Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Katsuri jolta kysyin epäili että vaatisi sen varsinaisen muutossarjan, voisiko olla sen ohjelmaan kirjoitetun muutoksen todentamisen kanssa jotain ongelmaa? Kyllähän tuolla foorumilla näytti tietoa olevan, täytyy katsurin kanssa jutella josko kirjottettaisiin muutoskatsastuksen yhteydessä jotain vastaavaa lapulle. Katsoo sitten kelpaako Trafille.
 
Viimeksi muokattu:
Katsuri jolta kysyin epäili että vaatisi sen varsinaisen muutossarjan, voisiko olla sen ohjelmaan kirjoitetun muutoksen todentamisen kanssa jotain ongelmaa? Kyllähän tuolla foorumilla näytti tietoa olevan, täytyy katsurin kanssa jutella josko kirjottettaisiin muutoskatsastuksen yhteydessä jotain vastaavaa lapulle. Katsoo sitten kelpaako Trafille.

Itse kysyin kolmelta asemalta miten saan omani muutoskatsastettua kun ei ole muunnossarjaa. K1-katsastajien tekninen johtajakin oli sitä mieltä, että bensapaineen nosto ei ole riittävä muutos. Onneksi kyseenalaistin tämän ja muutoskatsastin kuitenkin näin. Lappuun kirjoitin mitä tehty -> muutoskatsastus ok. Trafille kelpasi sama. Katsot valmiiksi jotain dokumenttia millä ohjelmalla e85 toimii, tulostat varuiksi mukaan konttorille.

Idea muutoksista kuitenkin on saada enemmän etanolia sylinteriin poltettavaksi. Se miten se tehdään on sivuseikka (on, mutta ei ole).
 
Itse ainakin sain muutoskatsastettua oman saabini vain sillä että kirjoitin paperiin että olen itse muuttanut ohjelman. Hyvin meni muutoskatsastus läpi ja tuki tuli trafilta.
 
Miten katsurin mielipide edes voisi vaikuttaa, kun konttorilla on tarkoitus vain todeta, että päästöt pysyy sallituissa rajoissa ja kirjoittaa rekisteriotteeseen maininta etanolipolttoaineesta. Tuen saamisesta taas päättää Traficom.

Vaaditaanko muuten nykyään, että päästöjä mitatessa pitää olla etanolia tankissa? Aiemminhan sai olla bensat tankissa. Periaatteessahan tämäkin voisi riittää, koska tulee varmistettua, ettei moottorinohjauksen sörkkiminen ole sotkenut päästöjä liikaa (polttoaineesta riippumatta).
 
Itse kysyin kolmelta asemalta miten saan omani muutoskatsastettua kun ei ole muunnossarjaa. K1-katsastajien tekninen johtajakin oli sitä mieltä, että bensapaineen nosto ei ole riittävä muutos. Onneksi kyseenalaistin tämän ja muutoskatsastin kuitenkin näin. Lappuun kirjoitin mitä tehty -> muutoskatsastus ok. Trafille kelpasi sama. Katsot valmiiksi jotain dokumenttia millä ohjelmalla e85 toimii, tulostat varuiksi mukaan konttorille.

Idea muutoksista kuitenkin on saada enemmän etanolia sylinteriin poltettavaksi. Se miten se tehdään on sivuseikka (on, mutta ei ole).
Aikanaan kanssa k1 koitin muutoskatsastaa 9-5, aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa oli katsurille ymmärtää että näissä ei jumalauta ole mitään boksia vaan ecu ohjelmoidaan. Plus katsastuksella meni tasan 5min paperisodassa ja tovi kun polkastiin päästöt.
Miten katsurin mielipide edes voisi vaikuttaa, kun konttorilla on tarkoitus vain todeta, että päästöt pysyy sallituissa rajoissa ja kirjoittaa rekisteriotteeseen maininta etanolipolttoaineesta. Tuen saamisesta taas päättää Traficom.

Vaaditaanko muuten nykyään, että päästöjä mitatessa pitää olla etanolia tankissa? Aiemminhan sai olla bensat tankissa. Periaatteessahan tämäkin voisi riittää, koska tulee varmistettua, ettei moottorinohjauksen sörkkiminen ole sotkenut päästöjä liikaa (polttoaineesta riippumatta).
En tiedä vaativatko, mutta päästörajahan on tosiaan sama ja se katsurihan ei sitä tiedä mitä tankissa on. Ja vaikka tietäisikin niin miten sen todistaisi, haju kun ei taida oikein riittää perusteluksi.
 
Olen muutoskatsastanut kaksi autoa etanolille itsetehdyllä ohjelmamuutoksella. Kummallakin kerralla homma hoitui kirjoittamalla konttorilla lyhyt kirjallinen selvitys autoon tehdyistä muutoksista. Kumpaakin muutokseen sain myös Trafilta tukirahat. Tosin nyt tässä jälkimmäisessä tapauksessa taisin odottaa reilu kolmisen kuukautta päätöstä Trafin romutuspalkkiosotkujen takia.

Edit. ensimmäisen auton kohdalla tankissa oli pelkkää E85 polttoainetta. Jälkimmäisessä bensaa. Kummallakaan kerralla ei kyselty tankissa olevan aineen laatua.
 
Olen muutoskatsastanut kaksi autoa etanolille itsetehdyllä ohjelmamuutoksella. Kummallakin kerralla homma hoitui kirjoittamalla konttorilla lyhyt kirjallinen selvitys autoon tehdyistä muutoksista. Kumpaakin muutokseen sain myös Trafilta tukirahat. Tosin nyt tässä jälkimmäisessä tapauksessa taisin odottaa reilu kolmisen kuukautta päätöstä Trafin romutuspalkkiosotkujen takia.

Edit. ensimmäisen auton kohdalla tankissa oli pelkkää E85 polttoainetta. Jälkimmäisessä bensaa. Kummallakaan kerralla ei kyselty tankissa olevan aineen laatua.
Eli käytännössä vaikka tankissa on ihan 98:ia, mutta kunhan päästöistä menee läpi niin homma ok? Eli muutoskatsastuksen yhteydessä riittäisi jos vie jonkin kirjoitetun lapun jossa ilmenee mitä moottorinohjaukselle on tehty ja sen sitten katsuri kirjoittaa tiivistetysti lisätietoihin tai vastaavaa?
 
Eli käytännössä vaikka tankissa on ihan 98:ia, mutta kunhan päästöistä menee läpi niin homma ok? Eli muutoskatsastuksen yhteydessä riittäisi jos vie jonkin kirjoitetun lapun jossa ilmenee mitä moottorinohjaukselle on tehty ja sen sitten katsuri kirjoittaa tiivistetysti lisätietoihin tai vastaavaa?

Juuri näin.
 
Eli käytännössä vaikka tankissa on ihan 98:ia, mutta kunhan päästöistä menee läpi niin homma ok? Eli muutoskatsastuksen yhteydessä riittäisi jos vie jonkin kirjoitetun lapun jossa ilmenee mitä moottorinohjaukselle on tehty ja sen sitten katsuri kirjoittaa tiivistetysti lisätietoihin tai vastaavaa?
Kovinkaan tarkkaa kuvausta ei varmaankaan tarvitse. Itse olen kirjoittanut lisänneeni syöttöjä ja kylmärikastusta ohjelmallisesti ja se on riittänyt.
 
Eli käytännössä vaikka tankissa on ihan 98:ia, mutta kunhan päästöistä menee läpi niin homma ok? Eli muutoskatsastuksen yhteydessä riittäisi jos vie jonkin kirjoitetun lapun jossa ilmenee mitä moottorinohjaukselle on tehty ja sen sitten katsuri kirjoittaa tiivistetysti lisätietoihin tai vastaavaa?

Se E85:nhan merkataan tosiaan vaihtoehtoiseksi polttoaineeksi, edelleen bensa pysyy rekisterissäkin pääasiallisena käyttövoimana.
Mää tosiaan tein muutoskatsastuksen (no, tuli isompaa ahdinta ym) ja sanoin vaan katsastajalle että auto käy etanolilla, että merkkaa se rekisteriin vaihtoehtoiseksi polttoaineeksi, sitten kun muutoskatsastus tehty, niin raapustelin laput hakemusta varten johon kirjoitin vaan että softamuutoksella tehty etanolikelpoiseksi, sekä kohtaan muutossarjan tekijäksi itteni. Kelpasi ja tuli muuntotuki hienosti. Tosin ajelen muutenkin pelkällä E85:lla tuolla kesäkulkineella.
 
Välillä huvittaa tämä viinan pelko letkuissa,muoveissa ja tankissa.
Ottakaa kertakäyttö muovimuki ja kaatakaa toiseen pirtua ja toiseen bensaa ,saatatte yllättyä.
Ei koskenkorvakaan 38% mitään sulata muuta,kuin aivot.
Bensa on paljon etanolia pahempi materiaaleille ,mutta etanolin pahin puoli on kondenssivesi ,kun etanoli sitoo ilmankosteutta itseensä.
 
Meillä tehtiin koneeseen GM 3.6 V6 jakopääremontti ja sen myötä huomattiin ettei flexfuel boxi lähde päälle, vaikka kasaamisessa ei ilmennyt ongelmia!

Nyt auto nykii satunnaisesti. Hetken aikaa (15-30sekunttia) voi käydä ihan tasaisesti mutta pientä pykimistä silloin tällöin. Tankissa on myös vanhat etanolit ja meno on tasaantunut pelkkää bensaa tankkaamalla, mutta edelleen tuo satunnainen pykiminen vaivaa.

Osaisiko joku neuvoa mistä kannattaisi lähtä liikkeelle, kun (metallikuorisen) flexfuel boxin sininen ledivalo (status: OK) EI pala kuten normaalisti pitäisi.

Jo Kokeiltua:

Manuska luettu ja maajohdon kiinnitys varmistettu. (ei vaikutusta).

Kiitoksia vinkeistä!
 
Viimeksi muokattu:
Välillä huvittaa tämä viinan pelko letkuissa,muoveissa ja tankissa.
Ottakaa kertakäyttö muovimuki ja kaatakaa toiseen pirtua ja toiseen bensaa ,saatatte yllättyä.
Ei koskenkorvakaan 38% mitään sulata muuta,kuin aivot.
Bensa on paljon etanolia pahempi materiaaleille ,mutta etanolin pahin puoli on kondenssivesi ,kun etanoli sitoo ilmankosteutta itseensä.
Tämä testihän ei toki kerro mitään, mutta muistan miten laivahytin vessan muovimuki meni heti pehmeäksi ja mutkalle kun siihen kaatoi vähän Viru Valge Vägev -viinasta. En jäänyt odottamaan kauanko sillä olisi kestänyt sulaa puhki, eikä sattunut olemaan laivamatkalla mukana bensaa vertailuksi samojen mukien kanssa.

Bensiiniä ja etanolia ei ole mahdollista panna järjestykseen niiden aggressiivisuuden suhteen "materiaaleille" yleisesti. On materiaaleja, jotka kestävät toista hyvin ja toista huonommin, ja molemmin päin. Tällä en yritä ottaa kantaa siihen, etteikö yleensä modernien autojen polttoainejärjestelmä luultavasti kestäisi hyvin molempia.
 
Letkujen etanolikestävyyttä miettiessä kannattaa huomioida se, että onko käyttökohde vaikka tankkiin upotettu letku.

Motonet esimerkiksi myi vuosia sitten Gatesin etanolinkestävää letkua, harmi vaan, että tuotetiedoista puuttui maininta upotuskestävyydestä. Letkuhan pehmeni ulkopinnaltaan muutamassa viikossa etanolissa uidessaan, eikä klemmarit pitäneet letkua pumpun nipassa. Monen matka tyssäsi siihen.

Cohline 2190 -letku on omassa autossani kestänyt tankkiin upotettuna abaut 160 tkm etanolilla, painetta tuolle ponnistetaan 5,4 bar maksimiahdoilla.
 

Aiheena:

- Ympäristö
- Teho
- Kotimaisuus
- Säästöt

sekä:

Myytti 1: Tiivisteet ja polttoainelinjat rikkoutuvat etanolista
Myytti 2: Polttoainepumppu ja suuttimet hajoavat etanolilla
Myytti 3: Autoa ei saa käyntiin etanolilla
Myytti 4: Moottori rikkoutuu etanolilla
Myytti 5: Etanoli heikentää öljyn ominaisuuksia ja lyhentää huoltoväliä
Myytti 6: Etanolilla autoilu tekee autosta tehottoman eikä säästä polttoainekustannuksissa
 
Myytti 1: Tiivisteet ja polttoainelinjat rikkoutuvat etanolista
Myytti 2: Polttoainepumppu ja suuttimet hajoavat etanolilla
Myytti 3: Autoa ei saa käyntiin etanolilla
Myytti 4: Moottori rikkoutuu etanolilla
Myytti 5: Etanoli heikentää öljyn ominaisuuksia ja lyhentää huoltoväliä
Myytti 6: Etanolilla autoilu tekee autosta tehottoman eikä säästä polttoainekustannuksissa
Eihän noissa ole muuta myyttiä kuin 6A. Kaikki ovat todellisia haasteita, joita vain on suuresti liioiteltu.
 
Kokeilin huvikseen Fiestaan etanolia tälleen helteillä. Tankki täyteen sitä ja toimii moitteetta, ja ei laiskistunut entisestään. Viileillä ilmoilla oli kyllä vähemmän tehoa jos re85 tankissa. Ei jaksanut mennä yhtä kovaa moottoritiellä, huippunopeus laski :D En tiedä enkä rupea spekuloimaan mistä johtuu mutta tällaista ei ole vaan ennen tullut vastaan.
 
Kokeilin huvikseen Fiestaan etanolia tälleen helteillä. Tankki täyteen sitä ja toimii moitteetta, ja ei laiskistunut entisestään. Viileillä ilmoilla oli kyllä vähemmän tehoa jos re85 tankissa.
Ei jaksanut mennä yhtä kovaa moottoritiellä, huippunopeus laski :D En tiedä enkä rupea spekuloimaan mistä johtuu mutta tällaista ei ole vaan ennen tullut vastaan.

Niin mitä ei ole tullut vastaan? Tehon laskeminen johtuu polttoaineseoksen laihalle menemisestä, laita Fiestaan suuremmat suuttimet, niin alkaa kulkee. :D
 
Sain 600e rahoituksen toteuttaa dokumentoitu projekti etanolimuutossarjan asennuttamisesta ja käytöstä. Haluaisinkin kuulla nyt käytännön vinkit mitä ja miten tehdä.

Eli koska ei ole omat rahat kyseessä olisi tarkoitus jossakin asennuttaa muutossarja ja tehdä tarvittavat huollot yms. Itse en tee, koska kaikesta pitää olla kuitit.

Valittu auto on Opel Astra G vm. 2001 Z16SE-koneella ja 200tkm mittarissa.
Tälle ainakin eflexfuel.com ilmoittaa eflexplus laitteiston (449e) sopivan tarvikkeineen. Heidän kaikki yhteistyöasennuspisteet (ilmoittavat n. 150e hinnaksi) ovat vähän turhan kaukana projektin toteuttamiseen, joten varmaankin ihan onnistuu lähimmällä pajalla, jolta vain saa kuitit dokumentointia varten?

Öljyt voisi ainakin vaihdattaa samassa, mutta tuleeko mieleen muuta tärkeää? Kovaa ajoa, kun (kallis) setti on kiinni koneessa?

Muita vaihtoehtoisia laitteistoja / ideoita otetaan vastaan kunhan tarve kuiteille on huomioitu :)
 
Se auttaa pienellä pyörintänopeudella, mutta ikkuna umpeutuu, kun alkaa pyörintänopeutta olemaan enemmän ja kuormaa vielä lisäksi, niin laihalle menee.
Suuttimien mitoituksesta se riippuu. Juuri tätähän flexifuel-muutossarjat käytännössä tekee onnistuneesti suurimmassa osassa automalleja.
 
Suuttimien mitoituksesta se riippuu. Juuri tätähän flexifuel-muutossarjat käytännössä tekee onnistuneesti suurimmassa osassa automalleja.

Mutta onko se optimaalista, jos suuttimien aukioloajat kasvavat jopa 100%:iin?

Miksi niihin sitten bensalla on jätetty niin paljon ylimääräistä varaa pidemmälle aukioloajalle?
 
Mutta onko se optimaalista, jos suuttimien aukioloajat kasvavat jopa 100%:iin?

Miksi niihin sitten bensalla on jätetty niin paljon ylimääräistä varaa pidemmälle aukioloajalle?

Ei ole optimaalista suutinten 100% käyttöaste. Suuttimet mitoitetaan bensiinille ja joissain poikkeus tapauksissa sopivasti ylimitoitetaan.
 
Ei ole optimaalista suutinten 100% käyttöaste.
Eli suuttimet ylimitoitetaan?
Suuttimet mitoitetaan bensiinille ja joissain poikkeus tapauksissa sopivasti ylimitoitetaan.
Eli suuttimia ei ylimitoiteta?


Jos suuttimia ei ylimitoitettaisi, niin autoon ei myöskään saisi lisää tehoa pelkällä ohjelmoinnilla. Silti lähes jokaisen turbolaitteen moottorista saa pelkällä ohjelmalla lisää tehoa, monissa tapauksissa merkittävästikin.
 
Ottaa huomioon että sitten kun kone on väljä sohlo niin ne fuel trimmit on plussalla jo vaikka tankissa olis bensaa. Niin siks on tarpeen suuttimien ylimitoitus, että vanhakin moottori toimii silti normaalisti, mutta enää ei riitä re85:lle soppaa.
 
Omissa vanhoissa romuissa, 3.2l Audissa ja 2.8l Passatissa, riitti suuttimissa vara ajonaikaiseen suurempaan ruiskutusmäärään. Riittävä kylmäkäynnistysrikastus ei sen sijaan onnistunut vakiosuuttimilla. Kummallakin oli ajettu pitkälti yli 300tkm. ja fuel trimmit olivat lähelle nollaa lähtötilanteessa bensalla.

Tein E85 muunnokset ainoastaan tukirahan takia. Passatin aikaan oli vielä taloudellisesti kannattavaa ajaa etanolilla ja silloin käytin sitä, mutta Audilla ajoin lähes tyystin bensalla. Pitoautossa olisin vaihtanut suuremmat suuttimet, mutta nämä olivat tonnin pommeja jäärata/rata leikkeihin.
 
Omissa vanhoissa romuissa, 3.2l Audissa ja 2.8l Passatissa, riitti suuttimissa vara ajonaikaiseen suurempaan ruiskutusmäärään. Riittävä kylmäkäynnistysrikastus ei sen sijaan onnistunut vakiosuuttimilla. Kummallakin oli ajettu pitkälti yli 300tkm. ja fuel trimmit olivat lähelle nollaa lähtötilanteessa bensalla.

Oliko muunnossarja vai mikä?
 
Iisalmessa tänään RE85 1,229€ litra. 95E10 1,609€ litra.

Jos käyttää kerrointa 1,28, niin eipä siitä juuri enää jää taloudellista hyötyä tankata ympäristöystävällisempää RE85:ttä.

Ihmeen paljon on biopohjaisen RE85 hinta noussut, vaikka esim. viime veronkorotus koski lähinnä vain fossiilisia polttoaineita.
 
ympäristöystävällisempää RE85:ttä.
Onko se varsinaisesti? Sama raaka-ainehan menee vaihtoehtoisesti bensan sekoitteeksi.

Tietysti olisi kivaa, jos korkeaseosetanoli yleistyisi ja normaalia bensaa saisi myös ilman sekoitteita halutessaan normaalijakelusta. Toki E5 on vielä ihan ok yleiskäyttöön ja varmuusvarastoon, mutta kunhan edes se säilyisi. Kahta mainiota polttoainetta on käyttäjän näkökulmasta häijyä väkisin sotkea.
 
Tämä on käyty ennenkin läpi. E85:n hinta riippuu bensan hinnasta siten, että E85:lla on juuri ja juuri halvempaa ajaa. Tällöin tankkaaja valitsee E85-pistoolin ja myyjä maksimoi voitot. Yksinkertaista.
 
Tämä on käyty ennenkin läpi. E85:n hinta riippuu bensan hinnasta siten, että E85:lla on juuri ja juuri halvempaa ajaa. Tällöin tankkaaja valitsee E85-pistoolin ja myyjä maksimoi voitot. Yksinkertaista.
Niin on, ja periaatteessa öljy-yhtiö kai voi lisätä biomyyntiä halpuuttamalla etanolia. Tai oikeastaan paremminkin voisi, jos olisi enemmän flexifuel-autokantaa ja taktikoivia tankkaajia.
 
Tämä on käyty ennenkin läpi. E85:n hinta riippuu bensan hinnasta siten, että E85:lla on juuri ja juuri halvempaa ajaa. Tällöin tankkaaja valitsee E85-pistoolin ja myyjä maksimoi voitot. Yksinkertaista.

Ei se ole ihan noin yksinkertaista. Usein polttoainejärjestelmää pitää modata RE85:lle ja olisi ihan kiva, jos takaisinmaksuaika olisi jotain muuta kuin vuosia.
 
Ei se ole ihan noin yksinkertaista. Usein polttoainejärjestelmää pitää modata RE85:lle ja olisi ihan kiva, jos takaisinmaksuaika olisi jotain muuta kuin vuosia.
Useimmilla taitaa olla mahdollisuus tankata mitä tahansa sekoitusta auton puolesta. Eihän E85:lla ajaminen tarvitsisi olla halvempaa, jos etanoliautokanta olisi sellaista, ettei niihin bensaa voisi tankata.

Edit. Niin tarkoititkin sitä, että polttoaineen hinta olisi kannustin bensa-auton muuttamiselle flexifueliksi. Tähän toki tarvitaan ainakin ajoittaista halvempaa kilometrikustannusta E85:lle, mutta sehän voi hyvin olla kausiluonteista. Nykyhinnalla ei varmaan paljoa kiinnosta autoa modata, vaikka sen melko halvalla (muunnostuki) voi tehdä.
 
On se. Ei polttoainemyyjä mieti tuollaista. Lisäksi modattuihin autoihin tankattava E85 on marginaalinen määrä.
Tankkaajan sitä pitäisikin miettiä. Veikaampa, että niitä modattuja on enemmän kuin niitä aitoja Flexifueleita. :hmm:

Vuonna 2020 E85-polttoaineelle suunniteltujen uusien autojen kauppa Euroopassa on pysähtynyt. Esimerkiksi Suomessa ei ole rekisteröity yhtäkään uutta etanoliautoa vuosina 2018–2020.

 
Video Youtubessa

Ford tuo etanoliautot takaisin mallistoonsa. Vielä turbokone, niin voi pieni käytännön parannuskin olla. Hyvä uutinen kyllä. Jospa vähän muutkin saisivat kipinää kaiken sähkövouhotuksen keskellä.

Ei näytä olevan nettiautossa tarjolla noita yhtään vielä. Ford fiestan "konfigurointisivu" näyttää kuitenkin tarjoavan jo moottorivaihtoehdoksi tuon 95hv flexfuel ecoboostin, millaiset lie toimitusajat sitten noilla. Mielenkiinnolla odottaen..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 339
Viestejä
4 509 910
Jäsenet
74 355
Uusin jäsen
anomuumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom