Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu

Muuntotuki tulossa takaisin heinäkuun alusta alkaen.

Mites nämä nykyiset muutokatsastusvaatimukset nyt meneekään? Ilmeisesti ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin autoihin riittää edelleen pelkkä päästömittaus ilman mitään soveltuvuusdokumentteja?
Eflexfuelin sivuilta suoraan hyvä tiivistelmä.
1715625535726.png
 

Muuntotuki tulossa takaisin heinäkuun alusta alkaen.

Mites nämä nykyiset muutokatsastusvaatimukset nyt meneekään? Ilmeisesti ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin autoihin riittää edelleen pelkkä päästömittaus ilman mitään soveltuvuusdokumentteja?

200€. :lol: Jaksaakohan tuon takia virallistaa...
 
uudempiinkin saa katsastettua

Muutoskatsastuksen säännöt lievenivät – tämä muutos sallitaan nyt kaikkiin bensiiniautoihin

"

Edellytyksenä etanolikonversion hyväksymiselle 1.9.2009 alkaen käyttöön otetulle autolle muutoskatsastuksessa ovat:

  • Ajoneuvoon muutoksen tekemiseksi asennettavat tuotteet soveltuvat kyseisessä ajoneuvossa käytettäviksi ja siitä esitetään tuotteen valmistajan todistus.
  • Ajoneuvossa on tai siihen on vaihdettu pääosin etanolista koostuvalle polttoaineelle soveltuvat osat ja komponentit, jotka kestävät etanolin jatkuvaa käyttöä. Tästä on esitettävä muutoksen suorittaneen tahon todistus.
  • Ajoneuvo läpäisee muutoskatsastuksessa määräaikaiskatsastusta vastaavan ottomoottorilla varustetun ajoneuvon pakokaasupäästöjen tarkastuksen, yli 10 vuotta aiemmin käyttöönotetun ajoneuvon vaatimuksilla.
"
 
200€. :lol: Jaksaakohan tuon takia virallistaa...
En ole yleisesti ottaen mikään foliohattu, mutta en virallistuttaisi ennen kuin on pakko tai siitä saisi (paremman) korvauksen.

Jos muutoksen asentaisi itse, niin kirjoittaa lapun, että komponentit yhteensopivat etanolin kanssa?
 
Jos muutoksen asentaisi itse, niin kirjoittaa lapun, että komponentit yhteensopivat etanolin kanssa?

Lapussa kysytään kuka on muutoksen tekijä, niin tähän kohtaan kirjaillaan omat tietosi ja kohtaan "käytetty muutossarja" voit vapaasti kertoa muutoksesta ja sen toteutuksesta.

Eräs tuttu kirjelmöi, että muutos tehty suoraan ohjainlaitteeseen ja kelpasi sellaisenaan.
 
Volvoon saisi Vdashilla (D5T5.com) etanoliohjelman, mitä se sitten tarkoittaakaan. Luultavasti "sallitaan" suuttimille isompi aukioloaika, mutta mitä muuta, ymmärtääkö esim. olla päästämättä liian laihalle kun suuttimet ei täyskaasulla riitä.
 
Volvoon saisi Vdashilla (D5T5.com) etanoliohjelman, mitä se sitten tarkoittaakaan. Luultavasti "sallitaan" suuttimille isompi aukioloaika, mutta mitä muuta, ymmärtääkö esim. olla päästämättä liian laihalle kun suuttimet ei täyskaasulla riitä.

Riippuu raudasta mitä autoon laitettu. Jos ko autoa on tehtaalta saanut suoraan etanolikäypäsenä, niin saattaa suuttimet riittää (jos ihan metsään en muista, niin ainakin joissain saabeissa oli bensalle turhat ronskit suuttimet).

Mutta periaatteessa pitäisi ohjelman suojata moottoria laihalle menossa.
 
Volvoon saisi Vdashilla (D5T5.com) etanoliohjelman, mitä se sitten tarkoittaakaan. Luultavasti "sallitaan" suuttimille isompi aukioloaika, mutta mitä muuta, ymmärtääkö esim. olla päästämättä liian laihalle kun suuttimet ei täyskaasulla riitä.

Etanolilla laihalle meno ei ole niin vaarallista kuin bensalla.
 
No eikö niillä ole asiakaspalvelua josta kysyä onko fuel cuttia tai jotain suojaamassa?
 
Onko muilla ollu tos eFlexfuelissa (vanhempi perusmalli, bt:llä+anturilla) semmost että tyhjentää akun, ei ilmeisesti sammu ollenkaan. Onko se ohjelmisto vai rautaongelma. Pystyykö korjaamaan?
 
Onko muilla ollu tos eFlexfuelissa (vanhempi perusmalli, bt:llä+anturilla) semmost että tyhjentää akun, ei ilmeisesti sammu ollenkaan. Onko se ohjelmisto vai rautaongelma. Pystyykö korjaamaan?
Eikö se saa suuttimista virran, joten suuttimiin jää virta?
Minun mielestä se on aina päällä silloin kun saa virran.
Omassa autossa suuttimissa vain 6v joten joutunut ottamaan sen 12v virtalukosta, eli se menee päälle kun laittaa virrat päälle.
Jääkö se sininen valo päälle? Jos se ei ole käytössä niin sovelluksesta sen saa käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se saa suuttimista virran, joten suuttimiin jää virta?
Minun mielestä se on aina päällä silloin kun saa virran.
Omassa autossa suuttimissa vain 6v joten joutunut ottamaan sen 12v virtalukosta, eli se menee päälle kun laittaa virrat päälle.
Jääkö se sininen valo päälle? Jos se ei ole käytössä niin sovelluksesta sen saa käyttöön.

tämännäkönen laite, ei kai tässä mitään valoja ole
1716726104397.png
 
No tuosta muuntotuesto jo olikin juttua.

Mitenkä täällä on kokemuksia tankata vaan X määrä RE85 vakio moottorille?
 
No tuosta muuntotuesto jo olikin juttua.

Mitenkä täällä on kokemuksia tankata vaan X määrä RE85 vakio moottorille?

Kolmella pösöllä ei juuri mitään pahaa kokemusta. 406 V6 sietää täyttä seosta, kun bensapainetta nostettu. 106 (1.1 1-pisteruisku) sieti muuttamatta 50-75% seosta ilman mitään ongelmaa. 206 (1.4 monipisteruisku) sieti 50%-75% seosta hyvin. Ja vaikka oli eFelxifuel asennettu, niin ei sietänyt täyttä seosta etanolia.
 
No tuosta muuntotuesto jo olikin juttua.

Mitenkä täällä on kokemuksia tankata vaan X määrä RE85 vakio moottorille?
Golf iv:n tankkiin blendasin joskus Eko E85:sta niin, että etanolipitoisuudeksi tuli tujuimmillaan 55 %. Tuota enempää en uskaltanut laittaa. Kulutus kasvoi ihan reilusti eli moottori onnistui adaptoitumaan suurempaan etanolipitoisuuteen.
 
Golf iv:n tankkiin blendasin joskus Eko E85:sta niin, että etanolipitoisuudeksi tuli tujuimmillaan 55 %. Tuota enempää en uskaltanut laittaa. Kulutus kasvoi ihan reilusti eli moottori onnistui adaptoitumaan suurempaan etanolipitoisuuteen.

Sehän vasta olisikin, jos moottori "ei onnistuisi adaptoitumaan" ja seurauksena kulutus ei kasvaisi reilusti :D
 
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Laskennallinen 10% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut yhtään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun.

Seuraavaksi testaan 15% sekoitusta. :)
 
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Laskennallinen 10% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut yhtään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun.

Seuraavaksi testaan 15% sekoitusta. :)
Eli lisäsit 98E5 bensaan 5% etanolia, sama määrä kuin 95E10 on etanolia.

Koita suoraan 50% niin voit havaita eroja, tuskin havaitset.
 
kyllä volvoon oisin jo tolla 350 muutostuella lähteny heti hakemaan , mut vielä jään miettimää 200e tuella. kun en ole päästöjen takia hankkimassa vain polttoaine hinnan :D
 
Eli lisäsit 98E5 bensaan 5% etanolia, sama määrä kuin 95E10 on etanolia.

Koita suoraan 50% niin voit havaita eroja, tuskin havaitset.

Mulla on vakio edestakainen reitti. Toiseen suuntaan ajan pelkällä 98:lla ja toiseen suuntaan nostan prosentteja 5 pykälissä.

Testaan toimintaa pers tuntumalta ja kulutusta mittaamalla.
 
Valmistetaanko tätä bioetanolia enää Suomessa ollenkaan? Koitin netistä ettiä infoa, niin ilmeisesti nämä bioetanolitehtaat on kaikki selvästi tappiollisia, eikä homma ole mennyt niinkun strömsössä.


Mistä tuo pumppujen E85 tällä hetkellä raahataan Suomeen? Ite oon miettinyt tuota konversion tekemistä lähinnä ympäristösyistä, mutta mietityttää onko tuossa hommassa lopulta mitään järkeä, jos tuota litkua ei pystytä mitenkään markkinaehtoisesti tuottamaan ja lisäksi se vielä rahdataan ulkomailta...
 
Valmistetaanko tätä bioetanolia enää Suomessa ollenkaan? Koitin netistä ettiä infoa, niin ilmeisesti nämä bioetanolitehtaat on kaikki selvästi tappiollisia, eikä homma ole mennyt niinkun strömsössä.


Mistä tuo pumppujen E85 tällä hetkellä raahataan Suomeen? Ite oon miettinyt tuota konversion tekemistä lähinnä ympäristösyistä, mutta mietityttää onko tuossa hommassa lopulta mitään järkeä, jos tuota litkua ei pystytä mitenkään markkinaehtoisesti tuottamaan ja lisäksi se vielä rahdataan ulkomailta...

Tällä hetkellä ilmeisesti ei tuotantoa. Kaksi isoa laitosta tulossa. Ruotsista tulee paljon ja myös Brasiliasta. Ei sillä, että se öljy tulis kauheen läheltä :psmoke:
 
No ympäristöystävällisyyden nimissä se on vähän siinä ja siinä. Toisaalta jos on kotimaista tuotantoa, niin voi osaltaan tukea sitä. Etanolia menee 95 ja 98 bensojen sekaan kuitenkin todella paljon, niin aivan hyvin sen kotimaisen tuotannon voisi käyttää siellä tuontitavaraa korvaten.
 
Tällä hetkellä ilmeisesti ei tuotantoa. Kaksi isoa laitosta tulossa. Ruotsista tulee paljon ja myös Brasiliasta. Ei sillä, että se öljy tulis kauheen läheltä :psmoke:
Suurin osa Suomen öljystä tuodaan tällä hetkellä Norjasta. Pitääpi seurailla tilannetta. Jos se valmistuskuvio tosiaan olisi mallia suomalaiset jätteet kattilaan -> tästä etanolia kohtuullisella hyötysuhteella ja puhdasta sähköä käyttäen -> lyhyt kuljetus pumpuille, niin ehkä tuossa jotain järkeä olisi.

Jos se etanoli taasen tehdään jossain brasiliassa fossiilisilla pyörivissä tehtaissa ja kuljetetaan sieltä Suomeen, niin hölmöläisen hommalta vaikuttaa...
 
Onko kenelläkään kokemusta käyttää E85:sta autossa jossa on Webasto? Tekisi mieli asennella eflexfuel, mutta jos se tuhoaa Webaston, niin ei kannata alkaa leikkimään.
 
Onko kenelläkään kokemusta käyttää E85:sta autossa jossa on Webasto? Tekisi mieli asennella eflexfuel, mutta jos se tuhoaa Webaston, niin ei kannata alkaa leikkimään.

Joo. Pakkasella ei lähteny weba käyntiin kun oli täydet etanolit auton tankissa. Ei kauheasti hyötyä esilämmittimestä joka ei toimi sillon kun eniten tarvii.

Joillain mukamas toiminu moitteetta??? en tiedä. Itse laittasin oman pikkutankin webastolle.
 
Mitähän on käynyt kun etanolin hinta seurailee paljon tarkemmin bensan hintaa ja lähes joka kerta eroa on selkeästi etanolin eduksi? Yhdessä vaihessa etanolilla oli lähes kiinteä hinta eikä bensan hinta vaikuttanut. Jakeluvelvoitteesta jäljessä?
 
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Laskennallinen 10% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut yhtään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun.

Seuraavaksi testaan 15% sekoitusta. :)

Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Tällä kertaa laskennallinen 15% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut vieläkään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun. Alavääntöä tuli perstuntumalta lisää. TSI -moottori tykkää korkeaoktaanisesta (etanolista).

Seuraavaksi testaan 20% sekoitusta. :)
 
Mitähän on käynyt kun etanolin hinta seurailee paljon tarkemmin bensan hintaa ja lähes joka kerta eroa on selkeästi etanolin eduksi? Yhdessä vaihessa etanolilla oli lähes kiinteä hinta eikä bensan hinta vaikuttanut. Jakeluvelvoitteesta jäljessä?

Noh hyvä vaan, eihän tässä muuten säästäis yhtään.

1726729000316.png
 
Traficomilta voi ilmeisesti nyt hakea tukea tähän etanolimuunnokseen. Onko joku tuota hakenut, ja oliko hankala prosessi?

Kaipa tuota voisi harkita omaankin autoon, vaikka ajoa ei tulekaan kovin paljoa. Muutoskatsastuksessa pitää kai luonnollisesti käyttää, että saa tuon tuen, mutta ei kai sen pitäisi olla mikään iso ongelma?

Muunnos pitäisi kai tietenkin olla tehtynä ennen kuin tuo hakuaika päättyy, eli pitää ryhtyä selvittelemään aika pian, jos tuon haluaa:
Muuntotuen hakuaika on 30.6.2024-15.12.2024

 
koskahan ne keksii tappaa etanolin hyödyt kuten kaasun hyödyt tapettiin aika tehokkaasti käyttövoimaverolla. Hienoa vihersiirtymää rangaista biokaasulla ajajia...
 
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Tällä kertaa laskennallinen 15% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut vieläkään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun. Alavääntöä tuli perstuntumalta lisää. TSI -moottori tykkää korkeaoktaanisesta (etanolista).

Seuraavaksi testaan 20% sekoitusta. :)

Siis ilman etanoliohjelmaa bensamoottori sietäisi sinne 50% asti, sen jälkeen rupeisi enemmän ongelmia tulemaan eli ei säädöt enään riitä kartassa yms...
 
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Tällä kertaa laskennallinen 15% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut vieläkään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun. Alavääntöä tuli perstuntumalta lisää. TSI -moottori tykkää korkeaoktaanisesta (etanolista).

Seuraavaksi testaan 20% sekoitusta. :)
Kehittämäni kaavan

kulutus-kasvu% 95E10 : sta (10% etanoli) = 0.4 * etanoli% - 4%

mukaan kulutuksen kasvu 15% etanolilla olisi 0.4 * 15% - 4% = 2%.
ja 20% etanolipitoisuus sitten 4%.

Hieno kaava vaikka itse sanonkin, ei vaan ole kovin paljon käyttöä ollut. :hmm:
 
Traficomilta voi ilmeisesti nyt hakea tukea tähän etanolimuunnokseen. Onko joku tuota hakenut, ja oliko hankala prosessi?

Kaipa tuota voisi harkita omaankin autoon, vaikka ajoa ei tulekaan kovin paljoa. Muutoskatsastuksessa pitää kai luonnollisesti käyttää, että saa tuon tuen, mutta ei kai sen pitäisi olla mikään iso ongelma?

Muunnos pitäisi kai tietenkin olla tehtynä ennen kuin tuo hakuaika päättyy, eli pitää ryhtyä selvittelemään aika pian, jos tuon haluaa:



Vaikein osuus oli varata katsastusaika sopivalle konttorille, kun ei voi netissä varata.

Lomake oli aika rasti ruutuun -tason viritelmä. Meni muistaakseni noin 3 vkoa että tuli päätös ja viikko tästä saapui rahat.
 
koskahan ne keksii tappaa etanolin hyödyt kuten kaasun hyödyt tapettiin aika tehokkaasti käyttövoimaverolla. Hienoa vihersiirtymää rangaista biokaasulla ajajia...
Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä. Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.

Vaikein osuus oli varata katsastusaika sopivalle konttorille, kun ei voi netissä varata.

Lomake oli aika rasti ruutuun -tason viritelmä. Meni muistaakseni noin 3 vkoa että tuli päätös ja viikko tästä saapui rahat.
Teitkö nyt tämän tukijakson aikana vai joskus aiemmin?
Teitkö muutossarjalla?
 
Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä.

Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.

No juu ei. Kuten kirjoitit: suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä.

Se voisi iskeä RE85 jakeluun? Tuntuu, että St1 on muutenkin menettänyt kiinnostuksensa RE85 kohtaan.

Alkuun sitä markkinoitiin ilmaston pelastajana ja uusia asemia avattiin ympäri Suomea. Sen jälkeen on ollut monta vuotta hiljaista.

Nyt se tuntuu olevan lähinnä välttämätön paha, josta hankkiuduttisiin eroon jos se onnituisi helposti.

Pitääköhän mikään muu kuin jakeluvelvoite sinisiä pistooleja auki? Jos sähköautojen käyttämä sähkö lisätään jakeluvelvoitteen piiriin, voidaan RE85 myynti lopettaa kokonaan?
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä. Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.


Teitkö nyt tämän tukijakson aikana vai joskus aiemmin?
Teitkö muutossarjalla?
jo etanoli muutoskatsastetaan niin eikös trafin tietoihin tule tästä merkintä. Helppohan se on lyödä käyttövoimavero sen perusteella..
edit. ettei menisi aivan OT:ksi, niin onko Priukseen näitä asenneltu. Miten tuo atkinson sykli hyödyntää etanolia, pieneneekö samassa suhteessa eli kulutus nousee 30%?
 
Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä. Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.


Teitkö nyt tämän tukijakson aikana vai joskus aiemmin?
Teitkö muutossarjalla?

Saattaa olla, että muutossarja (eFlexFuel) tuli asennettua jo lähes vuosi takaperin, mutta herra puoliksi unohti muutoskatsastuksen. Muutoskatsastuksen tein nyt heinäkuussa ja hain tukea samana päivänä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 131
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom