Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Jos vaan mahollista, niin Facebookissa etanoliautoilijat ryhmään keskustelemaan tai vaihtoehtoisesti suoraan eFlexFuelin aspaan yhteyttä. Asennutin Pirkkalassa heidän asentamolla ja aspan kautta sain hyvin vastauksia mun kysymyksiin. Asentajan kanssa myös juteltiin hyvin aiheesta ja käytiin myös heittää yhdessä asennuksen jälkeen testilenkki ja katsottiin et kaikki skulaa.

Vielä tarkennuksena toki, että mulla auto seisoi koki viime vuoden parkkihallissa, jossa ei tosin ollut lämmitystä. En tiedä onko tolla vaikutusta käynnistykseen sen kummemmin, mutta kuitenkin.
Mihin tuossa tarvitsee asentajaa, kun setissä on valmiit liittimet kiinni, mitkä vaan tökitään paikalleen..?
Itsellä meni joku 20min kun s80 volvoon tuon laitoin...
 
Mihin tuossa tarvitsee asentajaa, kun setissä on valmiit liittimet kiinni, mitkä vaan tökitään paikalleen..?
Itsellä meni joku 20min kun s80 volvoon tuon laitoin...
Itse olen aika uuno näissä hommissa niin hieman kuitenkin arveluttaa. En ole huoltanut autoa itse muuten kuin lisännyt nesteitä ja vaihtanut polttimoita.
 
Itse olen aika uuno näissä hommissa niin hieman kuitenkin arveluttaa. En ole huoltanut autoa itse muuten kuin lisännyt nesteitä ja vaihtanut polttimoita.
Olet varmaan lapsena laittanut siihen laatikkoon palikoita, missä on yksi reikä neliskanttiselle, yksi kolmiolle ym... Ei tuo sen kummempaa ole.
Varmasti oma 10v tyttö tuon laittaisi paikalleen, kun löisin käteen...

Ei siinä ole kuin ottaa suuttimilta liittimet irti, toi väliin, akulta virta ja etanolianturi polttoaineletkuun. Siinäkin nykyään yleensä pikaliittimet, niin ei tarvi edes katkaista auton omia letkuja.
 
Olet varmaan lapsena laittanut siihen laatikkoon palikoita, missä on yksi reikä neliskanttiselle, yksi kolmiolle ym... Ei tuo sen kummempaa ole.
Varmasti oma 10v tyttö tuon laittaisi paikalleen, kun löisin käteen...

Ei siinä ole kuin ottaa suuttimilta liittimet irti, toi väliin, akulta virta ja etanolianturi polttoaineletkuun. Siinäkin nykyään yleensä pikaliittimet, niin ei tarvi edes katkaista auton omia letkuja.
No joo, kaipa tuon voisi ehkä laittaa itsekin, niin ei tarvisi turhaan maksaa liikkeelle tuosta :D
Pitänee katsoa joku video youtubesta.
 
No joo, kaipa tuon voisi ehkä laittaa itsekin, niin ei tarvisi turhaan maksaa liikkeelle tuosta :D
Pitänee katsoa joku video youtubesta.
On tosiaan, kun tilaa oikeaan autoon, niin kaikki tarvittava valmiina. itse ostin jostain jämämyynnistä 100€ uuden mersuun tarkoitetun, niin piti vaihtaa liittimet.
Mutta tosiaan, suuttimilta liittimet irti, toi johtosarja väliin, boksille virta ja etanolianturi polttoainelinjaan.
Volvossa ainakin jopa polttoainelinja pikaliittimillä, niin sekin on muoviputki irti, etanolianturi väliin ja sillä selvä.
 
Hiukan nyt toppuuttelen tuosta vaan -asennuksia. Kuitenkin hyvällä tuurilla bensaa lentää pitkin poikin ja se letkukin voi olla ties missä piilossa. Kannattaa jokin hätävarakumminkaima olla johon on yhteydessä jos sormi meneekin suuhun.
 
Hiukan nyt toppuuttelen tuosta vaan -asennuksia. Kuitenkin hyvällä tuurilla bensaa lentää pitkin poikin ja se letkukin voi olla ties missä piilossa. Kannattaa jokin hätävarakumminkaima olla johon on yhteydessä jos sormi meneekin suuhun.
Samaa mieltä. Sieltä voi jonkin verran joutua purkamaan ennen kuin löytyy suuttimien liittimet, eikä ne sittenkään välttämättä ole helpossa paikassa. Etanolianturia varten pitää osata paikallistaa polttoaineletku. Lisäksi sitä asentaessa olisi hyvä tyhjentää letju ennen sen irroittamista/katkaisua käyttämällä autoa ilman polttoainepumpun sulaketta - ainakin jos anturin asentaa tulolinjaan, eikä paluulinjaan.
 
Huomautus - jätä turhat provot pois ja keskity rakentavaan keskusteluun
Samaa mieltä. Sieltä voi jonkin verran joutua purkamaan ennen kuin löytyy suuttimien liittimet, eikä ne sittenkään välttämättä ole helpossa paikassa. Etanolianturia varten pitää osata paikallistaa polttoaineletku. Lisäksi sitä asentaessa olisi hyvä tyhjentää letju ennen sen irroittamista/katkaisua käyttämällä autoa ilman polttoainepumpun sulaketta - ainakin jos anturin asentaa tulolinjaan, eikä paluulinjaan.
Paluulinjaanhan tuo anturi asennetaan. Siis jos autossa on paluulinja.
Jos sen letkun nykäisee poikki niin että siellä on bensat sisällä, niin ei sitä juuri sieltä valu. Kun ei tulitikun tai sytkän kanssa leiki, niin ei vaaraa. Yleensä noissa on nykyään pikaliittimet, niin saa uuden kiinni ihan painamalla liittimet pohjaan.

Suuttimienkin liittimet on pääsääntöisesti näkyvissä tai jonkun muovin poistamalla esillä.

Toki varmasti löytyy autoja joissa on hankalampaa, mutta yleisesti tuon asentaa puolessa tunnissa, vaikka se letku tarvitsisi katkaista.
Toki jos ei osaa konehuoneesta paikallistaa polttoaineletkua :facepalm: , niin kannattaa kysyä talouden mieheltä missä se on tai jättää homma vaikka jollekkin tutulle.(ja ehkä koko autoilukin)
 
Paluulinjaanhan tuo anturi asennetaan. Siis jos autossa on paluulinja.
Jos sen letkun nykäisee poikki niin että siellä on bensat sisällä, niin ei sitä juuri sieltä valu. Kun ei tulitikun tai sytkän kanssa leiki, niin ei vaaraa. Yleensä noissa on nykyään pikaliittimet, niin saa uuden kiinni ihan painamalla liittimet pohjaan.

Suuttimienkin liittimet on pääsääntöisesti näkyvissä tai jonkun muovin poistamalla esillä.

Toki varmasti löytyy autoja joissa on hankalampaa, mutta yleisesti tuon asentaa puolessa tunnissa, vaikka se letku tarvitsisi katkaista.
Toki jos ei osaa konehuoneesta paikallistaa polttoaineletkua :facepalm: , niin kannattaa kysyä talouden mieheltä missä se on tai jättää homma vaikka jollekkin tutulle.(ja ehkä koko autoilukin)
Nää on näitä. Tulee mieleen kuinka yksi Suomen suosituimmista autojen kotikorjaajatubettajista oli katkaisemassa lasinpesunesteletkua, mutta katkaisikin konepellin avausvaijerin. Ei se aina ole niin yksinkertaista kuin tietokoneen näytön katveesta saattaa tuntua.
 
Nää on näitä. Tulee mieleen kuinka yksi Suomen suosituimmista autojen kotikorjaajatubettajista oli katkaisemassa lasinpesunesteletkua, mutta katkaisikin konepellin avausvaijerin. Ei se aina ole niin yksinkertaista kuin tietokoneen näytön katveesta saattaa tuntua.
Nyt tarvis linkkiä :)
 
Paluulinjaanhan tuo anturi asennetaan. Siis jos autossa on paluulinja.
Jos sen letkun nykäisee poikki niin että siellä on bensat sisällä, niin ei sitä juuri sieltä valu. Kun ei tulitikun tai sytkän kanssa leiki, niin ei vaaraa. Yleensä noissa on nykyään pikaliittimet, niin saa uuden kiinni ihan painamalla liittimet pohjaan.

Suuttimienkin liittimet on pääsääntöisesti näkyvissä tai jonkun muovin poistamalla esillä.

Toki varmasti löytyy autoja joissa on hankalampaa, mutta yleisesti tuon asentaa puolessa tunnissa, vaikka se letku tarvitsisi katkaista.
Toki jos ei osaa konehuoneesta paikallistaa polttoaineletkua :facepalm: , niin kannattaa kysyä talouden mieheltä missä se on tai jättää homma vaikka jollekkin tutulle.(ja ehkä koko autoilukin)

Hyvähän se on omat rajat tuntea, ihminen joka vain ajaa autolla, korkeintaan osaa lisätä lasinpesunestettä ja tankata, niin en suosittele tekemään mitään muuta konehuoneen puolella.


Naapuri tuossa juuri kysyi että eikö tuollainen vanhanaikainen kaasarimoottori ole hirveän hankala saada toimimaan kunnolla!? :facepalm: Öö, ei.
 
Hyvähän se on omat rajat tuntea, ihminen joka vain ajaa autolla, korkeintaan osaa lisätä lasinpesunestettä ja tankata, niin en suosittele tekemään mitään muuta konehuoneen puolella.


Naapuri tuossa juuri kysyi että eikö tuollainen vanhanaikainen kaasarimoottori ole hirveän hankala saada toimimaan kunnolla!? :facepalm: Öö, ei.

Oma naapuri täräyttää taas aina, kun näkee konepellin olevan auki (nähdessään pelkkiä muovisuojia), jokasen auton kohdalla että "EIKÖS TUOSSA JOUDU KOKO MOOTTORIN AINA TIPUTTAMAAN POIS JOS AIKOO JOTAIN KORJATA"

öÖ, EI. Ja sama virsi kaikkien autojen kanssa "KUN MITÄÄN EI NIILLE [nykyautoille] VOI ITSE TEHDÄ" :D Sama kaveri myös ajoi varmaan vuoden pätkivällä diesel-autolla kun ei uskonut että turbon VNT on jumissa ja se menee limp-tilaan. Vaihteli polttoainesuodatinta varmaan sataan kertaan. Lopulta vei korjaamolle ja diagnoosi oli tuo minkä kerroin vuosi sitten.
 
Oliko vahinko vai tarkoituksella, niin YouTube korjaajien kanssa kannattaa aina olla varuillaan. Autoholistin kanssa suurin ongelma taitaa olla huolellisuus, tekee ensin ja miettii vasta sen jälkeen.
Mulla on jäänyt sama kuva, kun oon useamman videon katsellut kaverilta.
 
Oliko vahinko vai tarkoituksella, niin YouTube korjaajien kanssa kannattaa aina olla varuillaan. Autoholistin kanssa suurin ongelma taitaa olla huolellisuus, tekee ensin ja miettii vasta sen jälkeen.
Oli mikä oli, tuolla on kuitenkin kohtuu vaativia remontteja tehtynä. Eiköhän tuo täysin vahinko ollut, niin paljon sillä itselleen hallaa tekee.
 
Oli mikä oli, tuolla on kuitenkin kohtuu vaativia remontteja tehtynä. Eiköhän tuo täysin vahinko ollut, niin paljon sillä itselleen hallaa tekee.
Se tekee "vaativia" remontteja, mutta yksikään niistä ei meinaa onnistua, en itse pidä autoholistia minään ammattilaisena, mutta hyvää viihdettä saa aikaiseksi adhd menollaan.
 
Se tekee "vaativia" remontteja, mutta yksikään niistä ei meinaa onnistua, en itse pidä autoholistia minään ammattilaisena, mutta hyvää viihdettä saa aikaiseksi adhd menollaan.
Kotikorjaajatubettajasta olikin puhe. Ammattilaiset vehkeineen on eri asia.
 
Onko täällä kukaan testannut omalla autolla paljon todellinen ero kulutuksessa on etanolin ja bensiinin välillä? Mun on monta kertaa pitänyt aja tankki aivan tyhjäksi ja tankata pari tankillista bensaa, mutta en kertaakaan ole saanut aikaiseksi. :rofl:
 
Onko täällä kukaan testannut omalla autolla paljon todellinen ero kulutuksessa on etanolin ja bensiinin välillä? Mun on monta kertaa pitänyt aja tankki aivan tyhjäksi ja tankata pari tankillista bensaa, mutta en kertaakaan ole saanut aikaiseksi. :rofl:
Mulla noussut vähän alle kutosesta vähän päälle seiskaan, eli varmaan jotain 15-20%.
 
Mulla noussut vähän alle kutosesta vähän päälle seiskaan, eli varmaan jotain 15-20%.

Aika kohtuullinen nousu. Pitäisi kyllä itekin nyt ryhdistäytyä ja ajaa pari tankillista bensiinillä. Näkisi paljon oikeasti se kulutuksen nousu on
 
Onko täällä kukaan testannut omalla autolla paljon todellinen ero kulutuksessa on etanolin ja bensiinin välillä? Mun on monta kertaa pitänyt aja tankki aivan tyhjäksi ja tankata pari tankillista bensaa, mutta en kertaakaan ole saanut aikaiseksi. :rofl:
Riippui hyvin pitkälti ajoprofiilista. Matka-ajoa lämpimällä moottorilla niin luokkaa +15-20%. Kylmällä moottorilla kaupunkiajoa +30-40%. Ja paukkupakkasella kylmällä moottorilla kulutus on aivan jotain posketonta, mutta vain siihen asti kunnes moottori lämpiää.
 
Mulla olisi yksi pikku projekti meneillään jossa tuollaiseen kiinanmankin 125cc moottoriin olisi tarkoitus laittaa polttoaineeksi e85. Sytytys on Ignitechin ohjelmoitava cdi. Nyt on vain ogelmana se etten löydä mitään hyvää sytytyskäyrää jonka voisin kopioida tuolla Ignitechille.
Jos jollain olisi antaa jokin hyvä peruskäyrä mistä olisi hyvä lähteä säätämään niin olisi tuhannesti kiitollinen. Youtube ja google on käyty ainakin omasta mielestä täysin läpi.
 
Mulla olisi yksi pikku projekti meneillään jossa tuollaiseen kiinanmankin 125cc moottoriin olisi tarkoitus laittaa polttoaineeksi e85. Sytytys on Ignitechin ohjelmoitava cdi. Nyt on vain ogelmana se etten löydä mitään hyvää sytytyskäyrää jonka voisin kopioida tuolla Ignitechille.
Jos jollain olisi antaa jokin hyvä peruskäyrä mistä olisi hyvä lähteä säätämään niin olisi tuhannesti kiitollinen. Youtube ja google on käyty ainakin omasta mielestä täysin läpi.
 
Eli mitä tuohon muutoskatsastukseen käytännössä tarvii? Joku kuitti siitä viinaboxista, vai tarviiko jotain muitakin todisteita siitä, että se oikeasti toimii E85:lla? Päästöthän siinä muutoskatsastuksessa kai mitataan uusiksi.
 
Eli mitä tuohon muutoskatsastukseen käytännössä tarvii? Joku kuitti siitä viinaboxista, vai tarviiko jotain muitakin todisteita siitä, että se oikeasti toimii E85:lla? Päästöthän siinä muutoskatsastuksessa kai mitataan uusiksi.
Tarvii todistuksen viinaboxin laitteiston sopivuudesta minkä saa viinaboxi firmoilta. Päästöt mitataan muutoskatsastuksessa.


  • Valmistajan viranomaiselle annettavaa yhteensopivuustodistusta voi hakea asennuksen jälkeen.
  • Menettely eri vuosimallien mukaan:
    • Ennen 1.1.1998 käyttöönotetuilla ajoneuvoille ei ole muutoskatsastusvelvollisuutta.
    • 1.1.1998 - 1.9.2009 käyttöönotetut ajoneuvot muutoskatsastetaan pelkällä päästömittauksella.
    • Käyttöönottopäivämäärä 1.9.2009 jälkeen (ulkomaantuonneissa ajoneuvon ensirekisteröintipäivä) vaaditaan valmistajan yhteensopivuustodistus.
  • Muutoskatsastuksessa ajoneuvoon tehdään päästömittaus.
  • Muutoskatsastus on mahdollista tehdä myös ajoneuvon määräaikaiskatsastuksen yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm jaa, tuo oma on tuolta aikaväliltä, joten riittääkö sitten vain kun ajaa katastukseen ja sanoo että tämä toimii nyt E85:lla?

Mulla oli kanssa, että kerroin mitä tehty, saman kirjoitin lapulle ja sillä hyvä. Uudemmat vaatii tuon yhteensopivuusplanketin.
 
Mulla oli kanssa, että kerroin mitä tehty, saman kirjoitin lapulle ja sillä hyvä. Uudemmat vaatii tuon yhteensopivuusplanketin.
Kannattaakohan tankissa olla pelkästään E85, normaalia bensaa vai sekoitus molempia kun vie tuohon katsastukseen? Mikähän on päästömittauksen kannalta edullisinta?
 
50/50 ?
Vaan pitääkö kuinka pitään ajaa että moottori sopeutuu uudelle seokselle, vai sopeutuuko välittömästi?
 
50/50 ?
Vaan pitääkö kuinka pitään ajaa että moottori sopeutuu uudelle seokselle, vai sopeutuuko välittömästi?

ihan autosta riippuu.

jotkut sopeutuu nopeammin, toiset hitaammin. Joissain on sopeutukset monelle eri kierrosalueelle ja kuormitusalueelle, niin pitää ajaa monipuolista ajoa että se oppii uuden polttoaineen kunnolla ...
 
Kannattaakohan tankissa olla pelkästään E85, normaalia bensaa vai sekoitus molempia kun vie tuohon katsastukseen? Mikähän on päästömittauksen kannalta edullisinta?

Itse olin ajanut jo vuoden-kaksi pelkällä viinalla ennen muutoskatsastusta, joten makuasia. Jos pelaa viinalla ja sulla on muutospalikat kiinni, ajat leimalle viinaa tankissa.
 
Ei kait muutoskatsastukseen tarvita muuta kuin auto ja muutoskatsastusaika konttorilta. Konttorilta haetaan auton rekisteriotteen lisätietoihin teksti "Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta." Katsuri silmäilee, että asennus on asianmukainen ja mittaa päästöt.

Jos tämän jälkeen haluaa muutostuen, niin siinä vaiheessa pitää traficomille lähettää hakemus ja sen liitteenä mahdollisesti myös kuitti muutossarjasta.
 
Onko tästä E85:sta siis joku talvilaatu, jossa on hieman vähemmän etanolia ja enemmän bensaa? Mietin, että pitääköhän talven tullessa tankata välillä vähän bensaa tankkiin varalta kylmäkäynnistysongelmien välttämiseksi.

Tuolla eFlexApp:lla tietenkin voi tietenkin seurata, että paljonko polttoaineessa on oikeasti etanolia.
 
Onko tästä E85:sta siis joku talvilaatu, jossa on hieman vähemmän etanolia ja enemmän bensaa? Mietin, että pitääköhän talven tullessa tankata välillä vähän bensaa tankkiin varalta kylmäkäynnistysongelmien välttämiseksi.

Tuolla eFlexApp:lla tietenkin voi tietenkin seurata, että paljonko polttoaineessa on oikeasti etanolia.

Kyllä, talvella e85:ssa on vähemmän viinaa ja enemmän muita komponentteja. Itse tankkaan talvella 10-20€ 98:a viinan joukkoon. Riippuu moottorista ja sen etanolisiedosta ja kuinka muutossarja oppii riittävän rikastuksen.
 
Kyllä, talvella e85:ssa on vähemmän viinaa ja enemmän muita komponentteja. Itse tankkaan talvella 10-20€ 98:a viinan joukkoon. Riippuu moottorista ja sen etanolisiedosta ja kuinka muutossarja oppii riittävän rikastuksen.
Joo, eipä tuota bensaa tarvi hirveästi tankata sekaan, niin etanolipitoisuus laskee jo huomattavasti. Esim. 10 litraa 95E10 ja 50 litraa E85 tekisi 72.5 % seoksen olettaen että molemmissa on etanolia maksimit.

Nyt on tankissa vasta 35 % seos, kun oli vielä aika paljon 95E10 jäljellä.
 
Kannattaa omalla autolla hieman testailla missä raja menee. Mulla ilmeni käynnistymisvaikeuksia vasta, kun lämpötila oli -25°c ja auton löi kylmänä käyntiin.
 
Onko tästä E85:sta siis joku talvilaatu, jossa on hieman vähemmän etanolia ja enemmän bensaa? Mietin, että pitääköhän talven tullessa tankata välillä vähän bensaa tankkiin varalta kylmäkäynnistysongelmien välttämiseksi.

Tuolla eFlexApp:lla tietenkin voi tietenkin seurata, että paljonko polttoaineessa on oikeasti etanolia.

Luulisi ettei ihan pikku pakkasilla tarvitse bensaa joukkoon tankata, kun olen ilman muutoksia käynnistellyt vielä -20 asteen pakkasessa. Ei se ihan ekalla tai tokalla vielä lähtenyt, mutta kuitenkin. :)

Pystyykö kylmärikastusta säätämään?
 
Luulisi ettei ihan pikku pakkasilla tarvitse bensaa joukkoon tankata, kun olen ilman muutoksia käynnistellyt vielä -20 asteen pakkasessa. Ei se ihan ekalla tai tokalla vielä lähtenyt, mutta kuitenkin. :)

Pystyykö kylmärikastusta säätämään?

Se riippuu autosta. Rouvan vanhalla 206:lla edes kesäkuumilla ei käynnistynyt kunnolla täydellä e85 latauksella (eflex ei tuntunut oppivan kunnolla rikastusta tai moottori vain oli niin nuuka)
 
Luulisi ettei ihan pikku pakkasilla tarvitse bensaa joukkoon tankata, kun olen ilman muutoksia käynnistellyt vielä -20 asteen pakkasessa. Ei se ihan ekalla tai tokalla vielä lähtenyt, mutta kuitenkin. :)

Pystyykö kylmärikastusta säätämään?
Tuon eflexappin kautta saa säädettyä kylmäkäynnistystä asteikolla -1 - +3
En ole ihan varma, että mitä tuo tekee. Laitoin suoraan +3. Tässä ilmojen viiletessä kai näkee, että miten toimii.
 
Tuo eflexapp näyttää myös kierrosluvun, mutta kuten odotettua se putoaa moottorijarrutuksessa nollaan, kun sehän tietenkin joutuu päättelemään sen ruiskuista. Duty cycle näyttää samaten tuolloin nollaa kuten odotettua.
 
Onkohan tästä tosiaan oikeasti jotain talvilaatua jossa on vähemmän etanolia? Tuossa kun kävin tankilla, niin näytti edelleen olevan 85% etanolia, eflexappin ja laskimen avulla määritettynä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 246
Viestejä
4 506 170
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom