F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Ennenkaikkea kysehän on Case-Bottaksessa siitä, että äänekkäin vähemmistö on sitä mieltä, että suomalaiset on paskoja, kun ne ei pärjää (kommentoidaan: tulkaa pois nolaamasta itteänne) ja kun ne pärjää, niin se on väärin pärjätty, eikä ainakaan suomalaisen omaa ansiota.

Moiset einarit kannattais vaan jättää omaan kuplaansa uliseen, ei niillä mitään tarjottavaa kuitenkaan ole.

Kattellaanhan nyt edes eurooppaan asti ennen kuin lähdetään spekuloimaan sen isommin mitään?
 
Henk koht. en kansalaisuuksia "fanita" ainakaan Formuloissa, vaan yksilöitä ja tiimejä. Formuloita siis seurailisin, vaikka siellä ei suomalaisia ajelisikaan. Ei se kuitenkaan väärin ole kannattaa jotain vain siksi että se on suomalainen tai minkä maalainen hyvänsä. Näkökantoja tähän lajiin on monia.
 
Toisaalta Häkkisen lopetettua meininki on ollut sama riippumatta kuskista. Kuulemma Räikkösen mestaruuskin on kabinettimestaruus, joten sitä ei voi arvostaa...
 
Mercedes vaan jatkaa etumatkan ottamista. Toki kausi aivan alussa, mutta ei silti lupaavalta näytä Ferrarille.
 
Mercedes vaan jatkaa etumatkan ottamista. Toki kausi aivan alussa, mutta ei silti lupaavalta näytä Ferrarille.
Ferrarilla sen verran rahaa, että valmistajien mestaruus ei heille näytä merkitsevän tälläkään kaudella mitään.
 
Taidan tänään polttaa Ferrari lippalakkini! Hamilton on kyllä ylivertainen :cigar2:
 
Kylläpä ottaa koville Valtterin kommentit.
Luulen että se jolla ottaa koville on kyllä Valtteri.
Voi olla ihan tarpeeksi kova homma Valtterilla pyrkiä hoitamaan kausi niin ettei kauden lopussa olisi se sama tilanne kuin nytkin; Nimittäin se että Hamiltonilla on maailmanmestaruuksia enemmän kuin Valtterilla osakilpailuvoittoja.
Jos loppukausi menee kuin 2018, loppusaldonahan on se että Hamiltonilla on 6 mestaruutta ja Valtterilla 4 osakilpailuvoittoa.
Koska Valtteri voittaa tilastollisesti keskimäärin 30 kisan välein, seuraavaa voittoa ei siis ole enää tällä kaudella tilastojen valossa odotettavissa. Hamilton sen sijaan ottaa tilastollisesti n. 10-11 osakilpailuvoittoa tälläkin kaudella.
 
  • Tykkää
Reactions: 119
Luulen että se jolla ottaa koville on kyllä Valtteri.
Voi olla ihan tarpeeksi kova homma Valtterilla pyrkiä hoitamaan kausi niin ettei kauden lopussa olisi se sama tilanne kuin nytkin; Nimittäin se että Hamiltonilla on maailmanmestaruuksia enemmän kuin Valtterilla osakilpailuvoittoja.
Jos loppukausi menee kuin 2018, loppusaldonahan on se että Hamiltonilla on 6 mestaruutta ja Valtterilla 4 osakilpailuvoittoa.

Reilu vertailu :D
 
Kyllä se tällä menolla on mersu joka voittaa kummankin mestaruuden, mutta kyllä se on aivan auki että kumpi kuski sen voittaa. Niin pienet erot on hämiksen ja bottaksen välillä että muutaman metrin sutimisella lähdössä ratkastiin voittaja.
 
Kyllä se tällä menolla on mersu joka voittaa kummankin mestaruuden, mutta kyllä se on aivan auki että kumpi kuski sen voittaa. Niin pienet erot on hämiksen ja bottaksen välillä että muutaman metrin sutimisella lähdössä ratkastiin voittaja.
Totta. Sitäpaitsi Hamiltonin voitonnälkä ei ehkä enää ole samalla tasolla kuin Bottaksella ja myös riskinottohalu on ehkä jo vähäisempi kuin Bottaksella, Perstappenista nyt puhumattakaan.
 
Mercedes vaan jatkaa etumatkan ottamista. Toki kausi aivan alussa, mutta ei silti lupaavalta näytä Ferrarille.
Joo, eniten ketuttaa se kuinka Mersun pitää ennen viikonloppua dissata omia mahdollisuuksia ja sanoa että tiukkaa on ja vaikeeta. Oikeesti taas kerran kruisailtiin voittoon ilman että muilla oli mitään mahdollisuuksia haastaa.
 
Bottaksen on pakko olla Hamiltonin kannoilla tai edellä koko ajan. Jos jää vähänkään enemmän alkaa lehdistö heti puffaamaan Oconia tilalle.
Median sisällöllä ei ole mitään tekemistä sen kanssa tuleeko Valtterilla jatkopahvia vai ei; talli tietää mitä se haluaa ja itse määrittää onko performanssi riittävää vai ei.

Eikä tuo ero ollut esim. tänään Kiinan GP:ssä Mersujen välillä oikeastaan "juuri mitään".
 
Mersu vielä osoitti reilua peliä valea kohtaan ja otti sisään samalla kierroksella kuin hami ja suoritti näyttävän tupla renkaidenvaihdon.
 
Huono lähtö ja siinäpä se kisa olikin. Jos nyt toinen sija on jotenkin huono

Eikös se ollut hyvin nopeasti jotain 5+ sekkaa Hamiltoniin ja sen jälkeenhän sitä on Hamiltonin helppo kontrolloida. En näe oikein mitään syytä miksi pitäisi kasvattaa eroa noin isoksi jos muka vauhtia löytyy, eikä esim. 1,5-2 sekkaa tai mikä nyt onkaan se missä ei tule mitään kulumaa autoon/renkaisiin. Ellei sitten Bottas säästänyt autoa seuraaviin kisoihin mutta sitten on kyllä jo aika paska laji jos tällaista voi edes ajatella.
 
Kai se jotain ~3 sec pitää olla ero että olosuhteet samat kuin ajaisi kärjessä.
 
Kai se jotain ~3 sec pitää olla ero että olosuhteet samat kuin ajaisi kärjessä.

Toi oli viime vuonna, mut varmaan samaa luokkaa, mut vähemmän häiritsevää. Selkeästi kuitenkin nähnyt, että autot kykenee nopeissaki mutkissaki ajaan takakontissa kiinni tänä vuonna. Tai jos ei takakontissa, nii hieman sivussa, ku ei se "paskailma" leviä niin paljoa auton ympärille.

Viime vuonna oli aikalailla sääntö, että jumittivat 1,5 sekan päähän kierroksella ohitettavienki kans...
 
Bottaksen on pakko olla Hamiltonin kannoilla tai edellä koko ajan. Jos jää vähänkään enemmän alkaa lehdistö heti puffaamaan Oconia tilalle.
Mersulla varmaan mietitään edelleen, onko hyvä idea hankkia Hamiltonille sellaista tallikaveria, joka haastaisi miestä joka kisassa ja voisi sitä myöten maksaa mestaruuden kauden lopussa. Tämän saman ongelman kanssa painii myös Ferrari juuri nyt ja he ovatkin jäämässä alakynteen hyvin paljon myös oman sekoilunsa vuoksi.

Juuri nyt Bottas tekee erinomaista kakkoskuljettajan työtä. Hän pitää Hamiltonin vireystilan korkealla olematta kuitenkaan liian suuri uhka. Lisäksi hän vie hyviä pisteitä pois muilta haastajilta ajamalla tyynynä Hamiltonin perseen alla.
 
Kuraa tulee Bottakselle heti kun ei ole ihan Hamiltonin kannassa kiinni :) Sit kun Ham jää Bottaksesta (Australiassa) niin selitellään jopa tallin puolelta miksi vauhti ei riittänyt:

Italialaislehti La Gazzetta dello Sportin arvostelut sunnuntaina ajetusta Kiinan F1-kisasta ovat suomalaisittain hämmentäviä. Valtteri Bottas sai liki virheettömästä viikonlopusta arvosanakseen viitosen.

Gazzetta ylistää enemmän Kimi Räikkösen suoritusta Alfa Romeolla. Tämä putosi ensimmäistä kertaa 53 kisaan lähtöruudukon kärkikymmenikön ulkopuolelle ollen lopulta yhdeksäs. Väliin mahtui komeita ohituksia muun muassa Haasin autoista.

– Kimi on löytänyt ikuisen nuoruuden lähteen. Toi Alfan pisteille useiden ohitusten ja raivoisan vauhdin kautta. On parempi kuin Ferrarin vuosinaan, arvioi lehden toimittaja Luigi Perna.

Kauniista sanoista huolimatta Räikkönen sai arvosanakseen silti vain 7,5. Vielä tylympää kohtelu oli kisan toiseksi sijoittunutta Valtteri Bottasta kohtaan. Hän tykitti lauantaina kauden ensimmäisen paalupaikkansa väkevällä esityksellä Mercedeksen tallikaveriaan Lewis Hamiltonia vastaan, mutta taipui kisastartissa britin taakse.

Bottas ajoi maaliin tismalleen Hamiltonin vauhdissa, mutta Mercedes ei lähtenyt edistämään kahden kuskinsa välistä kilpailua, vaan ajatti nämä toisella varikkokäynnille samalta kierrokselta. Näin Bottakselta meni viimeinen mahdollisuus Hamiltonin haastamiseen.

– Ja hänenkö pitäisi olla Hamiltonin haastaja maailmanmestaruudesta? Jää jalkoihin lähdössä, nollaten upean paalupaikkansa, ja sitten ajattelee vain renkaidensa kuntoa pitääkseen toisen paikkansa. Mitä sisukkuutta…, Perna toteaa sarkastisesti.
 
Kun Bottas sillon 2013 tuli F1:siin,nuorukaisesta puhuttiin että hän on luonteeltaan herrasmies ja kaikkea..

Nytten kauden 2019 alussa olemekkin nähneet ihan eri kuvan miehestä..aggressiivinen ja haistatteleva..
 
Kimi Räikkösen F1-auton uhkaava heikkous huolettaa Ferrari-pomoa - Alfa Romeo kieltäytyi tärkeästä päivityksestä | SuomiF1
Olisikos tämä näiden ajoittaisten "kadonneiden tehojen" takana? Australiassa oli tuosta viitteitä, ja Kiinassa viimeisen aika-ajovedon aikana Räikkösen raportoima tehohäviö seliteltiin myöhemmin puuskittaiseksi tuuleksi.

Alfa on jo vaihtanut ohjaus yksiköt.

Eiköhän tämä kausi ole taas taputeltu. Meinasin ottaa Cmoren mutta onneksi en. Ehkä 2021 saattaa tapahtua jotain
 
Valella kesti pää hienosti, näyttäis että ei tule toista kovalaista sittenkään.
 
Mercedekselle onnittelut tallimestaruudesta jo tässä vaiheessa kautta.

Jep. Ei voi ymmärtää miten Ferrari on ottanut näin paljon takapakkia viimekauteen nähden vaikka kyllähän nuo tietysti alkoivat jäämään Mersun jalkoihin jo loppukaudesta 2018. Toki jos jostain löytäisivät nopeasti Bahrainin kaltaisen vauhdin niin tilanteen voi vielä kääntää mutta hieman epäilen tällaisen ihmeen tapahtumista. Kauden positiivisin asia tähän mennessä on kyllä Bottas ja ehdottomasti suurin pettymys tuo Ferrarin taso.
 
Tuleekohan yhtä tiukka voittotaistelu kuin Hamilton-Rosberg olivat muutaman kauden ajan?
 
Jep. Ei voi ymmärtää miten Ferrari on ottanut näin paljon takapakkia viimekauteen nähden vaikka kyllähän nuo alkoivat jäämään Mersun jalkoihin jo loppukaudesta 2018. Toki jos jostain löytävät Bahrainin kaltaisen vauhdin niin tilanteen voi vielä kääntää mutta hieman epäilen. Kauden positiivisin asia tähän mennessä on kyllä Bottas ja suurin pettymys Ferrarin yleinen taso.

Mauri oli just saanut tiimin sellaiseen iskuun että olisivat päässeet haastamaan Mersua kunnolla. Sitten tuli Elkann, nörttilasipäinen mies ja politikointi kuvioihin. -> vtuiks män
 
Sehän on jo kauan sitten todettu että Ferrari tarvitsee ei italialaisen tallipäällikön jotta taistelee merkki mestaruudesta.
Paikalliset kikkopäät ei vaan osaa strategiaa, näkihän sen jo mussoliinista joka tuli kreikasta häntä koipien välissä ja aatun piti paikata.
Mauri on ollut lähimpänä onnistujaa, mutta ei tullut valmista hänenkään komennuksessa.
 
Sehän on jo kauan sitten todettu että Ferrari tarvitsee ei italialaisen tallipäällikön jotta taistelee merkki mestaruudesta.
Paikalliset kikkopäät ei vaan osaa strategiaa, näkihän sen jo mussoliinista joka tuli kreikasta häntä koipien välissä ja aatun piti paikata.
Mauri on ollut lähimpänä onnistujaa, mutta ei tullut valmista hänenkään komennuksessa.
Jean Todtilta meni 7 kautta nostaa Ferrari voittajaksi. Maurin kohdalla oli 5 kautta takana.
 
Sehän on jo kauan sitten todettu että Ferrari tarvitsee ei italialaisen tallipäällikön jotta taistelee merkki mestaruudesta.
Paikalliset kikkopäät ei vaan osaa strategiaa, näkihän sen jo mussoliinista joka tuli kreikasta häntä koipien välissä ja aatun piti paikata.
Mauri on ollut lähimpänä onnistujaa, mutta ei tullut valmista hänenkään komennuksessa.

Ferrarilla on Sveitsiläinen tallipäällikkö. Samainen henkilö oli Räikkösen inssi 2007.
 
Toivottavasti eivät pilaa "Hollannin Suzukaa" uudistuksilla. Japanin Suzuka on tähän asti ollut ainoa vanhan liiton rata, joten on hienoa saada lisää klassikoita kalenteriin. Vielä kun Silverstone vaihtuisi Brands-Hatchiin, Austin Road Americaan ja Hockenheim Nordschleifeen.
 
Toivottavasti eivät pilaa "Hollannin Suzukaa" uudistuksilla. Japanin Suzuka on tähän asti ollut ainoa vanhan liiton rata, joten on hienoa saada lisää klassikoita kalenteriin. Vielä kun Silverstone vaihtuisi Brands-Hatchiin, Austin Road Americaan ja Hockenheim Nordschleifeen.
Eli haluat lisää kapeita ratoja joilla saadaan viime vklp kaltaisia erittäin mielenkiintoisia kisoja aikaiseksi o_O
 
Missä on ohituspaikat Zantvoortin radalla? Toi RB video tossa yllä niin näytti siltä että aika kapea rata ja paljon mutkia. Toinen asia mikä pisti silmään oli aika pienet turva-alueet
 
Eiköhän noita turva-alueita jouduta muuttamaan aika lailla että rata täyttää nyky vaatimukset.
 
Eli haluat lisää kapeita ratoja joilla saadaan viime vklp kaltaisia erittäin mielenkiintoisia kisoja aikaiseksi o_O
Tylsiä kisoja nähdään kaikilla radoilla. Baku, Barcelona, Kiina, Australia ovat kaikki olleet tylsiä tänä vuonna. Silti on hyvä, että kalenterissa on monen näköistä ja tyylistä rataa. Nopeaa vauhtirataa kuten Monza, syheröä kuten Hungaroring, haastetta kuten Monaco ja Suzuka.

Mikään ei ole tappanut enemmän F1:sten kiinnostavuutta kuin copy-paste tilkedromet, joissa ei ole mitään riskiä ajaa ulos kiitos kilometrin asvalttikentän, ja joissa kaikki "ohitukset" tapahtuvat DRS-nappia painamalla. En pidä DRS-ohituksia kilvanajona. F1 on muutakin kuin ohittamista.

Pekonijuhlan linkkaama video on hyvä esimerkki kunnon kilparadasta. Onboardin katsomisen saa lähes kädet hikoamaan ja sydämen läpättämään. Hurjaa meininkiä verrattuna esim. juuri Barcelonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Googlasin
Zandvoort in line to replace Barcelona on 2020 F1 schedule

Asked recently about Zandvoort, where he raced in F3, Lewis Hamilton described the track as “awesome” - but conceded that passing was difficult.

“It was an awesome track when I was younger. There wasn’t any overtaking there, so I don’t know how that will be different.

“I don’t know if they’ve changed the track, but it was an incredible track to drive in F3, but as I said, you couldn’t overtake back then, but with DRS zones, I don’t know.”
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom