Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Onkohan tästä tosiaan oikeasti jotain talvilaatua jossa on vähemmän etanolia? Tuossa kun kävin tankilla, niin näytti edelleen olevan 85% etanolia, eflexappin ja laskimen avulla määritettynä.
Ei siinä nyt varsinaisesti taida talvilaatuja olla.
4-5v sitten kun itsellä tuli etanolilla ajeltua, pitoisuus vaihteli 77-85% välillä kesät talvet.
 
Onkohan tästä tosiaan oikeasti jotain talvilaatua jossa on vähemmän etanolia? Tuossa kun kävin tankilla, niin näytti edelleen olevan 85% etanolia, eflexappin ja laskimen avulla määritettynä.
Samaa tavaraa sieltä tulee pumpusta vuoden ympäri. Joskus koronan ainaan esiintyi enemmän bensaa viinan seassa, huomasi kun e85 pitoisuudet laski samaan aikaan lukuisilla eri autoilla.
 
Joo, sellaisia väitteitä näin internetissä, että talvisin tuossa olisi vähemmän etanolia, mutta taitaa olla ihan pötypuhetta.

Varmaankin sitten välillä kannattaa ottaa muutama litra vaikka 95E10 sekaan kylmäkäynnistyksien helpottamiseksi.
 
Joo, sellaisia väitteitä näin internetissä, että talvisin tuossa olisi vähemmän etanolia, mutta taitaa olla ihan pötypuhetta.

Varmaankin sitten välillä kannattaa ottaa muutama litra vaikka 95E10 sekaan kylmäkäynnistyksien helpottamiseksi.
Muistelen että Ruotsissa olisi tuota talvisekoitusta ainakin joskus ollut, mutta Suomessa ei käsittääkseni. Tosin ainakin muutama vuosi sitten pitoisuus saattoi vaihdella hieman markkinatilanteen ja saatavuuden vuoksi.
 
Onko täällä kukaan testannut omalla autolla paljon todellinen ero kulutuksessa on etanolin ja bensiinin välillä? Mun on monta kertaa pitänyt aja tankki aivan tyhjäksi ja tankata pari tankillista bensaa, mutta en kertaakaan ole saanut aikaiseksi. :rofl:
Olin seurannut Corollan (2004, 1.4l kone) kulutusta (ajetut kilometrit vs. tankatut litrat) jo ennen konversiota.
Kasvu on ollut 20%-25% luokkaa, vuodenajallakaan ei ole läheskään niin paljon merkitystä kulutukselle kuin sillä, onko ratin takana ollut minä vai poika. 😂
Käytössä ollut eFlexFuelin ”Dynamic”. Se ”Eco” asetus antaisi vähän pienemmät kulutukset, mutta sitten moottoritielle ajaessa kiihtyy kuski Corollaa nopeammin.
 
Onkohan tästä tosiaan oikeasti jotain talvilaatua jossa on vähemmän etanolia? Tuossa kun kävin tankilla, niin näytti edelleen olevan 85% etanolia, eflexappin ja laskimen avulla määritettynä.
Vuodesta 2022 asti Oulussa tankanneena voin kertoa että ei. 78%-80% vahvuista eFlexFuelin anturin mukaan kesät talvet.
Auto kyllä käynnistyisi talvella kolmannella startilla, mutta rouvan mieliksi olen talvella tankannut joka toisen kerran bensaa ja joka toisen etanolia, tankaten viimeistään kun tankki on puolillaan.
Eli tuo omatekoinen talviseos on noin 45% etanolia.
 
Joo, sellaisia väitteitä näin internetissä, että talvisin tuossa olisi vähemmän etanolia, mutta taitaa olla ihan pötypuhetta.

Varmaankin sitten välillä kannattaa ottaa muutama litra vaikka 95E10 sekaan kylmäkäynnistyksien helpottamiseksi.
Mä hain tuollasen paksiin, varmuudeksi. Mulla ei ole etanolimuuntoboxia joten voi olla että pakkasilla tulloo ongelmia..
 
Eli on kesälaatu ja on talvilaatu, mutta ero on lisäaineissa, etanoliprosentti on jotakuinkin sama?
 
Ilmeisesti näin. Tai lisäaineistuksella tuo korkeampi höyrynpaine on kai saavutettu?

Sama juttu muuten myös 95E10 ja 98E5.
 
Tulipa laitettua viinavehkeet yhteen pihan kinnereistä..

Aika laihaa oli etanoli kun tuli tankattua eka täys tankki.
Pohjalla anturin mukaan 46% seosta ~30 litraa ja päälle reilu 70 litraa sinisestä pistoolista niin eipä noussut kuin 69% pitosuuteen...

Saa nähä mitä kulutus tulee oleen ja onko edullisempaa ajoa.
Tähän asti kulutus ollu ysikasilla pikkasta vaille 17l/100km työmatkaa ajaessa (ei keskusta/liikennevalo helvettiä).
 
Aika laihaa oli etanoli kun tuli tankattua eka täys tankki.
Pohjalla anturin mukaan 46% seosta ~30 litraa ja päälle reilu 70 litraa sinisestä pistoolista niin eipä noussut kuin 69% pitosuuteen...
Tuosta voi laskea, että pistoolista tuli noin 79% etanolia
 
Miä sain nyt talveksi asennettua etanolianturin ja aikalailla 79% on ollu kokoajan, talvilaatuako sitten? Kahteltava mitä kesällä on tarjolla
Aiemmin syksyllä näytti kyllä olevan noin 85%. Eipä tuo haittaa jos talvella on hiukan vähemmän, helpottaapahan kai kylmäkäynnistyksiä.
 
Mä hain tuollasen paksiin, varmuudeksi. Mulla ei ole etanolimuuntoboxia joten voi olla että pakkasilla tulloo ongelmia..
-13 oli lämmintä tänään eikä auto edes luvannut mitään, pyöritti vaan. Suihkaus spräytä ja lähti :smoke:
 
Eilen oli joku -15 ja omalla kohdalla piti vähän käyttää starttia. Eflexfuel ohjeiden mukaan mieluummin 2-3 sekuntia kerrallaan sen sijaan että pitää pohjassa, että etanoli ehtii höyrystyä. Kolmannella kyllä lähti ongelmitta. Noin 63% etanolia oli.

Kaipa sitä kannattaa välillä ottaa hieman bensaa sekaan näin talvella.
 
-25c lähtenyt ongelmitta 2.3T Saab (tehtaan BioPower) sekä S4 B5 biturbo (vakio moottorinohjaukselle custom ohjelma), ihme säätöä nuo etanoliboksit. Suosittelen ohjelmointia jos vain suinkaan mahdollista.
 
-25c lähtenyt ongelmitta 2.3T Saab (tehtaan BioPower) sekä S4 B5 biturbo (vakio moottorinohjaukselle custom ohjelma), ihme säätöä nuo etanoliboksit. Suosittelen ohjelmointia jos vain suinkaan mahdollista.
Njooh en 4afe tojotaan laita mitään boxeja, renaultin suuttimet ja bensapainetta vähän nostettu. Selvästi puuttuu kylmäkäynnistyksen rikastus :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuon boxin pitäisi kai vähitellen oppia sopivat parametrit noihin kylmäkäynnistyksiin.
 
Eilen oli joku -15 ja omalla kohdalla piti vähän käyttää starttia. Eflexfuel ohjeiden mukaan mieluummin 2-3 sekuntia kerrallaan sen sijaan että pitää pohjassa, että etanoli ehtii höyrystyä. Kolmannella kyllä lähti ongelmitta. Noin 63% etanolia oli.

Kaipa sitä kannattaa välillä ottaa hieman bensaa sekaan näin talvella.
Kun oli kovempaa pakkasta niin käytin pelkkää 98 bensaa, lievemmällä pakkasella oli aina hieman lohkossa ennen lähtöä ja viinalla ajettiin Semmoinen muistikuva jäi että talvella polttoaine maistui mutta kesällä päästiin melko vähällä. Moottorin vääntö oli kovaa luokkaa Eflexfuelin boksilla vaikka oli vain vapaasti hengittävä kone
 
Tulipa laitettua viinavehkeet yhteen pihan kinnereistä..

Aika laihaa oli etanoli kun tuli tankattua eka täys tankki.
Pohjalla anturin mukaan 46% seosta ~30 litraa ja päälle reilu 70 litraa sinisestä pistoolista niin eipä noussut kuin 69% pitosuuteen...

Saa nähä mitä kulutus tulee oleen ja onko edullisempaa ajoa.
Tähän asti kulutus ollu ysikasilla pikkasta vaille 17l/100km työmatkaa ajaessa (ei keskusta/liikennevalo helvettiä).
Aika iso pitää olla kyllä hinnan ero etanolin hyödyksi että sitä itse alan käyttämään jatkossa.
Nyt sen vajaa 250 litraa ajellut koneesta läpi ja kulutus nousi noin 17 litrasta noin 23 litraan satkulla, eli aika kovat prosentit.
Ja pienenä lisänä tulee 10km lenkki normaaliin työmatkaan jos haluaa käydä etanolia tankkaamassa, kun taas tavan aineita on matkan varrella kymmenien metrien lenkillä saatavilla vaikka kuinka monelta asemalta.
 
Ei sitä hintaeron takia ole oikein koskaan kannattanut tankata. Ihan muista syistä kyllä. Paitsi jos asuu siellä haminan/kotkan seudulla missä se yksi asema myy halvalla. Jos ajaa vaikka yli 30tkm vuoteen bensalla, ja näennäisesti säästäisi jotain re85:llä, niin eikö jo kannattaisi vaihtaa dieseliin/hybridiin/sähköön, saisi paljon paremmat polttoainesäästöt. Itse ainakin vaihdoin jo 5,5l kuluttavaan dieseliin 500-1000km/viikko ajolla. Ei perse kestä ajaa bensalla/re85. Kulutus 9l-10l/100km etanolia tai 7-8l bensaa jo suurin syy. Pienempikulutteiset bensakoneet taas menee johonkin mopoautokategoriaan mitkä ei moottoritieajossa ole hyviä ( imo ).
Kesällä sitten ajetaan harrasteautolla(no tavallaan käyttöauto myös samalla, mut ei koko vuotta) etanolilla, vaikka olis kalliimpaa niin. Turbokone tykkää ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Aika iso pitää olla kyllä hinnan ero etanolin hyödyksi että sitä itse alan käyttämään jatkossa.
Nyt sen vajaa 250 litraa ajellut koneesta läpi ja kulutus nousi noin 17 litrasta noin 23 litraan satkulla, eli aika kovat prosentit.
Ja pienenä lisänä tulee 10km lenkki normaaliin työmatkaan jos haluaa käydä etanolia tankkaamassa, kun taas tavan aineita on matkan varrella kymmenien metrien lenkillä saatavilla vaikka kuinka monelta asemalta.
Minulla etanolin kulutus kesällä oli maltillista mutta talvella kyllä kului, parasta oli lisääntynyt vääntö
 
Saa nähdä oppiiko tuo eflexplus noihin kylmäkäynnistyksiin, eilen piti startata pari kertaa ennen kuin pysyi käynnissä.

Omalla kohdalla tämä tuli laitettua osittain ihan uteliaisuudesta.
 
Kai täällä porukka tietää, ettei se etanolianturi mitään etanolipitoisuutta mittaa, vaan vesipitoisuutta. Kokeiltu anturia vedellä ja eri vahvuisilla vesi/Sinol seoksilla. Sovellus väitti olevan aina täydet prossat. Ja on noiden eFlexfuel purkkien ohjelmistoissa myös eroja; kaverin tuoreempaa purkkia kokeiltiin minun autossa, niin prosentti nousi 8%.
 
Kai täällä porukka tietää, ettei se etanolianturi mitään etanolipitoisuutta mittaa, vaan vesipitoisuutta. Kokeiltu anturia vedellä ja eri vahvuisilla vesi/Sinol seoksilla. Sovellus väitti olevan aina täydet prossat. Ja on noiden eFlexfuel purkkien ohjelmistoissa myös eroja; kaverin tuoreempaa purkkia kokeiltiin minun autossa, niin prosentti nousi 8%.
Näyttäisi mittaavaan johtavuutta, miksi muuten lilluttelit veden kanssa? vetisen alkoholin mittaaminen aiheuttaa tuon signaalin nousun errorialueelle ja luulisin et kaupalliset tuotteet havaitsis sen



1735312347986.png1735312625745.png1735312432383.png
 
Eli etanolissa kun vettä aina jonkun verran, niin sitä se anturi tulkitsee suhteessa bensaan. Lisäät hiukankin vettä, niin anturi kuvittelee etanolipitoisuuden kasvavan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 764
Viestejä
4 556 951
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom