Näitä "neuvotteluja" lie käyty jo aina, mutta vasta nyttemmin joku on älynnyt miten hyvää viihdettä niistä saa aikaan kun pieni osa porukasta alkaa räyhäämään suu vaahdossa kun keskusteluja laitetaan lähetyksiin mukaan. Samoin mitään sääntöjä ei turva-auton kanssa rikottu, korkeintaan (ehkä vahingossa) vakiintunutta käytäntöä.
Ilman sääntöjä ja vakiintuneita käytöntöjä koko moottoriurheilu on pelkkä vitsi. Siis vielä isompi vitsi kuin se muuten on.
Turva-autoa pistämällä radalle voi sopiviin väleihin eri kisaajien loppu-aikoihin voi vaikuttaa kymmeniä sekunteja ja loppusijoituksiakin muutella useamman sijan verran. Eli tämä vaikka turva-autoa ajattaa niiden vakiintuneiden käytäntöjen mukaan radalla. Tyyliin heitetään turva-auto radalle kun ykköspaikalla kisaa johtava on käynyt varikolla, että saadaan se kakkospaikalla kisaava käymään turva-auton aikana varikolla hakemassa uudet renkaat ja saadaan hänet johtoon.
Viimeisen päälle hölmöä se on alkaa vielä MM-sarjan viimeisessä kisassa ja viimeisillä kierroksilla alkaa luomaan jotain täysin uutta turva-auto käytäntöä ja ratkaista MM-titteli sillä. Sehän turva-auto on ollut käytössä F1 sarjassa nyt 28 vuotta yhtä mittaan. Täytyy olla melkoinen idiootti kilpailun johtajan, kun eilen alkaa säveltää ihan omia uutuuksiaan turva-auton käytössä tilanteessa, jossa MM-sarjaa on kierros kaksi jäljellä, ja ratkaista MM-titteli ja kisan voittaja sillä turva-auton poikkeuksellisella ajattamisella.
EDIT: Lisäys: Normaalisti se turva-auto on tarpeellinen lisä F1 kisoihin ja sillä saadaan turvattua kilpailijoiden ja ratahenkilökunnan turvallisuutta. Turva-auto vaikuttaa usein tuloksiin ja sijoituksiin radalla, mutta se on se "sattuma komponentti", jonka jokainen ymmärtää ja hyväksyy. Sitten jos tarkoituksella turva-autojen avulla kisan johtoja alkaa muutella sijoituksia radalla haluamikseen, niin vikaan menee ja pahasti meneekin.
Jossain jenkkien rata-sarjoissa safety car (tai pace car nimellä) vetäistään radalle keräämään porukka kasaan kun kisaajat ovat levinneet viihteen kannalta liian laajalle pätkälle. Muunnos tästä tuotiin eilen F1 kisoihinkin. Ei toki turva-autoa turhaan tuota radalle, mutta sitä ajatettiin tarkoituksella niin normaalista poikkeavasti että sai kisanjohtaja lopputuloksen haluamakseen .
Ilmeisesti Mersun pitää valittaa päätöksestä ensin ICA:iin (International Court of Appeal), jossa siis FIA itse "tutkii" itseensä kohdistuneen valituksen. Sen jälkeen vasta voi valittaa riippumattomaan CAS välitystuomioistuimeen (Court of Arbitration for
Sport).
Oma mielipide on, että ehkä voisivat tuolla ICA:n prosessissa vetää kanin hatusta ja sopia mestaruuden jakamisesta tavalla tai toisella. Sääntökirja varmaan taas joustaa jos on tahto tuollaiseen ratkaisuun. Molempien kuskien kannalta olisi mielestäni hyvä kompromissi tuollainen.