Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
No tuosta muuntotuesto jo olikin juttua.

Mitenkä täällä on kokemuksia tankata vaan X määrä RE85 vakio moottorille?
 
No tuosta muuntotuesto jo olikin juttua.

Mitenkä täällä on kokemuksia tankata vaan X määrä RE85 vakio moottorille?

Kolmella pösöllä ei juuri mitään pahaa kokemusta. 406 V6 sietää täyttä seosta, kun bensapainetta nostettu. 106 (1.1 1-pisteruisku) sieti muuttamatta 50-75% seosta ilman mitään ongelmaa. 206 (1.4 monipisteruisku) sieti 50%-75% seosta hyvin. Ja vaikka oli eFelxifuel asennettu, niin ei sietänyt täyttä seosta etanolia.
 
No tuosta muuntotuesto jo olikin juttua.

Mitenkä täällä on kokemuksia tankata vaan X määrä RE85 vakio moottorille?
Golf iv:n tankkiin blendasin joskus Eko E85:sta niin, että etanolipitoisuudeksi tuli tujuimmillaan 55 %. Tuota enempää en uskaltanut laittaa. Kulutus kasvoi ihan reilusti eli moottori onnistui adaptoitumaan suurempaan etanolipitoisuuteen.
 
Golf iv:n tankkiin blendasin joskus Eko E85:sta niin, että etanolipitoisuudeksi tuli tujuimmillaan 55 %. Tuota enempää en uskaltanut laittaa. Kulutus kasvoi ihan reilusti eli moottori onnistui adaptoitumaan suurempaan etanolipitoisuuteen.

Sehän vasta olisikin, jos moottori "ei onnistuisi adaptoitumaan" ja seurauksena kulutus ei kasvaisi reilusti :D
 
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Laskennallinen 10% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut yhtään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun.

Seuraavaksi testaan 15% sekoitusta. :)
 
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Laskennallinen 10% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut yhtään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun.

Seuraavaksi testaan 15% sekoitusta. :)
Eli lisäsit 98E5 bensaan 5% etanolia, sama määrä kuin 95E10 on etanolia.

Koita suoraan 50% niin voit havaita eroja, tuskin havaitset.
 
kyllä volvoon oisin jo tolla 350 muutostuella lähteny heti hakemaan , mut vielä jään miettimää 200e tuella. kun en ole päästöjen takia hankkimassa vain polttoaine hinnan :D
 
Eli lisäsit 98E5 bensaan 5% etanolia, sama määrä kuin 95E10 on etanolia.

Koita suoraan 50% niin voit havaita eroja, tuskin havaitset.

Mulla on vakio edestakainen reitti. Toiseen suuntaan ajan pelkällä 98:lla ja toiseen suuntaan nostan prosentteja 5 pykälissä.

Testaan toimintaa pers tuntumalta ja kulutusta mittaamalla.
 
Valmistetaanko tätä bioetanolia enää Suomessa ollenkaan? Koitin netistä ettiä infoa, niin ilmeisesti nämä bioetanolitehtaat on kaikki selvästi tappiollisia, eikä homma ole mennyt niinkun strömsössä.


Mistä tuo pumppujen E85 tällä hetkellä raahataan Suomeen? Ite oon miettinyt tuota konversion tekemistä lähinnä ympäristösyistä, mutta mietityttää onko tuossa hommassa lopulta mitään järkeä, jos tuota litkua ei pystytä mitenkään markkinaehtoisesti tuottamaan ja lisäksi se vielä rahdataan ulkomailta...
 
Valmistetaanko tätä bioetanolia enää Suomessa ollenkaan? Koitin netistä ettiä infoa, niin ilmeisesti nämä bioetanolitehtaat on kaikki selvästi tappiollisia, eikä homma ole mennyt niinkun strömsössä.


Mistä tuo pumppujen E85 tällä hetkellä raahataan Suomeen? Ite oon miettinyt tuota konversion tekemistä lähinnä ympäristösyistä, mutta mietityttää onko tuossa hommassa lopulta mitään järkeä, jos tuota litkua ei pystytä mitenkään markkinaehtoisesti tuottamaan ja lisäksi se vielä rahdataan ulkomailta...

Tällä hetkellä ilmeisesti ei tuotantoa. Kaksi isoa laitosta tulossa. Ruotsista tulee paljon ja myös Brasiliasta. Ei sillä, että se öljy tulis kauheen läheltä :psmoke:
 
No ympäristöystävällisyyden nimissä se on vähän siinä ja siinä. Toisaalta jos on kotimaista tuotantoa, niin voi osaltaan tukea sitä. Etanolia menee 95 ja 98 bensojen sekaan kuitenkin todella paljon, niin aivan hyvin sen kotimaisen tuotannon voisi käyttää siellä tuontitavaraa korvaten.
 
Tällä hetkellä ilmeisesti ei tuotantoa. Kaksi isoa laitosta tulossa. Ruotsista tulee paljon ja myös Brasiliasta. Ei sillä, että se öljy tulis kauheen läheltä :psmoke:
Suurin osa Suomen öljystä tuodaan tällä hetkellä Norjasta. Pitääpi seurailla tilannetta. Jos se valmistuskuvio tosiaan olisi mallia suomalaiset jätteet kattilaan -> tästä etanolia kohtuullisella hyötysuhteella ja puhdasta sähköä käyttäen -> lyhyt kuljetus pumpuille, niin ehkä tuossa jotain järkeä olisi.

Jos se etanoli taasen tehdään jossain brasiliassa fossiilisilla pyörivissä tehtaissa ja kuljetetaan sieltä Suomeen, niin hölmöläisen hommalta vaikuttaa...
 
Onko kenelläkään kokemusta käyttää E85:sta autossa jossa on Webasto? Tekisi mieli asennella eflexfuel, mutta jos se tuhoaa Webaston, niin ei kannata alkaa leikkimään.
 
Onko kenelläkään kokemusta käyttää E85:sta autossa jossa on Webasto? Tekisi mieli asennella eflexfuel, mutta jos se tuhoaa Webaston, niin ei kannata alkaa leikkimään.

Joo. Pakkasella ei lähteny weba käyntiin kun oli täydet etanolit auton tankissa. Ei kauheasti hyötyä esilämmittimestä joka ei toimi sillon kun eniten tarvii.

Joillain mukamas toiminu moitteetta??? en tiedä. Itse laittasin oman pikkutankin webastolle.
 
Mitähän on käynyt kun etanolin hinta seurailee paljon tarkemmin bensan hintaa ja lähes joka kerta eroa on selkeästi etanolin eduksi? Yhdessä vaihessa etanolilla oli lähes kiinteä hinta eikä bensan hinta vaikuttanut. Jakeluvelvoitteesta jäljessä?
 
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Laskennallinen 10% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut yhtään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun.

Seuraavaksi testaan 15% sekoitusta. :)

Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Tällä kertaa laskennallinen 15% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut vieläkään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun. Alavääntöä tuli perstuntumalta lisää. TSI -moottori tykkää korkeaoktaanisesta (etanolista).

Seuraavaksi testaan 20% sekoitusta. :)
 
Mitähän on käynyt kun etanolin hinta seurailee paljon tarkemmin bensan hintaa ja lähes joka kerta eroa on selkeästi etanolin eduksi? Yhdessä vaihessa etanolilla oli lähes kiinteä hinta eikä bensan hinta vaikuttanut. Jakeluvelvoitteesta jäljessä?

Noh hyvä vaan, eihän tässä muuten säästäis yhtään.

1726729000316.png
 
Traficomilta voi ilmeisesti nyt hakea tukea tähän etanolimuunnokseen. Onko joku tuota hakenut, ja oliko hankala prosessi?

Kaipa tuota voisi harkita omaankin autoon, vaikka ajoa ei tulekaan kovin paljoa. Muutoskatsastuksessa pitää kai luonnollisesti käyttää, että saa tuon tuen, mutta ei kai sen pitäisi olla mikään iso ongelma?

Muunnos pitäisi kai tietenkin olla tehtynä ennen kuin tuo hakuaika päättyy, eli pitää ryhtyä selvittelemään aika pian, jos tuon haluaa:
Muuntotuen hakuaika on 30.6.2024-15.12.2024

 
koskahan ne keksii tappaa etanolin hyödyt kuten kaasun hyödyt tapettiin aika tehokkaasti käyttövoimaverolla. Hienoa vihersiirtymää rangaista biokaasulla ajajia...
 
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Tällä kertaa laskennallinen 15% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut vieläkään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun. Alavääntöä tuli perstuntumalta lisää. TSI -moottori tykkää korkeaoktaanisesta (etanolista).

Seuraavaksi testaan 20% sekoitusta. :)

Siis ilman etanoliohjelmaa bensamoottori sietäisi sinne 50% asti, sen jälkeen rupeisi enemmän ongelmia tulemaan eli ei säädöt enään riitä kartassa yms...
 
Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Tällä kertaa laskennallinen 15% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut vieläkään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun. Alavääntöä tuli perstuntumalta lisää. TSI -moottori tykkää korkeaoktaanisesta (etanolista).

Seuraavaksi testaan 20% sekoitusta. :)
Kehittämäni kaavan

kulutus-kasvu% 95E10 : sta (10% etanoli) = 0.4 * etanoli% - 4%

mukaan kulutuksen kasvu 15% etanolilla olisi 0.4 * 15% - 4% = 2%.
ja 20% etanolipitoisuus sitten 4%.

Hieno kaava vaikka itse sanonkin, ei vaan ole kovin paljon käyttöä ollut. :hmm:
 
Traficomilta voi ilmeisesti nyt hakea tukea tähän etanolimuunnokseen. Onko joku tuota hakenut, ja oliko hankala prosessi?

Kaipa tuota voisi harkita omaankin autoon, vaikka ajoa ei tulekaan kovin paljoa. Muutoskatsastuksessa pitää kai luonnollisesti käyttää, että saa tuon tuen, mutta ei kai sen pitäisi olla mikään iso ongelma?

Muunnos pitäisi kai tietenkin olla tehtynä ennen kuin tuo hakuaika päättyy, eli pitää ryhtyä selvittelemään aika pian, jos tuon haluaa:



Vaikein osuus oli varata katsastusaika sopivalle konttorille, kun ei voi netissä varata.

Lomake oli aika rasti ruutuun -tason viritelmä. Meni muistaakseni noin 3 vkoa että tuli päätös ja viikko tästä saapui rahat.
 
koskahan ne keksii tappaa etanolin hyödyt kuten kaasun hyödyt tapettiin aika tehokkaasti käyttövoimaverolla. Hienoa vihersiirtymää rangaista biokaasulla ajajia...
Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä. Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.

Vaikein osuus oli varata katsastusaika sopivalle konttorille, kun ei voi netissä varata.

Lomake oli aika rasti ruutuun -tason viritelmä. Meni muistaakseni noin 3 vkoa että tuli päätös ja viikko tästä saapui rahat.
Teitkö nyt tämän tukijakson aikana vai joskus aiemmin?
Teitkö muutossarjalla?
 
Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä.

Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.

No juu ei. Kuten kirjoitit: suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä.

Se voisi iskeä RE85 jakeluun? Tuntuu, että St1 on muutenkin menettänyt kiinnostuksensa RE85 kohtaan.

Alkuun sitä markkinoitiin ilmaston pelastajana ja uusia asemia avattiin ympäri Suomea. Sen jälkeen on ollut monta vuotta hiljaista.

Nyt se tuntuu olevan lähinnä välttämätön paha, josta hankkiuduttisiin eroon jos se onnituisi helposti.

Pitääköhän mikään muu kuin jakeluvelvoite sinisiä pistooleja auki? Jos sähköautojen käyttämä sähkö lisätään jakeluvelvoitteen piiriin, voidaan RE85 myynti lopettaa kokonaan?
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä. Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.


Teitkö nyt tämän tukijakson aikana vai joskus aiemmin?
Teitkö muutossarjalla?
jo etanoli muutoskatsastetaan niin eikös trafin tietoihin tule tästä merkintä. Helppohan se on lyödä käyttövoimavero sen perusteella..
edit. ettei menisi aivan OT:ksi, niin onko Priukseen näitä asenneltu. Miten tuo atkinson sykli hyödyntää etanolia, pieneneekö samassa suhteessa eli kulutus nousee 30%?
 
Voi olla hankalampi juttu, kun suurin osa etanolia käyttävistä autoista lienee tälläkin hetkellä rekisteriotteen mukaan vain bensakäyttöisiä. Voisihan tuon toteutettaa esimerkiksi väriaineella ja tienvarsitarkastuksilla samoin kuin löpön käytön valvonnan, mutta ei se minusta vaikuta kovin realistiselta.


Teitkö nyt tämän tukijakson aikana vai joskus aiemmin?
Teitkö muutossarjalla?

Saattaa olla, että muutossarja (eFlexFuel) tuli asennettua jo lähes vuosi takaperin, mutta herra puoliksi unohti muutoskatsastuksen. Muutoskatsastuksen tein nyt heinäkuussa ja hain tukea samana päivänä.
 

:hmm:

Millähän tuo "säästää" polttoainekuluissa, jos kulutus nousee +30% ja hinta +- sekä lyhyempi öljynvaihtoväli sekä saa uusia tulppia nopeammin kuin pelkällä bensalla ajettaessa? Tulpat ja öljyt+suodin maksavat rahaa. Turbottomassa autossa ei välttämättä mitään hyötyä tehon puolesta, mutta korkeaviritteisessä turbomoottorissa kyllä
 
Millähän tuo "säästää" polttoainekuluissa, jos kulutus nousee +30% ja hinta +- sekä lyhyempi öljynvaihtoväli sekä saa uusia tulppia nopeammin kuin pelkällä bensalla ajettaessa? Tulpat ja öljyt+suodin maksavat rahaa. Turbottomassa autossa ei välttämättä mitään hyötyä tehon puolesta, mutta korkeaviritteisessä turbomoottorissa kyllä
No joo, sehän tässä vielä vähän mietityttää, että onko koko touhussa lopulta järkeä.
 
Millähän tuo "säästää" polttoainekuluissa, jos kulutus nousee +30% ja hinta +- sekä lyhyempi öljynvaihtoväli sekä saa uusia tulppia nopeammin kuin pelkällä bensalla ajettaessa? Tulpat ja öljyt+suodin maksavat rahaa. Turbottomassa autossa ei välttämättä mitään hyötyä tehon puolesta, mutta korkeaviritteisessä turbomoottorissa kyllä

Mulla nousi ihan tavan vapari ruiskumoottorissa ilman nakuanturia maantieajossa ~25%... Riippuu moottorista ja mikä se etanolipitoisuus oikeasti on.

Öljynvaihtoväli 10tkm, oli etanolia tai ei, ei ongelmaa.

Miksi tulppia pitäisi vaihtaa useammin? Vaihdoin valmistajan suosituksen mukaan tai vähän päällekin ajettuna ja hyvin kesti RE85.

Perus öljy ja suodatin ei maksa "mitään" ja kun itse vaihtaa.
 
Mulla nousi ihan tavan vapari ruiskumoottorissa ilman nakuanturia maantieajossa ~25%... Riippuu moottorista ja mikä se etanolipitoisuus oikeasti on.

Öljynvaihtoväli 10tkm, oli etanolia tai ei, ei ongelmaa.

Miksi tulppia pitäisi vaihtaa useammin? Vaihdoin valmistajan suosituksen mukaan tai vähän päällekin ajettuna ja hyvin kesti RE85.

Perus öljy ja suodatin ei maksa "mitään" ja kun itse vaihtaa.

Eihän se öljy+suodatin maksakkaan, mutta jos öljynvaihtovälin joutuuin tiputtamaan 30tkm -> 10tkm, niin rupeaahan sille tulemaan hintaa. Saabeissa ollut ongelmia tulppien kanssa ja tiivisteiden kanssa saattaa olla ongelmaa

E85 sätöstelyt - Sivu 3 - www.pesukinnas.com

Niin tosiaan tässähän olikin kyse softamuunnoksesta eikä suutinboxin lisäyksestä.

Voi olla että ei näissä enää eroja juuri ole keskenään. Jos softa osaa säätää ennakot yms. Tilanteen mukasn niin eiköhän se sitten toimi vastaavasti kun trionic joka saabissa on.

Saab-softagurut on saanut minut tähän uskoon että just saabilla nää viinahommat on suvereenisti näpissä. Ja käsittääkseni muilla merkeillä ainakin välikelin ja kylmällä käynnistyminen on vähän niin ja näin. Koitan kysellä faktatietoa näistä ja postata tänne.

Itsellä 10tkm hyvä vaihtoväli ollut öljyille, on vielä öljynnäköistä ja -hajuista. Tulpat siksi, että yleensä 15tkm kohdalla alkaa tasakaasulla nykimään. Tämä johtuu sytytyskasetista mitä saab käyttää, se kuluttaa tulppia ja uusi kasetti maksaa 300e vs. Uudet tulpat 16e..

Viina liuottaa erilailla kun bensa. Tämä yhdistettynä valmiiksi rikkiolevaan huohotukseen = ongelmia jatkossa. Myös esim. Kuoleentuneet männänrenkaat alkaa oireilemaan kun karsta poistuu renkaiden ympäriltä.

Tietty jos jotkut pa-linjan osat ri o tehty kestämään viinaa niin ne kannattaa vaihtaa ennen viinaan siirtymistä, doh
 
Eihän se öljy+suodatin maksakkaan, mutta jos öljynvaihtovälin joutuuin tiputtamaan 30tkm -> 10tkm, niin rupeaahan sille tulemaan hintaa. Saabeissa ollut ongelmia tulppien kanssa ja tiivisteiden kanssa saattaa olla ongelmaa

E85 sätöstelyt - Sivu 3 - www.pesukinnas.com

En ole joutunut tiputtamaan öljynvaihtoväliä 30tkm -> 10tkm. Hölmöläiset ajaa 30tkm vaihtoväliä.

Saabit on saabeja ja jostain syystä firma meni konkursiin jo yli 10 vuotta sitten.. :hmm:
 
Eihän se öljy+suodatin maksakkaan, mutta jos öljynvaihtovälin joutuuin tiputtamaan 30tkm -> 10tkm, niin rupeaahan sille tulemaan hintaa. Saabeissa ollut ongelmia tulppien kanssa ja tiivisteiden kanssa saattaa olla ongelmaa

E85 sätöstelyt - Sivu 3 - www.pesukinnas.com
Onnea sen 30tkm vaihtovälin kanssa. Vastuullisesti jos huoltaa nykyisellään niin ei viinalla ajo aiheuta lisähuollon tarvetta. Eri asia sitten jos koneessa tms on tiivisteitä jotka eivät e85 kestä.

Kulutuksen nousukin on suhteellista ja autokohtaista, itsellä parhaat tulokset syntyy maantiellä ja vaparikoneella, kulutus nousi vain n. 15%, kaupungissa ollaan varmaan 30% lähistöllä.
 
En ole joutunut tiputtamaan öljynvaihtoväliä 30tkm -> 10tkm. Hölmöläiset ajaa 30tkm vaihtoväliä.

Saabit on saabeja ja jostain syystä firma meni konkursiin jo yli 10 vuotta sitten.. :hmm:
Saabit on hyviä etanoliautoja. Esim. 9-5 4-cyl. muuttuu flexifueliksi pelkällä softapäivityksellä. Eli mitään komponentteja tai bokseja tarvita, softassa paikka tuplakartoille bensa/etanoli ja pitoisuuden tunnistus vakiona. Oli helppoa ja toimi tosi hyvin myös -30 asteen pakkasessa.
 
Saabit on hyviä etanoliautoja. Esim. 9-5 4-cyl. muuttuu flexifueliksi pelkällä softapäivityksellä. Eli mitään komponentteja tai bokseja tarvita, softassa paikka tuplakartoille bensa/etanoli ja pitoisuuden tunnistus vakiona. Oli helppoa ja toimi tosi hyvin myös -30 asteen pakkasessa.

tehtaan biopowerissa on eri bensapumppu.

mutta ihan sama, se normi pumppukin kestää aivan hyvin.

itelläkin oli 9-5. Hämmentävän hyvä toimivuus etanolilla talvella. Avaimesta käyntiin ilman esilämmityksiä ja kulki kuin kesällä samantien.
 
Corolla on toiminut etanolilla vuoden 2022 keväästä asti alkuperäisen huoltosuunitelman mukaan. Ei lyhyempiä öljynvaihtovälejä tai ylimääräisiä tulppien vaihtoja. Jos jokin ongelma on, en ole sitä nähnyt.
 
Omalla Saab 9-5 vanhuksella ajellut yli 11 vuotta noin 90%:isesti etanolilla. Öljyt vaihtanut noin 10 tkm ja tulpat noin 20 tkm välein. Tulpissa en ole koskaan havainnut mitään vikaa ennen vaihtoa. Autossa on sama sytytyskasetti, samat suuttimet, samat polttoaineputket yms. ja polttoainepumppu nyt 10 vuotta vanha.

Talvella kylmäkäynnistyksen jälkeen saattaa vähän röpeltää pari sekuntia. En muista, onko tuossa eroa bensaan, koska ei ole tullut bensalla ajettua moneen talveen.

Ajelen etanolilla puhtaasti ekologisista syistä oli hinta mikä tahansa. Jos joku voi näyttää toteen, että etanolilla ajelu ei paranna merkittävästi ekologisuutta bensaan verrattuna, niin sitten on melkein sama siirtyä takaisin bensaan.
 
Ei olw mulla kokemuksia, mutta näin "peruskäyttäjänä" hintaerolle ei ole perusteita..
Tuotekuvauksesta ei kyllä saa kovin selkeää kuvaa, että mikä tuossa pro mallissa on parempaa. Ehkä sitä voi jotenkin kattavammin säätää tuolla eflextuner ohjelmalla, mutta tuolle tuskin on itsellä tarvetta, kun voi olla ettei tuosta vaparikoneesta kuitenkaan saa lisää tehoa irti tuolla (mutu, en oikeasti tiedä).
 
Omalla Saab 9-5 vanhuksella ajellut yli 11 vuotta noin 90%:isesti etanolilla. Öljyt vaihtanut noin 10 tkm ja tulpat noin 20 tkm välein. Tulpissa en ole koskaan havainnut mitään vikaa ennen vaihtoa. Autossa on sama sytytyskasetti, samat suuttimet, samat polttoaineputket yms. ja polttoainepumppu nyt 10 vuotta vanha.

Talvella kylmäkäynnistyksen jälkeen saattaa vähän röpeltää pari sekuntia. En muista, onko tuossa eroa bensaan, koska ei ole tullut bensalla ajettua moneen talveen.

Ajelen etanolilla puhtaasti ekologisista syistä oli hinta mikä tahansa. Jos joku voi näyttää toteen, että etanolilla ajelu ei paranna merkittävästi ekologisuutta bensaan verrattuna, niin sitten on melkein sama siirtyä takaisin bensaan.
volvolla s80mk2 2.5t menty nyt pelkällä etanolilla joku 100tkm, Tulpat vaihdoin ehkä ekan 20tkm etanolilla ajon jälkeen, sen jälkeen ollut samat. öljyjä oon vaihdellut 10tkm välein jo silloin kun ajoin bensalla. Nyt 320tkm mittarissa.
 
Riippuukohan tuo tehon/väännön lisääntyminen tai väheneminen nyt vaparikoneessa pitkälti siitä, että pystyykö se ruiskuttamaan tarpeeksi polttoainetta?

t. en tunne moottori/autotekniikkaa kovin syvällisesti
 
Riippuukohan tuo tehon/väännön lisääntyminen tai väheneminen nyt vaparikoneessa pitkälti siitä, että pystyykö se ruiskuttamaan tarpeeksi polttoainetta?

t. en tunne moottori/autotekniikkaa kovin syvällisesti
Ruiskutusmääräähän pystyy lisäämään myös polttoaineen painetta nostamalla ja vaihtamalla suurempituottoiset ruiskutussuuttimet, mutta auton ECU:ssa pitäisi olla myös samaan aikaan sellaiset sytytyksen säätökartat jotka sallisivat ennakon lisäämisen. Nakuanturi sitten rajoittamassa sitä maksimiennakkoa tarvittaessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 072
Viestejä
4 898 836
Jäsenet
78 912
Uusin jäsen
RALE70

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom