Kait sinne suuttimille jää sitten jännitettä.jotain reilu 200mA kulkee siellä. Eli tarpeeks tyhjentämään akun.
Omassa autossa kyllä suuttimille jää jännite vielä 4 minuutiksi kun on virrat ottanut pois.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kait sinne suuttimille jää sitten jännitettä.jotain reilu 200mA kulkee siellä. Eli tarpeeks tyhjentämään akun.
No tuosta muuntotuesto jo olikin juttua.
Mitenkä täällä on kokemuksia tankata vaan X määrä RE85 vakio moottorille?
Golf iv:n tankkiin blendasin joskus Eko E85:sta niin, että etanolipitoisuudeksi tuli tujuimmillaan 55 %. Tuota enempää en uskaltanut laittaa. Kulutus kasvoi ihan reilusti eli moottori onnistui adaptoitumaan suurempaan etanolipitoisuuteen.No tuosta muuntotuesto jo olikin juttua.
Mitenkä täällä on kokemuksia tankata vaan X määrä RE85 vakio moottorille?
Golf iv:n tankkiin blendasin joskus Eko E85:sta niin, että etanolipitoisuudeksi tuli tujuimmillaan 55 %. Tuota enempää en uskaltanut laittaa. Kulutus kasvoi ihan reilusti eli moottori onnistui adaptoitumaan suurempaan etanolipitoisuuteen.
Eli lisäsit 98E5 bensaan 5% etanolia, sama määrä kuin 95E10 on etanolia.Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Laskennallinen 10% etanolipitoisuus.
Kulutus ei kasvanut yhtään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun.
Seuraavaksi testaan 15% sekoitusta.![]()
Eli lisäsit 98E5 bensaan 5% etanolia, sama määrä kuin 95E10 on etanolia.
Koita suoraan 50% niin voit havaita eroja, tuskin havaitset.
Valmistetaanko tätä bioetanolia enää Suomessa ollenkaan? Koitin netistä ettiä infoa, niin ilmeisesti nämä bioetanolitehtaat on kaikki selvästi tappiollisia, eikä homma ole mennyt niinkun strömsössä.
![]()
ST1 lopettaa etanolin tuotannon Kajaanissa, Lahdessa ja Vantaalla
Yhtiö teki etanolia Kajaanissa sahanpurusta, Lahdessa ja Vantaalla elintarviketeollisuuden jätteistä. Kajaanin laitosta ei saatu toimimaan ja muissa laitoksissa on vaikeuksia raaka-aineen saannissa.yle.fi
Mistä tuo pumppujen E85 tällä hetkellä raahataan Suomeen? Ite oon miettinyt tuota konversion tekemistä lähinnä ympäristösyistä, mutta mietityttää onko tuossa hommassa lopulta mitään järkeä, jos tuota litkua ei pystytä mitenkään markkinaehtoisesti tuottamaan ja lisäksi se vielä rahdataan ulkomailta...
Suurin osa Suomen öljystä tuodaan tällä hetkellä Norjasta. Pitääpi seurailla tilannetta. Jos se valmistuskuvio tosiaan olisi mallia suomalaiset jätteet kattilaan -> tästä etanolia kohtuullisella hyötysuhteella ja puhdasta sähköä käyttäen -> lyhyt kuljetus pumpuille, niin ehkä tuossa jotain järkeä olisi.Tällä hetkellä ilmeisesti ei tuotantoa. Kaksi isoa laitosta tulossa. Ruotsista tulee paljon ja myös Brasiliasta. Ei sillä, että se öljy tulis kauheen läheltä![]()
Onko kenelläkään kokemusta käyttää E85:sta autossa jossa on Webasto? Tekisi mieli asennella eflexfuel, mutta jos se tuhoaa Webaston, niin ei kannata alkaa leikkimään.
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Laskennallinen 10% etanolipitoisuus.
Kulutus ei kasvanut yhtään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun.
Seuraavaksi testaan 15% sekoitusta.![]()
Muuntotuen hakuaika on 30.6.2024-15.12.2024
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Tällä kertaa laskennallinen 15% etanolipitoisuus.
Kulutus ei kasvanut vieläkään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun. Alavääntöä tuli perstuntumalta lisää. TSI -moottori tykkää korkeaoktaanisesta (etanolista).
Seuraavaksi testaan 20% sekoitusta.![]()
Kehittämäni kaavanTestasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Tällä kertaa laskennallinen 15% etanolipitoisuus.
Kulutus ei kasvanut vieläkään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun. Alavääntöä tuli perstuntumalta lisää. TSI -moottori tykkää korkeaoktaanisesta (etanolista).
Seuraavaksi testaan 20% sekoitusta.![]()
Traficomilta voi ilmeisesti nyt hakea tukea tähän etanolimuunnokseen. Onko joku tuota hakenut, ja oliko hankala prosessi?
Kaipa tuota voisi harkita omaankin autoon, vaikka ajoa ei tulekaan kovin paljoa. Muutoskatsastuksessa pitää kai luonnollisesti käyttää, että saa tuon tuen, mutta ei kai sen pitäisi olla mikään iso ongelma?
Muunnos pitäisi kai tietenkin olla tehtynä ennen kuin tuo hakuaika päättyy, eli pitää ryhtyä selvittelemään aika pian, jos tuon haluaa:
![]()
Auton muuttaminen kaasu- tai etanolikäyttöiseksi | Traficom
Ohjeita auton muuttamisesta kaasu- tai etanolikäyttöiseksi.www.traficom.fi
Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä. Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.koskahan ne keksii tappaa etanolin hyödyt kuten kaasun hyödyt tapettiin aika tehokkaasti käyttövoimaverolla. Hienoa vihersiirtymää rangaista biokaasulla ajajia...
Teitkö nyt tämän tukijakson aikana vai joskus aiemmin?Vaikein osuus oli varata katsastusaika sopivalle konttorille, kun ei voi netissä varata.
Lomake oli aika rasti ruutuun -tason viritelmä. Meni muistaakseni noin 3 vkoa että tuli päätös ja viikko tästä saapui rahat.
Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä.
Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.
jo etanoli muutoskatsastetaan niin eikös trafin tietoihin tule tästä merkintä. Helppohan se on lyödä käyttövoimavero sen perusteella..Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä. Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.
Teitkö nyt tämän tukijakson aikana vai joskus aiemmin?
Teitkö muutossarjalla?
Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä. Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.
Teitkö nyt tämän tukijakson aikana vai joskus aiemmin?
Teitkö muutossarjalla?
Kai tuon eflexfuelin saa myös kutoskoneeseen?
Kaipa sen saa kunhan on sopiva lisäjohtosarja.Maailman kehittynein E85-päivitys - eFlexFuel Technology
Tutustu maailman kehittyneimpään E85-päivitykseen.eflexfuel.com
![]()
Mitähän käytännön eroa tuolla eFlexPlus ja eFlexPro 2 on? Onko tuosta pro-mallista oikeasti iloa, vai meneekö vain rahat hukkaan?
- Ajoneuvokohtainen pääjohtosarja (sylinterit 1-4)
- Ajoneuvokohtainen lisäjohtosarja (sylinterit 5-8)
Maailman kehittynein E85-päivitys - eFlexFuel Technology
Tutustu maailman kehittyneimpään E85-päivitykseen.eflexfuel.com
![]()
No joo, sehän tässä vielä vähän mietityttää, että onko koko touhussa lopulta järkeä.Millähän tuo "säästää" polttoainekuluissa, jos kulutus nousee +30% ja hinta +- sekä lyhyempi öljynvaihtoväli sekä saa uusia tulppia nopeammin kuin pelkällä bensalla ajettaessa? Tulpat ja öljyt+suodin maksavat rahaa. Turbottomassa autossa ei välttämättä mitään hyötyä tehon puolesta, mutta korkeaviritteisessä turbomoottorissa kyllä
Millähän tuo "säästää" polttoainekuluissa, jos kulutus nousee +30% ja hinta +- sekä lyhyempi öljynvaihtoväli sekä saa uusia tulppia nopeammin kuin pelkällä bensalla ajettaessa? Tulpat ja öljyt+suodin maksavat rahaa. Turbottomassa autossa ei välttämättä mitään hyötyä tehon puolesta, mutta korkeaviritteisessä turbomoottorissa kyllä
Mulla nousi ihan tavan vapari ruiskumoottorissa ilman nakuanturia maantieajossa ~25%... Riippuu moottorista ja mikä se etanolipitoisuus oikeasti on.
Öljynvaihtoväli 10tkm, oli etanolia tai ei, ei ongelmaa.
Miksi tulppia pitäisi vaihtaa useammin? Vaihdoin valmistajan suosituksen mukaan tai vähän päällekin ajettuna ja hyvin kesti RE85.
Perus öljy ja suodatin ei maksa "mitään" ja kun itse vaihtaa.
Niin tosiaan tässähän olikin kyse softamuunnoksesta eikä suutinboxin lisäyksestä.
Voi olla että ei näissä enää eroja juuri ole keskenään. Jos softa osaa säätää ennakot yms. Tilanteen mukasn niin eiköhän se sitten toimi vastaavasti kun trionic joka saabissa on.
Saab-softagurut on saanut minut tähän uskoon että just saabilla nää viinahommat on suvereenisti näpissä. Ja käsittääkseni muilla merkeillä ainakin välikelin ja kylmällä käynnistyminen on vähän niin ja näin. Koitan kysellä faktatietoa näistä ja postata tänne.
Itsellä 10tkm hyvä vaihtoväli ollut öljyille, on vielä öljynnäköistä ja -hajuista. Tulpat siksi, että yleensä 15tkm kohdalla alkaa tasakaasulla nykimään. Tämä johtuu sytytyskasetista mitä saab käyttää, se kuluttaa tulppia ja uusi kasetti maksaa 300e vs. Uudet tulpat 16e..
Viina liuottaa erilailla kun bensa. Tämä yhdistettynä valmiiksi rikkiolevaan huohotukseen = ongelmia jatkossa. Myös esim. Kuoleentuneet männänrenkaat alkaa oireilemaan kun karsta poistuu renkaiden ympäriltä.
Tietty jos jotkut pa-linjan osat ri o tehty kestämään viinaa niin ne kannattaa vaihtaa ennen viinaan siirtymistä, doh
Eihän se öljy+suodatin maksakkaan, mutta jos öljynvaihtovälin joutuuin tiputtamaan 30tkm -> 10tkm, niin rupeaahan sille tulemaan hintaa. Saabeissa ollut ongelmia tulppien kanssa ja tiivisteiden kanssa saattaa olla ongelmaa
E85 sätöstelyt - Sivu 3 - www.pesukinnas.com
Samoin volvon tehdastekoisissa t4f- etanoliautoissa suuttimet eivät kestäneet etanolia.Eihän se öljy+suodatin maksakkaan, mutta jos öljynvaihtovälin joutuuin tiputtamaan 30tkm -> 10tkm, niin rupeaahan sille tulemaan hintaa. Saabeissa ollut ongelmia tulppien kanssa ja tiivisteiden kanssa saattaa olla ongelmaa
E85 sätöstelyt - Sivu 3 - www.pesukinnas.com
Onnea sen 30tkm vaihtovälin kanssa. Vastuullisesti jos huoltaa nykyisellään niin ei viinalla ajo aiheuta lisähuollon tarvetta. Eri asia sitten jos koneessa tms on tiivisteitä jotka eivät e85 kestä.Eihän se öljy+suodatin maksakkaan, mutta jos öljynvaihtovälin joutuuin tiputtamaan 30tkm -> 10tkm, niin rupeaahan sille tulemaan hintaa. Saabeissa ollut ongelmia tulppien kanssa ja tiivisteiden kanssa saattaa olla ongelmaa
E85 sätöstelyt - Sivu 3 - www.pesukinnas.com
Samoin volvon tehdastekoisissa t4f- etanoliautoissa suuttimet eivät kestäneet etanolia.
Saabit on hyviä etanoliautoja. Esim. 9-5 4-cyl. muuttuu flexifueliksi pelkällä softapäivityksellä. Eli mitään komponentteja tai bokseja tarvita, softassa paikka tuplakartoille bensa/etanoli ja pitoisuuden tunnistus vakiona. Oli helppoa ja toimi tosi hyvin myös -30 asteen pakkasessa.En ole joutunut tiputtamaan öljynvaihtoväliä 30tkm -> 10tkm. Hölmöläiset ajaa 30tkm vaihtoväliä.
Saabit on saabeja ja jostain syystä firma meni konkursiin jo yli 10 vuotta sitten..![]()
Saabit on hyviä etanoliautoja. Esim. 9-5 4-cyl. muuttuu flexifueliksi pelkällä softapäivityksellä. Eli mitään komponentteja tai bokseja tarvita, softassa paikka tuplakartoille bensa/etanoli ja pitoisuuden tunnistus vakiona. Oli helppoa ja toimi tosi hyvin myös -30 asteen pakkasessa.
Sattuukohan kenelläkään olemaan tästä kokemusta?Mitähän käytännön eroa tuolla eFlexPlus ja eFlexPro 2 on? Onko tuosta pro-mallista oikeasti iloa, vai meneekö vain rahat hukkaan?
Sattuukohan kenelläkään olemaan tästä kokemusta?
Tuotekuvauksesta ei kyllä saa kovin selkeää kuvaa, että mikä tuossa pro mallissa on parempaa. Ehkä sitä voi jotenkin kattavammin säätää tuolla eflextuner ohjelmalla, mutta tuolle tuskin on itsellä tarvetta, kun voi olla ettei tuosta vaparikoneesta kuitenkaan saa lisää tehoa irti tuolla (mutu, en oikeasti tiedä).Ei olw mulla kokemuksia, mutta näin "peruskäyttäjänä" hintaerolle ei ole perusteita..
volvolla s80mk2 2.5t menty nyt pelkällä etanolilla joku 100tkm, Tulpat vaihdoin ehkä ekan 20tkm etanolilla ajon jälkeen, sen jälkeen ollut samat. öljyjä oon vaihdellut 10tkm välein jo silloin kun ajoin bensalla. Nyt 320tkm mittarissa.Omalla Saab 9-5 vanhuksella ajellut yli 11 vuotta noin 90%:isesti etanolilla. Öljyt vaihtanut noin 10 tkm ja tulpat noin 20 tkm välein. Tulpissa en ole koskaan havainnut mitään vikaa ennen vaihtoa. Autossa on sama sytytyskasetti, samat suuttimet, samat polttoaineputket yms. ja polttoainepumppu nyt 10 vuotta vanha.
Talvella kylmäkäynnistyksen jälkeen saattaa vähän röpeltää pari sekuntia. En muista, onko tuossa eroa bensaan, koska ei ole tullut bensalla ajettua moneen talveen.
Ajelen etanolilla puhtaasti ekologisista syistä oli hinta mikä tahansa. Jos joku voi näyttää toteen, että etanolilla ajelu ei paranna merkittävästi ekologisuutta bensaan verrattuna, niin sitten on melkein sama siirtyä takaisin bensaan.
Ruiskutusmääräähän pystyy lisäämään myös polttoaineen painetta nostamalla ja vaihtamalla suurempituottoiset ruiskutussuuttimet, mutta auton ECU:ssa pitäisi olla myös samaan aikaan sellaiset sytytyksen säätökartat jotka sallisivat ennakon lisäämisen. Nakuanturi sitten rajoittamassa sitä maksimiennakkoa tarvittaessa.Riippuukohan tuo tehon/väännön lisääntyminen tai väheneminen nyt vaparikoneessa pitkälti siitä, että pystyykö se ruiskuttamaan tarpeeksi polttoainetta?
t. en tunne moottori/autotekniikkaa kovin syvällisesti
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.