Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Välillä huvittaa tämä viinan pelko letkuissa,muoveissa ja tankissa.
Ottakaa kertakäyttö muovimuki ja kaatakaa toiseen pirtua ja toiseen bensaa ,saatatte yllättyä.
Ei koskenkorvakaan 38% mitään sulata muuta,kuin aivot.
Bensa on paljon etanolia pahempi materiaaleille ,mutta etanolin pahin puoli on kondenssivesi ,kun etanoli sitoo ilmankosteutta itseensä.
Tämä testihän ei toki kerro mitään, mutta muistan miten laivahytin vessan muovimuki meni heti pehmeäksi ja mutkalle kun siihen kaatoi vähän Viru Valge Vägev -viinasta. En jäänyt odottamaan kauanko sillä olisi kestänyt sulaa puhki, eikä sattunut olemaan laivamatkalla mukana bensaa vertailuksi samojen mukien kanssa.

Bensiiniä ja etanolia ei ole mahdollista panna järjestykseen niiden aggressiivisuuden suhteen "materiaaleille" yleisesti. On materiaaleja, jotka kestävät toista hyvin ja toista huonommin, ja molemmin päin. Tällä en yritä ottaa kantaa siihen, etteikö yleensä modernien autojen polttoainejärjestelmä luultavasti kestäisi hyvin molempia.
 
Letkujen etanolikestävyyttä miettiessä kannattaa huomioida se, että onko käyttökohde vaikka tankkiin upotettu letku.

Motonet esimerkiksi myi vuosia sitten Gatesin etanolinkestävää letkua, harmi vaan, että tuotetiedoista puuttui maininta upotuskestävyydestä. Letkuhan pehmeni ulkopinnaltaan muutamassa viikossa etanolissa uidessaan, eikä klemmarit pitäneet letkua pumpun nipassa. Monen matka tyssäsi siihen.

Cohline 2190 -letku on omassa autossani kestänyt tankkiin upotettuna abaut 160 tkm etanolilla, painetta tuolle ponnistetaan 5,4 bar maksimiahdoilla.
 

Aiheena:

- Ympäristö
- Teho
- Kotimaisuus
- Säästöt

sekä:

Myytti 1: Tiivisteet ja polttoainelinjat rikkoutuvat etanolista
Myytti 2: Polttoainepumppu ja suuttimet hajoavat etanolilla
Myytti 3: Autoa ei saa käyntiin etanolilla
Myytti 4: Moottori rikkoutuu etanolilla
Myytti 5: Etanoli heikentää öljyn ominaisuuksia ja lyhentää huoltoväliä
Myytti 6: Etanolilla autoilu tekee autosta tehottoman eikä säästä polttoainekustannuksissa
 
Myytti 1: Tiivisteet ja polttoainelinjat rikkoutuvat etanolista
Myytti 2: Polttoainepumppu ja suuttimet hajoavat etanolilla
Myytti 3: Autoa ei saa käyntiin etanolilla
Myytti 4: Moottori rikkoutuu etanolilla
Myytti 5: Etanoli heikentää öljyn ominaisuuksia ja lyhentää huoltoväliä
Myytti 6: Etanolilla autoilu tekee autosta tehottoman eikä säästä polttoainekustannuksissa
Eihän noissa ole muuta myyttiä kuin 6A. Kaikki ovat todellisia haasteita, joita vain on suuresti liioiteltu.
 
Kokeilin huvikseen Fiestaan etanolia tälleen helteillä. Tankki täyteen sitä ja toimii moitteetta, ja ei laiskistunut entisestään. Viileillä ilmoilla oli kyllä vähemmän tehoa jos re85 tankissa. Ei jaksanut mennä yhtä kovaa moottoritiellä, huippunopeus laski :D En tiedä enkä rupea spekuloimaan mistä johtuu mutta tällaista ei ole vaan ennen tullut vastaan.
 
Kokeilin huvikseen Fiestaan etanolia tälleen helteillä. Tankki täyteen sitä ja toimii moitteetta, ja ei laiskistunut entisestään. Viileillä ilmoilla oli kyllä vähemmän tehoa jos re85 tankissa.
Ei jaksanut mennä yhtä kovaa moottoritiellä, huippunopeus laski :D En tiedä enkä rupea spekuloimaan mistä johtuu mutta tällaista ei ole vaan ennen tullut vastaan.

Niin mitä ei ole tullut vastaan? Tehon laskeminen johtuu polttoaineseoksen laihalle menemisestä, laita Fiestaan suuremmat suuttimet, niin alkaa kulkee. :D
 
Sain 600e rahoituksen toteuttaa dokumentoitu projekti etanolimuutossarjan asennuttamisesta ja käytöstä. Haluaisinkin kuulla nyt käytännön vinkit mitä ja miten tehdä.

Eli koska ei ole omat rahat kyseessä olisi tarkoitus jossakin asennuttaa muutossarja ja tehdä tarvittavat huollot yms. Itse en tee, koska kaikesta pitää olla kuitit.

Valittu auto on Opel Astra G vm. 2001 Z16SE-koneella ja 200tkm mittarissa.
Tälle ainakin eflexfuel.com ilmoittaa eflexplus laitteiston (449e) sopivan tarvikkeineen. Heidän kaikki yhteistyöasennuspisteet (ilmoittavat n. 150e hinnaksi) ovat vähän turhan kaukana projektin toteuttamiseen, joten varmaankin ihan onnistuu lähimmällä pajalla, jolta vain saa kuitit dokumentointia varten?

Öljyt voisi ainakin vaihdattaa samassa, mutta tuleeko mieleen muuta tärkeää? Kovaa ajoa, kun (kallis) setti on kiinni koneessa?

Muita vaihtoehtoisia laitteistoja / ideoita otetaan vastaan kunhan tarve kuiteille on huomioitu :)
 
Se auttaa pienellä pyörintänopeudella, mutta ikkuna umpeutuu, kun alkaa pyörintänopeutta olemaan enemmän ja kuormaa vielä lisäksi, niin laihalle menee.
Suuttimien mitoituksesta se riippuu. Juuri tätähän flexifuel-muutossarjat käytännössä tekee onnistuneesti suurimmassa osassa automalleja.
 
Suuttimien mitoituksesta se riippuu. Juuri tätähän flexifuel-muutossarjat käytännössä tekee onnistuneesti suurimmassa osassa automalleja.

Mutta onko se optimaalista, jos suuttimien aukioloajat kasvavat jopa 100%:iin?

Miksi niihin sitten bensalla on jätetty niin paljon ylimääräistä varaa pidemmälle aukioloajalle?
 
Mutta onko se optimaalista, jos suuttimien aukioloajat kasvavat jopa 100%:iin?

Miksi niihin sitten bensalla on jätetty niin paljon ylimääräistä varaa pidemmälle aukioloajalle?

Ei ole optimaalista suutinten 100% käyttöaste. Suuttimet mitoitetaan bensiinille ja joissain poikkeus tapauksissa sopivasti ylimitoitetaan.
 
Ei ole optimaalista suutinten 100% käyttöaste.
Eli suuttimet ylimitoitetaan?
Suuttimet mitoitetaan bensiinille ja joissain poikkeus tapauksissa sopivasti ylimitoitetaan.
Eli suuttimia ei ylimitoiteta?


Jos suuttimia ei ylimitoitettaisi, niin autoon ei myöskään saisi lisää tehoa pelkällä ohjelmoinnilla. Silti lähes jokaisen turbolaitteen moottorista saa pelkällä ohjelmalla lisää tehoa, monissa tapauksissa merkittävästikin.
 
Ottaa huomioon että sitten kun kone on väljä sohlo niin ne fuel trimmit on plussalla jo vaikka tankissa olis bensaa. Niin siks on tarpeen suuttimien ylimitoitus, että vanhakin moottori toimii silti normaalisti, mutta enää ei riitä re85:lle soppaa.
 
Omissa vanhoissa romuissa, 3.2l Audissa ja 2.8l Passatissa, riitti suuttimissa vara ajonaikaiseen suurempaan ruiskutusmäärään. Riittävä kylmäkäynnistysrikastus ei sen sijaan onnistunut vakiosuuttimilla. Kummallakin oli ajettu pitkälti yli 300tkm. ja fuel trimmit olivat lähelle nollaa lähtötilanteessa bensalla.

Tein E85 muunnokset ainoastaan tukirahan takia. Passatin aikaan oli vielä taloudellisesti kannattavaa ajaa etanolilla ja silloin käytin sitä, mutta Audilla ajoin lähes tyystin bensalla. Pitoautossa olisin vaihtanut suuremmat suuttimet, mutta nämä olivat tonnin pommeja jäärata/rata leikkeihin.
 
Omissa vanhoissa romuissa, 3.2l Audissa ja 2.8l Passatissa, riitti suuttimissa vara ajonaikaiseen suurempaan ruiskutusmäärään. Riittävä kylmäkäynnistysrikastus ei sen sijaan onnistunut vakiosuuttimilla. Kummallakin oli ajettu pitkälti yli 300tkm. ja fuel trimmit olivat lähelle nollaa lähtötilanteessa bensalla.

Oliko muunnossarja vai mikä?
 
Iisalmessa tänään RE85 1,229€ litra. 95E10 1,609€ litra.

Jos käyttää kerrointa 1,28, niin eipä siitä juuri enää jää taloudellista hyötyä tankata ympäristöystävällisempää RE85:ttä.

Ihmeen paljon on biopohjaisen RE85 hinta noussut, vaikka esim. viime veronkorotus koski lähinnä vain fossiilisia polttoaineita.
 
ympäristöystävällisempää RE85:ttä.
Onko se varsinaisesti? Sama raaka-ainehan menee vaihtoehtoisesti bensan sekoitteeksi.

Tietysti olisi kivaa, jos korkeaseosetanoli yleistyisi ja normaalia bensaa saisi myös ilman sekoitteita halutessaan normaalijakelusta. Toki E5 on vielä ihan ok yleiskäyttöön ja varmuusvarastoon, mutta kunhan edes se säilyisi. Kahta mainiota polttoainetta on käyttäjän näkökulmasta häijyä väkisin sotkea.
 
Tämä on käyty ennenkin läpi. E85:n hinta riippuu bensan hinnasta siten, että E85:lla on juuri ja juuri halvempaa ajaa. Tällöin tankkaaja valitsee E85-pistoolin ja myyjä maksimoi voitot. Yksinkertaista.
 
Tämä on käyty ennenkin läpi. E85:n hinta riippuu bensan hinnasta siten, että E85:lla on juuri ja juuri halvempaa ajaa. Tällöin tankkaaja valitsee E85-pistoolin ja myyjä maksimoi voitot. Yksinkertaista.
Niin on, ja periaatteessa öljy-yhtiö kai voi lisätä biomyyntiä halpuuttamalla etanolia. Tai oikeastaan paremminkin voisi, jos olisi enemmän flexifuel-autokantaa ja taktikoivia tankkaajia.
 
Tämä on käyty ennenkin läpi. E85:n hinta riippuu bensan hinnasta siten, että E85:lla on juuri ja juuri halvempaa ajaa. Tällöin tankkaaja valitsee E85-pistoolin ja myyjä maksimoi voitot. Yksinkertaista.

Ei se ole ihan noin yksinkertaista. Usein polttoainejärjestelmää pitää modata RE85:lle ja olisi ihan kiva, jos takaisinmaksuaika olisi jotain muuta kuin vuosia.
 
Ei se ole ihan noin yksinkertaista. Usein polttoainejärjestelmää pitää modata RE85:lle ja olisi ihan kiva, jos takaisinmaksuaika olisi jotain muuta kuin vuosia.
Useimmilla taitaa olla mahdollisuus tankata mitä tahansa sekoitusta auton puolesta. Eihän E85:lla ajaminen tarvitsisi olla halvempaa, jos etanoliautokanta olisi sellaista, ettei niihin bensaa voisi tankata.

Edit. Niin tarkoititkin sitä, että polttoaineen hinta olisi kannustin bensa-auton muuttamiselle flexifueliksi. Tähän toki tarvitaan ainakin ajoittaista halvempaa kilometrikustannusta E85:lle, mutta sehän voi hyvin olla kausiluonteista. Nykyhinnalla ei varmaan paljoa kiinnosta autoa modata, vaikka sen melko halvalla (muunnostuki) voi tehdä.
 
On se. Ei polttoainemyyjä mieti tuollaista. Lisäksi modattuihin autoihin tankattava E85 on marginaalinen määrä.
Tankkaajan sitä pitäisikin miettiä. Veikaampa, että niitä modattuja on enemmän kuin niitä aitoja Flexifueleita. :hmm:

Vuonna 2020 E85-polttoaineelle suunniteltujen uusien autojen kauppa Euroopassa on pysähtynyt. Esimerkiksi Suomessa ei ole rekisteröity yhtäkään uutta etanoliautoa vuosina 2018–2020.

 
Video Youtubessa

Ford tuo etanoliautot takaisin mallistoonsa. Vielä turbokone, niin voi pieni käytännön parannuskin olla. Hyvä uutinen kyllä. Jospa vähän muutkin saisivat kipinää kaiken sähkövouhotuksen keskellä.

Ei näytä olevan nettiautossa tarjolla noita yhtään vielä. Ford fiestan "konfigurointisivu" näyttää kuitenkin tarjoavan jo moottorivaihtoehdoksi tuon 95hv flexfuel ecoboostin, millaiset lie toimitusajat sitten noilla. Mielenkiinnolla odottaen..
 
Ei näytä olevan nettiautossa tarjolla noita yhtään vielä. Ford fiestan "konfigurointisivu" näyttää kuitenkin tarjoavan jo moottorivaihtoehdoksi tuon 95hv flexfuel ecoboostin, millaiset lie toimitusajat sitten noilla. Mielenkiinnolla odottaen..

Miksiköhän noin matalaviritteinen? Viinallahan pitäisi helposti irrota paljon enemmän. Onhan noista 1.0 litrasista 125hv, 140hv ja oliko vielä 155hv bensa versiot.
 
Miksiköhän noin matalaviritteinen? Viinallahan pitäisi helposti irrota paljon enemmän. Onhan noista 1.0 litrasista 125hv, 140hv ja oliko vielä 155hv bensa versiot.
Tuo on kyllä hämmästyttävää, ottaen huomioon että esim saabista sai viinalla reippaasti tehoa ja vääntöä enemmän irti viinalla kuin bensalla.
 
Miksiköhän noin matalaviritteinen? Viinallahan pitäisi helposti irrota paljon enemmän. Onhan noista 1.0 litrasista 125hv, 140hv ja oliko vielä 155hv bensa versiot.
Hyvä kysymys, liekkö ne tehokkaammat mallit tulossa vielä joskus sitten. Luulisi, että nuo koneet kestää yhtä hyvin (tai huonosti) olipa se sitten etanolilla tai bensalla toimiva, tehoista riippumatta.

Toisaalta tuo 95/100hv malli taitaa olla (suomalaisittain) Fiestan myydyin ecoboost moottorimalli ainakin nettiauton käytettyjen autojen tarjonnan perusteella. Siinä mielessä "järkevintä" tuoda etanolimalli vaihtoehdoksi sille eniten myydylle vaihtoehdolle.
 
Kai siinä halutaan välttää kilpailemasta omien tuotteiden kanssa väärällä tavalla. Kun halutaan myydä erikoismallia, normaalimallia, tehokkaampaa ja tehokkainta erikseen, täytyy ensimmäisenä sulkea pois se looginen ratkaisu eli koko moottorisarjan myyminen etanolikelpoisena.
 
Toimiskohan eFlexFuel ja E85 mersun V12 koneessa? Pikaisesti laskeskeltuna omilla kilometreilla ison V12:n (M275) kustannukset tulee riittävän lähelle nykyisen diisselin kuluihin. Tollasella ekologisella reilut viislitraisella bensa-etanolikoneella olisi mukava kruisalla menemään, tehoja olisi luultavasti riittävästi.
 
Miksiköhän noin matalaviritteinen? Viinallahan pitäisi helposti irrota paljon enemmän. Onhan noista 1.0 litrasista 125hv, 140hv ja oliko vielä 155hv bensa versiot.
Focuksen hinnastossa näyttää olevan 1.0 flexfuel MHEV 125hv. Saabissa tuli mukavasti lisää alavääntöä etanolilla, se oli minulle merkittävämpi muutos kuin huipputehon lisäys. Jos sama tapahtuu Fordin moottoreissakin niin se on käytännössä jo ihan ajettava perusmoottori noillakin tehoilla.
 
Focuksen hinnastossa näyttää olevan 1.0 flexfuel MHEV 125hv. Saabissa tuli mukavasti lisää alavääntöä etanolilla, se oli minulle merkittävämpi muutos kuin huipputehon lisäys. Jos sama tapahtuu Fordin moottoreissakin niin se on käytännössä jo ihan ajettava perusmoottori noillakin tehoilla.
Ai, tässähän se tulikin. Jos pikkuautossa ja pienessä keskikokoisessa on suunnilleen sama moottorivalikoima, halutaan karsia esim. tehokkain pikkuautosta pois, jotta paras Fiesta ei ole nopeampi tai ainakaan liikaa nopeampi kuin paras Focus. Näin on joissain muissakin merkeissä ja mallistoissa, vaikka jokin erityinen GTI-malli voi poiketa tästä.

Ennenhän käytännössä saattoi olla myös oikeasti selvästi isompia koneita tarjolla isommassa korissa, mikä alkaa nykyisen ympäristöpaskan takia olla ongelmallista ja kannattamatonta.
 
Focus ja Puman etanoliversiot löytyvät hinnastosta. Kumpaankaan ei saa automaattivaihteistoa.
 
Juhannusreissulle mentäessä vaimo erehtyi kysymään asiaa, jota en ole edes tohtinut ajatella: "Millä me sitten ajetaan, kun ei ajeta enää Saabilla" :jd:

Aloin sitten miettimään, että onnistuuko flexifuel (tai millä nimellä nyt kuvaillaankaan) bensa/etanolikonversio mihinkään muuhun autoon pelkällä softalla?
Tai edes merkki/mallikohtaisella muunnossarjalla? Sarjan vaatimat mahdolliset rautamuutokset ei haittaa, elleivät ole tolkuttoman kalliita toteuttaa.
Tehoa pitäisi etanolilla olla yli 200Hv, eli uudet Foordit ei osu hakuhaarukkaan.

Mikään geneerinen muunnossarja ei ole vaihtoehtona tässä skenaariossa.

Muoks: Audin 3.0 V6 TFSi on kiinnostanut jo pitkään, onko tuolle motille kehitelty etanolisysteemeitä?
 
Viimeksi muokattu:
Fuelflexfinland mainostaa myyvänsä ensimmäisenä suomessa suorasuihkutuskoneille jotain mallia, mutta eipä sivuilta paljoa tietoa löydy.
 
Fuelflexfinland mainostaa myyvänsä ensimmäisenä suomessa suorasuihkutuskoneille jotain mallia, mutta eipä sivuilta paljoa tietoa löydy.

Niin se toimii ainoastaan jossain Mazdan tietyssä GDI koneessa.

 
Kaiketi samalla periaatteella kuin epäsuorissa, suutinta pidetään auki pidempään. Tuon suorasuihkutussuuttimen ohjaussignaali on vain ilmeisesti monimutkaisempi, joten tulkitseminen ja pidennys huomattavasti hankalampaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 128
Viestejä
4 895 463
Jäsenet
78 934
Uusin jäsen
Mxa84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom