Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Totta, mutta AEM 50-1200 -pumppu on ainakin todettu kestäväksi etanolikäytössä, jos vakion tuotto ei vaikka riitä. Ja tuo on saman kokoinen ulkomitoiltaan, kun tavallisimmat tankin sisäiset vakiopumput.
Meillä on nyt ajettu reilusti yli 150tkm etanolilla tuolla pumpulla, 4bar regulaattori + 1,3bar ahtopaine vastuksena :tongue:

AEM Polttoainepumppu 320 l/h @ 3 bar, E85-yhteensopiva, sisältää pumpun, suodattimen, sähköliittimen, asennustarvikkeet ja ohjeet. (AEM 50-1200) - Muut tuotteet; Bosch, Beru, AEM, NUKE Muut AEM-tuotteet 2 - Finjector.com
 
Viimeksi muokattu:
Onko pumpuissa jotain tapaa seurata niiden kuntoa ennakolta? Oman auton vein korjaamolle ja en itse tutkinut, mutta sanoivat pumpun vielä jonkun verran pumpanneen. Ei vaan enää riittänyt käynnistykseen tai käyntiin.
Eli onko joku kätevä tapa seurata paineen noston nopeutta tai pumppaustehoa? Jos paine ei nouse vaikka käynnistyksen yhteydessä yhtä nopeasti kuin aikaisemmin, niin voisi kuvitella sen kertovat tehon heikkenemisestä.

Oma auto on Fordin Duratec HE18 koneella ja pieni paikallinen huolto ei kai näynyt OBD väylän kautta tietoja pumpusta. Alkuperäistä vastaava meni tilalle, en huomannut etukäteen ehdottaa Flexifuelin pumppua. Taitaa alkuperäislaatuinenkin kestää yli 300 tkm ajetussa riittävän pitkään.
 
Oikeastaan kysymys on sama kuin painevoitelua koskien. On olemassa tapa seurata nestepainetta, sitä kutsutaan mittariksi. Mittarivarustus taas on tapana minimoida, koska se maksaa ja lisää "tarpeettomia" osia, käyttäjä oletetaan idiootiksi ja minimalismia eri syistä ihaillaan ja pakotetaan.

Toisaalta normaali paine ei varmuudella ennusta vikaa(tai siis vian ilmenemättömyyttä lähitulevaisuudessa), etenkään sähköpumpun tapauksessa, mutta muutenkin yllättävä katastrofinen tiellejättövika on aina mahdollinen.
 
Oikeastaan kysymys on sama kuin painevoitelua koskien. On olemassa tapa seurata nestepainetta, sitä kutsutaan mittariksi. Mittarivarustus taas on tapana minimoida, koska se maksaa ja lisää "tarpeettomia" osia, käyttäjä oletetaan idiootiksi ja minimalismia eri syistä ihaillaan ja pakotetaan.

Toisaalta normaali paine ei varmuudella ennusta vikaa(tai siis vian ilmenemättömyyttä lähitulevaisuudessa), etenkään sähköpumpun tapauksessa, mutta muutenkin yllättävä katastrofinen tiellejättövika on aina mahdollinen.

Olen kaksi eri kertaa jäänyt tielle pumpun antauduttua. Vanhemmassa autossa varoitteli (täydellä kaasulla meno loppui). Uudempi auto ei oikeastaan varoitellut, vaan kyyti loppui kerralla.
 
Jos bensapumppu pitää vakiopainetta suuttimilla, niin painemittari ei kerro kuntoa etukäteen? Kuluneenakin se saa sen vakiopaineen. Nyt en tunne niiden rakennetta ja tiedä mikä kohta pumpuista menee rikki. Luulisi pumppauskapasiteetin putoavan ja mittarin pitäisi kertoa siitä, tai ainakin kertoa millä teholla pumppua ajetaan. Pelkän virtamittarin seuraaminen todennäköisesti myös vaatisi tulkintaa. Kulutetun tehon, paineen ja suutinten aukioloaikoja vertaamalla varmaan pääsisi pitkälle?
 
Jos bensapumppu pitää vakiopainetta suuttimilla, niin painemittari ei kerro kuntoa etukäteen? Kuluneenakin se saa sen vakiopaineen. Nyt en tunne niiden rakennetta ja tiedä mikä kohta pumpuista menee rikki.
Tämän pitäisi riittää kertomaan osassa tapauksia ennakoitavasta, etenevästä viasta siten, että pumpun käynnistyessä paine nousee hitaammin, tai mahdollisesti paine heiluu vakion alapuolelle normaalia havaittavammin. :hmm:

Tietysti vikaantuminen on mahdollista myös siten, että suorituskyvyssä ei ilmene mitään poikkeamaa ennen katastrofista hajoamista, tai sitä ilmenee vain hetken.

Ja tämä sanottuna vain yleisesti ja teoriassa, myös ilman parempaa tietoa polttoainepumppujen yleisistä hajoamismekanismeista.
 
Tämän pitäisi riittää kertomaan osassa tapauksia ennakoitavasta, etenevästä viasta siten, että pumpun käynnistyessä paine nousee hitaammin, tai mahdollisesti paine heiluu vakion alapuolelle normaalia havaittavammin. :hmm:

Tietysti vikaantuminen on mahdollista myös siten, että suorituskyvyssä ei ilmene mitään poikkeamaa ennen katastrofista hajoamista, tai sitä ilmenee vain hetken.

Ja tämä sanottuna vain yleisesti ja teoriassa, myös ilman parempaa tietoa polttoainepumppujen yleisistä hajoamismekanismeista.
Yli 30 vuoden aikana kolmesta autosta (mikään noista ei etanolilla) on pumppu hajonnut. Eivät varoittaneet etukäteen. Kahden kanssa jäin tien päälle, yksi ei startannut pihasta. Kaikilla kilsat oli kahden- ja kolmensadantuhannen välissä.
 
Yli 30 vuoden aikana kolmesta autosta (mikään noista ei etanolilla) on pumppu hajonnut. Eivät varoittaneet etukäteen. Kahden kanssa jäin tien päälle, yksi ei startannut pihasta.
Kaikilla kilsat oli kahden- ja kolmensadantuhannen välissä.

Aika huonosti pumput kestäneet, jotain eurooppalaisia kulkineita, volkkareita tms. saksalaisia?
 
Taitaa enemmänkin ongelma olla tuo voortin hinnoittelumalli. Miksi ostaa flexifuel, jos noin pienellä hintaerolla saa hybridin?
Tai miksi ostaa etanolikelpoinen auto, jos se tulee kuristettuna ja ei-flexfuelina saa normaalitehoisen. Oletetaan tässä, että useimmat eivät halua virittää takuunalaista uutta autoa tai edes selvittää mahdollisuuksia tähän. Loogisesti flexfuelissa pitäisi olla bensiinillä ajettaessa sama teho kuin moottorin tehokkaimmassa bensiiniversiossa ja E85 käytettäessä sama tai korkeampi.

Tällä samaisella rampauttamisella todennäköisesti korotetaan flexfuel-mallin todellista käytännön kulutusta. Tässä saatan tietysti erehtyä, ja voi olla niin, että tehoa rajoitetaan vasta ylärekisterissä "flatrateksi" moottorin toimiessa siihen saakka aggressiivisesti kovalla paineella ja ennakolla.
 
Prinssi Charlesin Aston Martin Volante -69 käy jatkossa viinin ja Juuston voimalla.
(Maksumuurin takana, muutaman kohdan tähän liitän)
...
Juusto ja viini kuuluvat tunnetusti kuninkaalliselle ruokalistalle, mutta Walesin prinssi Charles panee nyt paremmaksi.
Ilmastonmuutoksen vastaisesta työstään tunnettu kuninkaallinen syöttää samoja herkkuja Aston Martin Volante DB6 -malliselle urheiluautolleen.
Charles on konvertoinut vuonna 1969 kuningataräidiltä saamansa menopelin etanolikäyttöiseksi Hän esitteli ilmastomuutoksen vastaista asettaan äskettäin uutiskanava-BBC:n toimittajalle.
...
Volantensa käyttövoimaksi prinssi kertoo E85-polttoaineen, joka koostuu 85-prosenttisesti bioetanolista ja 15-prosenttisesti lyijyttömästä polttoainesta.
Bioetanolia valmistetaan esimerkiksi sokeriruo’osta, mutta prinssi varaa autolleen vähän parempaa haukattavaa. Kuninkaallisen Aston Martinin bensatankkiin kun valutetaan brittiläisestä ylijäämäviineistä ja juustoherasta jalostettua särvintä.

...
Pakokaasujen tuoksuista ei mainittu mitään. Toivottavasti juusto ei kuitenkaan ole Stiltonia...

BBC:n juttu täällä.
 
Mulla on etanolimuutossarja tossa A6:ssa. Jostain syystä koko kierrosalue menee laihemmalla kuin pitäisi, sillon kun kaasu painetaan pohjaan. Tuntuu selvästi tehonpuutteena. Tämä siis silloin kun tankissa on etanolit. Bensalla ei mitään ongelmaa.
 
Mulla on etanolimuutossarja tossa A6:ssa. Jostain syystä koko kierrosalue menee laihemmalla kuin pitäisi, sillon kun kaasu painetaan pohjaan. Tuntuu selvästi tehonpuutteena.
Tämä siis silloin kun tankissa on etanolit. Bensalla ei mitään ongelmaa.

Mitä jos tekisi esim. kiihdytysmittauksia, niin saisi jotain konkreettista?

Onko noissa boxeissa jotain säätömahdollisuutta?

Entä jos polttoaineensuodatin on osittain tukkeessa, ei mene riittävästi ainetta läpi?
 
Mitä jos tekisi esim. kiihdytysmittauksia, niin saisi jotain konkreettista?

Onko noissa boxeissa jotain säätömahdollisuutta?

Entä jos polttoaineensuodatin on osittain tukkeessa, ei mene riittävästi ainetta läpi?



Mä asensin Innovaten laajakaistalambdaseosmittarin, niin se vahvisti epäilyt siitä että jostain se tehonpuute tulee. Eli kun kaasua painaa niin kertaakaan ei mene alle lambda=0,95 vaikka kuinka kaasua polkisi. Tai oisko ihan korkeilla kierroksilla mennyt jopa, en varma ole.

Tämä siis silloin kun tankki on täynnä re85:stä. Ja autolla ajettua ihan hyviä matkoja että kyllä ecun ois pitäny jo sopeutua polttoainemuutokseen. 95e10:llä toimii ihan normaalisti ja kiihtyy paljon paremmin. E10 bensalla täydellä kaasulla seokset silloin 1:13 paikkeilla tai rikkaammalla korkeilla kierroksilla. Joka kerta ihan samat havainnot kun testannu re85:stä. Eli kulkupuolta on selvästi huonommin.

Mulla on se joku suomalaisen firman myymä/kehittämä laite, tosin vanhempi versio missä ei ole etanolianturia. Ei ole mitään säätöjä.

En tiiä vaikuttasko polttoainesuodatin, kai sen vois vaihtaa ku ei ole mun omistusaikana koskaan vaihettu. Tai väsyny bensapumppu tms.

1634835070959.png
 
Muoks: Audin 3.0 V6 TFSi on kiinnostanut jo pitkään, onko tuolle motille kehitelty etanolisysteemeitä?

Nyt vastaan melko vanhaan viestiin ja ei välttämättä ole ajankohtainen asia edes enään...

Audin 3.0tfsi koneille saa nykyään etanolisoftaa Tampereelta Timputerilta, varmaan myös muiltakin Erikoismoottorin toimipisteiltä. Vaatii uudet tulpat ja viritysasteesta riippuen polttoainepumppuun männän päivitys (esim. Autotech upgrade kit). Softausta ennen pitää tankki ja linjat saada tyhjäksi bensasta, joten se tuottaa hieman lisätyötä (kyseessä siis täysi etanolikonversio, eli autoa tankataan tämän jälkeen vain sinisestä kahvasta).
 
Viimeksi muokattu:
Aika lyhyessä ajassa E85 kallistunut Oulussa 1 eurosta -> 1.37 euroa.
Jos tuo yleinen hinnan korotus johtuu öljyn kallistumisesta niin senhän pitäisi vaikuttaa E85:een vain neljäsosalta. Mihin ne ylimääräiset maksut menee?
 
Aika lyhyessä ajassa E85 kallistunut Oulussa 1 eurosta -> 1.37 euroa.
Jos tuo yleinen hinnan korotus johtuu öljyn kallistumisesta niin senhän pitäisi vaikuttaa E85:een vain neljäsosalta. Mihin ne ylimääräiset maksut menee?
Mitkä maksut?

Samat yhtiöt niitä eri polttoainelaatuja myyvät. Ei E85-polttoainetta kannata myydä alehintaan, kun muut polttoaineet nousevat. Biomyyntivelvoite saadaan kaiketi kuitenkin täytettyä normaalilaatujen jatkeaineilla. Korkeaseosetanoli on marginaalituote, mutta siitäkin kannattaa ottaa katetta. Itse asiassa myös menekin heilahtelujen tasaamiseksi sen hintasuhdetta bensiiniin kannattaa pyrkiä pitämään melko vakiona.

Lisäksi tämänhetkisessä energiakriisissä ei ole kysymys vain maaöljyn hinnan noususta. Kaiken energian hinta nousee Euroopan laajuisen tahallaan aiheutetun energiapulan takia. Kun katsotaan sellaista realistista markkina-aluetta joka on yhtä pikkuvaltiota suurempi, löytyy valtava määrä energiaa kuluttavia asiakkaita, jotka joutuvat punnitsemaan eri energianlähteiden välillä. Joku joutuu käyttämään biomassoja koska hiiltä ei saa käyttää, toinen taas sähköä koska kaasu on katkaistu tai sen hinta raketoinut. Jossain ehkä jopa ajetaan paikalle pirusti öljyä, koska kaasua ei voida tai haluta käyttää. Jotain kautta polttoetanolinkin hinta alkaa nousta tämän kaiken seurauksena. Maaöljyn hinnan noustessa ja/tai kunnollisen bensiinin saatavuuden heitellessä sitä etanolia saatetaankin haluta sekoitettavaksi se suurin sallittu 5% tai 10% määrä eikä vähän vähemmän, kuten tavallista.
 
Viimeksi muokattu:
Samat yhtiöt niitä eri polttoainelaatuja myyvät. Ei E85-polttoainetta kannata myydä alehintaan, kun muut polttoaineet nousevat.
Korkeaseosetanoli on marginaalituote, mutta siitäkin kannattaa ottaa katetta. Itse asiassa myös menekin heilahtelujen tasaamiseksi sen hintasuhdetta bensiiniin kannattaa pyrkiä pitämään melko vakiona.

Onko tietoa miten marginaalituotteesta on kyse?
 
Onko tietoa miten marginaalituotteesta on kyse?
Myyntimäärä on 2017-2019 ollut pienellä huojunnalla noin luokkaa yksi prosentti 95E10-bensiinin myynnistä tai alle prosentti bensiinin myynnistä, tai pari hassua promillea liikennepolttonesteiden myynnistä. Lähteeni ei jostain syystä tarjoa parin viime vuoden ajalta lainkaan E85:n tietoja. En näe syytä epäillä, että kovin merkittävää muutosta olisi tapahtunut, etenkään yllättävää nousua.

Tietenkin korkeaseosetanolia myyvillä asemilla se muodostaa keskimäärin suuremman osan myynnistä, koska vain pieni vähemmistö asemista sitä myy. Paikallisen autokannan vaihtelun mukaan jollekin asemalle se voi olla erittäin tärkeä tuote - ja sitä suuremmalla syyllä sitä ei voi ilmaiseksi antaa. Katteen menetyksen lisäksi tankin kuivuminen voisi olla vaarana, ja noloahan se on eioota myydä huolestuneelle tiedostavalle ekoautoilijalle. Suuttuu ikihyviksi jos joutuu bensaa tankkaamaan, eikä enää osta edes kahvia ja Koffisalkkua.

 
Viimeksi muokattu:
Tietenkin korkeaseosetanolia myyvillä asemilla se muodostaa keskimäärin suuremman osan myynnistä, koska vain pieni vähemmistö asemista sitä myy. Paikallisen autokannan vaihtelun mukaan jollekin asemalle se voi olla erittäin tärkeä tuote - ja sitä suuremmalla syyllä sitä ei voi ilmaiseksi antaa. Katteen menetyksen lisäksi tankin kuivuminen voisi olla vaarana, ja noloahan se on eioota myydä huolestuneelle tiedostavalle ekoautoilijalle. Suuttuu ikihyviksi jos joutuu bensaa tankkaamaan, eikä enää osta edes kahvia ja Koffisalkkua.

Eli heidän E85 kate ei suurene vaikka hinta seuraa tiiviisti bensan hintoja , koska muukin energia maailmalla kuin öljy kallistuu vai miten se meni?
 
Eli heidän E85 kate ei suurene vaikka hinta seuraa tiiviisti bensan hintoja , koska muukin energia maailmalla kuin öljy kallistuu vai miten se meni?
Sivujuonne muuhun energiaan tuli siitä, että aihe olisi muuten yhtä kiinnostava kuin katsoa pesukoneen pyörivän. Päältäladattavan. Se myös selittää sitä, että polttonesteiden hinnat ylipäänsä nousevat rajusti.

Muistaakseni kirjoitin edellä seuraavaa, missä on nähdäkseni jo etukäteen hyvin yksiselitteinen vastaus tähän kysymykseen.
Samat yhtiöt niitä eri polttoainelaatuja myyvät. Ei E85-polttoainetta kannata myydä alehintaan, kun muut polttoaineet nousevat.
Kaljamakkarakielelle käännettynä "totta munassa katetta otetaan sieltä, mistä sitä vähänkin saadaan". Näin yksinkertaista tämä ei tietenkään ole, koska ei yhden laadun kysyntää kannata tilapäisesti nostaa. Johan siinä koko tuotantoketju menee kuralle ja saatavuus pätkii.
 
Sivujuonne muuhun energiaan tuli siitä, että aihe olisi muuten yhtä kiinnostava kuin katsoa pesukoneen pyörivän. Päältäladattavan. Se myös selittää sitä, että polttonesteiden hinnat ylipäänsä nousevat rajusti.

Muistaakseni kirjoitin edellä seuraavaa, missä on nähdäkseni jo etukäteen hyvin yksiselitteinen vastaus tähän kysymykseen.

Kaljamakkarakielelle käännettynä "totta munassa katetta otetaan sieltä, mistä sitä vähänkin saadaan". Näin yksinkertaista tämä ei tietenkään ole, koska ei yhden laadun kysyntää kannata tilapäisesti nostaa. Johan siinä koko tuotantoketju menee kuralle ja saatavuus pätkii.
Ei ole pakko vastata jos ei kiinnosta pesukonetta enempää.
Joku vuosi sitten hinnassa vain oli enemmän hajurakoa bensaan, eikä mennyt tuotantoketju kuralle.
 
Joku vuosi sitten hinnassa vain oli enemmän hajurakoa bensaan, eikä mennyt tuotantoketju kuralle.
Mitä tällä nyt haetaan? E85:n hintakehityksestä jotain epänormaalia? Epänormaalia olisi, jos pandemian alun aikainen alennusmyynti jatkuisi yhden polttoaineen osalta. Hieman outoa on, että joillakin paikkakunnilla se ilmeisesti jatkui näihin päiviin saakka.

Polttoaineiden hinnat ovat nyt aika korkeita. Se liittyy energiatalouden ilmiöihin, jotka varmaankin tulevat tutuksi kuluvan talven aikana.

Vuosi sitten oli bensa halpaa suomalaisella tottumuksella, vain kevään alennusmyynti sai sen näyttämään hieman kalliilta. Nyt mikään ei ole halpaa. Saattaa alkaa sinisen letkun menekki kasvaa hallitsemattomasti, kun hinnan hiipiessä kahteen euroon joka toinen köyhä laittaa bensaan kuin bensaan puolet etanolia sekaan - jos edelleen kaupataan eurolla. Siksipä ei. Toki tämäkään ei ole ainoa syy, eikä yksinkertaista selitystä ole.
 
Mitä tällä nyt haetaan? E85:n hintakehityksestä jotain epänormaalia? Epänormaalia olisi, jos pandemian alun aikainen alennusmyynti jatkuisi yhden polttoaineen osalta. Hieman outoa on, että joillakin paikkakunnilla se ilmeisesti jatkui näihin päiviin saakka.

Polttoaineiden hinnat ovat nyt aika korkeita. Se liittyy energiatalouden ilmiöihin, jotka varmaankin tulevat tutuksi kuluvan talven aikana.

Vuosi sitten oli bensa halpaa suomalaisella tottumuksella, vain kevään alennusmyynti sai sen näyttämään hieman kalliilta. Nyt mikään ei ole halpaa. Saattaa alkaa sinisen letkun menekki kasvaa hallitsemattomasti, kun hinnan hiipiessä kahteen euroon joka toinen köyhä laittaa bensaan kuin bensaan puolet etanolia sekaan - jos edelleen kaupataan eurolla. Siksipä ei. Toki tämäkään ei ole ainoa syy, eikä yksinkertaista selitystä ole.
Paitsi että ei se e85 pandemian aikana ollut yhtään halvempaa. Päinvastoin, viinan hinnalla sai välillä ostaa melkein normaalia bensaa.

Nythän tuo ero on ns normaali, viina menee perässä ja bensa näyttää tien. Ympäristöasiat ei selkeästi ketään hallituksessa kiinnosta, mutta se di varmaan ole uusi asia kenellekkään.
 
Paitsi että ei se e85 pandemian aikana ollut yhtään halvempaa. Päinvastoin, viinan hinnalla sai välillä ostaa melkein normaalia bensaa.
Pandemian edelleen jatkuessa tarkennan, että halvan bensan aikojahan elettiin aika pitkästi. Äärimmillään toki eurolla sai lähes oikeaa bensaa melkein litran, ja tällöin vastaava hintaero absoluuttisesti tai edes suhteellisesti ei tietenkään olisi mahdollista ollutkaan - korkeaseosetanolia ei voi myydä halvimpien vuosien pöön hinnalla, koska sen valmistus maksaa rahaa ja vero siinäkin on.

Ehkä sitä ettei näköjään vähä-hiilidioksiidipäästöistä etanoli ajoa enää haluta tukea niinkuin ennen isomman hintaeron muodossa edes näinä aikoina. Dieselillä ajo olisi kait halvempaa.
Tällainen ajatus on poliittinen, ja öljy-yhtiöt toimivat markkinataloudellisista lähtökohdista.

Lisäksi liikenteessä käytetyn teoriassa ympäristöystävällisesti tuotetun etanolin ympäristöetu saavutetaan sekoittamalla sitä maaöljyperäiseen bensaan jopa paremmin kuin lisäämällä korkeaseosetanolin myyntiä. Sitähän on varaa lisätä viimeaikaisesta normaalista; bensiini ei suinkaan sisällä tasan 10% tai 5% etanolia vaan vaihtelevasti tätä vähäisempiä pitoisuuksia. Näin on jo sen lähtiessä jalostamolta, ja lisäksi 98E5 loput saattavat mennä 95E10 säiliöön logistisista syistä. Paljonko viimemainittua tapahtuu, sen osannee joku öljykuski kertoa.

Jos kuvailemasi motiivin mukaisesti ohjattaisiin hintoja eli muutettaisiin polttoaineveroa aggressiivisesti markkinakehityksen mukaan tietyn hintasuhteen ylläpitämiseksi, toimittaisiin tietysti järkevästi. Tosin silloinhan normaalin polttoaineen hintaakin ohjattaisiin siten, ettei muodostu kohtuutonta riistoa ja toisaalta voidaan kerätä superveroa hinnoittelun laskiessa venäläiselle tasolle kuten toissa keväänä. Järkeähän ei kuitenkaan käytetä, vaan polttoainevero on lypsylehmä korotusautomaatilla.

Lisäksi ympäristötoimena korkeaseosetanolin käyttö on aika mitätön ja alkutekijöissään. Jos sitä haluttaisiin edistää, tarvittaisiin suurempia toimia. Ei pelkästään verotuksen ja tuen muodossa vaan myös raaka-ainepuolen ohjailuun.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi ympäristötoimena korkeaseosetanolin käyttö on aika mitätön ja alkutekijöissään. Jos sitä haluttaisiin edistää, tarvittaisiin suurempia toimia. Ei pelkästään verotuksen ja tuen muodossa vaan myös raaka-ainepuolen ohjailuun.

Korkeaseosetanolin suosio polttoaineena ryssittiin käytännössä jo silloin, kun 95E10 ja 98E5 lanseerattiin.
Iltapäivälehdet saivat kritiikittömästi uutisoida siitä, kuinka 85-vuosimallin Ssongyangit ja Goggomobiilit räjähtivät motarin pientareelle ekan tankkauksen jälkeen, syynä tietenkin etanoli.

Eipä siinä, uutisointi on vapaata. Unohdettiin kuitenkin se tosiasia, että todellinen tieto siitä, mikä polttoaine autoille sopii, on syytä tuoda julki isoilla otsikoilla.
Siellä ne Ssongyangit ja Goggomobiilit, kuten kaikki muutkin normaalit ottomoottorit, suhaavat edelleen etanoliseosta polttaen.

Toinen ryssitty asia oli tiedottaminen suomessa tankattavan etanolin alkuperästä. Olen tässä vuosien varrella joutunut useasti oikomaan käsityksiä siitä, että ajelisin laivalla tuodulla, sademetsiä tuhoavalla ja viljelysmaita riistävällä etanolilla :facepalm:

Pientä lohtua omaan viinamäen autoiluun tuo sentään se, että niinkin merkittävillä paikkakunnilla, kuten Kannus ja Ylivieska, on vuoden aikana kaivettu mittarikentälle juottopiste E85-aineelle :tongue:
 
Lisäksi liikenteessä käytetyn teoriassa ympäristöystävällisesti tuotetun etanolin ympäristöetu saavutetaan sekoittamalla sitä maaöljyperäiseen bensaan jopa paremmin kuin lisäämällä
korkeaseosetanolin myyntiä.



Etanoliautoilijana voit tankata ympäristöystävällistä RE85-polttoainetta. RE85 sisältää 80-85 prosenttia uusiutuvaa etanolia.
Jätteestä valmistetun etanolin osuus polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia. Etanolilla autoilu säästää ympäristöä.
 
Korkeaseosetanolin suosio polttoaineena ryssittiin käytännössä jo silloin, kun 95E10 ja 98E5 lanseerattiin.
Iltapäivälehdet saivat kritiikittömästi uutisoida siitä, kuinka 85-vuosimallin Ssongyangit ja Goggomobiilit räjähtivät motarin pientareelle ekan tankkauksen jälkeen, syynä tietenkin etanoli.

Eipä siinä, uutisointi on vapaata. Unohdettiin kuitenkin se tosiasia, että todellinen tieto siitä, mikä polttoaine autoille sopii, on syytä tuoda julki isoilla otsikoilla.
Siellä ne Ssongyangit ja Goggomobiilit, kuten kaikki muutkin normaalit ottomoottorit, suhaavat edelleen etanoliseosta polttaen.

Mä olen muutamassa britti facebook ryhmässä, siis autoiluun liittyvässä.

Saa naureskella kun siellä jengi on aivan hysteerisiä "uuden" e10 bensan suhteen, kuinka se rikkoo autot yms.

Niillähän e10 tuli vasta tänä vuonna pumppuihin 95e5:n tilalle :D
 
Aika lyhyessä ajassa E85 kallistunut Oulussa 1 eurosta -> 1.37 euroa.
Jos tuo yleinen hinnan korotus johtuu öljyn kallistumisesta niin senhän pitäisi vaikuttaa E85:een vain neljäsosalta. Mihin ne ylimääräiset maksut menee?
Yksinkertaista:
Flexifueliin voi tankata etanolia tai bensaa. Järkevä kuluttaja tankkaa etanolia, jos etanolilla ajaminen on halvempaa ja bensaa jos bensalla ajaminen on halvempaa. Etanolin tuottajan/myyjän kannattaa myydä etanolia mahdollisimman kalliilla (koska markkinatalous), mutta kuitenkin hieman bensaa halvemmalla, jotta kuluttaja ei tankkaa bensaa.

Yksinkertaisimmillaan tästä seuraa se, että etanolin hinta seuraa bensan hintaa.
 
Yksinkertaista:
Flexifueliin voi tankata etanolia tai bensaa. Järkevä kuluttaja tankkaa etanolia, jos etanolilla ajaminen on halvempaa ja bensaa jos bensalla ajaminen on halvempaa. Etanolin tuottajan/myyjän kannattaa myydä etanolia mahdollisimman kalliilla (koska markkinatalous), mutta kuitenkin hieman bensaa halvemmalla, jotta kuluttaja ei tankkaa bensaa.

Yksinkertaisimmillaan tästä seuraa se, että etanolin hinta seuraa bensan hintaa.
Jos etanolin tuotannossa jää poikkeuksellisen hyvä kate, niin voi odottaa löytyvän lisää tuottajia jakamaan voittoja. Hyvä kate on lupaus jatkuvuudesta?
 
Jos etanolin tuotannossa jää poikkeuksellisen hyvä kate, niin voi odottaa löytyvän lisää tuottajia jakamaan voittoja. Hyvä kate on lupaus jatkuvuudesta?
Uusia etanolilla toimivia autojahan ei tehtaiden linjoilta juuri tule. Tulevaisuus näyttää siis heikolta.
 
Eiköhän suurin osa tankkaajista ole ollut jo pitkään muihin kuin tehdas flexeihin tankkaajia.
Itsekin tankkaan autoon, johon valmistaja ei ole testannut/hyväksynyt edes 95E10 bensaa.
Huolehtii vaan riittävästä polttoaineen saannista.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ollu vajaa 5v etanolimuunnos, 4 ekaa vuotta E85 tullut aina 10-15% 95E:tä halvemmaksi ja vähän Dieseliäkin. Nyt ero 95E:hen vain jotain 3-4% ja Dieseliin miinusmerkkinen. Eihän siinä näin pitänyt käydä.

St1 sivuilla hehkutetaan E85 halpuutta bensiiniin verrattuna, ja suositellaan "edullista" 400-800 euroa maksavaa eFlexfuelia.
Team peränurkan Villekin kehuu siellä:
"Suurin ero, jonka huomaan vanhaan, on hilpeys tankatessa: menovesi on halpaa eikä pakokaasu haise juuri millekään. Bensan hintojen mukana seilaaminen loppui tähän.” :rofl:

 
Mä olen nyt joka vuosi leimannut aina jonkun auton etanolille ja saanu sen 200€ tuen.

Ilmaista rahaa kun tekee muutoksen pienellä budjetilla. esim ecu kartoilla, bensapainesäätimellä jne.
 
Itsellä ollu vajaa 5v etanolimuunnos, 4 ekaa vuotta E85 tullut aina 10-15% 95E:tä halvemmaksi ja vähän Dieseliäkin. Nyt ero 95E:hen vain jotain 3-4% ja Dieseliin miinusmerkkinen. Eihän siinä näin pitänyt käydä.
Näyttäisi olevan tarkkaa tietoa kulutuksista ja hinnoista, joten kysynkin kuinka paljon enemmän etanolia kuluu kuin E10:a? Yleensä tästä on tarjolla lähinnä mutuja.
 
Tämä muunnosbokseja myyvän firman näkemys on tiedossa.
ei mullakaan ole kuin mutuja. hankala sitä tarkkaan on sanoa, kait jotain välillä 28-30% kun on vaan vanha eFlexfuel perusboxi (vs. tarkat polttoainekartat)
Laskin noita kulutus-eroja 28%:lla,
 
Viimeksi muokattu:
Oman itse ohjelmoidun V6 2.8 4Motion Passatin kulutus maantieajossa kasvoi noin 20%. Pätkäajossa kulutus oli merkittävästi suurempaa, mutta ajoprofiilissa liikaa muuttujia, jotta muutosta pystyisi Spritmonitorista näin jälkikäteen arvioimaan.
 
Näyttäisi olevan tarkkaa tietoa kulutuksista ja hinnoista, joten kysynkin kuinka paljon enemmän etanolia kuluu kuin E10:a? Yleensä tästä on tarjolla lähinnä mutuja.
Kulutuksen lisäys riippuu myös koneesta. Turbolla varustetuissa hyötysuhde voi parantua ja kulutus ei muutu ihan energiasisällön mukaan. Omassa vapaasti hengittävässä hyötysuhde ilmeisesti paranee ja kulutuslisä on 25% tietämillä eikä se "vakio" 28%. E85 ja EGR taitaa toimia hyvin yhteen pintakaasulla ajaessa, kun kylmempää kaasua menee sylinteriin kuumaa enemmän ja E85:n pakokaasut on bensaa kylmempiä. Tuollainen 3% ero kulutuksessa syntyy normiajossa huomaamatta. Pieni muutos esim. tuulensuunnassa, niin ero on jo isompi.
 
Ei sitä pysty sanomaan tarkasti mitenkään. Ihan tolkuton määrä muuttujia. Kaikki autot ajoprofiileineen yms on yksilöitä. Tuo 28% on kuitenkin ihan hyvä keskiarvo.

Esim kylmäkäynnistykset. Etanoli tarvii enemmän rikastusta kylmänä. Jos ajat pelkkää lyhkästä pätkäajoa ja starttaat jatkuvasti autoa niin jo siinä ero menee ihan eriksi.
 
Mun käsitys on että maantieajossa viinalla piestään. Esim automaatti 9-5 vm99 menee bensalla keskinopeudella 110kmh 8.7l bensaa ja 9.8l viinaa. Kaupungissa kulutusero sitten kasvaa. Maantiellä säästää selkeästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 314
Viestejä
4 509 196
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom