F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Luontaisen ajotyylin lisäksi auton eri järjestelmien käytöllä on nykyautoilla iso merkitys ajamisessa. Ennen nykyisten hybridiautojen tuloa pohdiskeltiin, että Prostin kaltainen analysoiva Nico Rosberg tulee viemään kaksintaistossa yksinkertaisen Sennamaisen Hamiltonin, kun autot muuttuvat monimutkaisiksi hybridijärjestelmien tulon myötä. Lopputulos oli kuitenkin se, että Hamilton ajoi kovempaa pienemmällä renkaiden ja polttoaineen käytöllä. Nico joutui sitten Lewiksen datan pohjalta muuttamaan omaa ajotyyliään vastaavanlaiseksi.

"Hamilton vs. Rosberg has been billed as Senna vs. Prost II. But it’s not. These two drivers are completely unique and should take their own billing. Yes, there are shared similarities in personality and perceived strengths, but it isn’t as simple as all that. And yet, in simplifying it so much, the general opinion has been formed that Rosberg, as the Prost character, was always the more likely to prosper under the 2014 regulations. His superior intellect, so everyone had been led to believe, would carry him. His incredible mind would allow him to work with the complex cars, use the brakes, the energy harvesting, look after the tires and moderate his fuel usage.

In “The Usual Suspects,” Kevin Spacey’s character, Verbal Kint, comes out with this immortal line: “The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist.” I think of this line every time I hear somebody tell me that Hamilton isn’t as intelligent as Rosberg, or doesn’t have the capability to understand the cars.

Because, for me, the greatest trick that Lewis Hamilton ever pulled, was convincing the world that he wasn’t smart.

Think about it. His fuel usage has regularly been better than almost anyone in the field. Man to man against Rosberg, I can’t recall a single race this year where in the same machinery Hamilton’s fuel usage has been higher. He has made his tires last. He has had to fight from the back of the field time and again (think Germany, think Hungary) and yet he hasn’t overworked his tires, he hasn’t used too much fuel. He has learned how to drive these new cars, and to extract the most from them using the least."

The complete driver

Valtteri on voinut joutua tekemään vähän samaa muutosta kuin Nico ja tulla ajotyylillään lähemmäksi Lewisiä. Aika-ajossa ollaan jo tasoissa, mutta kisamitalla eron kaventaminen on vaikeampaa.
 
Hämiksellä on 67 lähtöä vähemmän kuin esim. Schumilla ja jo nyt enemmän paalupaikkoja (20kpl enemmän) ja voittojen määrässä 11 jäljessä. Saa nähdä monta kautta vielä ajaa, saako esim. Schumin kiinni lähtöjen määrässä...
No tämäkin on näitä miten tilastoja haluaa lukea. Toinen kruisaili kolme vuotta keskitason tallissa uran kerran jo päättyessä päälle nelikymppisenä ja toinen on nyt uransa huipulla ja parantaa näitä statseja koko ajan. Schumi saavutti 91 voittonsa 248:ssa kisassa eli sitä Hämis ei riko vaikka voittaa kaikki sitä edeltävät kisansa. Paalupaikkaennätyksen Hamilton toki rikkoi aiemmin mutta Sennan 60 paalua 127 kisassa jäi kauas tai koko ura 65/161.

Nopeimmissa kierroksissa on muuten eräs Kimi Räikkönenkin edellä mutta se taitaa muuttua tämän kauden aikana. Mutta offtopikkia.
 
Eikös tuo nykyään olisi helpompaa, kun onnistunut varmistamaan mestaruuden hyvissä ajoin ennen viimeistä kisaa.
Siitä vaan sitten esimerkiksi etsimään sopivaa takalaitanstinta mihin kolauttaa.
Tosin jos aikaa ylittää kuolleena saavutettujen mestaruuksien määrän, niin se menee jo vaikeammaksi.
Neljä kisaa jäi ajamatta, joten huono laittaa paremmaksi nykypisteillä, saatiin sentään suomalaisittain haettua mestaruuspokaali.
 
On ja rikkoo kaikki on ennätykset.
Tässä tullaan sitten näihin ennätyksiin, jotka eivät ole millään mittakaavalla vertailukelpoisia - ellei sitten aleta laskemaan keskiarvoja asioista, jotta saataisiin edes vähän sinnepäin vertailukelpoisia tuloksia. Tilastot pitäisi myös eriyttää jollain tavoin toisistaan, sillä kisojen määrä on kasvanut älyttömästi ja pistelasku laitettu läskiksi.
 
Tässä tullaan sitten näihin ennätyksiin, jotka eivät ole millään mittakaavalla vertailukelpoisia - ellei sitten aleta laskemaan keskiarvoja asioista, jotta saataisiin edes vähän sinnepäin vertailukelpoisia tuloksia. Tilastot pitäisi myös eriyttää jollain tavoin toisistaan, sillä kisojen määrä on kasvanut älyttömästi ja pistelasku laitettu läskiksi.
Itse kyllä tykkään nykyisestä pistelaskutavasta. Vanha systeemi, jossa vain 6 nopeinta sai pisteitä, oli äärettömän raaka. Nykyään se olisi vielä julmempi, kun autojen luotettavuus on parantunut. Tosin olihan tuossa välissä systeemi, jossa kahdeksan ensimmäistä sai pisteitä.

Mutta totta on, että vertailukelpoisuutta se heikentää.
 
Itse kyllä tykkään nykyisestä pistelaskutavasta. Vanha systeemi, jossa vain 6 nopeinta sai pisteitä, oli äärettömän raaka. Nykyään se olisi vielä julmempi, kun autojen luotettavuus on parantunut. Tosin olihan tuossa välissä systeemi, jossa kahdeksan ensimmäistä sai pisteitä.

Mutta totta on, että vertailukelpoisuutta se heikentää.
Veikkaisin että viitattiin ennemmin pistemääriin kuin pisteiden saajien määrään.
 
No tämäkin on näitä miten tilastoja haluaa lukea. Toinen kruisaili kolme vuotta keskitason tallissa uran kerran jo päättyessä päälle nelikymppisenä ja toinen on nyt uransa huipulla ja parantaa näitä statseja koko ajan. Schumi saavutti 91 voittonsa 248:ssa kisassa eli sitä Hämis ei riko vaikka voittaa kaikki sitä edeltävät kisansa. Paalupaikkaennätyksen Hamilton toki rikkoi aiemmin mutta Sennan 60 paalua 127 kisassa jäi kauas tai koko ura 65/161.

Nopeimmissa kierroksissa on muuten eräs Kimi Räikkönenkin edellä mutta se taitaa muuttua tämän kauden aikana. Mutta offtopikkia.

Juu eipä siinä, itse kannatin Schumia hänen vielä ajaessaan. Olihan se surullista katsoa viimeisiä kausia, kun ei tullut tulosta. Tilaistoissa kaikki kuitenkin lasketaan. Tutkailin prosentuaalisiakin tilastoja ja onhan Hamiltonin tulokset aika kovaa jälkeä. Hämiksellä on 33,47% voitoissa vs Schumin 29,55% ajetuista kisoista. Paalupaikkaprosenteissa Hämis on 35,98% ja Senna 40,12%, Schumi ajeli paalulle 22,08% turvin. No miten vain tuloksia tulkitsee, niin on Hamilton yksi tilastojen valossa kovimmista kuskeista koskaan.
 
Juu eipä siinä, itse kannatin Schumia hänen vielä ajaessaan. Olihan se surullista katsoa viimeisiä kausia, kun ei tullut tulosta. Tilaistoissa kaikki kuitenkin lasketaan. Tutkailin prosentuaalisiakin tilastoja ja onhan Hamiltonin tulokset aika kovaa jälkeä. Hämiksellä on 33,47% voitoissa vs Schumin 29,55% ajetuista kisoista. Paalupaikkaprosenteissa Hämis on 35,98% ja Senna 40,12%, Schumi ajeli paalulle 22,08% turvin. No miten vain tuloksia tulkitsee, niin on Hamilton yksi tilastojen valossa kovimmista kuskeista koskaan.
Lainasitkin jo viestiä, missä teroitettiin tilastovertailun typeryyttä, jos ei pudota pois Schumin Mersu-vuosia, joilta ei kertynyt tilastomerkintöjä. Noilla luvuilla ei tee mitään kukaan muu kuin Hamilton-fani. Ei ole edes vaikeaa muuttaa Schumin prosentteja vastaamaan ns. todellisuutta, niin ei noiden huuhaalukujen lainaamiselle ole mitään perustetta.

Kaikista säälittävin tilastomanipulaatio oli jonkin brittibloggarin kirjoitus sen jälkeen, kun Hamilton nousi voitoissa Sennan kanssa tasoihin. Mies kirjoitti ylisanoja ja haki rinnastusta Sennaan siitä, että sattumalta Hamilton oli tuolloin myös ajanut yhtä monta osakilpailua kuin Sennakin. Kun huomautin blogipostauksen kommenteissa, että Senna otti viimeisen voittonsa neljä kisaa aiemmin eikä suinkaan uransa viimeiseksi jääneessä osakilpailussa (doh), niin tyyppi ei edes julkaissut kommenttiani. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Tätähän yritettiin korjata vuonna 2014, kun viimeisessä (Abu Dhabin) kisassa sai tuplapisteet. Mutta probleema tuolloin taisi olla se, että Hamilton oli voittanut kauden aikana suunnilleen tuplasti Rosbergia enemmän kisoja ja tuplapisteiden seurauksena Rosbergin mahdollisuus napata mestaruus Hamiltonin nenän alta oli epäreilun korkea. Joten kokeilu jäi siihen yhteen kisaan.
No se kokeilu olikin täyttä paskaa ja Ecclestone yksin runnoi sen läpi vaikutusvaltaansa (= lahjontaa) käyttämällä. Jos joskus vielä kokeillaan ns. erikoispisteytystä poikkeustyyliin, niin mielestäni se pitäisi toteuttaa niin, että kauden aikana on esimerkiksi neljä erikoiskisaa, joista saa isommat pisteet. Vaikka sitten tuplana mutta voisi olla parempi käyttää vaikka kerrointa 1,5. Itse valitsisin erikoiskisat niin, että ne ovat suurin piirtein tasavälin kauden aikana mutta profiililtaan mahdollisimman erilaisia, jotta ei suosita mitään tiettyä autoa.
 
Lainasitkin jo viestiä, missä teroitettiin tilastovertailun typeryyttä, jos ei pudota pois Schumin Mersu-vuosia, joilta ei kertynyt tilastomerkintöjä. Noilla luvuilla ei tee mitään kukaan muu kuin Hamilton-fani. Ei ole edes vaikeaa muuttaa Schumin prosentteja vastaamaan ns. todellisuutta, niin ei noiden huuhaalukujen lainaamiselle ole mitään perustetta.

Kaikista säälittävin tilastomanipulaatio oli jonkin brittibloggarin kirjoitus sen jälkeen, kun Hamilton nousi voitoissa Sennan kanssa tasoihin. Mies kirjoitti ylisanoja ja haki rinnastusta Sennaan siitä, että sattumalta Hamilton oli tuolloin myös ajanut yhtä monta osakilpailua kuin Sennakin. Kun huomautin blogipostauksen kommenteissa, että Senna otti viimeisen voittonsa neljä kisaa aiemmin eikä suinkaan uransa viimeiseksi jääneessä osakilpailussa (doh), niin tyyppi ei edes julkaissut kommenttiani. :facepalm:

Niin en tiedä, otin ne vain tilastoista ilman sen kummempia tunteita - ei tule kannatettua sen kummemmin ketään - Vettelin epäonnesta tosin nykyään iloitsen. Prosentuaaliset tilastot ovat siinä mielessä järkeviä/vertailukelpoisia, että mitä enemmän kisoja ajetaan, sen vaikeampi on pitää prosentit korkeana - jos siis verrataan pelkkiin voittomääriin esimerkiksi. Schumille taitaa tulla suht samat voittoprosentit kun Hamiltonille, jos poistaisi viimeiset kaudet Mersulla.
 
Lainasitkin jo viestiä, missä teroitettiin tilastovertailun typeryyttä, jos ei pudota pois Schumin Mersu-vuosia, joilta ei kertynyt tilastomerkintöjä. Noilla luvuilla ei tee mitään kukaan muu kuin Hamilton-fani. Ei ole edes vaikeaa muuttaa Schumin prosentteja vastaamaan ns. todellisuutta, niin ei noiden huuhaalukujen lainaamiselle ole mitään perustetta.

Kaikista säälittävin tilastomanipulaatio oli jonkin brittibloggarin kirjoitus sen jälkeen, kun Hamilton nousi voitoissa Sennan kanssa tasoihin. Mies kirjoitti ylisanoja ja haki rinnastusta Sennaan siitä, että sattumalta Hamilton oli tuolloin myös ajanut yhtä monta osakilpailua kuin Sennakin. Kun huomautin blogipostauksen kommenteissa, että Senna otti viimeisen voittonsa neljä kisaa aiemmin eikä suinkaan uransa viimeiseksi jääneessä osakilpailussa (doh), niin tyyppi ei edes julkaissut kommenttiani. :facepalm:
No tottakai tilastoissa katotaan koko ura. Ne vasta huuhaa lukuja jos ruvetaan pudottamaan toiselta osa urasta pois että saadaan tilastot paremmaksi :facepalm:.

Ja tuohon toiseen, mitäs väliä sillä on millon Senna otti viimeisen voiton? Jos samalla gp määrällä sama määrä voittoja niin ei siinä ole mitään väliä millon viimeisin voitto on otettu. Sulla taitaa olla joku ristiretki Hamiltonia vastaan
 
No tottakai tilastoissa katotaan koko ura. Ne vasta huuhaa lukuja jos ruvetaan pudottamaan toiselta osa urasta pois että saadaan tilastot paremmaksi :facepalm:.

Ja tuohon toiseen, mitäs väliä sillä on millon Senna otti viimeisen voiton? Jos samalla gp määrällä sama määrä voittoja niin ei siinä ole mitään väliä millon viimeisin voitto on otettu. Sulla taitaa olla joku ristiretki Hamiltonia vastaan
Schumi ja Senna eivät ajaneet koko uraansa sarjan parhaassa (tai top2) autossa toisin kuin Hamilton, jos sitä ei ymmärrä ottaa huomioon tilastoja lukiessa niin kyllä lukijassa on silloin vikaa
 
Schumi ja Senna eivät ajaneet koko uraansa sarjan parhaassa (tai top2) autossa toisin kuin Hamilton, jos sitä ei ymmärrä ottaa huomioon tilastoja lukiessa niin kyllä lukijassa on silloin vikaa
Aika kova väite, että McLaren oli Top2 talli välillä 2009-2012. Lähinnä Massan paskuus saa 2010-2012 kausien tilastot ja McLarenin tuolloiset autot näyttämään paremmalta mitä ne olikaan. Kaudella 2009 McLaren oli myös kaukana top2 talleista vaikka ottaa huomioon Kovalaisen suoritukset. Niin vain Hamilton silloinkin "parhaalla autolla" ajoi voitot Unkarista ja Singaporesta.

Schumin mersuvuodet poisluettuna aika samantasoisilla autoilla ovat Hamiltonin kanssa uransa ajaneet. Eikä liene mikään yllätyskään, että huippukuskit yleensä löytävät itsensä parhaiden autojen ratista.
 
Paljastus seuraavan sukupolven F1-autoista: traagisiin tapahtumiin johtanut ilmiö palaamassa – näin se toteutettaisiin nykypäivänä

Vuonna 2021 tapahtuva sääntöuudistus on tuomassa maaefektin takaisin formula ykkösten autokonseptiin, uutisoi ennakkotietoa Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta saanut Autosport-lehti.

LUE MYÖS: FIA-pomo Jean Todt nosti kissan pöydälle: pitäisikö F1-sarjaan tuoda taas välitankkaukset?

FIA linjaa parhaillaan sääntöuudistuksia yhteistyössä F1-tiimien ja suurten autonvalmistajien kanssa. Paketti on tarkoitus hyväksyä syyskuun 15. päivänä ja ratifioida lokakuun loppuun mennessä.

Autosportin mukaan F1:ssä ollaan purkamassa säännöstöstä monimutkaiset downforcea eli aerodynaamista pitoa tuovat siipiratkaisut ja ottaa käyttöön 1970-80-lukujen taitteessa sarjaa muovannut maaefekti autojen välisen kilpailun parantamiseksi.

Nykyisinkin IndyCar-sarjassa käytetyssä maaefektissä on kyse auton aerodynaamisesta ”liimaamisesta” radan pintaan, mistä on merkittävää apua mutkanopeuksien kasvattamisesta. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, miten tämä eroaa nykyisistä aerodynaamisista ratkaisuista.

– Maaefekti luodaan auton pohjalevyn avulla. Sen reunoilla on helmat ja keskellä tunneli koko matkalta keulasta auton perään asti.

– Nykyisissä autoissa pohjalevy on tasainen keskikohtaa lukuun ottamatta, ja pohja päättyy diffuusoriin auton perässä. Maaefektissä pohja on (lentokoneen) siiven alapinnan muotoinen. Se kaartuu alussa alaspäin ja nousee vähitellen takapäätä kohti, Oikarinen selventää.

F1:n nykyautoista katoaa 45 prosenttia downforcesta kuskin päästessä kahden auton mitan päähän edellä ajavasta. FIA:n simulaatiot vuoden 2021 konseptista osoittavat, että nykyisellä suunnitelmalla päästäisiin 5-10 prosenttiin.

FIA:n tekninen johtaja Nikolas Tombazis kertoo Autosportille työryhmän miettineen myös renkaiden kestävyyden parantamista osana tasaväkisten kilpailutilanteiden lisäämistä.

Kiellettiin traagisen kauden 1982 jälkeen

Lotus otti ilmiön ensimmäisenä käyttöönsä F1:ssä 1960-luvun lopussa. Maaefektistä tuli 1970-luvun mittaan koko kilpa-autonsuunnittelua määrittelevä ajatus, mutta samalla lajin turvallisuudessa otettiin huolestuttavia askeleita taaksepäin.

Useiden kuolemantapausten jälkeen maaefektin aika formula ykkösissä päättyi lopullisesti äärimmäisyyksiin vietynä kaudella 1982, jolloin monien vaaratilanteiden huipentumana Gilles Villeneuve kuoli dramaattisessa ulosajossaan Belgian Zolderissa.

Maaefektistä teki vaarallisen tilanteet, joissa voimakas imu asfalttiin katosi yllättäen esimerkiksi yhteentörmäyksen tai ajovirheen vaikutuksesta. Oikarisen mukaan nykyautoissa ei ole pelkoa samanlaisten katastrofien toistumisesta.


– 1980-luvun autoissa oli liikkuvat helmat eikä autojen jousitus toiminut juuri lainkaan, koska ne olivat hyvin jäykkiä. Maaefektillä autot ovat kolaritilanteessa hieman herkempiä, mutta nykyisissä autoissa pohjan pinta-ala on paljon pienempi kuin silloin, Oikarinen pohtii.

Tätä onkin odotettu. :tup:
 
Aika kova väite, että McLaren oli Top2 talli välillä 2009-2012. Lähinnä Massan paskuus saa 2010-2012 kausien tilastot ja McLarenin tuolloiset autot näyttämään paremmalta mitä ne olikaan. Kaudella 2009 McLaren oli myös kaukana top2 talleista vaikka ottaa huomioon Kovalaisen suoritukset. Niin vain Hamilton silloinkin "parhaalla autolla" ajoi voitot Unkarista ja Singaporesta.
Tuolloin MCLarenilla Hami oli Dennisin lempilapsi ja Kovalainen aivan liian kiltti.
Muistelen, että vain kerran Kovalaisella oli vähän bensaa => ajoi heti paalulle. Muuten hänelle tankattiin bensaa auto "täyteen" => Hami ja kumppanit pääsivät maisemiin. Eli silloinkin Hamilla oli ainakin epäsuoraa apuja (sekä mm. viime vuonna Bottas lahjoitti voiton) samoin Sumi sai lahjavoittoja (mm. surullisen kuuluisa Barrichellon maaliviivalla ohipäästö).
 
No tottakai tilastoissa katotaan koko ura. Ne vasta huuhaa lukuja jos ruvetaan pudottamaan toiselta osa urasta pois että saadaan tilastot paremmaksi :facepalm:.
Ei vaan sinä lasket huuhaalukuja mukaan saadaksesi jonkun toisen listaykköseksi. Hamilton ei ole lopettanut uraansa vaan ajaa vasta huippuvuosia, juuri nyt luultavasti uransa selkeästi parasta. Ei ole mitään järkeä laskea Schumilta mukaan kuin ura siihen asti, kun hänkin oli samassa pisteessä. Kaikki muu on tilastojen väärentämistä. Schumi kurvaili viimeiset kisansa usean välivuoden jälkeen ja ollessaan kymmenkunta vuotta Hamiltonin nykyikää vanhempi, ja sinä kehtaat väittää sitä rehelliseksi vertailuksi. :facepalm:
 
Aika kova väite, että McLaren oli Top2 talli välillä 2009-2012. Lähinnä Massan paskuus saa 2010-2012 kausien tilastot ja McLarenin tuolloiset autot näyttämään paremmalta mitä ne olikaan. Kaudella 2009 McLaren oli myös kaukana top2 talleista vaikka ottaa huomioon Kovalaisen suoritukset. Niin vain Hamilton silloinkin "parhaalla autolla" ajoi voitot Unkarista ja Singaporesta.

Schumin mersuvuodet poisluettuna aika samantasoisilla autoilla ovat Hamiltonin kanssa uransa ajaneet. Eikä liene mikään yllätyskään, että huippukuskit yleensä löytävät itsensä parhaiden autojen ratista.
Piti olla top3, kännykällä sohiessa tulee enemmän typoja
 
Myös renkaista tulee katetut eli autoista tulee aivan helvetin rumia. Hyvästi F1 :tdown::darra:

Autosportin sivulla oli havainnekuva, jonka mukaan vain vanteille tulisi "katteet", ei koko renkaille.

F1 commits to reintroducing ground effect aero concept with '21 rules
f592ff053908da5bb91b8c14e1975828.jpg
 
Tuolloin MCLarenilla Hami oli Dennisin lempilapsi ja Kovalainen aivan liian kiltti.
Muistelen, että vain kerran Kovalaisella oli vähän bensaa => ajoi heti paalulle. Muuten hänelle tankattiin bensaa auto "täyteen" => Hami ja kumppanit pääsivät maisemiin. Eli silloinkin Hamilla oli ainakin epäsuoraa apuja (sekä mm. viime vuonna Bottas lahjoitti voiton) samoin Sumi sai lahjavoittoja (mm. surullisen kuuluisa Barrichellon maaliviivalla ohipäästö).
Kovalainen oli myös aika-ajoissa välillä nopeampi sillä painavammalla autolla. Hämis löysi päivän WTF ilmeen ja kyseli tallilta että miten. Briatore sentään vei suosimisen ihan uudelle tasolle, kun antoi Alonson tallikaverille potkut, kun sillä oli siinä vaiheessa enemmän pisteitä.
 
Viimeksi muokattu:
tottakai tilastoihin lasketaan kaikki vuodet eikä pudotella huonompia pois sehän nyt ois ihan helvetin typerää
 
tottakai tilastoihin lasketaan kaikki vuodet eikä pudotella huonompia pois sehän nyt ois ihan helvetin typerää
Vähintään yhtä typerää on verrata kuskia joka on ajanut aina joko sarjan parhaalla tai top-3:een kuuluvalla autolla kuskeihin joiden uraan mahtuu vuosia heikommissakin talleissa ja huudella sitten pisteillä/voitoilla/tms kuinka tämä kuski on selvästi parempi kuin ne muut
 
Vähintään yhtä typerää on verrata kuskia joka on ajanut aina joko sarjan parhaalla tai top-3:een kuuluvalla autolla kuskeihin joiden uraan mahtuu vuosia heikommissakin talleissa ja huudella sitten pisteillä/voitoilla/tms kuinka tämä kuski on selvästi parempi kuin ne muut
Arvostaisin jos arvon ylläpitäjä keskittyisi ilmaisutapaansa eikä kutsuisi toisia tulkintatapoja "typeräksi" tai muutenkaan käyttäisi näitä "täytyy olla lukijassa vikaa" -fraaseja.
 
Hölmöin mehustelutilastohan on se miten paljon kuljettaja on kerännyt pisteitä urallaan ja sitten kerättyjen pisteiden vertaaminen johonkin edeltäneiden aikojen mestariin. Pelkästään pisteytystavat ovat muuttuneet niin paljon ettei suora vertailu anna oikeaa kuvaa kuljettajien menestyksestä.

List of Formula One World Championship points scoring systems - Wikipedia

Muutamia poimintoja muutoksista. Pisteitä jaetaan nykyään viiden sijaan kymmenen kuljettajalle Voitosta saa 25 pistettä, kun ensimmäisellä kaudella sai 8. Nykyään jo kuudenneksi sijoittunut saa 8 pistettä. Silläkin on hieman vaikutusta, että kisojen määrä on lähes tuplaantunut ja pisteytykseen otetaan huomioon kaikki tulokset.
 
Montako sivua näistä pisteistä pitää vääntää :btooth: Faktahan on että se on tyhmää verrata vanhojen aikojen tuloksia nykyaikaan lajissa kuin lajissa. Laji muuttuu ja säännöt muuttuu.
 
Schumi ja Senna eivät ajaneet koko uraansa sarjan parhaassa (tai top2) autossa toisin kuin Hamilton, jos sitä ei ymmärrä ottaa huomioon tilastoja lukiessa niin kyllä lukijassa on silloin vikaa
Ei vaan sinä lasket huuhaalukuja mukaan saadaksesi jonkun toisen listaykköseksi. Hamilton ei ole lopettanut uraansa vaan ajaa vasta huippuvuosia, juuri nyt luultavasti uransa selkeästi parasta. Ei ole mitään järkeä laskea Schumilta mukaan kuin ura siihen asti, kun hänkin oli samassa pisteessä. Kaikki muu on tilastojen väärentämistä. Schumi kurvaili viimeiset kisansa usean välivuoden jälkeen ja ollessaan kymmenkunta vuotta Hamiltonin nykyikää vanhempi, ja sinä kehtaat väittää sitä rehelliseksi vertailuksi. :facepalm:
Virallisiin tilastoihin otetaan koko ura mukaan, väittäkää ihan mitä tykkäätte. Tuo vänkääminen on vain teidän omaa mielipidettänne. Minä puhun virallisista tilastoista eikä ole mitään tarvettta saada tiettyä kuskia ykköseksi, toisin kuin teillä .

E: enkä ole missään väittänyt rehelliseksi vertailuksi tai edes vertailuksi. Vaan tilastoiksi kuskien urista
 
Eipä voitoilla tai pisteillä ole merkitystä, kun MAAILMAN nopein Heikki on Suomussalmen KUHA.
 
Outoa miten Hämillä on niin paljon enemmän kisavauhtia aina. Jos Vale on ensimmäisenä, Hamilton roikkuu perässä koko ajan ja yrittää ohi. Jos taas Hamilton on edellä, hän ampuu maisemaan. Kuitenkin samalla hän jotenkin onnistuu pitämään renkaistaan parempaa huolta, ja aina ne tuntuvat kestävän paljon pidempään kuin Bottaksella.

Ehkä hän sitten on vaan ns. omaa luokkaa.
En tiedä liittyykö, mutta Vale puhui Silverstonen jälkeen että ihmetteli kuinka lujaa Hamilton tuli alussa perään.
Oli kuulemma sovittu että ajetaan ekan kierroksen jälkeen rauhassa ja ei tuhota renkaita.

Voisiko olla useimminkin tollanen diili jonka takia Bottas sitten jää säästelemään renkaita ekan kierroksen jälkeen jos ei selkeesti ole mahdollisuutta ohittaa?

Onko Hamilton jo kohta Schumin kaltainen legenda??
En minä niitä niin legendoina pidä. Ehkä Schumia vähän enemmän. Molemmat olleet niin dominoivissa talleissa että ei ihme kun tulosta syntyy. Toki onhan molemmat helvetin kovia kuskeja ei sillä, mutta nämä tilastoennätykset eivät tule juuri muuten kuin dominoivalla autolla useita vuosia.

Kestävämmät renkaat? Vttu niitä tässä ollaankin odotettu. Kohta ajellaan parilla rengassarjalla koko kausi.

Katsoisivat edes yhden Indy kisan. Siellä selviäisi heti että oikeasti kuluvat renkaat ja välitankkaukset tuo ihan pirusti variaatioita taktiikoihin = viihdettä.

Mun mielstä on hyvä jos rengas kestää sen että autolla saa ajaa täysiä.

Nythän kisassa ei ajeta läheskään täysiä koska A) Bensa B) renkaat.
Kisan pääsee nopeammin läpi ajamalla hiljempaa kuin täysiä.

Tavoite olisi mun mielestä että kisan voisi ajaa about täysiä. Renkaatkin kyllä kuluisi vaikka olisi paljon kestävämmät, mutta kovaa ajamalla nekin kyllä kuluisi ja niitä pitäisi vaihtaa.

Virallisiin tilastoihin otetaan koko ura mukaan, väittäkää ihan mitä tykkäätte. Tuo vänkääminen on vain teidän omaa mielipidettänne. Minä puhun virallisista tilastoista eikä ole mitään tarvettta saada tiettyä kuskia ykköseksi, toisin kuin teillä .

E: enkä ole missään väittänyt rehelliseksi vertailuksi tai edes vertailuksi. Vaan tilastoiksi kuskien urista
Taisi keskustelu lähteä siitä, kuka on legendaarisin.
Silloinhan kyllä pitää ottaa huomioon että minkälaisella autolla on ajellut vuodet.

Esim. Sennan legendaarisuuden kyllä sinetöi se miten pärjäsi huonomilla autoilla välillä.. altavastaajana. Se että Hamis voisttaa 90% kauden kisoista autolla joka voittaa 100% kauden kisoista ei kyllä kovin legendaarista ole. On periaatteessa parempi kuin tallikaverinsa.. muihin kaudella ajaneisiin ei ole järkeä edes verrata, kun auton puolesta ei ole mahdollisuutta voittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Virallisiin tilastoihin otetaan koko ura mukaan, väittäkää ihan mitä tykkäätte.
Ihmeellistä lässytystä. Tilastot ovat aina joltain aikaväliltä ja "virallinen tilasto" on yhtä virallinen millä seurantavälillä tahansa.
 
Oisko wanhan kunnon Crashjean saamassa fudut?
Romain Grosjean saamassa potkut – Bottaksen korvaajaehdokas tilalle
Ja jo ensi kisaan?

Romain Grosjean saamassa potkut – Bottaksen korvaajaehdokas tilalle
19.7.2019 - 11:19:43
haas_2019_radalla.jpg


Formula ykkösissä saatetaan nähdä kesän aikana kuljettajavaihdos. Haas-tallin huhutaan Planet-F1:n mukaan antavan Romain Grosjeanille potkut.

Grosjeanin kausi on ollut heikko. Hän on saavuttanut vain kaksi pistettä sijoituttuaan Barcelonan ja Monacon kisoissa kymmenenneksi.

Viime sunnuntaina ajetussa Silverstonen kisassa Grosjean kolaroi tallikaverinsa Kevin Magnussenin kanssa ja tallin kisa oli sen myötä siinä. Haasin tallipomo Günther Steiner raivostui ja soitti tallin omistajalle Gene Haasille tiedustellen, voisiko kuljettajalle antaa potkut.

Grosjeanin tilalle Haas kaavailee Mercedeksen varakuljettajaa Esteban Oconia. Tälle kaudelle Mercedes ei saanut Oconille kilpakuljettajan paikkaa ja Haasille Mercedes vuokraisikin Oconin varmasti mielellään. Ocon saattaa ajaa Haasilla jo ensi viikolla Saksan osakilpailussa, joskaan asialle ei ole saatu vielä vahvistusta.

Oconin on huhuttu korvaavan Mercedeksellä ensi kaudella Valtteri Bottaksen.
 
Olisihan se Oconille hieno asia päästä taas tyypittämään kunnolla formulaa. Grosjean ei ole koskaan ollut mitenkään erityisen lahjakas kuljettaja tuolla.
 
Ei oo Grosjean kyllä saanu oikeen mitään aikaseks Renault-vuosien jälkeen (edit: eiku oliko se Lotus :D). Kimin tallikaverina kun ajo, niin väläytti välillä nopeutta.
Sit tuli pääongelmia ja kolarit väheni, mutta väheni nopeuskin.
 
Viimeksi muokattu:
Aika paljon on Haas tuota rämpimistä kattonut, ei tuolla tasolla pitäisi ajaa varikkosuoralla päin seiniä tai keskeyttää turva-auton aikana, kun lipesi seinää päin.
 
Aika paljon on Haas tuota rämpimistä kattonut, ei tuolla tasolla pitäisi ajaa varikkosuoralla päin seiniä tai keskeyttää turva-auton aikana, kun lipesi seinää päin.

Mites se grosjean oli silloin yhtäkkiä Kimiä nopeampi kun kimi ilmoitti lähtevänsä Lotukselta
 
Mites se grosjean oli silloin yhtäkkiä Kimiä nopeampi kun kimi ilmoitti lähtevänsä Lotukselta
Miten Kimi liittyy Grojeanin Haas sopimuksen aikaisiin töhöilyihin? Kimi meni selkäleikkaukseen, varmasti vaikutti ajoon, mutta puolikas patonki ajoi myös silloin paremmin. Ei varmaan nykyisen tallin mieltä hirveästi lämmitä, miten on vuosia sitten ajanut, luulivat kaiken jo nähneensä, mutta silti vielä yllättää. Aika lähellä oli, että oisivat vaihtaneet kuskia jo tälle kaudelle, mutta antoivat mahdollisuuden. Paineet on liian kovat.
 
Haha, sehän olisikin hemmetin huono uutinen Pottaalle, jos Ocon pääsisi tällä kaudella kisaamaan ja näyttämään kykyjään.
 
Miten Kimi liittyy Grojeanin Haas sopimuksen aikaisiin töhöilyihin? Kimi meni selkäleikkaukseen, varmasti vaikutti ajoon, mutta puolikas patonki ajoi myös silloin paremmin. Ei varmaan nykyisen tallin mieltä hirveästi lämmitä, miten on vuosia sitten ajanut, luulivat kaiken jo nähneensä, mutta silti vielä yllättää. Aika lähellä oli, että oisivat vaihtaneet kuskia jo tälle kaudelle, mutta antoivat mahdollisuuden. Paineet on liian kovat.
No ei mitenkään! Kunhan ihmettelin että miten silloin Grosjean oli Kimiä nopeampi. Muistatteko kisan jossa kimi haistatti vitut radioon kun sanottiin että pitää päästää grosjean edelle.
 
Olisi mielenkiintoista nähdä miten Ocon pärjäisi Magnussenia vastaan. Ei hirveästi tarvitse Mersun paikasta haaveilla, jos Haasillakin häviäisi tallikaverilleen.
 
Olisi mielenkiintoista nähdä miten Ocon pärjäisi Magnussenia vastaan. Ei hirveästi tarvitse Mersun paikasta haaveilla, jos Haasillakin häviäisi tallikaverilleen.
Jos pääsee edes samaa vauhtia ennen kauden loppua on tulos loistava, kylmiltään vieraaseen autoon hyppäävät harvoin pystyvät saamaan autosta irti samaa mitä koko kauden samaa autoa ajanut kuski
 
No ei mitenkään! Kunhan ihmettelin että miten silloin Grosjean oli Kimiä nopeampi. Muistatteko kisan jossa kimi haistatti vitut radioon kun sanottiin että pitää päästää grosjean edelle.
Huusivat suoraan korvaan. Kimi antoi asillista palautetta; Don't shout there fucker... Päästää kyllä ohi, mutta ei keskellä nopeaa mutkaa. Oiskohan niillä ollu erilaiset renkaat siinä vaiheessa, siitä on liian kauan ja muisti on rajallinen.
 
Ennemminkin hyvä uutinen niin ei ole Totolla enää paineita löytää paikkaa Oconille.
No aika usein näillä keskikastin kuljettajilla on sopimuksessaan sellainen ehto, että jos ns. kärkitalli soittelee, niin sopimuksesta pääsee eroon sillä. Sellaisen pykälän turvin Bottaskin pääsi Mercedesille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom