F1 Kausi 2018

Kimi Räikkönen to race for the Alfa Romeo Sauber F1 Team from 2019 - Sauber

Frédéric Vasseur, CEO of Sauber Motorsport and Team Principal of the Alfa Romeo Sauber F1 Team:
“Signing Kimi Räikkönen as our driver represents an important pillar of our project, and brings us closer to our target of making significant progress as a team in the near future. Kimi’s undoubted talent and immense experience in Formula One will not only contribute to the development of our car, but will also accelerate the growth and development of our team as a whole. Together, we will start the 2019 season with a strong foundation, driven by the determination to fight for results that count.”


Katsotaanhan nyt. Sekä Alfa Romeo että Sauber ovat kyllä molemmat sellaisia nimiä että huomattavasti tämänhetkistä parempaa menestystä voisi uskaltaa toivoa.
 
Liekö Salon huhuiluissa perää, että Kimi aikoo jatkossa myös sijoittaa rahojaan Sauberiin ja sen takia menee ensin sinne vähän ajelemaan. Mutta kyllähän se tosiaan ahdistaa, kun Leclerc tulee kierroksella ohi. Tai sitten Leclerc kostautuu niin huonoksi, että Kimi korvaa sen kesken kauden.
 
Saa nähdä saako Kimi kaveriksi jonkun oikean kuskin vai joutuuko talli pomonsa puheitten vastaisesti tyytymään johonkin hillopossuun...? :o
 
Liekö Salon huhuiluissa perää, että Kimi aikoo jatkossa myös sijoittaa rahojaan Sauberiin ja sen takia menee ensin sinne vähän ajelemaan. Mutta kyllähän se tosiaan ahdistaa, kun Leclerc tulee kierroksella ohi. Tai sitten Leclerc kostautuu niin huonoksi, että Kimi korvaa sen kesken kauden.
Kyllä luulis että tuohon joku pykälä on laitettu
 
Saa nähdä saako Kimi kaveriksi jonkun oikean kuskin vai joutuuko talli pomonsa puheitten vastaisesti tyytymään johonkin hillopossuun...? :eek:

Yllättyisin jos siellä joku muu kuin Ericsson olisi täyttämässä toista penkkiä, miehen taustajoukoilta valuu kuitenkin rahaa tallille eikä varmasti pysty pistämään Kimille tukkaan.
 
Niin no toivotaan, että Kimillä olisi jotain sisäpiiritietoa tallin mahdollisista kehitysloikista. Pidettiinhän Hamiltoninkin siirtoa McLarenilta keskikastin Mersulle osittain käsittämättömänä mutta hyvinhän se päättyi. Ei Sauber tietysti ihan samaan pysty mutta ehkä se parhaillaan voi taistella tallien osalta sijoista 4-5. Ferrari ja Mersu nyt pysyvät väkisinkin edellä mutta esim. RB+Honda on vielä pieni arvoitus ja ei tuo Rellukaan ainakaan vielä ihan voittamattomissa ole. Ferrarin mottikin kehittyy hyvää tahtia. Toisaalta miten sitten Haasin ja Sauberin suhteet Ferrariin nähden? Nouseeko Sauber Haasin edelle ja miten tämä vaikuttaa Haas+Ferrari kuvioihin?
 
Onkohan Kimillä sopimuksessa pykälä että halutessa käskyä päästää Ferrari ohi saa / ei saa olla tottelematta...?

Harmi jos Ericssonia ei ole varaa korvata.
 
Eiköhän tuolla pestata vain Kimin roolia F1 uran jälkeen ja sitä ennen otetaan PR hyöty irti ja Ferrari maksaa palkan.
 
Oliko Lotus mitenkään kovin hyvän talliin maineessa kun Kimi sinne alunperin liittyi, muistaako kukaan? Onkohan Kimillä jotain sisäpiirin tietoa, että Sauberilla tulisi seuraavalle kaudelle parempi auto. Sittenhän siirto voisi olla ihan järkeväkin.
 
Eiköhän tuolla pestata vain Kimin roolia F1 uran jälkeen ja sitä ennen otetaan PR hyöty irti ja Ferrari maksaa palkan.

Tämäkin on mahdollista. Sitähän se Salokin taisi väläytellä, että ensin kuljettajana talli tutuksi ja sitten joihinkin johto/asiantuntijatehtäviin tai muihin. Sellaisissa hommissa Sauber voisi sopiakin paremmin Kimille kuin Ferrari (ehkä hieman vapaampi ja rennompi meininki ja vähemmän mediahässäkkää).
 
Suoraans sanottuna aika erikoista, että vain voitoista ajava Kimi siirtyy Sauberilla ajamaan sijoista ynnä muut. Rehellisesti olisi voinut lopettaa suoraankin huipputallissa vs. jäädytellä Sauberilla pari vuotta. Ei ollenkaan hyvä uutinen ja ihmettelen miten tuohon on päädytty. Jopa McLaren kuulostaisi paremmalta.

Aika harvakseltaan niistä voitoista on viime vuosina kuitenkin ajettu vaikka kaluston puolesta olisi ollutkin mahdollisuuksia. Ajohaluja näkyy vielä olevan, joten mitäpä sitä hanskoja ripustamaan naulaan. Ihan positiiviset fiilikset tästä, Lotus-vuodetkin oli hienoa aikaa vaikkei aina ihan kärjessä menty. :thumbsup:
 
Outoa olisi jos Haas pysyisi loppujen lopuksi Sauberia edellä kehityksessä. Alfa Romeo on kuitenkin sponsorina ja tallin nimessä, joten eiköhän sieltä Fiat/Ferrari akselilta sitä jeesiä tule auton kehitykseen + Räikkösen tuoma lisäboosti auton kehitykseen ja muutenkin tallin toimintaan. Ensi kaudeksi tulossa kuitenkin jo ohitusta helpottivia uudistuksia, joten Ferrarin tehokkaalla mottilla varustettu Sauber voi olla ihan kova keskikastin auto jos sinne asti päästään. Kiva kuitenkin kun Räikkönen jatkaa. Ois Formulat jääny muuten kattomatta.
 
Tämäkin on mahdollista. Sitähän se Salokin taisi väläytellä, että ensin kuljettajana talli tutuksi ja sitten joihinkin johto/asiantuntijatehtäviin tai muihin. Sellaisissa hommissa Sauber voisi sopiakin paremmin Kimille kuin Ferrari (ehkä hieman vapaampi ja rennompi meininki ja vähemmän mediahässäkkää).

Eikös Kimi halunnu siviiliautopuolelle, joten nyt saadaan nimeä myös Alfan taakse.
 
Suoraans sanottuna aika erikoista, että vain voitoista ajava Kimi siirtyy Sauberilla ajamaan sijoista ynnä muut. Rehellisesti olisi voinut lopettaa suoraankin huipputallissa vs. jäädytellä Sauberilla pari vuotta. Ei ollenkaan hyvä uutinen ja ihmettelen miten tuohon on päädytty. Jopa McLaren kuulostaisi paremmalta.

Erikoista sinänsä myös Sauberin kannalta. Talli ensin pyristelee talousongelmissa ja nyt palkataan miljoonien hintainen maailmanmestari. Koskas viimeksi Sauberilla on muuten ylipäätään ajanut maailmanmestari? Vai onko edes?
Sauberin talousongelmista ei ole ollut juuri mitään puhetta tämän vuoden aikana ja siihen on syynsä. Ferrari, tai käytännössä siis Fiat-konserni Alfa Romeon tuotemerkillä otti Sauberin hellään huomaansa ja sitä kautta Sauberin taloudellinen tilanne on nykyään varsin vakaa.

Minä tykkään tästä siirrosta. Sauberilla on ehkäpä positiivisin meno päällä kaikista talleista ja Kimi saa siellä varmasti ansaitsemaansa kunnioitusta, sekä paljon tukea ympärillä pyörivältä henkilökunnalta. Sauberilla on saumat nousta ylempään keskikaastiin, jos kaikki loksahtaa kohdalleen.
 
Maksoikohan tämä jahkailu paikan jossain tasokkaammassa tallissa, vai halusikonhan Kimi nimenomaan Sauberille ajelemaan?
Ja perin outo tuo kahden vuoden soppari, jos auto tuota samaa tasoa mitä tähänkin asti ollut.
Eri asia jos olisi käynyt vuoden ajelemassa ja todistanut itselle/muille että osaa vielä ajaa eikä tule kokoajan tallikaverin pieksemäksi.
Voisin kuvitella että renaultilta ainakin oltaisiin Kimiin oltu yhteyksissä ennen Ricciardon sopimusta
 
Maksoikohan tämä jahkailu paikan jossain tasokkaammassa tallissa, vai halusikonhan Kimi nimenomaan Sauberille ajelemaan?
Se on ihan varma, että McLarenille olisi kelvannut maailmanmestari. Tiedä sitten, että olisiko se noin lyhyellä tähtäimellä ollut viisaampi ratkaisu. Kimi voisi hyvin ajaa vielä viisikin vuotta mutta on ehkä epärealistista puhua sopimuksista niin pitkälle tulevaisuuteen. Jos hän ajaa Sauberilla hyvin, niin miksei hän voisi vielä ennen eläköitymistään vetää stintin vaikka McLarenilla tai Renault'lla? Ei hänen maineensa mihinkään karise, jos pistetaulukko näyttää hyvältä.
 
Ferrarilla on kunnon moottori antaa sauberille ensi kaudella. Kimillä ei ole mitään menetettävää ja siirto esim. Mclarenille olisi ollut isompi riski.
Kimi haluaa ajaa vielä kun vuosia ja haluja riittää. Sauber selkeästi ollut vaihtoehto kun sopimukset lyöty lukkoon aika nopealla aikataululla. Ferrarilla ja Leclerc:llä on kivat paineet niskassa jos poju epäonnistuu täydellisesti ensi kaudella ja kimi napsii pisteitä sauberilla. Aika kovaan paikkaan pistävät noilla näytöillä koska vettel ei kohtele tuota silkkihansikkain. Kimin kanssa sentään teki yhteistyötä, mutta voi olla, että poju joutuu käymään kovemman koulun ja väistelemään Vettelin tieltä ensi kaudella. Eikä se ole nätti näky kenenkään kannalta.
 
Sauberin talousongelmista ei ole ollut juuri mitään puhetta tämän vuoden aikana ja siihen on syynsä. Ferrari, tai käytännössä siis Fiat-konserni Alfa Romeon tuotemerkillä otti Sauberin hellään huomaansa ja sitä kautta Sauberin taloudellinen tilanne on nykyään varsin vakaa.

Minä tykkään tästä siirrosta. Sauberilla on ehkäpä positiivisin meno päällä kaikista talleista ja Kimi saa siellä varmasti ansaitsemaansa kunnioitusta, sekä paljon tukea ympärillä pyörivältä henkilökunnalta. Sauberilla on saumat nousta ylempään keskikaastiin, jos kaikki loksahtaa kohdalleen.

No joo, onhan tilanne parantunut nyt Alfa Romeon myötä. Toivottavasti ottavat ensikauteen samanlaisen kehitysharppauksen kuin tähänkin kauteen. Alustava tavoite Sauberilla nyt on toivottavasti ainakin auton puolesta kisasta huolimatta Q3 ja pistemahdollisuus. Toivottavasti joskus voisi saada myös pienellä onnenkantamoisella podiuminkin.

Vettel+Leclerc meiningistä tulee kyllä mielenkiintoista. Saa nähdä miten käy, paineita ainakin riittää.
 
Yllättyisin jos siellä joku muu kuin Ericsson olisi täyttämässä toista penkkiä, miehen taustajoukoilta valuu kuitenkin rahaa tallille eikä varmasti pysty pistämään Kimille tukkaan.
Toisaalta tallin on aika turha Erikssonia ajattaa, kun hän ei Ferkun junnuohjelmaan kuulu. Toivoisin, että ottaisivat hänen tilalleen Giovanazzin.
 
Luulisi, että Kimi menee tavallaan Ericssonin tilalle kokeneena ja Giovanazzi tulisi Leclercin tilalle junnuna. Sinänsä ihan sama kuka Ericssonin tilalle tulee mutta alkaisi olemaan jo hänen aikansa lähteä. Turhan kauan jo ollutkin imo.

Eikös Vettelilläkin soppari oo katkolla.. Eli sääliä ei anneta.

Onhan se Vettel 2020 loppuun saakka. Siinä mielessä Kimin soppari mukailisi Vettelin nykyistä päättymisen osalta.
Sebastian Vettel signs new three-year Ferrari contract
 
Epävirallisia huhuja on ollut, että Hamilton haluaa ajaa Ferrarilla ennen lopettamistaan. Koska haluaa olla kaikkien fanien ylijumala ja punaiset fanit saa puolelleen vaan Ferrarin avulla.
Siinäpä se on ensi kaudenkin osalta eli Vettelillä paineet koska mikäli ei mestaruutta tule ja juniori vetää yhtä kovaa niin voi olla tallipaikka menossa muille. Juniorin taas on näytettävä, että tuo talliin jotain uutta nopeutta ja pystyy haastamaan ekana vettelin ja sitten hamiltonin. Mutta eiköhän selkeä kakkoskuskin homma ole sille pistetty nyt ensi kaudelle. Jos onnistuu vettelin voittamaan niin sehän olisi pommi.

Vähiten hävittävää olisi siis Kimillä. Palkka juoksee, vieläkin viimeisin mestari Ferrarilla ja nopeuttakin löytyy. Tallin taktiikat ja muut ovat kusseet tämän kauden aikana niin paljon, että katsotaan tekeekö Kimi Lotukset Sauberilla. Se olisi kova homma.

Kaikista tiimeistä paras tilanne ensi kaudelle on mersulla. Siellä on selkeä perseraiskattava suomalainen kakkosena. Muiden tiimien osalta tiimin sisällä voi olla painetta ja kuskien kesken vähän lämpöjä.
 
Syön kyllä sanani totaalisesti. Olin ihan varma, että jos ferkku ura päättyy niin mihinkään talliin ei lähde. Huh mikä uutinen. Nyt on Kimillä taas vakuuttavaa tietoa Sauberin kyvykkyydestä ens kaudelle kun tuonne lähtee ajelemaan.
 
Jos onnistuu vettelin voittamaan niin sehän olisi pommi.

Ja tämä olisi Vettelille katastrofi hävitä nelinkertaisena maailmanmestarina toista kertaa ekaa kautta isossa tallissa ajavalle junnulle. Mutta eiköhän tämän myötä Vettelistä leivota ykköskuski heti kauden alusta ja Leclerc saa sitten harjoitella kakkoskuskina kärkiautossa ajamista.
 
Tuli kyllä semmoinen jytky, että pitää nipistää uskoakseni uutisia.

Leclercin sopimus ei loppujen lopuksi ollut niin suuri yllätys, mutta silti outo valinta Ferrarilta. Ensinnäkin talli ottaa suuren riskin palkatessaan todellisen untuvikon. Muistamme hyvin mitä tapahtui Grosjeanille (Renault), Magnussenille ja Perezille (McLaren), kun paineet kävivät liian kovaksi. Puolikkaan kauden näytöillä Leclerc on ensi vuonna täysi kysymysmerkki, mikä toisaalta luo extra-mielenkiintoa tulevaa kautta kohti.

Suurempi yllätys sen sijaan on Kimin Sauber-pesti. En olisi ikipäivänä uskonut, että Kimi suostuu menemään jämätalleihin ajamaan. Ennemmin ajattelin hänen siirtyvän takaisin WRC-sarjaan. Mutta hieman makusteltuani uutista, tämä saattaa olla juuri sitä, mistä Kimi tykkää: saa ajaa F1-autoa vailla paineita. Ferrarilla sai koko ajan sapiskaa, jos ei päihittänyt Vetteliä eikä onnistunut voittamaan. Pettymyksiä pettymysten perään. Sauberilla kukaan ei odota voittoja, ja päinvastoin saa kiitosta ja ylistystä jokaisesta ohituksesta ja pistesijasta. Jos haluaa vain nauttia kisailusta, kenties Kimi teki viisaan valinnan.

Eikä siinä ole mitään outoa, että maailmanmestari ajaa jämäsijoista. Villeneuve ja Hill jäähdyttelivät kumpikin pikkutalleissa. Eräs Fernando Alonsokin on ajanut viimeiset 4 kautta letkan hännillä. Erona vain on, että Alonso luuli siirtyvänsä voittajatalliin, joten hän on joutunut pettymään joka vuosi. Ei ihme, että mies on kuin kuori entisestään itsestään. Kimin asetelma on terveempi: kun on itse valinnut häntäpään tallin, kauteen osaa suhtautua realistisesti. Ura on joka tapauksessa ehtoopuolella, joten turha ottaa paineita.
 
En usko että Leclercistä mitään kakkoskuskia ainakaan suoraan leivotaan. Sen homman olisi Kimikin hoitanut ihan pätevästi. Onhan noita juttuja ollut, että Ferrarilla ei Vetteliin ihan tyytyväisiä olla, eikä ihme kun kovastihan tuo tuntuu yrittävän hävitä mestaruustaiston omalla sähläämisellään. Ehkä siellä toivotaan että Leclerc pystyy nostamaan rimaa korkeammalle.
 
DmzSn9CXgAAp-fR.jpg
 
Kyllä Sauber tiiminä saa Kimin liittymisestä talliin varmasti huikeasti lisää motivaatiota, on oikeasti kuski joka pystyy kehittämään autoa ja ajamaan sillä yli sen suorituskyvyn.

Jotenkin on hienoa, että Kimi jatkaa vielä AINAKIN kaksi kautta, oma kutina on sellainen, että Leclerc tulee laittamaan Vettelin koville heti alusta alkaen.
 
Kimillähän oli kuulemma keväällä neljästä eri tallista sopimustarjous (Haas,Renault,Mclaren,Sauber), olisikohan ne tiimit tuossa? Kimi uskoi siinä vaiheessa Ferrari -jatkoon, mikä sitten kävikin mahdottomaksi, vaikka suoritustaso on ollut loistava.

Mutta kaikenkaikkiaan, omasta mielestäni mukavia uutisia.

Mitä luulette, ajaako Kimi loppukauden pelkästään itselleen? Vai auttaako tarpeen tullen Vetteliä, mikäli mahdollista. Monza osoitti tietysti ensimmäisen vaihtoehdon puoltamista.
 
Mitenkäs tuo tallien budjettikattojuttu muuten etenee? Jostain muistelen lukeneeni että jo ensikaudella rahan käyttöä rajoitettaisiin jonkun verran?
 
Kyllähän toi sauber oli kimin kirjan lukeneena lähes ainoa oikea vaihtoehto, saa saman porukan varmasti mukanaan sauberille ja homma jatkuu.
 
Ilmeisesti Ruotsin "pedrodiniz" jatkaa Sauberilla. Ainakin pitkästä aikaa Kimi pääsee ajamaan ykköskuskina, jos sillä mitään merkitystä on.
 
Sauberilla on ylen mulaan joku rikas ruotsalainen omistaja yhtenä mukana. Siksi varmaan ei kuskia vaihdeta.

Mika Salo "tiesi" viime kisan aikana että Kimi lopettaa ja siirtyy Sauberille johonkin tehtävään. Kuulemma yhtenä syynä se, että Sauber talli on lähellä Kimin kotia.

Kun Alfa Romeo on nyt Sauberin sponsorina ja ajavat nyt Ferrarin moottorilla, niin tuohan on Kimille oikein mukava paikka. Ja saa vielä jatkaa ajamista kuninkuusluokassa formula ykkösissä. Ralli ja muut jutut Kimi jo ehti harrastaa viimeksi kahden vuoden aikana, kun oli lopettanut formulat.

Lotus oli hyvä talli Kimille, toivottavasti Sauber myös.
 
Kimillä on niin tiukka ja kallis täti kotona ettei se anna Kimin jäädä eläkkeelle löhötteleen, vaan pakotti Kimblen vielä töihin mikä ei sitä kiinnostai enään vittuakaan. Täti moonika pelkäs että kimble alkaa kotona juomaan kaljaa sohvalla, niin ei ku töihin siitä saatana!

Voi sitä ruotsalaisten vittuilun määrää, jos erkki pyyhkii kimillä kanveesia. Pelolla odotellaan.

Lerkin on nyt parermpi onnistua, että vetteli pääsee itkumuurilla käymään useammin. Vettelin legacy on kyllä kovasti vaarassa, jos Lerkki pistelee sitä samaan tahtiin kuin Ricciardo aikoinaan. Mielenkiinnolla odotellaan ens kautta jo.
 
Lerkin on nyt parermpi onnistua, että vetteli pääsee itkumuurilla käymään useammin. Vettelin legacy on kyllä kovasti vaarassa, jos Lerkki pistelee sitä samaan tahtiin kuin Ricciardo aikoinaan. Mielenkiinnolla odotellaan ens kautta jo.

Voihan se olla että Lerkki on jo sopimuksessa sovittu apukuskiksi Vettelille.

Toki se homma voi kääntyä päinvastaiseksi jos aina alkaa olla nopeampi mitä Vettel.

Kimillä on varmaan rento ajaa seuraavat pari vuotta ilman paineita kunhan ei ala Marcus Ericssonilta ottamaan kakkoseen. Rahaa on satoja miljoonia euroja jo ja maailmanmestaruuskin taskussa. Ihan huoletta olisi eläkkeelle voinut vetäytyä jo jos olisi halunnut.
 
Ylen ohjelman mukaan Sauberia pyörittää nyt porukka, joka on ollut aiemmin Leclercin tallissa pikkuformuloissa. Toivottavasti tulisi jotain kehitysosia vaikka Ferrarilta?

Toivottavasti tulee tiukkaa kisaa Renault moottorisia autoja vastaan (rellu ja mäkki) ja Red Bullin Honda moottorisia vastaan. Ja Haas sekä Williams joka on ollut huono. Force India on ollut suht nopea. Ferrari ja Mersu kisaavat luultavasti keskenään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom