Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No ei se nyt ihan sama ole jos se syy on autoissa ja säännöissä. "Helpompaa" niitä on muuttaa kuin ratoja (Toki nuo paskimmat radat, kuten sochi ja abu dhabi voisi suosiolla kyllä heivata pois kalenterista). Varsinkin kun joku keinotekoinen sadekisa on niin naurettavan helppo idea toteuttaa, safety carin perään sumuttimet ja kiertämään rataa parin kierroksen väleinOn kait se ihan sama mikä/kuka se syyllinen on, ainahan tietenkin voidaan jatkaa nykyistä paskaa.
Se on hieman erikoista, miten aina sen kauden yhden arpajaiskisan jälkeen tulee kommentteja "tämmöstä pitäisi aina olla". Tuskin kovin pitkään ainakaan isoja autotehtaita kiinnostaisi sijoittaa satoja miljoonia, jos kisat olisi arpajaisia. Luultavasti FIA ottaisi myös virallisen MM-arvon pois hyvin äkkiä.
Hyvin sanottu ja näinhän se on.F1 on sellainen sarja jossa parhaan auton kuuluu voittaa. Sarjan perusidea on jokaisen tallin tekemä oma auto ja kehitystyö läpi kauden. Tämä on se F1:n uniikki elementti, joka on myös usein samalla syy "tylsiin" kisoihin.
Kysehän ei lopulta ole siitä, että haluttaisiin arpajaiskisoja vaan siitä, että halutaan vaihtelua ja enemmän kilpailua voitosta/palkintopallisijoituksista. Valitettavan usein toki näkee tuota, että nyt tarvii jonkin sirkuselementin kisoihin tekemään vaihtelua, kuten ratojen tekokastelun. Kyseessä on sellainen blaseboratkaisu jolla hoidetaan oireita, sen sijaan että lääkittäisiin sairautta.Se on hieman erikoista, miten aina sen kauden yhden arpajaiskisan jälkeen tulee kommentteja "tämmöstä pitäisi aina olla". Tuskin kovin pitkään ainakaan isoja autotehtaita kiinnostaisi sijoittaa satoja miljoonia, jos kisat olisi arpajaisia. Luultavasti FIA ottaisi myös virallisen MM-arvon pois hyvin äkkiä.
On paljon muita sarjoja, joissa on haettu viihdettä urheilullisuuden kustannuksella. Käännettyä järjestystä, menestyspainoja jne. Kannattaa varmaan katsoa niitä, eikä itkeä miten 70 vuotta ajettu "tylsä ja urheilullinen" -sarja pitäisi muuttaa johonkin viihdemuottiin.
Aiemmin välitankkaukset vähensivät ohituksia radikaalisti. Nyt DRS-aikakaudella tilanne voisi toki olla toinen. Autojen suunnittelukin muuttuisi paljon, jos autossa ei koskaan olisi koko kisan polttoainekuormaa.Brawn/Todt taisi kutkutella ideaa tankkausten tuomisesta takaisin, tallit vaan mahtaa sitä vastustaa. Sillä saataisiin äkkiä lisää strategiointia.
Vaikuttaisi siinäkin mielessä että tankataanko enemmän ja kulutetaan samalla moottoria enemmän yksittäisten voittojen perässä vai yritetäänkö säästellä moottoria sanktioiden välttämiseksi jne.Aiemmin välitankkaukset vähensivät ohituksia radikaalisti. Nyt DRS-aikakaudella tilanne voisi toki olla toinen. Autojen suunnittelukin muuttuisi paljon, jos autossa ei koskaan olisi koko kisan polttoainekuormaa.
Sillä saataisiin äkkiä lisää strategiointia.
Vaikuttaisi siinäkin mielessä että tankataanko enemmän ja kulutetaan samalla moottoria enemmän yksittäisten voittojen perässä vai yritetäänkö säästellä moottoria sanktioiden välttämiseksi jne.
Ei mikään. Pointti oli vaan että jos paskempi talli, kuten racing point, haluaa voittaa edes yhden pokaalin, vedetään moottori tappiin sen sijaan kun kärkitallit tavoittelee kauden mestaruuksia.Mikä saa sut kuvittelemaan että eri tallien tietokoneet laskisi numerot jotenkin eri tavalla.
Tyhmästi kirjoitettu kun ei jaksa puhelimella kirjoitella pitempiä. Mutta siis kyllähän joillain radoilla voisi huonompi talli vetää esimerkiksi 2 pitstopilla ja korkeammalla kulutuksella vs toinen yhdellä stopilla ja moottori alemmalla tasolla. Ja koska nuo moottorin tehokkaammat moodit (esim aika ajoissa) kuluttaa moottori yksikköä huomattavasti enemmän.Täh? Kevyt auto on aina parempi. Säästää kaikessa ja kaikinpuolin nopeampi. Ei mutkia hevosvoimia lisäämällä nopeammin ajeta (varsinkaan jos hp/kg suhde huononee)
Pääpiirteissään välitankkaukset toisi lisää nopeutta ja pidemmät varikkostopit. Lisäksi todella paljon muita muuttujia esim. renkaisiin liittyen. Itseasiassa stopit on nykyäänkin aika vaarallisia, kun tankkaus ei ole pullonkaula. Tankkaukset poistettiin lähinnä turvallisuuden vuoksi(?). Sais bensalitralle enemmän hyötyä kevyellä autolla
btw, jos jatkuu: F1 Yleiskeskustelu
Parempi mielestäni olisi jos Red Bull ensikaudella aivan tasoissa Mesen ja Ferrarin kanssa ja Max pysyy siellä ja taistelee. Tällöin 3 huippua eri talleissa. Jos Max hyörii Mersulla liian nopeasti, niin siitä tulee näitä vammaisia radio keskusteluja väkisin "joo pojat rauhoitetaan tilanne". Parempi että taistelee eri tallista.Toivon että Valtteri saisi jatkaa mersulla mutta toisaalta toivoisin Maxin menevän sinne tai Ferrarille jotta saatais hämikselle kapuloita rattaisiin
Eiköhän kannata nyt mennä tällä setillä sinne 2021 ja katsoa miten ne uudet radikaalit sääntömuutokset vaikuttaa kisaamiseen.Aiemmin välitankkaukset vähensivät ohituksia radikaalisti. Nyt DRS-aikakaudella tilanne voisi toki olla toinen. Autojen suunnittelukin muuttuisi paljon, jos autossa ei koskaan olisi koko kisan polttoainekuormaa.
Mersu-pomo vahvistaa: ”Se on Esteban tai Valtteri”
4.8.2019 - 12:21:31
![]()
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff vahvistaa, että Lewis Hamiltonin ensi kauden tallikaverin valinta tehdään kahden kuljettajan välillä.
- Se on Esteban (Ocon) tai Valtteri (Bottas), Wolff vakuuttaa Crash.netille.
- Olemme keskustelleet pitkään tiimin sisällä asiasta ja olen paininut itseni kanssa siitä, mikä on oikea ratkaisu tiimin ja kuljettajien osalta.
Wolffin mukaan tavallaan molemmat ansaitsisivat paikan.
- Esteban siksi, että hän on ollut vaikeissa tilanteissa ja hänellä on taatusti energiaa ja lahjakkuutta ajaa Mercedeksellä, Wolff viittaa tämän kauden kolmoskuljettajansa puoleen.
- Toisaalta Valtterilla on kokemusta ja hän on todistanut nopeutensa. Ja hän tekee valtavasti töitä tiimin kehittämiseksi yhdessä Lewisin kanssa, Mersu-pomo jatkaa.
Mersu-pomo vahvistaa: Se on Esteban tai Valtteri | Sportti.com
Ei voi ymmärtää Mersun logiikkaa miksi Ocon olisi edes minkäänlainen vaihtoehto. Ei se nyt oikeasti niin hyvä kuski ollu Force Indialla..![]()
Onko se tällä kaudella tehny muuta ku istunu mersun varikolla ja nuollu Toton korvaa?
Mersu-pomo vahvistaa: Se on Esteban tai Valtteri | Sportti.com
Ei voi ymmärtää Mersun logiikkaa miksi Ocon olisi edes minkäänlainen vaihtoehto. Ei se nyt oikeasti niin hyvä kuski ollu Force Indialla..![]()
Ei lähde Max minnekään. Sopimuksessa oli pykälä että jos Max on Unkarin kisan jälkeen kolmen parhaan joukossa niin sitten Max pysyy tallissa.Tuli tuossa itekseni mietittyä, että Marko sanoi RB:n pitävän Gaslyn kauden loppuun. Tästä johtuen pitävätkö he kiinni ajatuksesta, että JOS Max lähtee käveleen niin ei olisi kahta uutta kuljettajaa tulossa ensi kauden alkuun..
Ei lähde Max minnekään. Sopimuksessa oli pykälä että jos Max on Unkarin kisan jälkeen kolmen parhaan joukossa niin sitten Max pysyy tallissa.
Nyt tuli paljastus Verstappenin kohuttuun sopimuspykälään | Sportti.comSaisko linkkiä tähän kun en muista nähneeni... toki dementia mutta enivei...?
Lähtihän Kimikin "lomalle" kun riittävästi epsanialaispankki latoi rahaa tiskiin... Sopimuksia voi aina muuttaa...
Kyllä tuosta sopimuksesta mainittiin myös eilen kisalähetyksessä (sky sports uk).Nyt tuli paljastus Verstappenin kohuttuun sopimuspykälään | Sportti.com
Hetkonen... Tuo taitaakin olla käännetty väärin. Kukaan muu ei ole uutisoinut samaa. Lisäksi alkuperäisessä uutisessa vain spekuloidaan asialla.
Horner 'totally relaxed' about Verstappen's future
Kovasti toivoi Heikillekkin jatkosopparia 2009Onkohan hämiksen lausunnoilla mitään arvoa kun sanoi että toivoo valen saavan jatkaa. Toki kaikki tietää syyn siihen![]()
Ite luulen että Renault vois olla kans mahdollinen.Kun Valtsu puhui B ja C vaihtoehdoista niin oon nyt tässä puhkinu gridin läpi ja tullut siihen johtopäätökseen, että yrittää Ferrarille, mutta ei pääse. Samassa pöydässä käsitellään vaihtoehtoa C, joka on Haas. Yksikin tallikaverien välinen kolhu niin Steiner laittaa molemmat kuskit vaihtoon.
Ite luulen että Renault vois olla kans mahdollinen.
Mulle kans Renault kuulostais plan-c:ltä. Kyllä se vielä nousee. Toki aina on mahdollista, että Ferrari istuttais Bottaksen Alfalle, odottaan vuoroa, mut tuskin![]()
Max Verstappen jatkaa uraansa Red Bullilla – huhut Mercedes-siirrosta voi unohtaa
Tänään klo 0:05
Huimaan vireeseen viime viikkoina äitynyt Max Verstappen ajaa Red Bullin väreissä myös kaudella 2020.
![]()
Red Bull saa pitää kultakimpaleensa Max Verstappenin, 21, myös ensi kaudella. AOP
Red Bullin F1-tallin neuvonantaja Helmut Marko vahvisti viikonloppuna Unkarissa, että Max Verstappen ajaa tallin autolla myös tulevalla kaudella. Verstappenin huhuttiin kesän aikana siirtyvän mahdollisesti Mercedekselle, mutta nyt nuo puheet voidaan unohtaa lopullisesti.
Marko kertoi saksalaiselle Motorsport-Magazinelle, että Verstappenin sopimuksessa olleet purkupykälät umpeutuivat sunnuntai-iltana, eivätkä pykälien ehdot täyttyneet.
– Se on tietenkin mukavaa, mutta olimme puhuneet asiat sisäisesti läpi jo aikaisemmin, Marko sanoi Grandprix247.comin mukaan.
Pykälät oli kirjattu Verstappenin sopimukseen siksi, että Red Bull vaihtoi moottorinsa täksi kaudeksi Hondaan, eikä tallin suorituskyvystä ollut täten täyttä varmuutta. Yleinen käsitys F1-varikolla on se, että Verstappen olisi voinut irtautua Red Bullilta, mikäli hän ei olisi tässä vaiheessa kautta – kesätauon aikaan – kuljettajien MM-sarjassa kolmen parhaan joukossa.
Kun kaudesta on ajettu 12 kisaa, Verstappen on MM-pisteissä juuri kolmantena kerättyään 181 pistettä. Toisena oleva Mercedeksen Valtteri Bottas on 188 pisteessä ja MM-sarjaa johtava toinen Mercedes-kuljettaja, Lewis Hamilton 250 pisteessä.
Verstappenin pistepotti on lihonut neljässä viimeksi ajetussa GP:ssä enemmän kuin kenenkään muun, kaikkiaan 81 pisteellä. Hamilton on tässä tilastossa toisena 63 pisteellään. Viime viikonloppuna Unkarissa Verstappen saavutti uransa ensimmäisen paalupaikan, mutta jäi kilpailussa Hamiltonin jälkeen toiseksi.
F1-kausi jatkuu syyskuun alussa Belgian Spassa.
”Ei pitäisi kilpailla Alfa Romeoiden ja McLarenien kanssa” – F1-kuskin täysi näkymättömyys korpeaa Red Bullia
Jatkuvissa vaikeuksissa ollut F1-kuski Pierre Gasly saa edelleen jatkaa Red Bullilla kauden loppuun, mutta tiimipomo Christian Hornerin mukaan sijoitusten pitää alkaa olla auton edellyttämällä tasolla.
Gasly on edelleen ilman palkintopallisijoituksia kauden puolivälissä, vaikka tiimikaveri Max Verstappen on onnistunut voittamaan jo kaksi kisaa. Ranskalainen on MM-sarjassa kuudentena hurjalla 63-156-piste-erolla Verstappeniin.
Saksan GP:n kolarointinsa jälkeen Gasly oli Unkarissa kuudes. Red Bull -pomo Helmut Marko vaati nuorukaiselta näyttöjä viimeisistä kisoista ennen kesätaukoa, mutta sellaisia ei saatu.
Tallipäällikkö Christian Hornerin mukaan suunnitelma Gaslyn kanssa pitää silti.
– Tarkoituksemme on pitää hänet autossa kauden loppuun asti, mutta tarvitsemme kipeästi häntä tajuamaan enemmän auton potentiaalista, Horner kommentoi Motorsport.comin mukaan.
– Se oli turhauttava viikonloppu Pierrelle. Startti ei ollut mahtava, ensimmäinen kierros ei ollut mahtava eikä meidän pitäisi ajaa kilpaa Sauberien (Alfa Romeon) ja McLarenien kanssa.
– Tarvitsemme hänet kilpailemaan Ferrarien ja Mercedesten kanssa. Teemme kaikkemme auttaaksemme häntä siinä, Horner jatkoi Unkarin kisasta.
Tiimi tarvitsee paitsi MM-pisteitä, myös Verstappenille apua kärkitaisteluihin. Yksin jääminen kahta Mercedestä tai Ferraria vastaan on vaikeaa, sillä vastustaja pystyy hajauttamaan taktiikkansa, jolloin yleensä toisen kohdalla ainakin onnistutaan.
– Ongelma on siinä, ettei hän ole ollenkaan mukana kamppailussa. Se, ettei meillä ole kärkitaistelussa kahta autoa, vahingoittaa meitä, varsinkin valmistajien MM-sarjassa. Olemme saaneet samoja pisteitä kuin Ferrari radoilla, joilla meidän olisi pitänyt saada heitä enemmän, Horner muistuttaa.
Red Bullilla ei silti suunnitella äkkinäisiä muutoksia kuskikalustoon. Loppukausi menisi kuitenkin uuteen totuttelussa myös mahdolliselta korvaajalta.
– Hän tarvitsee minusta aikaa kesätauolla, ja hänen pitää miettiä omaa kauden alkupuolikastaan ja ottaa opiksi toiselle puoliskolle. On meille elintärkeää, jos aiomme edes yrittää Ferrarien saavuttamista, että hän tulee maaliin paremmilla sijoilla, Horner kritisoi.
Tainnut pehmeä laskeutuminen Valtterille jo alkaa... No mutta kun muistelee kaikkia Kimi-huhuja vuosien saatossa, niin mitä tahansa tässä voi vielä käydä hovimestarillekin.Oli Mercedeksen päätös sitten, mikä hyvänsä Wolff lupaa, että rannalle jäänyttä kuskia ei jätetä oman onnensa nojaan.
– Meillä on velvollisuus juniorikuskejamme kohtaan ja myös niitä, jotka ajavat autollamme tällä hetkellä. Emme aio tehdä mitään, joka tekee asioista heille vielä vaikeampaa, Wolff lupaa moottoriurheilusivusto Race Fansin mukaan.
– Mitä tahansa päätämmekin, otamme huomioon, mitkä ovat kuskin mahdollisuudet mennä muualle. Joko Esteban jatkaa muualle, jotta voisi myöhemmin siirtyä jonain päivänä takaisin Mercedekselle, tai sitten annamme Valtterille ”pehmeän laskeutumisen”, koska hän ansaitsee sen, Wolff tuumaili.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.