F1 Kausi 2018

Nyt kun taas johtaja vaihtuu, niin voi vaihtua myös tallin kuljettajapolitiikka. Tai mistä sen tietää, mitä Marchionnellakin oli mielessään? Alkaa olla selvää, ettei Vettelin pää kestä rehellistä kilpailua tallin sisältä, niin Ferrarin on pakko valita kahden väliltä: joko Vettel dumpataan tai sitten mennään syvään päähän ja tehdään hänestä kiistaton ykköskuski.

On vaan täysin käsittämätöntä, miten Vettel voi olla noin pahasti harhainen ja sekaisin, kun muistaa, että hän voitti ensimmäisen mestaruutensa juuri sen vuoksi, ettei Red Bull suostunut tekemään hänestä apupoikaa tuolloin reilussa pistejohdossa olleelle Mark Webberille... Ehkä Vettel on jo unohtanut tai päänsä sisällä selittänyt tuon vuoden tarinan itselleen edullisempaan valoon...

Ihmettelen myös Vettelin käytöstä, kuitenkin häntä fanittanut aina, lähinnä senkin johdosta vaikka tutti frutteja ja radioon kitinöitä (kaikki huippukuskit kitisee heti jos ei mene hyvin kisassa) onkin rasittavaa kuunnella, on hän kuitenkin silti melko jalat maassa kaveri, eikä tietääkseni ole sortunut hölmöihin itsekehuihin mitä esim. Hamilton ja Alonso harrastaa.

Onko hänellä sitten niin kovat paineet olla Ferrarin ratissa, nelinkertainen mestari ja tulosta on sitten synnyttävä? Kuitenkin esim. kausina 2010 ja varsinkin 2012 hermo kesti täydellisesti viimeisen kisan paineet. Nyt vauhdillisesti ollaan lähempänä mestaruutta kuin koskaan aiemmin Mersujen aikakaudella ja silti sortuu typeriin virheisiin, hyvä jos puoltaväliä kautta ollaan edes ajettu ja pakki on leviämässä. Sitten rupeaa tulemaan tällaisia kiukutteluja ja annetaan ihmeellisiä kommenteja medialle (tämä hollantilaislehdelle annettu haastattelukin taisi lopulta osittain olla myös fingerporimaisesti mukailtu).
 
On vaan täysin käsittämätöntä, miten Vettel voi olla noin pahasti harhainen ja sekaisin, kun muistaa, että hän voitti ensimmäisen mestaruutensa juuri sen vuoksi, ettei Red Bull suostunut tekemään hänestä apupoikaa tuolloin reilussa pistejohdossa olleelle Mark Webberille... Ehkä Vettel on jo unohtanut tai päänsä sisällä selittänyt tuon vuoden tarinan itselleen edullisempaan valoon...
Tai sitten hän ymmärtää, että silloin meinasi mennä mestaruus toiseen talliin kun ei panostettu pelkästään yhteen kuljettajaan. Tämä nykyinen tilanne jossa on top4 on käytännössä aina sama ei voi panostaa molempiin kuljettajiin. Varsinkin kun se vastustaja panostaa vain yhteen. Tallin kuskit voi ajaa tasapuolisesti mestaruudesta koko kauden ainoastaan jos ylivoima on luokkaa Rosberg&Hamilton tai Prost&Senna.

Tämä oli Vetteliltä selvä viesti Ferrarin suuntaan, että sekoilun pitää loppua. Ferrari tarvitsee ehdottomasti kunnollisen tallipäällikön. Ei siellä muillakaan talleilla ole joku täysin racingin ulkopuolelta tuotu vanha tupakkakauppias sukimassa tukkaa muurilla.
 
Onhan se totta että Ferrarin taktiikkapuoli on ollut tällä kaudella paljon Mersua jäljessä. Vaikka nyt minusta Vettel pyörähti aivan itse Hamiltonin kanssa.

Jos on tosiaan huhujen mukaan Kimin viimeinen kausi, niin Kimi ei varmasti halua ajaa Vettelin siipimiehenä, kuten Bottas :) Ja myös Ferrari tallina on sitä mieltä, että heillä ei siipimiestä ole tallissa.

Johan Kimiä oltiin korvaamassa jo kesken kauden, mutta siitä on luovuttu.
 
Arrivabene on paras tallipäällikkö sitten Todtin. Kisapäälliköt ja - strategit siellä pitäisi saada vaihtoon. Ja muut italialaiset.
Tykkään kyllä Arrivabenestä aika paljonkin, mutta totuus on silti se, että tallipäälliköllä on iso vastuu alaistensa tekemisistä ja kun nämä alaiset sähläävät kisasta toiseen, niin tallipäällikkö on tilanteesta lopulta eniten vastuussa. Hänellä olisi valtaa ja mahdollisuuksia puuttua tähän säheltämiseen isolla kädellä, mutta ei vain tee sitä.

Arrivabenen arvostus on minun silmissäni laskenut tämän kauden aikana, vaikka miehestä edelleen pidänkin.
 
Onhan hän karismaattinen ja luultavasti pakosta hyvä johtaja. Ei vaan näytä tajuavan noista racinghommista mitään. Kovasti elää tunteella ja keskittyy halailemaan. Ehkä nämä välijohtajat on hukassa kun sieltä ylhäältä ei tule totuttua ohjausta.
 
Epäilen vahvasti Leclerkin siirtoa Ferrarille, ainakaan vielä tässä vaiheessa miehen uraa. Ferrarilla ei ole tietääkseni ihan lähihistoriassa ollu kuskina kaveria, jolla olisi takanaan vaan yksi kokonainen kausi formulaa. Pikaisesti selailin wikipediasta, että viimeksi moista olisi sattunut Gilles Villeneuven kohdalla.
Toki maailma ja ehkä Ferkkukin muuttuu, mutta kuitenkin...

Lehdistö tosiaan liputtaa nyt aika vahvasti Räkän uran päättymisen puolesta. Toisaalta iso osa noista spekulaatioista kuulostaa tuulesta temmatulta, tyyliin "Kimiä ei voitu käskeä siirtymään sivuun ku sen soppari loppuu". Jatkosuunnitelman viivästyminen on vähän huono merkki, mutta voisko se sitte vaan johtua siitä johtajavaihdos kuviosta ja sen varmistumisesta?

Vetteli yllätti meikäläisenkin tänä viikonloppuna, tai sitte sen sanomisia on vaan mielellään uutisoitu isosti Suomessa. Pikkusen kun tallikaveri haastaa nii heti hirttää kiinni, ihan niin kuin aikoinaan. Ehdin jo pitempään kuvitellä että Vettelille on kertyny muutama vuosi lisää ja sitä kautta kokemusta ja kärsivällisyyttä, mutta ilmeisesti ei. Räkä on auttanu kaveria ties miten monta kertaa aiempina vuosina. Kerrankin kun Kimillä menee hommat nappiin niin samantien ollaan itkemässä. Varsinki se paalupaikan jälkeinen radiokommentointi oli kuvaavaa
 
Viimeksi sai kumminkin jännätä melkein koko kisan Kimin puolestä. Kyllähän tuota Ferrarin vauhtia ihan mielellään katsoo. Eikä Ferrarilla ole ollut edes kuskien suosimista.
 
Minttu oli laittanut instagramin storiin Kimin kuvan ja kirkoittanut että olen tässä sua varten. Tuli vaan mieleen että onko lopetuspäätös nyt sit varma ja liittyisi siihen jollain tapaa? Tai muuhun tähän mitä lehdistössä pyörii
 
Minttu oli laittanut instagramin storiin Kimin kuvan ja kirkoittanut että olen tässä sua varten. Tuli vaan mieleen että onko lopetuspäätös nyt sit varma ja liittyisi siihen jollain tapaa? Tai muuhun tähän mitä lehdistössä pyörii
Sais kyllä pikku hiljaa tulla päätös.. Alkaa jo ketuttaa toi media klikki sonta.
 
Taitaa olla tarkoituksellista, ettei sopimusuutisia vieläkään tule. Voin olla väärässä, mutta tallit tykkäävät siitä jos paistattelevat jatkuvasti uutisissa ja puhetta riittää.
 
Minttu oli laittanut instagramin storiin Kimin kuvan ja kirkoittanut että olen tässä sua varten. Tuli vaan mieleen että onko lopetuspäätös nyt sit varma ja liittyisi siihen jollain tapaa? Tai muuhun tähän mitä lehdistössä pyörii
Nyt menee ylianalysointi jo vähän liian pitkälle.

Lisäksi jos oletetaan, että huhut on totta ja päätös on jo tehty, niin myös huhujen mukaan Kimille olisi jo tiedotettu asiasta viikonloppuna jo ennen kisaa.
 
Tähän ne vormuloiden aktiiviset seuraamiset 25v ajalta taisi sitten loppua. Ei noista ole viime vuosina enää liiemmin innostunut ja V6 suhinat ei sytytä. Bottas ei vaan kiinnosta paskaakaan.

Kiitos Kimi.
 
Tähän ne vormuloiden aktiiviset seuraamiset 25v ajalta taisi sitten loppua. Ei noista ole viime vuosina enää liiemmin innostunut ja V6 suhinat ei sytytä. Bottas ei vaan kiinnosta paskaakaan.

Kiitos Kimi.
Joko virallinen tieto on saatu? Joka vuosi uutisointi on mennyt loppuun asti ihan laidasta laitaan ja yllätyksiä on nähty, joten itse en ainakaan usko enää mihinkään muuhun, kuin siihen viralliseen tiedotukseen Ferrarilta.
 
Formuloita on tullut katsottua jostain JJ Lehdon ajasta lähtien enemmän tai vähemmän aktiivisesti, mutta minuakaan ei kyllä Bottas innosta yhtään. Ehkä sitten alan fanittamaan jos hän alkaa voittamaan, mutta en jaksa kyllä uskoa siihen ihan heti kun Hamilton on tallitoverina. Enemmän kyllä veikkaan, että Heikki Kovalainen 2 tulee Bottaksesta ja hänen urastaan.
 
Tähän ne vormuloiden aktiiviset seuraamiset 25v ajalta taisi sitten loppua. Ei noista ole viime vuosina enää liiemmin innostunut ja V6 suhinat ei sytytä. Bottas ei vaan kiinnosta paskaakaan.

Kiitos Kimi.

Samat ajatukset. Seurannut näitä pikkupojasta asti ja muutamat viimeiset vuodet menty pelkästään Kimin voimin. Bottaksesta on tullut melkein kuin Maailman Nopein Heikki - hajuton, mauton, väritön ja ennen kaikkea vain kakkosmies. Toivon toki, että pärjäisi, mutten jää seuraamaan tilannetta enää kuin iltapäivälehdistä.

Toisaalta kiva jos Kimi lopettaa, säästäisin 340e/vuosi. Veikkaan, että kohtalotovereita on monia ja kanavapaketit lähtee pois tuossa tilanteessa. Veikkaan myös, että MTV:n budjetti heittää voltin formuloiden osalta ensivuonna.

- M
 
Ei taida virallista tietoa olla vieläkään, mutta jos lähtö Ferrarilta tulee, niin tuskin Kimi muihin talleihin jää. Toivon silti edelleen, että jäisi ihan mihin talliin tahansa. Uskon todella vahvasti, että Kimi pystyisi voittamaan käytännössä kenet tahansa tallikaverin, jos pääsisi edes tasavertaiseen asemaan tämän kanssa. Olisi hienoa nähdä Kimin hyviä suorituksia, vaikka alla oleva auto rajoittaisikin maksimisuoritusta.
 
Formuloita on tullut katsottua jostain JJ Lehdon ajasta lähtien enemmän tai vähemmän aktiivisesti, mutta minuakaan ei kyllä Bottas innosta yhtään. Ehkä sitten alan fanittamaan jos hän alkaa voittamaan, mutta en jaksa kyllä uskoa siihen ihan heti kun Hamilton on tallitoverina. Enemmän kyllä veikkaan, että Heikki Kovalainen 2 tulee Bottaksesta ja hänen urastaan.

Valtterilla 3 voittoa ja 28 palkintosijaa tällä hetkellä, kun taas Heikillä 1 voitto ja 4 palkintosijaa, joten eikö nuo jo nyt aika erilaiset urat ole menestyksen suhteen?

Heikille naureskelua en ole ikinä ymmärtänyt, oli jo lähtökohtaisesti Hamiltonia vastaan kakkoskuski jolle annettiin aika-ajoihin melkein aina painavampi auto, ei käytännössä annettu mahdollisuutta edes yrittää haastaa kultapojua. Toyotan vetäytyminen oli iso takaisku Heikin uralle kun joutua menemään surkealle Lotukselle ajamaan.

Kimin lähtö on kyllä surullista, mutta eihän kenenkään ura loputtomiin kestä.
 
Viimeksi muokattu:
Valtterilla 3 voittoa ja 28 palkintosijaa tällä hetkellä, kun taas Heikillä 1 voitto ja 4 palkintosijaa, joten eikö nuo jo nyt aika erilaiset urat ole menestyksen suhteen?
Heikki aloitti uransa Renault'lla, joka ei ollut aivan Williamsin tasoisessa nosteessa mutta silti jo nähnyt parhaat päivänsä. Tämän jälkeen hän ajoi kaksi vuotta sarjan parasta autoa vaatimattomin tuloksin ja sai kenkää. Valtterilla on nyt edessään kolmas vuosi sarjan parhaalla (?) autolla ja hieman skeptinen täytyy olla uran jatkosta sen jälkeen, jos jatkopaperia ei tule. Ne varavaihtoehdot kuten Renault ja McLaren ovat juuri nyt sitoutuneet sellaisiin kuljettajiin, joita tuskin vaihdetaan pois 2-3 vuoteen, ellei heille löydy paikkaa vieläkin paremmasta tallista. Ferrari ja Red Bull lienevät myös tukossa.

Toki tähän on nyt sotkettu tosiasioiden sekaan iso läjä pelkoa, epävarmuutta ja epäilystä.
 
juu bottas ei oo säväyttänyt kuin yksittäisissä kisoissa. aika lailla hamiltonia perässä. tähän kauteen taitaa oma 25 vuoden formuloiden seuraaminen päättyä.
 
Masennan lisää: kun Kimi lopettaa oli se nyt tai ei niin Bottaksen ja seuraavan suomalaisen jatkumon väliin tullee pitkä tauko.

GP3:ssa on kaksikin suomalaista, mutta toinen (Niko Kari) on jo F1:n suhteen game over -tapaus ja toinenkaan (Laaksonen) ei ole ajanut kärjessä (Monzassa taisi tulla paras sijoitus eli 4.), mutta sillä on sentään vasta tulokaskausi menossa.
 
Valtterilla on ollut vähän epäonnea. Vasta 2019 kauden aikana osaa paremmin sanoa, että tuleeko jatkoa kaudelle 2020. Ja kuinka kauan Hamilton vielä jaksaa ajaa?

Niin ja lisäksi tuntuu että Ferrari on nyt paremmassa iskussa kuin viime vuonna.
 
Kyllähän tätä samaa tappiomielialaa oli silloinkin kun Häkkinen lopetti. Moni ei halunnut kannustaa "kimittäjää" vaikka mäkille siirtyikin. Aika korjaa.
 
Kyllähän Kimi lähtiessään jättää ykkösiin kyllä paikkaamattoman aukon. Kimi on niin omalaatuinen että ei kukaan voi sen saappaisiin astua. Ja jos joku yrittää niin sehän olis jo pyhäin häväistys. :D
Mitä Valtteriin tulee niin onhan vale hyvä kuski, mutta jotenkin tylsähkö. Aika näyttää jaksaako tulevaisuudessa enää ykkösiä seurata jos Kimi ei tämän kauden jälkeen enää jatka.
 
Kyllähän tätä samaa tappiomielialaa oli silloinkin kun Häkkinen lopetti. Moni ei halunnut kannustaa "kimittäjää" vaikka mäkille siirtyikin. Aika korjaa.
Kimiähän hehkitettiin jo vähän, kun pääsi Sauberille kokemattomana kuskina. Schumikin taisi kehua ajoa.
Jossain vaiheessa meni sitten formulat maksulliselle kanavalle ja sitten koostekin siirtyi myöhäisemmälle. Katselu taisi loppua, kun Kimi lopetti ekan kerran. Jos nyt sitten tulee toinen kerta.

Lisäksi Kimihän tuli suoraan Häkkisen paikalle, niin ei päässyt Häkkisen lopetus pahemmin harmittamaan :)
 
Bottas on hyvä kuljettaja, mutta kuten Kovalaisen tapauksessa, Hamilton onnistuu pilaamaan toisenkin suomalaisen maineen. Jos Mersulla ajaisi Hamiltonin sijasta vähemmän lahjakas kuljettaja esim. Hülkenberg tai Grosjean, niin luultavasti Bottaksella olisi tältä kaudelta 3-5 voittoa nykyisen 0 sijaan, eikä hän joutuisi ajamaan kakkoskuskina. Samalla miehen arvostus olisi korkeammalla. Nyt tilanne on mikä on.

Suomalaista urheilumenetystä toivoo automaattisesti, eikä se ole henkilöstä kiinni. On uskomatonta, että meillä suomalaisilla on varmuudella 2019 edelleen kuski, jonka ansiosta maammelaulu voi kajahtaa. Sitten kun Bottas ei aja enää hyvässä tiimissä, eikä uusia lupauksia ole nousemassa sarjaan, F1:sten suosio Suomessa on vaakalaudalla. Se taas vaikuttaa todennäköisesti myös nuorten karting-innostukseen ja pahimmassa tapauksessa moottoriurheilu kokee mäkihypyn kohtalon. Ehkä kuitenkin ralli säilyy ikuisesti suomalaisten perinnelajina, sitä kun voi maaseudulla epävirallisesti harjoitella ;)
 
Tulee varmaan seurattua silti 2019, vaikka Kimi lähtisikin. En ole silti koskaan viitsinyt maksaa mistään maksullisesta formulasta. Jos vain Ferrari vs Mersu taistelu säilyy. Periaatteessa Bottaksellakin on mahdollisuudet menestyä, mutta Hamilton on kyllä yleensä erittäin varma kuski. Ja jos Kimi nyt jostain syystä lopettaakin, niin tuleehan sinne joku aloittelija sitten treenaamaan Ferrarilla ajoa.

Viimeksi oli varmaan tosi tylsää, kun Vettel ajoi neljä mestaruutta Red Bull autolla. Katsominen varmaan loppui siihen. Shumin ajoa jostain syystä jaksoi seurata, vaikka dominoikin ja aina oli se kakkoskuski, joka oli Schumia huonompi.

Häkkisen mestaruuksia en nyt mitenkään tarkasti muista. Jollain lailla Häkän eka voitto jäi mieleen ja jotain kisoja laitoin nauhallekin. Sennan ulosajon ja kuoleman myös katsoin suorana. Hienoja autoja, vaikka niistä ei mitään muista. Jo ne äänet on V12, V10 ja V8 koneissa hienot.

Bottas jos joskus pääsisi ykköskuskin asemaan, kuten Kimi aikoinaan, niin uskoisin että menestys olisi ihan hyvää.
 
Tulee varmaan seurattua silti 2019, vaikka Kimi lähtisikin. En ole silti koskaan viitsinyt maksaa mistään maksullisesta formulasta. Jos vain Ferrari vs Mersu taistelu säilyy. Periaatteessa Bottaksellakin on mahdollisuudet menestyä, mutta Hamilton on kyllä yleensä erittäin varma kuski. Ja jos Kimi nyt jostain syystä lopettaakin, niin tuleehan sinne joku aloittelija sitten treenaamaan Ferrarilla ajoa.

Viimeksi oli varmaan tosi tylsää, kun Vettel ajoi neljä mestaruutta Red Bull autolla. Katsominen varmaan loppui siihen. Shumin ajoa jostain syystä jaksoi seurata, vaikka dominoikin ja aina oli se kakkoskuski, joka oli Schumia huonompi.

Häkkisen mestaruuksia en nyt mitenkään tarkasti muista. Jollain lailla Häkän eka voitto jäi mieleen ja jotain kisoja laitoin nauhallekin. Sennan ulosajon ja kuoleman myös katsoin suorana. Hienoja autoja, vaikka niistä ei mitään muista. Jo ne äänet on V12, V10 ja V8 koneissa hienot.

Bottas jos joskus pääsisi ykköskuskin asemaan, kuten Kimi aikoinaan, niin uskoisin että menestys olisi ihan hyvää.


bottas vaan on kussut oman uransa jo kun ei oo tähän mennessä päässyt ykköskuskin asemaan. ei kukaan talli halua siipimiestä ykköseksi
 
bottas vaan on kussut oman uransa jo kun ei oo tähän mennessä päässyt ykköskuskin asemaan. ei kukaan talli halua siipimiestä ykköseksi
Tuo on kyllä totta. Pitäisi Hamiltonin suoritustaso laskea, niin sitten aukeaisi mahdollisuus Bottakselle. Bottaskin onneksi saa ihan hyvää palkkaa jo Mersulla. Toki jää paljon Hamiltonin, Vettelin tai Ricciardon palkasta. Kimi saattoi olla eniten tienannut urallallaan, kun on ajanut tosi kauan ja Ferrari on maksanut hyvin.

Treeniä vaan lisää Bottakselle niin kyllä se siitä :tup: Bottaksella ihan ok kehitys, kun veraa vaikka Alonson viimeisiin vuosiin ja rämpimiseen hitaalla McLarenilla.
 
Kimin lähtö on kyllä surullista, mutta eihän kenenkään ura loputtomiin kestä.

Tosin harvemmin se ura lopetetaan silloin kun toinen ajaa jollei nyt sentään parasta niin yhtä parhaista kausistaan. Joku voisi sanoa että kipinä joka sammui mestaruuden saavuttamiseen on syttynyt takaisin (vaikka Lotus-vuosien perusteella se ei ole sammuksissa ollutkaan).
 
Bottaksen ura alkaa olla taputeltu yhtälailla vuoden parin päästä. Hamiltonia vastaan ei ole saumoja voittaa mersulla tasavertaisesti enkä usko että muut tallit on kiinnostuneita.
 
Tai sitten hän ymmärtää, että silloin meinasi mennä mestaruus toiseen talliin kun ei panostettu pelkästään yhteen kuljettajaan.
Ja tällainen selitys olisi erityisen harhainen, sillä Vettel olisi tuolloin menettänyt kokonaan mahdollisuuden taistella mestaruudesta.
 
Pitkällä aikavälillä omakin 20-vuotinen kiinnostukseni sarjaa kohtaan on vaakalaudalla, kun FIA soutaa ja houpaa mm. vessanrenkaan ja aerodynamiikan kanssa. Tallien ylivallan murtamiseen tähtäävä sääntöpakettikin on vesittymässä (koska vastoin kaikkea järkeä tallien annetaan sanella säännöt), joten seuraava aikakausi tulee olemaan samaa väsynyttä paskaa kuin vaikka viimeiset 10 vuotta.
 
Näinköhän siellä Ferrarin johtokunta joutuu oikein äänestämään Räikkösen kohtalosta. Osa sponsoreistakin varmaan tykkäisi pitää vielä Kimin.
 
Kyllähän ohittamisen puuttumisesta ja muodostelma-ajoista on puhuttu niin kauan kun minä muistan, eli 1990-luvulta lähtien. Silti tämä kausi tuntuu kyllä olevan erittäin tylsä. Nyt on toki kaksi tasaväkistä tallia ja ykkössija on tainnut välillä vaihtua, mutta kyllä kisat ovat keskimäärin olleet erittäin tylsiä. Koko kisa ajellaan läpi noin 4 sekuntia toisen takana. En tiedä kultaako aika muistot näin äkkiä, mutta mielestäni pari-kolme viime vuotta olivat mielenkiintoisempia.
 
Kimi trollaa :D

40919593_420297425163419_1559617171955384320_n-e1536232042906.jpg
 
Ehkä on kullannut. Mersu dominoi vielä selvemmin ja kisa oli lähinnä Hamiltonin ja Rosbergin välistä.

Kyllä mä ainakin otan menossa olevan kauden tilanteen mieluummin.

Joo, Mersu dominoi ja se oli kyllä tylsää. Tuntuu silti, että nuo kaksi pystyivät GP:ssä ajamaan vähän paremmin kilpaa kuin mitä nyt.
 
Kyllähän ohittamisen puuttumisesta ja muodostelma-ajoista on puhuttu niin kauan kun minä muistan, eli 1990-luvulta lähtien.

No varmaan kun ottaa huomioon että -89, jolloin kuusi parasta sai pisteitä, 29 kuljettajaa sai pisteitä 16 kisassa. Joukossa kuusi kuljettajaa jotka jossain kisassa karsiutuivat ennen kisaa ja toisessa olivat palkintopallilla.

Kyllähän tuonakin vuona varmaan tylsiä kisoja oli mutta koko 80-luku oli ainakin statistiikkojen valossa (vuoden -88 McLarenien dominointia lukuunottamatta) kilpailemisen kulta-aikaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom