F1 Kausi 2019

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Kaotik, 27.11.2018.

  1. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    2 836
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sinänsä paalu- ja kisaennätykset ja monet muut ei enää ole missään suhteessa historiaan koska kisoja on nykyään jatkuvasti 20+ per kausi ja suunta ylöspäin kun se lajin varsinaisten legendojen aikana oli tyyliin 16 tai vähemmänkin. Toki siinä on jollain tekemistä kun noita Hamiltonin ennätyksiä koittaa rikkoa, ei pitkällä aikavälillä kovin helposti tai yleisesti tule asetelmaa jossa sama auto on ylivoimainen esim. vuosikymmenen putkeen.
     
    litiumtomu tykkää tästä.
  2. Jonasz

    Jonasz

    Viestejä:
    47
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Luulen sen johtuvan pääosin ajotyylistä ja osin säädöistä. Bottaksen murheena tuntuu olevan eturenkaiden kuluminen mikä kertoisi siitä, että ajaa aliohjaavammalla autolla tai ajotyylistä jossa pitää mutkassa ajettaessa kovempaa rasitusta eturenkailla. Hamilton pystyy oletettavasti ajamaan aavistuksen yliohjaavammalla autolla tai säästämään eturenkaita ajotyylillään.
     
    R3DgRu tykkää tästä.
  3. SheikYerbouti

    SheikYerbouti

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mikä sinällään näin maallikon silmään tuntuu välillä hiukan hassultakin, kun Hamilton on tunnettu siitä eturenkaiden lukitsemisesta tietyissä mutkissa. Mutta jotenkin mies osaa sekä uhrata renkaitaan oikeissa kohdissa, että pitää ne elossa pidempään.

    Max on sitten taas ihan omaa luokkaansa mitä renkaiden säästämiseen tulee, kuten kisojen loppupuolella ollaan useampaan kertaa saatu havaittua.
     
  4. scented

    scented

    Viestejä:
    160
    Rekisteröitynyt:
    21.01.2017
    Hämiksellä on 67 lähtöä vähemmän kuin esim. Schumilla ja jo nyt enemmän paalupaikkoja (20kpl enemmän) ja voittojen määrässä 11 jäljessä. Saa nähdä monta kautta vielä ajaa, saako esim. Schumin kiinni lähtöjen määrässä...
     
  5. Jonasz

    Jonasz

    Viestejä:
    47
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hamiltonin jarrutustekniikkaan kuuluu agressiivinen maksimijarrupaineen hakeminen ja siitä paineen tiputtaminen mikä johtaa joskus noihin sisemmän eturenkaan lukituksiin. Brembo on tuota kuvannut jarrutustyylien vertailussaan. The real differences: Hamilton vs Senna vs Schumacher vs Alonso

    Pienet renkaan lukkiutumiset jarrutuksissa ei välttämättä syö suuresti rengasta, koska renkaassa ei ole suurta kuormaa päällä. Nuo kulutuserot tulevat osittain siitä minkä muotoisena kuskit ajavat eri mutkat. Osan ajotyyliin kuuluu pitää tasaista maksiminopeutta läpi mutkan ja jotkut ajavat mutkat enemmän kulmikkaammin, jolloin maksiminopeus tippuu mutta kääntöaika mutkan läpi lyhenee ja rasittaa vähemmän eturenkaita. Noin hyvin yksinkertaistettuna. Usein nopeimmat kuskit myös vaativat terävän etupään, jonka avulla auton saa hyvin kääntymään mutkaan ja pystyvät tulemaan toimeen hiukan irtonaisen perän avulla. Yliohjaava auto yleensä myöskin syö vähemmän eturenkaita.
     
  6. SheikYerbouti

    SheikYerbouti

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kiitos tästä! Todella mielenkiintoinen artikkeli. On aina hauska huomata, että vaikka lajia olisi tullut jo useampi vuosikymmen seurattua, niin lopulta se oma tietous on todella pinnallista.
     
  7. Jonasz

    Jonasz

    Viestejä:
    47
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Luontaisen ajotyylin lisäksi auton eri järjestelmien käytöllä on nykyautoilla iso merkitys ajamisessa. Ennen nykyisten hybridiautojen tuloa pohdiskeltiin, että Prostin kaltainen analysoiva Nico Rosberg tulee viemään kaksintaistossa yksinkertaisen Sennamaisen Hamiltonin, kun autot muuttuvat monimutkaisiksi hybridijärjestelmien tulon myötä. Lopputulos oli kuitenkin se, että Hamilton ajoi kovempaa pienemmällä renkaiden ja polttoaineen käytöllä. Nico joutui sitten Lewiksen datan pohjalta muuttamaan omaa ajotyyliään vastaavanlaiseksi.

    "Hamilton vs. Rosberg has been billed as Senna vs. Prost II. But it’s not. These two drivers are completely unique and should take their own billing. Yes, there are shared similarities in personality and perceived strengths, but it isn’t as simple as all that. And yet, in simplifying it so much, the general opinion has been formed that Rosberg, as the Prost character, was always the more likely to prosper under the 2014 regulations. His superior intellect, so everyone had been led to believe, would carry him. His incredible mind would allow him to work with the complex cars, use the brakes, the energy harvesting, look after the tires and moderate his fuel usage.

    In “The Usual Suspects,” Kevin Spacey’s character, Verbal Kint, comes out with this immortal line: “The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist.” I think of this line every time I hear somebody tell me that Hamilton isn’t as intelligent as Rosberg, or doesn’t have the capability to understand the cars.

    Because, for me, the greatest trick that Lewis Hamilton ever pulled, was convincing the world that he wasn’t smart.

    Think about it. His fuel usage has regularly been better than almost anyone in the field. Man to man against Rosberg, I can’t recall a single race this year where in the same machinery Hamilton’s fuel usage has been higher. He has made his tires last. He has had to fight from the back of the field time and again (think Germany, think Hungary) and yet he hasn’t overworked his tires, he hasn’t used too much fuel. He has learned how to drive these new cars, and to extract the most from them using the least."

    The complete driver

    Valtteri on voinut joutua tekemään vähän samaa muutosta kuin Nico ja tulla ajotyylillään lähemmäksi Lewisiä. Aika-ajossa ollaan jo tasoissa, mutta kisamitalla eron kaventaminen on vaikeampaa.
     
    Taker ja SheikYerbouti tykkäävät tästä.
  8. dude86

    dude86 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    845
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Mites mestaruus kuolleena? Jotenkin en usko tuon ennätyksen parantamiseen nykyautoilla.
     
    Taker ja Cereal killah tykkäävät tästä.
  9. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 581
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eikös tuo nykyään olisi helpompaa, kun onnistunut varmistamaan mestaruuden hyvissä ajoin ennen viimeistä kisaa.
    Siitä vaan sitten esimerkiksi etsimään sopivaa takalaitanstinta mihin kolauttaa.
    Tosin jos aikoo ylittää kuolleena saavutettujen mestaruuksien määrän, niin se menee jo vaikeammaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2019
    Taker ja Hapatsu tykkäävät tästä.
  10. Epäluoma

    Epäluoma

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    12.11.2016
    No tämäkin on näitä miten tilastoja haluaa lukea. Toinen kruisaili kolme vuotta keskitason tallissa uran kerran jo päättyessä päälle nelikymppisenä ja toinen on nyt uransa huipulla ja parantaa näitä statseja koko ajan. Schumi saavutti 91 voittonsa 248:ssa kisassa eli sitä Hämis ei riko vaikka voittaa kaikki sitä edeltävät kisansa. Paalupaikkaennätyksen Hamilton toki rikkoi aiemmin mutta Sennan 60 paalua 127 kisassa jäi kauas tai koko ura 65/161.

    Nopeimmissa kierroksissa on muuten eräs Kimi Räikkönenkin edellä mutta se taitaa muuttua tämän kauden aikana. Mutta offtopikkia.
     
  11. dude86

    dude86 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    845
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Neljä kisaa jäi ajamatta, joten huono laittaa paremmaksi nykypisteillä, saatiin sentään suomalaisittain haettua mestaruuspokaali.
     
  12. litiumtomu

    litiumtomu

    Viestejä:
    201
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tässä tullaan sitten näihin ennätyksiin, jotka eivät ole millään mittakaavalla vertailukelpoisia - ellei sitten aleta laskemaan keskiarvoja asioista, jotta saataisiin edes vähän sinnepäin vertailukelpoisia tuloksia. Tilastot pitäisi myös eriyttää jollain tavoin toisistaan, sillä kisojen määrä on kasvanut älyttömästi ja pistelasku laitettu läskiksi.
     
  13. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 137
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Itse kyllä tykkään nykyisestä pistelaskutavasta. Vanha systeemi, jossa vain 6 nopeinta sai pisteitä, oli äärettömän raaka. Nykyään se olisi vielä julmempi, kun autojen luotettavuus on parantunut. Tosin olihan tuossa välissä systeemi, jossa kahdeksan ensimmäistä sai pisteitä.

    Mutta totta on, että vertailukelpoisuutta se heikentää.
     
  14. SheikYerbouti

    SheikYerbouti

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
  15. _j03_

    _j03_

    Viestejä:
    1 487
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Veikkaisin että viitattiin ennemmin pistemääriin kuin pisteiden saajien määrään.
     
    litiumtomu tykkää tästä.
  16. scented

    scented

    Viestejä:
    160
    Rekisteröitynyt:
    21.01.2017
    Juu eipä siinä, itse kannatin Schumia hänen vielä ajaessaan. Olihan se surullista katsoa viimeisiä kausia, kun ei tullut tulosta. Tilaistoissa kaikki kuitenkin lasketaan. Tutkailin prosentuaalisiakin tilastoja ja onhan Hamiltonin tulokset aika kovaa jälkeä. Hämiksellä on 33,47% voitoissa vs Schumin 29,55% ajetuista kisoista. Paalupaikkaprosenteissa Hämis on 35,98% ja Senna 40,12%, Schumi ajeli paalulle 22,08% turvin. No miten vain tuloksia tulkitsee, niin on Hamilton yksi tilastojen valossa kovimmista kuskeista koskaan.
     
  17. greenlight

    greenlight BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 636
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Lainasitkin jo viestiä, missä teroitettiin tilastovertailun typeryyttä, jos ei pudota pois Schumin Mersu-vuosia, joilta ei kertynyt tilastomerkintöjä. Noilla luvuilla ei tee mitään kukaan muu kuin Hamilton-fani. Ei ole edes vaikeaa muuttaa Schumin prosentteja vastaamaan ns. todellisuutta, niin ei noiden huuhaalukujen lainaamiselle ole mitään perustetta.

    Kaikista säälittävin tilastomanipulaatio oli jonkin brittibloggarin kirjoitus sen jälkeen, kun Hamilton nousi voitoissa Sennan kanssa tasoihin. Mies kirjoitti ylisanoja ja haki rinnastusta Sennaan siitä, että sattumalta Hamilton oli tuolloin myös ajanut yhtä monta osakilpailua kuin Sennakin. Kun huomautin blogipostauksen kommenteissa, että Senna otti viimeisen voittonsa neljä kisaa aiemmin eikä suinkaan uransa viimeiseksi jääneessä osakilpailussa (doh), niin tyyppi ei edes julkaissut kommenttiani. :facepalm:
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2019
  18. greenlight

    greenlight BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 636
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No se kokeilu olikin täyttä paskaa ja Ecclestone yksin runnoi sen läpi vaikutusvaltaansa (= lahjontaa) käyttämällä. Jos joskus vielä kokeillaan ns. erikoispisteytystä poikkeustyyliin, niin mielestäni se pitäisi toteuttaa niin, että kauden aikana on esimerkiksi neljä erikoiskisaa, joista saa isommat pisteet. Vaikka sitten tuplana mutta voisi olla parempi käyttää vaikka kerrointa 1,5. Itse valitsisin erikoiskisat niin, että ne ovat suurin piirtein tasavälin kauden aikana mutta profiililtaan mahdollisimman erilaisia, jotta ei suosita mitään tiettyä autoa.
     
  19. scented

    scented

    Viestejä:
    160
    Rekisteröitynyt:
    21.01.2017
    Niin en tiedä, otin ne vain tilastoista ilman sen kummempia tunteita - ei tule kannatettua sen kummemmin ketään - Vettelin epäonnesta tosin nykyään iloitsen. Prosentuaaliset tilastot ovat siinä mielessä järkeviä/vertailukelpoisia, että mitä enemmän kisoja ajetaan, sen vaikeampi on pitää prosentit korkeana - jos siis verrataan pelkkiin voittomääriin esimerkiksi. Schumille taitaa tulla suht samat voittoprosentit kun Hamiltonille, jos poistaisi viimeiset kaudet Mersulla.
     
  20. Emeron

    Emeron

    Viestejä:
    647
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    No tottakai tilastoissa katotaan koko ura. Ne vasta huuhaa lukuja jos ruvetaan pudottamaan toiselta osa urasta pois että saadaan tilastot paremmaksi :facepalm:.

    Ja tuohon toiseen, mitäs väliä sillä on millon Senna otti viimeisen voiton? Jos samalla gp määrällä sama määrä voittoja niin ei siinä ole mitään väliä millon viimeisin voitto on otettu. Sulla taitaa olla joku ristiretki Hamiltonia vastaan
     
  21. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 232
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Schumi ja Senna eivät ajaneet koko uraansa sarjan parhaassa (tai top2) autossa toisin kuin Hamilton, jos sitä ei ymmärrä ottaa huomioon tilastoja lukiessa niin kyllä lukijassa on silloin vikaa
     
    Kel Varnsen, arzib ja Warra tykkäävät tästä.
  22. Jonasz

    Jonasz

    Viestejä:
    47
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Aika kova väite, että McLaren oli Top2 talli välillä 2009-2012. Lähinnä Massan paskuus saa 2010-2012 kausien tilastot ja McLarenin tuolloiset autot näyttämään paremmalta mitä ne olikaan. Kaudella 2009 McLaren oli myös kaukana top2 talleista vaikka ottaa huomioon Kovalaisen suoritukset. Niin vain Hamilton silloinkin "parhaalla autolla" ajoi voitot Unkarista ja Singaporesta.

    Schumin mersuvuodet poisluettuna aika samantasoisilla autoilla ovat Hamiltonin kanssa uransa ajaneet. Eikä liene mikään yllätyskään, että huippukuskit yleensä löytävät itsensä parhaiden autojen ratista.
     
  23. Korppikuningas

    Korppikuningas

    Viestejä:
    1 850
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Paljastus seuraavan sukupolven F1-autoista: traagisiin tapahtumiin johtanut ilmiö palaamassa – näin se toteutettaisiin nykypäivänä

    Tätä onkin odotettu. :tup:
     
    Taker, Savulohi ja DaKyy tykkäävät tästä.
  24. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    690
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Tuolloin MCLarenilla Hami oli Dennisin lempilapsi ja Kovalainen aivan liian kiltti.
    Muistelen, että vain kerran Kovalaisella oli vähän bensaa => ajoi heti paalulle. Muuten hänelle tankattiin bensaa auto "täyteen" => Hami ja kumppanit pääsivät maisemiin. Eli silloinkin Hamilla oli ainakin epäsuoraa apuja (sekä mm. viime vuonna Bottas lahjoitti voiton) samoin Sumi sai lahjavoittoja (mm. surullisen kuuluisa Barrichellon maaliviivalla ohipäästö).
     
  25. greenlight

    greenlight BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 636
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei vaan sinä lasket huuhaalukuja mukaan saadaksesi jonkun toisen listaykköseksi. Hamilton ei ole lopettanut uraansa vaan ajaa vasta huippuvuosia, juuri nyt luultavasti uransa selkeästi parasta. Ei ole mitään järkeä laskea Schumilta mukaan kuin ura siihen asti, kun hänkin oli samassa pisteessä. Kaikki muu on tilastojen väärentämistä. Schumi kurvaili viimeiset kisansa usean välivuoden jälkeen ja ollessaan kymmenkunta vuotta Hamiltonin nykyikää vanhempi, ja sinä kehtaat väittää sitä rehelliseksi vertailuksi. :facepalm:
     
  26. River Hudson

    River Hudson

    Viestejä:
    538
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Rensu tykkää tästä.
  27. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 232
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Piti olla top3, kännykällä sohiessa tulee enemmän typoja
     
  28. Groomlake

    Groomlake

    Viestejä:
    60
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2019
    Elvis Jagger ja River Hudson tykkäävät tästä.
  29. River Hudson

    River Hudson

    Viestejä:
    538
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    No hyvä jos tosiaan jää tuolle tasolle vaikka nuo pölykapselit näytti rumilta 2009 yhtälailla. Toivottavasti kaikki ylimääräinen siipipinta yms ohjain karsitaan.
     
  30. dude86

    dude86 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    845
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Kovalainen oli myös aika-ajoissa välillä nopeampi sillä painavammalla autolla. Hämis löysi päivän WTF ilmeen ja kyseli tallilta että miten. Briatore sentään vei suosimisen ihan uudelle tasolle, kun antoi Alonson tallikaverille potkut, kun sillä oli siinä vaiheessa enemmän pisteitä.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2019
  31. jermu1982

    jermu1982

    Viestejä:
    893
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    tottakai tilastoihin lasketaan kaikki vuodet eikä pudotella huonompia pois sehän nyt ois ihan helvetin typerää
     
  32. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 232
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Vähintään yhtä typerää on verrata kuskia joka on ajanut aina joko sarjan parhaalla tai top-3:een kuuluvalla autolla kuskeihin joiden uraan mahtuu vuosia heikommissakin talleissa ja huudella sitten pisteillä/voitoilla/tms kuinka tämä kuski on selvästi parempi kuin ne muut
     
    Ane10, Elvis Jagger ja Taker tykkäävät tästä.
  33. SampoTexaa

    SampoTexaa

    Viestejä:
    690
    Rekisteröitynyt:
    14.05.2017
    Kestävämmät renkaat? Vttu niitä tässä ollaankin odotettu. Kohta ajellaan parilla rengassarjalla koko kausi.

    Katsoisivat edes yhden Indy kisan. Siellä selviäisi heti että oikeasti kuluvat renkaat ja välitankkaukset tuo ihan pirusti variaatioita taktiikoihin = viihdettä.
     
  34. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 827
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Arvostaisin jos arvon ylläpitäjä keskittyisi ilmaisutapaansa eikä kutsuisi toisia tulkintatapoja "typeräksi" tai muutenkaan käyttäisi näitä "täytyy olla lukijassa vikaa" -fraaseja.
     
    Viikinki ja rth tykkäävät tästä.
  35. Korppikuningas

    Korppikuningas

    Viestejä:
    1 850
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eikö se nyt oo aika selvää, että tilastoiden perusteella kuskien vertaaminen on tyhmää ja näköjään vielä tyhmempää on väitellä niistä. :btooth:
     
    Pultsetti, Arrows, Groomlake ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  36. Tzandels

    Tzandels

    Viestejä:
    569
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2016
    Hölmöin mehustelutilastohan on se miten paljon kuljettaja on kerännyt pisteitä urallaan ja sitten kerättyjen pisteiden vertaaminen johonkin edeltäneiden aikojen mestariin. Pelkästään pisteytystavat ovat muuttuneet niin paljon ettei suora vertailu anna oikeaa kuvaa kuljettajien menestyksestä.

    List of Formula One World Championship points scoring systems - Wikipedia

    Muutamia poimintoja muutoksista. Pisteitä jaetaan nykyään viiden sijaan kymmenen kuljettajalle Voitosta saa 25 pistettä, kun ensimmäisellä kaudella sai 8. Nykyään jo kuudenneksi sijoittunut saa 8 pistettä. Silläkin on hieman vaikutusta, että kisojen määrä on lähes tuplaantunut ja pisteytykseen otetaan huomioon kaikki tulokset.
     
  37. _j03_

    _j03_

    Viestejä:
    1 487
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Montako sivua näistä pisteistä pitää vääntää :btooth: Faktahan on että se on tyhmää verrata vanhojen aikojen tuloksia nykyaikaan lajissa kuin lajissa. Laji muuttuu ja säännöt muuttuu.
     
    River Hudson tykkää tästä.
  38. Emeron

    Emeron

    Viestejä:
    647
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Virallisiin tilastoihin otetaan koko ura mukaan, väittäkää ihan mitä tykkäätte. Tuo vänkääminen on vain teidän omaa mielipidettänne. Minä puhun virallisista tilastoista eikä ole mitään tarvettta saada tiettyä kuskia ykköseksi, toisin kuin teillä .

    E: enkä ole missään väittänyt rehelliseksi vertailuksi tai edes vertailuksi. Vaan tilastoiksi kuskien urista
     
  39. Pultsetti

    Pultsetti

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2018
    Eipä voitoilla tai pisteillä ole merkitystä, kun MAAILMAN nopein Heikki on Suomussalmen KUHA.
     
  40. akse

    akse

    Viestejä:
    1 457
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En tiedä liittyykö, mutta Vale puhui Silverstonen jälkeen että ihmetteli kuinka lujaa Hamilton tuli alussa perään.
    Oli kuulemma sovittu että ajetaan ekan kierroksen jälkeen rauhassa ja ei tuhota renkaita.

    Voisiko olla useimminkin tollanen diili jonka takia Bottas sitten jää säästelemään renkaita ekan kierroksen jälkeen jos ei selkeesti ole mahdollisuutta ohittaa?

    En minä niitä niin legendoina pidä. Ehkä Schumia vähän enemmän. Molemmat olleet niin dominoivissa talleissa että ei ihme kun tulosta syntyy. Toki onhan molemmat helvetin kovia kuskeja ei sillä, mutta nämä tilastoennätykset eivät tule juuri muuten kuin dominoivalla autolla useita vuosia.

    Mun mielstä on hyvä jos rengas kestää sen että autolla saa ajaa täysiä.

    Nythän kisassa ei ajeta läheskään täysiä koska A) Bensa B) renkaat.
    Kisan pääsee nopeammin läpi ajamalla hiljempaa kuin täysiä.

    Tavoite olisi mun mielestä että kisan voisi ajaa about täysiä. Renkaatkin kyllä kuluisi vaikka olisi paljon kestävämmät, mutta kovaa ajamalla nekin kyllä kuluisi ja niitä pitäisi vaihtaa.

    Taisi keskustelu lähteä siitä, kuka on legendaarisin.
    Silloinhan kyllä pitää ottaa huomioon että minkälaisella autolla on ajellut vuodet.

    Esim. Sennan legendaarisuuden kyllä sinetöi se miten pärjäsi huonomilla autoilla välillä.. altavastaajana. Se että Hamis voisttaa 90% kauden kisoista autolla joka voittaa 100% kauden kisoista ei kyllä kovin legendaarista ole. On periaatteessa parempi kuin tallikaverinsa.. muihin kaudella ajaneisiin ei ole järkeä edes verrata, kun auton puolesta ei ole mahdollisuutta voittaa.
     
    Viimeksi muokattu: 18.07.2019
  41. greenlight

    greenlight BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 636
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ihmeellistä lässytystä. Tilastot ovat aina joltain aikaväliltä ja "virallinen tilasto" on yhtä virallinen millä seurantavälillä tahansa.
     
  42. Emeron

    Emeron

    Viestejä:
    647
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    No lässytä sitten tilastot niin että vastaavat omia mielipiteitäsi.
     
  43. lunkwill

    lunkwill

    Viestejä:
    1 099
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
  44. naapoz

    naapoz

    Viestejä:
    311
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2017
    Olisihan se Oconille hieno asia päästä taas tyypittämään kunnolla formulaa. Grosjean ei ole koskaan ollut mitenkään erityisen lahjakas kuljettaja tuolla.
     
  45. Korppikuningas

    Korppikuningas

    Viestejä:
    1 850
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei oo Grosjean kyllä saanu oikeen mitään aikaseks Renault-vuosien jälkeen (edit: eiku oliko se Lotus :D). Kimin tallikaverina kun ajo, niin väläytti välillä nopeutta.
    Sit tuli pääongelmia ja kolarit väheni, mutta väheni nopeuskin.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2019
  46. dude86

    dude86 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    845
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Aika paljon on Haas tuota rämpimistä kattonut, ei tuolla tasolla pitäisi ajaa varikkosuoralla päin seiniä tai keskeyttää turva-auton aikana, kun lipesi seinää päin.
     
    Pultsetti tykkää tästä.
  47. jermu1982

    jermu1982

    Viestejä:
    893
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Mites se grosjean oli silloin yhtäkkiä Kimiä nopeampi kun kimi ilmoitti lähtevänsä Lotukselta
     
  48. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 827
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Käytti yhteen autoon 6 miljoonaa Kimin rahoja.
     
    Taker tykkää tästä.
  49. dude86

    dude86 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    845
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Miten Kimi liittyy Grojeanin Haas sopimuksen aikaisiin töhöilyihin? Kimi meni selkäleikkaukseen, varmasti vaikutti ajoon, mutta puolikas patonki ajoi myös silloin paremmin. Ei varmaan nykyisen tallin mieltä hirveästi lämmitä, miten on vuosia sitten ajanut, luulivat kaiken jo nähneensä, mutta silti vielä yllättää. Aika lähellä oli, että oisivat vaihtaneet kuskia jo tälle kaudelle, mutta antoivat mahdollisuuden. Paineet on liian kovat.
     
  50. greenlight

    greenlight BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 636
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Haha, sehän olisikin hemmetin huono uutinen Pottaalle, jos Ocon pääsisi tällä kaudella kisaamaan ja näyttämään kykyjään.