F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Imo kyllä Ferrarin MM-tittelien tappioon johti hyvin moni muu asia kuin tallipäällikkö. Toki pari kertaa taktiikka meni pieleen mutta ei esim. tuo "Kimin kyykyttäminen" olisi auttanut Vetteliä tai etenkään Ferraria tallina. Vettel hävisi itse mokillaan kuljettajien taiston erinomaisen kauden ajanutta Hamiltonia vastaan. Tallimestaruuden osalta olisi varmaan pitänyt lyödä vielä enemmän paukkuja Kimiin, jotta tallin kokonaispistepotti olisi ollut suurempi. Mutta toivottavasti tämä nyt vaikuttaa edes jossain määrin positiivisesti tallin toimintaan. Olisi hyvä, jos oikeasti ensivuonna saataisiin kuljettajien mestariksi joku muu kuin Hamilton ja tallimestariksi muu kuin Mercedes.

Arrivabene yksin tuskin on päättänyt miten kuskeja ajatetaan. Eiköhän siellä oo Ferrarin johto ollut helisemässä tilanteissa. Tuskin paljon meininki tulevalla kaudella muuttuu tällä uudella tallipäälliköllä.
Vettel pilasi itse mahdollisuutensa maailmanmestaruudesta. Ei siihen Kimin ajot paljon vaikuttaneet.

Toivottavasti tuleva kausi toisi haasteita mersullekin.
 
Leclerc mestariksi ja Ferrari tallimestariksi olisi kyllä paras. Toivottavasti myös Honda+RB toimii heti alkukaudesta. Loppukausi oli yksittäisten kisojen osalta mielenkiintoinen kolmen voittoon kykenevän tallin ansiosta mutta tuo RB:n nousu tapahtui turhan myöhään mestaruustaiston osalta. Gaslyn en kuitenkaan usko pärjäävän Verstappenille. Mutta saas nähdä miten RB pärjää kahden "junnun" kanssa. Etenkin kun molemmat ovat vielä melko äkkipikaisen oloisia. Voi tulla jonkun verran kärhämää, etenkin jos auto on suorituskykyinen.
 
Leclerc mestariksi ja Ferrari tallimestariksi olisi kyllä paras. Toivottavasti myös Honda+RB toimii heti alkukaudesta. Loppukausi oli yksittäisten kisojen osalta mielenkiintoinen kolmen voittoon kykenevän tallin ansiosta mutta tuo RB:n nousu tapahtui turhan myöhään mestaruustaiston osalta. Gaslyn en kuitenkaan usko pärjäävän Verstappenille. Mutta saas nähdä miten RB pärjää kahden "junnun" kanssa. Etenkin kun molemmat ovat vielä melko äkkipikaisen oloisia. Voi tulla jonkun verran kärhämää, etenkin jos auto on suorituskykyinen.
Yllättävintä olisi Max mestariksi ja vaikka Ferrari tallimestariksi. Voi olla että Honda koneet ei vielä siihen kykene.
 
En usko, että RB+Honda olisi tänä vuonna vielä mukana kärkikahinoissa. Veikkaan, että ennemmin taistelee Renaultin kanssa tallipisteistä.

EDIT: RB
 
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä jos/kun Ferrari sukeltaa tällä kaudella mikä ulina sitten on päällä, Vettel sanoo et moro kaiken lisäksi.
 
Saa nähdä jos/kun Ferrari sukeltaa tällä kaudella mikä ulina sitten on päällä, Vettel sanoo et moro kaiken lisäksi.

Vettelin kanssa vähän siinä ja siinä kumpi osapuoli sanoo kummalle "moro", jos kauden 2019 päätteeksi ei tule kuljettajamestaruutta tai tallimestaruutta Ferrarille. Tuskin tuolla ihan täysin tyytyväisiä Vetteliinkään ollaan tämän kauden jälkeen. Pätee toki siis myös toiseen suuntaan. Mersulle Vettel voisi ehkä mennä ja Mersulle voisi toki kelvatakin menestyvä saksalainen kuljettaja mutta muualle ei oikein pääse tai kannata mennä. Se taas sitten on eri asia, haluaisiko Vettel Hamiltonin tallikaveriksi Mersulle. Ellei nyt sitten tilanne tietty mene niin villiksi, että Hamilton lopettaisi jo 2019 jälkeen tai vaihtaisivat talleja päikseen. Eiköhän sitä Hamiltonia hieman kuitenkin houkuta Ferrarilla ajaminen vaikka asiaa peittelee.
 
Vettelin mestaruus meni saksan omaan ulosajoon, sen jälkeen tuli paineita ja oma ajo ei ollut lähelläkään mestaruus ajelua.
Italian paalu olisi ollut ehkä se minkä olisi voinut vettelille antaa ja hän olisi saattanut ajaa voittoon, mutta piste ero oli niin suuri että
ei se olisi mitään muuttanut. Itävallassa olisi voinut paikkoja vaihtaa ja pari pistettä enemmän kerätä, mutta sekin ihan yhtä merkityksetöntä.
Signaporesta alkanut monen kisan mahalasku tallin suorituskyvyssä sinetöi kauden.
 
Se taas sitten on eri asia, haluaisiko Vettel Hamiltonin tallikaveriksi Mersulle. Ellei nyt sitten tilanne tietty mene niin villiksi, että Hamilton lopettaisi jo 2019 jälkeen tai vaihtaisivat talleja päikseen. Eiköhän sitä Hamiltonia hieman kuitenkin houkuta Ferrarilla ajaminen vaikka asiaa peittelee.
Minusta tuntuu, että Hamilton on päättyneen kauden aikana tajunnut voivansa saavuttaa ja/tai rikkoa kaikki Schumin jäljellä olevat ennätykset. Sen vuoksi arvelen, että hän yrittää pedata asiansa jatkossa niin, että on siellä, missä noiden ennätysten saavuttaminen olisi mahdollista. Jos Ferrari alkaa pudota kyydistä, niin en usko Hamiltonin vilkaisevankaan siihen suuntaan.(*)

Mutta sopimustilannehan on se, että niin Vettel kuin Hamilton ovat sopimuksen alla vielä kauden 2020 loppuun. Näin on myös Verstappenin kanssa. Eli realistisesti ajatellen tallinvaihdoksia nähtäisiin vasta kaudelle 2021. Jos joku näistä kolmesta riitaantuu tallinsa kanssa ja lähtee jo ensi kauden jälkeen, niin sen täytyy olla silloin Vettel ja silloin ennustan hänen palaavan "kotiin" Red Bullille. Annetaan tälle skenaariolle todennäköisyydeksi vaikka 10 %. Ferrarilla ei olisi nostaa hänen tilalleen toista saman kaliiperin kuljettajaa (paitsi Räikkönen), joten talli olisi varmasti valmis mukautumaan jonkin verran Vettelin esittämiin vaatimuksiin. (Sama ansa kuin Alonson kanssa aiemmin.)

(*) Palatakseni vielä Hamiltonin tulevaisuuteen, niin siihen vaikuttanee paljon myös se, millaisen budjetin Mersu varaa kauden 2021 suureen sääntömullistukseen. Talli varautui jo hyvissä ajoin edelliseen, kaudella 2014 nähtyyn moottoriuudistukseen ja juuri sen vuoksi Hamilton päätti jättää voittavan McLarenin ja meni Mersulle. Jos talli alkaa nyt kitsastella ja vastaavasti Ferrari vaikuttaa sijoittavan paljon rahaa uuteen aikakauteen, niin silloin Hamilton haistanee voimasuhteiden muutoksen olevan lähellä.

Mikäli Vettel ei löydä itsestään samaa energiaa kuin Hamilton, niin silloin seuraavat tallipaikat jaetaan niin, että Hamilton saa valita omansa vapaasti ja muut saavat taistella siitä, mikä hänelle ei kelvannut.
 
Viimeksi muokattu:
Joo siis ei Hamilton varmasti lähde Ferrariin vain sen takia, että se on Ferrari. Mutta kunhan Ferrari on tasaväkinen Mersun kanssa niin tuo voi olla houkutteleva. Varmasti myös Ferrarilla voitettu mestaruus houkuttelee hieman eri tavalla, onhan se aina hieman eri asia voittaa mestaruus tuolla kuin muualla. Uskaltaisin veikata, että Hamilton olisi voittanut mestaruuden kaudella 2018 vaikka Vettel ja Hamilton olisivat vaihtaneet paikkoja. Koko kauden mittakaavassa autot olivat kuitenkin aika tasaväkiset (joskin mielestäni Mersu hieman kokonaisuutena parempi) mutta Hamilton oli kuskina ylivoimaisesti parempi ja tasaisempi. Vettelin osalta muistelin, että soppari olisi päättynyt kauteen 2019 ja veikkailin tämän tulevan kauden jälkeen mahdollisesti tapahtuvan noita siirtoja mutta eipä niitä sitten olekaan todennäköisesti tulossa kuin vasta kaudelle 2021. Noiden Schumin ennätysten osalta aletaan elämään mielenkiintoisia aikoja.
 
Kausiennuste 2019 ja vähän ylikin :)

Uskon tälläkin kaudella voimasuhteiden pysyvän ennallaan. Hamilton ratkaisee mestaruuden jo 2-3 kisaa ennen kauden loppua, Bottas tulee toiseksi, Vettel kolmas, Verstappen neljäs siitäkin huolimatta että Hondan moottori on susi (niillähän on tällä hetkellä jo jokin isomman tason ongelma testipenkissä uuden moottorin kanssa) Leclerc 5 ja Ricciardo on kuudes.

Red Bullilla aletaan syyttämään Hondaa koska menestystä ei tule ja Honda syyttää Red Bullia kauden lopussa. Mersulla jatketaan myös kaudella 2020 samalla kuski parilla, Valtterin jatko sinetöityy jo kesällä kun hän lunastaa optionsa ajamalla. Vettel on pettynyt ja harkitsee jopa välivuotta ja saattaa jopa toteuttaa tämän. Tässä kohtaa Ferrari aloittaa välittömästi järkkäämään Verstappania kuskiksi ja näin näemmekin Verstappenin kaudella 2020 Ferrarilla.

Kimi ajaa tasaisesti kakkosdivarin kärjessä ja nousee jopa muutaman kerran kuuden parhaimman joukkoon. Sauberilla on hyvä meininki ja Minttu ilmoittaa syksyllä Kimin ajavan vielä 6 kautta lisää, että saa hengailla varikoilla ja piireissä. Kimistä tulee eniten F1 kisoja ajanut kuski myös samalla. Kaudella 2021 Kimi siirtyy takaisin Ferrarille koska Verstappanen ajaa pahan kolarin ja joutuu sairaslomalle. Kimi jatkaa myös kaudella 2022 Ferrarilla koska Verstappnen suuttutti jo ennen sairaslomaansa Ferrarin pomon. Kaudella 2023 Kimi tekee taas paluun Sauberille. ;)
 
Mitenhän nyt Ferrari on sukeltamassa tällä kaudella?
Fefe tarvii jatkuvuutta ja "turvallista" olotilaa että autot ja kisat menevät hyvin, jos tallissa sisällisota ja Maurille näytetään ovea niin voi olla varma että Mauri ei ole ainut joka lähtee/saa lähteä.

Vertaa esim kausia Ross Brawn ja Jean Todt parivaljakon kausia jolloin oli ns. harmonia tallissa .
 
Vettelin ulinoita odotellessa jos ja kun uusi päällikkö suosii leclerkkiä.
 
Kausiennuste 2019 ja vähän ylikin :)

Uskon tälläkin kaudella voimasuhteiden pysyvän ennallaan. Hamilton ratkaisee mestaruuden jo 2-3 kisaa ennen kauden loppua, Bottas tulee toiseksi, Vettel kolmas, Verstappen neljäs siitäkin huolimatta että Hondan moottori on susi (niillähän on tällä hetkellä jo jokin isomman tason ongelma testipenkissä uuden moottorin kanssa) Leclerc 5 ja Ricciardo on kuudes.

Red Bullilla aletaan syyttämään Hondaa koska menestystä ei tule ja Honda syyttää Red Bullia kauden lopussa. Mersulla jatketaan myös kaudella 2020 samalla kuski parilla, Valtterin jatko sinetöityy jo kesällä kun hän lunastaa optionsa ajamalla. Vettel on pettynyt ja harkitsee jopa välivuotta ja saattaa jopa toteuttaa tämän. Tässä kohtaa Ferrari aloittaa välittömästi järkkäämään Verstappania kuskiksi ja näin näemmekin Verstappenin kaudella 2020 Ferrarilla.

Kimi ajaa tasaisesti kakkosdivarin kärjessä ja nousee jopa muutaman kerran kuuden parhaimman joukkoon. Sauberilla on hyvä meininki ja Minttu ilmoittaa syksyllä Kimin ajavan vielä 6 kautta lisää, että saa hengailla varikoilla ja piireissä. Kimistä tulee eniten F1 kisoja ajanut kuski myös samalla. Kaudella 2021 Kimi siirtyy takaisin Ferrarille koska Verstappanen ajaa pahan kolarin ja joutuu sairaslomalle. Kimi jatkaa myös kaudella 2022 Ferrarilla koska Verstappnen suuttutti jo ennen sairaslomaansa Ferrarin pomon. Kaudella 2023 Kimi tekee taas paluun Sauberille. ;)
Haha! Lopussa lähti niin tyylikkäästi lapasesta, että f1-radalla vastaava olis ollut tyylipuhdas 360°. Hienoa työtä!
 
Wihuri vetäytyy tukemasta Bottasta, taitaa olla ura sit ens kauden jälkeen sit siinä ainakin hyvien tallien osalta. Ellei nyt tuleva kausi ole aivan maaginen mestaruuskausi tai tiukka kakkospaikka pisteissä muutaman pisteen erolla kauden päätteeksi.
 
Wihuri vetäytyy tukemasta Bottasta, taitaa olla ura sit ens kauden jälkeen sit siinä ainakin hyvien tallien osalta. Ellei nyt tuleva kausi ole aivan maaginen mestaruuskausi tai tiukka kakkospaikka pisteissä muutaman pisteen erolla kauden päätteeksi.
Jotenkin vaikee kuvitella, että Wihurin säälieurot olisi mitenkään ratkaisevassa asemassa, kun kuskinpaikasta Mersun tasoisessa tallissa on kyse.
Jonkin Williamsin kohdalla tilanne voi toki olla toinen.
 
En myös usko tällä olevan Bottaksen uran kannalta juurikaan merkitystä enää, alussa oli. Yhtälailla muuten Wihurin logot oli Hamiltoninkin kypärässä, autossa ja asuissa.
 
Tuo Wihurin puute ei varmaan vaikuta niinkään näihin kärkitalleihin (Ferrari, MB, RB) mutta noihin muihin saattaa vaikuttaakin. Kärkitallit palkannee kyllä rahattomankin kuskin kunhan on ajokyvyiltään sarjan parasta antia. Nuo muut taas tuntuvat arvostavan enemmänkin sitä rahaa kuin ajotaitoja (esim. Williams)..

Edit: Toki tuo tilanne on parantunut siinä mielessä, että sarjasta on lähtenyt noita jämätalleja jotka ajattivat rahakkaita kuskeja tai sitten näitä alemman kastin talleja on siirtynyt varakkaampaan omistukseen. Esim. Sauberilla meininki on nyt hieman erilaista kiitos Alfa Romeon ja veikkaisin, että Racing Pointillakin tuo taloustilanne on nyt ehkä parempi kuin FI:llä ja näin ollen ajotaidoille annetaan entistä isompi merkitys.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä muista nähneeni Wihurin tarroja Mersun autossa ollenkaan eli kyse on ollut puhtaasti Bottasin tukemisesta. Omaan taskuunsa hän on ne rahat laittanut varmaankin.

Williams voi olla ensi kauden päätteeksi sellaisessa taloudellisessa ahdingossa, että sen on pakko etsiä kuljettajia puhtaasti huutokaupalla. Talli menetti kuluneen kauden päätteeksi niin pääsponsorinsa Martinin kuin epävirallisen pääsponsorinsa eli Lance Strollin ja hänen isäpappansa rahat. Ja itse asiassa myös Sirotkinin venäläiset taustajoukot lopettivat maksamisen vedoten tallin heikkoon suorituskykyyn. Tällä hetkellä talliin ei siis virtaa rahaa oikein yhtään mistään, ellei heillä ole uutta pääsponsoria tms. valmiina odottamassa auton julkistusta.

Tarjoaisin siis Bottasille pelastusnuoraa McLarenilta. En oikein usko Lando Norrisin pärjäävän F1-sarjassakaan vaikka Sainz onkin paljon kevyempi haastaja kuin Alonso häntä ennen. Toinen vaihtoehto voisi olla Force India, mikäli Pérezin kuumat hermot eivät oikein kestä politikointia Strollin perheen suunnalta. Bottas olisi säyseämpi tallikaveri. No sitten olisi vielä tuo Haas-talli, sillä Grosjean taisi saada vain yksivuotisen jatkosopimuksen viime syksynä.
 
Tässä Hamiltonin kypärä:

f1-bahrain-gp-2018-lewis-hamilton-mercedes-amg-f1.jpg


"Wihuri has become an official Team Partner of Mercedes-AMG Petronas Motorsport, with Wihuri branding featuring on the racesuits of the team’s drivers Valtteri Bottas and Lewis Hamilton, on the team’s trackside uniform and on the drivers’ helmets. At certain races, the Wipak logo, part of Wihuri’s packaging division, will be used on the drivers’ helmets instead."

Mercedes-AMG Petronas Motorsport agrees new partnership with the Wihuri Group | marsMediaSite

Taisin muistaa väärin, kun muistelin, että Wihurin logo olisi ollut myös autoissa.
 
Kyllä tuo omien sponsorien tuki kummasti tasottelee tietä talleissa, kahden isomman kohdalla kyse on varmasti paljon vähemmästä merkityksestä mutta on sillä nykyisellään osansa. Ei ne Wihurin rahat mitään nappikauppaa ollut millä he sponsoroivat Valtteria Williamsin aikoina joten tuntuva on ollut varmasti viime vuosina yhtälailla. Eikä pidä unohtaa että yhtälailla Santander löi isoja rahoja aikoinaan että Alonso pääsi ferrarille, samoin Schumia aikoinaan sponssasi Dekra jne.

Pienimmissä talleissa isokin merkitys noilla omilla sponsseilla, Bottas kun ei ole osoittanut mitään niin järkyttävää huippuosaamista vaan tasaisen varmaa suorittamista. Se on aikas selvää että Bottaksen ura tuskin jatkuu mersulla kun siellä halutaan panostaa tulevaisuuteen Hamiltonin mahdollisesti lopettaessa lähivuosina. Wehrlein vapautettiin sopimuksestaan mersun kanssa ja meni ferrarille, Ocon varmaan nousee 2020 kaudella mersulle ellei Bottas tosiaan suoriudu todella hyvin tulevalla kaudella.
 
Aika vaikea nähdä Oconin nousemista Mersulle. Oconin olisi ensin pitänyt voittaa aikaisemmin tallikaverinsa, mihin hän ei ole pystynyt. Pereziä ei edes pidetä yleisesti mitenkään ehdottomana huippuna. Oconhan on hävinnyt tässä kamppailussa Perezille jokaisella kaudella. Yleensä vertailua tehdään tallikaveriin ensimmäisenä ja tässä vertailussa Ocon ei ole pärjänyt millään kaudella. Sitten kun mietitään vielä, että Oconilla välivuosi, niin en usko, että Mersu ottaa häntä suoraan ajamaan mestaruustiimiin.

Bottas oli myös paljon parempi mitä tulokset antaa näyttää viime kaudella ja tämän kyllä tietää Wolf ja muutkin tallipääliköt. Uskon, että jo pelkästään tiimin ilmapiirinkin takia Hamilton & Bottas on Mersulle mieluisin kokoonpano. Toisekseen Bottashan on myös sanonut, että hänellä on 100% vedenpitävä optio kaudesta 2020 Mersulle jos on kesällä tuloksissa tietyssä kohtaa, epäilen että pitää olla 1 tai 2. Myös jos Mersu ottaa jälleen molemmat 2019 mestaruudet, ei kyllä kovin järkevää ole lähteä rikkomaan täydellistä ja voittavaa kokoonpanoa.

Mersun kanattaa ehdottomasti jahdata 2021 kaudeksi vapautuvaa Verstappenia ja onhan heillä myös uusi juniorikin ensi kaudella kisaamassa. Hamilton saattaa hyvinkin lopettaa 2021 tai siirtyä jopa Ferrarille silloin.

Ocon palaa 2020 johonkin toiseen talliin kun Mersulle tai sitten siirtyy ajamaan Mersun Formula E autoa.
 
Kyllä Bottaksen ajotaidoille on kysyntää monessa tallissa. En siis olisi huolissaan, etteikö vuonna 2020 olisi myös kaksi suomalaista sarjassa.

Viime kausi meni läskiksi, koska Valtterilla oli neuroottinen tarve peitota Hamilton. Kun näin ei tapahtunut, miehen psyyke romahti ja tulokset sen mukana. Tällä kaudella pitää vain heti unohtaa haihattelut Hamiltonin voittamisesta. Keskittyy ainoastaan omaan rentoon tekemiseen, ja vaikka sijoittuisi aina kakkoseksi, hyväksyy asian eikä vedä siitä pultteja. Toinen sija on parempi kuin 5.

Näkisin Valen sopivan loistavasti esim. Hülkenbergin, Perezin tai jopa Ricciardon tallitoveriksi jonnekin keskikastin talliin. Siellä 5. sija toisi haukkujen sijasta kehuja ja kannustusta.
 
Kyllä Bottaksen ajotaidoille on kysyntää monessa tallissa. En siis olisi huolissaan, etteikö vuonna 2020 olisi myös kaksi suomalaista sarjassa.

Viime kausi meni läskiksi, koska Valtterilla oli neuroottinen tarve peitota Hamilton. Kun näin ei tapahtunut, miehen psyyke romahti ja tulokset sen mukana.

Viime kausi meni Valtterilla läskiksi järjettömään epäonneen jo kauden alkupuoliskolla. Bottashan olisi johtanut mm sarjaa siinä jossain puolessa välissä kautta, jos ei olisi ollut niin huonoa tuuria. Sen jälkeen Mersu teki päätöksen, että Bottas sai auttaa Hamiltonin mestaruuteen, minkä tekikin. Loppukaudella motivaatio oli varmasti myös koetuksella näistä syistä johtuen.

Kyllä mulla luottoa Bottakseen löytyy edelleen ja uskon, että jatkaa Mersulla vielä ainakin muutaman vuoden. Ensi kaudella voi hyvinkin taistella mestaruudesta. Pikkaisen parempaa tuuria ja Hamiltonille taas vastaavasti vähän huonoa tuuria, niin kuvio on ihan erillainen mitä viime kaudella oli.

Ajeli muuan Kimikin Ferrarilla 5 kautta putkeen, vaikka hävisi jatkuvasti tallikaverille ja muutenkaan tulosta ei oikein syntynyt. Nyt viime kaudella onneksi se yksi voitto vihdoin. 5 vuotta ferrarilla ja yksi voitto, ei kanssa ole mikään kovin mairitteleva tulos, mutta silti hänellä pysyi tallipaikka vuodesta toiseen.
 
Osa syy Kimin pysymiseen Ferrarilla niin pitkään oli, että Kimi on paljon helpompi markkinoida faneille kuin Bottas. Todella moni faneista toivoi aina, että Kimi jatkaisi Ferrarilla. Bottaksella taas tilanne on aika lailla toinen.
 
Onko Bottaksella ees hirveesti faneja? :D

On varmasti, mut uskoisin Suomi vs. muu maailma osuuden olevan melko vitusti enemmän kallellaan Suomeen vs. Räikkönen. Määräkin lienee melko vähän vs. Räikkönen.. onkait Bottaksellaki instagram ym tilit, mut ketä kiinnostaa? :)
 
Valtterilla on muistaakseni joku vähän alle 900 tuhatta seuraajaa instagramissa, Kimillä joku 1.2 miljoonaa.
Ja kyllä Valtterilla faneja on, vaikka se voi jollekkin kimifaneille tulla yllätyksenä.
 
Viimeksi muokattu:
No jos Toto on sitä mieltä, että Ocon on tuleva Mersun mestari, niin en kauheasti näkisi esteitä.

Onko hän edelleen Bottaksen managerifirmassa? Mietin vain yhtälöitä... maksaako mersu tarpeeksi, että kannattais Bottasta potkia pois :D

edit: henkkohtaisesti en näkis mitää järkeä Bottaksen vaihtamiselle Oconiin.. edes markkinoinnin puolesta. Mies tekee huonoimmillaankin sen mitä pitää.

edit2: ja jos Hamiltonia ei olis, niin Bottas olis mestari :p Hamilton on (tai oli ainaki 2018) liekeissä.
 
Viimeksi muokattu:
Valtterilla on muistaakseni joku vähän alle 900 tuhatta seuraajaa instagramissa, Kimillä joku 1.2 miljoonaa.
Ja kyllä Valtterilla faneja on, vaikka se voi jollekkin kimifaneille tulla yllätyksenä.

puhuttiin Bottaksesta. Löytyy myös Alonsofaneja, Hamiltonfaneja, Ricciardofaneja jne. mut ne ei nyt liity yhtää mihinkää.

edit: "muistaakseni" :D
 
Viime kausi meni Valtterilla läskiksi järjettömään epäonneen jo kauden alkupuoliskolla. Bottashan olisi johtanut mm sarjaa siinä jossain puolessa välissä kautta, jos ei olisi ollut niin huonoa tuuria. Sen jälkeen Mersu teki päätöksen, että Bottas sai auttaa Hamiltonin mestaruuteen, minkä tekikin. Loppukaudella motivaatio oli varmasti myös koetuksella näistä syistä johtuen.

Kyllä mulla luottoa Bottakseen löytyy edelleen ja uskon, että jatkaa Mersulla vielä ainakin muutaman vuoden. Ensi kaudella voi hyvinkin taistella mestaruudesta. Pikkaisen parempaa tuuria ja Hamiltonille taas vastaavasti vähän huonoa tuuria, niin kuvio on ihan erillainen mitä viime kaudella oli.

hassua miten jotkut vielä uskoo tähän :D jos on hamilton tallikaverina niin ei kiltti bottas todellakaan lyö sitä. ellei sitten ham aja seinän ja kuole
 
Onko hän edelleen Bottaksen managerifirmassa? Mietin vain yhtälöitä... maksaako mersu tarpeeksi, että kannattais Bottasta potkia pois :D

edit: henkkohtaisesti en näkis mitää järkeä Bottaksen vaihtamiselle Oconiin.. edes markkinoinnin puolesta. Mies tekee huonoimmillaankin sen mitä pitää.

edit2: ja jos Hamiltonia ei olis, niin Bottas olis mestari :p Hamilton on (tai oli ainaki 2018) liekeissä.
Näkisin, että markkinoinnin puolesta Ocon olisi parempi vaihtoehto. Erityisen suuri mainosarvo kuskilla lienee kotimaassaan. Ranskassa lienee aavistuksen suuremmat markkinat, kuin Suomessa.

Räikkönen saattaa hieman outona ja muottiin sopimattomana olla poikkeustapaus siinä mielessä, että toimii vähän kaikkialla. Tämä tosin puhdasta arvailua.
 
Päätukijalta suoraa puhetta Valtteri Bottaksen pudottamisesta – pettyi tuloksiin: hylkäsi myös Suomen formulalupauksen


jutusta:

Wihurin pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri on pettynyt Valtteri Bottaksen edelliskauden tuloksiin Mercedeksen ratissa. Bottas ei lopulta voittanut kauden 2018 aikana yhtään F1-kisaa.

– Kaikki kai siihen ovat pettyneitä. Osittain se ei ollut hänen omaa syytään, osa oli tallista ja teknisistä huolista johtuvaa, mutta mielestäni loppukaudella hän ajoi aika heikosti, Aarnio-Wihuri sanoi Ilta-Sanomille.

Bottaksen tallikaveri Lewis Hamilton voitti 11 kilpailua ja vei jälleen maailmanmestaruuden. Wihuri ei jatka Mercedes-tallin eikä Bottaksen tukijana enää tänä vuonna.

– Onhan se vaikea paikka olla Hamiltonin tallikaverina, mutta Valtteri jäi monien muidenkin taakse ja oli vasta viides kokonaispisteissä. Se oli aika heikko tulos.
 
Vähän kakspiippunen juttu. Tukijan omasta mielestä pitäisi kyllä juuri silloin kun on vaikeaa olla tukena eikä jättää laivaa, mutta bisnespuolelta katsottuna tietysti jos on panostanut (niinkuin wihuri on) johonkin henkilöön uran alusta asti tavoitteena päästä poimimaan hedelmiä sitten myöhemmin ja tämä ei näyttäisi realisoituvan niin siltä kantilta ihan selkeä homma tämäkin.
Valitettavasti maailma on joka lajissa täynnä lupauksia ja suurin osa jää lupaukseksi ja jossain vaiheessa on luovutettava.
Nähtäväksi jää vaikuttaako tämä valtterin pääkoppaan.
 
Näkisin, että markkinoinnin puolesta Ocon olisi parempi vaihtoehto. Erityisen suuri mainosarvo kuskilla lienee kotimaassaan. Ranskassa lienee aavistuksen suuremmat markkinat, kuin Suomessa.
Ei se tarkoita sitä, että Mersulla tai Mersun sponsoreilla olisi mitään kiinnostusta tai mahdollisuutta laajentaa markkinoitaan Ranskassa. Hyvin vähän tallit ovat historiallisesti välittäneet kakkoskuljettajansa kansallisuudesta ellei tallin omat sponsorit ala lobata sitä. Ferrarilla ajoi hyvin pitkään brasilialainen kakkoskuskina (neljätoista vuotta putkeen) ja esimerkiksi Coulthard sai kuulemma pitää paikkansa McLarenilla liki kymmenen vuoden ajan, koska tallin pääsponsori arvosti brittiläistä kuljettajaa. (Talli oli toki itsekin brittiläinen.)
 
No onhan tuo Wihuri- kuvio vähän tollainen jännä selänpesukuvio josta olisi kiva nähdä jotkut ROI-laskelmat että mitä ovat kuvitelleet sillä tienanneensa :D Bottakselle käynyt joku ihmeen lottovoitto sen kanssa aikoinaan. Nyt sitten varmaan eri tyypit firman johtoryhmässä niin kuvio loppuu heti kun aletaan ihan oikeasti laskemaan että tuottaako tämä jotain. Bottaksella ensi kausi taitaa määrittää loppu-uran suunnan lähes kokonaan.
 
No onhan tuo Wihuri- kuvio vähän tollainen jännä selänpesukuvio josta olisi kiva nähdä jotkut ROI-laskelmat että mitä ovat kuvitelleet sillä tienanneensa.
Ei siinä mistään tuotoista ole ollut kysymys vaan firman pomo on itsekin pitkän linjan moottoriurheilumiehiä ja on siksi halunnut tukea suomalaisia maailmalla. Voi olla, että yhtiön osakkaat ovat alkaneet painostaa karsimaan tukea menetetyiltä toivoilta. Selänpesu on ollut aika kaukana, kuten nyt saadut "potkut" osoittavat.
 
Luulen tuossa olevan kyse vain euroista/ niillä saatavasta näkyvyydestä.

Bottaksen kausi ja sijoitus näyttäisi paljon paremmalta, jos hän olisi saanut kaikki pisteensä mitä normaalilla ajamisellaan olisi ansainnut.
 
Ei se tarkoita sitä, että Mersulla tai Mersun sponsoreilla olisi mitään kiinnostusta tai mahdollisuutta laajentaa markkinoitaan Ranskassa. Hyvin vähän tallit ovat historiallisesti välittäneet kakkoskuljettajansa kansallisuudesta ellei tallin omat sponsorit ala lobata sitä. Ferrarilla ajoi hyvin pitkään brasilialainen kakkoskuskina (neljätoista vuotta putkeen) ja esimerkiksi Coulthard sai kuulemma pitää paikkansa McLarenilla liki kymmenen vuoden ajan, koska tallin pääsponsori arvosti brittiläistä kuljettajaa. (Talli oli toki itsekin brittiläinen.)
Ei tarkoitakaan, muttei sulje poiskaan. Puhuuko yksikään asia Bottaksen puolesta? Edelleen vain markkinoinnin vinkkelistä, en usko Oconin ohjastavan autoa paremmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom