• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Onkohan tästä tosiaan oikeasti jotain talvilaatua jossa on vähemmän etanolia? Tuossa kun kävin tankilla, niin näytti edelleen olevan 85% etanolia, eflexappin ja laskimen avulla määritettynä.
Ei siinä nyt varsinaisesti taida talvilaatuja olla.
4-5v sitten kun itsellä tuli etanolilla ajeltua, pitoisuus vaihteli 77-85% välillä kesät talvet.
 
Onkohan tästä tosiaan oikeasti jotain talvilaatua jossa on vähemmän etanolia? Tuossa kun kävin tankilla, niin näytti edelleen olevan 85% etanolia, eflexappin ja laskimen avulla määritettynä.
Samaa tavaraa sieltä tulee pumpusta vuoden ympäri. Joskus koronan ainaan esiintyi enemmän bensaa viinan seassa, huomasi kun e85 pitoisuudet laski samaan aikaan lukuisilla eri autoilla.
 
Joo, sellaisia väitteitä näin internetissä, että talvisin tuossa olisi vähemmän etanolia, mutta taitaa olla ihan pötypuhetta.

Varmaankin sitten välillä kannattaa ottaa muutama litra vaikka 95E10 sekaan kylmäkäynnistyksien helpottamiseksi.
 
Joo, sellaisia väitteitä näin internetissä, että talvisin tuossa olisi vähemmän etanolia, mutta taitaa olla ihan pötypuhetta.

Varmaankin sitten välillä kannattaa ottaa muutama litra vaikka 95E10 sekaan kylmäkäynnistyksien helpottamiseksi.
Muistelen että Ruotsissa olisi tuota talvisekoitusta ainakin joskus ollut, mutta Suomessa ei käsittääkseni. Tosin ainakin muutama vuosi sitten pitoisuus saattoi vaihdella hieman markkinatilanteen ja saatavuuden vuoksi.
 
Onko täällä kukaan testannut omalla autolla paljon todellinen ero kulutuksessa on etanolin ja bensiinin välillä? Mun on monta kertaa pitänyt aja tankki aivan tyhjäksi ja tankata pari tankillista bensaa, mutta en kertaakaan ole saanut aikaiseksi. :rofl:
Olin seurannut Corollan (2004, 1.4l kone) kulutusta (ajetut kilometrit vs. tankatut litrat) jo ennen konversiota.
Kasvu on ollut 20%-25% luokkaa, vuodenajallakaan ei ole läheskään niin paljon merkitystä kulutukselle kuin sillä, onko ratin takana ollut minä vai poika. 😂
Käytössä ollut eFlexFuelin ”Dynamic”. Se ”Eco” asetus antaisi vähän pienemmät kulutukset, mutta sitten moottoritielle ajaessa kiihtyy kuski Corollaa nopeammin.
 
Onkohan tästä tosiaan oikeasti jotain talvilaatua jossa on vähemmän etanolia? Tuossa kun kävin tankilla, niin näytti edelleen olevan 85% etanolia, eflexappin ja laskimen avulla määritettynä.
Vuodesta 2022 asti Oulussa tankanneena voin kertoa että ei. 78%-80% vahvuista eFlexFuelin anturin mukaan kesät talvet.
Auto kyllä käynnistyisi talvella kolmannella startilla, mutta rouvan mieliksi olen talvella tankannut joka toisen kerran bensaa ja joka toisen etanolia, tankaten viimeistään kun tankki on puolillaan.
Eli tuo omatekoinen talviseos on noin 45% etanolia.
 
Joo, sellaisia väitteitä näin internetissä, että talvisin tuossa olisi vähemmän etanolia, mutta taitaa olla ihan pötypuhetta.

Varmaankin sitten välillä kannattaa ottaa muutama litra vaikka 95E10 sekaan kylmäkäynnistyksien helpottamiseksi.
Mä hain tuollasen paksiin, varmuudeksi. Mulla ei ole etanolimuuntoboxia joten voi olla että pakkasilla tulloo ongelmia..
 
Eli on kesälaatu ja on talvilaatu, mutta ero on lisäaineissa, etanoliprosentti on jotakuinkin sama?
 
Ilmeisesti näin. Tai lisäaineistuksella tuo korkeampi höyrynpaine on kai saavutettu?

Sama juttu muuten myös 95E10 ja 98E5.
 
Tulipa laitettua viinavehkeet yhteen pihan kinnereistä..

Aika laihaa oli etanoli kun tuli tankattua eka täys tankki.
Pohjalla anturin mukaan 46% seosta ~30 litraa ja päälle reilu 70 litraa sinisestä pistoolista niin eipä noussut kuin 69% pitosuuteen...

Saa nähä mitä kulutus tulee oleen ja onko edullisempaa ajoa.
Tähän asti kulutus ollu ysikasilla pikkasta vaille 17l/100km työmatkaa ajaessa (ei keskusta/liikennevalo helvettiä).
 
Aika laihaa oli etanoli kun tuli tankattua eka täys tankki.
Pohjalla anturin mukaan 46% seosta ~30 litraa ja päälle reilu 70 litraa sinisestä pistoolista niin eipä noussut kuin 69% pitosuuteen...
Tuosta voi laskea, että pistoolista tuli noin 79% etanolia
 
Miä sain nyt talveksi asennettua etanolianturin ja aikalailla 79% on ollu kokoajan, talvilaatuako sitten? Kahteltava mitä kesällä on tarjolla
Aiemmin syksyllä näytti kyllä olevan noin 85%. Eipä tuo haittaa jos talvella on hiukan vähemmän, helpottaapahan kai kylmäkäynnistyksiä.
 
Mä hain tuollasen paksiin, varmuudeksi. Mulla ei ole etanolimuuntoboxia joten voi olla että pakkasilla tulloo ongelmia..
-13 oli lämmintä tänään eikä auto edes luvannut mitään, pyöritti vaan. Suihkaus spräytä ja lähti :smoke:
 
Eilen oli joku -15 ja omalla kohdalla piti vähän käyttää starttia. Eflexfuel ohjeiden mukaan mieluummin 2-3 sekuntia kerrallaan sen sijaan että pitää pohjassa, että etanoli ehtii höyrystyä. Kolmannella kyllä lähti ongelmitta. Noin 63% etanolia oli.

Kaipa sitä kannattaa välillä ottaa hieman bensaa sekaan näin talvella.
 
-25c lähtenyt ongelmitta 2.3T Saab (tehtaan BioPower) sekä S4 B5 biturbo (vakio moottorinohjaukselle custom ohjelma), ihme säätöä nuo etanoliboksit. Suosittelen ohjelmointia jos vain suinkaan mahdollista.
 
-25c lähtenyt ongelmitta 2.3T Saab (tehtaan BioPower) sekä S4 B5 biturbo (vakio moottorinohjaukselle custom ohjelma), ihme säätöä nuo etanoliboksit. Suosittelen ohjelmointia jos vain suinkaan mahdollista.
Njooh en 4afe tojotaan laita mitään boxeja, renaultin suuttimet ja bensapainetta vähän nostettu. Selvästi puuttuu kylmäkäynnistyksen rikastus :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuon boxin pitäisi kai vähitellen oppia sopivat parametrit noihin kylmäkäynnistyksiin.
 
Eilen oli joku -15 ja omalla kohdalla piti vähän käyttää starttia. Eflexfuel ohjeiden mukaan mieluummin 2-3 sekuntia kerrallaan sen sijaan että pitää pohjassa, että etanoli ehtii höyrystyä. Kolmannella kyllä lähti ongelmitta. Noin 63% etanolia oli.

Kaipa sitä kannattaa välillä ottaa hieman bensaa sekaan näin talvella.
Kun oli kovempaa pakkasta niin käytin pelkkää 98 bensaa, lievemmällä pakkasella oli aina hieman lohkossa ennen lähtöä ja viinalla ajettiin Semmoinen muistikuva jäi että talvella polttoaine maistui mutta kesällä päästiin melko vähällä. Moottorin vääntö oli kovaa luokkaa Eflexfuelin boksilla vaikka oli vain vapaasti hengittävä kone
 
Tulipa laitettua viinavehkeet yhteen pihan kinnereistä..

Aika laihaa oli etanoli kun tuli tankattua eka täys tankki.
Pohjalla anturin mukaan 46% seosta ~30 litraa ja päälle reilu 70 litraa sinisestä pistoolista niin eipä noussut kuin 69% pitosuuteen...

Saa nähä mitä kulutus tulee oleen ja onko edullisempaa ajoa.
Tähän asti kulutus ollu ysikasilla pikkasta vaille 17l/100km työmatkaa ajaessa (ei keskusta/liikennevalo helvettiä).
Aika iso pitää olla kyllä hinnan ero etanolin hyödyksi että sitä itse alan käyttämään jatkossa.
Nyt sen vajaa 250 litraa ajellut koneesta läpi ja kulutus nousi noin 17 litrasta noin 23 litraan satkulla, eli aika kovat prosentit.
Ja pienenä lisänä tulee 10km lenkki normaaliin työmatkaan jos haluaa käydä etanolia tankkaamassa, kun taas tavan aineita on matkan varrella kymmenien metrien lenkillä saatavilla vaikka kuinka monelta asemalta.
 
Ei sitä hintaeron takia ole oikein koskaan kannattanut tankata. Ihan muista syistä kyllä. Paitsi jos asuu siellä haminan/kotkan seudulla missä se yksi asema myy halvalla. Jos ajaa vaikka yli 30tkm vuoteen bensalla, ja näennäisesti säästäisi jotain re85:llä, niin eikö jo kannattaisi vaihtaa dieseliin/hybridiin/sähköön, saisi paljon paremmat polttoainesäästöt. Itse ainakin vaihdoin jo 5,5l kuluttavaan dieseliin 500-1000km/viikko ajolla. Ei perse kestä ajaa bensalla/re85. Kulutus 9l-10l/100km etanolia tai 7-8l bensaa jo suurin syy. Pienempikulutteiset bensakoneet taas menee johonkin mopoautokategoriaan mitkä ei moottoritieajossa ole hyviä ( imo ).
Kesällä sitten ajetaan harrasteautolla(no tavallaan käyttöauto myös samalla, mut ei koko vuotta) etanolilla, vaikka olis kalliimpaa niin. Turbokone tykkää ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Aika iso pitää olla kyllä hinnan ero etanolin hyödyksi että sitä itse alan käyttämään jatkossa.
Nyt sen vajaa 250 litraa ajellut koneesta läpi ja kulutus nousi noin 17 litrasta noin 23 litraan satkulla, eli aika kovat prosentit.
Ja pienenä lisänä tulee 10km lenkki normaaliin työmatkaan jos haluaa käydä etanolia tankkaamassa, kun taas tavan aineita on matkan varrella kymmenien metrien lenkillä saatavilla vaikka kuinka monelta asemalta.
Minulla etanolin kulutus kesällä oli maltillista mutta talvella kyllä kului, parasta oli lisääntynyt vääntö
 
Saa nähdä oppiiko tuo eflexplus noihin kylmäkäynnistyksiin, eilen piti startata pari kertaa ennen kuin pysyi käynnissä.

Omalla kohdalla tämä tuli laitettua osittain ihan uteliaisuudesta.
 
Kai täällä porukka tietää, ettei se etanolianturi mitään etanolipitoisuutta mittaa, vaan vesipitoisuutta. Kokeiltu anturia vedellä ja eri vahvuisilla vesi/Sinol seoksilla. Sovellus väitti olevan aina täydet prossat. Ja on noiden eFlexfuel purkkien ohjelmistoissa myös eroja; kaverin tuoreempaa purkkia kokeiltiin minun autossa, niin prosentti nousi 8%.
 
Kai täällä porukka tietää, ettei se etanolianturi mitään etanolipitoisuutta mittaa, vaan vesipitoisuutta. Kokeiltu anturia vedellä ja eri vahvuisilla vesi/Sinol seoksilla. Sovellus väitti olevan aina täydet prossat. Ja on noiden eFlexfuel purkkien ohjelmistoissa myös eroja; kaverin tuoreempaa purkkia kokeiltiin minun autossa, niin prosentti nousi 8%.
Näyttäisi mittaavaan johtavuutta, miksi muuten lilluttelit veden kanssa? vetisen alkoholin mittaaminen aiheuttaa tuon signaalin nousun errorialueelle ja luulisin et kaupalliset tuotteet havaitsis sen



1735312347986.png1735312625745.png1735312432383.png
 
Etanoli ei ole tislauksen jälkeen täysin vedetöntä.
Vikakoodeja ei tullut kokeiluista.
 
Viimeksi muokattu:
Eli etanolissa kun vettä aina jonkun verran, niin sitä se anturi tulkitsee suhteessa bensaan. Lisäät hiukankin vettä, niin anturi kuvittelee etanolipitoisuuden kasvavan.
 
Saaga jatkuu! 25tkm pyörähti tovi sitten mittariin eFlexfuelin kanssa.

Keskikulutus nyt koko ajalta 8.06l/100km. Halvin hinta ollut 1.179e. Noin 95% ajoista etanolilla. Teoreettisesti käsittääkseni säästänyt päästöissä kolmasosan suomalaisen keskimääräisestä hiilijalanjäljestä.
Jatketaan tilastojen jakamista. Myös niille, joita asia ei kiinnosta
IMG_20240429_124631_696.jpg
 
Viimeisin ja varmaan pitkään aikaan viimeinen E85 tankkaus.
Kulutus oli jo yli 27 litraa satkulla.

Toki, tuossa oli paljon ison kärryn vetoa kaupunkialuella kaiken maailman autoilijan kiusojen (liiikennevalo jne) kanssa jne ryyditettynä.
Että viehän se vanha bensakasi automaatilla moisessa käytössä hyvin.

Joo, taloudesta löytyy kyllä vajaapyttyistä pihiä dieseliäkin, mutta kuka noilla vajaavetoisilla matalalattia-autoilla vapaaehtoisesti ajelee, en minä ainakaan.
Kulutukset on mitä on ja E85 muunnos oli lähinnä harrastamisen nimissä tehty helppo kokeilu katsoa mitä se tekee kulutuksille ja antaa jonkun mahdollisuuden säästää polttoainekuluissa jos hinnan erot tolpalla on tarpeeksi. Mikään hippeily ja kettytyttöily ei kiinnosta.
 
Saaga jatkuu! 25tkm pyörähti tovi sitten mittariin eFlexfuelin kanssa.

Keskikulutus nyt koko ajalta 8.06l/100km. Halvin hinta ollut 1.179e. Noin 95% ajoista etanolilla. Teoreettisesti käsittääkseni säästänyt päästöissä kolmasosan suomalaisen keskimääräisestä hiilijalanjäljestä.

Melko kohtuullinen kulutus, jos ajettu lähes pelkästään RE85:llä.

Mikä auto?
 
Fiesta mk8 1.0 ecoboost automaattina. Edelleen harmittaa ettei tullut aiemmin laskettua tarkkaa kulutusta bensalla. Nyt ei jotenkin raaskis enää tankkailla bensaa :D
Jos nyt ajat tankin lähes tyhjäksi ja otat tankillisen bensaa, niin eipä siinä montaa euroa häviä. Bensalla se kulutus lienee noin 6 litraa satasella.
 
Jos nyt ajat tankin lähes tyhjäksi ja otat tankillisen bensaa, niin eipä siinä montaa euroa häviä. Bensalla se kulutus lienee noin 6 litraa satasella.

En, mutta yhdellä tankillisella ei kauhean tarkkaa dataa vielä saa. Pienin kulutus ollut nyt 5.98l/100km (Tän on täytynyt olla bensalla) ja isoin 11,02l/100km. Jos jättää suurimmat ääripäät pois, niin vaihteluväli varmaan etanolilla todellisuudessa 7-9l/100km.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 509
Viestejä
4 568 848
Jäsenet
75 212
Uusin jäsen
Begi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom