F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Joka ei ollut Vettelin ja LeClerkin tapauksessa sama, jos ollaan tarkkoja.

Tiedän, siksi mainitsin
Toki, mutta voi verrata ainakin paremmin päivän muihin kuskeihin, kyllä se nyt jotain osviittaa antaa kuitenkin että on nopein heti uuden auton ratissa.
1.5 sekkaa gasleyta (red bull) nopeampi, joka ajoi samoilla renkailla.
 
Aikas kummallista puljaamista noi renkaiden seosten nimeämiset, nuo uudet on ainakin vaikea selkoiset vähänkin lajista ulkona olevalle kun vanhoista pystyi sentään jotain päättelemään.
 
Onko Kubican paluu varmistunut juttu? Vähän riskialttiilta päätökseltä (tallin puolelta) vaikuttaa.

Oconin vaihtaminen pois on omituinen veto Force Indialta. En usko, että esim. Stroll suoriutuu ainakaan paremmin. Sponsoriraha puhuu?
 
Onko Kubican paluu varmistunut juttu? Vähän riskialttiilta päätökseltä (tallin puolelta) vaikuttaa.
On varmistunut juttu.

Oconin vaihtaminen pois on omituinen veto Force Indialta. En usko, että esim. Stroll suoriutuu ainakaan paremmin.
Ocon pärjäisi ehkä paremmin mutta se ei ole omistajan poika, toisin kuin Stroll.
 
Ihan turhaa kirsikanpoimintaa. Tossa pitäisi analysoida käytetyt seokset ja auton osat/säädöt (siis jos voi vaihtaa/muuttaa) ja koska ajavat eri päivinä pitää ottaa mukaan olosuhteet radalla.
Samaa joudutaan seuraamaan yli 100 vuorokautta ennen seuraavia kisaharkkoja, sitten vasta voidaan lähteä spekuloimaan tallien sisäisillä voimasuhteilla.
Samaa mieltä. Vettel ajoi aika-ajoissa 1.35.125 ajan. Jos edes ton alle olis ajanut...niin vielä olisi jäänyt epäilys, että käytti jotain uutta "super-super" pitävää rengasta :-)

Odotellaan sinne kauden eka kisan aika-ajojen päättymiseen, niin saadaan pientä suuntaa miten kaudesta on odotettavissa?
 
Tottakai, kaikki lähti siitä kun postasin uutisen ilman mitään kommenttia, vain quote uutisesta ja alkoi kauhea marina jostain syystä.
Mitään todella radikaaliahan ei tapahtu ensivuonna auton suhteen, ainut isompi juttu on tuo kuljettajan paino (kaikille 80kg arvo) ja sitten se kuinka lisäpainot pitää autoon laittaa.
Nythän ne on saanut laittaa autoon kuinka haluaa ja niillä on voitu muokata auton balanssia jne. Uusilla säännöillä ne tulee sijoittaa kaikki kuskin perseen alle jos niitä ylipäätänsä tulee.
 
Mielestäni myös median vastainen antihypetys on turhaa. Ainut mitä varmasti tiedämme on rengas millä ajettiin ja aika mikä niillä saavutettiin.
Mielestäni ei.. media haluaa kohuja ja juttuja että jengi klikkais jne. Eli pääasiassa pelkkää paskaa kaikki.
Aikas kummallista puljaamista noi renkaiden seosten nimeämiset, nuo uudet on ainakin vaikea selkoiset vähänkin lajista ulkona olevalle kun vanhoista pystyi sentään jotain päättelemään.
Eikös uudet tule olemaan vain: Soft Medium Hard , joka kisassa. Ei sillä ole mulle ainakaan väliä ajetaanko hyper, ultra, super vai megasofteilla jne.

Nykyään softit voi olla kovat riippuen radasta :) joten aika sekavaa sekin.
 
En ymmärrä miksei tuota Strollin sopparia ole edelleenkään virallisesti julkistettu, siellä se kuitenkin testejäkin jo on ajellu FI:n autolla.. :confused:
 
En ymmärrä miksei tuota Strollin sopparia ole edelleenkään virallisesti julkistettu, siellä se kuitenkin testejäkin jo on ajellu FI:n autolla.. :confused:
Oiskohan vaan pykälien hinkkaamista soppariin. Uskoisin, että siellä diivaillaan koska Strollin perhe yksinkertaisesti vaan pystyy sen tekemään.
 
Mielestäni ei.. media haluaa kohuja ja juttuja että jengi klikkais jne. Eli pääasiassa pelkkää paskaa kaikki.

Eikös uudet tule olemaan vain: Soft Medium Hard , joka kisassa. Ei sillä ole mulle ainakaan väliä ajetaanko hyper, ultra, super vai megasofteilla jne.

Nykyään softit voi olla kovat riippuen radasta :) joten aika sekavaa sekin.

Joo näin taitaa olla, että katsojille näytetään vain nuo, mutta itse seokset taidetaan nimetä numeroilla 1-5? Näin ymmärsin tästä:
 
Olisko isukin talli? Force India :) edit: totta tuo myöhemmin on joku Stroll GP
Niin siis meinasin että ei sattunut tallin nimeä kuulumaan samalla, nythän se on Racing Point Force India mutta käsittääkseni tuo oli vain kauden loppuun asti tarkoitus pitää selvyyden vuoksi
 
Niin siis meinasin että ei sattunut tallin nimeä kuulumaan samalla, nythän se on Racing Point Force India mutta käsittääkseni tuo oli vain kauden loppuun asti tarkoitus pitää selvyyden vuoksi

Se on nyt Racing Point F1.

11 vuoden aikakauden päätös: Force Indian nimi vaihtui

Talli oli virallisesti nimetty Force Indiaksi 24.10.2007 – sen jälkeen kun intialainen liikemies Vijay Mallya oli ostanut Spyker-tallin kauden 2007 jälkeen.

Force India ajautui kuitenkin talousvaikeuksiin ja kuluneena kesänä puolestaan Lawrence Strollin johtama sijoittajaryhmä osti sen. Tämän jälkeen talli toimi loppukauden nimellä Racing Point Force India.

Kun talli ei ole enää intialaisomistuksessa, on intialaisnimi päätetty jättää pois. Ensi kaudella talli kilpailee Racing Point F1:nä.
 
Taitaa olla niin tiukat säännöt tätänykyä että brawnin kaltaista diffuusori kikkaa ei enää voi tehdä.
Jonkinlainen rengas kikka sensijaan saattaisi onnistua, ainakin red bull onnistui hyvin tänä vuonna.
Niillä kesti astetta pehmeämmät yhtä hyvin ellei paremmin kuin muiden astetta kovemman.
 
Meinaat että esim. jousituksella ei ole mitään merkitystä pito/slip hommiin ja sitä kautta renkaiden kulumiseen ?
Tai differentiaalilla, tai millaisilla rengaspaineilla ajetaan ?
 
Muistaakseni joku talli ehti jo tyrmätä noi kalliina ja hyödyttöminä muutoksina
Muistaakseni Red Bull.. Niillä tosin saattaa olla joku oma lehmä ojassa. Esim heidän joku muita edellä oleva aero menee uusiksi tms.
 
Red bull menettää aeroetua niin tottakai harmittaa. Moottorit kun on mitä on verrattuna ferrariin ja meseen. Mutta oli sillä se pointti sentään että pienemmät tallit on taas huonommassa asemassa kun joudutaan tekemään melkoinen aeropaketin päivitys ensi kaudelle. Isommille talleille tuo raha nyt ei ole mitään.
 
Joo voipi olla.

Toisaalta eiköhän kaikki raha kulu mitä vaan löytyy. Koska niitä parin % parannuksia kun aletaan kehittämää niin rahan tarve on loputon tms. :)
 
Toisaalta eikös tossa oo tarkotus yksinkertaistaa siipiä = pitäisi olla halvempaa?
Mietippä nyt järellä. Jos oltaisiin menty edellisen kauden aeropaketilla olisi pakolliset kehityskustannukset olleet 0, vaikka siellä toki jotain uutta olisi pyritty kehittelemään.

Nyt tulee kokonaan uusi etusiipi, jonka myötä joudutaan kehittämään myös muuta aeropakettia kun ilmavirtaukset muuttuu aika radikaalisti keulasta. Kehityskustannukset lasketaan kymmenissä miljoonissa. Ne itse tuotantokustannukset on aika pieru saharassa vaikka se etusiipi useita satoja tuhansia maksaakin tuottaa.

Toki voi tehdä minimimäärän kehitystä ja ajella ensi kauden letkan hännillä. Sen verran paljon tuo uusi etusiipi vaikuttaa downforcen tuottamiseen.
 
Toisaalta eikös tossa oo tarkotus yksinkertaistaa siipiä = pitäisi olla halvempaa?

Niin mutta yhtä paljon se tuulitunnelin käyttö maksaa ja CFD laskut tehokkailla tietokoneilla ja insinöörien aika kehittää ja hienosäätää sitä yksinkertaista siipeä että siitä saadaan rutistettua kaikki irti. Varsinkin kun tämä muutos tapahtui, kuten j03 sanoikin jo, niin kehityskustannukset on todella suuret kun "pitää aloittaa alusta".
Valmistuskustannukset taas hyttysen kusi valtameressä.
 
Niin mutta yhtä paljon se tuulitunnelin käyttö maksaa ja CFD laskut tehokkailla tietokoneilla ja insinöörien aika kehittää ja hienosäätää sitä yksinkertaista siipeä että siitä saadaan rutistettua kaikki irti. Varsinkin kun tämä muutos tapahtui, kuten j03 sanoikin jo, niin kehityskustannukset on todella suuret kun "pitää aloittaa alusta".
Valmistuskustannukset taas hyttysen kusi valtameressä.
Onneks sauberilla on omat tuulitunnelit :cigar2:
 
Toisaalta eikös tossa oo tarkotus yksinkertaistaa siipiä = pitäisi olla halvempaa?
Talleilla on tapana käyttää koko budjetti ja velaksi loput. Ihan sama vaikka olisi kakkosnelonen etusiipenä niin sen kehitykseen laitetaan kaikki rahat. Aina löytyy kehityskohteita. Vaikka valmistuskulut on pientä kehityskuluihin verrattuna, oli muutama vuosi aikaa joku talli käyttänyt kaudessa miljoonan renkaiden kiinnityspultteihin. Ei oltu tyydytty yksinkertaisimpaan rakenteeseen ja kiinantinaan...
 
Ennusteeni kaudelle 2019:

1) Hämiltön
2) Vettel
3) Leclerc
4) Buttass

Bottasin tilalle saattaa kyllä tulla Perstappikin, mutta näillä mennään, väittäisin että oikeassa ollaan. Kimin sijoitusta en kehtaa alkaa veikkailla.
 
Mietippä nyt järellä. Jos oltaisiin menty edellisen kauden aeropaketilla olisi pakolliset kehityskustannukset olleet 0, vaikka siellä toki jotain uutta olisi pyritty kehittelemään.

Nyt tulee kokonaan uusi etusiipi, jonka myötä joudutaan kehittämään myös muuta aeropakettia kun ilmavirtaukset muuttuu aika radikaalisti keulasta. Kehityskustannukset lasketaan kymmenissä miljoonissa. Ne itse tuotantokustannukset on aika pieru saharassa vaikka se etusiipi useita satoja tuhansia maksaakin tuottaa.

Toki voi tehdä minimimäärän kehitystä ja ajella ensi kauden letkan hännillä. Sen verran paljon tuo uusi etusiipi vaikuttaa downforcen tuottamiseen.

Mitä? Kehitys toki maksaa, mut eihän nyt satoja tonneja tarvita pienen kappaleen valmistamiseen (jos kerta eritellään kehitystyö)? Eikä takuulla kymmeniä miljoonia yhden aero-osan kehitykseen .. jos koko aeropaketista puhutaan, niin alkaa kuulostaan tarkemmalta. Yksikään osa ei yksinään toimi.

edit: luin väärin. et puhunut pelkästä etusiivestä, vaan sen vaikutuksesta kehityskuluihin.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan kanssa että kimi on 6-7. Tulee hyviä sijoituksia (useita podiumeita), mutta tulee myös useita keskeytyksiä (yli 5).
Uusitaan veikkaus kun talven testeissä vähän paremmin nähdään kuinka auto kulkee, ainakin tämän vuoden testit näyttivät sen, että ferrari oli selkeästi nopeampi kuin aikaisemmin, joten
kyllä niistä osviittaa saa, ainakin kauden ekaa kolmannesta ajatellen.
 
No voi kilin vehkeet jos tuo tarkoittaa sitä että se rampa 10 auton näkymällä varustettu paska on ainoa tuettu ajanottosovellus ensikaudella.

Tuo tuli sähköpostiin tänään tuollainen ilmoitus. Juu toki ne lupaavat parantaa tuota sovellusta, mutta nuo liberty median graafikot tietäen luvassa on pelkän 3 kärjen ajanotto vaikka laitteena olisi mikä tahansa 4k 15 tuuman tabletti tai 4 tuuman pikkupuhelin.
575f1c29035d4ac1bb2c7311673278ff.jpg


Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
huhujen mukaan Seth MacFarlanen (family guyn luoja) on palkattu sauberille keksimään kimillle hassun hauskoja radio kommentteja.
 
Kubica kisaa numerolla 2?

No ei, vaan 88.

Maikkarin otsikot.. :facepalm:

Robert Kubica taustoitti kilpailunumeroaan: "Italiassa on sanonta, että kaksi on parempi kuin yksi"

F1-radoille kilpakuljettajana kahdeksan vuoden tauon jälkeen Williams-tallissa palaava Robert Kubica kertoo, miksi hän valitsi kilpailunumerokseen 88.

Vuonna 2011 vakavasti rallionnettomuudessa loukkaantuneen Kubican ja samalla myös monen formulafanin haave toteutuu ensi vuonna, kun puolalainen nähdään jälleen F1-auton ohjaimissa.

Kubica kertoo halunneensa kilpailla numerolla 8, mutta koska Haas-tallin Romain Grosjeanoli jo päätynyt aiemmin samaan numeroon, oli puolalaisen keksittävä jotain muuta.

- Suosikkinumeroni on kahdeksan. Italiassa on sanonta, että kaksi on parempi kuin yksi, joten siksi valitsin numeron 88. Odotan jo innolla pääseväni kilpailemaan sillä ensi vuonna, Kubica kertoi.

Kubica kertoo valmistautumisen ensi kauteen olevan jo täydessä vauhdissa.


- Kunhan joulu on ohi, niin haluan lähteä harjoittelemaan, kenties pyöräilemään jollekin saarelle. Vietämme kuitenkin jo paljon aikaa tehtaalla simulaattorissa. Vaikka olemmekin tauolla, niin elän silti täysillä formula ykkösiä, Kubica sanoi.
 
No nyt on laitettu kovat piippuun: Lehdet: Vallankumous Ferrarin F1-tallissa – tallipäällikkö Arrivabene sai potkut


Ferrarin F1-tallin nokkamies Maurizio Arrivabene on saanut potkut.
Asiasta uutisoivat Autosport ja Italian suurin urheilusanomalehti Gazzetta dello Sport. Niiden mukaan Maurizio Arrivabenen tilalle Ferrarin tallipäälliköksi nousee tekninen johtaja Mattia Binotto.

Arrivabenen, 61, lähdöstä on päättänyt Ferrarin pääjohtaja John Elkann, jonka mielestä Arrivabene on tehnyt työssään lukuisia virheitä. Ne saattoivat maksaa Ferrarille päättyneen kauden MM-tittelin.

Autosportin mukaan Arrivabene mokaili kisa- ja aika-ajotaktiikoissa ja tallimääräyksissään.

Molemmat maailmanmestaruudet vienyt Mercedes käytti tallimääräyksiä häikäilemättömästi ykköskuskinsa Lewis Hamiltonin eduksi ja kakkoskuski Valtteri Bottaksen haitaksi. Ferrarilla Kimi Räikköstä ei kyykytetty samalla tavalla Sebastian Vettelin pistepotin kasvattamisen vuoksi.

Ferrarin odotetaan tiedottavan Arrivabenen lähdöstä virallisesti lähiaikoina, ehkä jopa maanantaina. Hän ehti työskennellä italialaistallin päällikkönä marraskuusta 2014 lähtien. Ennen F1-uraansa Bresciasta kotoisin oleva Arrivabene työskenteli tupakkayhtiö Philip Morrisin johtotehtävissä.

Sveitsiläisen Binotton, 49, ja Arrivabenen välirikosta on huhuttu varikoilla jo pitkään, sillä miehet olivat eri linjoilla auton kehityksestä. Gazzettan mukaan valtataistelun voittajaksi päätyi nyt Binotto.

Ferrarin uuden teknisen johtajan nimi ei ole vielä tiedossa. Ensi kaudella tallissa ajavat saksalainen Vettel ja monacolainen lahjakkuus Charles Leclerc. Räikkönen siirtyi Sauber-talliin.
 
Saa nähdä tuleeko Ferrarille nyt parannusta uuden päällikön ansiosta. Ja mitkä on voimasuhteet. Ferrari oli kyllä viime vuonna hyvä auto.
 
Imo kyllä Ferrarin MM-tittelien tappioon johti hyvin moni muu asia kuin tallipäällikkö. Toki pari kertaa taktiikka meni pieleen mutta ei esim. tuo "Kimin kyykyttäminen" olisi auttanut Vetteliä tai etenkään Ferraria tallina. Vettel hävisi itse mokillaan kuljettajien taiston erinomaisen kauden ajanutta Hamiltonia vastaan. Tallimestaruuden osalta olisi varmaan pitänyt lyödä vielä enemmän paukkuja Kimiin, jotta tallin kokonaispistepotti olisi ollut suurempi. Mutta toivottavasti tämä nyt vaikuttaa edes jossain määrin positiivisesti tallin toimintaan. Olisi hyvä, jos oikeasti ensivuonna saataisiin kuljettajien mestariksi joku muu kuin Hamilton ja tallimestariksi muu kuin Mercedes.
 
Lisäksi Kimi lähti tallista, niin olisihan se ollut noloa kyykyttää Kimiä "taas".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom