F1 Kausi 2019

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Kaotik, 27.11.2018.

  1. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Luulen tuossa olevan kyse vain euroista/ niillä saatavasta näkyvyydestä.

    Bottaksen kausi ja sijoitus näyttäisi paljon paremmalta, jos hän olisi saanut kaikki pisteensä mitä normaalilla ajamisellaan olisi ansainnut.
     
  2. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 153
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Focus0 tykkää tästä.
  3. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    781
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei tarkoitakaan, muttei sulje poiskaan. Puhuuko yksikään asia Bottaksen puolesta? Edelleen vain markkinoinnin vinkkelistä, en usko Oconin ohjastavan autoa paremmin.
     
  4. shuvl

    shuvl

    Viestejä:
    303
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mersu nyt ei satu olemaan mikään ihan pieni organisaatio; jos tulosta ei tule sarjan parhaimmalla autolla pariin kauteen kun samaan aikaan kaveri on käytännössä ihan ylivoimainen samalla autolla, niin kylläpä se paine tulee sieltä ”ylemmältä” taholta kuin Wolffin suusta.
     
  5. Jezme

    Jezme

    Viestejä:
    3 970
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös tuo nyt ole aika normaaliakin, että se kakkoskuski jää selkeästi ykköskuskille kärkitalleissa. Kimi on ottanut aika vahvasti Sebiltä pataan Ferrarivuodet ja vielä pahemmin Alonsolta silloin ensimmäisenä vuodelle. Webber oli melko vaisu verrattuna Vettelin ajamisiin ja eipä sen Schumacherinkaan tallikaverit ihan siinä kaverin rinnalla tainneet olla. Jos nyt ajatellaan puhtaasti sitä kakkoskuskin roolia niin sen tarkoitushan on auttaa ykköskuski sekä talli mestaruuteen. Valtterin kanssa tässä onnistuttiin. Siinä kohtaa asia olisi ihan eri.

    Sitten toisaalta ne tulokset pelkissä tilastoissa ovat aika tylyt mutta toisaalta Mersuakin voi syyttää osittain niistä. Valtteri ei saanut mestaruusautolla yhtäkään voittoa, joo aikas paha. Mutta Azerbaidjanissa olisi tullut 99% varmasti voitto ilman tuota älyttömän epäonnekkaasti asemoitunutta metallinpalaa. Venäjällä Valtteri olisi myös ottanut voiton mutta talli kielsi sen. Viitossija myös vaikuttaa pahalta mutta Bottashan olisi 3. mestaruustilastossa, jos talli ei olisi tehnyt tuota älytöntä päätöstään Venäjällä. Hamiltonilla oli selkeästi jo mestaruus hallinnassa, Vettelillä kasetti ihan sekaisin ja sitten jo 99.99% varman tapahtuman varmistamiseksi paskottiin viimeisetkin rippeet siitä Valtterin itseluottamuksesta ja toiminnasta. Mersun kannalta olisi ollut paljon parempi antaa Valtterin voittaa tuolla, jolloin hän olisi varmaan ajanut loppukauden (ja kauden 2020) paremmin saatuaan lisää luottamusta tekemiseen voiton kautta. Venäjän lisäksi tuolla oli monta muutakin kisaa, joissa Valtterin käytännössä varma podiumsija uhrattiin Hamiltonin voiton varmistamiseksi. Ei Valtterikaan nyt täydellistä kautta ajanut, en todellakaan väitä etteikö kausi olisi ollut pettymys, mutta aika paljon häneltä lähti pisteitä jo tallin toiminnan vuoksi. Jos Mercedes ei näitä ymmärrä niin heikosti menee.

    TLDR versiona siis Valtteri haukutaan voiton puutteesta ja siitä, että ei ollut vähintään 3. maailmanmestaruudessa. Molemmat asiat olisivat toteutuneet, jos talli ei olisi lähtenyt sotkemaan hänen asioitaan. Ei se silti tarkoita, että kausi oli täydellinen mutta kyllä tuo nyt pitää huomioida näistä puhuessa. Alkukaudestahan Bottas ajoi hyvin ja olisi Azerbaidjanin voiton jälkeen johtanut MM-taistoa, joten kyllä siellä potentiaalia on väkisinkin taustalla. Nyt se vaan pitää saada valjastettua ensikaudella.
     
    arzib, Cereal killah, Taker ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  6. shuvl

    shuvl

    Viestejä:
    303
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Yhdenkään tallin ensisijainen tavoite ei ole ottaa ”yhtä hyvää ja yksi semi hyvä” kuljettajaa samaan talliin. Jos kalusto ja muu tukitoiminta on yhtenäiset, ja silti tulee tallikaverilta pataan jatkuvasti, niin kyllähän se laittaa parin kauden jälkeen miettimään että olisiko siellä tarjolla joku parempi kuljettaja sen heikomman tilalle.

    On ihan tosi, että Bottas ei ole vielä ulkona mersulta, mutta suunta on väärä. Kuten moni on täällä (ja mediassa) puhunut, nyt tulevan kauden ensimmäiset 5-10 kisaa määrittää tarjotaanko jatkopaperia enää. Jos sitä auton ja tiimin potentiaalia ei pysty hyödyntämään tarpeeksi kuninkuusluokassa, niin se on tulos tai ulos menttaliteetilla seuraavat stepit.

    MM-taistossa Bottas olisi voinut varmaan olla korkeammallakin, mutta se nyt on jossittelua kuten kaikki tietää. Mahdollista, mutta mistäpä noita tietää. Sen minkä kaikki sarjaa seuraavat tietävät on se, että Bottas on liian passiivinen ajotilanteissa. Se kuuluisa tappajanvaisto vain puuttuu mitä tulee autourheiluun. Ei uskalleta / osata haastaa kun sen aika on, ja se vasta iso miinus onkin kun tallin johto seuraa tilannetta kisasta toiseen. ”Eikö meidän autolla muka paremmin pärjää?”.
     
  7. greenlight

    greenlight

    Viestejä:
    1 178
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Bottas on niitä kuljettajia, jotka pystyvät olemaan puolustuskannalla hyvin vaikeita ohitettavia, mutta sillä taidolla tekee hyvin vähän, jos ei ole aika-ajoissa paalulla ja startin jälkeen kärjessä. Historiallisesti Bottasin tilanteessa ei ole mitään ihmeellistä. Aika usein käy niin – olipa se tarkoituksellista tai ei – että tallissa on johtava kuljettaja ja peesaava kuljettaja. Hamilton on ihan aidosti uskomattoman nopea kuljettaja ja on aika epärealistista odottaa, että samaan talliin saisi toisen yhtä hyvän kuljettajan hänelle pariksi. Siitä syystä kuulostaakin vähän siltä, että Toto on tahallaan asettanut riman liian korkealle eikä Bottas voi sitä ylittää.
     
    Jezme tykkää tästä.
  8. shuvl

    shuvl

    Viestejä:
    303
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Oli se tallikaveri kuka tahansa, suorittamisen täytyy parantua. Hamilton on historian parhaimpia kuljettajia, kyllä, mutta jos edes omasta tallista ei löydy haastajaa, niin eihän se kovin hyvältä näytä ”sen toisen” kuljettajan kannalta. Hamiltonilla on jatkuva flow-tila päällä kun ei tarvitse edes välittää pärjääkö tallin sisäisessä taistelussa (jos nyt verrataan Rosberg-aikaan esimerkiksi).

    Jos tiimiä rakennettaisiin ainostaan ”etsitään hyvä ykköskuski ja lojaali kakkoskuski” ajatuksella, kehitys lakkaisi ja kilpailijat menisivät ohi jossain vaiheessa. Se tallin sisäinenkin henki täytyy saada myös tuloksellisesti tiukaksi, säilyttäen kuitenkin toisten kunnioituksen. Sillä tavalla se kokonaisuus menee eteenpäin eikä jää paikalleen himmailemaan. Kilpailijoiden ohimeno ei tapahdu yhdessä yössä, se on toki huomioitava. Esimerkiksi 2018 kaudella Ferrarilla oli hetkensä, mutta niin oli myös epäonnensa ja virheensä.

    Tuota kokonaiskuvaa kun katsoo, epäilisin että Bottas on todella tukalassa paikassa tällä hetkellä.
     
  9. greenlight

    greenlight

    Viestejä:
    1 178
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin kuin klassinen sanonta kuuluu, niin tallikaveri on aina voitettava, jos mielii mestariksi. Kyllä se on Hamiltonillakin aina mielessä mutta Bottasilta hän saa liikaa siimaa. Mielestäni Rosberg ei ollut juurikaan Bottasia nopeampi mutta hän oli sai jatkuvalla syötöllä tasoitusta "tekniseltä osastolta". Kausina 2013-2016 Hamilton menetti jatkuvasti asemia teknisten ongelmien takia – paitsi kaudella 2015, jolloin hän yksiselitteisesti murskasi Nicon.

    Ei se näytä hyvältä Bottasille mutta ei se näyttäisi paremmalta kenellekään muullekaan. Siksi Mersun voi olla turha lähteä vaihtamaan kuljettajia, mikäli Bottas ei osoita murenemisen merkkejä henkisellä puolella. Tai toisaalta Mersu voi ajatella, että he priorisoivat oman junnunsa ja Bottasin päivät ovat luetut ihan sen yksinkertaisen asian vuoksi, vaikka hän on ollut Toton oma manageroitava mutta Mersun junnuakatemian ulkopuolelta.

    Voi siis käydä niin, että talli luottaa Hamiltoniin niin paljon, että he voivat ottaa nyt sen riskin kakkoskuljettajansa kanssa, mitä eivät Pascal Wehrleinin uskaltaneet tehdä kun Rosbergille valittiin seuraajaa.
     
  10. shuvl

    shuvl

    Viestejä:
    303
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    No mestariksi ei ole tuolla ajamisella mitään asiaa. Jos se ei alkukaudesta ole kärjen mukana mm-tilastoissa, niin siihen loppuu Mersun liiveissä kulkeminen.
     
  11. sniperfin

    sniperfin

    Viestejä:
    909
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyllä Rosbergi vaan voitti hamin ollessaan tallikaveri. Tuli pataankin monta kertaa,mutta lopulta voitto.
    Pikku keke ei nöyrtynyt vaan pani kovan kovaa vasten, siinä jouduttiin usein pitämään palavereita kisan jälkeen.
    Bottaksen pitää vaan olla röyhkeä, ei ole menetettävää, sitä jatkolappua ei tule lammastelemalla.
    Mestarit (esim. Vettel,Rosbergi) ovat haistatelleet paskaa tallimääräykselle kisan aikana ja ei siitä
    mitään muuta ole tullut kun isoja otsikoita. Se paikka jossa talli ja muut arvostavat sinua tarpeeksi pitää itse
    ottaa, ei sitä anneta.
     
    Kahvinjuoja, Veetiboy, Seidi Takamaa ja 6 muuta tykkäävät tästä.
  12. hatih

    hatih

    Viestejä:
    444
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Bull & Shit. Keskimäärin yleisempi tavoite on löytää yksi hyvä kuski ja toinen tätä tukeva kuski kuin kaksi tasaväkistä kuskia jotka keskenään tappelemalla mahdollistavat toisen tallin ohi menemisen. Esimerkkinä Shumi, jokainen Shumin tallikaveri valittiin siinä mielessä ettei häiritse hänen mestaruusjahtia.

    (Ok, tänä päivänä tilanne on vähän eri kun autojen luotettavuus on parantunut dramaattisesti. Vähäisten keskeytysten takia täytyy ottaa riski siitä keskenäisestä tappelusta koska pistepotti pitää maksimoida joka kisassa.)
     
    Cuthalu ja Emeron tykkäävät tästä.
  13. jermu1982

    jermu1982

    Viestejä:
    545
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    paskat, talleilla on tarkoitus ottaa parhaat saatavilla olevat kuljettajat
     
    emagdnim tykkää tästä.
  14. shuvl

    shuvl

    Viestejä:
    303
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Et kai oo tosissasi? :rofl::facepalm:

    Miksi ihmeessä tallit panostaisi vain yhteen kuljettajaan? Jos siellä tulee teknisiä murheita, kolareita, mitä tahansa, niin ompa mukava olla kaikki munat samassa korissa.

    Olipas kevennys perjantaihin...
     
    kapo tykkää tästä.
  15. hatih

    hatih

    Viestejä:
    444
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jotta mestaruus ei mene sisäisiin riitoihin. Oletko ikinä kuullut termejä "ykköskuski" ja "kakkoskuski"?
     
  16. shuvl

    shuvl

    Viestejä:
    303
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Olen, mutta se ei ole minkään tallin ensisijainen tavoite. Tavoite on saada kaksi mahdollisimman hyvää kuljettajaa, jotta toinen pystyy tarvittaessa avustamaan.

    Otat sarjan parhaan kuljettajan ja sen aisapariksi jonkun keskikastin "kurvailijan". Tällä ykkösnyrkillä menee kausi penkin alle teknisten murheiden ja muista kuljettajista johtuvista syistä, mitäs sitten? Siinä vaiheessa on kohtalaisen turha harmitella että "voi hitsi ku tuo meidän ykkösnyrkin kausi meni huonosti ja tuosta kakkosmiehestä ei oikeestaan olekaan mihinkään".

    Nyt mistä se keskustelu alunperin lähti, oli se, että Bottas on nimenomaan tällainen kakkosaallon kuljettaja, joka ei pysty hyödyntämään auton ja tallin kaikkea potentiaalia F1-sarjassa. Se on raaka peli.
     
    emagdnim tykkää tästä.
  17. lunkwill

    lunkwill

    Viestejä:
    783
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tämähän se oli Mersun "dream team" muutaman vuoden, Hami ja Rosberg.
    Bottas ei vaan taida täyttää semisuomalisen pallia millään.
    Tämä kausi on vedenjakaja, tuleeko toinen Kovalainen vai saadaanko uusi kotimainen nimi mm-haastajaksi.
     
  18. shuvl

    shuvl

    Viestejä:
    303
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Niin, sitähän tässä yritetään sanoa. :tup:
     
  19. Hapatsu

    Hapatsu

    Viestejä:
    114
    Rekisteröitynyt:
    01.10.2017
    Kyllä siinä helposti näyttää paskalta Hamiltonin rinnalla kuka vain. Rosberg onnistui vain jotenkin pärjäämään paremmin yhden kauden ajan, jonka jälkeen tosin oli henkisesti niin loppu että täytyi lopettaa koko touhu.
    Mutta Bottas taisi viihtyä paremmin Williamsilla, kun ei ollut sellaisia paineita ja tallikaverikin oli oikeastaan koko ajan joku paska maksukuski.
     
  20. AvaruudenTarzan

    AvaruudenTarzan

    Viestejä:
    21
    Rekisteröitynyt:
    28.06.2017
    Hienoahan se olisi. Niin tai näin, Kimi ja Alfa pitää mielenkiinnon yllä tänä vuonnakin.
     
    Taker tykkää tästä.
  21. greenlight

    greenlight

    Viestejä:
    1 178
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tosin jos Alfa Romeo eli Ferrari kasvattaa rooliaan Sauberilla, niin pidän epätodennäköisenä, että se sallisi tallin palkata tuoreeltaan itse erottamansa henkilön johtoportaaseen.
     
  22. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 153
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Fefeltä o ny suoraa hyppiny porukkaa tuonne sauberille niin en usko että se olisi ongelma, eihän arrivabene kumminkaa tallipäällikkö olisi.
     
    Focus0 tykkää tästä.
  23. Arrows

    Arrows

    Viestejä:
    154
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2017
    Voitti kolme kautta putkeen Massan, joka on kuitenkin melkein maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja ja jolle Kimi hävisi. "Koko ajan joku paska maksukuski" :D

    Ensimmäisen kauden ajoi Maldonadon kanssa.
     
    Taker ja shuvl tykkäävät tästä.
  24. jermu1982

    jermu1982

    Viestejä:
    545
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    no tää oli sitä aikaa kun massa ei ollut enään entisellään jousen iskettyä päähän
     
  25. Arrows

    Arrows

    Viestejä:
    154
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2017
    Tätä samaa aina jaksetaan jauhaa, Massalle ei jäänyt tuosta mitään pysyvää vammaa.
     
    Taker tykkää tästä.
  26. naapoz

    naapoz

    Viestejä:
    181
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2017
    Nää on aika turhia heittoja, jos sulla ei ole näyttää mitään oikeata lähdettä. Ja edelleen, siellä on Hamilton Bottaksen tallikaverina. Hamilton, joka melkein voitti heti ekana kaudellaan maailmanmestaruuden. Tällöin tallikaverina oli Alonso.
     
  27. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    2 407
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nämä suomalaisten vertailut tallikavereihin kusee aina jo ihan heti alussa siihen että se tallikaveri on normiradalla sen puoli sekkaa nopeampi aika-ajossa. Se on niin valtava asia sille miten se viikonloppu menee, että tavallaan ison kokonaisuuden kannalta ihan se ja sama että miten kova rattimies siellä on vääntämässä sen kisan läpi. Välillä voi päihittää tallikaverin, mutta MM-taistelu on Bottaksen osalta hävitty jo ennen kuin kausi alkaa. Näin jälkikäteen sitä kai sitten oppii arvostamaan tuota Rosbergin mestaruuttakin enemmän kuin silloin.