Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu

:hmm:

Millähän tuo "säästää" polttoainekuluissa, jos kulutus nousee +30% ja hinta +- sekä lyhyempi öljynvaihtoväli sekä saa uusia tulppia nopeammin kuin pelkällä bensalla ajettaessa? Tulpat ja öljyt+suodin maksavat rahaa. Turbottomassa autossa ei välttämättä mitään hyötyä tehon puolesta, mutta korkeaviritteisessä turbomoottorissa kyllä
 
Millähän tuo "säästää" polttoainekuluissa, jos kulutus nousee +30% ja hinta +- sekä lyhyempi öljynvaihtoväli sekä saa uusia tulppia nopeammin kuin pelkällä bensalla ajettaessa? Tulpat ja öljyt+suodin maksavat rahaa. Turbottomassa autossa ei välttämättä mitään hyötyä tehon puolesta, mutta korkeaviritteisessä turbomoottorissa kyllä
No joo, sehän tässä vielä vähän mietityttää, että onko koko touhussa lopulta järkeä.
 
Millähän tuo "säästää" polttoainekuluissa, jos kulutus nousee +30% ja hinta +- sekä lyhyempi öljynvaihtoväli sekä saa uusia tulppia nopeammin kuin pelkällä bensalla ajettaessa? Tulpat ja öljyt+suodin maksavat rahaa. Turbottomassa autossa ei välttämättä mitään hyötyä tehon puolesta, mutta korkeaviritteisessä turbomoottorissa kyllä

Mulla nousi ihan tavan vapari ruiskumoottorissa ilman nakuanturia maantieajossa ~25%... Riippuu moottorista ja mikä se etanolipitoisuus oikeasti on.

Öljynvaihtoväli 10tkm, oli etanolia tai ei, ei ongelmaa.

Miksi tulppia pitäisi vaihtaa useammin? Vaihdoin valmistajan suosituksen mukaan tai vähän päällekin ajettuna ja hyvin kesti RE85.

Perus öljy ja suodatin ei maksa "mitään" ja kun itse vaihtaa.
 
Mulla nousi ihan tavan vapari ruiskumoottorissa ilman nakuanturia maantieajossa ~25%... Riippuu moottorista ja mikä se etanolipitoisuus oikeasti on.

Öljynvaihtoväli 10tkm, oli etanolia tai ei, ei ongelmaa.

Miksi tulppia pitäisi vaihtaa useammin? Vaihdoin valmistajan suosituksen mukaan tai vähän päällekin ajettuna ja hyvin kesti RE85.

Perus öljy ja suodatin ei maksa "mitään" ja kun itse vaihtaa.

Eihän se öljy+suodatin maksakkaan, mutta jos öljynvaihtovälin joutuuin tiputtamaan 30tkm -> 10tkm, niin rupeaahan sille tulemaan hintaa. Saabeissa ollut ongelmia tulppien kanssa ja tiivisteiden kanssa saattaa olla ongelmaa

E85 sätöstelyt - Sivu 3 - www.pesukinnas.com

Niin tosiaan tässähän olikin kyse softamuunnoksesta eikä suutinboxin lisäyksestä.

Voi olla että ei näissä enää eroja juuri ole keskenään. Jos softa osaa säätää ennakot yms. Tilanteen mukasn niin eiköhän se sitten toimi vastaavasti kun trionic joka saabissa on.

Saab-softagurut on saanut minut tähän uskoon että just saabilla nää viinahommat on suvereenisti näpissä. Ja käsittääkseni muilla merkeillä ainakin välikelin ja kylmällä käynnistyminen on vähän niin ja näin. Koitan kysellä faktatietoa näistä ja postata tänne.

Itsellä 10tkm hyvä vaihtoväli ollut öljyille, on vielä öljynnäköistä ja -hajuista. Tulpat siksi, että yleensä 15tkm kohdalla alkaa tasakaasulla nykimään. Tämä johtuu sytytyskasetista mitä saab käyttää, se kuluttaa tulppia ja uusi kasetti maksaa 300e vs. Uudet tulpat 16e..

Viina liuottaa erilailla kun bensa. Tämä yhdistettynä valmiiksi rikkiolevaan huohotukseen = ongelmia jatkossa. Myös esim. Kuoleentuneet männänrenkaat alkaa oireilemaan kun karsta poistuu renkaiden ympäriltä.

Tietty jos jotkut pa-linjan osat ri o tehty kestämään viinaa niin ne kannattaa vaihtaa ennen viinaan siirtymistä, doh
 
Eihän se öljy+suodatin maksakkaan, mutta jos öljynvaihtovälin joutuuin tiputtamaan 30tkm -> 10tkm, niin rupeaahan sille tulemaan hintaa. Saabeissa ollut ongelmia tulppien kanssa ja tiivisteiden kanssa saattaa olla ongelmaa

E85 sätöstelyt - Sivu 3 - www.pesukinnas.com

En ole joutunut tiputtamaan öljynvaihtoväliä 30tkm -> 10tkm. Hölmöläiset ajaa 30tkm vaihtoväliä.

Saabit on saabeja ja jostain syystä firma meni konkursiin jo yli 10 vuotta sitten.. :hmm:
 
Eihän se öljy+suodatin maksakkaan, mutta jos öljynvaihtovälin joutuuin tiputtamaan 30tkm -> 10tkm, niin rupeaahan sille tulemaan hintaa. Saabeissa ollut ongelmia tulppien kanssa ja tiivisteiden kanssa saattaa olla ongelmaa

E85 sätöstelyt - Sivu 3 - www.pesukinnas.com
Onnea sen 30tkm vaihtovälin kanssa. Vastuullisesti jos huoltaa nykyisellään niin ei viinalla ajo aiheuta lisähuollon tarvetta. Eri asia sitten jos koneessa tms on tiivisteitä jotka eivät e85 kestä.

Kulutuksen nousukin on suhteellista ja autokohtaista, itsellä parhaat tulokset syntyy maantiellä ja vaparikoneella, kulutus nousi vain n. 15%, kaupungissa ollaan varmaan 30% lähistöllä.
 
En ole joutunut tiputtamaan öljynvaihtoväliä 30tkm -> 10tkm. Hölmöläiset ajaa 30tkm vaihtoväliä.

Saabit on saabeja ja jostain syystä firma meni konkursiin jo yli 10 vuotta sitten.. :hmm:
Saabit on hyviä etanoliautoja. Esim. 9-5 4-cyl. muuttuu flexifueliksi pelkällä softapäivityksellä. Eli mitään komponentteja tai bokseja tarvita, softassa paikka tuplakartoille bensa/etanoli ja pitoisuuden tunnistus vakiona. Oli helppoa ja toimi tosi hyvin myös -30 asteen pakkasessa.
 
Saabit on hyviä etanoliautoja. Esim. 9-5 4-cyl. muuttuu flexifueliksi pelkällä softapäivityksellä. Eli mitään komponentteja tai bokseja tarvita, softassa paikka tuplakartoille bensa/etanoli ja pitoisuuden tunnistus vakiona. Oli helppoa ja toimi tosi hyvin myös -30 asteen pakkasessa.

tehtaan biopowerissa on eri bensapumppu.

mutta ihan sama, se normi pumppukin kestää aivan hyvin.

itelläkin oli 9-5. Hämmentävän hyvä toimivuus etanolilla talvella. Avaimesta käyntiin ilman esilämmityksiä ja kulki kuin kesällä samantien.
 
Corolla on toiminut etanolilla vuoden 2022 keväästä asti alkuperäisen huoltosuunitelman mukaan. Ei lyhyempiä öljynvaihtovälejä tai ylimääräisiä tulppien vaihtoja. Jos jokin ongelma on, en ole sitä nähnyt.
 
Omalla Saab 9-5 vanhuksella ajellut yli 11 vuotta noin 90%:isesti etanolilla. Öljyt vaihtanut noin 10 tkm ja tulpat noin 20 tkm välein. Tulpissa en ole koskaan havainnut mitään vikaa ennen vaihtoa. Autossa on sama sytytyskasetti, samat suuttimet, samat polttoaineputket yms. ja polttoainepumppu nyt 10 vuotta vanha.

Talvella kylmäkäynnistyksen jälkeen saattaa vähän röpeltää pari sekuntia. En muista, onko tuossa eroa bensaan, koska ei ole tullut bensalla ajettua moneen talveen.

Ajelen etanolilla puhtaasti ekologisista syistä oli hinta mikä tahansa. Jos joku voi näyttää toteen, että etanolilla ajelu ei paranna merkittävästi ekologisuutta bensaan verrattuna, niin sitten on melkein sama siirtyä takaisin bensaan.
 
Ei olw mulla kokemuksia, mutta näin "peruskäyttäjänä" hintaerolle ei ole perusteita..
Tuotekuvauksesta ei kyllä saa kovin selkeää kuvaa, että mikä tuossa pro mallissa on parempaa. Ehkä sitä voi jotenkin kattavammin säätää tuolla eflextuner ohjelmalla, mutta tuolle tuskin on itsellä tarvetta, kun voi olla ettei tuosta vaparikoneesta kuitenkaan saa lisää tehoa irti tuolla (mutu, en oikeasti tiedä).
 
Omalla Saab 9-5 vanhuksella ajellut yli 11 vuotta noin 90%:isesti etanolilla. Öljyt vaihtanut noin 10 tkm ja tulpat noin 20 tkm välein. Tulpissa en ole koskaan havainnut mitään vikaa ennen vaihtoa. Autossa on sama sytytyskasetti, samat suuttimet, samat polttoaineputket yms. ja polttoainepumppu nyt 10 vuotta vanha.

Talvella kylmäkäynnistyksen jälkeen saattaa vähän röpeltää pari sekuntia. En muista, onko tuossa eroa bensaan, koska ei ole tullut bensalla ajettua moneen talveen.

Ajelen etanolilla puhtaasti ekologisista syistä oli hinta mikä tahansa. Jos joku voi näyttää toteen, että etanolilla ajelu ei paranna merkittävästi ekologisuutta bensaan verrattuna, niin sitten on melkein sama siirtyä takaisin bensaan.
volvolla s80mk2 2.5t menty nyt pelkällä etanolilla joku 100tkm, Tulpat vaihdoin ehkä ekan 20tkm etanolilla ajon jälkeen, sen jälkeen ollut samat. öljyjä oon vaihdellut 10tkm välein jo silloin kun ajoin bensalla. Nyt 320tkm mittarissa.
 
Riippuukohan tuo tehon/väännön lisääntyminen tai väheneminen nyt vaparikoneessa pitkälti siitä, että pystyykö se ruiskuttamaan tarpeeksi polttoainetta?

t. en tunne moottori/autotekniikkaa kovin syvällisesti
 
Riippuukohan tuo tehon/väännön lisääntyminen tai väheneminen nyt vaparikoneessa pitkälti siitä, että pystyykö se ruiskuttamaan tarpeeksi polttoainetta?

t. en tunne moottori/autotekniikkaa kovin syvällisesti
Ruiskutusmääräähän pystyy lisäämään myös polttoaineen painetta nostamalla ja vaihtamalla suurempituottoiset ruiskutussuuttimet, mutta auton ECU:ssa pitäisi olla myös samaan aikaan sellaiset sytytyksen säätökartat jotka sallisivat ennakon lisäämisen. Nakuanturi sitten rajoittamassa sitä maksimiennakkoa tarvittaessa.
 
Ruiskutusmääräähän pystyy lisäämään myös polttoaineen painetta nostamalla ja vaihtamalla suurempituottoiset ruiskutussuuttimet, mutta auton ECU:ssa pitäisi olla myös samaan aikaan sellaiset sytytyksen säätökartat jotka sallisivat ennakon lisäämisen. Nakuanturi sitten rajoittamassa sitä maksimiennakkoa tarvittaessa.
Noita ruiskuja tuon eflexfuelin pitäisi siis kai ohjata?
 
Noita ruiskuja tuon eflexfuelin pitäisi siis kai ohjata?
Kyllä, se pidentää suuttimien aukioloaikoja. Mutta jotta saataisiin täysi hyöty etanolin suuremmasta nakutuskestävyydestä niin samaan aikaan pitäisi saada sytytysennakkoakin lisättyä.
Disclaimer: Olen vain etanolin satunnainen viihdekäyttäjä alle 15 prosentin juomissa mutta ihan teknisestä mielenkiinnosta on tullut perehdyttyä aiheeseen teoriatasolla.
 
Ruiskutusmääräähän pystyy lisäämään myös polttoaineen painetta nostamalla ja vaihtamalla suurempituottoiset ruiskutussuuttimet, mutta auton ECU:ssa pitäisi olla myös samaan aikaan sellaiset sytytyksen säätökartat jotka sallisivat ennakon lisäämisen. Nakuanturi sitten rajoittamassa sitä maksimiennakkoa tarvittaessa.
Ja riippuu autosta kuinka paljon vakio moottorinohjain ennakkoa säätää nakuanturin tiedon mukaan joka vaikuttaa hyötysuhteeseen e85sella.
 
Kokeilemalla kai sen saisi selville, että miten tuo eflexfuel toimii tuossa vapari moottorissa. Kun moottorin oma ECU ilmeisesti vaikuttaa tuon eflexfuelinkin kanssa, niin aika vaikea kai on sanoa etukäteen, että miten se käyttäytyy. Ärsyttää vain, jos tulee se laitettua, ja se ei sitten toimikaan hyvin. Silläpä koitinkin kysellä, että olisiko jollain täällä kokemusta.

Tehonlisäys ei nyt varsinaisesti ole tavoitteena, enemmän mietin taloudellisuutta ja ehkä hieman myös ekologisuutta. Kunhan teho ei nyt kuitenkaan ainakaan kauheasti laskisi. :)
 
Kirjoitin tuonne aikasemmin jo omia kokemuksia, 2 litraisessa vapari passatissa. Vitutti suorastaan käyttää etanolia, tehoja piti tulla enemmän, mutta eihän ne vakiosuuttimet riittäneet ollenkaan sille määrälle mitä sitä etanolia pitää ruiskuttaa, vaikka eflexfuelin mukaan sopi erinomaisesti kyseiseen autoon ilman mitään muutoksia. Täyskaasulla jo 3000rpm kohdalla tunsi miten auto nyykähti kun suuttimien rajat tulivat vastaan, ja tästä tuli joka kerta vikakoodi tuohon etanoliboksiin. Maantiellä tuolla etanolilla sattoi säästääkkin hiukan rahaa, kaupungissa kulutus nousi kohtuuttomasti, ja jatkuvasti piti olla tankkaamassa.
 
Kirjoitin tuonne aikasemmin jo omia kokemuksia, 2 litraisessa vapari passatissa. Vitutti suorastaan käyttää etanolia, tehoja piti tulla enemmän, mutta eihän ne vakiosuuttimet riittäneet ollenkaan sille määrälle mitä sitä etanolia pitää ruiskuttaa, vaikka eflexfuelin mukaan sopi erinomaisesti kyseiseen autoon ilman mitään muutoksia. Täyskaasulla jo 3000rpm kohdalla tunsi miten auto nyykähti kun suuttimien rajat tulivat vastaan, ja tästä tuli joka kerta vikakoodi tuohon etanoliboksiin. Maantiellä tuolla etanolilla sattoi säästääkkin hiukan rahaa, kaupungissa kulutus nousi kohtuuttomasti, ja jatkuvasti piti olla tankkaamassa.
Tämän perusteella ei kyllä kuulosta kovin lupaavalta :hmm:
Minulla ei siis ole passattia, mutta vapari 2.0 bensa kuitenkin
 
Talvella kylmäkäynnistyksen jälkeen saattaa vähän röpeltää pari sekuntia. En muista, onko tuossa eroa bensaan, koska ei ole tullut bensalla ajettua moneen talveen.
Ajapa tankki lähes tyhjäksi, ja täysi tankillinen bensaa välillä. Saattaa lähteä tuo röpöttely. Itse ajelin kerran vuodessa tankillisen bensaa kun tuntui siitä tykkäävän.
 
Ajapa tankki lähes tyhjäksi, ja täysi tankillinen bensaa välillä. Saattaa lähteä tuo röpöttely. Itse ajelin kerran vuodessa tankillisen bensaa kun tuntui siitä tykkäävän.
Tulee pari tankillista peräjälkeen ajettua pelkällä bensalla vuosittain. Yleensä ajoittuu pitempien kesäloman reissujen aikaan. Jäänyt jostain neuvoista mieleen, että hyvä välillä ajaa bensalla. En tiedä onko tuolla oikeasti merkitystä. Mutta ei tuo hyvin pieni röpöttely ole haitannut.
 
Kirjoitin tuonne aikasemmin jo omia kokemuksia, 2 litraisessa vapari passatissa. Vitutti suorastaan käyttää etanolia, tehoja piti tulla enemmän, mutta eihän ne vakiosuuttimet riittäneet ollenkaan sille määrälle mitä sitä etanolia pitää ruiskuttaa, vaikka eflexfuelin mukaan sopi erinomaisesti kyseiseen autoon ilman mitään muutoksia. Täyskaasulla jo 3000rpm kohdalla tunsi miten auto nyykähti kun suuttimien rajat tulivat vastaan, ja tästä tuli joka kerta vikakoodi tuohon etanoliboksiin. Maantiellä tuolla etanolilla sattoi säästääkkin hiukan rahaa, kaupungissa kulutus nousi kohtuuttomasti, ja jatkuvasti piti olla tankkaamassa.

Jos suuttimet loppui RE85:llä jo 3000rpm kohdalla, niin miten se olisi jaksanut E10 bensalla vetää 6000rpm jos ajattelisi kulutuksen nousevan ~ kierrosten mukana?

"Jatkuvasti piti olla tankkaamassa" -Paljonko se toimintamatka sitten oli?

Mä ajelin ennen vanhalla Nissan Almeralla n.600km tankillisella kesällä.
 
Jos suuttimet loppui RE85:llä jo 3000rpm kohdalla, niin miten se olisi jaksanut E10 bensalla vetää 6000rpm jos ajattelisi kulutuksen nousevan ~ kierrosten mukana?

"Jatkuvasti piti olla tankkaamassa" -Paljonko se toimintamatka sitten oli?

Mä ajelin ennen vanhalla Nissan Almeralla n.600km tankillisella kesällä.
Ainakin eflexfuelin sivuilla sanottiin, että kulutuksen pitäisi kasvaa 15-25%. Kieltämättä kuulostaa aika oudolta, että tulisi noin äkkiä raja vastaan noiden suuttimien kanssa.

Jos ne ei ylipäätään riitä tuollaiseen maltilliseen kulutuksen kasvuun, niin kai ne on olleet jo valmiiksi aika äärirajoilla? :hmm:
 
Näkisin, että viinalla läträäminen on enemmän harrastus kuin keino säästää. Virivehkeessä saa lisää tehoa viinalle säätämällä ja se on jo itsessään hyvä perustelu, mutta peruskäytössä ihan turhaa säätämistä. Harrastuksen vuoksi sen sijaan voi tehdä paljon hölmömpiäkin asioita eli ei pidä ymmärtää väärin.

Etanolin plussat:
  • Säästö polttoainekuluissa (mahdollisesti marginaalinen)
  • Näennäinen ekologisuus (etanolia sekoitetaan vähemmän tavallisiin bensoihin, jos E85 kulutus on isompaa)
Miinukset:
  • Muutossarjan hinta
  • Tihentynyt tankkaustarve
  • Harvempi polttoaineen jakeluverkosto
  • Mahdolliset ongelmat polttoainelinjassa
  • Tiheämpi huoltoväli

Valmiiksi etanolille sopivat autot ovat sitten asia erikseen.
 
Mulla on nyt takana 19tkm eFlexFuelilla. 90% ajoista etanolilla ja keskikulutus 8,02l/100km. Ei oikeestaan mitään valittamista.
 
Sisältyykö tuohon ajosuoritteeseen myös talviajoa ja kunnon pakkaskelejä?
Kyllä mä talvellakin ajelin ihan hyvin. Kunnon pakkaskelit nyt riippuu varmaan keltä kysyy. Pirkanmaalla asustelen, et kyl tääl tais olla pari -30°c päivääkin.
Screenshot_2024-09-23-22-36-00-50_2b3f3c8d1fd5cd66f114c90effc5a955.jpg
 
Kyllä mä talvellakin ajelin ihan hyvin. Kunnon pakkaskelit nyt riippuu varmaan keltä kysyy. Pirkanmaalla asustelen, et kyl tääl tais olla pari -30°c päivääkin.
Screenshot_2024-09-23-22-36-00-50_2b3f3c8d1fd5cd66f114c90effc5a955.jpg
No millaiset kokemukset oli noiden -30 pakkasten kylmäkäynnistysten suhteen? Entä siellä -10 /-20 välillä, vaatiko yhtään ylimääräistä tuntia lohkolämppärin käyttöä?
 
No millaiset kokemukset oli noiden -30 pakkasten kylmäkäynnistysten suhteen? Entä siellä -10 /-20 välillä, vaatiko yhtään ylimääräistä tuntia lohkolämppärin käyttöä?
Kerran koko talven aikana oli tilanne, ettei lähtenyt ekalla. Tais olla -25°c sillon ja joutu äkkiseltää lähtee ilman lämppäriä. Muuten kiltisti lähti joka kerta. Pyrin toki pitämään aina piuhassa edes hetken, mutta kyl sitä kylmänäki sai käynnistellä.
 
Kerran koko talven aikana oli tilanne, ettei lähtenyt ekalla. Tais olla -25°c sillon ja joutu äkkiseltää lähtee ilman lämppäriä. Muuten kiltisti lähti joka kerta. Pyrin toki pitämään aina piuhassa edes hetken, mutta kyl sitä kylmänäki sai käynnistellä.
OK, siellä etanolimuunnosboksissa on sitten sopivat rikastuskartat kylmäkäynnistykselle. Tässä yhteydessä varmaan kannattaa mainita, että E85 on talviaikaan pikemminkin "E75" johtuen pienemmästä etanolimäärästä juurikin mahdollisten kylmäkäynnistysongelmien minimoimiseksi.
 
OK, siellä etanolimuunnosboksissa on sitten sopivat rikastuskartat kylmäkäynnistykselle. Tässä yhteydessä varmaan kannattaa mainita, että E85 on talviaikaan pikemminkin "E75" johtuen pienemmästä etanolimäärästä juurikin mahdollisten kylmäkäynnistysongelmien minimoimiseksi.
Ainakin oli, sen mitä Saabin trionicin pitoisuusmittaukseen voi luottaa niin ihan samaa soosia tulee pistoolista vuoden ympäri, 80-85% tavaraa. Joskus vuosia sitten tuli talvella ~70% soosia, huomasi kun kulutuskin laski ihan piirun.
 
Hankala tässä nyt on päättää, että lähteäkö hankkimaan tuota eflexfuelia, kun toisten mukaan toimii moitteetta ja toisten mukaan ei toimi oikein ollenkaan. :D

Taitaa riippua niin paljon moottorista, ettei tuota lopullisesti saa selville kuin kokeilemalla.
 
Hankala tässä nyt on päättää, että lähteäkö hankkimaan tuota eflexfuelia, kun toisten mukaan toimii moitteetta ja toisten mukaan ei toimi oikein ollenkaan. :D

Taitaa riippua niin paljon moottorista, ettei tuota lopullisesti saa selville kuin kokeilemalla.

Tilanne on juuri se. Mun oma v6 pösö toimii bensapainetta nostamalla hienosti etanolilla ja rouvan edellinen pösö (206 1.4 monipisteruisku) ei efelxilläkään pelannut täydellä etanoliannoksella kesäkuumallakaan..

Mikä auto sulla on ja millä moottorilla?
 
Tilanne on juuri se. Mun oma v6 pösö toimii bensapainetta nostamalla hienosti etanolilla ja rouvan edellinen pösö (206 1.4 monipisteruisku) ei efelxilläkään pelannut täydellä etanoliannoksella kesäkuumallakaan..

Mikä auto sulla on ja millä moottorilla?
Siinä on sellainen Daewoon XK6, vapaasti hengittävä suora kutonen. Ei ole mitenkään yleinen, joten tuskin kellään täällä on omakohtaista kokemusta.
 
Siinä on sellainen Daewoon XK6, vapaasti hengittävä suora kutonen. Ei ole mitenkään yleinen, joten tuskin kellään täällä on omakohtaista kokemusta.
Oletko kysynyt noilt boxivalmistajilta mielipidettä? Tokihan ne varmaan sanoo että "kaikissa toimii" mutta voihan niiltä tulla ihan järkevääkin?
 
Multa löytyy sitten päivittäisestä ajosta 94 4AFE tojota, voin huudella kokemuksia kun niitä tulee.

Toteutettu pelkällä bensapaineen nostolla, seos katottu mittarilla kohalleen. Nyt ajettu joku 3000km muutoksen jälkeen, talvi kokematta.
 
Siinä on sellainen Daewoon XK6, vapaasti hengittävä suora kutonen. Ei ole mitenkään yleinen, joten tuskin kellään täällä on omakohtaista kokemusta.

Tuossa on kohtuullinen puristussuhde (10.2), joten etanoli pitäisi sopia ihan kivasti. Toki muut lisälaitteet vaikuttaa aika paljon (suuttimet ja moottorinohjain).
 
Tuossa on kohtuullinen puristussuhde (10.2), joten etanoli pitäisi sopia ihan kivasti. Toki muut lisälaitteet vaikuttaa aika paljon (suuttimet ja moottorinohjain).

Entisellä opettaja oli muutettu Subaru Impreza STI (turbolla) toimimaan e85-polttoaineelle, niin pakoputkea muutettu ja suuttimille ei oltu tehty mitään. Penkitetty 350heppaan ja suuttissa olisi riittänyt tuotto 400heppaan asti.
 
Hankala tässä nyt on päättää, että lähteäkö hankkimaan tuota eflexfuelia, kun toisten mukaan toimii moitteetta ja toisten mukaan ei toimi oikein ollenkaan. :D

Taitaa riippua niin paljon moottorista, ettei tuota lopullisesti saa selville kuin kokeilemalla.

Mul on kohtalaisesti kokemusta E85:lla ajosta ja mitään isompia ongelmia ei oo ollu.

1. auto, Volvo 940 b230fk -> ~150 tkm viinalla, muutos toteutettu suuttimilla, bensapumpulla ja moottorinohjauksen muutoksella. Penkitettiin 250hp/440Nm. Auto kesti kokonaisuudessaan ~660 tkm kunnes lähti käymään kolmella pytyllä, jonka jälkeen neljäs tuli mukaan kun paino kaasua eikä mennyt enää päästöistä läpi. Tää lähti ekalla startilla käyntiin -26 pakkasessa täysin kylmällä koneella. -30 ja kylmempi niin kaks lyhyttä starttia.

2. auto, Nissan 350Z -> ~50 tkm viinalla. Kaikkein halvin eflexfuel boksi mitä ei ole enää edes saatavilla. Alkuperäisillä suuttimilla jäi täyskaasukiihdytyksessä hiukan laihalle. En muista AFR lukuja enää, mutta vaikutus moottorin elinikään täysin mitätön, käytännössä ihan täysiä tehoja ei saanut ulos vrt. 98 bensalla. Ongelma korjaantui bensapumpun vaihdolla isompaan. Pari lyhyttä starttia kylmällä kelillä niin jää käyntiin.

3. auto, Volvo V50 T5 -> 30 tkm viinalla. Tämän hetkinen perus eflexfuel boksi, ei ongelmia. Sama kuin nissanissa, talvella joutuu tekemään pari lyhyttä starttia oikein kylmällä kelillä

4. KX125 crossipyörä -> kaasarin suuttimet isommiksi ja luistin neulaa pykälä korkeammalle. Selkeä ero bensalla ajoon verrattuna. Alavääntöä tuli sen verran lisää että huomaa persdynollakin. Tulppa ei nokeennu vaikka ajaisi hidasta enskapolkua, mikä oli ongelma bensalla. Radalla kyselty yllättävän usein ajon jälkeen, että onks tää 250 2t. Miinuksena tässä, että pitkään tallissa säilöttynä tuppaa keräämään hyytelömäistä mömmöä kaasariin ja tukkimaan sen, niin joutuu putsaamaan keväällä ennen ekoja ajoja. Lisäksi pitää varmistaa, että 2t öljy oikeasti sekoittuu tasaisesti E85:n kanssa. Kaikki ei tee sitä, vaan jää erillisiksi pisaroiksi.
 
4. KX125 crossipyörä -> kaasarin suuttimet isommiksi ja luistin neulaa pykälä korkeammalle. Selkeä ero bensalla ajoon verrattuna. Alavääntöä tuli sen verran lisää että huomaa persdynollakin. Tulppa ei nokeennu vaikka ajaisi hidasta enskapolkua, mikä oli ongelma bensalla. Radalla kyselty yllättävän usein ajon jälkeen, että onks tää 250 2t. Miinuksena tässä, että pitkään tallissa säilöttynä tuppaa keräämään hyytelömäistä mömmöä kaasariin ja tukkimaan sen, niin joutuu putsaamaan keväällä ennen ekoja ajoja. Lisäksi pitää varmistaa, että 2t öljy oikeasti sekoittuu tasaisesti E85:n kanssa. Kaikki ei tee sitä, vaan jää erillisiksi pisaroiksi.

Liqui Moly bensiinin säilytysaine 250 ml | Motonet Oy

En sitten tiedä auttaisko tuo bensiinin säilytysaine, tuolla mainitaan hartsin muodostumista. Mutta tyhjentää kaikki mahdolliset paikat polttoaineesta, niin sitten ei pitäisi tätäkään ongelmaa olla.
 
Auttaisi varmaan. Ajattelin yksinkertaisesti tyhjentää kaasarin ennen talvisäilöön laittamista, kun se on näissä niin helposti saatavilla. Ei se nyt kuukaudessa, parissa ongelmaksi tullut, mutta puoli vuotta ja pitempään alkaa aiheuttamaan ongelmia. 98 bensalla se seisoi mulla kerran 4 vuotta tallissa ja toisella polkaisulla oli käynnissä, mitä kyllä ihmeteltiin kovasti veljen kanssa, koska hänellä 4t moottoripyörässä meni kaasari tukkoon joka talviseisonnan aikana.
 
Hankala tässä nyt on päättää, että lähteäkö hankkimaan tuota eflexfuelia, kun toisten mukaan toimii moitteetta ja toisten mukaan ei toimi oikein ollenkaan. :D

Taitaa riippua niin paljon moottorista, ettei tuota lopullisesti saa selville kuin kokeilemalla.

Jos vaan mahollista, niin Facebookissa etanoliautoilijat ryhmään keskustelemaan tai vaihtoehtoisesti suoraan eFlexFuelin aspaan yhteyttä. Asennutin Pirkkalassa heidän asentamolla ja aspan kautta sain hyvin vastauksia mun kysymyksiin. Asentajan kanssa myös juteltiin hyvin aiheesta ja käytiin myös heittää yhdessä asennuksen jälkeen testilenkki ja katsottiin et kaikki skulaa.

Vielä tarkennuksena toki, että mulla auto seisoi koki viime vuoden parkkihallissa, jossa ei tosin ollut lämmitystä. En tiedä onko tolla vaikutusta käynnistykseen sen kummemmin, mutta kuitenkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 196
Viestejä
4 452 003
Jäsenet
73 672
Uusin jäsen
CommonMark

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom