F1 2021 - Abu Dhabin GP

Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Pitäähän se kilpailunjohtajalla olla se ylin päätäntävalta kisoissa milloin esimerkiksi kisa keskeytetään jos sääolosuhteet muuttuvat liian vaaralliseksi kisaamiselle tai milloin esimerkiksi radalla on niin paljon romua, että pitää lähettää turva-auto radalle romun keräämisen ajaksi.

Sitä en itse ymmärrä, että kilpailunjohtaja olisi joku Ukko-ylijumala, joka saisi mielivaltaisesti päättää esimerkiksi kilpailun voittajan, kuten tänään kävi.

Jos esimerkiksi turva-auton osalta on muodostunut vuosien aikana käytäntö, että turva-auton tullessa radalle kisailijat ottavat sitten oman paikkansa turva-auton perässä järjestyksessä ja ajetaan sitten yksi kierros sen jälkeen vielä turva-auton perässä ja sitten lähdetään liikkeelle, niin miksi hitossa Masin piti tänään alkaa säveltämään omiaan ja päästää vain joku neljä autoa peräpään kuskeista ajamaan ohi turva-autosta hakemaan omaa paikkaansa letkan hännille ja jättää sitten se yksi kokonainen kierros paikkojen tultua otetuiksi ajamatta letkassa ennen kisaamisen jatkumista?

Yhtä "looginen" olisi ollut sellainen päätös, että turva-auto olisi startannut Verstappenin eteen ja sitten puoli kierrosta jarrutellut Verstappenin menoa ja väistänyt sitten sivuun radalta ja olisi painettu virtuaalinen turva-auto päälle. Sillä tempulla olisi tullut toista minuuttia Hamiltonin ja Verstappenin aikaeroksi ja Hamilton olisi ehtinyt hakea uudet renkaatkin ja olisi vielä ollut 45 sekuntia kaulaa Verstappeniin. Toki tällainen olisi ollut aivan yhtä hanurista kuin tuo tämän päiväinen "maseilu".

Toivottavasti mersun vetoomus CAS-vetoomustuomioistuimessa menee läpi ja Liberty Media ja Masi saa kunnolla nenilleen kun mestari vaihtuu. Toki sellaisesta mestaruudesta jää paskamaku sekä Hamiltonin että Verstappenin suuhun, mutta toivottavasti viihdesirkus siitä jotain edes oppii. Nykymeno on sellaista, että jonkun ajan päästä sitä ei varmaan tarvi edes kisailijoiden ajaa aika-ajoja ja kisoja vaan Masi voi suoraan faksata ne päättämänsä lopputulokset. Ja sitten Viaplay voi laittaa sen 35 euron laskun kuussa ihmisille niin saavat kytytä maksutelevisiion ruudusta jännityksellä sitä faksin saapumista ja tuloksia faksilta. Sehän olisi myös ympäristön kannalta hyvä vaihtoehto, kun säästyisi iso kasa bensaa siinä kauden mittaan.
Kyllä, kilpailunjohtajalla pitää olla ylin päätäntävalta, mutta myös paineensietokyky.

Ja juuri tällaista mestaruutta Mercedes ei halunnut. Sehän tästä paistaa läpi.

Tässä olisi ollut kaksi "oikeaa" ratkaisua:
- punaiset liput heti kun Latifi ajoi seinään = äijille uudet renkaat ja kunnon skabaa 4-5 kierrosta.
- se tylsä vaihtoehto; ajetaan turva-auton perässä maaliin ja valitettavasti virheetön suoritus Hamiltonilta tuo voiton.

Mercedeksen talli laski nimenomaan tarkasti tuon, ettei millään pitäisi keretä enää menemään kisailuksi, koska kierroksella ohitettujakaan ei oltu päästetty omalle paikalleen jne.. mutta sitten kun tehdäänkin tällainen hatusta vedetty tempaus kilpailunjohtajalta, niin onhan se suuri vääryys jota ei olisi saanut tapahtua. Ja lisäksi kun tuolla nimenomaan annettiin vain muutamalle kuskille mahdollisuuden kilpailla sijoituksista.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Joo, kaikki tallit kun oli ilmoittanut Masille etteivät halua kisaa ajettavan loppuun turva-auton takana.
Kaikki tallit? Lähde?

Mercedeshän nimenomaan laski ettei tässä keretä enää kilpailemaan. Sen takia ei annettu rata-positioo pois. Eikä normaalitapauksessa olisikaan keretty kisaamaan.
Siellä on Red Bull ja Horner ollut kovaäänisenä huutamassa, että "let them race". Muista talleista ei ole ainakaan minulla mitään tietoa, mutta sen tiedän että Mercedes oli aivan toista mieltä ja laski kaiken sen varaan.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 459
Kyllä, kilpailunjohtajalla pitää olla ylin päätäntävalta, mutta myös paineensietokyky.

Ja juuri tällaista mestaruutta Mercedes ei halunnut. Sehän tästä paistaa läpi.

Tässä olisi ollut kaksi "oikeaa" ratkaisua:
- punaiset liput heti kun Latifi ajoi seinään = äijille uudet renkaat ja kunnon skabaa 4-5 kierrosta.
- se tylsä vaihtoehto; ajetaan turva-auton perässä maaliin ja valitettavasti virheetön suoritus Hamiltonilta tuo voiton.

Mercedeksen talli laski nimenomaan tarkasti tuon, ettei millään pitäisi keretä enää menemään kisailuksi, koska kierroksella ohitettujakaan ei oltu päästetty omalle paikalleen jne.. mutta sitten kun tehdäänkin tällainen hatusta vedetty tempaus kilpailunjohtajalta, niin onhan se suuri vääryys jota ei olisi saanut tapahtua. Ja lisäksi kun tuolla nimenomaan annettiin vain muutamalle kuskille mahdollisuuden kilpailla sijoituksista.
Tässä oli hyvin kiteytetty omatki ajatukset.
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
446
Tässä olisi ollut kaksi "oikeaa" ratkaisua:
- punaiset liput heti kun Latifi ajoi seinään = äijille uudet renkaat ja kunnon skabaa 4-5 kierrosta.
Sääntöjen keksimisen puolelle tuokin olisi mennyt ja sinänsä suosinut Red Bullia paremman shown tarjoamiseksi. Jos unohdetaan viihde, niin ainoa oikea ratkaisu olisi ollut ajattaa turva-autoa normaalin protokollan mukaisesti, niin tylsää kuin se olisikin ollut.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Mercedeksen talli laski nimenomaan tarkasti tuon, ettei millään pitäisi keretä enää menemään kisailuksi, koska kierroksella ohitettujakaan ei oltu päästetty omalle paikalleen jne.. mutta sitten kun tehdäänkin tällainen hatusta vedetty tempaus kilpailunjohtajalta, niin onhan se suuri vääryys jota ei olisi saanut tapahtua. Ja lisäksi kun tuolla nimenomaan annettiin vain muutamalle kuskille mahdollisuuden kilpailla sijoituksista.
Eiköhän siellä mersun tallissakin koko ajan pyöri tietokoneohjelma, joka laskee sitä että jos nyt tulee turva-auto radalle, niin ehditäänkö vaihtaa renkaat sijoituksia radalla menettämättä ja sama ohjelma varmaan laskee koko ajan sitäkin, että ehditäänkö edes kisaamaan jos turva-auto pamauttaa nyt radalle.

Varikkopysähdysten ajankohdan ja muunkin optimointiin ne tietokoneohjelmat tekevät koko ajan työtään laskemalla todennäköisimmin voittavaa strategiaa.

Homma kusee sitten todella perusteellisesti, jos esimerkiksi yhtäkkiä turva-auto käykin radalla ajamasssa vaikka puolikkaan kierroksen kun sitä turva-autoa on vuosia ajatettu jollakin tietyllä tavalla joka kerta. Joskus ajettu koko "kisakin" turva-auton perässä tai se muutama hassu kierros kilpailun irvikuvaa josta jakoivat sitten pisteet ja keräsivät idiooteilta katsojilta lippurahat parempiin taskuihin.

Jos turva-auton ajattamisessa ei ole minkäänlaista logiikkaa, niin eikö se turva-auto olisi hyvä heivata pois koko kisoista ja pistää silloin vaikka virtuaalinen turva-auto päälle ja vauhdeiksi maksimissaan 20 prosenttia normaalisti? Sillä köröttälyvauhdilla ajaessa voisit turvallisesti ratavirkailijat putsailla sitä rataa, sillä tuskin edes Bottas onnistuisi enää sillä vauhdilla turva-auton perästä spinnaamaan tai kolaroimaan. Tai sitten vaikka 10 tai 5 prosenttia vauhti niin autot menisivät sellaista juoksuvauhtia.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Eiköhän siellä mersun tallissakin koko ajan pyöri tietokoneohjelma, joka laskee sitä että jos nyt tulee turva-auto radalle, niin ehditäänkö vaihtaa renkaat sijoituksia radalla menettämättä ja sama ohjelma varmaan laskee koko ajan sitäkin, että ehditäänkö edes kisaamaan jos turva-auto pamauttaa nyt radalle.
Pyörii. Ja siihen dataan perustuen he eivät antaneet rata-positiota pois käymällä varikolla. Joka olisi normaaliolosuhteissa ollut täysin oikea päätös.

Mutta ei tällä kertaa kun kilpailunjohtaja päättää sooloilla turva-auton säännöksien kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
575
Kaikki tallit? Lähde?

Mercedeshän nimenomaan laski ettei tässä keretä enää kilpailemaan. Sen takia ei annettu rata-positioo pois. Eikä normaalitapauksessa olisikaan keretty kisaamaan.
Siellä on Red Bull ja Horner ollut kovaäänisenä huutamassa, että "let them race". Muista talleista ei ole ainakaan minulla mitään tietoa, mutta sen tiedän että Mercedes oli aivan toista mieltä ja laski kaiken sen varaan.
"Kisajohtaja Masi perusteli omia valintojaan, siten että hän poisti Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet ”häirinneet” autot pois tieltä ennen kisan jatkamista. Masin mukaan kaikki F1-tallit olivat myös aiemmin ilmoittaneet hänelle, että ne eivät halua kisojen päättyvän turva-auton takana köröttelyyn."


Ricciardo ja Norris ovat sanoneet, että Verstappen ansaitsee mestaruutensa, mutta ovat myös ihmeissään lopun tapahtumista.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 459
Kisajohtaja Masi perusteli omia valintojaan, siten että hän poisti Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet ”häirinneet” autot pois tieltä ennen kisan jatkamista.
Ts. Valitsi voittajan ottamalla sopivasti autoja ohi. Turva-auto pois ja samat ohitettavat Verstappenillekin, jos ei kerta kaikkia ehtinyt päästää samalle kierrokselle.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
"Kisajohtaja Masi perusteli omia valintojaan, siten että hän poisti Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet ”häirinneet” autot pois tieltä ennen kisan jatkamista. Masin mukaan kaikki F1-tallit olivat myös aiemmin ilmoittaneet hänelle, että ne eivät halua kisojen päättyvän turva-auton takana köröttelyyn."
Kyllä on uskomaton kaveri tämä Masi jos kaiken lisäksi vielä valehtelee asioista.
Mercedes ei missään nimessä ole voinut olla sitä mieltä, että kisa ei saa päättyä turva-auton takana köröttelyyn. Sen takiahan he tässä protestoivat, kun Masi käytti omia sääntöjään vaikka kisailulle ei pitänyt enää riittää kierroksia.. :geek:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 581
Kaikki tallit? Lähde?
Kyllä on uskomaton kaveri tämä Masi jos kaiken lisäksi vielä valehtelee asioista.
Mercedes ei missään nimessä ole voinut olla sitä mieltä, että kisa ei saa päättyä turva-auton takana köröttelyyn. Sen takiahan he tässä protestoivat, kun Masi käytti omia sääntöjään vaikka kisailulle ei pitänyt enää riittää kierroksia.. :geek:
FIA:n päätöksistä: https://www.fia.com/sites/default/f... - Decision - Mercedes Protest Art. 48.12.pdf

Race Director’s Evidence
The Race Director stated that the purpose of Article 48.12 was to remove those lapped cars that
would “interfere” in the racing between the leaders and that in his view Article 48.13 was the one
that applied in this case.
The Race Director also stated that it had long been agreed by all the Teams that where possible
it was highly desirable for the race to end in a “green” condition (i.e. not under a Safety Car).
 
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
575
Kyllä on uskomaton kaveri tämä Masi jos kaiken lisäksi vielä valehtelee asioista.
Mercedes ei missään nimessä ole voinut olla sitä mieltä, että kisa ei saa päättyä turva-auton takana köröttelyyn. Sen takiahan he tässä protestoivat, kun Masi käytti omia sääntöjään vaikka kisailulle ei pitänyt enää riittää kierroksia.. :geek:
Voihan se olla, että ennen kisaa tjsp sanoneet. Mutta soittihan tuo Wolff kesken kisan Masille, että ei turva-autoa radalle.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 459
Voihan se olla, että ennen kisaa tjsp sanoneet. Mutta soittihan tuo Wolff kesken kisan Masille, että ei turva-autoa radalle.
Ei toi ole edes pointti, vaa, että päätettiin, ketkä kierroksella ohitetut päästettiin läpi. Ts. käytännössä päätettiin voittaja. Ei tossa ollu sen jälkee taistelusta kyse, toki Hamilton olis "Verstappenit" voinu kokeilla....
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
570
Tuo Masin kommentti ei tietysti tähän tai mihinkään muuhunkaan yksittäiseen tilanteeseen viittaa. Niitä jos aletaan katsomaan ja kesken tilanteen kysymään, niin toki kaikki hyvissä asemissa olevat haluavat ajaa turva-auton perässä maaliin ja muut eivät..

Mutta vaikka nyt ennen kisaa kaikki olisivatkin sen kannalla että mieluummin ei SC:n perässä maaliin, niin ei se nyt vielä tarkoita että pitäisi uusia sääntöjä alkaa keksimään, että se toteutuu.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Race Director’s Evidence
The Race Director stated that the purpose of Article 48.12 was to remove those lapped cars that
would “interfere” in the racing between the leaders and that in his view Article 48.13 was the one
that applied in this case.
The Race Director also stated that it had long been agreed by all the Teams that where possible
it was highly desirable for the race to end in a “green” condition (i.e. not under a Safety Car).
Jokin on kyllä pahasti ristissä näiden statementtejen ja Mercedeksen protestoinnissa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Kyllä on uskomaton kaveri tämä Masi jos kaiken lisäksi vielä valehtelee asioista.
Mercedes ei missään nimessä ole voinut olla sitä mieltä, että kisa ei saa päättyä turva-auton takana köröttelyyn. Sen takiahan he tässä protestoivat, kun Masi käytti omia sääntöjään vaikka kisailulle ei pitänyt enää riittää kierroksia.. :geek:
Pakko kait se on uskoa, kerran itse Masi niin sanoo, että mersun tallikin Toton johdolla on suorastaan itkemällä vaatinut, että turva-auto nyt äkkiä pois radalta että pääsee Verstappen ohittamaan Hamiltonin. Ja ne kaikki mersun koneella ajavat muut tallit.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 253
Minua häiritsee Verstappenissa se, että kolasi liian monta kertaa Kimin pihalle kun olisi ollut saumat voittoon ja Hamiltonissa se, että yrittää esittää Moosesta ja Sennaa yhtä aikaa.

Mestaruus jaettiin tosi oudosti, mutta lopulta kuitenkin radalla. Kaikilla oli mahdollisuus pelata, niin kuin kaikissa kisoissa. Kauden mittaan HAM on suuremmin hyötynyt tuomaristosta. Olihan päätös irvokas, mutta ehkä kuitenkin reilu. Ilman Toton jatkuvaa turhaa vinkumista olisi Masi saanut päättää toisinkin. Se urheilullisuus näiden päätösten taustalle muodostuu juuri tällaisista nyansseista, joita vain tosi ammattilainen osaa tulkita. Whiting oli tässä ehkä maailman paras, vaikkei hänelläkään aina nappiin mennyt. Osasyy on siinä, että tallit haluavat heitä kuunneltavan, mutta kun päätöksiä tehdään tallien toiveiden mukaan, he puolustavat toivettaan vain kun se johtaa heille suotuisaan tulokseen.

Juuri tämä inhimillinen aspekti on se, joka tästä tekee loppupeleissä urheilua. Täytyy hallita säännöt, tekniikka, psykologia ja osata tunnustella kaikkien näiden rajoja. Näiden suhteen meillä oli tällä kaudella kovin kaksikko talleineen ikinä. Kimi olisi mieluummin hävinnyt reilusti, kuin joutunut käsittelemään asiaa kabineteissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
143
Ei hemmetti miten ratkesi. Ei tuossa kyllä ollu reilusta kisaamisesta tietoakaan. Nythän Masi käyntännössä päätti että annetaan se mestaruus Max:ille, rukkaamalla hieman sääntöjä. Ei kyllä ihme että Mersu pistää kampohin. Pointsit Hamille kun otti tuon lopun vastaan kuitenkin kuin mestari.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 353
"Kisajohtaja Masi perusteli omia valintojaan, siten että hän poisti Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet ”häirinneet” autot pois tieltä ennen kisan jatkamista. Masin mukaan kaikki F1-tallit olivat myös aiemmin ilmoittaneet hänelle, että ne eivät halua kisojen päättyvän turva-auton takana köröttelyyn."


Ricciardo ja Norris ovat sanoneet, että Verstappen ansaitsee mestaruutensa, mutta ovat myös ihmeissään lopun tapahtumista.
Nää tallit pyörittää tätä äijää miten huvittaa ja äijä on niin lammas että yrittää olla mieliksi kaikille. Tuloksen näkee taululla.

Radiossa vain Horner oli ulisemassa yhden kierroksen kisaa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 322
Verstappen otti mestaruuden tuomaripelillä, tuurilla ja mersun taktisella mokalla.

Seuraavat skenaariot olisivat olleet mahdolliset:

1. Toteutunut skenaario: Verstappen haki turva-autotilanteen tullessa uudet renkaat ja ohitti uusintalähdössä vanhoilla renkailla ajaneen Hamiltonin
2. Hamilton olisi hakenut uudet renkaat heti turva-auton tullessa ja Verstappen ei: Hamilton olisi voittanut maailman mestaruuden yhtä suurella kertoimella, kuin Verstappen voitti nyt
3. Molemmat olisivat hakeneet uudet renkaat het turva-auton tuleessa: Järjestys ei olisi vaihtunut missään vaiheessa. Hamilton olisi voittanut maailman mestaruuden
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 378
3. Molemmat olisivat hakeneet uudet renkaat het turva-auton tuleessa: Järjestys ei olisi vaihtunut missään välissä. Hamilton olisi voittanut maailman mestaruuden
Aivan varmasti Vertappen olisi sukeltanut mihin tahansa mutkaan ja ottanut paikkansa, hänellähän oli asetelma jossa voittaa mestaruuden jos kumpikin kolaroi ulos. Toki olisi taas mahdollisesti huutokaupattu tuomioita.
 

Puukamana

Ruuvit löysällä
NOSTO
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
471
Eiköhän nuo kyselyt talleille ole tehty jo ajat sitten ennen kuin tultiin lähi-idän kisoihin joista oli tiedossa, että ratojen luonteen vuoksi turva-autotilanteet ovat hyvin todennäköisiä. Ei kait siellä nyt mitään galluppeja aleta kyseleen kesken kisan kun aikaa päätöksen tekoon on pari minuuttia ja Masilla on varmasti jo muutenkin linjat tukossa.
 

Puukamana

Ruuvit löysällä
NOSTO
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
471
Verstappen otti mestaruuden tuomaripelillä, tuurilla ja mersun taktisella mokalla.

Seuraavat skenaariot olisivat olleet mahdolliset:

1. Toteutunut skenaario: Verstappen haki turva-autotilanteen tullessa uudet renkaat ja ohitti uusintalähdössä vanhoilla renkailla ajaneen Hamiltonin
2. Hamilton olisi hakenut uudet renkaat heti turva-auton tullessa ja Verstappen ei: Hamilton olisi voittanut maailman mestaruuden yhtä suurella kertoimella, kuin Verstappen voitti nyt
3. Molemmat olisivat hakeneet uudet renkaat het turva-auton tuleessa: Järjestys ei olisi vaihtunut missään vaiheessa. Hamilton olisi voittanut maailman mestaruuden
Perez olis jääny Hamiltonin ja Maxin väliin jos Lewis olisi käynyt varikolla.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 581
Pakko kait se on uskoa, kerran itse Masi niin sanoo, että mersun tallikin Toton johdolla on suorastaan itkemällä vaatinut, että turva-auto nyt äkkiä pois radalta että pääsee Verstappen ohittamaan Hamiltonin. Ja ne kaikki mersun koneella ajavat muut tallit.
Luuletko tosissasi, että noita kysellään kisan aikana?

Pari klippiä illalta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
19
Kristallipalloon, ei mihinkään muuhun. Noille huuteluille parempi osoite on YK:n foliohattuketju. :whistling:
Foliohattu tai ei niin en muista nähneeni vastaavaa kuviota turva-auton kanssa aikaisemmin.
Normaalilla käytännöllä kisa olisi päättynyt turva-auton perässä ja Mersun ratkaisu pysyä radalla olisi ollut oikea.

Vaikea tiimien tehdä strategioita jos kauden viimeisille kierroksille käytäntöjä muutetaan lennosta.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
2. Hamilton olisi hakenut uudet renkaat heti turva-auton tullessa ja Verstappen ei: Hamilton olisi voittanut maailman mestaruuden yhtä suurella kertoimella, kuin Verstappen voitti nyt
Ilmeisesti Masi halusi, että Verstappen voittaa. Eli jos Hamilton olisi hakenut uudet renkaat ja Verstappen ei -> Hamilton olisi menettänyt rata-position Verstappenille -> Masi päättää että ajetaan turva-auton takana maaliin -> Verstappen voittaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 781
Foliohattu tai ei niin en muista nähneeni vastaavaa kuviota turva-auton kanssa aikaisemmin.
Normaalilla käytännöllä kisa olisi päättynyt turva-auton perässä ja Mersun ratkaisu pysyä radalla olisi ollut oikea.

Vaikea tiimien tehdä strategioita jos kauden viimeisille kierroksille käytäntöjä muutetaan lennosta.
Talli teki päätöksen siinä vaiheessa kun jysähti-portti, tietämättä kauanko kestää (oliko edes turva-auto tiedossa). Varmaan heillä myös ennuste eri tilanteisiin. Myös siihen että kisaa halutaan.

Ilmeisesti Masi halusi, että Verstappen voittaa. Eli jos Hamilton olisi hakenut uudet renkaat ja Verstappen ei -> Hamilton olisi menettänyt rata-position Verstappenille -> Masi päättää että ajetaan turva-auton takana maaliin -> Verstappen voittaa.
Jos haluttiin kisaa, niin sama jos olisi Hamilton vaihtanut ja toinen ei.

Kakkosella ei häivttävää, joten tekivät toisin kuin johtava.

Sitä ei tiedä kuinka hilkulla päätös on ollut ja miten vaikuttaa jos jos talleista huudetaan korvaan "ohjeita" käyvätkö itseään vastaan.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 525
Ilmeisesti Masi halusi, että Verstappen voittaa. Eli jos Hamilton olisi hakenut uudet renkaat ja Verstappen ei -> Hamilton olisi menettänyt rata-position Verstappenille -> Masi päättää että ajetaan turva-auton takana maaliin -> Verstappen voittaa.
Mikä esti Mercedestä tekemästä renkaanvaihtoa ? Sama mahdollisuus Hamiltonilla olisi ollut yrittää ohitusta Verstappenista uusilla renkailla. Jos tallilla ei riittänyt luottamusta siihen että Hamilton pystyisi ohittamaan Verstappenin, ei tämä ole Red Bullin tai kilpailujohtajan vika. Mercedes pelasi liian varman päälle ja Red Bull taasen käytti kaikki mahdollisuutensa mitkä käsiinsä vain sai. Tällä kertaa onni suosi Red Bullia ..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
143
No joo ihan sama miten tuota vääntelee tai jossittelee, niin siitä huolimatta tuo loppuratkaisu näyttää ulospäin siltä että Max päätettiin kulisseissa mestariksi.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Sitä ei tiedä kuinka hilkulla päätös on ollut ja miten vaikuttaa jos jos talleista huudetaan korvaan "ohjeita" käyvätkö itseään vastaan.
Ilmeisesti "liian hilkulla", koska päätös itsessään on täysin vailla järkeä.. :rolleyes:

Jos haluttiin kisaa, niin sama jos olisi Hamilton vaihtanut ja toinen ei.
Kyllä tuon Masin tekemän päätöksen myötä näyttää vahvasti siltä, että ihan sama mitä Mercedes/Hamilton olisi tehnyt, lopputulos olisi satanut Verstappenin laariin.

Normaali olettama oli kuitenkin se, että kisoille ei enää keretä vaan ajetaan turva-auton takana maaliin. Mutta Masi päätti toisin ja käytti oikeuttaan "muuttaa" totuttua menettelytapaa, päästää vain muutama kierroksella ohitettu auto välistä ja pistää kisa käyntiin.. Tässä vaiheessa pitäisi tuollaisenkin kaverin ymmärtää mikä lopputulema on.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Mikä esti Mercedestä tekemästä renkaanvaihtoa ? Sama mahdollisuus Hamiltonilla olisi ollut yrittää ohitusta Verstappenista uusilla renkailla. Jos tallilla ei riittänyt luottamusta siihen että Hamilton pystyisi ohittamaan Verstappenin, ei tämä ole Red Bullin tai kilpailujohtajan vika. Mercedes pelasi liian varman päälle ja Red Bull taasen käytti kaikki mahdollisuutensa mitkä käsiinsä vain sai. Tällä kertaa onni suosi Red Bullia ..
Ei mikään estänyt, mutta normaalitapauksessa tässä ei olisi enää kilpailtu kierrostakaan. Tämän takia Mercedes ei halunnut antaa rata-positiota Verstappenille.

No joo ihan sama miten tuota vääntelee tai jossittelee, niin siitä huolimatta tuo loppuratkaisu näyttää ulospäin siltä että Max päätettiin kulisseissa mestariksi.
Nimenomaan, tältä se näyttää ja vaikuttaa.

Tämän vuoksi tuntuu siltä, että ihan sama mitä Mercedes olisi tehnyt, niin Masi olisi kyllä saanut käännettyä kaiken Verstappenille.

Ihan uskomaton päätös.
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
183
Joo, eihän tuossa kisan kärkimiehellä muuta mahdollisuutta ollut kuin pysyä radalla. Kakkosena olevalla on aina taktinen etu, kun voi odottaa kärkimiehen toimia ennen omaa päätöstä. Jos tilanne olisi kääntynyt toisinpäin, niin olisi kyllä tullut vähintään yhtä mielenkiintoinen viimeinen kierros. Hamilton tuskin olisi päässyt tuoreilla renkaillakaan ohi Verstappenista ilman osumaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 378
Varmaan olisi tehokkaammalla toiminnalla saanut kaiken turva-autokäytäntöön liittyvän hoidettua ennen vikaa kierrosta. Menee ulkomuistista, mutta muistelen että oli kierros 56/58 kun Latifin auto oli matkalla nurkan taakse. Eikö noita nyt yhden kokonaisen kierroksen aikana saa vedettyä kierroksella ohitettavat pois välistä kun on sitä ennen kierretty turva-auton takana kolme kierrosta ja letka kasassa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Näkee kyllä kuka kannattaa ja ketä. =)
Uskomatonta, että täällä väitellään siitä onko tullut punaista pikapuhelua amerikasta asti, tai että Masi olisi jotenkin suosinut RB:a. Tuskin oli myöskään etukäteen tälläistä käsikirjoitettu ja oli muuten "mersukuski" kun täräytti SC:n radalle.

Tilanne nyt vain oli niin, että RB ei ollut mitään hävittävää ja vaihtoivat renkaat - he olivat tuossa tilanteessa huomattavasti paremmassa asemassa strategian suhteen, kaikki vaihtoehdot oli auki heille. Jos Hamilton olisi ajanut varikolle, niin Max olisi aivan varmasti jatkanut radalla ja nyt itkettäisi asiaa toisinpäin. Eihän RB tiennyt tai arvannut, että kisaa vielä oikeasti ajettaisi metriäkään, mutta ottivat toki uudet renkaat jos sellainen säkä kävisi.

Koko kautta ajatellen ihan oikea mies voitti, ihan vain jo tilastoja katsottaessa.
Toivon hartaasti, että eivät muuta lopputuloksia sen takia, että joku muu kuin kuljettaja tai talli teki mahdollisen virheen.

Pitkään aikaan ei ole tullut formuloita katsoessa huudettua, mutta nyt tuli. Oli kyllä hieno fiilis ruutulipun jälkeen!
Toivon, että F1 olisi näin katsojaystävällistä joka ikisessä kisassa tästä eteenpäin - toki sääntöjen puitteissa.
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
Ja aika usein ne tuomareiden päätökset on Hamiltonia suosinut kuin Verstappenia. Viime kisassa Max luovutti paikan ja sai vielä rankkua päälle, eilen ei Lewis saanut mitään tuosta oikaisusta mikä oli vähintään yhtä kyseenalainen juttu kuin tuo lopun safety car homma, jonka Mersu olisi voinut välttää kun olisivat vaan hakeneet ne renkaat varikolta…
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
815
Näkee kyllä kuka kannattaa ja ketä. =)
Uskomatonta, että täällä väitellään siitä onko tullut punaista pikapuhelua amerikasta asti, tai että Masi olisi jotenkin suosinut RB:a. Tuskin oli myöskään etukäteen tälläistä käsikirjoitettu ja oli muuten "mersukuski" kun täräytti SC:n radalle.

Tilanne nyt vain oli niin, että RB ei ollut mitään hävittävää ja vaihtoivat renkaat - he olivat tuossa tilanteessa huomattavasti paremmassa asemassa strategian suhteen, kaikki vaihtoehdot oli auki heille. Jos Hamilton olisi ajanut varikolle, niin Max olisi aivan varmasti jatkanut radalla ja nyt itkettäisi asiaa toisinpäin. Eihän RB tiennyt tai arvannut, että kisaa vielä oikeasti ajettaisi metriäkään, mutta ottivat toki uudet renkaat jos sellainen säkä kävisi.

Koko kautta ajatellen ihan oikea mies voitti, ihan vain jo tilastoja katsottaessa.
Toivon hartaasti, että eivät muuta lopputuloksia sen takia, että joku muu kuin kuljettaja tai talli teki mahdollisen virheen.

Pitkään aikaan ei ole tullut formuloita katsoessa huudettua, mutta nyt tuli. Oli kyllä hieno fiilis ruutulipun jälkeen!
Toivon, että F1 olisi näin katsojaystävällistä joka ikisessä kisassa tästä eteenpäin - toki sääntöjen puitteissa.
Juuri näin ja niinkuin Masi hyvin sanoikin Totolle, joka oli epätoivossa että "we went car racing". :) Parhain kausi sitten miesmuistiin. Toivottavasti sama meno jatkuu ensi vuonna, kun pakka menee sekaisin sääntömuutosten takia.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
319
Koko kautta ajatellen ihan oikea mies voitti, ihan vain jo tilastoja katsottaessa.
Toivon hartaasti, että eivät muuta lopputuloksia sen takia, että joku muu kuin kuljettaja tai talli teki mahdollisen virheen.
Onko se stten oikein, että toinen häviää sen takia kun yksi Masi lukee sääntökirjaa (vitsikirjaa) miten haluaa. Hamiltton oli aivan selkeä voittaja kisan startista lähtien. Verstappen suli sielä aikaa siteen, ajeli kanttareitten yli radalta ulos yms. Aika säälittävä voitto, mutta RB ei ole mitään rajaa siinä mitä tekisivät voiton eteen. En oikein voi pitää Verstappenia edes voittajana tälläisen oikeusmurhan jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 809
Se tuli mieleen, että olisiko Mersun kannattanut tehdä toinen varikkopysähdys samaan aikaan kuin red bull? Toki ajallisesti olisi tullut häviötä Hamiltonille, mutta renkaat olisi olleet uudemmat.

En nyt enää aivan tarkkaan muista millä kierroksilla pysähdyksiä tehtiin. Nopeuden kannalta Hamiltonille olisi mestaruus oikeastaan kuulunut, mutta sattumalta Red Bullin taktiikka oli nyt selvästi parempi ja ajokierrokset riitti juuri ja juuri.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 581
Hamiltton oli aivan selkeä voittaja kisan startista lähtien.
Pakko vielä huomauttaa että kisan startissa Hamilton sai yli sekunnin edun mutkan oikaisun vuoksi. Tuomaristo päätti että Hamilton oli tämän edun antanut takaisin Maxille, vaikka käytännössä ilman tätä mutkan oikaisua Max olisi ollut DRS-aikarajan sisällä.

Olisiko tuo vaikuttanut kisaan, siihen en osaa ottaa kantaa. Todennäköisesti ei.

Hamilton olisi ansainnut tämän kisan voiton, mutta kyllä se mestaruus koko kauden kannalta meni oikeaan osoitteeseen.

1639385639513.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
143
Henkilökohtasesti mulle oli loppujen lopuksi ihan sama kumpi mestaruuden vei. Ei vaan mene omaan oikeustajuun tuo loppuratkasu. Ja muutenkin tämä viimeaikojen rangaistuksien arpominen. Melkosta paskaahan seuraaminen, puhumattakaan ajamisesta, on kun ei tiedä mitkä on lopulta pelin säännöt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 809
Juuri näin ja niinkuin Masi hyvin sanoikin Totolle, joka oli epätoivossa että "we went car racing". :) Parhain kausi sitten miesmuistiin. Toivottavasti sama meno jatkuu ensi vuonna, kun pakka menee sekaisin sääntömuutosten takia.
Oli kyllä seurattavaa koko kaudessa. Uudet autot ja uudet renkaat ja vanteet. Saa nähdä myös, että onko red bullin moottori yhtä hyvä kun tälläkin kaudella. Perezin moottori toki oli leviämässä vähän ennen loppua ja tuli keskeytys. Itse asiassa moottorien poksahtelua ei ole nähty, kuten joskus ennen ilman turboa.

Hyvin on "GP2" moottori toiminut ja riittävästi voimaa :) Red Bull Powertrains tulee siis olemaa uusi moottorin nimi (vanha Honda).
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 206
Viestejä
4 330 436
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom