Saa nähdä miten Kimin ja Bottaksen kiinnostavuus Suomessa muuttuu, vai muuttuuko mitenkään. Tällä hetkellä Kimin suorituksia seurataan hyvin tarkasti ja ehkä ruutulipun heiluttua muistetaan, että "ai niin, Bottaskin oli kisassa mukana". Mutta jos ensi kaudella Kimi on toistuvasti pisteiden ulkopuolelle Bottaksen ollessa voittotaistelussa, niin ehkä tilanne tasoittuu. Alkukaudesta varmaan FOMin ohjaaja poimii Räikköistä usein ruudulle, mutta mikäli Sauberilla ei pääse ohi, niin TV-aikaa ei välttämättä saa.
Ferrarilla Kimi ajaa voitosta, mutta ei voita ja vituttaa kun tulee kakkoseks. Vastassa on Vettel ja Ferrari.
Sauberilla Kimi ajaa... oikeestaan kaikki hyvät suoritukset on voittoa sillä autolla, joten ei tuu sellasta perinteistä sunnuntaivitutusta, kun ei oo ees mahollista voittaa.
Eli periaatteessa näin itse kun katson, niin Sauber parempi. Ei oo sellasta odotusarvoa, kun Ferrarilla.
edit: Kimi tuo Sauberille valtavasti media-arvoa mikä tuo rahaa mikä tuo nopeempaa kehitystä mikä tuo parempaa sijoitusta.
Sauberin kuvio on kyllä hämärähkö, kun vaikuttaa että se olisi Ferrarin kakkostiimi samaan tapaan kuin Toro Rosso, mutta ilmeisesti sitten kuitenkin jotakin Haas tallin tapaista, vaikka toimiikin samaan konserniin Ferrarin kanssa kuuluvan Alfa Romeon tehdastallina, ainakin nimellisesti. 2019 kauden alusta tulee kyllä mielenkiintoinen.
Ferrarin tämän vuoden voimayksikkö näyttää sen verran hyvältä että sillä pitäisi pärjätä kärjen takana vielä ensi kaudellakin jos auto on kunnossa. Vai olisikohan Ferrarin kanssa päästy diiliin että Kimin autossa on uusin tai sitä edellinen paketti...?
Nyt kun tämä väärä tieto oikaistiin niin jos Sauber tosiaan lähtee identtisillä Ferrarin moottoreilla kauteen niin auton onnistuttua ja kaiken osuessa nappiin eli toisilla hieman epäonnea en pitäisi mitenkään mahdottomana nähdä Kimiä palkintopallilla alkukaudella. Edellä kun on "varmuudella" vain neljä autoa koska Hondan ja Renaultin moottoreita ei voine näillä tiedoilla pitää tasaväkisinä kahden muun kanssa. Voitto näyttäisi vaativan isomman kolarin tai muita ongelmia mutta Monacossahan voi sattua mitä vain, hyvä aika-ajo, muutama auto edestä pois ja kovaa taistelua
Kauden edetessä isommat kehittynevät nopeammin, vaikka rahaa olisikin niin päteviä F1-inssejä lienee markkinoilla rajallinen määrä joten tiimi tarvitsee aikaa kasvaa ja kehittyä hallitusti. Isommilla talleilla voi olla myös paljon enemmän vuosien varrella kertynyttä osaamispääomaa, olettaen että auton käyttäytymistä ym. mallinnetaan edes osittain itsekehitetyillä ohjelmistoilla. Eli auton onnistuminen ei tietenkään ole varmaa vaikka ilmeisen pätevä kaveri on suunnitteluosaston johdossa.
Ferrarin tämän vuoden voimayksikkö näyttää sen verran hyvältä että sillä pitäisi pärjätä kärjen takana vielä ensi kaudellakin jos auto on kunnossa. Vai olisikohan Ferrarin kanssa päästy diiliin että Kimin autossa on uusin tai sitä edellinen paketti...? Tuskin Ferrari pistäisi pahakseen merkkipisteitä ajatellen mahdollisuutta että Ferrarien ja Hamiltonin jälkeen voisi olla Sauber ennen Valtteria. No, toivotaan että Valtterilla lähtee kulkemaan ensi kausi tasatahtia Hamiltonin kanssa.
Jokaisella asiakastallilla on nykyään oltava saatavilla täysin samat moottorit kuin tehdastallillakin. Tästähän saatiin jopa vähän "erikoinen" esimerkki kesällä(?) kun Rellu toi uuden moottoriversion saataville mutta ei uskaltanut vielä pultata omaan autoonsa, Red Bullilla muistaakseni otettiin käyttöön siltil.
Tästähän saatiin jopa vähän "erikoinen" esimerkki kesällä(?) kun Rellu toi uuden moottoriversion saataville mutta ei uskaltanut vielä pultata omaan autoonsa, Red Bullilla muistaakseni otettiin käyttöön siltil.
Nyt kun tämä väärä tieto oikaistiin niin jos Sauber tosiaan lähtee identtisillä Ferrarin moottoreilla kauteen niin auton onnistuttua ja kaiken osuessa nappiin eli toisilla hieman epäonnea en pitäisi mitenkään mahdottomana nähdä Kimiä palkintopallilla alkukaudella.
Sauberin kuvio on kyllä hämärähkö, kun vaikuttaa että se olisi Ferrarin kakkostiimi samaan tapaan kuin Toro Rosso, mutta ilmeisesti sitten kuitenkin jotakin Haas tallin tapaista, vaikka toimiikin samaan konserniin Ferrarin kanssa kuuluvan Alfa Romeon tehdastallina, ainakin nimellisesti. 2019 kauden alusta tulee kyllä mielenkiintoinen.
Ei kai nyt kukaan luule, että Kimi olisi voinut taistella mestaruuksista Ferrarin ratissa jos olisi jatkanut. Nelikymppisiä F1-mestareita ei ole ollut yli viiteenkymmeneen vuoteen.
Kimistä kuitenkin paistaa syvä intohimo kilvanajoon ja tekniikkaan, niin mielestäni loppujäähdyttelyt Sauberilla kuulostaa fiksulta ratkaisulta. Huipputallissa politikointi yms. ylimääräinen ja kakkoskuskin roolissa ajaminen syö varmasti miestä.
Yksi tai kaksi mahdollista voittoa huipputallissa ei varmasti muuttaisi mitään, kun muuten saisi hölläillä kaasua ja toimia siipimiehenä. Podiumeita tulisi jatkossakin, mutta tuntuuko ne muutamat tyhjät kupit juuri miltään kun todellisuudessa voitosta ajaa neljä ja mestaruudesta taistelee kaksi. Sellainen kaveri, joka omistautuu lajilleen 100% arvostaa varmasti enemmän pistesijoja ja satunnaisia, mahdollisia podiumeita mikäli on saanut keskittyä juuri siihen miksi tätä lajia tekee ammatikseen. Samalla mahdollisesti saa Kimin arvostamaa aikaa enemmän puuhailla siviilielämässä, kun ei ole enää huipputallin kuljettaja. Lisäksi petaa varmaan samalla kuljettajauran jälkeisiä työkuvioitaan kasaan - tiedä sitten onko jonkinnäköistä omistuskuviota meneillään, kuten huhuissa on esitetty.
Jos Kimi tekee ”maailman nopeimmat Heikit” ja päätyy pikkutalliin nysväämään - niin on kyllä erittäin säälittävä lopetus muuten hienolle uralle. Tähän en kuitenkaan itse usko, joten syödään sitten hattua jos niin käy. Olisi kyllä kova CV kaverilla kaikenkaikkiaan, jos kykenisi olemaan mukana nostamassa Sauberia ylemmän keskikastin tallien joukkoon ja saavuttamaan podium-sijoituksia uransa ehtoopuolella. Tällöin näkisin, että Kimi sai saavutettua kaiken sen mitä halusikin.
Persoonallisuuksia on erilaisia F1-maailmassa, mutta Kimi on persoonansa osalta ainutlaatuinen niissä piireissä. Alonsot, Vettelit ja Hamiltonit elävät menestyksestä, voitosta ja mestaruuksista. Kimi ei ehkä tuossa asiassa ole samaa maata, mutta ei toisaalta ole siipimiehen rooliin tyytyvä ”leipäkuski”. Lopuksi voin mainita, että mikäli Kimi kykenee olla mukana nostamassa Sauberin aiemmin mainitsemalleni tasolle niin nousee ainakin minun papereissa hyvinkin korkealle. Alonso voi olla mestaruuksien määrää tuijottaessa korkeammalla tai Jenson Button samalla viivalla kuin Räikkönen, mutta tekevätkö numerot Kilpa-autoilijan?
Ei. F1-mestari on aina F1-mestari, mutta Alonso on mielestäni yksi yliarvostetuimmista F1-kuskeista. Buttonkin sen todisti, että keskinkertaisuuksistakin saadaan mestareita kun istutetaan hänet ylivoimaiseen kaluston rattiin.
Jos vähän jossitellaan niin kimi taistelis tälläkin kaudella vielä mestaruudesta, jos Ferrari ei ois kussu siltä 55 pistettä(olettaen että Spa:sta ois tullu voitto).
Ihan hyvin ois voinut taistella mestaruudesta Ferrarilla 2019.
Olihan hurja uutinen. Ei Ferrarilla lopettaminen, vaan se että Kimi siirtyy Sauberille. Kimi ei todellakaan ole puhunut paskaa kun on moneen kertaan sanonut tykkäävänsä kilpa-autoilusta. Mitenkään muuten tuossa ei ole järkeä körötellä jämätallissa sijoista ynnämuut. "Tiedän mitä teen" tuli tunnetuksi lauseeksi Lotus aikoina, toivottavasti niin on tälläkin kertaa. Sauberin kehityspotentiaali ja tallin tason nostaminen yhdessä hyvän tuurin kanssa voi parhaimmillaan siivittää Kimin yksittäisiin palkintopallisijoituksiin seuraavien kahden kauden aikana.
Ei kai nyt kukaan luule, että Kimi olisi voinut taistella mestaruuksista Ferrarin ratissa jos olisi jatkanut. Nelikymppisiä F1-mestareita ei ole ollut yli viiteenkymmeneen vuoteen.
Kimistä kuitenkin paistaa syvä intohimo kilvanajoon ja tekniikkaan, niin mielestäni loppujäähdyttelyt Sauberilla kuulostaa fiksulta ratkaisulta. Huipputallissa politikointi yms. ylimääräinen ja kakkoskuskin roolissa ajaminen syö varmasti miestä.
Yksi tai kaksi mahdollista voittoa huipputallissa ei varmasti muuttaisi mitään, kun muuten saisi hölläillä kaasua ja toimia siipimiehenä. Podiumeita tulisi jatkossakin, mutta tuntuuko ne muutamat tyhjät kupit juuri miltään kun todellisuudessa voitosta ajaa neljä ja mestaruudesta taistelee kaksi. Sellainen kaveri, joka omistautuu lajilleen 100% arvostaa varmasti enemmän pistesijoja ja satunnaisia, mahdollisia podiumeita mikäli on saanut keskittyä juuri siihen miksi tätä lajia tekee ammatikseen. Samalla mahdollisesti saa Kimin arvostamaa aikaa enemmän puuhailla siviilielämässä, kun ei ole enää huipputallin kuljettaja. Lisäksi petaa varmaan samalla kuljettajauran jälkeisiä työkuvioitaan kasaan - tiedä sitten onko jonkinnäköistä omistuskuviota meneillään, kuten huhuissa on esitetty.
Jos Kimi tekee ”maailman nopeimmat Heikit” ja päätyy pikkutalliin nysväämään - niin on kyllä erittäin säälittävä lopetus muuten hienolle uralle. Tähän en kuitenkaan itse usko, joten syödään sitten hattua jos niin käy. Olisi kyllä kova CV kaverilla kaikenkaikkiaan, jos kykenisi olemaan mukana nostamassa Sauberia ylemmän keskikastin tallien joukkoon ja saavuttamaan podium-sijoituksia uransa ehtoopuolella. Tällöin näkisin, että Kimi sai saavutettua kaiken sen mitä halusikin.
Persoonallisuuksia on erilaisia F1-maailmassa, mutta Kimi on persoonansa osalta ainutlaatuinen niissä piireissä. Alonsot, Vettelit ja Hamiltonit elävät menestyksestä, voitosta ja mestaruuksista. Kimi ei ehkä tuossa asiassa ole samaa maata, mutta ei toisaalta ole siipimiehen rooliin tyytyvä ”leipäkuski”. Lopuksi voin mainita, että mikäli Kimi kykenee olla mukana nostamassa Sauberin aiemmin mainitsemalleni tasolle niin nousee ainakin minun papereissa hyvinkin korkealle. Alonso voi olla mestaruuksien määrää tuijottaessa korkeammalla tai Jenson Button samalla viivalla kuin Räikkönen, mutta tekevätkö numerot Kilpa-autoilijan?
Ei. F1-mestari on aina F1-mestari, mutta Alonso on mielestäni yksi yliarvostetuimmista F1-kuskeista. Buttonkin sen todisti, että keskinkertaisuuksistakin saadaan mestareita kun istutetaan hänet ylivoimaiseen kaluston rattiin.
Nyt kun sumu omasta päästä laskeutunut niin onhan se hemmetin hienoa vielä nähä Kimi radalla, tällä kertaa ihan "vapaana" ilman ohituskieltoja ym paskaa.
Eiköhän toisen Williamsin paikan vie Ocon ja toisen Sirotkin. Toivottavasti päästäisiin vaan tällä kaudella seuraamaan Kubican ajoa Stroll ei taida vielä tässä kisassa siirtyä Indialle
Harkitsinkin lainausmerkkejä määritelmän ympärille koska Sauber ajaa vain Alfan brändillä. Jos vertaat autoja ja tallien promo materiaaleja, niin ero on kuitenkin huomattava. Red Bull on Red Bull ensin ja jotain muuta sitten. Sauberissa Alfa on pääasiallinen brändi niin auton ulkoasussa kuin muussakin. Sitä lähinnä tarkoitin
Ei huono, rengasprofiilimuutos olisi enemmän kuin toivottavaa. Veisi renkailta pois painoarvoa auton säädöissä. Muutenkin renkailta voisi olla vain kolme versiota, sade, kostea ja kuiva. Nyt renkaiden kanssa palaa mielestäni aivan turhaa testiresursseja.
En tiedä miten realistinen tuo konsepti on, mutta omaan silmään näyttää todella maukkaalta. Kauniita linjoja, aggressiivista ja virtaviivaista muotoilua, halo otettu suunnittelussa paremmin osaksi autoa, siipiä yksinkertaistettu ja vannekokoa kasvatettu .
Mutta sinulla on edelleen intohimoa ajamista kohtaan?
– Ei itse asiassa ole. Minä vain pelaa psyykkistä peliä teidän kanssanne. Tein sopimuksen kahdeksi vuodeksi ja olen onneton, Räikkönen vastasi sarkastisesti.
Toisaalta aika outo asenne. Tiesi varmasti että kaikki kysymykset tulee koskemaan tuota Sauber-siirtoa ja tietää varmasti myös että suurta yleisöä kiinnostaisi tietää motiivit tuon takana.
Olis nyt voinu vähän valottaa tuota valintaa, en täysin ymmärrä miksi pitää heittää täysi sarkasmivaihde päälle ihan aiheellisille kysymyksille..
Ei nyt ihan kaikkea voi aina vetää sillä "höhö, Iceman"-asenteella..
Toisaalta aika outo asenne. Tiesi varmasti että kaikki kysymykset tulee koskemaan tuota Sauber-siirtoa ja tietää varmasti myös että suurta yleisöä kiinnostaisi tietää motiivit tuon takana.
Olis nyt voinu vähän valottaa tuota valintaa, en täysin ymmärrä miksi pitää heittää täysi sarkasmivaihde päälle ihan aiheellisille kysymyksille..
Ei nyt ihan kaikkea voi aina vetää sillä "höhö, Iceman"-asenteella..
Jos katsot tuon vastauksen kokonaisuudessaan, niin kyllähän tuo on ihan oikea vastaus tuohon kysymykseen. Ensin kysytään että miksi menet sinne? "Koska haluan. Omat syyt ja mulle riittää omat syyni mennä sinne ni olen tyytyväinen."
...ja sen jälkeen kysytään et no kiinnostaako sua sit vielä ajaminen?
Toisaalta aika outo asenne. Tiesi varmasti että kaikki kysymykset tulee koskemaan tuota Sauber-siirtoa ja tietää varmasti myös että suurta yleisöä kiinnostaisi tietää motiivit tuon takana.
Olis nyt voinu vähän valottaa tuota valintaa, en täysin ymmärrä miksi pitää heittää täysi sarkasmivaihde päälle ihan aiheellisille kysymyksille..
Ei nyt ihan kaikkea voi aina vetää sillä "höhö, Iceman"-asenteella..
Tulee varmaan näistä motivaatio- yms. epäilyistä tuo asenne. Olishan toki Kimi voinut olla vuosien varrella paljon smoothimpi PR:n suhteen, mutta ei sillä enää ole mitään väliä. Nyt on vaan parempi elää kuin legenda
Vaikuttaa siltä, että Kimi roikkui liian pitkään pelkän Ferrari-kortin varassa ja potkujen jälkeen ei enää löytänyt tallipaikkaa mielekkäämmästäkään tallista kuin Sauberilta. Ainakin minä uskon niin, että jos neuvotteluyhteys McLarenille olisi pidetty auki, niin talli olisi ollut valmis odottamaan vielä jonkin aikaa ennen Sainzin vahvistamista. Mutta edelleen eri asia, että olisiko sinne meneminen ollut järkevämpää vai ei. En usko Mäkin nousuun ainakaan vielä ensi kaudella.
Vielä jää sekin kysymysmerkki, että miksei sitten Haas ollut vaihtoehto, kun Sauber-diili ilmeisesti neuvoteltiin nopeasti kasaan.
Harkitsinkin lainausmerkkejä määritelmän ympärille koska Sauber ajaa vain Alfan brändillä. Jos vertaat autoja ja tallien promo materiaaleja, niin ero on kuitenkin huomattava. Red Bull on Red Bull ensin ja jotain muuta sitten. Sauberissa Alfa on pääasiallinen brändi niin auton ulkoasussa kuin muussakin. Sitä lähinnä tarkoitin
Red Bull on oman tallinsa tärkein sponsori. Pienemmät tallit antavat pääsponssilleen aina isoja talleja enemmän pinta-alaa. Vertaa vaikka McLaren-Hondaan. Mutta en tiedä, miten se liittyy asiaan. Oikeastaan koko edellinen viestisi oli hyvin hämärä.
Kimin suuhun on laitettu "basically it started after that" jonka voi lukea siten että todelliset keskustelut alkoivat tuolloin mutta etteikö kiinnostuneet tallit olisi olleet kauden aikana yhteydessä tyyliin "jos et jatka Ferrarilla mutta haluat jatkaa sarjassa, niin soita meille". Kenties Haasia ei ikämies ole koskaan kiinnostanut? Tai Haas ei voinut tehdä nopeaa päätöstä ja Kimi pelkäsi jäävänsä kokonaan ilman paikkaa? Sauberin ja Alfa Romeon tulevaisuuden suunnitelmat vakuuttivat Kimin?
Toisaalta aika outo asenne. Tiesi varmasti että kaikki kysymykset tulee koskemaan tuota Sauber-siirtoa ja tietää varmasti myös että suurta yleisöä kiinnostaisi tietää motiivit tuon takana.
Olis nyt voinu vähän valottaa tuota valintaa, en täysin ymmärrä miksi pitää heittää täysi sarkasmivaihde päälle ihan aiheellisille kysymyksille..
Ei nyt ihan kaikkea voi aina vetää sillä "höhö, Iceman"-asenteella..
Kimi on showmies. Itse ainakin tykkään ihan älyttömästi enemmän tällaisesta asenteesta, kuin siitä tavallisesta perusjargonista, joka ei kiinnosta ketään. F1 tarvitsee persoonia ja sellainen Kimi todellakin on.
Ei tuossa ole kyse mistään vittuilusta kuitenkaan, vaan Kimille ominaisesta huumorista. Olen ihan varma, että jokainen toimittajakin tykkää tuollaisista vastauksista enemmän, kuin jostain perusjargonista tyyliin "tämä oli vaihtoehdot huomioon ottaen paras ratkaisu" ja jättää vastauksen siihen.
En ymmärrä miksi tällaisesta asiasta täytyy lähteä hakemaan jotain negatiivista, kun ei tässä ole mitään negatiivista.