Joo, kaikki tallit kun oli ilmoittanut Masille etteivät halua kisaa ajettavan loppuun turva-auton takana.Ei kai tässä ole kyse mistään muusta kuin siitä, että mestaruuden ratkaisevaa kisaa ei haluttu ajaa loppuun turva-auton takana.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, kaikki tallit kun oli ilmoittanut Masille etteivät halua kisaa ajettavan loppuun turva-auton takana.Ei kai tässä ole kyse mistään muusta kuin siitä, että mestaruuden ratkaisevaa kisaa ei haluttu ajaa loppuun turva-auton takana.
Kyllä, kilpailunjohtajalla pitää olla ylin päätäntävalta, mutta myös paineensietokyky.Pitäähän se kilpailunjohtajalla olla se ylin päätäntävalta kisoissa milloin esimerkiksi kisa keskeytetään jos sääolosuhteet muuttuvat liian vaaralliseksi kisaamiselle tai milloin esimerkiksi radalla on niin paljon romua, että pitää lähettää turva-auto radalle romun keräämisen ajaksi.
Sitä en itse ymmärrä, että kilpailunjohtaja olisi joku Ukko-ylijumala, joka saisi mielivaltaisesti päättää esimerkiksi kilpailun voittajan, kuten tänään kävi.
Jos esimerkiksi turva-auton osalta on muodostunut vuosien aikana käytäntö, että turva-auton tullessa radalle kisailijat ottavat sitten oman paikkansa turva-auton perässä järjestyksessä ja ajetaan sitten yksi kierros sen jälkeen vielä turva-auton perässä ja sitten lähdetään liikkeelle, niin miksi hitossa Masin piti tänään alkaa säveltämään omiaan ja päästää vain joku neljä autoa peräpään kuskeista ajamaan ohi turva-autosta hakemaan omaa paikkaansa letkan hännille ja jättää sitten se yksi kokonainen kierros paikkojen tultua otetuiksi ajamatta letkassa ennen kisaamisen jatkumista?
Yhtä "looginen" olisi ollut sellainen päätös, että turva-auto olisi startannut Verstappenin eteen ja sitten puoli kierrosta jarrutellut Verstappenin menoa ja väistänyt sitten sivuun radalta ja olisi painettu virtuaalinen turva-auto päälle. Sillä tempulla olisi tullut toista minuuttia Hamiltonin ja Verstappenin aikaeroksi ja Hamilton olisi ehtinyt hakea uudet renkaatkin ja olisi vielä ollut 45 sekuntia kaulaa Verstappeniin. Toki tällainen olisi ollut aivan yhtä hanurista kuin tuo tämän päiväinen "maseilu".
Toivottavasti mersun vetoomus CAS-vetoomustuomioistuimessa menee läpi ja Liberty Media ja Masi saa kunnolla nenilleen kun mestari vaihtuu. Toki sellaisesta mestaruudesta jää paskamaku sekä Hamiltonin että Verstappenin suuhun, mutta toivottavasti viihdesirkus siitä jotain edes oppii. Nykymeno on sellaista, että jonkun ajan päästä sitä ei varmaan tarvi edes kisailijoiden ajaa aika-ajoja ja kisoja vaan Masi voi suoraan faksata ne päättämänsä lopputulokset. Ja sitten Viaplay voi laittaa sen 35 euron laskun kuussa ihmisille niin saavat kytytä maksutelevisiion ruudusta jännityksellä sitä faksin saapumista ja tuloksia faksilta. Sehän olisi myös ympäristön kannalta hyvä vaihtoehto, kun säästyisi iso kasa bensaa siinä kauden mittaan.
Kaikki tallit? Lähde?Joo, kaikki tallit kun oli ilmoittanut Masille etteivät halua kisaa ajettavan loppuun turva-auton takana.
Tässä oli hyvin kiteytetty omatki ajatukset.Kyllä, kilpailunjohtajalla pitää olla ylin päätäntävalta, mutta myös paineensietokyky.
Ja juuri tällaista mestaruutta Mercedes ei halunnut. Sehän tästä paistaa läpi.
Tässä olisi ollut kaksi "oikeaa" ratkaisua:
- punaiset liput heti kun Latifi ajoi seinään = äijille uudet renkaat ja kunnon skabaa 4-5 kierrosta.
- se tylsä vaihtoehto; ajetaan turva-auton perässä maaliin ja valitettavasti virheetön suoritus Hamiltonilta tuo voiton.
Mercedeksen talli laski nimenomaan tarkasti tuon, ettei millään pitäisi keretä enää menemään kisailuksi, koska kierroksella ohitettujakaan ei oltu päästetty omalle paikalleen jne.. mutta sitten kun tehdäänkin tällainen hatusta vedetty tempaus kilpailunjohtajalta, niin onhan se suuri vääryys jota ei olisi saanut tapahtua. Ja lisäksi kun tuolla nimenomaan annettiin vain muutamalle kuskille mahdollisuuden kilpailla sijoituksista.
Tässä olisi ollut kaksi "oikeaa" ratkaisua:
- punaiset liput heti kun Latifi ajoi seinään = äijille uudet renkaat ja kunnon skabaa 4-5 kierrosta.
Mercedeksen talli laski nimenomaan tarkasti tuon, ettei millään pitäisi keretä enää menemään kisailuksi, koska kierroksella ohitettujakaan ei oltu päästetty omalle paikalleen jne.. mutta sitten kun tehdäänkin tällainen hatusta vedetty tempaus kilpailunjohtajalta, niin onhan se suuri vääryys jota ei olisi saanut tapahtua. Ja lisäksi kun tuolla nimenomaan annettiin vain muutamalle kuskille mahdollisuuden kilpailla sijoituksista.
Pyörii. Ja siihen dataan perustuen he eivät antaneet rata-positiota pois käymällä varikolla. Joka olisi normaaliolosuhteissa ollut täysin oikea päätös.Eiköhän siellä mersun tallissakin koko ajan pyöri tietokoneohjelma, joka laskee sitä että jos nyt tulee turva-auto radalle, niin ehditäänkö vaihtaa renkaat sijoituksia radalla menettämättä ja sama ohjelma varmaan laskee koko ajan sitäkin, että ehditäänkö edes kisaamaan jos turva-auto pamauttaa nyt radalle.
"Kisajohtaja Masi perusteli omia valintojaan, siten että hän poisti Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet ”häirinneet” autot pois tieltä ennen kisan jatkamista. Masin mukaan kaikki F1-tallit olivat myös aiemmin ilmoittaneet hänelle, että ne eivät halua kisojen päättyvän turva-auton takana köröttelyyn."Kaikki tallit? Lähde?
Mercedeshän nimenomaan laski ettei tässä keretä enää kilpailemaan. Sen takia ei annettu rata-positioo pois. Eikä normaalitapauksessa olisikaan keretty kisaamaan.
Siellä on Red Bull ja Horner ollut kovaäänisenä huutamassa, että "let them race". Muista talleista ei ole ainakaan minulla mitään tietoa, mutta sen tiedän että Mercedes oli aivan toista mieltä ja laski kaiken sen varaan.
Ts. Valitsi voittajan ottamalla sopivasti autoja ohi. Turva-auto pois ja samat ohitettavat Verstappenillekin, jos ei kerta kaikkia ehtinyt päästää samalle kierrokselle.Kisajohtaja Masi perusteli omia valintojaan, siten että hän poisti Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet ”häirinneet” autot pois tieltä ennen kisan jatkamista.
Kyllä on uskomaton kaveri tämä Masi jos kaiken lisäksi vielä valehtelee asioista."Kisajohtaja Masi perusteli omia valintojaan, siten että hän poisti Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet ”häirinneet” autot pois tieltä ennen kisan jatkamista. Masin mukaan kaikki F1-tallit olivat myös aiemmin ilmoittaneet hänelle, että ne eivät halua kisojen päättyvän turva-auton takana köröttelyyn."
Kaikki tallit? Lähde?
FIA:n päätöksistä: https://www.fia.com/sites/default/f... - Decision - Mercedes Protest Art. 48.12.pdfKyllä on uskomaton kaveri tämä Masi jos kaiken lisäksi vielä valehtelee asioista.
Mercedes ei missään nimessä ole voinut olla sitä mieltä, että kisa ei saa päättyä turva-auton takana köröttelyyn. Sen takiahan he tässä protestoivat, kun Masi käytti omia sääntöjään vaikka kisailulle ei pitänyt enää riittää kierroksia..
Voihan se olla, että ennen kisaa tjsp sanoneet. Mutta soittihan tuo Wolff kesken kisan Masille, että ei turva-autoa radalle.Kyllä on uskomaton kaveri tämä Masi jos kaiken lisäksi vielä valehtelee asioista.
Mercedes ei missään nimessä ole voinut olla sitä mieltä, että kisa ei saa päättyä turva-auton takana köröttelyyn. Sen takiahan he tässä protestoivat, kun Masi käytti omia sääntöjään vaikka kisailulle ei pitänyt enää riittää kierroksia..
Ei toi ole edes pointti, vaa, että päätettiin, ketkä kierroksella ohitetut päästettiin läpi. Ts. käytännössä päätettiin voittaja. Ei tossa ollu sen jälkee taistelusta kyse, toki Hamilton olis "Verstappenit" voinu kokeilla....Voihan se olla, että ennen kisaa tjsp sanoneet. Mutta soittihan tuo Wolff kesken kisan Masille, että ei turva-autoa radalle.
Jokin on kyllä pahasti ristissä näiden statementtejen ja Mercedeksen protestoinnissa.Race Director’s Evidence
The Race Director stated that the purpose of Article 48.12 was to remove those lapped cars that
would “interfere” in the racing between the leaders and that in his view Article 48.13 was the one
that applied in this case.
The Race Director also stated that it had long been agreed by all the Teams that where possible
it was highly desirable for the race to end in a “green” condition (i.e. not under a Safety Car).
Olisivat vain Räikkösen pitäneet Leclerc on kyl symppis tyyppi, ei sillä.Kas, Sainz (5.) voitti pisteissä Leclercin (7.).
Hyvä juttu sekin. Pidän enemmän Sainzista
Kyllä on uskomaton kaveri tämä Masi jos kaiken lisäksi vielä valehtelee asioista.
Mercedes ei missään nimessä ole voinut olla sitä mieltä, että kisa ei saa päättyä turva-auton takana köröttelyyn. Sen takiahan he tässä protestoivat, kun Masi käytti omia sääntöjään vaikka kisailulle ei pitänyt enää riittää kierroksia..
Nää tallit pyörittää tätä äijää miten huvittaa ja äijä on niin lammas että yrittää olla mieliksi kaikille. Tuloksen näkee taululla."Kisajohtaja Masi perusteli omia valintojaan, siten että hän poisti Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet ”häirinneet” autot pois tieltä ennen kisan jatkamista. Masin mukaan kaikki F1-tallit olivat myös aiemmin ilmoittaneet hänelle, että ne eivät halua kisojen päättyvän turva-auton takana köröttelyyn."
F1-mestaruuden kohtalo yhä auki! Mercedes ilmoitti valittavansa kisatuomariston päätöksestä
Mercedes-talli ei tyydy Abu Dhabin kisatuomariston päätökseen.www.is.fi
Ricciardo ja Norris ovat sanoneet, että Verstappen ansaitsee mestaruutensa, mutta ovat myös ihmeissään lopun tapahtumista.
3. Molemmat olisivat hakeneet uudet renkaat het turva-auton tuleessa: Järjestys ei olisi vaihtunut missään välissä. Hamilton olisi voittanut maailman mestaruuden
Perez olis jääny Hamiltonin ja Maxin väliin jos Lewis olisi käynyt varikolla.Verstappen otti mestaruuden tuomaripelillä, tuurilla ja mersun taktisella mokalla.
Seuraavat skenaariot olisivat olleet mahdolliset:
1. Toteutunut skenaario: Verstappen haki turva-autotilanteen tullessa uudet renkaat ja ohitti uusintalähdössä vanhoilla renkailla ajaneen Hamiltonin
2. Hamilton olisi hakenut uudet renkaat heti turva-auton tullessa ja Verstappen ei: Hamilton olisi voittanut maailman mestaruuden yhtä suurella kertoimella, kuin Verstappen voitti nyt
3. Molemmat olisivat hakeneet uudet renkaat het turva-auton tuleessa: Järjestys ei olisi vaihtunut missään vaiheessa. Hamilton olisi voittanut maailman mestaruuden
2. Hamilton olisi hakenut uudet renkaat heti turva-auton tullessa ja Verstappen ei: Hamilton olisi voittanut maailman mestaruuden yhtä suurella kertoimella, kuin Verstappen voitti nyt
Mihin tämä oletus perustuu?Silloin olisi menetty sija Maxille ja ajettu turva-auton perässä maaliin.
Kristallipalloon, ei mihinkään muuhun. Noille huuteluille parempi osoite on YK:n foliohattuketju.Mihin tämä oletus perustuu?
Luuletko tosissasi, että noita kysellään kisan aikana?Pakko kait se on uskoa, kerran itse Masi niin sanoo, että mersun tallikin Toton johdolla on suorastaan itkemällä vaatinut, että turva-auto nyt äkkiä pois radalta että pääsee Verstappen ohittamaan Hamiltonin. Ja ne kaikki mersun koneella ajavat muut tallit.
Tuo loppuhan oli vaan Mick Schumacherin juoni ettei isänsä mestaruusmäärää rikota, Latifi ajoi seinään kun väänti Mickin kanssa.
Foliohattu tai ei niin en muista nähneeni vastaavaa kuviota turva-auton kanssa aikaisemmin.Kristallipalloon, ei mihinkään muuhun. Noille huuteluille parempi osoite on YK:n foliohattuketju.
Ilmeisesti Masi halusi, että Verstappen voittaa. Eli jos Hamilton olisi hakenut uudet renkaat ja Verstappen ei -> Hamilton olisi menettänyt rata-position Verstappenille -> Masi päättää että ajetaan turva-auton takana maaliin -> Verstappen voittaa.2. Hamilton olisi hakenut uudet renkaat heti turva-auton tullessa ja Verstappen ei: Hamilton olisi voittanut maailman mestaruuden yhtä suurella kertoimella, kuin Verstappen voitti nyt
Talli teki päätöksen siinä vaiheessa kun jysähti-portti, tietämättä kauanko kestää (oliko edes turva-auto tiedossa). Varmaan heillä myös ennuste eri tilanteisiin. Myös siihen että kisaa halutaan.Foliohattu tai ei niin en muista nähneeni vastaavaa kuviota turva-auton kanssa aikaisemmin.
Normaalilla käytännöllä kisa olisi päättynyt turva-auton perässä ja Mersun ratkaisu pysyä radalla olisi ollut oikea.
Vaikea tiimien tehdä strategioita jos kauden viimeisille kierroksille käytäntöjä muutetaan lennosta.
Ilmeisesti Masi halusi, että Verstappen voittaa. Eli jos Hamilton olisi hakenut uudet renkaat ja Verstappen ei -> Hamilton olisi menettänyt rata-position Verstappenille -> Masi päättää että ajetaan turva-auton takana maaliin -> Verstappen voittaa.
Ilmeisesti Masi halusi, että Verstappen voittaa. Eli jos Hamilton olisi hakenut uudet renkaat ja Verstappen ei -> Hamilton olisi menettänyt rata-position Verstappenille -> Masi päättää että ajetaan turva-auton takana maaliin -> Verstappen voittaa.
Ilmeisesti "liian hilkulla", koska päätös itsessään on täysin vailla järkeä..Sitä ei tiedä kuinka hilkulla päätös on ollut ja miten vaikuttaa jos jos talleista huudetaan korvaan "ohjeita" käyvätkö itseään vastaan.
Kyllä tuon Masin tekemän päätöksen myötä näyttää vahvasti siltä, että ihan sama mitä Mercedes/Hamilton olisi tehnyt, lopputulos olisi satanut Verstappenin laariin.Jos haluttiin kisaa, niin sama jos olisi Hamilton vaihtanut ja toinen ei.
Ei mikään estänyt, mutta normaalitapauksessa tässä ei olisi enää kilpailtu kierrostakaan. Tämän takia Mercedes ei halunnut antaa rata-positiota Verstappenille.Mikä esti Mercedestä tekemästä renkaanvaihtoa ? Sama mahdollisuus Hamiltonilla olisi ollut yrittää ohitusta Verstappenista uusilla renkailla. Jos tallilla ei riittänyt luottamusta siihen että Hamilton pystyisi ohittamaan Verstappenin, ei tämä ole Red Bullin tai kilpailujohtajan vika. Mercedes pelasi liian varman päälle ja Red Bull taasen käytti kaikki mahdollisuutensa mitkä käsiinsä vain sai. Tällä kertaa onni suosi Red Bullia ..
Nimenomaan, tältä se näyttää ja vaikuttaa.No joo ihan sama miten tuota vääntelee tai jossittelee, niin siitä huolimatta tuo loppuratkaisu näyttää ulospäin siltä että Max päätettiin kulisseissa mestariksi.
Juuri näin ja niinkuin Masi hyvin sanoikin Totolle, joka oli epätoivossa että "we went car racing". Parhain kausi sitten miesmuistiin. Toivottavasti sama meno jatkuu ensi vuonna, kun pakka menee sekaisin sääntömuutosten takia.Näkee kyllä kuka kannattaa ja ketä. =)
Uskomatonta, että täällä väitellään siitä onko tullut punaista pikapuhelua amerikasta asti, tai että Masi olisi jotenkin suosinut RB:a. Tuskin oli myöskään etukäteen tälläistä käsikirjoitettu ja oli muuten "mersukuski" kun täräytti SC:n radalle.
Tilanne nyt vain oli niin, että RB ei ollut mitään hävittävää ja vaihtoivat renkaat - he olivat tuossa tilanteessa huomattavasti paremmassa asemassa strategian suhteen, kaikki vaihtoehdot oli auki heille. Jos Hamilton olisi ajanut varikolle, niin Max olisi aivan varmasti jatkanut radalla ja nyt itkettäisi asiaa toisinpäin. Eihän RB tiennyt tai arvannut, että kisaa vielä oikeasti ajettaisi metriäkään, mutta ottivat toki uudet renkaat jos sellainen säkä kävisi.
Koko kautta ajatellen ihan oikea mies voitti, ihan vain jo tilastoja katsottaessa.
Toivon hartaasti, että eivät muuta lopputuloksia sen takia, että joku muu kuin kuljettaja tai talli teki mahdollisen virheen.
Pitkään aikaan ei ole tullut formuloita katsoessa huudettua, mutta nyt tuli. Oli kyllä hieno fiilis ruutulipun jälkeen!
Toivon, että F1 olisi näin katsojaystävällistä joka ikisessä kisassa tästä eteenpäin - toki sääntöjen puitteissa.
Koko kautta ajatellen ihan oikea mies voitti, ihan vain jo tilastoja katsottaessa.
Toivon hartaasti, että eivät muuta lopputuloksia sen takia, että joku muu kuin kuljettaja tai talli teki mahdollisen virheen.
Pakko vielä huomauttaa että kisan startissa Hamilton sai yli sekunnin edun mutkan oikaisun vuoksi. Tuomaristo päätti että Hamilton oli tämän edun antanut takaisin Maxille, vaikka käytännössä ilman tätä mutkan oikaisua Max olisi ollut DRS-aikarajan sisällä.Hamiltton oli aivan selkeä voittaja kisan startista lähtien.
Oli kyllä seurattavaa koko kaudessa. Uudet autot ja uudet renkaat ja vanteet. Saa nähdä myös, että onko red bullin moottori yhtä hyvä kun tälläkin kaudella. Perezin moottori toki oli leviämässä vähän ennen loppua ja tuli keskeytys. Itse asiassa moottorien poksahtelua ei ole nähty, kuten joskus ennen ilman turboa.Juuri näin ja niinkuin Masi hyvin sanoikin Totolle, joka oli epätoivossa että "we went car racing". Parhain kausi sitten miesmuistiin. Toivottavasti sama meno jatkuu ensi vuonna, kun pakka menee sekaisin sääntömuutosten takia.