se oli Mersun "dream team" muutaman vuoden, Hami ja Rosberg.
Bottas ei vaan taida täyttää semisuomalisen pallia millään.
Tämä kausi on vedenjakaja, tuleeko toinen Kovalainen vai saadaanko uusi kotimainen nimi mm-haastajaksi.
 
Tämähän se oli Mersun "dream team" muutaman vuoden, Hami ja Rosberg.
Bottas ei vaan taida täyttää semisuomalisen pallia millään.
Tämä kausi on vedenjakaja, tuleeko toinen Kovalainen vai saadaanko uusi kotimainen nimi mm-haastajaksi.
Niin, sitähän tässä yritetään sanoa. :tup:
 
Kyllä siinä helposti näyttää paskalta Hamiltonin rinnalla kuka vain. Rosberg onnistui vain jotenkin pärjäämään paremmin yhden kauden ajan, jonka jälkeen tosin oli henkisesti niin loppu että täytyi lopettaa koko touhu.
Mutta Bottas taisi viihtyä paremmin Williamsilla, kun ei ollut sellaisia paineita ja tallikaverikin oli oikeastaan koko ajan joku paska maksukuski.
 
Tosin jos Alfa Romeo eli Ferrari kasvattaa rooliaan Sauberilla, niin pidän epätodennäköisenä, että se sallisi tallin palkata tuoreeltaan itse erottamansa henkilön johtoportaaseen.
 
Tosin jos Alfa Romeo eli Ferrari kasvattaa rooliaan Sauberilla, niin pidän epätodennäköisenä, että se sallisi tallin palkata tuoreeltaan itse erottamansa henkilön johtoportaaseen.
Fefeltä o ny suoraa hyppiny porukkaa tuonne sauberille niin en usko että se olisi ongelma, eihän arrivabene kumminkaa tallipäällikkö olisi.
 
Mutta Bottas taisi viihtyä paremmin Williamsilla, kun ei ollut sellaisia paineita ja tallikaverikin oli oikeastaan koko ajan joku paska maksukuski.

Voitti kolme kautta putkeen Massan, joka on kuitenkin melkein maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja ja jolle Kimi hävisi. "Koko ajan joku paska maksukuski" :D

Ensimmäisen kauden ajoi Maldonadon kanssa.
 
Voitti kolme kautta putkeen Massan, joka on kuitenkin melkein maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja ja jolle Kimi hävisi. "Koko ajan joku paska maksukuski" :D

Ensimmäisen kauden ajoi Maldonadon kanssa.

no tää oli sitä aikaa kun massa ei ollut enään entisellään jousen iskettyä päähän
 
no tää oli sitä aikaa kun massa ei ollut enään entisellään jousen iskettyä päähän
Nää on aika turhia heittoja, jos sulla ei ole näyttää mitään oikeata lähdettä. Ja edelleen, siellä on Hamilton Bottaksen tallikaverina. Hamilton, joka melkein voitti heti ekana kaudellaan maailmanmestaruuden. Tällöin tallikaverina oli Alonso.
 
Nämä suomalaisten vertailut tallikavereihin kusee aina jo ihan heti alussa siihen että se tallikaveri on normiradalla sen puoli sekkaa nopeampi aika-ajossa. Se on niin valtava asia sille miten se viikonloppu menee, että tavallaan ison kokonaisuuden kannalta ihan se ja sama että miten kova rattimies siellä on vääntämässä sen kisan läpi. Välillä voi päihittää tallikaverin, mutta MM-taistelu on Bottaksen osalta hävitty jo ennen kuin kausi alkaa. Näin jälkikäteen sitä kai sitten oppii arvostamaan tuota Rosbergin mestaruuttakin enemmän kuin silloin.
 
Toivottavasti Bottakselle ei käy niinkuin Kovalaiselle (McLarenilta ruputalliin rämpimään)
 
Toivottavasti Bottakselle ei käy niinkuin Kovalaiselle (McLarenilta ruputalliin rämpimään)
Koviksen piti kylläkin mennä Toyotalle, mutta globaali talouskurjimus sattui huonoon paikkaan. Sen jälkeenkin hänelle oli tarjottu diiliä kaiketi Force Indialle, mutta mies uskoi sokeasti Caterhamin tason nousevan eikä lähtenyt ajoissa.
 
Koviksen piti kylläkin mennä Toyotalle, mutta globaali talouskurjimus sattui huonoon paikkaan. Sen jälkeenkin hänelle oli tarjottu diiliä kaiketi Force Indialle, mutta mies uskoi sokeasti Caterhamin tason nousevan eikä lähtenyt ajoissa.

Niin se taiski mennä?

Toivottavasti Bottas pääsee esim.RedBullille jos jatkoa Mersulla ei tule.Tai vaikka Renaultille..
 
Renaultilla Bottas / Ricciardo kaksikko olisi kyllä todella mielenkiintoinen pari (ja talli yleensäkin) :eek:
Hulkenburger on niin hyvä ja halpa, ettei Potalla ole sinne mitään asiaa, ellei ensin mainittu itse ota hänen paikkaansa tai loikkaa esimerkiksi McLarenille.
 
Sopivasti kauden alla huhuillaan että F1 olisi taas myynnissä. Amerikkalaisille ei vissiin pitkäjänteinen työ riitä, en kyllä ihmettele kun formulat ei kauheasti varmaan rapakon takana viehätä vaikka kuinka yritetään somessa viihdyttää millon milläkin hollywood staralla.

Ite olen sitä mieltä että lajin viihdearvoa yksinkertaisesti syö vaan nykyiset liian monimutkaiset säännöt ja autot. Meteli takaisin ja liiallinen show roskakoriin.
Back to basics.

Formula ykköset ovat ehkä jälleen myynnissä – Ostaako Bernie Ecclestone F1-sirkuksen takaisin?
 
Toivotaan että RedBull pääsee maalin asti noissa ensimäisissä kisoissa kun ongelmia on edelleen moottorin kanssa vaikka tehoja siitä pitäisi löytyä.
Ja jenkit eivät ikinä ole F1 väkeä kun silloin kaikki kisat pitäisi järjestää siellä että innostuvat.
 
Sopivasti kauden alla huhuillaan että F1 olisi taas myynnissä. Amerikkalaisille ei vissiin pitkäjänteinen työ riitä, en kyllä ihmettele kun formulat ei kauheasti varmaan rapakon takana viehätä vaikka kuinka yritetään somessa viihdyttää millon milläkin hollywood staralla.

Ite olen sitä mieltä että lajin viihdearvoa yksinkertaisesti syö vaan nykyiset liian monimutkaiset säännöt ja autot. Meteli takaisin ja liiallinen show roskakoriin.
Taisi olla Pöönin rakentama paskakasa liian suuri jenkkien purettavaksi. Olihan siitä rakennettu sellainen pommi, että oli aivan idioottimainen ajatus edes ostaa F1-sarja alun perinkin.

1. Bernie oli neuvotellut ylihintaiset kansalliset tv-lähetysoikeudet, jotka edelleen estävät globaalin striimauspalvelun perustamisen (striimauksen ja netti-tv:n kulta-aikana).
1b) FOM:n viime kaudella lanseeraama striimauspalvelu oli kuulemma kaiken lisäksi aivan paska.
1c) FOM kokeili myös live timing -sovelluksen päivittämistä ja siitäkin tuli aivan paska.

2) Kisajärjestäjien kanssa on neuvoteltu niin kalliit sopimukset, ettei kaikilla ole edes vara maksaa niitä.
2b) Uusien soppareiden neuvottelu niin lähetys- kuin kisaoikeuksista johtaa siihen, että tuottoisat rakenteet on ensin purettava (lyhyen aikavälin isot tappiot) ennen kuin ne voidaan rakentaa uudestaan erilaisiksi. (Pitkän aikavälin mahdolliset, epävarmat tuotot.)

3) Suurille talleille on annettu erivapaudet sanella F1-sarjan säännöt lyhyellä aikavälillä.

4) Pitkällä aikavälillä puhuttiin suuresta ja merkittävästä uudistuksesta, mutta edes Ross Brawn ei ole saanut ajettua sitä läpi, vaan tulevat 2021-säännöt on vesitetty ja jäljelle jäänee märkä pieru.
4b) Kaksi vuotta sitten lanseerattiin "aggressiiviset" ja "näyttävät" autot, joista halutaan jo nyt eroon, koska ohittaminen on liian vaikeaa.
4c) Ohittamisen vaikeus oli jo kymmenen vuotta sitten se syy, miksi silloisista autoista riisuttiin aero pois. Kanan muisti.

5) Autot ovat aivan helvetin rumia ja vessanrengas teki niistä entistä rumempia.

Tässä tapauksessa painavin kohta lienee tuo 4). Jenkit näkevät, ettei sääntöjä saada muutettua sellaisiksi, että lajin luonne tulisi muuttumaan paremmaksi. Lisäksi isojen tallien kanssa muhii niin helvetin iso riita, ettei siitä voida olla varmoja, että suuttuuko joku ja oikeasti lähtee kävelemään. (En itse usko.)

Se ei tekisi sarjan markkina-arvolle ollenkaan hyvää, jos Mersu tai Red Bull tai vaikka Renault poistuu takavasemmalle. Näistä kaksi myös toimii moottorivalmistajina ja sarjan heikko moottoritilanne tulee olemaan varmasti yksi kortti mafiosotallien kädessä, kun rahasta keskustellaan.

MUTTA: Aiemmin on väläytelty sitäkin vaihtoehtoa, että talleille tarjottaisiin mahdollisuutta alkaa osakkaiksi F1-sarjaan. Tämä luonnollisesti vaatisi sitä, että FOM vähentää omaa omistajuuttaan ja myisi siivun F1-talleille. Kuulemma tämä vaihtoehto vaan ei ole herättänyt kiinnostusta.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tuota punaista on enemmän kuin viime vuoden autossa.
20190122-sauber-c38.jpg
 
Oijoi, kyllähän tässä jo alkaa odottamaan uutta kautta :cool: bottaksella mahtaa olla paineet kovat tulevaan kauteen, räkä saa päästellä ilman huolia. Toivottavasti sauber alfa pystyy kiusaamaan isompiakin talleja.
 
Se ei tekisi sarjan markkina-arvolle ollenkaan hyvää, jos Mersu tai Red Bull tai vaikka Renault poistuu takavasemmalle. Näistä kaksi myös toimii moottorivalmistajina ja sarjan heikko moottoritilanne tulee olemaan varmasti yksi kortti mafiosotallien kädessä, kun rahasta keskustellaan.
Mersuhan otti jo askeleen Formula-e:n suuntaan kun siirsivät panokset DTM:stä sinne. Renault on ollut siellä alusta asti (Nissan). Myös VW-group on ollut alusta asti mukana. Autotehtaista/merkeistä sinne on tullut viimeksi PSA, Jaguar ja BMW. F1 ei kiinnosta enää autonvalmistajia.

Toivottavasti tuota punaista on enemmän kuin viime vuoden autossa.
Veikkaan väritykseen korkeintaan pieniä muutoksia, koska uuden auton hehkutukseen kelpaa viimevuotinen.
 
Mersuhan otti jo askeleen Formula-e:n suuntaan kun siirsivät panokset DTM:stä sinne. Renault on ollut siellä alusta asti (Nissan). Myös VW-group on ollut alusta asti mukana. Autotehtaista/merkeistä sinne on tullut viimeksi PSA, Jaguar ja BMW. F1 ei kiinnosta enää autonvalmistajia.
Formula E on sellainen kiva pieni kokeilu valmistajille käydä katsomassa, että voisiko sarjasta joskus tulla jotain. Sehän kerää mukavasti katsojiakin, sillä kisat ovat ilmaisessa jakelussa suuressa osassa maailmaa. Ei se kuitenkaan ole valmis syrjäyttämään F1-sarjaa viihteen kuninkuusluokkana. Jotain tilastoja kaivelin netistä, niin Formula E:n katsojamäärät jäävät jopa alle WTTC-sarjan (FIA World Touring Car Championship). Kyse on omanlaisestaan vakioautosarjasta, sillä tekniikka on standardoitu ja valmistajat voivat pelata lähinnä softaa näpertämällä.
 
Ellei sit Hulkenberg ite halua jo muualle??
Ainahan se olisi halunnut pois mm. Sauberilta ja Force Indialta, mutta kovin vähän on ollut ottajia. Ainakin jonkin teorian mukaan hän olisi päässyt Mersulle Rosbergin lopetettua, mutta oli juuri hieman aiemin tehnyt sopimuksen Renault'n kanssa eikä tietenkään voinut irtaantua siitä. Tuon sopimuksen viimeinen vuosi on parhaillaan käynnissä, joten nyt on taas tilaisuus mittauttaa markkina-arvo. Pidän itse varmana sitä, että Renault'lla hänelle on takuupaikka eli sen alemmas ei tarvitse katsella.
 
Menin wikipedian tallilistaukseen ihailemaan Alfa Romeota ja huomasin että Ferrari on nykyään "Scuderia Ferrari Mission Winnow" :srofl:

Olen näköjään muutenkin missannut off-seasonin kun tuolla kuskilistassa on ihan uusia tyyppejä :eek: Ja Kubican paluu :kippis:

Nythän kun katselee (enimmäkseen) hienoja tiimien nimiä ja kuskilistaa niin kaikki näyttää kovin jännältä. Harmi vaan että jännyys loppuu heti ekan kisan tokalla kierroksella kun Hamilton painelee karkuun, Bottas kyykyttää itseään jne. Noita perinteisiä automerkkejäkin kannattaisi hyödyntää sarjan markkinoinnissa paremmin, jotenkin tässä kokonaisuudessa nuo Jonne-kuskit korostuu paljon enemmän kuin pitkät perinteet.
 
Viimeksi muokattu:
Hulkenberg on uusi Nick Heidfeld.
Väritön, hajuton ja mauton eikä tule koskaan saavuttamaan ykkösissä mitään suurta.
Ainoa mistä mies kisaa on todennäköisesti "eniten startteja ilman voittoa"-titteli, jota pitää vielä toistaiseksi Andrea De Cesaris 214 startillaan. Hulkilla 156 starttia ilman voittoa.

List of Formula One driver records - Wikipedia
 
Mitääh, Hulkki ei ole edes koskaan ollut podiumilla :o Eikös se pari kertaa ole vetänyt erikoisissa oloissa jotain eeppisiä aika-ajoja... en nyt tiedä voiko näitä huonon tuurin piikkiinkään laittaa kokonaan, tietty autot rajoittaa mutta jossain kohtaa olisi podiumin pitänyt tulla.
 
Kylläpä ne podiumit on lähes tulkoon pelkän tuurin varassa jos ei noilla top 3 tallin autoilla pääse ajamaan.

Puhtaasti ”ajamalla” tuolta kakkosaallon talleista on harvemmin nähty podium-sijoituksia, tai edes lähimaastoon yltäviä.
 
Hulkenbergilla on ollut hieman huono tuuri noitten tallien suhteen eli eivät ole olleet niissä vuosina kovin kilpailukykyisiä mutta kaudella 2019 voidaan nähdä hieman parempaa jos auto sekä moottori saatu paremmaksi.
Ricciardo on tietysti kova vastus.
Myöskin racing point(ent force india) voi parantaa tänä vuonna roimasti jos talous on saatu kuntoon eli räikkösellä ei ole sauberin ratissa kovin helppoa taistella keskikastin autojen kanssa.
 
Hulkenbergilla on ollut hieman huono tuuri noitten tallien suhteen eli eivät ole olleet niissä vuosina kovin kilpailukykyisiä mutta kaudella 2019 voidaan nähdä hieman parempaa jos auto sekä moottori saatu paremmaksi.
Ricciardo on tietysti kova vastus.

Onhan tuo Ricciardo kova vastus mutta samalla tilaisuus Hulkenbergille näyttää taitonsa. Luulisi Hulkenbergin aseman nousevan jonkun verran, jos pärjää tasaväkisesti Ricciardolle. Toki jos taas häviää Ricille niin vahvistaa entisestään sitä "tasalaatuisen keskikastin kuskin" asemaa.

Myöskin racing point(ent force india) voi parantaa tänä vuonna roimasti jos talous on saatu kuntoon eli räikkösellä ei ole sauberin ratissa kovin helppoa taistella keskikastin autojen kanssa.

Ihan yhtä hyvinhän se Sauber voi parantaa roimasti? Ihan hyvin voisi olla jopa best of the rest, jos budjettia riittää, Ferrarin motti kulkee ja muutenkin saisi Ferrarilta jotain pienimuotoisia apuja.
 
Talvitestit ilmeiseti televisioidaan kunnolla tänä vuonna. Onko kukaan nähnyt mitään infoa näkyykö MAXilta?
 
Talvitestit ilmeiseti televisioidaan kunnolla tänä vuonna. Onko kukaan nähnyt mitään infoa näkyykö MAXilta?

Google: "f1 televisio" -> C More :)

C More näyttää ainoana Suomessa formulakauden kaikki ajotapahtumat livenä. Kauden aikana maaliskuusta joulukuuhun nähdään Niki Juuselan selostamana 21 kisaa ja seurataan Räikkösen ja Bottaksen otteita joka kisaviikonloppuna vapaista harjoituksista itse GP:hen asti. Eturivin asiantuntijamme Ossi Oikarisen ja Toni Vilanderin johdolla varmistavat, ettei yksikään olennainen yksityiskohta jää huomioimatta. C More -palvelu tarjoaa monipuolisia näkökulmia jokaiseen kisaan monikameralähetysten avulla, jossa katsoja pääsee seuraamaan mm. parhaiden kuskien onboard-näkymää.

Kevään formulalähetysten kisakalenteri:

  • 18.-21.2. & 26.2.-1.3. Talvitestit
  • 17.3. Australian GP
  • 31.3. Bahrainin GP
  • 14.4. Kiinan GP
  • 28.4. Azerbaidžanin GP
  • 12.5. Espanjan GP
  • 26.5. Monacon GP
F1-lähetysten lisäksi C More näyttää suorana kaikki F2- ja GP3-kisat.

Ei toki vastaa kysymykseesi näkyykö MAXilla jotain. Mut tuskin. Sport tai Total.

Edit: Jatkakaa täällä: F1-lähetykset
 
Viimeksi muokattu:
Kyse on omanlaisestaan vakioautosarjasta, sillä tekniikka on standardoitu ja valmistajat voivat pelata lähinnä softaa näpertämällä.
Vahvasti ot, mutta en kutsuisi oman voimalinjan tekemistä (moottori, vaihdelaatikko jne.) softan näpertämiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom