F1 Kausi 2018

Vaikuttaa siltä, että Kimi roikkui liian pitkään pelkän Ferrari-kortin varassa ja potkujen jälkeen ei enää löytänyt tallipaikkaa mielekkäämmästäkään tallista kuin Sauberilta. Ainakin minä uskon niin, että jos neuvotteluyhteys McLarenille olisi pidetty auki, niin talli olisi ollut valmis odottamaan vielä jonkin aikaa ennen Sainzin vahvistamista. Mutta edelleen eri asia, että olisiko sinne meneminen ollut järkevämpää vai ei. En usko Mäkin nousuun ainakaan vielä ensi kaudella.

Vielä jää sekin kysymysmerkki, että miksei sitten Haas ollut vaihtoehto, kun Sauber-diili ilmeisesti neuvoteltiin nopeasti kasaan.

McLarenin ja Sauberin välillä loppupeleissä varmaan melko se ja sama kumman valitsee, kummallakaan tuskin taistellaan voitoista tai podiumeista seuraavan parin vuoden aikana. McLaren voi toki ottaa ehkä melko suurenkin harppauksen osaamisensa ja resurssiensa avulla, jos saisivat vihdoin pakan kuntoon. Toisaalta pitäisin myös mahdollista, että Sauberkin pystyy tekemään nousua nykyisestä asemastaan mahdollisen Ferrari-yhteistön ja Ferrarin moottorien avulla. Suorituskyvyssä ei siis välttämättä merkittäviä eroja mutta maineen puolesta toki Mäkki olisi ollut sopivampi. Toisaalta taas työympäristön puolesta Sauber voi ehkä olla rennompi ja samalla vähemmän media-hommaa. Mutta ehkä tuohon päätökseen tosissaan vaikutti myös kuljettajauran jälkeiseen aikaan katsominen. Josko se Kimi meinaa oikeasti ottaa jotain osaomistusta tai työtä tallista, kunhan lyö ajohanskat tiskiin.

Loppupeleissä näkisin, että menestyksen kannalta ainoa potentiaalinen paikka olisi voinut olla Renaultilla. Jos joku talli nousee seuraavan parin vuoden aikana Ferrarin, Mersun ja RB:n lähelle niin eiköhän se ole Rellu.
 
Kimi on showmies. Itse ainakin tykkään ihan älyttömästi enemmän tällaisesta asenteesta, kuin siitä tavallisesta perusjargonista, joka ei kiinnosta ketään. F1 tarvitsee persoonia ja sellainen Kimi todellakin on.

Ei tuossa ole kyse mitään vittuilusta kuitenkaan, vaan Kimille ominaisesta huumorista. Olen ihan varma, että jokainen toimittajakin tykkää tuollaisista vastauksista enemmän, kuin jostain perusjargonista tyyliin "tämä oli vaihtoehdot huomioon ottaen paras ratkaisu" ja jättää vastauksen siihen.

En ymmärrä miksi tällaisesta asiasta täytyy lähteä hakemaan jotain negatiivista, kun ei tässä ole mitään negatiivista.
Kyse on siitä, että jotkut väärinymmärtävät Kimin vastaukset vittuiluksi. Asiaa ei helpota sekään, että someen leikataan yleensä vain hauskin kohta.
 
Jonkin verran kyllä suomennoksessa oiottu

Q: Kimi, why Sauber?

Kimi: Why not?


Q: Why do you want to go back there?

"Because I want to. Why do you make it more complicated than it is?"

“I have my reasons and as long as I am happy with them, that is good for me. Purely for head games for you guys I decided to sign there.”
Lehdistötilaisuudessa sanoi kyllä englanniksi aika tarkalleen sen, mitä on uutisoinnissa suomennettukin. Lainauksesi taitaa olla vastaus eri kysymykseen.
 
Miksihän Ferrari jatkanut Kimin sopimusta kun nyt ihan hyvin ajanut, johtuuko siitä kun voittoja ei vaan tuu
 
Pakko ihailla Kimin tyyliä hoitaa noi pressihommat. Ei kerro oikeastaan mitään, mutta kaikki nauraa ja tykkää. Sitten kun joskus lopettaa, niin iso aukko jää.
 
normal_2151570003.jpg
 
Toinen ehdotetuista 2021 konsepteista

Dm6sYL7XcAYQtfV.jpg


Yritän löytää kuvan ensimmäisestä ja lisään tähän
Tuo halo näyttää selkeesti paremmalta, mutta nuo isommat vanteet ei oikeen sovi formulaan :tdown: Vaan tuonne isompien vanteiden alle kun mahtuu isommat jarrulevyt niin mahtaakohan jarruteho kasvaa?
 
Edelleenkin vain jonkin taiteilijan, vaikka sitte FIAn palkkaaman, luoma konsepti. Kiinnostaisi tekstimuodossa enemmän. Halostaki on varmasti ajatuksia, mut ei se nytkää autoissa ulkonäön vuoksi ole.
 
Meikäläinen ainakin jättää uppoavan laivan joten tästä lähin Go Bottas Go. Ö luokan kuljettaja joku Kimi ei kiinnosta enään pätkääkään :)
 
Iltasanomien moottorikerhon Juha Järvenpään mukaan Kimi tulisi olemaan useita kertoja podiumilla kahden vuoden aikana. Samalla lähetyksessä sanoivat että ehkä pystyisivät haastamaan Renaultit.

Eli, jos Ferrari ja Mersu vie sijat 1-4, redbull sijat 5-6, renault tällä hetkellä viidentenä valmistajien pisteillä ( 7-8 sijat) niin miten talli, joka ehkä voi haastaa renaultit ottaisi podiumeja useita?

Hienoa toimittamista Juha Järvenpäältä.
Ilta-Sanomien Moottorikerho - Kimi Räikkönen voi yltää Sauberilla yllättävän koviin tuloksiin

Tämän kauden valmistajien tilastot täällä
Standings
 
En kanssa ymmärrä miten Sauber voisi nousta sellaiselle tasolle, että edes erikoisolosuhteissa olisi kärkkymässä podiumille.

Autot muuttuu aika reilusti ensi kaudelle. Vaikka se antaa mahdollisuuden yllätyksille ei yleensä mikään pikkutalli tee sitä yllätystä. Näkisin ennemmin, että Renault ja erityisesti McLaren nostaa tasoa nykyisestä.
 
Itse veikkaan, että ensi kaudella Sauber on neljän viimeisen tallin joukossa. Vuonna 2020 voi seurata jotain parempaa, mutta tuskin podiumeja (ellei käy jossain kisassa hirveä tuuri).
 
Valitettavasti kolmen kärkitallin ero taaksepäin on ja pysyy niin isona, ettei muilla ole mahdollisuuksia taistella kuin siitä yksittäisestä palkintopallisijasta, joka vapautuu kun kärkikuusikosta yksi starttaa varikolta ja kolme muuta keskeyttää. Silloinkin sille jämäpodiumille on ottajia kymmenkunta, niin aikamoista pullaa se vaatii, että podiumi napsahtaisi juuri Kimille. Toisaalta on Checo Pérezkin ollut tuuripodiumien ihmemies viime vuosina.

Leclercin tulokset Sauberilla ovat olleet juuri niin hyviä kuin sillä autolla on voinut ajaa, joten yksin Kimin tulo talliin ei nosta tallia ylöspäin.
 
Pientä tuuria on vaatinut sekin, että Red Bull autolla on päästy podiumille. Muitakin suht hyviä voisi olla Force India, Renault ja Haas. Jos Sauberilla pääsisi jokaisessa kisassa pisteille, niin sekin olisi jo aika hyvin ajettu kausi.
 
Etusiiven yksinkertaistaminen ei ole iso muutos. Kahden seuraavan kauden aikana tulee muutoksia mutta autot menevät uusiksi vasta 2021.
Mun mielestä kun koko aero menee uusiksi se on aika iso muutos. Rasvaisten silmälasien läpi ruudulta katsottuna autot toki näyttää suhteellisen samalta.

Paddy Lowen mielestä tämä on suurin aerosääntömuutos autoissa sitten 2009.
 
Autobildin listaus 2018 budjeteista:

Mercedes Approx. €450 million
Ferrari Approx. €430 million
Red Bull Approx. €350 million
McLaren Approx. €250 million
Renault Approx. €200 million
Sauber Approx. €135 million
Williams Approx. €135 million
Toro Rosso Approx. €125 million
Haas Approx. €110 million
Force India Approx. €110 million

Sauberilla 135miljoonaa. Sieltä on hyvin hyvin vaikeaa nousta podiumille, mikäli rahamäärä ei kasva pikaisesti. Eikä sekään välttämättä auta, kuten Toyota ja McLaren ovat näyttäneet.
 
Autobildin listaus 2018 budjeteista:

Mercedes Approx. €450 million
Ferrari Approx. €430 million
Red Bull Approx. €350 million
McLaren Approx. €250 million
Renault Approx. €200 million
Sauber Approx. €135 million
Williams Approx. €135 million
Toro Rosso Approx. €125 million
Haas Approx. €110 million
Force India Approx. €110 million

Sauberilla 135miljoonaa. Sieltä on hyvin hyvin vaikeaa nousta podiumille, mikäli rahamäärä ei kasva pikaisesti. Eikä sekään välttämättä auta, kuten Toyota ja McLaren ovat näyttäneet.
Budjetin perusteella en tekisi tuota johtopäätöstä.

Haas taistelee valmistajien neljännestä paikasta ja tähtien ollessa kohdallaan on podiumillekin mahdollisuuksia. Tuleva kulukatto ja Alfa Romeon panostukset voivat hyvinkin saattaa Sauberin samaan asemaan.


Anyway, spekulointi on aika turhaa. Halusin vain sanoa, että budjetti kertoo parhaimmillaankin vain pienen osatotuuden tiimin mahdollisuuksista.
 
Pientä tuuria on vaatinut sekin, että Red Bull autolla on päästy podiumille. Muitakin suht hyviä voisi olla Force India, Renault ja Haas. Jos Sauberilla pääsisi jokaisessa kisassa pisteille, niin sekin olisi jo aika hyvin ajettu kausi.
Fun fact. Nykyisellä pistelaskusysteemillä Kimi olisi viimeksi Sauberilla ajaessaan ollut pisteillä jokaisessa maaliin ajetussa kisassa. :)
 
Fun fact. Nykyisellä pistelaskusysteemillä Kimi olisi viimeksi Sauberilla ajaessaan ollut pisteillä jokaisessa maaliin ajetussa kisassa. :)

Cool, olihan se mahtava debyyttikausi, mut tuo fakta kertoo asian vielä selkeämmin.

Mitä Sauberiin, nii onhan siellä jo hyvän aikaa kehitelty seuraavan vuoden autoa ja suunnitteluosastoakin mennyt uusiksi. Onhan niitä huhuja, että Ferrari haluaisi Sauberin olevan heidän Toro Rossonsa, joten muitaki apuja voi olla.. vaikkei oliskaan, niin Restalla on "aika paljon" tietämystä Ferrarin autosta, luulis ainaki pääsuunnittelijalla joku haju olevan Ferrarin ratkaisuista :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Ferrari ja Mersu valtaavat aika hyvällä prosentilla koko podiumin ja RB yleensä poimii sitten ne poikkeustilanteet, joten vaikeaksi menee. Tosin itse pitäisin vielä RB-Hondaa hieman villinä korttina. Vaikea uskoa, että se olisi oikeasti heti ekalla kaudella parempi kuin nykyinen RB-Renault. Onhan tuo toki toiminut Torolla hieman vakuuttavammin kuin McLarenilla mutta silti..
 
Budjetin perusteella en tekisi tuota johtopäätöstä.

Haas taistelee valmistajien neljännestä paikasta ja tähtien ollessa kohdallaan on podiumillekin mahdollisuuksia. Tuleva kulukatto ja Alfa Romeon panostukset voivat hyvinkin saattaa Sauberin samaan asemaan.
Minä en tiedä, mistä kulukatosta sinä puhut, mutta mitään sellaista ei ole olemassakaan.

Alfa Romeo on tappiota tuottava yritys ja siltä lienee turha odottaa johonkin F1-projektiin isoja summia rahaa. Mistä se raha sitten tuleekin, niin sitä tullee juuri sen verran, ettei Sauberin tarvitse miettiä konkurssia 12 kuukauden välein.

Haasin tilanne on käyty läpi jo useita kertoja; se on täysin uniikissa asemassa, koska ostaa paljon osia suoraan Ferrarilta. Ainakaan toistaiseksi en ole kuullut mitään sellaista, että Sauberillakin haluttaisiin ruveta ajattamaan Ferrari-klooneja. Onko se edes mahdollista? Ferrari joutuisi käyttämään resurssejaan kolmen tallin komponenttien tuotannon järjestelyyn ja sillä voisi olla negatiivisia vaikutuksia emotallin fokukseen.
 
Vaikea uskoa, että se olisi oikeasti heti ekalla kaudella parempi kuin nykyinen RB-Renault.

Hamilton sanoi eilisessä pressitilaisuudessa että ne on lopettanut tämän kauden auton kehittämisen ja keskittyy jo täysillä ensi kauden autoon. Jos tämä pitää paikkansa niin Bullin resursseilla olen aika varma siitä että heillä on ensi vuonna selvästi paras runko ja jollei Honda ole ihan susi niin se on usein palkintopallilla. Itse asiassa sellainen fiilis että Verstappen menettää ensi kaudella mestaruuden Hondan paukkumiseen.
 
Minä en tiedä, mistä kulukatosta sinä puhut, mutta mitään sellaista ei ole olemassakaan.
Report: Liberty Media to impose team budget cap in F1 as early as 2019

Alfa Romeo on tappiota tuottava yritys ja siltä lienee turha odottaa johonkin F1-projektiin isoja summia rahaa. Mistä se raha sitten tuleekin, niin sitä tullee juuri sen verran, ettei Sauberin tarvitse miettiä konkurssia 12 kuukauden välein.
Kiitos kun kerroit. Julkisuudessa ei näyttänyt olevan kauheasti tietoa Alfan rahankäytöstä.

Haasin tilanne on käyty läpi jo useita kertoja; se on täysin uniikissa asemassa, koska ostaa paljon osia suoraan Ferrarilta. Ainakaan toistaiseksi en ole kuullut mitään sellaista, että Sauberillakin haluttaisiin ruveta ajattamaan Ferrari-klooneja. Onko se edes mahdollista? Ferrari joutuisi käyttämään resurssejaan kolmen tallin komponenttien tuotannon järjestelyyn ja sillä voisi olla negatiivisia vaikutuksia emotallin fokukseen.
Öö.. Yksikkökustannuksen alentaminen tuskin haittaa Ferrariakaan?
 
Alfa Romeo on tappiota tuottava yritys ja siltä lienee turha odottaa johonkin F1-projektiin isoja summia rahaa. Mistä se raha sitten tuleekin, niin sitä tullee juuri sen verran, ettei Sauberin tarvitse miettiä konkurssia 12 kuukauden välein.

Fiat ei ole Alfa Romeon näkyvyydestä turhaan maksanut. Sauber on käytännössä yhtäkuin Alfa Romeo. Vai näyttääkö auto joltain muulta? Ei se ainakaa sauberilta näytä.
 
Konseptien ja todellisten kilpa-autojen ero tulee sitten siitä, että konseptit piirretään silmää miellyttäviksi, kun taas todelliset autot kehittyvät siihen suuntaan mikä on oikeasti tehokkain.
 
Fiat ei ole Alfa Romeon näkyvyydestä turhaan maksanut. Sauber on käytännössä yhtäkuin Alfa Romeo. Vai näyttääkö auto joltain muulta? Ei se ainakaa sauberilta näytä.
Miten tämä liittyy mitenkään siihen, mistä aiemmin keskusteltiin? Auto on väritetty pääsponssin mukaan ja niinhän se on aina ollut. Näyttikö 80-luvun McLaren miltään muulta kuin Marlborolta?

Jos yrität hakea jotain yhteyttä näkyvyyden ja maksettujen summien välillä, niin ei se todellakaan ole kaikille tiimeille sama. Martini maksaa Williamsille vähemmän yksinoikeudesta kuin Johnnie Walker maksoi McLarenille muutamasta pienestä tarrasta. Force Indian pinkistä väristä ei väitetysti edes maksettu mitään vaan BWT oli ainoastaan myöntänyt tallille pääomalainoja.
 
Paitsi jos Newey piirtää.
Newey kieltäytyi lisäämästä vuoden 2013 Red Bulliin sitä keulan ruman askelman peittävää "vanity panelia", koska sillä ei ollut aerodynaamista merkitystä. Liki kaikki muut tallit käyttivät kyseistä koristetta.

Konseptien ja todellisten kilpa-autojen ero tulee sitten siitä, että konseptit piirretään silmää miellyttäviksi, kun taas todelliset autot kehittyvät siihen suuntaan mikä on oikeasti tehokkain.
Myös järkevien sääntöjen ja teennäisten rajoitusten vaikutuksen näkee siinä, millaiseksi ne muokkaavat autoja. Kauden 2009 typerät säännöt oli ensisijaisesti laadittu haittaamaan ajettavuutta, joten autoista tuli rumia. Samoin epäonnistunut sääntö keulan korkeuden rajoittamisesta johti helvetiin rumiin keularatkaisuihin kaudella 2012.

Nuo konseptit näyttävät kuitenkin olevan hevonpaskaa. Keula on laittoman korkea. Keulan korkeutta on säännelty nimenomaan turvallisuudella perustellen, niin en voi uskoa, että nyt niistä säännöistä luovuttaisiin ja autoista tehtäisiin taas hengenvaarallisia.
 
En kanssa ymmärrä miten Sauber voisi nousta sellaiselle tasolle, että edes erikoisolosuhteissa olisi kärkkymässä podiumille.

Autot muuttuu aika reilusti ensi kaudelle. Vaikka se antaa mahdollisuuden yllätyksille ei yleensä mikään pikkutalli tee sitä yllätystä. Näkisin ennemmin, että Renault ja erityisesti McLaren nostaa tasoa nykyisestä.
Yllättihän brawnikin aikoinaan.
 
Konseptien ja todellisten kilpa-autojen ero tulee sitten siitä, että konseptit piirretään silmää miellyttäviksi, kun taas todelliset autot kehittyvät siihen suuntaan mikä on oikeasti tehokkain.
Ja siten kuin autojen suunnittelijat ne suunnittelevat sääntöjen antamien rajoitusten sisällä. Aika vahva tunne on, että ne autot näyttävät vain varsin valjusti tuollaisilta sitten kun ne on oikeasti suunniteltu.
 
Vaikea etukäteen tietää miltä tuntuu seurata räkän rämpimistä 14-20 sijoilla.. todennäköisesti ei tuu ens vuonna niin paljon seurattua tätä tylsää lajia
 
Vituttaa kyllä yli kaiken tuo Hamiltonin yritys matkia Kimin tapaa olla lehdistötilaisuuksissa; lyhyitä vastauksia ja välinpitämätön asenne. Ehkäpä siihen suosioon nyt kuitenkin vaaditaan muuta kuin tietty tapa hoitaa pressitilaisuudet.
 
Vituttaa kyllä yli kaiken tuo Hamiltonin yritys matkia Kimin tapaa olla lehdistötilaisuuksissa; lyhyitä vastauksia ja välinpitämätön asenne. Ehkäpä siihen suosioon nyt kuitenkin vaaditaan muuta kuin tietty tapa hoitaa pressitilaisuudet.

7,2miljoonaa seuraajaa instagramissa, joten eiköhän toikin aika suosittu oo
 
Vaikea etukäteen tietää miltä tuntuu seurata räkän rämpimistä 14-20 sijoilla.. todennäköisesti ei tuu ens vuonna niin paljon seurattua tätä tylsää lajia

Lotuspaluu 2.0

Vituttaa kyllä yli kaiken tuo Hamiltonin yritys matkia Kimin tapaa olla lehdistötilaisuuksissa; lyhyitä vastauksia ja välinpitämätön asenne. Ehkäpä siihen suosioon nyt kuitenkin vaaditaan muuta kuin tietty tapa hoitaa pressitilaisuudet.

Parasta oli kun Hamilton yritti alkaa nuoleskelemaan Kimiä kesken kaiken tuosta uran pituudesta, mutta Kimi puhui päälle.
 
Kyllä mä uskon että Räikkönen taistelee ensi vuonna hyvistä pistesijoista peräpäässä roikkumisen sijaan. Jos katsotaan nykyistä tilannetta, niin Sauber nyt on kuuden sakista noin puolisen sekuntia jäljessä Leclercin ajamana, joka toki on rattimiehiä, mutta uskoisin että Kimi samaa kyytiä ainakin pystyy vetämään. Ja tuskinpa Ferrarin entinen pääsuunnittelija nyt huonompaan suuntaan autoa vie. Keskikasti on todella tasainen, mikä helposti unohtuu kun 2-3 kärkitallia painii ihan eri luokassa.

Ensi vuonna Ferrarilla saattaa olla jännät paikat, jos Leclerc pyyhkii Vettelillä lattiaa.
 
Ei ne varsinaisesti yllättänyt. Honda käytti yhden kauden ja noin $400 miljoonaa sen auton kehittämiseen. Silti kärkitallit otti kehityksessä kiinni kauden aikana.
On se yllätys, jos toiseksi huonoin talli voittaa seuraavana vuonna kuljettajien sekä valmistajien mestaruuden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom