F1 Kausi 2018

En kyllä lähtis jonottelemaan jotain kirjaston kirjaa herran vuonna 2018. :D
Normikirja, e-kirja, äänikirja, valinnan varaa on eikä maksa kun parin sixpäkin verran.
Tosin ite luen muutenkin paljon kirjoja joten ostaminen on mulle itsestäänselvä juttu, saapahan köyhä kilpa-autoilija vähän taskurahaa.. :kahvi:
Itse en näe fyysisten kirjojen omistamisessa juuri järkeä. Kirjan lukee kerran, ja sen jälkeen siitä on ainoastaan esteettistä iloa kirjahyllyssä. E-kirjat ja äänikirjat ovat ihan ok, jos sellaisista tykkää.

Minusta kirjastojärjestelmämme on loistava, ja nykyään meininki perustuukin vahvasti juuri varauksiin. Voi olla koko ajan putkessa jotain luettavaa. Jos on pakko saada kirja viikon sisällä julkaisusta, varausjonon lyhentymisen odottelu ei toki ehkä sovi.
 
Jaah, no kukas työnnetään Toro Rossolle..?
Menee kyllä paletti kivasti sekasin ensi vuonna. :think:
 
Jaah, no kukas työnnetään Toro Rossolle..?
Menee kyllä paletti kivasti sekasin ensi vuonna. :think:
Vergneähän tuonne povataan, nyt on sähköformuloistakin mestaruus taskussa. Voihan tuonne toki tunkua olla muualtakin, mutta ainakin ihan pätevä vaihtoehto varmasti.

Se on kyllä todella mukavaa, että kuskit vaihtavat tiimejä, piristää varmasti ensi kautta.
 
Onkohan Hartleylla kuitenkin toivoa jatkaa Toro Rossolla, vaikka tässä on kauden aikanakin huhuiltu potkuja? Ei taida hirveää tunkua olla laadukkaiden kuskien osalta kuitenkaan.
 
Hartleyn jatkon puolesta puhuisi se tosiasia, ettei Red Bullin ainoa F1-kandidaatti, Dan Ticktum, voi saada ylennystä F1-sarjaan vielä ensi vuonna, sillä hän ei voi vielä saada superlisenssiä nykyisten sääntöjen puitteissa. Ticktum siis kilpaillee yhden kauden jossain välisarjassa ja sen jälkeen tulee Hartley'n tilalle.

Toiseen autoon pitäisi löytää pidempiaikainen kuljettaja, mutta Vergnen paluu olisi typerää miehen itsekunnioituksen kannalta. Hän ei ollut riitävän hyvä viimeksi ja nytkin hänet halutaan (jos halutaan) takaisin vain sen takia, ettei Red Bullin omassa organisaatiossa ole ketään tarjolla, koska kaikki junnukuskit on potkittu pihalle (mm. Niko Kari GP3-sarjassa). Ainoa houkutin tuossa olisi se, että Toro Rosso on tällä hetkellä vahvan keskikastin talli, kun se Vergnen aiemman F1-uran aikaan oli pohjamutaa.
 
Mikähän olis Vergnen motivaatio tulla e-formuloiden mestarina takas taapertamaan F1 keskikastiin ja vähän sen allekin..
En jotenkin näe tuon tapahtuvan, mutta olenpa erehtyny ennenkin.. :think:
 
Mikähän olis Vergnen motivaatio tulla e-formuloiden mestarina takas taapertamaan F1 keskikastiin ja vähän sen allekin..
En jotenkin näe tuon tapahtuvan, mutta olenpa erehtyny ennenkin.. :think:
Uskoisin, että tulisi kirkuen takaisin, jos paikkaa tarjottaisiin. Kyllä F1 on niin omassa kastissaan formulakuljettajien mielessä, että suurin osa ajaa ennemmin peräpään F1-tallissa, kuin missä tahansa muussa sarjassa.

Todennäköisesti myös tietäisi isompaa tilipussia, jos tekisi paluun Toro Rossolle.
 
Uskoisin, että tulisi kirkuen takaisin, jos paikkaa tarjottaisiin. Kyllä F1 on niin omassa kastissaan formulakuljettajien mielessä, että suurin osa ajaa ennemmin peräpään F1-tallissa, kuin missä tahansa muussa sarjassa.

Todennäköisesti myös tietäisi isompaa tilipussia, jos tekisi paluun Toro Rossolle.
"Mihinkään häntäpään talliin en mene."
- H. Kovalainen
 
Formula E:hän on leluautosarja verrattuna jopa Formula 2:n suorituskykyyn. Liekö jopa GP3-tasoinen kalusto pyyhkisi pöytiä sähköformulalla? Normaali kilpa-auto on rakennettu mahdollisimman aerodynaamiseksi mutta Formula E -autoissa on hirveän vähän downforcea, jotta akkujen kilometrimäärä saadaan maksimoitua.
 
Vergneähän tuonne povataan, nyt on sähköformuloistakin mestaruus taskussa. Voihan tuonne toki tunkua olla muualtakin, mutta ainakin ihan pätevä vaihtoehto varmasti.

Se on kyllä todella mukavaa, että kuskit vaihtavat tiimejä, piristää varmasti ensi kautta.
Miksi ihmeessä Vergne palaisi takaisin kakkostalliin, kun voi tapella mestaruudesta FE-sarjassa. Felix da Costa voisi olla mahku, mutta onko silläkään enää hinkua ykkösiin?
 
Nyt kun kuskiruletti pyörii kovaa vauhtia, niin mitä luulette miten Williamsin puolella käy? Jääkö Sirotkin ja otetaanko Kubica toiseksi kuljettajaksi?
 
Nyt kun kuskiruletti pyörii kovaa vauhtia, niin mitä luulette miten Williamsin puolella käy? Jääkö Sirotkin ja otetaanko Kubica toiseksi kuljettajaksi?

Hyvässä lykyssä jompikumpi Force Indian kuskeista päätyy pakon edessä Williamssille. Sitä varmaan sielläkin toivotaan. Muuten sanomasi kaksikko voi olla ihan mahdollinen. Vai voisikohan tarvittaessa Wehrlein olla käytettävissä?
 
Miksi ihmeessä Vergne palaisi takaisin kakkostalliin, kun voi tapella mestaruudesta FE-sarjassa. Felix da Costa voisi olla mahku, mutta onko silläkään enää hinkua ykkösiin?
Miehen itsensä mukaan on kiinnostunut palaamaan ja keskusteluja on käyty, muuten on paha sanoa kaverin puolesta mitään, mutta haluja tuntuisi olevan.
 
Nyt kun kuskiruletti pyörii kovaa vauhtia, niin mitä luulette miten Williamsin puolella käy? Jääkö Sirotkin ja otetaanko Kubica toiseksi kuljettajaksi?
Williams ottanee Force Indian paikan Mercedesin ns. junnutallina ja ajattaa jotain heidän sponssaamaansa kuljettajaa. Se voisi olla joko Esteban Ocon tai F2-sarjasta ponnistava George Russell. Arvelen Williamsin tällöin pitävän Sirotkinin leivissään ja Kubbelle jää luu käteen. Oconia on kuitenkin viety jopa McLarenille ja Russellkin voi mestaruuden hävitessään jäädä vielä toiseksi kaudeksi F2:iin, jolloin mitä tahansa voi tapahtua. Vandoornella ei ole rahatukkua takataskussaan, niin häntä on vaikea nähdä talousvaikeuksista kärsivän Williamsin ratissa.
 
Miehen itsensä mukaan on kiinnostunut palaamaan ja keskusteluja on käyty, muuten on paha sanoa kaverin puolesta mitään, mutta haluja tuntuisi olevan.
Kiinnostusta on ollut ilmeisesti useampien tallien puolelta. Palaamaan voi olla kiinnostusta, mutta onko se takaisin Toro Rossolle, onkin toinen juttu.
 
Kyllä se on ihan Alonso itse, joka ne sillat poltti, ihan turha syyttää ketään.

Tässä on biisi mikä on omistettu Alonsolle
 
Fernando Alonso rejected Red Bull

Fernando Alonso has revealed to Sky Sports F1 he rejected a move to Red Bull prior to announcing his exit from F1 at the end of the year.

Kuulemma Alonso hylännyt Red Bullin tarjouksen, mielenkiintoista.

Jaa-a.. ei se sit ainakaa siitä ollu kiinni, että olisi menestyvää autoa kaivannut. Oli kuitenkin ainut sauma. Toisaalla toki muistoissa varmaan vieläki McLaren ja Hamilton.. vaihda Hamiltonin tilalle Verstappen. Olisi kyllä ollut mielenkiintoinen ruutitynnyri :P
 
Tallipisteet nollaantuu. Toivottavasti pärjää vielä :) Tuossa näkyy myös tallin uusi nimi.

"Olemme luottavaisia, että Racing Point Force India suoriutuu vahvasti tulevaisuudessa, Carey toteaa.
Talli menettää tällä kaudella hankkimansa 59 valmistajien MM-pistettä, sillä se aloittaa taipaleensa uutena, uudelleen nimettynä tallina. Sen sijaan kuljettajat Sergio Perez (30) ja Esteban Ocon (29) saavat pitää pistepottinsa."
 
Onpahan jotenkin hölmön oloinen nimi tuo "Racing Point Force India". Sahara vain vaihdettiin toiseen ja kaikki puhuu tallista jatkossa kuitenkin Force Indiana. Käytännössä mikään ei suuremmin siis muuttunut. Jotenkin ajattelin, että koko nimi olisi mennyt uusiksi ja FI:stä olisi luovuttu. Aika typerää tuo pistepotinkin menetys.
 
Onpahan jotenkin hölmön oloinen nimi tuo "Racing Point Force India". Sahara vain vaihdettiin toiseen ja kaikki puhuu tallista jatkossa kuitenkin Force Indiana. Käytännössä mikään ei suuremmin siis muuttunut. Jotenkin ajattelin, että koko nimi olisi mennyt uusiksi ja FI:stä olisi luovuttu. Aika typerää tuo pistepotinkin menetys.

eiköhän tuo ole kompromissi, millä hommat sai jatkua heti. Kyllä Isi pojan harrastukset maksaa.

edit: Liekö sit tavaramerkkiongelma se alkuperäinen nimi, että piti sen verran muuttaa, että kaikki on tyytyväisiä. Ei mitää hajua mistä tuolla on oikein kiistelty.. se on kuitenkin varmaa ettei tallin, jonka omistaa kanadalainen, nimi lopulta tule oleen mitään Intiaan liittyvää..
 
Viimeksi muokattu:
Liekö sit tavaramerkkiongelma se alkuperäinen nimi, että piti sen verran muuttaa, että kaikki on tyytyväisiä.

Jossain vissiin oli että se alkuperäinen nimi on se millä on kilpailulisenssi hallussa ja kun intialaiset eivät suostuneet myymän sitä Strollille piti nimi muuttaa. Ja samasta syystä nollautui pisteet. Arvaus on että tuo Force India osa jätettiin nyt koska se on niin monessa markkinointimateriaalissa (sponsoreilla).
 
Sahara oli Vijay Mallyan yhteistyökumppani ja Force Indian osaomistaja. Arvelen itse, että Mallya suuttui niin paljon tallin sisältä alkaneesta vallankumouksesta, että yritti Saharan avulla hankaloittaa Force Indian toimintaa ja siksi tallin uuden johtoportaan oli katkaistava kaikki yhteydet vanhaan omistajaansa. Tai sitten se vain oli business as usual, mistäpä minä tiedän.

Sitä en ymmärrä minäkään, miksi Force India jätettiin tallin nimeksi, sillä myös seuraava nimenvaihdos tarkoittaa tallin tuloskertymän mitätöintiä ja palkintorahojen menettämistä. Nyt olisi voitu hoitaa se kerralla alta pois. Ehkä se sitten on ollut toiveena esimerkiksi tallin sponsoreiden suunnalta, että heidän mainosmateriaaleissaan käytetty brändi jäisi vielä elämään.
 
Kuten jo sanoin, luultavasti jonkin sortin kompromisseista kyse. Seuraava vaihdos ei tarkoita mielestäni mitään, kun sen ennen seuraavaa kautta tekee? Ymmärrän, että tuolla on pyritty rajoittaan nimenmuutoksia kesken kauden, esim. mahdollisten sponsorisopimusten myötä (ajatelkaa, että nimi vaihtuis kisasta toiseen rahan vuoksi...)
 
Sahara oli Vijay Mallyan yhteistyökumppani ja Force Indian osaomistaja. Arvelen itse, että Mallya suuttui niin paljon tallin sisältä alkaneesta vallankumouksesta, että yritti Saharan avulla hankaloittaa Force Indian toimintaa ja siksi tallin uuden johtoportaan oli katkaistava kaikki yhteydet vanhaan omistajaansa. Tai sitten se vain oli business as usual, mistäpä minä tiedän.

Sitä en ymmärrä minäkään, miksi Force India jätettiin tallin nimeksi, sillä myös seuraava nimenvaihdos tarkoittaa tallin tuloskertymän mitätöintiä ja palkintorahojen menettämistä. Nyt olisi voitu hoitaa se kerralla alta pois. Ehkä se sitten on ollut toiveena esimerkiksi tallin sponsoreiden suunnalta, että heidän mainosmateriaaleissaan käytetty brändi jäisi vielä elämään.
Strollihan siis taisi ostaa kerralla koko tallin, joten tämä käsitti myös Saharan osuuden jos semmoista oli. Sahara taas tuskin haluaa tulla enää yhdistetyksi F1-talliin, jonka toiminnan kanssa sillä ei ole enää mitään tekemistä tai sanomista.

Force Indian osalta saattaa tosiaan olla, että se on käytössä sponsoreilla ja oston yhteydessä nämä sponsorisopimuksen, sekä muut sopparit tulevat mukana velvoitteineen jne.
 
Fernando Alonso rejected Red Bull

Fernando Alonso has revealed to Sky Sports F1 he rejected a move to Red Bull prior to announcing his exit from F1 at the end of the year.

Kuulemma Alonso hylännyt Red Bullin tarjouksen, mielenkiintoista.
Oishan sekin ollut sulka hattuun että kusisi hommat neljässä viidestä parin viime vuosikymmenen huipputallissa, Mersu uupuisi enää
 
Oishan sekin ollut sulka hattuun että kusisi hommat neljässä viidestä parin viime vuosikymmenen huipputallissa, Mersu uupuisi enää
Puhumattakaan siitä että siirtyisi McLarenin Renault moottoreista takaisin Red Bullin GP2... Eikun siis Hondan moottoreihin.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
En käsitä miten Alonso voi vaan jatkaa tuota siltojen polttelua, eikö mies mahda egolleen yhtään mitään. Heti jos joku sanoo herraa vastaan, on vastapuolta kustava silmiin. En usko tuotakaan, että RB olisi oikeasti tarjonnut sopparia Alolle, vaan mies vain yrittää jälleen nostaa itseään jalustalle. Onneks lähtee menee.
 
Niin, tuon uutisen kommentit ovat kyllä jo melko vanhoja. Mutta en siltikään näe syytä sille, että miksi RB olisi muka edes halunnut Alonson. Hondakaan tuskin haluaisi häntä. Pitkällä tähtäimellä Gasley on ehkä fiksumpi valinta ja Verstappen+Alonso kombosta tulee ehkä 2007 McLaren mieleen. Ehkä ennemmin luottaisin Red Bulliin kuin Alonsoon. Toki RB:llä on ehkä Toron junnujen vuoksi hyvä syy peitellä Alonson tavoittelua, jos sitä koittivat. Ei välttämättä anna parasta kuvaa junnuohjelmasta, jos kuskeja aletaan napsimaan muualta.
 
Kyllä tallia kuin tallia kiinnostaa aina, jos vapailla markkinoilla pyörii huippukuskeja, riippumatta siitä onko tallilla olemassa joku junioriohjelma ja siellä sata kuskia jonossa. Ei kaikki sieltä tulevista ole automaattisesti Hamiltoneja tai Verstappeneita, jotka pystyvät parhaimmillaan heti ensimmäisenä kautena taistelemaan voitoista tai jopa mestaruudesta, jos alla on kilpailukykyinen auto.
 
Kyllä tallia kuin tallia kiinnostaa aina, jos vapailla markkinoilla pyörii huippukuskeja, riippumatta siitä onko tallilla olemassa joku junioriohjelma ja siellä sata kuskia jonossa. Ei kaikki sieltä tulevista ole automaattisesti Hamiltoneja tai Verstappeneita, jotka pystyvät parhaimmillaan heti ensimmäisenä kautena taistelemaan voitoista tai jopa mestaruudesta, jos alla on kilpailukykyinen auto.
On se Red Bullilta aika poikkeavaa toimintaa, jos on kosiskeltu talliin kuskia, jolla ei ole aiemmin ollut Red Bulliin mitään yhteyttä. Aikalailla poikkeuksetta Red Bull on tuonut talliinsa kuskeja oman junioriohjelman ja Toro Rosson kautta.
 
Beyond The Grid -podcastissa Horner sanoi, että olivat hiukan ongelmallisessa tilanteessa silloin kun Webber päätti lopettaa. Harkitsivat mm. Kimiä, mutta päättivät mielummin valita nuoren, kuin uran ehtoopuolella olevan. Lopulta valita oli lähinnä Ricciardo vai Vergne. Kimi päätyi Ferrarille, joten olikohan lopulta edes vapaana. Mielenkiintoinen skenaario miettiä, mitä jos Kimi olisikin päätynyt Red Bullille.
 
Kyllä kai tuosta Kimistä Red Bullille ainakin jotain huhuja silloin aikoinaan pyöri. Red Bullhan oli myös sponssaamassa ralliharrastusta, joten senkin puolesta jotain yhteyksiä oli jo valmiiksi. Sinänsä olisi ollut hieno Kimi nähdä RB:n ratissa, jotenkin imagon puolestakin olisi sopinut sinne hyvin.
 
Takasiipeä nostetaan ja peilien asetusta uusitaan ensi kaudeksi näkyvyyden parantamaseksi taaksepäin:

"The new rules will include the raising of the rear wing by 50mm in order to create a bigger window of visibility between the lower surface of the main plane and the top surface of the sidepod.

Furthermore, a more prescriptive mirror position will be laid out in the rules – with them being lower and more outboard to ensure they are situated in a better place for the drivers.

There will also be more stricter rules on mirror mountings to try to ensure teams do not put performance gains over safety matters."
F1 to raise rear wings to improve visibility in 2019
 
Pikkuformuloissa ajavat junnukuskit tekevät kyllä turbulenssia kuljettajamarkkinoille. Red Bullin Helmut Markon mukaan McLarenin optio Lando Norrisiin vanhenee vielä syyskuun aikana, ja sen jälkeen mikä tahansa talli olisi vapaa signaamaan hänet.

Mersun leirissä taas Toto Wolff on sanonut, että hänen mielestään Mercedesin pitäisi harkita jopa junnuakatemian alasajoa, koska se ei voi taata F1-paikkaa edes kaikista parhaimmille löydöilleen. Toisaalta myös Mersu-leiman saaminen vaikeuttaa ajopaikan löytämistä muualta, koska tallit eivät halua palkata nuorta kuljettajaa vuodeksi tai pariksi ja sen jälkeen menettää kykyä Mercedesille.

Marko on vihjaillut palkkaavansa Norrisin ajamaan Toro Rossolla, mikäli McLaren ei tarjoa hänelle ajopaikkaa, mutta mielestäni STR:n pitäisi odottaa ehdottomasti myös Russellin tilanteen selviämistä Wolffin puheiden jälkeen. Norris on varma pistemies mutta häneltä puuttuu se viimeinen terävyys, jolla otetaan paalupaikkoja ja osakilpailuvoittoja. Russell on ainakin tilastomerkinnöissä mitattuna ollut parempi kuljettaja.

[1] McLaren F1 team not interested in Red Bull's terms for James Key
[2] Wolff questions future of Mercedes' young F1 driver programme
 
Toivottavasti Kimin aika-ajo vauhti jatkuu yhtä hyvänä loppukauden. Nyt meni nappiin ja Belgiassakin olisi varmasti taistellut paalusta, jos olisi saanut bensaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom