Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Miä sain nyt talveksi asennettua etanolianturin ja aikalailla 79% on ollu kokoajan, talvilaatuako sitten? Kahteltava mitä kesällä on tarjolla
Aiemmin syksyllä näytti kyllä olevan noin 85%. Eipä tuo haittaa jos talvella on hiukan vähemmän, helpottaapahan kai kylmäkäynnistyksiä.
 
Mä hain tuollasen paksiin, varmuudeksi. Mulla ei ole etanolimuuntoboxia joten voi olla että pakkasilla tulloo ongelmia..
-13 oli lämmintä tänään eikä auto edes luvannut mitään, pyöritti vaan. Suihkaus spräytä ja lähti :smoke:
 
Eilen oli joku -15 ja omalla kohdalla piti vähän käyttää starttia. Eflexfuel ohjeiden mukaan mieluummin 2-3 sekuntia kerrallaan sen sijaan että pitää pohjassa, että etanoli ehtii höyrystyä. Kolmannella kyllä lähti ongelmitta. Noin 63% etanolia oli.

Kaipa sitä kannattaa välillä ottaa hieman bensaa sekaan näin talvella.
 
-25c lähtenyt ongelmitta 2.3T Saab (tehtaan BioPower) sekä S4 B5 biturbo (vakio moottorinohjaukselle custom ohjelma), ihme säätöä nuo etanoliboksit. Suosittelen ohjelmointia jos vain suinkaan mahdollista.
 
-25c lähtenyt ongelmitta 2.3T Saab (tehtaan BioPower) sekä S4 B5 biturbo (vakio moottorinohjaukselle custom ohjelma), ihme säätöä nuo etanoliboksit. Suosittelen ohjelmointia jos vain suinkaan mahdollista.
Njooh en 4afe tojotaan laita mitään boxeja, renaultin suuttimet ja bensapainetta vähän nostettu. Selvästi puuttuu kylmäkäynnistyksen rikastus :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuon boxin pitäisi kai vähitellen oppia sopivat parametrit noihin kylmäkäynnistyksiin.
 
Eilen oli joku -15 ja omalla kohdalla piti vähän käyttää starttia. Eflexfuel ohjeiden mukaan mieluummin 2-3 sekuntia kerrallaan sen sijaan että pitää pohjassa, että etanoli ehtii höyrystyä. Kolmannella kyllä lähti ongelmitta. Noin 63% etanolia oli.

Kaipa sitä kannattaa välillä ottaa hieman bensaa sekaan näin talvella.
Kun oli kovempaa pakkasta niin käytin pelkkää 98 bensaa, lievemmällä pakkasella oli aina hieman lohkossa ennen lähtöä ja viinalla ajettiin Semmoinen muistikuva jäi että talvella polttoaine maistui mutta kesällä päästiin melko vähällä. Moottorin vääntö oli kovaa luokkaa Eflexfuelin boksilla vaikka oli vain vapaasti hengittävä kone
 
Ei sitä hintaeron takia ole oikein koskaan kannattanut tankata. Ihan muista syistä kyllä. Paitsi jos asuu siellä haminan/kotkan seudulla missä se yksi asema myy halvalla. Jos ajaa vaikka yli 30tkm vuoteen bensalla, ja näennäisesti säästäisi jotain re85:llä, niin eikö jo kannattaisi vaihtaa dieseliin/hybridiin/sähköön, saisi paljon paremmat polttoainesäästöt. Itse ainakin vaihdoin jo 5,5l kuluttavaan dieseliin 500-1000km/viikko ajolla. Ei perse kestä ajaa bensalla/re85. Kulutus 9l-10l/100km etanolia tai 7-8l bensaa jo suurin syy. Pienempikulutteiset bensakoneet taas menee johonkin mopoautokategoriaan mitkä ei moottoritieajossa ole hyviä ( imo ).
Kesällä sitten ajetaan harrasteautolla(no tavallaan käyttöauto myös samalla, mut ei koko vuotta) etanolilla, vaikka olis kalliimpaa niin. Turbokone tykkää ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Aika iso pitää olla kyllä hinnan ero etanolin hyödyksi että sitä itse alan käyttämään jatkossa.
Nyt sen vajaa 250 litraa ajellut koneesta läpi ja kulutus nousi noin 17 litrasta noin 23 litraan satkulla, eli aika kovat prosentit.
Ja pienenä lisänä tulee 10km lenkki normaaliin työmatkaan jos haluaa käydä etanolia tankkaamassa, kun taas tavan aineita on matkan varrella kymmenien metrien lenkillä saatavilla vaikka kuinka monelta asemalta.
Minulla etanolin kulutus kesällä oli maltillista mutta talvella kyllä kului, parasta oli lisääntynyt vääntö
 
Saa nähdä oppiiko tuo eflexplus noihin kylmäkäynnistyksiin, eilen piti startata pari kertaa ennen kuin pysyi käynnissä.

Omalla kohdalla tämä tuli laitettua osittain ihan uteliaisuudesta.
 
Kai täällä porukka tietää, ettei se etanolianturi mitään etanolipitoisuutta mittaa, vaan vesipitoisuutta. Kokeiltu anturia vedellä ja eri vahvuisilla vesi/Sinol seoksilla. Sovellus väitti olevan aina täydet prossat. Ja on noiden eFlexfuel purkkien ohjelmistoissa myös eroja; kaverin tuoreempaa purkkia kokeiltiin minun autossa, niin prosentti nousi 8%.
 
Kai täällä porukka tietää, ettei se etanolianturi mitään etanolipitoisuutta mittaa, vaan vesipitoisuutta. Kokeiltu anturia vedellä ja eri vahvuisilla vesi/Sinol seoksilla. Sovellus väitti olevan aina täydet prossat. Ja on noiden eFlexfuel purkkien ohjelmistoissa myös eroja; kaverin tuoreempaa purkkia kokeiltiin minun autossa, niin prosentti nousi 8%.
Näyttäisi mittaavaan johtavuutta, miksi muuten lilluttelit veden kanssa? vetisen alkoholin mittaaminen aiheuttaa tuon signaalin nousun errorialueelle ja luulisin et kaupalliset tuotteet havaitsis sen



1735312347986.png1735312625745.png1735312432383.png
 
Etanoli ei ole tislauksen jälkeen täysin vedetöntä.
Vikakoodeja ei tullut kokeiluista.
 
Viimeksi muokattu:
Eli etanolissa kun vettä aina jonkun verran, niin sitä se anturi tulkitsee suhteessa bensaan. Lisäät hiukankin vettä, niin anturi kuvittelee etanolipitoisuuden kasvavan.
 
Saaga jatkuu! 25tkm pyörähti tovi sitten mittariin eFlexfuelin kanssa.

Keskikulutus nyt koko ajalta 8.06l/100km. Halvin hinta ollut 1.179e. Noin 95% ajoista etanolilla. Teoreettisesti käsittääkseni säästänyt päästöissä kolmasosan suomalaisen keskimääräisestä hiilijalanjäljestä.
Jatketaan tilastojen jakamista. Myös niille, joita asia ei kiinnosta
IMG_20240429_124631_696.jpg
 
Saaga jatkuu! 25tkm pyörähti tovi sitten mittariin eFlexfuelin kanssa.

Keskikulutus nyt koko ajalta 8.06l/100km. Halvin hinta ollut 1.179e. Noin 95% ajoista etanolilla. Teoreettisesti käsittääkseni säästänyt päästöissä kolmasosan suomalaisen keskimääräisestä hiilijalanjäljestä.

Melko kohtuullinen kulutus, jos ajettu lähes pelkästään RE85:llä.

Mikä auto?
 
Fiesta mk8 1.0 ecoboost automaattina. Edelleen harmittaa ettei tullut aiemmin laskettua tarkkaa kulutusta bensalla. Nyt ei jotenkin raaskis enää tankkailla bensaa :D
Jos nyt ajat tankin lähes tyhjäksi ja otat tankillisen bensaa, niin eipä siinä montaa euroa häviä. Bensalla se kulutus lienee noin 6 litraa satasella.
 
Jos nyt ajat tankin lähes tyhjäksi ja otat tankillisen bensaa, niin eipä siinä montaa euroa häviä. Bensalla se kulutus lienee noin 6 litraa satasella.

En, mutta yhdellä tankillisella ei kauhean tarkkaa dataa vielä saa. Pienin kulutus ollut nyt 5.98l/100km (Tän on täytynyt olla bensalla) ja isoin 11,02l/100km. Jos jättää suurimmat ääripäät pois, niin vaihteluväli varmaan etanolilla todellisuudessa 7-9l/100km.
 
Kertokaapas viisaammat. Miksi E85 on niin kallista Suomessa?

Parhaimmillaan E85 on jossain 1.3€/L hujakoilla kun E95 on 1.8€/L, jolloin tuo on vielä varsin kannattavaa tankkaa. Tuli asennettua viime kesänä eFlexFuel, mutta ei mitää hajua milloin tuo 500€ tulee maksamaan itsensä takaisin.

Tänään sai hieraista silmiä kun ei PK-seudulla saanut mistään alle 1.4€/L ja kun E95 oli karvan verran yli 1.6€/L, meinasin jo tehdä matikkaa, että kumpi on edullisempi vaihtoehto. Tuo E85 kun palaa hieman nopeammin tankista.

Mikkelin ohi kun ajelen säännöllisesti, siellä on jopa lähellä 1,5€/L tuo viina, mittää järkeä tankata :D
 
Kertokaapas viisaammat. Miksi E85 on niin kallista Suomessa?

Parhaimmillaan E85 on jossain 1.3€/L hujakoilla kun E95 on 1.8€/L, jolloin tuo on vielä varsin kannattavaa tankkaa. Tuli asennettua viime kesänä eFlexFuel, mutta ei mitää hajua milloin tuo 500€ tulee maksamaan itsensä takaisin.

Tänään sai hieraista silmiä kun ei PK-seudulla saanut mistään alle 1.4€/L ja kun E95 oli karvan verran yli 1.6€/L, meinasin jo tehdä matikkaa, että kumpi on edullisempi vaihtoehto. Tuo E85 kun palaa hieman nopeammin tankista.

Mikkelin ohi kun ajelen säännöllisesti, siellä on jopa lähellä 1,5€/L tuo viina, mittää järkeä tankata :D
Itsekin ihmettelin tuossa yksi päivä, kun E85 oli jotain päälle 1.4 ja 95 bensa taas jotain noin 1.7.

Tiesin kyllä, että tämä saattaa maksaa itsensä takaisin hyvin hitaasti, ja asennutinkin tuo eflexfuelin osittain ympäristö ja geopoliittisista syistä. Tällaisilla hinnoilla tuo ei kuitenkaan taida koskaan maksaa itseään takaisin. Jos hintaero käy näin pieneksi, niin saattaa olla jopa rahallisesti tappiollista hommaa.
 
Flexfuel-hässäkän asen(nut)taminen todellakin kiinnostaisi, mutta en voi mitenkään perustella sitä itselleni, kun se ei nähtävästi itseään maksa. Voisi muuten laittaa toki vain laittaakseen, mutta taloudellinen tilanteeni ei ole niin hyvä, että laittelisin puolihuvikseni, ja internetin mukaan joitain riskejäkin olisi. Eikö suurempi määrä (bio)etanoliautoilijoita olisi maan etu monestakin kulmasta?
 
Kertokaapas viisaammat. Miksi E85 on niin kallista Suomessa?

Parhaimmillaan E85 on jossain 1.3€/L hujakoilla kun E95 on 1.8€/L, jolloin tuo on vielä varsin kannattavaa tankkaa. Tuli asennettua viime kesänä eFlexFuel, mutta ei mitää hajua milloin tuo 500€ tulee maksamaan itsensä takaisin.

Tänään sai hieraista silmiä kun ei PK-seudulla saanut mistään alle 1.4€/L ja kun E95 oli karvan verran yli 1.6€/L, meinasin jo tehdä matikkaa, että kumpi on edullisempi vaihtoehto. Tuo E85 kun palaa hieman nopeammin tankista.

Mikkelin ohi kun ajelen säännöllisesti, siellä on jopa lähellä 1,5€/L tuo viina, mittää järkeä tankata :D
Onko E95 joku uusi etanolipolttoainelaatu?
 
Eikö suurempi määrä (bio)etanoliautoilijoita olisi maan etu monestakin kulmasta?
Kyllähän tuohon viime vuonnakin jaettiin sitä traficomin 200 euron muuntotukea. Ei toki siltikään oikein kannata rahallisesti jos hinnat on jatkossa tällaista E85 1.4 euroa ja 95E10 1.6 euroa.
 
Kertokaapas viisaammat. Miksi E85 on niin kallista Suomessa?
Niukkkuustuote. Kaikki mitä tuotetaan menee joko sinisiin pistooleihin tai sekoitteena bensaan, eikä ole mitään syytä myydä enempää pelkkää etanolia kuin sekoitevelvoite edellyttää.
 
Kyllähän tuohon viime vuonnakin jaettiin sitä traficomin 200 euron muuntotukea. Ei toki siltikään oikein kannata rahallisesti jos hinnat on jatkossa tällaista E85 1.4 euroa ja 95E10 1.6 euroa.
Tällä "tuella" ryntäystä ei tapahtune, ei edes ilmaisen ämpärin kera. Valtiolaivalla ei näytä olevan erityistä tarvetta vähentää hiilipäästöjä ainakaan tällä mekanismilla. Muuntotuki on toki ihan kiva, mutta sehän on ihan olematon asia kokonaisuutta ajatellen. Jos tankatessa toteutuisi kunnon alennus, niin alkaisi tapahtua.
 
Voisiko muuntotuki olla pieni, koska ainakin ennen riitti, kun vaan kertoi muutoksen tehdyn ja rahat taskuun.

Jos taas pitäisi todeta laitteiston asennetun ja tästä kuitti, niin sitä vastaan muuntotukea voisi reilusti nostaa.
 
Voisiko muuntotuki olla pieni, koska ainakin ennen riitti, kun vaan kertoi muutoksen tehdyn ja rahat taskuun.

Jos taas pitäisi todeta laitteiston asennetun ja tästä kuitti, niin sitä vastaan muuntotukea voisi reilusti nostaa.
Muutoskatsastuksen se vaatii.
 
Toki vaatii, mutta muutostukea hakeva on voinut vain ilmoittaa, että muutos toteutettu ohjelmaa muokkaamalla, ehkä suuttimet vaihtamalla tai pa painettta nostamalla?

Katsastajalle on ihan sama mitä on muutettu?

Päästöt on otettu putken päästä mittaamalla.

Korjatkaa ja tarkentakaahan toki, tämä on keskustelupalstoilta luettua, omakohtaista kokemusta ei ole.
 
Toki vaatii, mutta muutostukea hakeva on voinut vain ilmoittaa, että muutos toteutettu ohjelmaa muokkaamalla, ehkä suuttimet vaihtamalla tai pa painettta nostamalla?

Katsastajalle on ihan sama mitä on muutettu?

Päästöt on otettu putken päästä mittaamalla.

Korjatkaa ja tarkentakaahan toki, tämä on keskustelupalstoilta luettua, omakohtaista kokemusta ei ole.

Periaatteessa näin. Kaksi olen muuttanut, toisen eFlexifuel-purkilla, toisen polttoainepainetta nostamalla.
 
Käytännössä minkävaan bensalla toimivan vehkeen voi vaan ajaa konttorille ja muutoskatsastaa viinalle + hakea tuet. Hakemukseen kirjottaa vaan että e85 toimiva ohjelma jne/pa paine nostettu tms. Sitä ei kukaan tutki mitä tankissa on taikka onko jotain oikeasti tehty. Päästöistä ei polttoainetta voi päätellä.
 
Toki vaatii, mutta muutostukea hakeva on voinut vain ilmoittaa, että muutos toteutettu ohjelmaa muokkaamalla, ehkä suuttimet vaihtamalla tai pa painettta nostamalla?

Katsastajalle on ihan sama mitä on muutettu?

Päästöt on otettu putken päästä mittaamalla.

Korjatkaa ja tarkentakaahan toki, tämä on keskustelupalstoilta luettua, omakohtaista kokemusta ei ole.
Joo onhan tuossa kai mahdollisuus sellaiseen väärinkäyttöön, että ajaa vain katsastuskonttorille ja väittää että auto on muunnettu flexfueliksi, vaikka ei oikeasti olisi.

Omallakin kohdalla käytännössä vain katsoi, että pellin alla on eflexplus laite, ja mittasi päästöt.
 
Eipä tuota lisälaitetta kannata hankkkia ellei
a) asu paikkakunnalla jossa E85 on reilusti halvemapaa
b) on muut syyt kuten haluaa vähentää päästöjä tai omaa hiilijalanjälkeä
 
Omalla paikkakunnalla on tasan yksi paikka josta tuota löpöä saa. Tänään hinta 1.411 ja 95E samalla asemalla taisi olla 1.689 (saa varmasti halvemmalla jostain muualta läheltä). Amismatikalla laskettuna jos auto kuluttaa n. 1l/100km enemmän viinalla, ei tuosta juurikaan tee säästöä. Sitäpaitti tuo 1l/100km taitaa olla muutenkin hieman alakanttiin, eli varmaan kuluttaa aavistuksen enemmän.

Kyllä tuo E85 pitää olla 30snt halvempaa, että sitä kehtaa edes tankkaa. Toki jos päästöt ovat motiivina, ei kait siinä sitten ihmeempää. Entä onko tuosta muuta hyötyä moottorin kannalta?

Mutta jo pelkästään 700€ asennettuna eFlexFuel autoon, ei tuo E85 (1.4€ litrahintaan) kyllä ihmisiä sen suuremmin motivoi siirtymään ekologisempaan muotoon. Suomihan on "hiilineutraalisuden" edelläkävijä, en edelleenkään ymmärrä miksi ei voitaisi tuota löpöä halventaa, jotta ihmiset siirtyisivät enemmän käyttämään moista polttoainetta. Mitä täällä nyt houhotetaan, että pitäisi lopettaa piereskely, lihansyöminen ja puiden polttaminen takassa, pidetään E85 hemmetin kalliina vaikka autot lienee varmaan suurin päästöongelma. No joo, eipä täällä peräpohjolassa juurikaa voida tehdä asialle mitään muuta kuin olla "mallina" muille :D
 
Omalla paikkakunnalla on tasan yksi paikka josta tuota löpöä saa. Tänään hinta 1.411 ja 95E samalla asemalla taisi olla 1.689 (saa varmasti halvemmalla jostain muualta läheltä). Amismatikalla laskettuna jos auto kuluttaa n. 1l/100km enemmän viinalla, ei tuosta juurikaan tee säästöä. Sitäpaitti tuo 1l/100km taitaa olla muutenkin hieman alakanttiin, eli varmaan kuluttaa aavistuksen enemmän.

Kyllä tuo E85 pitää olla 30snt halvempaa, että sitä kehtaa edes tankkaa. Toki jos päästöt ovat motiivina, ei kait siinä sitten ihmeempää. Entä onko tuosta muuta hyötyä moottorin kannalta?

Mutta jo pelkästään 700€ asennettuna eFlexFuel autoon, ei tuo E85 (1.4€ litrahintaan) kyllä ihmisiä sen suuremmin motivoi siirtymään ekologisempaan muotoon. Suomihan on "hiilineutraalisuden" edelläkävijä, en edelleenkään ymmärrä miksi ei voitaisi tuota löpöä halventaa, jotta ihmiset siirtyisivät enemmän käyttämään moista polttoainetta. Mitä täällä nyt houhotetaan, että pitäisi lopettaa piereskely, lihansyöminen ja puiden polttaminen takassa, pidetään E85 hemmetin kalliina vaikka autot lienee varmaan suurin päästöongelma. No joo, eipä täällä peräpohjolassa juurikaa voida tehdä asialle mitään muuta kuin olla "mallina" muille :D
No meillä kasivitosta käyttämällä vääntöä tuli rutkasti lisää ,ei tarvinnut kepittää jatkuvasti, tämä pelkästään riitti syyksi käyttää viinaa
 
No meillä kasivitosta käyttämällä vääntöä tuli rutkasti lisää ,ei tarvinnut kepittää jatkuvasti, tämä pelkästään riitti syyksi käyttää viinaa

Tätä hyötyä en muistanutkaan, vaikka tuossa nuhapumppu turbossa pitäisi keskimäärin vääntöä tulla tuon viinan seurauksena enemmän esille kuin turbottomassa. Kaippa oon vaan tottunut siihen ko 7kk ollut jo käytössä.
 
Onko kellään kokemuksia (Toyotan) hybridin toimivuudesta etanolilla? Flexfuel-laitteen kanssa toki.
 
Muutoskatsastuksen se vaatii.

Mikäs on tämän päivän tilanne muutoskatsastuksella EURO2 ja uudempien kohdalla? lakitekstit on vähän silleen tulkinnanvaraisia että softan muutoksella ei vissiin onnistu koska softan muuttaminen on aika yksiselitteisesti kiellettyä.

Toki aika vitsi toi muuntotuki oli käytännössä jos teki asiat lähtökohtaisesti kunnolla. Softa ~600€, 6syl suuttimet 400-500€, muutoskatsastus 80€ niin saa aika monta kilsaa jurnuttaa että tuosta 200€ avullakaan jää plussalle. Toki harrastuksia ei lasketa ja hyödyt polttoaineesta on ollu aika kiistattomat. Vääntöä ja tehoa saa aika hyvin lisää ja lämpöongelmat poistu mitä oli bensalla ajaessa. Hyvällä softalla ei tarvinu talvellakaan kärvistellä kuin yli -25 pakkasilla että joutu kahdesti starttaamaan B5 ässää
 
Niin kun minulla oli etanoli auto en minä sitä mihinkään muutoskatsastukseen vienyt, ajoin vain ja leimasin normaalisti
 
Mikäs on tämän päivän tilanne muutoskatsastuksella EURO2 ja uudempien kohdalla? lakitekstit on vähän silleen tulkinnanvaraisia että softan muutoksella ei vissiin onnistu koska softan muuttaminen on aika yksiselitteisesti kiellettyä.
Itseasiassa vasta Euro 4 asti pääsee helpommalla eli pitäisi riittää muutoskatsastus. Syyskuussa 2009 tuli voimaan euro 5 päästöluokka eli käytännössä kaikki 31.8.2009 mennessä rekisteröidyt menee vielä euro4 päästöluokan mukaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 034
Viestejä
4 897 636
Jäsenet
78 904
Uusin jäsen
Vermeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom