Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Toki vaatii, mutta muutostukea hakeva on voinut vain ilmoittaa, että muutos toteutettu ohjelmaa muokkaamalla, ehkä suuttimet vaihtamalla tai pa painettta nostamalla?

Katsastajalle on ihan sama mitä on muutettu?

Päästöt on otettu putken päästä mittaamalla.

Korjatkaa ja tarkentakaahan toki, tämä on keskustelupalstoilta luettua, omakohtaista kokemusta ei ole.
 
Toki vaatii, mutta muutostukea hakeva on voinut vain ilmoittaa, että muutos toteutettu ohjelmaa muokkaamalla, ehkä suuttimet vaihtamalla tai pa painettta nostamalla?

Katsastajalle on ihan sama mitä on muutettu?

Päästöt on otettu putken päästä mittaamalla.

Korjatkaa ja tarkentakaahan toki, tämä on keskustelupalstoilta luettua, omakohtaista kokemusta ei ole.

Periaatteessa näin. Kaksi olen muuttanut, toisen eFlexifuel-purkilla, toisen polttoainepainetta nostamalla.
 
Käytännössä minkävaan bensalla toimivan vehkeen voi vaan ajaa konttorille ja muutoskatsastaa viinalle + hakea tuet. Hakemukseen kirjottaa vaan että e85 toimiva ohjelma jne/pa paine nostettu tms. Sitä ei kukaan tutki mitä tankissa on taikka onko jotain oikeasti tehty. Päästöistä ei polttoainetta voi päätellä.
 
Toki vaatii, mutta muutostukea hakeva on voinut vain ilmoittaa, että muutos toteutettu ohjelmaa muokkaamalla, ehkä suuttimet vaihtamalla tai pa painettta nostamalla?

Katsastajalle on ihan sama mitä on muutettu?

Päästöt on otettu putken päästä mittaamalla.

Korjatkaa ja tarkentakaahan toki, tämä on keskustelupalstoilta luettua, omakohtaista kokemusta ei ole.
Joo onhan tuossa kai mahdollisuus sellaiseen väärinkäyttöön, että ajaa vain katsastuskonttorille ja väittää että auto on muunnettu flexfueliksi, vaikka ei oikeasti olisi.

Omallakin kohdalla käytännössä vain katsoi, että pellin alla on eflexplus laite, ja mittasi päästöt.
 
Eipä tuota lisälaitetta kannata hankkkia ellei
a) asu paikkakunnalla jossa E85 on reilusti halvemapaa
b) on muut syyt kuten haluaa vähentää päästöjä tai omaa hiilijalanjälkeä
 
Omalla paikkakunnalla on tasan yksi paikka josta tuota löpöä saa. Tänään hinta 1.411 ja 95E samalla asemalla taisi olla 1.689 (saa varmasti halvemmalla jostain muualta läheltä). Amismatikalla laskettuna jos auto kuluttaa n. 1l/100km enemmän viinalla, ei tuosta juurikaan tee säästöä. Sitäpaitti tuo 1l/100km taitaa olla muutenkin hieman alakanttiin, eli varmaan kuluttaa aavistuksen enemmän.

Kyllä tuo E85 pitää olla 30snt halvempaa, että sitä kehtaa edes tankkaa. Toki jos päästöt ovat motiivina, ei kait siinä sitten ihmeempää. Entä onko tuosta muuta hyötyä moottorin kannalta?

Mutta jo pelkästään 700€ asennettuna eFlexFuel autoon, ei tuo E85 (1.4€ litrahintaan) kyllä ihmisiä sen suuremmin motivoi siirtymään ekologisempaan muotoon. Suomihan on "hiilineutraalisuden" edelläkävijä, en edelleenkään ymmärrä miksi ei voitaisi tuota löpöä halventaa, jotta ihmiset siirtyisivät enemmän käyttämään moista polttoainetta. Mitä täällä nyt houhotetaan, että pitäisi lopettaa piereskely, lihansyöminen ja puiden polttaminen takassa, pidetään E85 hemmetin kalliina vaikka autot lienee varmaan suurin päästöongelma. No joo, eipä täällä peräpohjolassa juurikaa voida tehdä asialle mitään muuta kuin olla "mallina" muille :D
 
Omalla paikkakunnalla on tasan yksi paikka josta tuota löpöä saa. Tänään hinta 1.411 ja 95E samalla asemalla taisi olla 1.689 (saa varmasti halvemmalla jostain muualta läheltä). Amismatikalla laskettuna jos auto kuluttaa n. 1l/100km enemmän viinalla, ei tuosta juurikaan tee säästöä. Sitäpaitti tuo 1l/100km taitaa olla muutenkin hieman alakanttiin, eli varmaan kuluttaa aavistuksen enemmän.

Kyllä tuo E85 pitää olla 30snt halvempaa, että sitä kehtaa edes tankkaa. Toki jos päästöt ovat motiivina, ei kait siinä sitten ihmeempää. Entä onko tuosta muuta hyötyä moottorin kannalta?

Mutta jo pelkästään 700€ asennettuna eFlexFuel autoon, ei tuo E85 (1.4€ litrahintaan) kyllä ihmisiä sen suuremmin motivoi siirtymään ekologisempaan muotoon. Suomihan on "hiilineutraalisuden" edelläkävijä, en edelleenkään ymmärrä miksi ei voitaisi tuota löpöä halventaa, jotta ihmiset siirtyisivät enemmän käyttämään moista polttoainetta. Mitä täällä nyt houhotetaan, että pitäisi lopettaa piereskely, lihansyöminen ja puiden polttaminen takassa, pidetään E85 hemmetin kalliina vaikka autot lienee varmaan suurin päästöongelma. No joo, eipä täällä peräpohjolassa juurikaa voida tehdä asialle mitään muuta kuin olla "mallina" muille :D
No meillä kasivitosta käyttämällä vääntöä tuli rutkasti lisää ,ei tarvinnut kepittää jatkuvasti, tämä pelkästään riitti syyksi käyttää viinaa
 
No meillä kasivitosta käyttämällä vääntöä tuli rutkasti lisää ,ei tarvinnut kepittää jatkuvasti, tämä pelkästään riitti syyksi käyttää viinaa

Tätä hyötyä en muistanutkaan, vaikka tuossa nuhapumppu turbossa pitäisi keskimäärin vääntöä tulla tuon viinan seurauksena enemmän esille kuin turbottomassa. Kaippa oon vaan tottunut siihen ko 7kk ollut jo käytössä.
 
Muutoskatsastuksen se vaatii.

Mikäs on tämän päivän tilanne muutoskatsastuksella EURO2 ja uudempien kohdalla? lakitekstit on vähän silleen tulkinnanvaraisia että softan muutoksella ei vissiin onnistu koska softan muuttaminen on aika yksiselitteisesti kiellettyä.

Toki aika vitsi toi muuntotuki oli käytännössä jos teki asiat lähtökohtaisesti kunnolla. Softa ~600€, 6syl suuttimet 400-500€, muutoskatsastus 80€ niin saa aika monta kilsaa jurnuttaa että tuosta 200€ avullakaan jää plussalle. Toki harrastuksia ei lasketa ja hyödyt polttoaineesta on ollu aika kiistattomat. Vääntöä ja tehoa saa aika hyvin lisää ja lämpöongelmat poistu mitä oli bensalla ajaessa. Hyvällä softalla ei tarvinu talvellakaan kärvistellä kuin yli -25 pakkasilla että joutu kahdesti starttaamaan B5 ässää
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 983
Viestejä
4 620 429
Jäsenet
75 948
Uusin jäsen
tenki62

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom