F1 Kausi 2018

IS sanoi:
Räikkönen on aina ollut tunnettu todella kovasta voitonhalustaan, mutta Sauberilla ajaessaan hän ei voi voittoja odotella.
Vähän erimieltä tuosta voitonhalusta. Pari viime kautta ferrarilla ajellut aika riskittömästi ja johan sen kertoo voittotilastokin. Eiköhän se voitonhalu ole samanlainen kuin kaikilla muillakin F1-kuskeilla, mutta todella kovan voitonhalun omaava kuski ei menisi ajelemaan Sauberille. Toki voitto se on voitto tallikaveristakin ja Sauberilla pistesijakin voi olla jo voitto. Huikeaa, jos tuon eniten ajettuja F1-kilpailuja toteutuu. Sitä ei ihan heti rikota. Kisoja toki enemmän kuin Kimin uran alussa, mutte nykyisiltä junnukuskeiltakin vie jokusen vuoden päästä tuohon samaan. Kyllähän sitä odottaa jo seuraavakin kautta ihan eri mielellä, kun Kimi on mukana. :joy:
 
Harmi ettei taida Kimi yltää tälle listalle..

upload_2018-9-11_15-36-51.png
 
Vähän erimieltä tuosta voitonhalusta. Pari viime kautta ferrarilla ajellut aika riskittömästi ja johan sen kertoo voittotilastokin.
Kimi ei koskaan ole ollut Schumacherin tai Alonson kaltainen uralleen omistautuva tyyppi vaan mennyt enemmän virran mukana. Mies on sanonut kaikenlaista tässä vuosien saatossa, mutta ehkä kaikista parhaiten paikkansa pitää se, mitä hän sanoi vuoden 2007 Brasilian GP:n jälkeen lehdistötilaisuudessa tuoreeltaan mestaruuden voittamisen jälkeen; että hän on aina halunnut voittaa mestaruuden ja nyt kun se tuli, niin myöhempi menestys on "vain plussaa".
 
Kimi ei koskaan ole ollut Schumacherin tai Alonson kaltainen uralleen omistautuva tyyppi vaan mennyt enemmän virran mukana. Mies on sanonut kaikenlaista tässä vuosien saatossa, mutta ehkä kaikista parhaiten paikkansa pitää se, mitä hän sanoi vuoden 2007 Brasilian GP:n jälkeen lehdistötilaisuudessa tuoreeltaan mestaruuden voittamisen jälkeen; että hän on aina halunnut voittaa mestaruuden ja nyt kun se tuli, niin myöhempi menestys on "vain plussaa".
Hetkonen, mistähän tää on päätelty ? Kaveri joka on koko elämänsä uhrannu ajamiselle ?
 
Kimi ei koskaan ole ollut Schumacherin tai Alonson kaltainen uralleen omistautuva tyyppi vaan mennyt enemmän virran mukana. Mies on sanonut kaikenlaista tässä vuosien saatossa, mutta ehkä kaikista parhaiten paikkansa pitää se, mitä hän sanoi vuoden 2007 Brasilian GP:n jälkeen lehdistötilaisuudessa tuoreeltaan mestaruuden voittamisen jälkeen; että hän on aina halunnut voittaa mestaruuden ja nyt kun se tuli, niin myöhempi menestys on "vain plussaa".

Sinä varmasti tiedät kuinka omistautunut Kimi on uralleen, todella huvittavia tälläiset mutuilut, varsinkin penkkiurheilijoilta joilla ei ole oikeasti mitään käsitystä asioista.
Eiköhän jokainen tuolla ajava ole aika omistautunut tuohon hommaan?
 
Kyse on varmasti osittain myös median luomista mielikuvista, toki faktana voi pitää, että Kimi ei ole koskaan tykännyt ajaa simulaattoria tahi tehdä jotain ylimääräistä, mikä ei välttämättä auttaisi itse suorittamisessa. Kaveri on kyllä "uhrannut" elämänsä ajamiselle, kun miettii sitä aikaa, mitä kaikkeen treenaamiseen, matkustamiseen ja itse ajamiseen on käytetty.

Ei varmasti ole siitä kiinni, etteikö mies olisi tehnyt uransa eteen mitä on tarvinnut, olisiko lisäpanostus tuonut yhtään enempää menestystä? Tai olisiko edes voinut tehdä enempää? Todennäköisesti Kimi olisi kaksin tai kolminkertainen maailmanmestari, mikäli Mersun koneet / McLarenin tekniikka olisi aikanaan kestänyt.

Mutta väittäisin, että tuolla lahjakkuudella ja perstuntumalla mikä Kimillä on ajamiseen, ei paljon enempää olisi voinut/tarvinnut tehdä, maailmanluokan kuski kyseessä ehdottomasti.

"Two championships have been taken away from Kimi. He would be the youngest champion ever without McLaren’s reliability issues." -David Robertson
 
"Ferrari on viimeinen talli missä ajan"

Niin sitä syötiin sanat hienosti kun "halutaan vaan ajaa". Luulin oikeasti että Kimillä on itsekunnioitusta..
En nyt tiedä pitäskö tässä itkeä vai nauraa taas.. :rolleyes:
Kimi taisi sanoa noin 2008 lopussa tai 2009 alussa. Lotus-sopparin aikaan nuo sanat kuulosti erikoisemmilta kuin nyt. Onhan tuossa tietysti takaportti, jos Leclerc floppaa, tai Vettel ottaa pataan ja alkaa kiukutella.
Koskas viimeksi Sauberilla on muuten ylipäätään ajanut maailmanmestari? Vai onko edes?
Olisko Villeneuve ainoa.
 
Maikkari ehti jo laskea, että mikäli Kimi tosiaan ajaa vielä kaksi kautta. Niin hänestä tulee KAIKKIEN AIKOJEN ENITEN KISOJA AJANUT F1-KULJETTAJA!
Tämä voi hyvinkin olla yksi painava syy. Eniten mestaruuksia, eniten voittoja, eniten paalupaikkoja yms. tilastojen kärkipaikkoihin ei enää ole mahdollisuuksia, jopa eniten mestaruuksia suomalaisista -mahdollisuus on käytännössä mennyt, ja Kimikin nuo faktat varmasti tietää. Eniten kisoja -tilaston kärkipaikka ei ole hullumpi tapa jäädä historiaan.

Ferrarin tämän vuoden voimayksikkö näyttää sen verran hyvältä että sillä pitäisi pärjätä kärjen takana vielä ensi kaudellakin jos auto on kunnossa. Vai olisikohan Ferrarin kanssa päästy diiliin että Kimin autossa on uusin tai sitä edellinen paketti...? :) Tuskin Ferrari pistäisi pahakseen merkkipisteitä ajatellen mahdollisuutta että Ferrarien ja Hamiltonin jälkeen voisi olla Sauber ennen Valtteria. No, toivotaan että Valtterilla lähtee kulkemaan ensi kausi tasatahtia Hamiltonin kanssa.

Lisäksi Sauberin pääsuunnittelijana aloitti kesällä Ferrarin entinen pääsuunnittelija, tämä tuntee varmasti Kimin ajotyylin ja nyt lienee pitkästä aikaa tilanne että auto tehdään ensisijaisesti Kimille sopivaksi. Jos tallin rahoitus on kunnossa ja miksei olisi kun takana on Fiatin tukea ja rikas omistaja niin uuden auton onnistumiseen on kaikki mahdollisuudet. Hyvä kone + mieleinen auto niin kyllä Kimillä voi kulkea.
 
Oliko Lotus mitenkään kovin hyvän talliin maineessa kun Kimi sinne alunperin liittyi, muistaako kukaan? Onkohan Kimillä jotain sisäpiirin tietoa, että Sauberilla tulisi seuraavalle kaudelle parempi auto. Sittenhän siirto voisi olla ihan järkeväkin.
Lotus-Renault oli 2011 kaudella kolmen nollille jääneen tallin joukossa, eli oli vähintään yhtä häntäpään talli, kuin Sauber on nyt. Tallin kuljettajien paras sijoitus kauden aikana oli 13:s, eli voi aika helposti sanoa sen olleen tuolloin huonompi talli, kuin Sauber on tällä kaudella.

Sitten 2012 kaudelle Kimi astui remmiin, oli kuljettajien MM-sarjassa kolmas, sekä talli oli valmistajien MM-sarjassa neljäs.

Tallin pistesaldo nousi Kimin tulon myötä 0 -> 303.

EDIT: Väärää tietoa ylläoleva, eli 2011 Renault ajoi vielä Renaultin nimellä, keräten pisteitä 73. Tuon kauden Lotuksella ei ollut Kimin Lotuksen kanssa mitään tekemistä.
 
Kimi meni sille Lotus-Renaultille, joka keräsi 73 pistettä ja pari podiumia. :facepalm:
 
Kimi meni sille Lotus-Renaultille, joka keräsi 73 pistettä ja pari podiumia. :facepalm:
Niin teki, tajusin virheeni aika pikaisesti. Oudolta tuo tuntui jo wikiä lukiessa, mutta pian sitten tajusin missä meni vikaan.

Iso nousu pistesaldossa silti Kimin tulon myötä, mutta tavallaan myös talli vaihtui toiseksi siinä samalla, joten vertailu on hieman hankalaa.
 
Kimi meni sille Lotus-Renaultille, joka keräsi 73 pistettä ja pari podiumia. :facepalm:

Tätä samaa meinasin tulla kirjoittelemaan, ettei se ihan noin mennyt kuitenkaan mitä Nelfor sanoi. tosiaan Lotus-Renaultille joka oli tallipisteiden viides, tuo 10. sijan Lotus oli se mistä tuli Caterham seuraavalla kaudella.

E: Ja tosiaan silti oli melkoinen tasonnosto pisteissä Kimin tullessa vaikka olikin tuo viidentenä ollut talli.
 
Perkele kun piti olla kaksi eri Lotusta samaan aikaan, vähemmästäkin sitä menee sekaisin, kun vanhoja muistelee :D
 
Eikö ne moottorivalmistajat joudu nykyään antamaan asiakastalleillekin samat koneet mitä emotallillekkin?
Ei kai mikään "vuoden 2018 moottorit kaudelle 2019 puoleen hintaan" sopimus ole edes enää sääntöjen mukainen?

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Enpä olisi uskonut. Vaikka pitää Lotus-historian mielessä niin en näe tätä kovinkaan positiivisena siirtona. Miksi mestari ajelee tallissa jossa mestaruudesta ei tulla taistelemaan? Vaikea nähdä Sauber missään olosuhteissa Ferrarin edellä, Ferrarin moottorilla. Noh, Kimi on joka tallissa säväyttänyt, joten katsellaan rauhassa.
 
Ite olisin kyllä mieluummin nähnyt räikkösen lopettavan kun menevän "pikkutalliin" ajelemaan jämäsijoista. Mutta eipä tuosta tietty haittaakaan ole että sarjassa on edes yksi kiinnostava suomalainen kuski.
 
Eikö ne moottorivalmistajat joudu nykyään antamaan asiakastalleillekin samat koneet mitä emotallillekkin?
Ei kai mikään "vuoden 2018 moottorit kaudelle 2019 puoleen hintaan" sopimus ole edes enää sääntöjen mukainen?

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
juuri näin.
 
Eikö ne moottorivalmistajat joudu nykyään antamaan asiakastalleillekin samat koneet mitä emotallillekkin?
Ei kai mikään "vuoden 2018 moottorit kaudelle 2019 puoleen hintaan" sopimus ole edes enää sääntöjen mukainen?

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
Jotain sinne päin, mutta en tiedä mitä varsinainen sääntö sanoo jos sellaista edes on, mutta tarkoitus ainakin ollut tuo. Ja jos tulee kauden aikana uutta osaa, niin sitä ei tietenkään heti saa kun ei sitä aina saa edes toinen kuski (toki säännöt ja moottorien vaihdon aikataulut sekoittaa).
 
Jos ajohaluja riittää niin parempi se on ajaa tallissa missä kaikki on varmasti kuskin takana eikä politikoi ja kyykytä tyhmillä ratkaisuilla minkä ehtii. Resursseja Sauberin takana on tajuttomat määrät, kyse on vaan nyt siitä miten hyvä auto ensikaudelle saadaan ja miten talli kehittyy.

Kimiä varmasti kiinnostaa jopa olla ajouran jälkeen tekemisissä Sauberin kanssa joten ihan hieno veto sinänsä.
 
Ois nyt vaan lopettanu huipulla kuten rosberg tajusi.

Joo, mutta ehkäpä Kimillä on nyt hyvät inside-tiedot kun silloin Lotarillakin että missä mennään. Arvasko joku että Lotus taistelee voitoista Kimin paluukaudella?

Siis se paskin mitä tässä omasta mielestä vois käydä, on se mitä kävi Alonsolle. Melko täydellinen ura f1:ssä päättyi paskoihin suorituksiin ja purnaamiseen paskalla autolla. Kyllä mä tuun muistamaan Alonson enemmän näistä vikoista kausista kuin niistä huippukausista. Kimin mielelläni muistaisin parin vuoden päästä kovasta taistelusta ja parista voitostakin, mutta tässä voi olla se pieni mahdollisuus että körötellään pari vuotta jäätelöt kourassa rataa ympäri. Toivotaan että olen tässä(kin) väärässä.
 
Uskoisin että jopa enemmän minua kiinnostaa katsella Kimiä ajamassa jämäpistesijoista mies miestä vastaan kuin sitä Ferrarin sijalla 2-5 maaliinköröttelyä. Toki harmi että voittoihin ei ole edes niitä teoreettisia saumoja mitä nyt Ferrarilla on, olisi kyllä kova juttu voittaa nyt yksi kisa Ferrarilla niin voisi sitten hyvillä mielin siirtyä jäähdyttelemään.
 
Kyllähän tässä selvästi on fefelläkin jotain bäkup suunnitelmia, jos leclerc floppaa totaalisesti on varma kuski odottelemassa pisteiden ottamista.

Nyt vaan mietityttää loppukausi? Saako/ajaako kimi nyt vain itselleen vai onko katseet jo seuraaavassa kaudessa? Vai ajaako edes loppukautta fefellä?
 
Siis se paskin mitä tässä omasta mielestä vois käydä, on se mitä kävi Alonsolle. Melko täydellinen ura f1:ssä päättyi paskoihin suorituksiin ja purnaamiseen paskalla autolla. Kyllä mä tuun muistamaan Alonson enemmän näistä vikoista kausista kuin niistä huippukausista. Kimin mielelläni muistaisin parin vuoden päästä kovasta taistelusta ja parista voitostakin, mutta tässä voi olla se pieni mahdollisuus että körötellään pari vuotta jäätelöt kourassa rataa ympäri. Toivotaan että olen tässä(kin) väärässä.

Tavallaan kuitenkin eri tilanne kuin Alonsolla. McLaren+Honda oli täysin arvoitus, Mäkki oli tuossa kohtaa jo muutenkin melko keskikastin talli ja siihen päälle vielä täysin uusi motti uutena aikakautena. Sauberilla taas on positiivinen kehityssuunta ja peilaten tämän kauden suoriutumiseen ei pitäisi olla kuitenkaan liian korkeita odotuksia. Teknisiä murheita ei hirveästi ole, Ferrarin motti on varmaan ensikaudella sarjan paras ja Alfa Romeon myötä resurssejakin on hyvin. Kimi palkkaaminen, Ferrarin tekniikkapomot ja muut kielivät siitä, että tallin tasoa ollaan ihan tosissaan nostamassa nykyisestä.
 
Uskoisin että jopa enemmän minua kiinnostaa katsella Kimiä ajamassa jämäpistesijoista mies miestä vastaan kuin sitä Ferrarin sijalla 2-5 maaliinköröttelyä. Toki harmi että voittoihin ei ole edes niitä teoreettisia saumoja mitä nyt Ferrarilla on, olisi kyllä kova juttu voittaa nyt yksi kisa Ferrarilla niin voisi sitten hyvillä mielin siirtyä jäähdyttelemään.

Onhan siinä Sauberillakin saumoja ajaa voittoon. Vaikka Ferrari ja Mersu olisivat tulevalla kahdella kaudella yhtä ylivoimaisia kuin viimeiset muutamat kaudet ovat olleet, niin eihän se tarvi muuta kuin pelti kolisee startissa ja lisäksi konetta hajoaa alle tms. niin välttämättä siinä kisassa yksikään Ferrari tai Mersu ei pääse edes maaliin. Kimillä taas jos on kerrankin tuuri kohdillaan niin Räikkönen voittaa osakilpailun.

Jos taas auton kehityksessä kaikki onnistuisi niin allahan saattaisi olla ensi- tai sitä seuraavalla kaudella auto jolla taistellaan maailmanmestaruudestakin. Ei toki todennäköinen skenaario, mutta mahdollinen.
 
Uskoisin että jopa enemmän minua kiinnostaa katsella Kimiä ajamassa jämäpistesijoista mies miestä vastaan kuin sitä Ferrarin sijalla 2-5 maaliinköröttelyä. Toki harmi että voittoihin ei ole edes niitä teoreettisia saumoja mitä nyt Ferrarilla on, olisi kyllä kova juttu voittaa nyt yksi kisa Ferrarilla niin voisi sitten hyvillä mielin siirtyä jäähdyttelemään.
Onhan se redbullikin tänä vuonna voittanu :)
 
Kai se on jatkossakin edelleen vain Bottas kenellä on mahdollisuudet mestaruuteen mikäli ei jää heti kauden alussa jälkeen pahasti.
 
Jos taas auton kehityksessä kaikki onnistuisi niin allahan saattaisi olla ensi- tai sitä seuraavalla kaudella auto jolla taistellaan maailmanmestaruudestakin. Ei toki todennäköinen skenaario, mutta mahdollinen.
Ehkä voitoista kauden alkupuolella hyvässäkin tapauksessa, mutta muut ottaa kiinni ja menee ohi, koska jossain määrin lopulta raha (resurssit) ratkaisee.

Vaikka esimerkiksi Renaultin suunnitelma kauden 2017 alussa taisi olla ajaa palkintopalleista ja voitoista 2018-2019 ja mestaruudesta 2020, ja sitäkin voi pitää liian kunnianhimoisena. Vaikea uskoa, että mikään yksityistalli jonka nimi ei ole Red Bull ajaa mestaruudesta ainakaan ennen 2021 sääntömuutoksia.
 
Jaajaa, vai sekin että Sauberilla aletaan voittamaan kisoja?

Onhan niitä vuosien ja vuosikymmenten mittaan voitettu kisoja todellisilla häntäpään autoilla. Joskus taas romua ja keskeytyksiä tullut niin että hyvä että palkintopallille on riittänyt ukkoja.

Edellinen kausi ei ole ehtinyt vielä edes päättyä kun osa on jo luovuttamassa toivonsa voitoista tulevilla kausilla. Jotenkin tuli mieleen tämä:


 
Saattaa ensi vuoden Sauber olla hitusen parempi, toukokuussa siirtyi Ferrarin "pääsuunnittelija" Sauberin leipiin. Piirtelee siellä kimin mitoille sopivaa autoa
Chief designer Resta leaves Ferrari for Sauber
Lisäksi Sauber lopetti 2018 auton kehittämisen jo viikkoja ennen kesätaukoa panostaakseen 2019 autoon, sekä ovat ilmoittaneet että tavoite on neljäs sija ensi kaudeksi. Sitten kun RBR-Honda saattaa flopata pahasti niin voi olla että Sauberilla on ensi kaudella kolmanneksi paras auto Ferrarin ja Mercedeksen jälkeen. Toki tavoitteet ja todellisuus ovat eri asia, mutta vähän ihmetyttää puheet että Kimi taistelisi sijoista "ynnämuut" ensi kaudella.

Toki olihan McLarenillakin paras auto viime kaudella, moottori vaan esti menestyksen.. eiku

Sauber to halt 2018 car development
Sauber F1 team's owners targeting fourth place in 2019
 
Viimeksi muokattu:
Sauberilla voi kyllä teoriassa olla saumaa esimerkiksi heti ensikauden alussa. Ero huipputalleihin venyy kuitenkin kauden mittaan, koska suurimmilla talleilla on vaan eniten voimavaroja kehitykseen kauden aikana.

Auton onnistuessa Kimi voi kyllä toistaa ne Lotuksen temput, eli muutama voitto ja kasa palkintopallisijoja. Sehän olisi käytännössä näyttävämpi temppu kuin nykyinen Ferrarilla ajelu, jossa Vettel menee alkukaudesta ohi pisteissä ja loppukaudet Kimi onkin saanut tyytyä kakkoskuskin rooliin.
 
Eikös Sauberilla nyt kuitenkin ole sekin, että jos sattuu ajamaan Ferrarin edellä niin pitää antaa tilaa tai lähtee moottori alta.
 
Tuskin Alfa Romeolla oli ideana tulla sarjaan sijojen ynnämuut kilpailijaksi. Eiköhän tuolla ole pitkän tähtäimen tarkoituksena nousta kärkeen Ferrarin perään. Ferrarilta varmasti saa kaiken avun mitä irtoaa ja Alfa Romeon (+Ferrarin) kautta rahoituksenkin luulisi olevan kunnossa. Aika erilainen meininki varmasti nyt kuin mitä muutama vuotta sitten talousongelmien sun muiden aikaan eli ennen Alfa Romeon mukaan astumista.
 
Onhan niitä vuosien ja vuosikymmenten mittaan voitettu kisoja todellisilla häntäpään autoilla.

Edellisen voiton Mercedes-Ferrari-Red Bull kolmikon ulkopuolelta on ajanut eräs Kimi Räikkönen Lotuksella 2013. Hybridiaikana tuon kolmikon ulkopuolelta ei ole voittajia tullut.

No joo, ei Italiasakaan ollut hybridiaikana johtanut kukaan muu kuin Mersu ennen Kimiä mutta aika paljon saa tapahtua että tulee uusi voittaja.
 
Mun mielestä Kimi ei ole koskaan oikein istunut Ferrarille. Täytyy vaan toivoa, että Sauberilla on jotain kilpailukykyä ensi vuonna. Ainakaan herra pääjohtaja, paskat taktiikat ja tumpelot varikkomiehet eivät tule haittaamaan menoa. Olishan se komeeta, jos Kimi tekisi taas Lotukset.
 
Mun mielestä Kimi ei ole koskaan oikein istunut Ferrarille. Täytyy vaan toivoa, että Sauberilla on jotain kilpailukykyä ensi vuonna. Ainakaan herra pääjohtaja, paskat taktiikat ja tumpelot varikkomiehet eivät tule haittaamaan menoa. Olishan se komeeta, jos Kimi tekisi taas Lotukset.
Joku tuossa on joo mättänyt Ferrarilla. Ainoastaan kausi 2007 ja nyt tämän kauden loppupuolisko on Arrivabenen osalta tuntunut sopivalta.
 
Kimi taisi sanoa noin 2008 lopussa tai 2009 alussa. Lotus-sopparin aikaan nuo sanat kuulosti erikoisemmilta kuin nyt. Onhan tuossa tietysti takaportti, jos Leclerc floppaa, tai Vettel ottaa pataan ja alkaa kiukutella.
Olisko Villeneuve ainoa.

Eeh, kyllä Kimi sanoi noin ihan tämän nykyisen Ferrari-pestinsä aikana, eikä tuosta ole edes kauaa. Olikohan viime vuonna kun noin puheli.

Olitko se sinä joka hiljattain oli että "kimi ei varmasti mihinkään pikkutalliin mene"?

Minä ainakin olen sanonu ja varmasti moni muukin. :vihellys:
 
Aika yllätysveto tuo Sauber kimiltä, mutta ennemmin tuo kuin lopettaa.
Luulis että kimi uskoo että Sauberilla on potentiaalia, ei kait tuossa muuten ois järkeä.

Mielenkiintoinen kyllä nähdä ens kauden alussa että missä ovat. Jos noilla on identtinen moottori Ferrarin kanssa niin melkein mikä vaan on mahdollista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 785
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom