F1 2021 - Abu Dhabin GP

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
319
Pakko vielä huomauttaa että kisan startissa Hamilton sai yli sekunnin edun mutkan oikaisun vuoksi. Tuomaristo päätti että Hamilton oli tämän edun antanut takaisin Maxille, vaikka käytännössä ilman tätä mutkan oikaisua Max olisi ollut DRS-aikarajan sisällä.

Olisiko tuo vaikuttanut kisaan, siihen en osaa ottaa kantaa. Todennäköisesti ei.

Hamilton olisi ansainnut tämän kisan voiton, mutta kyllä se mestaruus koko kauden kannalta meni oikeaan osoitteeseen.
Jos tuo olis jotain vaikuttanut niin se olisi johtanut molempien keskeytykseen. Hamiltton ei voinut tehdä mitään muutakuin välttää tuo törmäys. Tuon tilanteen aiheutti Maxin pommiliivimeininki. Sillä ei ollut mitään hävittävää, jos he olisivat törmänneet.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Näkee kyllä kuka kannattaa ja ketä. =)
Uskomatonta, että täällä väitellään siitä onko tullut punaista pikapuhelua amerikasta asti, tai että Masi olisi jotenkin suosinut RB:a. Tuskin oli myöskään etukäteen tälläistä käsikirjoitettu ja oli muuten "mersukuski" kun täräytti SC:n radalle.
Eihän tässä ole mistään kannattamisesta kyse, jos kilpailunjohtaja pistää sääntökirjan sivuun, ratkaisee mestaruustaiston soveltamalla ja sanomalla "It's called motor racing".. :) Kyllä Horner on vienyt Masia kun litran mittaa, ei riittänyt paineensietokyky turha sitä on "kaunistella".

Kyllähän Verstappen oli kauden mittaan parempi ja voitti enemmän, ei sitä pysty kiistämään. Muutenkin uusi mestari tekee hyvää lajille, mutta tämä tapa jolla se tapahtuu, että mennään oikeuteen kilpailunjohtajan sooloilun myötä; pilaa kaiken.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 781
Kyllä tuon Masin tekemän päätöksen myötä näyttää vahvasti siltä, että ihan sama mitä Mercedes/Hamilton olisi tehnyt, lopputulos olisi satanut Verstappenin laariin.
En nyt varma miten olisi mennyt, jos Mersu olisi tullut varikolle heti kun ikkuna-aukesi (jos se ikkuna oli), niin RedBull ei olisi tullut, joten eikö silloin tilanne olisi ollut toisin päin, ja Hamilton olisi päässyt tekeen saman kuin Max teki.
 
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
575
Tuohon niitten pitäisi tehdä muutos. Eli turva-auton aikana kierrosten määrä ei kasvaisi taikka jos kasvaisikin niin jos se sattuu lopussa ja menisi kierrosluku täyteen niin ajettaisiin yksi kierros silti kisaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Onko se stten oikein, että toinen häviää sen takia kun yksi Masi lukee sääntökirjaa (vitsikirjaa) miten haluaa. Hamiltton oli aivan selkeä voittaja kisan startista lähtien. Verstappen suli sielä aikaa siteen, ajeli kanttareitten yli radalta ulos yms. Aika säälittävä voitto, mutta RB ei ole mitään rajaa siinä mitä tekisivät voiton eteen. En oikein voi pitää Verstappenia edes voittajana tälläisen oikeusmurhan jälkeen.
Eli kuten kirjoitin, niin koko kautta ajatellen oikea mies voitti. Hamilton oli suvereeni tässä kisassa nopeuden suhteen ja ilman VSC ja SC olisi helposti voittanut. Kirjoitin jo aiemmin, että olisi kannattanut 1. kierroksen tilanteesta päästää Max ohi, koska vauhti olisi riittänyt voittoon kuitenkin. Ei voisi kukaan siitäkään ulista jälkeenpäin. En tiedä mitä Mersu keksi viimeiseen kolmeen kilpailuun, mutta miehestä riippumatta auto oli ylivoimainen.

Koko Hamiltonin uran ajan on tuomaristo tuntunut suosivan häntä, varsinkin turva-autot on sattunut juuri sopivasti kohdalleen. Tässäkin kisassa jostain syystä VSC-päätös viivästyi ja olin jo varma, että siinä pedataan Hamiltonille täydellistä paikkaa vaihtaa renkaat. Näin tavallaan tapahtuikin, mutta päättivät olla menemättä sisään. Loppua ajatellen siinä oli kisan ratkaisu. Jos olisi pysähtynyt, niin olisi paljon tuoreemmat renkaat ollut alla lopussa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
En nyt varma miten olisi mennyt, jos Mersu olisi tullut varikolle heti kun ikkuna-aukesi (jos se ikkuna oli), niin RedBull ei olisi tullut, joten eikö silloin tilanne olisi ollut toisin päin, ja Hamilton olisi päässyt tekeen saman kuin Max teki.
Olen kirjoittanut saman asian jo monta kertaa.. Hamiltonilla oli mahdollisuus mennä sisään, mutta olisi menettänyt rata-position Verstappenille (ero Ham - Ver oli tällä hetkellä ~12sek, turva-auton takana varikkopysähdys vie ~14sek). Ilman tätä sooloilua ja soveltamista ei olisi ajettu enää kierrostakaan, eli rata-position menettäminen olisi maksanut voiton.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 581
Ilman tätä sooloilua ja soveltamista ei olisi ajettu enää kierrostakaan, eli rata-position menettäminen olisi maksanut voiton.
Eli jos Hamilton olisi käynyt varikolla, niin Masi olisi päättänyt ajaa kisan loppuun turva-auton takana? Mutta nyt kun Max oli kakkosena, niin haluttiin ajaa kisa oikeasti loppuun eikä körötellä turva-auton takana?

Eli toisin sanoen väität, että joka tapauksessa Masi olisi masinoinut Maxille voiton?
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Näin tavallaan tapahtuikin, mutta päättivät olla menemättä sisään. Loppua ajatellen siinä oli kisan ratkaisu. Jos olisi pysähtynyt, niin olisi paljon tuoreemmat renkaat ollut alla lopussa.
Ihan sama onko 20kierrosta ajetut hardit vai 40kierrosta ajetut hardit, et sinä niillä tuoreita pehmeitä renkaita vastaan kilpaile turva-auton jälkeen.
Ja jokatapauksessa kilpailu ratkesi tähän kilpailunjohtajan päätökseen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 781
Olen kirjoittanut saman asian jo monta kertaa.. Hamiltonilla oli mahdollisuus mennä sisään, mutta olisi menettänyt rata-position Verstappenille (ero Ham - Ver oli tällä hetkellä ~12sek, turva-auton takana varikkopysähdys vie ~14sek). Ilman tätä sooloilua ja soveltamista ei olisi ajettu enää kierrostakaan, eli rata-position menettäminen olisi maksanut voiton.
Niin, jos hamilton olisi mennyt sisään, niin Verstappen ei olisi mennyt, jolloin Hamilton olisi yrittänyt samaa kuin Verstappen nyt. (oletus että jotain kumeja varastossa)

Mersulla oli lyhyt aikaikkuna tehdä päätös ja sillä hävittävää, joten veikampi päättää. Mersu ei tiennyt mitä loppukierroksilla tapahtuu, varmasti oli jotain ennusteita .

Johtavana tuskin virtuaalisen turva-auton tullessa se varikko käynti ei ole yhtä korkealla kuin perässä tulevalla, jolla ei mitään hävittävää. Joka voi seurata suoraa edessä menevän päätöstä.

Mersulla ja Hamiltonilla on näitä turva-auto onnenkantamoisia ollut.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
115
Eli jos Hamilton olisi käynyt varikolla, niin Masi olisi päättänyt ajaa kisan loppuun turva-auton takana? Mutta nyt kun Max oli kakkosena, niin haluttiin ajaa kisa oikeasti loppuun eikä körötellä turva-auton takana?

Eli toisin sanoen väität, että joka tapauksessa Masi olisi masinoinut Maxille voiton?
Taktiikathan on aina äärimmäisen helppo luoda jälkikäteen. Haluaisin nähdä sen tilanteen että tiimi laskee taktiikan sen varaan, että kilpailunjohtaja päättää rikkoa hyvin selkeästi kirjoitettua sääntöä (Jopa niin selvästi, että minäkin ymmärrän). Säännöissähän on tuohon kaksi vaihtoehtoa:
1: Ottaa turva-auto suoraan pois radalta ja jatkaa kisaa niistä asemista mitä on turva-auton perässä ajettaessa
2: Päästää kierroksella ohitetut letkan ohi ja jatkaa kisaa seuraavan kierroksen päättyessä.

Nythän sääntöjä noudatettiin siihen saakka, että annettiin jopa ilmoitus vaihtoehdosta 1. Ja sitten Masi päätti jostain hybridimallista, että päästetään osa autoista ohi ja äkkiä turva-auto pois edestä.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
19
Eli jos Hamilton olisi käynyt varikolla, niin Masi olisi päättänyt ajaa kisan loppuun turva-auton takana? Mutta nyt kun Max oli kakkosena, niin haluttiin ajaa kisa oikeasti loppuun eikä körötellä turva-auton takana?

Eli toisin sanoen väität, että joka tapauksessa Masi olisi masinoinut Maxille voiton?
Mahdoton sitä on kenenkään todistaa, mutta siltä se vahvasti ulospäin näyttää kun alkoi sooloilemaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 781
Siltähän tuo vahvasti vaikuttaa, koska ei päätös mennyt normaalin linjan mukaan millään tavalla.
Olisi kuskit olleet turva-auton perässä kumminpäin tahansan niin samanlailla sitä kilapailua olisi tullut ja jarjestys ratakaistu ajamalla. Joten ei siinä oikein se kuskin nimellä ole väliä.




Taktiikathan on aina äärimmäisen helppo luoda jälkikäteen. Haluaisin nähdä sen tilanteen että tiimi laskee taktiikan sen varaan, että kilpailunjohtaja päättää rikkoa hyvin selkeästi kirjoitettua sääntöä (Jopa niin selvästi, että minäkin ymmärrän). Säännöissähän on tuohon kaksi vaihtoehtoa:
1: Ottaa turva-auto suoraan pois radalta ja jatkaa kisaa niistä asemista mitä on turva-auton perässä ajettaessa
2: Päästää kierroksella ohitetut letkan ohi ja jatkaa kisaa seuraavan kierroksen päättyessä.
Siinä vaiheessa kun se käymättömyys päätettiin, ei tallit tieneet ajetaanko turvauton perässä loppuun asti.

Ennusteita on voinut olla, myös ennusteita siitä että kisaa halutaan ajaa. Se tilanne että ajetaan turvaauton perässä maaliin, olisi sitten B toive, A toive että olisi jatkettu nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Olisi kuskit olleet turva-auton perässä kumminpäin tahansan niin samanlailla sitä kilapailua olisi tullut ja jarjestys ratakaistu ajamalla. Joten ei siinä oikein se kuskin nimellä ole väliä.
Tässä on nimenomaan kyse siitä, että homma "pedattiin" vain toisen kuskin hyväksi.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 272
Ihan sama onko 20kierrosta ajetut hardit vai 40kierrosta ajetut hardit, et sinä niillä tuoreita pehmeitä renkaita vastaan kilpaile turva-auton jälkeen.
Ja jokatapauksessa kilpailu ratkesi tähän kilpailunjohtajan päätökseen.
Jos Hamilton olisi vaihtanut uudet renkaat kierroksella 36 (Giovinazzi VSC), niin Verstappen olisi todennäköisesti jatkanut radalla. Silloin lopputulos olisi varmaankin kääntynyt toisin päin lopussa? Perez oli silloin noin 25s Hamiltonista, niin ei olisi jäänyt Hamilton Perezin taakse.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 781
Tässä on nimenomaan kyse siitä, että homma "pedattiin" vain toisen kuskin hyväksi.
Varikolla käynyt hyötyi, noilla perusteilla ei ole väliä kumpi käivi.

Jos väität että päätös tehtiin nimen perusteella, niin sitten tarina on ihan eri ja pitää hakea jotain tukea siihen että tosiaan noin. Sellaisa ei tullut lähetyksissä, ennemmin päinvastoin, MB yritti vaikuttaa päätökseen. en tosin epäile etteikö Red bull myös kiirehtinyt omaksi edukseen.
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
183
Eiköhän tässä suurin syy turva-auton pois vetämiselle ollut se, että mestaruus haluttiin ratkaista ajamalla. Olisi ollut lajin kannalta kökkö päätös kaudelle, kun maaliin körötellään turva-auton takana. Joten eiköhän ihan samalla lailla olisi tehty vaikka sijoitukset olisivat olleet toisinpäin.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
31
Kyllähän f1 on jo pitkään halunnut Verstappenista mestaria. Sellaiset syöksypommittamiset ja muut likaiset temput on jätetty f1-uran alkuvaiheesta lähtien rangaisematta. Nyt sitten kauden lopussa Masilla oli sen verran painetta saada uusi mestari, että alettiin neuvottelemaan rangaistuksista Red Bullin kanssa ja viimeisessä kisassa rikottiin turva-auto sääntöjä, jotta mestari saadaan vaihdettua.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
31
Eiköhän tässä suurin syy turva-auton pois vetämiselle ollut se, että mestaruus haluttiin ratkaista ajamalla. Olisi ollut lajin kannalta kökkö päätös kaudelle, kun maaliin körötellään turva-auton takana. Joten eiköhän ihan samalla lailla olisi tehty vaikka sijoitukset olisivat olleet toisinpäin.
Ei siinä mistään mestaruuden ratkasemisesta ajamisella ole kyse, jos toisella on vanhat hardit alla ja toisella tuoreet pehmeet ja kilpailu laitetaan keinotekoisesti sääntöjä rikkomalla käyntiin.
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
183
Ei siinä mistään mestaruuden ratkasemisesta ajamisella ole kyse, jos toisella on vanhat hardit alla ja toisella tuoreet pehmeet ja kilpailu laitetaan keinotekoisesti sääntöjä rikkomalla käyntiin.
No siitä siinä ainakin on kyse, miltä ratkaisu näyttää tv-kuvissa. Totta kai se on melkoinen antikliimaksi, kun ruutulipulle kaarretaan sievässä jonossa turva-auton perässä.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 024
Nyt sitten kauden lopussa Masilla oli sen verran painetta saada uusi mestari, että alettiin neuvottelemaan rangaistuksista Red Bullin kanssa ja viimeisessä kisassa rikottiin turva-auto sääntöjä, jotta mestari saadaan vaihdettua.
Näitä "neuvotteluja" lie käyty jo aina, mutta vasta nyttemmin joku on älynnyt miten hyvää viihdettä niistä saa aikaan kun pieni osa porukasta alkaa räyhäämään suu vaahdossa kun keskusteluja laitetaan lähetyksiin mukaan. Samoin mitään sääntöjä ei turva-auton kanssa rikottu, korkeintaan (ehkä vahingossa) vakiintunutta käytäntöä. :rofl2:
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
No siitä siinä ainakin on kyse, miltä ratkaisu näyttää tv-kuvissa. Totta kai se on melkoinen antikliimaksi, kun ruutulipulle kaarretaan sievässä jonossa turva-auton perässä.
En tiedä, mutta omasta mielestäni ainakin tällainen oikeustapaus on isompi antikliimaksi eikä osaa edes arvostaa Verstappenin uskomatonta voittoa/kautta samanlailla.

Samoin mitään sääntöjä ei turva-auton kanssa rikottu, korkeintaan (ehkä vahingossa) vakiintunutta käytäntöä. :rofl2:
Minkälainen on oma mielipiteesi, jos päästetään muutama auto pari kilometriä kauemmaksi eteen, otetaan turva-auto sisään ja aletaan ajamaan takana kilpaa.
Eikö tässä unohdeta kaikki muut kilpailijat tyystin?
Kyllä, kilpailunjohtajalla on ilmeisesti valtuus soveltaa, mutta jos se päättää soveltamalla ratkaista mestaruuden toiselle, on väärin.

Kansainvälinen vetoomustuomioistuin tulee tämän aikanaan päättämään oliko näin.
Toivottavasti tätä ei vain "päätetä" suljetuin ovin samanlailla kuin Ferrari -casea.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 272
Ei siinä mistään mestaruuden ratkasemisesta ajamisella ole kyse, jos toisella on vanhat hardit alla ja toisella tuoreet pehmeet ja kilpailu laitetaan keinotekoisesti sääntöjä rikkomalla käyntiin.
Loppu meni miten meni mutta periaatteessa Mersulla oli mahdollisuus ottaa Hamilton sisään jo aiemmin kierroksella 36 renkaiden vaihtoon. Verstappen olisi päässyt edelle mutta Hamilton olisi melko varmasti saanut vielä ajamalla kiinni. Isoin riskitekijä olisi ollut ohittaminen ja potentiaalinen kolari. Nyt Mersu laskeskeli, että ruutulipulle mennään ilman hämminkiä.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
593
Sääntöjen puitteissa sinne oltaisiin menty ilman hämminkiä, Ergo hämmennys ja suuttumus Mersun leirissä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 781
En tiedä, mutta omasta mielestäni ainakin tällainen oikeustapaus on isompi antikliimaksi eikä osaa edes arvostaa Verstappenin uskomatonta voittoa/kautta samanlailla.
Toto ja Hamilton on varmaan kanssasi samaa mieltä, Bottaksesta en ihan varma, mutta julkisesti oli pettynyt.

Mutta yllätyn kovasti jos isompi tutkimus tehdään, ja siinä voittaisi Turva-auton perässä ajaminen, tai Verstappenin voitto olisi saanut isoa kolausta juuri tästä. Saati että olisi jotekin vaisumpi kuin se että Hamilton olisi voittanut.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Näitä "neuvotteluja" lie käyty jo aina, mutta vasta nyttemmin joku on älynnyt miten hyvää viihdettä niistä saa aikaan kun pieni osa porukasta alkaa räyhäämään suu vaahdossa kun keskusteluja laitetaan lähetyksiin mukaan. Samoin mitään sääntöjä ei turva-auton kanssa rikottu, korkeintaan (ehkä vahingossa) vakiintunutta käytäntöä. :rofl2:
Ilman sääntöjä ja vakiintuneita käytöntöjä koko moottoriurheilu on pelkkä vitsi. Siis vielä isompi vitsi kuin se muuten on.

Turva-autoa pistämällä radalle voi sopiviin väleihin eri kisaajien loppu-aikoihin voi vaikuttaa kymmeniä sekunteja ja loppusijoituksiakin muutella useamman sijan verran. Eli tämä vaikka turva-autoa ajattaa niiden vakiintuneiden käytäntöjen mukaan radalla. Tyyliin heitetään turva-auto radalle kun ykköspaikalla kisaa johtava on käynyt varikolla, että saadaan se kakkospaikalla kisaava käymään turva-auton aikana varikolla hakemassa uudet renkaat ja saadaan hänet johtoon.

Viimeisen päälle hölmöä se on alkaa vielä MM-sarjan viimeisessä kisassa ja viimeisillä kierroksilla alkaa luomaan jotain täysin uutta turva-auto käytäntöä ja ratkaista MM-titteli sillä. Sehän turva-auto on ollut käytössä F1 sarjassa nyt 28 vuotta yhtä mittaan. Täytyy olla melkoinen idiootti kilpailun johtajan, kun eilen alkaa säveltää ihan omia uutuuksiaan turva-auton käytössä tilanteessa, jossa MM-sarjaa on kierros kaksi jäljellä, ja ratkaista MM-titteli ja kisan voittaja sillä turva-auton poikkeuksellisella ajattamisella.

EDIT: Lisäys: Normaalisti se turva-auto on tarpeellinen lisä F1 kisoihin ja sillä saadaan turvattua kilpailijoiden ja ratahenkilökunnan turvallisuutta. Turva-auto vaikuttaa usein tuloksiin ja sijoituksiin radalla, mutta se on se "sattuma komponentti", jonka jokainen ymmärtää ja hyväksyy. Sitten jos tarkoituksella turva-autojen avulla kisan johtoja alkaa muutella sijoituksia radalla haluamikseen, niin vikaan menee ja pahasti meneekin.

Jossain jenkkien rata-sarjoissa safety car (tai pace car nimellä) vetäistään radalle keräämään porukka kasaan kun kisaajat ovat levinneet viihteen kannalta liian laajalle pätkälle. Muunnos tästä tuotiin eilen F1 kisoihinkin. Ei toki turva-autoa turhaan tuota radalle, mutta sitä ajatettiin tarkoituksella niin normaalista poikkeavasti että sai kisanjohtaja lopputuloksen haluamakseen .

Ilmeisesti Mersun pitää valittaa päätöksestä ensin ICA:iin (International Court of Appeal), jossa siis FIA itse "tutkii" itseensä kohdistuneen valituksen. Sen jälkeen vasta voi valittaa riippumattomaan CAS välitystuomioistuimeen (Court of Arbitration for Sport).

Oma mielipide on, että ehkä voisivat tuolla ICA:n prosessissa vetää kanin hatusta ja sopia mestaruuden jakamisesta tavalla tai toisella. Sääntökirja varmaan taas joustaa jos on tahto tuollaiseen ratkaisuun. Molempien kuskien kannalta olisi mielestäni hyvä kompromissi tuollainen.
 
Viimeksi muokattu:

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 525
Toivottavasti tätä ei vain "päätetä" suljetuin ovin samanlailla kuin Ferrari -casea.
Toivotaan toki avointa päätöstä mutta jos tuomioistuin päätyykin päätöksessään Red Bullin taakse, riittääkö tämäkään edes sinulle ?
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 446
Toto ja Hamilton on varmaan kanssasi samaa mieltä, Bottaksesta en ihan varma, mutta julkisesti oli pettynyt.

Mutta yllätyn kovasti jos isompi tutkimus tehdään, ja siinä voittaisi Turva-auton perässä ajaminen, tai Verstappenin voitto olisi saanut isoa kolausta juuri tästä. Saati että olisi jotekin vaisumpi kuin se että Hamilton olisi voittanut.
Mikäs kilpailu se tässä hiljattain oli, jossa ajettiin vain yksi kierros turva-auton perässä?
Verstappen voitti, kun kukaan ei saanut ohittaa.
Ei siis ajettu edes sitä yhtä kilpailullista kierrosta.

Minulle periaatteessa on muuten sama kuka voittaa, mutta tuon Verstappenin erityisen vaarallinen ajotyyli ei sympatiapisteitä anna.
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
Kyllähän f1 on jo pitkään halunnut Verstappenista mestaria. Sellaiset syöksypommittamiset ja muut likaiset temput on jätetty f1-uran alkuvaiheesta lähtien rangaisematta. Nyt sitten kauden lopussa Masilla oli sen verran painetta saada uusi mestari, että alettiin neuvottelemaan rangaistuksista Red Bullin kanssa ja viimeisessä kisassa rikottiin turva-auto sääntöjä, jotta mestari saadaan vaihdettua.
Kyllä niistä Saudi Arabiassa ihan rankkua annettiin, eikä katsottu sormien läpi.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Toivotaan toki avointa päätöstä mutta jos tuomioistuin päätyykin päätöksessään Red Bullin taakse, riittääkö tämäkään edes sinulle ?
Tottakai riittää.

Toivottavasti tästä on pelkästään hyvää tulevaisuuden sääntöjen soveltamista ajatellen.
Mutta menipähän Verstappenin voitosta maku aivan kokonaan, vaikka kuinka halusin että hän vie tällä kaudella mestaruuden.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Mikäs kilpailu se tässä hiljattain oli, jossa ajettiin vain yksi kierros turva-auton perässä?
Verstappen voitti, kun kukaan ei saanut ohittaa.
Ei siis ajettu edes sitä yhtä kilpailullista kierrosta.

Minulle periaatteessa on muuten sama kuka voittaa, mutta tuon Verstappenin erityisen vaarallinen ajotyyli ei sympatiapisteitä anna.
Verstappen ajoi tässä tapauksessa vesisateessa aika-ajoissa paalulle.
Täysin ansaitut puolikkaat pisteet sieltä Verstappenille.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
31
Kyllä niistä Saudi Arabiassa ihan rankkua annettiin, eikä katsottu sormien läpi.
Isossa kuvassa aika paljon on sormien läpi katsottu läpi uran siinä missä jollain toisella nimellä varustettua kuljettajaa olisi rangaistu.
Siinä ei joku yksittäinen kisa, jossa on lopulta pakko rangaista paljoa paina.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
877
Jos tuo olis jotain vaikuttanut niin se olisi johtanut molempien keskeytykseen. Hamiltton ei voinut tehdä mitään muutakuin välttää tuo törmäys. Tuon tilanteen aiheutti Maxin pommiliivimeininki. Sillä ei ollut mitään hävittävää, jos he olisivat törmänneet.
Iso osa näistä nykypäivän kutamitäkehtasioikoashikaanin -pelleilyistä johtuu siitä, että hiekkaiset turva-alueet on korvattu asfalttipaskalla jonka läpi voi vaan painaa mono pohjassa ja arpoa sen jälkeen ihan itse antaako tilaa, antaako sijoituksen takaisin vai tekeekö hämiltonit ja nostaa vaan pikkuriikkisen kaasulta että ikään kuin on antanut aikaeron takaisin.

Väitän että tosta tilanteesta tulee yksi vammaisimmista "ennakkopäätöksistä" koskien ensi kautta: Vedät shikaanin suoraksi kun kilpakumppani ei jätä "tarpeeksi" tilaa -> tilanteen jälkeen ikään kuin annat (tottakai itsellesi sopivimmassa paikassa) kilpakumppanillesi 0,1 - 0,2 - 0,5 sekkaa takaisin, mutta olet silti sen edellä = jäätävän vammasta touhua.

Vanhaan HYVÄÄN Aikaan ei olisi tarvinnut kultalusikka-Hämiltonin arpoa mitään kun lopputulos olisi ollut aivan muuta, Hämilton olisi joutunut oikeasti väistämään ja koukkaamaan takaisin radalle selkeästi hitaammin / sudittelemaan hiekka-alueen / nurmialueen yli saaden renkaat likaisiksi & jäähdyttimiin kiviä. Tämä olisi tasoittanut matkallista oikaisua huomattavasti tehden siitä "oikeudenmukaisemman", koska Hämilton olisi oikeasti kärsinyt muutamien seuraavien mutkien aikana likaisista renkaista sekä jäähdytinaukoista oman autonsa renkaiden alle syöksyvistä kivistä. Lisäksi nyt jokapaikassa todellisuudesta vieraantuneet selostelijat ja muut kutsuivat Verstappenin ohitusta "pommitukseksi" jonka vuoksi Hämiltonilla oli oikeus oikaista. Vanhaan Hyvään Aikaan asioista ei paljoa ulistu, esim. maailmanmestaruuden ratkaisu Jerezissä 1997:




Nykypäivänä F1:t ovat juuri sellaista politikointipaskaa jota Kimi Räikkönen sanoo niiden olevan. Unohtamatta Abu Dabin uutta, mielestäni entistäkin tylsempää "layouttia" eli radan muotoa.


Niin ja loppuun tottakai ...




:scelebrate:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Lisäksi nyt jokapaikassa todellisuudesta vieraantuneet selostelijat ja muut kutsuivat Verstappenin ohitusta "pommitukseksi" jonka vuoksi Hämiltonilla oli oikeus oikaista. Vanhaan Hyvään Aikaan asioista ei paljoa ulistu, esim. maailmanmestaruuden ratkaisu Jerezissä 1997:

Kirjoitatko kieli poskella vai vakavissaan?

FIA hylkäsi Michael Schumacherin vuoden 1997 MM-sarjasta ja poisti kaikki pisteet, koska hän yritti kolaroida kilpakumppaninsa Jacques Villeneuven ulos radalta viimeisessä ja ratkaisevassa kisassa.

Noissa tuon ajan videossa näyttää nykyiseen tottuneena aika villiltä tuo miten ratahenkilökunta juoksee radan varteen jumittuneen auton vierelle ja traktoria ajetaan radalle autojen paahtaessa vierestä 300 km/h ohi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Kirjoitatko kieli poskella vai vakavissaan?

FIA hylkäsi Michael Schumacherin vuoden 1997 MM-sarjasta ja poisti kaikki pisteet, koska hän yritti kolaroida kilpakumppaninsa Jacques Villeneuven ulos radalta viimeisessä ja ratkaisevassa kisassa.

Noissa tuon ajan videossa näyttää nykyiseen tottuneena aika villiltä tuo miten ratahenkilökunta juoksee radan varteen jumittuneen auton vierelle ja traktoria ajetaan radalle autojen paahtaessa vierestä 300 km/h ohi.
Kyllä se niin on, että ennen vaan kaikki oli hyvin. :p

Tässä kisassa Hamilton jätti "saman" oven kaksi kertaa täysin auki ja teki virheen siinä.
Molemmilla kerroilla toisella oli pehmeät alla mikä salli sen, että pääsee syöksymään sisään. Ei osannut 7x maailmanmestari tätä laskea.
Ja ei, Max ei kilkannut toista pois radalta. Max pysyi itse radalla ja pakotti toisen joko hidastamaan lähes seis tai ajamaan ulos. Ohi se meni kuitenkin.
Ovi kiinni ensi kerralla!

Jos tuollainen oikaisu tullaan jatkossa sallimaan, niin voidaankin nykyformuloista ottaa yksi ohituspaikka pois. Jäljelle jää kaksi tai kolme ja niistä 2 on DRS.
Itse äänestän juurikin tuollaisen vääntämisen puolesta ja annetaan mahdollisuus työntää vähän kyynerpäällä.
IMO Perez näytti, että kyllä se mahdollista on - vaikkakin Hamilton oli varmasti extra-varpasillaan, koska kolariin ei ollut varaa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Jotenkin pettynyt olo, kun vielä ei ilmestynyt tekstitettyä videota, jossa espanjalainen mies (Juan Joya Borja) kuulee Masin aiheuttamasta F1 -kohusta tai nauraa sille.
 

Puukamana

Ruuvit löysällä
NOSTO
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
471

Lähde luotettavin jne.
Huge if true. Omat fiilikset että mitä nopeammin tälle farssille tulee piste sen parempi. Tosin jälkipyykit tulisi kyllä pestä ja miettiä tuomaroinnit ja kisanjohtotapa uusiksi.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 459
Tuohon niitten pitäisi tehdä muutos. Eli turva-auton aikana kierrosten määrä ei kasvaisi taikka jos kasvaisikin niin jos se sattuu lopussa ja menisi kierrosluku täyteen niin ajettaisiin yksi kierros silti kisaa.
Ja autoihin pitäis taikoa lisää löpöä jostain ilman tankkausta? :D
 
Liittynyt
18.09.2020
Viestejä
65
Mersulla ja Hamiltonilla on näitä turva-auto onnenkantamoisia ollut.
Tässä kisassa tapahtuneella turva-autoepisodilla ei ollut mitään tekemistä onnenkantamoisen kanssa. Eikä voida puhua onnekkaasta sattumasta Verstappenille, kun kilpailunjohtaja tekee päätöksen, joka ei perustu mihinkään aikaisempaan.
 
Liittynyt
12.10.2020
Viestejä
280
Paras olisi kun varikolla käynti olisi kiellettyä (virtual) safety carin ollessa radalla, niin jäisi ilmaiset varikkopysähdykset pois.

Ja sitten se helvetin kiihdytys-jarrutus-kiihdytys-jarrutus-kiihdytys pelleily pitäisi lopetta juuri ennen turva-auton poistumista.

 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
Tuohon niitten pitäisi tehdä muutos. Eli turva-auton aikana kierrosten määrä ei kasvaisi taikka jos kasvaisikin niin jos se sattuu lopussa ja menisi kierrosluku täyteen niin ajettaisiin yksi kierros silti kisaa.
Tämähän olisi hyvä, ongelmaksi vaan muodostuisi niinkin arkinen asia, kuin polttoaine(ja renkaatkin osalta)
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
662
Kyllä tuo tuomarointi sekä sääntöjen muuttaminen tai "ei aina noudattaminen" on luonut F1:stä totaalisen farssin tällä 2021-kaudella.
Säännöt pitäs olla 100% samat (pykälä pykälältä) eikä niiden kanssa voi ruveta säätämään, tulkitsemaan väärin tai neuvottelemaan (puhelinlinjat kiinni).
Joko annetaan rankut jostain samasta riikkeestä tai sitten ei anneta ollenkaan, ei mitään vetoja että tuossa kisassa ei mitään ja toisessa heti rankku.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 149
En ole perehtyny sääntökirjaan tarkemmin, mutta miksei tuota SC voitais kuopata kokonaan? Pienemmän, esim roskaa radalla hoidetaan VSC alla pois ja jos tarvitaan SC niin ajellaan suoraan varikolle odotteleen vihreää lippua ja siitä sitten gridille uusi startti. Ei kulu "turhaan" kierrokset SC takana.
 

aPm

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
420
Kyllä tuo tuomarointi sekä sääntöjen muuttaminen tai "ei aina noudattaminen" on luonut F1:stä totaalisen farssin tällä 2021-kaudella.
Säännöt pitäs olla 100% samat (pykälä pykälältä) eikä niiden kanssa voi ruveta säätämään, tulkitsemaan väärin tai neuvottelemaan (puhelinlinjat kiinni).
Joko annetaan rankut jostain samasta riikkeestä tai sitten ei anneta ollenkaan, ei mitään vetoja että tuossa kisassa ei mitään ja toisessa heti rankku.
Kyllä. Säännöt pitäisi säännöt kaikille samat riippumatta siitä oletko mm taistelun ensimmäinen tai viimeinen. Aivan sama itselle kumpi voitti, mutta tämä ihmetyttää kuinka näitä sääntöjä on kesken kauden venytetty suuntaan jos toiseen. Onneksi ei ollut kukaan suomalainen tässä häviävänä osapuolena, olisi voinut vituttaa. :D Tuo kilpailunjohtaja pitäisi olla täysin riippumaton eikä käydä huutokauppaa tallien kanssa sijoituksista esim. Saudi-Arabian uusintastartti... Kilpailunjohtajan pitäisi keskittyä täysin kilpailun turvalliseen läpiviemiseen ja joku muu saisi hoitaa talleihin päin kommunikoinnin ja asiat vietäisiin tuomariston käsiteltäväksi tarvittaessa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 353
Jos vedetään foliohattu oikein syvälle päähän niin voisi väittää että Verstappen sai mestaruuden koska Mersu ei lähtenyt Netflixin sarjaan. :cigarbeye:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 206
Viestejä
4 330 424
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom