F1 2021 - Abu Dhabin GP

Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
662
Verstappen vs Hamilton taistelu, juuri kuten kissa vs hiiri ym asetelma oli kyllä tämän kauden ehdottomasti hienoin juttu.
Kutkuttavan jännää taistelua pitkin kautta ja monen monta hienoa kisaa meni jännäksi vielä maaliviivalle asti.
Pakko vielä mainita eiliseltä Perezin mainio puolustus ja hidastusajo Hamiltonin edessä, Sergio teki just sitä työtä mitä tarvittiin, että saatiin Verstappen parin sekunnin päähän.
Checo teki just sitä työtä mitä Bottas on myös, tosin Valtterilla ei oo vähään aikaan ollut noin mainiota menoa.
Oon vähän rauhottunut tosta eilisestä mutta hieman silti tämän kauden ajalta tuomarointi on syönyt parasta fiilistä pois.
Kyllä olin jo aiemmilla kausilla vahvasti sitä mieltä Max vielä on tulevaisuudessa mestari mutta sepä nappaskin sen jo nopeammin.
Ainakin ensi kaudella sillä riittää taas energiaa ja nälkää kohti seuraavaa taistelua. Ei kai tässä muuta, kausi on paketissa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
971
Jos tuo olis jotain vaikuttanut niin se olisi johtanut molempien keskeytykseen. Hamiltton ei voinut tehdä mitään muutakuin välttää tuo törmäys. Tuon tilanteen aiheutti Maxin pommiliivimeininki. Sillä ei ollut mitään hävittävää, jos he olisivat törmänneet.
Hamilton olisi voinut jarruttaa normaalisti ja leikata sitten sisämutkaan kun Verstappen vetää pitkäksi, eli niin kuin yleensä toimitaan tuollaisissa tilanteissa, toki on varmempi vaan vetää suoraan kun ei ole enää hiekkaa missään
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
407
Olihan tässä viihdearvo kohdillaan ja tympeän sääntöviidakon keskellä sopivasti annettiin löysää dramaattiseen loppuun. Lopputulos hyvä näin.

Turva-autolla on nykyisin naurettavan suuri merkitys kisoissa ja se voi romuttaa pitkän työn tuloksen hetkessä. Monet kisat meneekin siihen, että odotellaan turva-autoa, kun se ajamalla olisi selvä peli ja kisa olisi tylsä. Tuohon saisi tulla joku sääntömuutos. Autot varikolle siksi aikaa, kaikki vaihtaa renkaat ja vihreää valoa sitten aikajärjestyksessä. Tai joku muu parempi tapa, joka ei nojaa tuuriin.
 
Liittynyt
17.12.2017
Viestejä
165
Olikohan se WEC:ssä (tai jossain sarjassa ainakin muistaakseni) turva-auton yhteydessä sellainen sääntö että varikko menee kiinni normaaleilta pysähdyksiltä (toki jos auto on kolauksesta paskana niin sitten pääsee sisään) kun turva-auto tulee radalle. Jos turva-auto kestää pidempään niin varikko avataan kun koko letka on turva-auton perässä. Ois ihan mukava sääntö F1:enkin, niin ei tuu tämmöistä että kakkosena ajava saa valtavan edun turva-autosta.
 
Viimeksi muokattu:

Puukamana

Ruuvit löysällä
NOSTO
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
471
Jos vedetään foliohattu oikein syvälle päähän niin voisi väittää että Verstappen sai mestaruuden koska Mersu ei lähtenyt Netflixin sarjaan. :cigarbeye:
Korjaa toki mutta ei lähtenyt Maxkaan. Ei kauheena tykänny miten esitettiin hänen ja Danielin tallikaveruutta.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
533
Hamilton olisi voinut jarruttaa normaalisti ja leikata sitten sisämutkaan kun Verstappen vetää pitkäksi, eli niin kuin yleensä toimitaan tuollaisissa tilanteissa, toki on varmempi vaan vetää suoraan kun ei ole enää hiekkaa missään
Sehän jarrutti normaalisti. Verstappen vaan oli sukelluksen ansiosta mutkassa edessä, eli olisi pitänyt pysähtyä leikatakseen sisämutkaan. Siinä vaiheessa olisikin tullut jo takaa porukkaa ohi. Näihin olisi niin helppo linjata, että on pakko jättää tilaa rinnalla olevalle myös turvakenttäradoilla. Toivottavasti Masi löytää jotain muita hommia, tai sinne hankitaan lisää porukkaa laittamaan tämä paska ruotuun.

Jotenkin käsittämättömästi jotkut vielä vertaa tuota siihen Saudien tilanteeseen. Siinähän Hamilton oli ohittamassa. Verstappen menetti auton hallinnan ja paikkasi sen ajamalla mutkan oikoen. Otti samalla menetetyn paikkansa kärjessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Sehän jarrutti normaalisti. Verstappen vaan oli sukelluksen ansiosta mutkassa edessä, eli olisi pitänyt pysähtyä leikatakseen sisämutkaan. Siinä vaiheessa olisikin tullut jo takaa porukkaa ohi. Näihin olisi niin helppo linjata, että on pakko jättää tilaa rinnalla olevalle myös turvakenttäradoilla. Toivottavasti Masi löytää jotain muita hommia, tai sinne hankitaan lisää porukkaa laittamaan tämä paska ruotuun.

Jotenkin käsittämättömästi jotkut vielä vertaa tuota siihen Saudien tilanteeseen. Siinähän Hamilton oli ohittamassa. Verstappen menetti auton hallinnan ja paikkasi sen ajamalla mutkan oikoen. Otti samalla menetetyn paikkansa kärjessä.
Ei todellakaan aleta tuollaisessa tilanteessa jättämään toiselle tilaa tulla ohi, kun olet jo itse tilanteen herra ja ohi kaverista. Kukaan ei ohittaisi ketään Monacossa tunnelin jälkeen jos pitäisi jättää kaverille aina tila.
Siinä kävi nyt vain niin, että Hamilton hävisi sen mutkan kun jätti mahdollisuuden ohittamiselle, sillä sipuli. Toisti saman virheen vielä viimeisellä kierroksella. Miksei sulkenut sitä ajolinjaa?
 
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
575
Varmaan juurtunut syvälle ajotapoihin Hamiltonilla tuo, ettei tuki sisäkurvia. Verstappen sulki sisäkurvin hetkeä myöhemmin kun oli Hamiltonista päässyt ohi.
 
Liittynyt
02.02.2018
Viestejä
168
Uskooko joku oikeasti siellä näppäimistöjen äärellä tietävänsä paremmat F1 ajolinjat kuin seitsemän(7!) kertainen maailmanmestari? Jos näin on niin hattua täytyy nostaa...

Tämä kisan loppu oli uskomaton fiasko FIA:n suunnalta. Säännöt tehdään ennen kautta, eikä niitä lähdetä kesken kilpailun muuttamaan mihinkään suuntaan. Eikä tämä koske pelkästään tätä viimeisintä osakilpailua.Tämä radiolinkkien välillä tapahtuva neuvottelu alkoi jo aikaisemmin. "Oisko nyt ok jos te teette näin ja jatketaan noin?" Ei ristus sentään...
Oikarisen kanssa samaa mieltä,että neuvottelut veks! Eihän jääkiekossakaan jäähyaikaa saa lyhennettyä neuvottelemalla.Säännöt on säännöt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 353
Uskooko joku oikeasti siellä näppäimistöjen äärellä tietävänsä paremmat F1 ajolinjat kuin seitsemän(7!) kertainen maailmanmestari? Jos näin on niin hattua täytyy nostaa...

Tämä kisan loppu oli uskomaton fiasko FIA:n suunnalta. Säännöt tehdään ennen kautta, eikä niitä lähdetä kesken kilpailun muuttamaan mihinkään suuntaan. Eikä tämä koske pelkästään tätä viimeisintä osakilpailua.Tämä radiolinkkien välillä tapahtuva neuvottelu alkoi jo aikaisemmin. "Oisko nyt ok jos te teette näin ja jatketaan noin?" Ei ristus sentään...
Oikarisen kanssa samaa mieltä,että neuvottelut veks! Eihän jääkiekossakaan jäähyaikaa sai lyhemmäksi neuvottelemalla.Säännöt on säännöt.
Sellaista se on kun päästetään Australian rallisarjan kilpailujohtaja vetelemään F1:ä
 
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
347
Kyllä todella erikoista sekoilua kieltämättä kun uudestaan katselin tuota lopun safety car tilannetta, niin tuo että muille ei annettu mahdollisuutta kisata, esim verstappenin takana taisi olla Ricciardo ja jopa Aston martin ennen sillä hetkellä kolmantena ollutta Sainzia. Ja oli siellä muutkin autot sekaisin ja osa häntäpään kavereista oli lopulta ihan eri puolilla rataa kuin heidän edellä olleet kaverit, jotka ajatettiin tuosta kärkikaksikon välistä pois.

Verstappen ansaitsi mestaruutensa (enemmän paaluja, enemmän voittoja), mutta tulihan se lopulta todella halvalla, ajamalla Verstappen ei tuota kisaa olisi voinut voittaa mitenkään, sillä Hamilton oli jo lähdöstä alkaen täysin kuskin paikalla ja olisi ansainnut voittaa tuon kisan ja sitä kautta mestaruuden. Ja vaikka Hamilton olisi vaihtanut uudet renkaat ja Verstappen olisi jäänyt radalle, ei Hamilton olisi lopussa voinut mestaruutta kovin suurella todennäköisyydellä enää voittaa, sillä Verstappen olisi voinut vaikka kolarin ottamalla sen mestaruuden siinä tilanteessa hoitaa kotiin. Ja eiköhän Perezikin oltaisi jätetty vielä radalle (keskeytti moottoririkkoon, mutta olisiko kone kuitenkin kestänyt sen kierroksen tai pari vielä, ei voi tietää) kiusaamaan Hamiltonia jos tilanne olisi mennyt noin. Mahtava kausi noin kokonaisuudessaan, mutta tämä loppuratkaisu vähän kyllä vetää sanattomaksi
:speak:
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
533
Ei todellakaan aleta tuollaisessa tilanteessa jättämään toiselle tilaa tulla ohi, kun olet jo itse tilanteen herra ja ohi kaverista. Kukaan ei ohittaisi ketään Monacossa tunnelin jälkeen jos pitäisi jättää kaverille aina tila.
Siinä kävi nyt vain niin, että Hamilton hävisi sen mutkan kun jätti mahdollisuuden ohittamiselle, sillä sipuli. Toisti saman virheen vielä viimeisellä kierroksella. Miksei sulkenut sitä ajolinjaa?
Viimeisellä kierroksella Hamiltonin oli Verstappenin rengasedun takia mahdoton estää ohitusta. Ensimmäisellä kierroksella oli turha sulkea kun toinen ei ole ohitusetäisyydellä. Monacossa tai Bakussa Verstappen ei olisi tehnyt "seinä vastassa" mutkaan tuollaista epätoivoista sukellusta, jossa ei ole toivoakaan pysyä ajolinjalla. Ei ollut kaukana, että Verstappen olisi toistanut sen Saudien tilanteen ja jatkanut itse siitä suoraan. Hiekkaa tai seinä kun on ulkomutkassa jätetään pääsääntöisesti tilaa, koska siitä tulee rangaistuksia. Nämä turvakentät (ja tuomaritoiminta) antaa perseilylle mahdollisuuden ja sitä käytetään härskisti hyväksi.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
692
Paras olisi kun varikolla käynti olisi kiellettyä (virtual) safety carin ollessa radalla, niin jäisi ilmaiset varikkopysähdykset pois.

Ja sitten se helvetin kiihdytys-jarrutus-kiihdytys-jarrutus-kiihdytys pelleily pitäisi lopetta juuri ennen turva-auton poistumista.

Taktikointia osittain, mutta sillä saa myös viimeiset lämmitykset tehtyä jarruille ja renkaille. Saattaa hard:lla tulla ihan tarpeeseenkin, kun turva-auto ei aja erityisen kovaa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 322
Niki Juusela kertoo näkemyksensä F1-kisan kohutilanteesta - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Niki Juuselalta ihan järkeviä sanoja tuosta sunnuntain kilpailusta.

Omana mielipiteenäni sanon, että sunnuntain kilpailua ei voittanut nopein auto/kuljettaja yhdistelmä ja senkin sanon vielä, että kyllä Hamiltonkin on saanut vuosien saatossa tuurivoittoja ja tuomaristolta armon paloja.

Huonoimmassa tapauksessa tässä käy niin, että sarjasta lähtee Mersu ja Hamilton. Mitä siteen jää jäljelle? Renault ja Ferrari/Fiat sekä Redbullille Hondan jämät.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 726
Toivottavasti nyt tajuavat lopettaa koko formula ykköset. Eesporttia vaan tilalle. Säästyy luontokin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 412
Joku oli Redditin puolella laskeskellut, että Hamilton olisi voittanut mestaruuden yhdellä pisteellä, jos olisi vaan ajanut Verstappenin kylkeen viimeisellä kierroksella. Kaikki olisi riippunut yhdestä seikasta: Would Sainz be able to overtake blue-flagged Ricciardo in front of him before the end of the last lap?


I had some fun imagining this crazy, but surprisingly realistic scenario that could have happened on the last lap. Lets say Lewis and Max crashed during their battle on the last lap. 100% racing incident, no ones fault. Climbing out of their cars, I can see Max celebating, because the title was now in his bag. But would it?
Actually, it would depend on one seemingly small detail. Would Sainz be able to overtake blue-flagged Ricciardo in front of him before the end of the last lap?
Why is it important?
See, in this scenario Sainz would be the winner. He would have 8 drivers finishing on the same lap - P2 Tsunoda , P3 Gasly, P4 Bottas, P5 Norris, P6 Alonso, P7 Ocon, P8 Leclerc and P9 Vettel. The next question mark is Ricciardo. Masi didn't let Daniel unlap himself and therefore he finished the actual race just ahead of Sainz, almost being lapped by him. Now lets imagine 2 possibilities in the crash scenario:
If Ricciardo wouldn't be lapped by Sainz in this scenario, he would be able to start the final lap normally and just cruise to P10.
BUT if Ricciardo was overtaken by Sainz, guess what - he would be lapped and therefore not be able to start the last lap! And that means that Hamilton and Verstappen finished ahead of him, P10 and P11 respectively, because of the result of the penultimate lap classification! (I guess it works like that when multiple drivers both DNF on the last lap?)
Hamilton would get 1 point for P10 and Verstappen would get 0 points for P11 even though he had the fastest lap (the point doesn't count because he finished out of top 10).
It would have been an absolutely mental ending to the season. We could have seen first Red Bull and then Mercedes pitwall celebrating before Red Bull realizes the harsh truth that Hamilton still somehow managed to finish P10, get 1 point and win the championship! What a Interlagos 2008 flashback that would have been!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
98
Joo, eihän noista kylkeen ajamisista oo ennenkään rangaistu. Ai, Schumi silloin joskus? Se oli sitä vanhaa aikaa. Nythän oli erikseen varoiteltu kolhimasta, kyllä sieltä olis tullu aikasakko vielä päälle syylliselle ja varmasti sellainen että olisi pudonnut pistesijoilta Luiskakin. Sääntöjähän venytettiin jo erilaisilla tulkinnoilla niin miksi tuo tilanne olisi eronnut lopusta muutenkaan?
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
447
Rehellisesti sanottuna tuuletin, kun Max ajoi ruutulipulle. Viimeinkin joku muu kuin Hamilton! Mutta samalla mietin, että voi pojat minkälaisilla tuomarilinjoilla mestaruus tuli. Siitä jäi vähän ikävä maku suuhun, mutta mun mielestä Hamiltonkin on saanut menneellä kaudella ”lahjoja”, joista itselle on tullut lähinnä muodon vuoksi rangaistus. Esimerkkinä Silverstonen GP ja Maxin keilaaminen rengasvalliin, mutta nämä on näitä jossitteluja.

Toisaalta, vaikka vähän tuntuukin mestaruuden ratkaisuhetket ikävältä, niin eipä se Maxin tai Red Bullin vika ole. Jos loppuhetkillä Max ja Hamilton olisivat olleet toisinpäin sijoituksissa ja Hamilton päässyt vastaavalla tavalla hyötymään, niin nyt itkettäisiin kuinka Hannu Hanhi aina voittaa jne. Eli jos jälkipyykissä jotain tapahtuu, niin luultavasti Masia ja muita tuomareita ei näissä karkeloissa enää nähdä.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Rehellisesti sanottuna tuuletin, kun Max ajoi ruutulipulle. Viimeinkin joku muu kuin Hamilton! Mutta samalla mietin, että voi pojat minkälaisilla tuomarilinjoilla mestaruus tuli. Siitä jäi vähän ikävä maku suuhun, mutta mun mielestä Hamiltonkin on saanut menneellä kaudella ”lahjoja”, joista itselle on tullut lähinnä muodon vuoksi rangaistus. Esimerkkinä Silverstonen GP ja Maxin keilaaminen rengasvalliin, mutta nämä on näitä jossitteluja.
Mä odotin koko kauden myös, että Verstappen voittaa.. sit tuli tällainen paskaratkaisu ja meni maku koko hommasta.. Ei tunnu oikealta, valitettavasti.

Toivottavasti tämä oli Masin viimeinen kausi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 449
Oli mahtavaa, että Max voitti, mutta mitä enemmän asiaa miettii, niin alkaa mietityttämään, että olikohan nyt kaikki ihan sääntöjen mukaisesti tehty. Vähän tuntuu fiilis, että Maxista haluttiin voittaja, eikä siinä mitään. Aika moni on varmasti jo kyllästynyt Hamiltonin menestykseen ja kommentteihin, mutta en nyt tiedä oliko tämäkään oikea ratkaisu.

No katsotaan mitä Mersun valitus tuo tullessaan, jos mestari vaihtuu, niin sitten viimeistään tämä F1:sen nykyinen tyyli vaikuttaa ihan täysin pelleilyltä, mitä se ehkä (jo) onkin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 920
Nojoo.. tolleenhan se ois normaalisti yleesä menny. Se mitä FIA teki väärin oli laittaa ensin teksti että "lapped cars cannot overtake" .. sitte tulee Hornerilta puhelua ja teksti muuttuu :)
Olisikin vain tuosta kyse, mutta eihän tuossa edes yritetty peitellä että kyse on voiton lahjoittamisesta.
Vain Hamiltonin ja Verstappenin välissä olevat kuskit päästettiin ohi, ei esimerkiksi Verstappenin ja Sainzin välissä olleita. Eikä edes odoteltu että ovat ottaneet paikkansa, vaan samoin tein turva-auto sisään vaan sisään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 412
Joo, eihän noista kylkeen ajamisista oo ennenkään rangaistu. Ai, Schumi silloin joskus? Se oli sitä vanhaa aikaa. Nythän oli erikseen varoiteltu kolhimasta, kyllä sieltä olis tullu aikasakko vielä päälle syylliselle ja varmasti sellainen että olisi pudonnut pistesijoilta Luiskakin. Sääntöjähän venytettiin jo erilaisilla tulkinnoilla niin miksi tuo tilanne olisi eronnut lopusta muutenkaan?
Kuten tuossa "mielikuvitusleikissä" todetaan, on laskelmien lähtökohtaisena oletuksena kolari ajotilanteessa, jossa syyllistä ei voida osoittaa. Niitä tapahtuu lähes joka kisassa.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Jos joku vielä oikeasti ihmettelee, että menikö sääntöjen mukaan niin olkaa huoletta: ei mennyt. Jos joku ei ole sattunut sitä tuomariston päätöstä lukemaan, niin mainittakoon sisällöstä sen verran että tuomaristo sanoo itse suoraan, että sääntöjen artiklaa 48.12 ei noudatettu (kaikkia kierroksella ohitettuja ei päästetty turva-auton ohi, eikä turva-autoa ajatettu täyttä kierrosta kierroksella ohitettujen ajettua turva-auton edelle).

Protesti kuitenkin hylättiin sillä perusteella, että tuomariston mukaan artiklat 48.13 ja 15.3 olisivat määräävämmät. Artikla 48.13 sanoo, että kun turva-auton on ilmoitettu tulevan sisään, sen on tultava sisään samalta kierrokselta. Tuomaristo siis ilmeisesti koittaa sanoa, että koska turva-auton valot sammuivat, niin ei vaan ollut enää mahdollista ottaa letkaa järjestykseen eikä ajaa täyttä kierrosta tämän jälkeen turva-auton perässä. Kaikki varmasti näkee, että tuomariston argumentti on puhdas kehäpäätelmä: turva-auton ilmoitetaan tulevan sisään silloin kun kilpailunjohtaja on määrännyt sen sisään. Ei se tapahtunut sattumalta, vaan kilpailunjohtajan tietoisella päätöksellä. Tämä ei poista vastuuta kilpailunjohtajalta: hän on vastuussa molempien artiklojen toteutumisesta. Artiklassa 15.3 puolestaan sanotaan aiheesta tasan sen verran, että kilpailunjohtaja päättää turva-auton käyttämisestä. Molemmat näistä tuomariston argumenteista siis sanoo tästä asiasta samaa: sääntöjä ei muka rikottu, koska kilpailunjohtaja voi tehdä turva-auton osalta aivan mitä tahansa riippumatta siitä, mitä muissa artikloissa on turva-auton osalta määrätty.

Säännöissä ei ole kohtaa, jolla esitetyt artiklat olisi laitettu hierarkisesti eri tasoille. Se, että turva-autoproseduurista on säännöissä annettu varsin selvät ohjeet kertoo jo itsessään sen, että turva-auton käytölle on asetettu reunaehdot, joiden on täytyttävä. Artiklan 15.3 perusteella kilpailunjohtaja päättää turva-auton käyttämisestä, mikä tarkoittaa siis sitä, laitetaanko turva-auto radalle vai ei. Jos laitetaan, se pitää tehdä muissa artikloissa kuvatulla tavalla. Jos se tarkoittaisi sitä, mitä Red Bull, Masi ja kilpailun tuomaristo väittävät, niin turva-autostahan tulisi ns. trump card. Eli kilpailunjohtaja voisi määrätä turva-auton tekemään aivan mitä tahansa, esimerkiksi tööttäämään jonkun kilpailijan pois radalta tai hidastamaan vain valikoituja kilpailijoita.

Jos joku lisäksi vielä pyörittelee päässään Red Bullin naurettavinta argumenttia, eli “Any” does not mean “all”: ei tarkoita aina, mutta joskus tarkoittaa ja tässä tapauksessa sattuu tarkoittamaan. Tällä viitataan artiklan 48.12 kohtaan: "any cars that have been lapped by the leader will be required to pass the cars on the lead lap and the safety car". Tämän lauseen merkitys ei muutu mihinkään, jos sana "any" korvataan sanalla "all".

Mitä kaiken tämän suhteen pitäisi kunkin tahon tehdä, on sellainen väittely mihin mulla ei ole kiinnostusta. Mutta ei tarvita mitään erityistaitoja pystyäkseen toteamaan, että sääntöjä rikottiin yksiselitteisesti.
 
Viimeksi muokattu:

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 457
Niki Juusela kertoo näkemyksensä F1-kisan kohutilanteesta - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Niki Juuselalta ihan järkeviä sanoja tuosta sunnuntain kilpailusta.

Omana mielipiteenäni sanon, että sunnuntain kilpailua ei voittanut nopein auto/kuljettaja yhdistelmä ja senkin sanon vielä, että kyllä Hamiltonkin on saanut vuosien saatossa tuurivoittoja ja tuomaristolta armon paloja.

Huonoimmassa tapauksessa tässä käy niin, että sarjasta lähtee Mersu ja Hamilton. Mitä siteen jää jäljelle? Renault ja Ferrari/Fiat sekä Redbullille Hondan jämät.
Hah. Oikarinen sentäs on tilanteen tasalla
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Säännöissä ei ole kohtaa, jolla esitetyt artiklat olisi laitettu hierarkisesti eri tasoille. Se, että turva-autoproseduurista on säännöissä annettu varsin selvät ohjeet kertoo jo itsessään sen, että turva-auton käytölle on asetettu reunaehdot, joiden on täytyttävä. Artiklan 15.3 perusteella kilpailunjohtaja päättää turva-auton käyttämisestä, mikä tarkoittaa siis sitä, laitetaanko turva-auto radalle vai ei. Jos laitetaan, se pitää tehdä muissa artikloissa kuvatulla tavalla. Jos se tarkoittaisi sitä, mitä Red Bull, Masi ja kilpailun tuomaristo väittävät, niin turva-autostahan tulisi ns. trump card. Eli kilpailunjohtaja voisi määrätä turva-auton tekemään aivan mitä tahansa, esimerkiksi tööttäämään jonkun kilpailijan pois radalta tai hidastamaan vain valikoituja kilpailijoita.
Yhtään mikään ei olisi estänyt kilpailunjohtajaa nodettamasta niistä jokaista artiklaa turva-auton käyttöön liittyen.

Itse rikkoo jotain artiklaa ja sitten esittää ettei toista sääntöä tarvi noudattaa, kun se on alemman tasoinen sääntö kuin se joku toinen itse rikottu sääntö.

Ihan hölmöläisten logiikkaa tuollainen on. Kyse taitaa olla siinä Chewbacca-puolustuksesta:


Oma mielipide on, että järkevintä olisi kun FIA:n vetoomuslautakunta tai tuomioistuin tms. päättäisi mersun ja redbullin tallien kanssa, että sääntöjä nyt vähän venytetään ja julistetaan tavalla tai toisella maailman mestaruus jaetuksi. Uskoisin että em. ratkaisu sopisi molemmille talleille.

Kohtuuntonta että Hamiltonin mestaruus ryöstettiin turva-autoa väärin ajattamalla. Ja sekin on kohtuutonta, että Verstappenilta vietäisiin se mestaruus jonka hän jo ehti tavallaan saada kun vika ei ole hänessä. Em. syistä se jaettu mestaruus olisi minun mielestä hyvä kompromissi.

Jos mersun talli vie asian CAS:n välitystuomioistuimeen saakka, niin uskoisin että he voittavat siellä sen. Tosin paska maku siitä jää kaikille ja koko laji kärsii. Em. syistä se jaettu mestaruus olisi harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Useamman kuukauden se käsittääkseni kestääkin ennen kuin CAS:n välitystuomioistuimesta voidaan saada aikaisintaan päätöksiä. Eli ehtii varmaan jo kausi 2022 alkaa jo sitä ennen.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 525
Tiedä miten paikkansa pitävä tämä tieto maikkarin sivustolta oikein on, "Mercedes ilmoitti heti päätöksen jälkeen vievänsä asian kansainväliseen vetoomustuomioistuimeen. Tallilla on nyt tasan neljä vuorokautta aikaa koota todisteensa. Tämän jälkeen tuomioistuimen on annettava vastauksensa kuukauden kuluessa."
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Tiedä miten paikkansa pitävä tämä tieto maikkarin sivustolta oikein on, "Mercedes ilmoitti heti päätöksen jälkeen vievänsä asian kansainväliseen vetoomustuomioistuimeen. Tallilla on nyt tasan neljä vuorokautta aikaa koota todisteensa. Tämän jälkeen tuomioistuimen on annettava vastauksensa kuukauden kuluessa."
Merkittävimmät todisteet ovat kyllä kaikkien nähtävillä olleet kisasta lähtien tv-kuvissa ja äänissä. Ja sitten sääntökirjassa.

Lähinnä tuossa taitaa mennä aikaa kun lakimiestiimi miettii miten se valitus argumentoidaan.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 108
Toto on myös tekstannut Maxille ja onnitellut ansaitusta mestaruudesta.
Mun korvaan kuulostaa siltä että Mersu ei lähde tuota viemään enää eteenpäin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Toto on myös tekstannut Maxille ja onnitellut ansaitusta mestaruudesta.
Mun korvaan kuulostaa siltä että Mersu ei lähde tuota viemään enää eteenpäin.
Joo useinhan sitä hyvin nukutun yön (tässä luultavasti aanupäivän , voittihan Mersu Bottaksen avustama taas mestaruuden) järki palaa. Tällä kaudella on ihan kiitettävästi sössitty puolin ja toisin (Hami, Verstappen molemmant tallipäälliköt sekä tuomaristo), joten on kai tullut järkiinsä ja todennut asian olleen tältä erää taputeltu, mitä nopeammin unohdetaan sitä parempi.

Ensi kaudella ollaan sitten viisaampia ja fiksumpia.
Niin ja Bottas pääsee tänään Alfan rattiin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Toto on myös tekstannut Maxille ja onnitellut ansaitusta mestaruudesta.
Mun korvaan kuulostaa siltä että Mersu ei lähde tuota viemään enää eteenpäin.
Voihan tuo olla pelimiehen liike Totolta. Sehän aiheuttaa mukavasti Maxille epävarmuutta ja syö miestä kun antaa onnitteluviestillään ymmärtää ettei valitakkaan ryöstetystä mestaruudesta vaan tyytyy siihen, mutta sitten iskeekin oikein urakalla lakimiesarmeijan voimin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Voihan tuo olla pelimiehen liike Totolta. Sehän aiheuttaa mukavasti Maxille epävarmuutta ja syö miestä kun antaa onnitteluviestillään ymmärtää ettei valitakkaan ryöstetystä mestaruudesta vaan tyytyy siihen, mutta sitten iskeekin oikein urakalla lakimiesarmeijan voimin.
Ei kovin todennäköistä, Max on sen verran nuori, että tie voi vielä Toton alaisuuteenkin viedä.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 457
Olihan tolla vedonlyöntiikin vaikutuksia. Vaikkeivät lopputulosta rupea muuttaa, niin hyvä toi olis läpi käydä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Olihan tolla vedonlyöntiikin vaikutuksia. Vaikkeivät lopputulosta rupea muuttaa, niin hyvä toi olis läpi käydä.
Ei kai ne vedenlyönnit enää muutu, vaikka tulos "raastuvassa" muuttuisikin?
Olen melko varma, että asiat vielä puidaan läpi (FIA:ta sääntöihin hienosäätöä?), mutta ei ehkä enää julkisuudessa.
 

Zerby

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
332
Jos vedetään foliohattu oikein syvälle päähän niin voisi väittää että Verstappen sai mestaruuden koska Mersu ei lähtenyt Netflixin sarjaan. :cigarbeye:
Täh? Max nimenomaan ei kuulemma halua ollenkaan olla mukana tulevassa DTS-kaudessa. Mersun lähtemättömyydestä en ole kyllä itse ainakaan kuullut mitään, onko jotain lähdettä (voin vastata, ei ole) vai huvikseen vaan postailet näitä salaliittoja?

 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 457
Ei kai ne vedenlyönnit enää muutu, vaikka tulos "raastuvassa" muuttuisikin?
Olen melko varma, että asiat vielä puidaan läpi (FIA:ta sääntöihin hienosäätöä?), mutta ei ehkä enää julkisuudessa.
Eikait. Kunhan vain otin esimerkiksi yhdestä ulkopuolisesta näkökulmasta, että parempi tulevaisuudessa olla manipuloimatta tuloksia. Herkästi suurempiakin seurauksia. Masin toiminta kyl varmasti syynätään läpi.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 353
Täh? Max nimenomaan ei kuulemma halua ollenkaan olla mukana tulevassa DTS-kaudessa. Mersun lähtemättömyydestä en ole kyllä itse ainakaan kuullut mitään, onko jotain lähdettä (voin vastata, ei ole) vai huvikseen vaan postailet näitä salaliittoja?

Red Bull on messissä ja oletettavasti vahvasti. Kai tajusit että kommentti oli läpällä heitetty?

By the way, Brawn ilmoittanut että kisan aikaiset radioyhteydet tuomaristoon on poikki ensi kaudesta lähtien.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 920
By the way, Brawn ilmoittanut että kisan aikaiset radioyhteydet tuomaristoon on poikki ensi kaudesta lähtien.
Meinaako ne siis lisätä nyt sinne silmäparin tai muutaman per kuski valvomaan kaikkia kamerakulmia joka kuskista + telemetriat päälle, vai unohdetaanko säännöt kokonaan ja keskitytään vaan kyttäämään jostain maalikamerasta yhtä mutkaa per kisa ettei mennä valkoisten viivojen yli, vaikka koko muu kierros oltaisiin oiottu joka mutka?

Koska tällä hetkellä suuri osa ellei jopa lähes kaikki rikkeistä raportoidaan nimenomaan niistä kärsineiden tiimien toimesta.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 353
Meinaako ne siis lisätä nyt sinne silmäparin tai muutaman per kuski valvomaan kaikkia kamerakulmia joka kuskista + telemetriat päälle, vai unohdetaanko säännöt kokonaan ja keskitytään vaan kyttäämään jostain maalikamerasta yhtä mutkaa per kisa ettei mennä valkoisten viivojen yli, vaikka koko muu kierros oltaisiin oiottu joka mutka?

Koska tällä hetkellä suuri osa ellei jopa lähes kaikki rikkeistä raportoidaan nimenomaan niistä kärsineiden tiimien toimesta.
Luuletko oikeasti että siellä on vain Masi ja teekerho tuomareina kyttäämässä kahta ruutua?

5 vuotta sitten näytti tältä ja ei varmasti ole silmäparit ja tekniikka vähentynyt.

052A3893-4BE0-4177-92A3-84C1C53B4E4F.jpeg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
570
Meinaako ne siis lisätä nyt sinne silmäparin tai muutaman per kuski valvomaan kaikkia kamerakulmia joka kuskista + telemetriat päälle, vai unohdetaanko säännöt kokonaan ja keskitytään vaan kyttäämään jostain maalikamerasta yhtä mutkaa per kisa ettei mennä valkoisten viivojen yli, vaikka koko muu kierros oltaisiin oiottu joka mutka?

Koska tällä hetkellä suuri osa ellei jopa lähes kaikki rikkeistä raportoidaan nimenomaan niistä kärsineiden tiimien toimesta.
Ei kai nyt rikkeiden raportoiminen mitään jatkuvasti aukiolevaa radiokanavaa vaadi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 920
Ei kai nyt rikkeiden raportoiminen mitään jatkuvasti aukiolevaa radiokanavaa vaadi.
Eihän se nytkään mikään jatkuvasti auki oleva kanava ole, vaan kanava on olemassa jos/kun pitää ottaa yhteyttä. Tuon lainaamani mukaan se oltaisiin poistamassa.

Luuletko oikeasti että siellä on vain Masi ja teekerho tuomareina kyttäämässä kahta ruutua?

5 vuotta sitten näytti tältä ja ei varmasti ole silmäparit ja tekniikka vähentynyt.

Ei tietenkään ole vain Masi ja teekerho, mutta ottaen huomioon miten paljon jää näkemättä tälläkin hetkellä se on melkein se ja sama vaikka olisi. Tämän tästä tilanteiden huomaamisesta ja mahdollisesta tutkimisesta ilmoitetaan vasta kun tiimi on purnannut asiasta.
Tuomareilta myös puuttuu kuvakulmia, kuten viimeksi Brasiliassa nähtiin.
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
Tuostahan oli tiimien kanssa keskusteltu ennen kisaa että jos lopussa tulee safety car niin halutaan että maaliviivalle ajetaan ”green flagin” alla kuitenkin. Ja mersuhan vielä kysyi Hamiltonilta jokin aika ennen safety caria haluatko ne mediumit vai hardit jos SC tulee..

Kunnon jäätyminen mersulta. Jos olisivat käyneet hakemassa uudet renkaat niin Hamilton olisi mestari.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Toto on myös tekstannut Maxille ja onnitellut ansaitusta mestaruudesta.
Mun korvaan kuulostaa siltä että Mersu ei lähde tuota viemään enää eteenpäin.
Mersun valitustie ei kohdistu enää Maxiin tai Red Bulliin, vaan kilpailunjohtajan toiminnan ja sääntökirjan ristiriitoihin. Toto siis teki aivan oikein, antoi Maxille tunnustuksen tehdystä työstä ja katsoo tiiminsä kanssa asiaa eteenpäin lakiteknisenä kysymyksenä. Muiden kuljettajien ja lajia seuraavien kommentteja luettua voisi jopa olla sitä mieltä, että Mersua kannustetaan selvityttämään asia pohjia myöten. En itsekään silti usko, että Maxin mestaruutta enää veisi mikään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
520
Oiskohan näin, että toimenpiteet, mihin nuo valitukset johtaa, kohdistuu kilpailunjohtajaan ja tuloksia ei lähdetä enää muuttelemaan.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 353
Tuostahan oli tiimien kanssa keskusteltu ennen kisaa että jos lopussa tulee safety car niin halutaan että maaliviivalle ajetaan ”green flagin” alla kuitenkin. Ja mersuhan vielä kysyi Hamiltonilta jokin aika ennen safety caria haluatko ne mediumit vai hardit jos SC tulee..

Kunnon jäätyminen mersulta. Jos olisivat käyneet hakemassa uudet renkaat niin Hamilton olisi mestari.
Se että halutaan mennä green flagillä maaliin ei varmasti tarkoittanut sitä että kilpailunjohtaja ylikävelee sääntökirjan Red Bull:n painostuksen jälkeen. Tämä tuskin oli Mersulle ihan ok ja jos oli niin tuskin unohtivat tämän.

Tämä hard vs medium kysyttiin kymmeniä kierroksia ennen loppusekoilua.

@Kaotik Muutoksia tulee kommunikointiin se on varma, mitä, en tiedä ja tuskin koko linjoja katkotaan. Huomaatko että Masi vastaa poikkeuksetta "we are looking on it" eli ne on jo tutkinnassa. Tallit vaan yrittää vaikuttaa tutkintojen päätöksiin kun tietävät että Masi on helposti vietävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
Tämä hard vs medium kysyttiin kymmeniä kierroksia ennen loppusekoilua.
Mutta kysyttiin kuitenkin. Masi teki ehkä kiistanalaisen ratkaisun mutta oikean, olisi ollut todellinen pannukakku-loppu kaudelle kun olisi ajettu safety carin perässä maaliin. Kummallakin tallilla oli kuitenkin mahdollisuus reagoida ja vaihtaa renkaat, vain toinen vaihtoi ja näin kävi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 200
Viestejä
4 330 062
Jäsenet
72 148
Uusin jäsen
yasj

Hinta.fi

Ylös Bottom