Sopivasti kauden alla huhuillaan että F1 olisi taas myynnissä. Amerikkalaisille ei vissiin pitkäjänteinen työ riitä, en kyllä ihmettele kun formulat ei kauheasti varmaan rapakon takana viehätä vaikka kuinka yritetään somessa viihdyttää millon milläkin hollywood staralla.
Ite olen sitä mieltä että lajin viihdearvoa yksinkertaisesti syö vaan nykyiset liian monimutkaiset säännöt ja autot. Meteli takaisin ja liiallinen show roskakoriin.
Taisi olla Pöönin rakentama paskakasa liian suuri jenkkien purettavaksi. Olihan siitä rakennettu sellainen pommi, että oli aivan idioottimainen ajatus edes ostaa F1-sarja alun perinkin.
1. Bernie oli neuvotellut ylihintaiset kansalliset tv-lähetysoikeudet, jotka edelleen estävät globaalin striimauspalvelun perustamisen (striimauksen ja netti-tv:n kulta-aikana).
1b) FOM:n viime kaudella lanseeraama striimauspalvelu oli kuulemma kaiken lisäksi aivan paska.
1c) FOM kokeili myös live timing -sovelluksen päivittämistä ja siitäkin tuli aivan paska.
2) Kisajärjestäjien kanssa on neuvoteltu niin kalliit sopimukset, ettei kaikilla ole edes vara maksaa niitä.
2b) Uusien soppareiden neuvottelu niin lähetys- kuin kisaoikeuksista johtaa siihen, että tuottoisat rakenteet on ensin purettava (lyhyen aikavälin isot tappiot) ennen kuin ne voidaan rakentaa uudestaan erilaisiksi. (Pitkän aikavälin mahdolliset, epävarmat tuotot.)
3) Suurille talleille on annettu erivapaudet sanella F1-sarjan säännöt lyhyellä aikavälillä.
4) Pitkällä aikavälillä puhuttiin suuresta ja merkittävästä uudistuksesta, mutta edes Ross Brawn ei ole saanut ajettua sitä läpi, vaan tulevat 2021-säännöt on vesitetty ja jäljelle jäänee märkä pieru.
4b) Kaksi vuotta sitten lanseerattiin "aggressiiviset" ja "näyttävät" autot, joista halutaan jo nyt eroon, koska ohittaminen on liian vaikeaa.
4c) Ohittamisen vaikeus oli jo kymmenen vuotta sitten se syy, miksi silloisista autoista riisuttiin aero pois. Kanan muisti.
5) Autot ovat aivan helvetin rumia ja vessanrengas teki niistä entistä rumempia.
Tässä tapauksessa painavin kohta lienee tuo 4). Jenkit näkevät, ettei sääntöjä saada muutettua sellaisiksi, että lajin luonne tulisi muuttumaan paremmaksi. Lisäksi isojen tallien kanssa muhii niin helvetin iso riita, ettei siitä voida olla varmoja, että suuttuuko joku ja oikeasti lähtee kävelemään. (En itse usko.)
Se ei tekisi sarjan markkina-arvolle ollenkaan hyvää, jos Mersu tai Red Bull tai vaikka Renault poistuu takavasemmalle. Näistä kaksi myös toimii moottorivalmistajina ja sarjan heikko moottoritilanne tulee olemaan varmasti yksi kortti mafiosotallien kädessä, kun rahasta keskustellaan.
MUTTA: Aiemmin on väläytelty sitäkin vaihtoehtoa, että talleille tarjottaisiin mahdollisuutta alkaa osakkaiksi F1-sarjaan. Tämä luonnollisesti vaatisi sitä, että FOM vähentää omaa omistajuuttaan ja myisi siivun F1-talleille. Kuulemma tämä vaihtoehto vaan ei ole herättänyt kiinnostusta.