Etanoli RE85

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Se tekee "vaativia" remontteja, mutta yksikään niistä ei meinaa onnistua, en itse pidä autoholistia minään ammattilaisena, mutta hyvää viihdettä saa aikaiseksi adhd menollaan.
Kotikorjaajatubettajasta olikin puhe. Ammattilaiset vehkeineen on eri asia.

Onko täällä kukaan testannut omalla autolla paljon todellinen ero kulutuksessa on etanolin ja bensiinin välillä? Mun on monta kertaa pitänyt aja tankki aivan tyhjäksi ja tankata pari tankillista bensaa, mutta en kertaakaan ole saanut aikaiseksi. :rofl:

Onko täällä kukaan testannut omalla autolla paljon todellinen ero kulutuksessa on etanolin ja bensiinin välillä? Mun on monta kertaa pitänyt aja tankki aivan tyhjäksi ja tankata pari tankillista bensaa, mutta en kertaakaan ole saanut aikaiseksi. :rofl:
Mulla noussut vähän alle kutosesta vähän päälle seiskaan, eli varmaan jotain 15-20%.

Mulla noussut vähän alle kutosesta vähän päälle seiskaan, eli varmaan jotain 15-20%.

Aika kohtuullinen nousu. Pitäisi kyllä itekin nyt ryhdistäytyä ja ajaa pari tankillista bensiinillä. Näkisi paljon oikeasti se kulutuksen nousu on

Riippui hyvin pitkälti ajoprofiilista. Matka-ajoa lämpimällä moottorilla niin luokkaa +15-20%. Kylmällä moottorilla kaupunkiajoa +30-40%. Ja paukkupakkasella kylmällä moottorilla kulutus on aivan jotain posketonta, mutta vain siihen asti kunnes moottori lämpiää.

Mulla olisi yksi pikku projekti meneillään jossa tuollaiseen kiinanmankin 125cc moottoriin olisi tarkoitus laittaa polttoaineeksi e85. Sytytys on Ignitechin ohjelmoitava cdi. Nyt on vain ogelmana se etten löydä mitään hyvää sytytyskäyrää jonka voisin kopioida tuolla Ignitechille.
Jos jollain olisi antaa jokin hyvä peruskäyrä mistä olisi hyvä lähteä säätämään niin olisi tuhannesti kiitollinen. Youtube ja google on käyty ainakin omasta mielestä täysin läpi.

Mulla olisi yksi pikku projekti meneillään jossa tuollaiseen kiinanmankin 125cc moottoriin olisi tarkoitus laittaa polttoaineeksi e85. Sytytys on Ignitechin ohjelmoitava cdi. Nyt on vain ogelmana se etten löydä mitään hyvää sytytyskäyrää jonka voisin kopioida tuolla Ignitechille.
Jos jollain olisi antaa jokin hyvä peruskäyrä mistä olisi hyvä lähteä säätämään niin olisi tuhannesti kiitollinen. Youtube ja google on käyty ainakin omasta mielestä täysin läpi.

Eli mitä tuohon muutoskatsastukseen käytännössä tarvii? Joku kuitti siitä viinaboxista, vai tarviiko jotain muitakin todisteita siitä, että se oikeasti toimii E85:lla? Päästöthän siinä muutoskatsastuksessa kai mitataan uusiksi.

Eli mitä tuohon muutoskatsastukseen käytännössä tarvii? Joku kuitti siitä viinaboxista, vai tarviiko jotain muitakin todisteita siitä, että se oikeasti toimii E85:lla? Päästöthän siinä muutoskatsastuksessa kai mitataan uusiksi.
Tarvii todistuksen viinaboxin laitteiston sopivuudesta minkä saa viinaboxi firmoilta. Päästöt mitataan muutoskatsastuksessa.

• Valmistajan viranomaiselle annettavaa yhteensopivuustodistusta voi hakea asennuksen jälkeen.
  • Menettely eri vuosimallien mukaan:
    • Ennen 1.1.1998 käyttöönotetuilla ajoneuvoille ei ole muutoskatsastusvelvollisuutta.
    • 1.1.1998 - 1.9.2009 käyttöönotetut ajoneuvot muutoskatsastetaan pelkällä päästömittauksella.
    • Käyttöönottopäivämäärä 1.9.2009 jälkeen (ulkomaantuonneissa ajoneuvon ensirekisteröintipäivä) vaaditaan valmistajan yhteensopivuustodistus.
  • Muutoskatsastuksessa ajoneuvoon tehdään päästömittaus.
  • Muutoskatsastus on mahdollista tehdä myös ajoneuvon määräaikaiskatsastuksen yhteydessä.

Viimeksi muokattu:
Hmm jaa, tuo oma on tuolta aikaväliltä, joten riittääkö sitten vain kun ajaa katastukseen ja sanoo että tämä toimii nyt E85:lla?

Mulla oli kanssa, että kerroin mitä tehty, saman kirjoitin lapulle ja sillä hyvä. Uudemmat vaatii tuon yhteensopivuusplanketin.

Mulla oli kanssa, että kerroin mitä tehty, saman kirjoitin lapulle ja sillä hyvä. Uudemmat vaatii tuon yhteensopivuusplanketin.
Kannattaakohan tankissa olla pelkästään E85, normaalia bensaa vai sekoitus molempia kun vie tuohon katsastukseen? Mikähän on päästömittauksen kannalta edullisinta?

50/50 ?
Vaan pitääkö kuinka pitään ajaa että moottori sopeutuu uudelle seokselle, vai sopeutuuko välittömästi?

50/50 ?
Vaan pitääkö kuinka pitään ajaa että moottori sopeutuu uudelle seokselle, vai sopeutuuko välittömästi?

ihan autosta riippuu.

jotkut sopeutuu nopeammin, toiset hitaammin. Joissain on sopeutukset monelle eri kierrosalueelle ja kuormitusalueelle, niin pitää ajaa monipuolista ajoa että se oppii uuden polttoaineen kunnolla ...

Kannattaakohan tankissa olla pelkästään E85, normaalia bensaa vai sekoitus molempia kun vie tuohon katsastukseen? Mikähän on päästömittauksen kannalta edullisinta?

Itse olin ajanut jo vuoden-kaksi pelkällä viinalla ennen muutoskatsastusta, joten makuasia. Jos pelaa viinalla ja sulla on muutospalikat kiinni, ajat leimalle viinaa tankissa.

Ei kait muutoskatsastukseen tarvita muuta kuin auto ja muutoskatsastusaika konttorilta. Konttorilta haetaan auton rekisteriotteen lisätietoihin teksti "Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta." Katsuri silmäilee, että asennus on asianmukainen ja mittaa päästöt.

Jos tämän jälkeen haluaa muutostuen, niin siinä vaiheessa pitää traficomille lähettää hakemus ja sen liitteenä mahdollisesti myös kuitti muutossarjasta.

Onko tästä E85:sta siis joku talvilaatu, jossa on hieman vähemmän etanolia ja enemmän bensaa? Mietin, että pitääköhän talven tullessa tankata välillä vähän bensaa tankkiin varalta kylmäkäynnistysongelmien välttämiseksi.

Tuolla eFlexApp:lla tietenkin voi tietenkin seurata, että paljonko polttoaineessa on oikeasti etanolia.

Onko tästä E85:sta siis joku talvilaatu, jossa on hieman vähemmän etanolia ja enemmän bensaa? Mietin, että pitääköhän talven tullessa tankata välillä vähän bensaa tankkiin varalta kylmäkäynnistysongelmien välttämiseksi.

Tuolla eFlexApp:lla tietenkin voi tietenkin seurata, että paljonko polttoaineessa on oikeasti etanolia.

Kyllä, talvella e85:ssa on vähemmän viinaa ja enemmän muita komponentteja. Itse tankkaan talvella 10-20€ 98:a viinan joukkoon. Riippuu moottorista ja sen etanolisiedosta ja kuinka muutossarja oppii riittävän rikastuksen.

Kyllä, talvella e85:ssa on vähemmän viinaa ja enemmän muita komponentteja. Itse tankkaan talvella 10-20€ 98:a viinan joukkoon. Riippuu moottorista ja sen etanolisiedosta ja kuinka muutossarja oppii riittävän rikastuksen.
Joo, eipä tuota bensaa tarvi hirveästi tankata sekaan, niin etanolipitoisuus laskee jo huomattavasti. Esim. 10 litraa 95E10 ja 50 litraa E85 tekisi 72.5 % seoksen olettaen että molemmissa on etanolia maksimit.

Nyt on tankissa vasta 35 % seos, kun oli vielä aika paljon 95E10 jäljellä.

Kannattaa omalla autolla hieman testailla missä raja menee. Mulla ilmeni käynnistymisvaikeuksia vasta, kun lämpötila oli -25°c ja auton löi kylmänä käyntiin.

Luulisi ettei ihan pikku pakkasilla tarvitse bensaa joukkoon tankata, kun olen ilman muutoksia käynnistellyt vielä -20 asteen pakkasessa. Ei se ihan ekalla tai tokalla vielä lähtenyt, mutta kuitenkin. :)

Pystyykö kylmärikastusta säätämään?

Luulisi ettei ihan pikku pakkasilla tarvitse bensaa joukkoon tankata, kun olen ilman muutoksia käynnistellyt vielä -20 asteen pakkasessa. Ei se ihan ekalla tai tokalla vielä lähtenyt, mutta kuitenkin. :)

Se riippuu autosta. Rouvan vanhalla 206:lla edes kesäkuumilla ei käynnistynyt kunnolla täydellä e85 latauksella (eflex ei tuntunut oppivan kunnolla rikastusta tai moottori vain oli niin nuuka)

Tuon eflexappin kautta saa säädettyä kylmäkäynnistystä asteikolla -1 - +3
En ole ihan varma, että mitä tuo tekee. Laitoin suoraan +3. Tässä ilmojen viiletessä kai näkee, että miten toimii.

Tuo eflexapp näyttää myös kierrosluvun, mutta kuten odotettua se putoaa moottorijarrutuksessa nollaan, kun sehän tietenkin joutuu päättelemään sen ruiskuista. Duty cycle näyttää samaten tuolloin nollaa kuten odotettua.

Onkohan tästä tosiaan oikeasti jotain talvilaatua jossa on vähemmän etanolia? Tuossa kun kävin tankilla, niin näytti edelleen olevan 85% etanolia, eflexappin ja laskimen avulla määritettynä.

Onkohan tästä tosiaan oikeasti jotain talvilaatua jossa on vähemmän etanolia? Tuossa kun kävin tankilla, niin näytti edelleen olevan 85% etanolia, eflexappin ja laskimen avulla määritettynä.
Ei siinä nyt varsinaisesti taida talvilaatuja olla.
4-5v sitten kun itsellä tuli etanolilla ajeltua, pitoisuus vaihteli 77-85% välillä kesät talvet.

Samaa tavaraa sieltä tulee pumpusta vuoden ympäri. Joskus koronan ainaan esiintyi enemmän bensaa viinan seassa, huomasi kun e85 pitoisuudet laski samaan aikaan lukuisilla eri autoilla.

Joo, sellaisia väitteitä näin internetissä, että talvisin tuossa olisi vähemmän etanolia, mutta taitaa olla ihan pötypuhetta.

Varmaankin sitten välillä kannattaa ottaa muutama litra vaikka 95E10 sekaan kylmäkäynnistyksien helpottamiseksi.

Joo, sellaisia väitteitä näin internetissä, että talvisin tuossa olisi vähemmän etanolia, mutta taitaa olla ihan pötypuhetta.

Varmaankin sitten välillä kannattaa ottaa muutama litra vaikka 95E10 sekaan kylmäkäynnistyksien helpottamiseksi.
Muistelen että Ruotsissa olisi tuota talvisekoitusta ainakin joskus ollut, mutta Suomessa ei käsittääkseni. Tosin ainakin muutama vuosi sitten pitoisuus saattoi vaihdella hieman markkinatilanteen ja saatavuuden vuoksi.

Olin seurannut Corollan (2004, 1.4l kone) kulutusta (ajetut kilometrit vs. tankatut litrat) jo ennen konversiota.
Kasvu on ollut 20%-25% luokkaa, vuodenajallakaan ei ole läheskään niin paljon merkitystä kulutukselle kuin sillä, onko ratin takana ollut minä vai poika. 😂
Käytössä ollut eFlexFuelin ”Dynamic”. Se ”Eco” asetus antaisi vähän pienemmät kulutukset, mutta sitten moottoritielle ajaessa kiihtyy kuski Corollaa nopeammin.

Vuodesta 2022 asti Oulussa tankanneena voin kertoa että ei. 78%-80% vahvuista eFlexFuelin anturin mukaan kesät talvet.
Auto kyllä käynnistyisi talvella kolmannella startilla, mutta rouvan mieliksi olen talvella tankannut joka toisen kerran bensaa ja joka toisen etanolia, tankaten viimeistään kun tankki on puolillaan.
Eli tuo omatekoinen talviseos on noin 45% etanolia.

Mä hain tuollasen paksiin, varmuudeksi. Mulla ei ole etanolimuuntoboxia joten voi olla että pakkasilla tulloo ongelmia..

Eli on kesälaatu ja on talvilaatu, mutta ero on lisäaineissa, etanoliprosentti on jotakuinkin sama?

Ilmeisesti näin. Tai lisäaineistuksella tuo korkeampi höyrynpaine on kai saavutettu?

Sama juttu muuten myös 95E10 ja 98E5.

Aika laihaa oli etanoli kun tuli tankattua eka täys tankki.
Pohjalla anturin mukaan 46% seosta ~30 litraa ja päälle reilu 70 litraa sinisestä pistoolista niin eipä noussut kuin 69% pitosuuteen...
Tuosta voi laskea, että pistoolista tuli noin 79% etanolia

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Miten E85 vaikuttaa tehoon viritetyssä vapari koneessa.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 083
Jäsenet
78 914
Uusin jäsen
JimiM111

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom