Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Se on katsos se verotus, rahaa pitää saada, ympäristö tulee toisena. Se on vain tekosyy.
 
Olettekos itse askarrelleet näitä eFlexFueleita autoonne vai käyneet asennuttamassa, ja minkälaisilla kuluilla purkin on saanut asennettua, jos on itse sellaisen hankkinut?

Uskaltaako ylipäätään toistakymmentä vuotta vanhaan autoon tuollaista laittaa (syö kaikki muutenkin vanhuuttaan haperot letkut ja tiivisteet tms.)? Öljysihdistä olikin maininta että pitäisi puhdistaa kun etanolilla pesee koneesta kaikki vanhat karstat ulos, mutta miten tuo asennus kannattaisi sitten ajoittaa suhteessa öljynvaihtoon?

Kaikki riippuu. Pääsääntöisesti 20v autojen polttoainelinjat kestävät korkeita etanoliseoksia. Suurilla kilometreillä olevissa autoissa vaarana on särkyvä bemsapumppu (joka särkyy muutenkin, koska aika). Moottorin karstoittuminen riippuu käytetystä öljystä. 9-5 Saabeista (muistaakseni) piti käyttää öljypohja auki ja putsata sihti ennenkuin alkaa etanolilla ajelemaan.

Et kertonut autosi merkkiä/mallia, niin laita itse googleen hauksi "merkki malli e85 muutos".

Rouvalle askartelin eflexfuel-sarjan loppukesästä, mutta nirsona autona ei sietänyt raakana e85:sta (206 1.4 2006), bensaa vitosella tankkiin niin pelaa hyvin.
 
Olettekos itse askarrelleet näitä eFlexFueleita autoonne vai käyneet asennuttamassa, ja minkälaisilla kuluilla purkin on saanut asennettua, jos on itse sellaisen hankkinut?

Uskaltaako ylipäätään toistakymmentä vuotta vanhaan autoon tuollaista laittaa (syö kaikki muutenkin vanhuuttaan haperot letkut ja tiivisteet tms.)? Öljysihdistä olikin maininta että pitäisi puhdistaa kun etanolilla pesee koneesta kaikki vanhat karstat ulos, mutta miten tuo asennus kannattaisi sitten ajoittaa suhteessa öljynvaihtoon?

Asentelin itse joulun tienoilla vuoden 2000 ford focukseeni (1.8 koneella). Ei mahdoton urakka, aikaa meni yhteensä 3-4h verkkaisella tahdilla/"huolellisesti" tehden.

En tehnyt silloin, enkä ajatellut tehdä myöhemminkään mitään "normaalista" poikkeavaa huoltotoimenpidettä, uskon että kone kestää etanolia kyllä kun on se ysivitosta aiemminkin syönyt.. saanpahan tekosyyn päivittää uudempaan kotteroon jos tuon takia leviää. Tähän asti toiminut moitteetta, ajoa tullut ehkä pari-kolme tuhatta kilometria josta eka tonni meni hiljalleen nousevalla etanoliseoksella.

Alkuperäinen motivaatio muutokseen oli edullinen hankintahinta (hyvitys huomioituna) ja toivotut polttoainekustannusten säästöt, jotka taitaavat näillä hinnoilla kyllä jäädä aika laihaksi.
 
Hintaero bensaan täällä nyt 48s/L. Vaikka etanolin hinta nousee niin nousee se bensankin, ero ratkaisee säästön.
 
9-5 Saabeista (muistaakseni) piti käyttää öljypohja auki ja putsata sihti ennenkuin alkaa etanolilla ajelemaan.
Varmaan aika monessa autossa on sama riski. Mainitussa saapissa se kai yleisesti tunnetaan, koska auto on ollut epätavallisen suosittu ja vahva kandidaatti etanolikäyttöön otettavaksi.

uskon että kone kestää etanolia kyllä kun on se ysivitosta aiemminkin syönyt
Come on. Eihän tämä nyt mikään perustelu ole. Yleensä bensakoneet - henkilöautojen osalta jopa huonosti etanolia kestävän maineessa olevat - kestävät ihan mukisematta 10% etanoliseoksen, mutta 70-80% on ihan eri juttu. Alkaen siitä, että voiteluaineen vaatimustaso on ihan eri. Vanha kone voi oletuksena pyytää ihan eri API-luokkaa kuin se muunnoksen jälkeen asiallinen luokitus, joka ollenkaan on hyväksytty E85-käyttöön.

Vaihtoväliäkin voi olla tarpeen lyhentää, ja ei, se, että ongelmia ei ole ollut, ei tarkoita etteikö pitäisi lyhentää. Olen minäkin ajanut vanhoilla paskoilla 10-15k speksatulla vaihtovälillä 20-25k sellaisenaan tai pikku lisäyksellä, eikä kone leikannut kiinni. Ei se mitään todista.

Ei se etanolimuunnos pelkästään bensapumpusta tai tiivisteistä tai öljypumpun imusihdin möhnästä tai valuosien seoksesta kiinni ole, vaan sylinterin voitelu on vaarassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu pettymys hankinnalta tuo eflexfuel eco Hyundai Getz 1.1. Ulkona oli vain -5C pakkasta ja piti kolme kertaa kääntää avaimesta ja pitää pitkään avainta pohjassa, että käynnistyi auto.
Eipä tuo kylmäkäynnistys näytä toimivan halutusti. Viikon käytössä ollut ja ongelmia käynnistyksessä lähinnä. Auton lämmetessä toimii normaalisti.
Taitaa olla "ominaisuus".
 
Eipä tuo ihme ole, jos rumasti puukottamalla tehty muunnos toimii kylmässä huonosti. Tosin äärimmäisen huono toiminta vihjaisi siihen, että koneessa on kehnot tulpat. Itse en lähtisi halpisautossa mihinkään modeihin sijoittamaan vaan tankkaisin tylysti etanolia osaseoksella.
 
Eipä tuo ihme ole, jos rumasti puukottamalla tehty muunnos toimii kylmässä huonosti. Tosin äärimmäisen huono toiminta vihjaisi siihen, että koneessa on kehnot tulpat. Itse en lähtisi halpisautossa mihinkään modeihin sijoittamaan vaan tankkaisin tylysti etanolia osaseoksella.

Oon miettinyt jotenkin videoida ja laskee tota etanolin käyttöö jossain vaiheessa. Mietin mites sen toteuttaisin? Kyllä tulpat ja iridium sytytystulpat toimii kuten pitää...
Monet varotteli et bensapumppu hajoo ennen aikoi tässä autossa e85 käytössä ja pyys etten hankkis ecoflexfuelia, kun saisin sekotuksella toimii ilman paremmin.
Kaverilla auto hyyty kaupan pihalla hetkeks parkkeeroituneena, -15C keskiyön pakkasilla, jolla samanlainen auto.
 
Ihan mielenkiintoinen presentaatio yhdestä testistä 40 vuotta sitten - oletetusti enemmän ja vähemmän perinteisin moottorin materiaalein.

Miten tätä nyt referoisi - lähinnä kontekstina on vakuuttaa yleisölle, että E10-polttoaine ei ole mitenkään erityisen ongelmallista moderneissa autoissa verrattuna laimentamattomaan tavanomaiseen bensiiniin. Siinä matkan varrella sitten selitetään, että suurta kulumiseroa ei nähty muun kuin metanolin osalta, tämäkin johtui lähinnä palamistuotteiden suorasta vaikutuksesta eikä voiteluaineen laimentumisesta, ja testin olosuhteissa polttoaineeseen ei testaajien arvion mukaan kertynyt niin paljon vettä, että se olisi nähty merkittävänä ongelmana.

Tämä ei mitenkään osoita, etteikö E85 poikkeaisi bensiinistä helposti vähintään siinä määrin, että materiaaleja pitää moottoria suunnitellessa erikseen arvioida, voiteluaineiden vaatimukset pitää laatia uudestaan(kuten uusimmissa API-luokissa on tehty). Huoli voitelun pettämisestä on eri asia kuin kulumisen kiihtyminen normaalin toiminnan aikana.
 
Itseäni näissä lähinnä harmittaa juurikin tuo, ettei järkevän oloista tutkimustietoa tunnu löytyvän oikein mistään. Tuonkin videon testi on varmaan sitä uusinta uutta tietoa tästä aiheesta. Edes niitä tarinoita polttoainelinjojen hapertumisesta ei tule vastaan juuri muualla kuin siellä kuuluisassa esson baarissa..

Noh, omalla kohdallani aika näyttää oliko juorut uskomisen arvoisia vai ei. Autolla mittarissa matkaa kuljettuna n. 240tkm tässä vaiheessa.
 
Edes niitä tarinoita polttoainelinjojen hapertumisesta ei tule vastaan juuri muualla kuin siellä kuuluisassa esson baarissa..
Kumi- ja muovimateriaalien soveltuvuudesta eri polttoaineille(tai muille liuottimille) on kyllä laajasti tietoa saatavilla. Suurempi vaikeus on saada selville, mitä materiaalia kukin o-rengas ja letkunpätkä on. Edes se, mitä siinä ehkä pitäisi alkuperäisasennuksena olla, saati sitten mitä osia vanhaan autoon on vaihdettu ja vastaako varaosan(alkuperäinen, tarvike, harakiri jne) materiaali alkuperäistä.

Samoin sinänsä jonkin määritelmän mukaan soveltumaton materiaalihan saattaisi silti käytännössä toimia riittävän pitkään esimerkiksi siksi, että käyttökohteessaan se ei altistu ko. liuottimelle kuin hyvin matalassa lämpötilassa jne.
 
Tuntuu pettymys hankinnalta tuo eflexfuel eco Hyundai Getz 1.1. Ulkona oli vain -5C pakkasta ja piti kolme kertaa kääntää avaimesta ja pitää pitkään avainta pohjassa, että käynnistyi auto.
Eipä tuo kylmäkäynnistys näytä toimivan halutusti. Viikon käytössä ollut ja ongelmia käynnistyksessä lähinnä. Auton lämmetessä toimii normaalisti. Taitaa olla "ominaisuus".

Koitapa lyhyempiä startteja, voipi lähteä ihan yhtä hyvin/huonosti käyntiin. Mutta säästää starttia ja akkua.
 
Eipä ollut paha homma lainkaan tuohon -07 Accordiin asentaa motonetin laitetta. Eniten aikaa otti etanolianturin asennus. Tuossa K20Z2 koneessa ei ole paluulinjaa mutta onneksi konehuoneessa oli sopivan kokoinen pikaliittimillä oleva letku ennen suutinten kiskoa johon sen sai näppärästi. Siirsin auton omat pikaliittimet uuteen kumiletkuun ja näiden välille itse anturin. Bensalla laitteen äppi näytti täyskaasulla suutinten käyttöasteen reiluun 60% joten luulisi viinallakin tuoton riittävän, ainakin normaalissa ajossa.

Suutinten johdot sai hienosti katteen alta ja sähköerkalla siistiin nippuun. Itse laitteen laitoin asennusteipillä iskaritolpan päälle.

Tankin olin tietenkin tiistaina täyttänyt eli viinaa ei vielä päässyt kokeilemaan. Öljyt ja tulpat vaihdoin myös.
 
Oon miettinyt jotenkin videoida ja laskee tota etanolin käyttöö jossain vaiheessa. Mietin mites sen toteuttaisin? Kyllä tulpat ja iridium sytytystulpat toimii kuten pitää...
Monet varotteli et bensapumppu hajoo ennen aikoi tässä autossa e85 käytössä ja pyys etten hankkis ecoflexfuelia, kun saisin sekotuksella toimii ilman paremmin.
Kaverilla auto hyyty kaupan pihalla hetkeks parkkeeroituneena, -15C keskiyön pakkasilla, jolla samanlainen auto.

Ei ne bensapumput hajoo sen enempää kuin bensallakaan. Paitsi jossain Volkkarin 2000-luvun alun mallissa, en nyt muista missä.

Säädöt vaikuttavat olevan täysin pielessä, mulla käynnistyy paremmin ilman boxia. :)
 
Nyt on kiinaviinaboksi kiinni pontiacin trans sportissa 3.8 koneella. Lämpösenä normaali toiminta ja ehkä jopa hieman reippaampi kulku?

Aamulla nähdään miten kylmärikastus toimii.
 
Itseäni näissä lähinnä harmittaa juurikin tuo, ettei järkevän oloista tutkimustietoa tunnu löytyvän oikein mistään. Tuonkin videon testi on varmaan sitä uusinta uutta tietoa tästä aiheesta.
Edes niitä tarinoita polttoainelinjojen hapertumisesta ei tule vastaan juuri muualla kuin siellä kuuluisassa esson baarissa..

Noh, omalla kohdallani aika näyttää oliko juorut uskomisen arvoisia vai ei. Autolla mittarissa matkaa kuljettuna n. 240tkm tässä vaiheessa.

Se kun niille tarinoille ei oikein ole pohjaa. :) Alkuperäiset linjat kestää ja jos pitää letkua vaihtaa, niin ostaa viinan kestävää.
 
Nyt on kiinaviinaboksi kiinni pontiacin trans sportissa 3.8 koneella. Lämpösenä normaali toiminta ja ehkä jopa hieman reippaampi kulku?

Aamulla nähdään miten kylmärikastus toimii.
Hyvin lähti tulille aamulla, ei eroa bensaan. Katotaan loppuviikolla jos tankkaisi lisää ja saisi ns. täydet soosit tankkiin ja sitten kulutusmittausta.
 
Olisko täällä joku, joka osaa virittää eflexfuelplus boxin säätöohjelmaa korvausta vastaan uudellamaalla?
 
Kallista on kaikki taas. Olisi kannattanut ostaa viime maalis-huhtikuussa iso varasto (joka olisi toki kauan sitten poltettu) ja olisi saanut kanisterit hyhällä alennuksella. :facepalm:

Miksikö ne kanisterit olisivat hyvä hankinta? No tietenkin sekä hintavaihteluiden tasaamiseksi että valtiovalllan epäluotettavuuden takia. Koskaan ei tiedä, saako huomenna bensaa, koska tieliikennehän on pahasta.
 
Tulee pian kakkosautoksi käyttöön 1.8 vvt-i 2003 mallin Avensis ja hiukan kiinnostais asentaa flexfuel sarja siihen.
Tässä koneessa taitaa olla nakutusanturi.
Mahtaakohan tää kone osata hyödyntää korkeampaa oktaania sytytyksen ennakoissa.
Sais muutaman lisäheposen edes vaivan palkaksi :)
 
Tulee pian kakkosautoksi käyttöön 1.8 vvt-i 2003 mallin Avensis ja hiukan kiinnostais asentaa flexfuel sarja siihen.
Tässä koneessa taitaa olla nakutusanturi.
Mahtaakohan tää kone osata hyödyntää korkeampaa oktaania sytytyksen ennakoissa.
Sais muutaman lisäheposen edes vaivan palkaksi :)

Nämä on säädetty bensalle, joten joku perusennakko on ja jos nakuttaa niin myöhäisemmälle. Tuskin aikaistaa kauheasti. Joku korjatkoon, jos näihin on enemmän älyä laitettu.
 
1998 Corollassa, jossa oli 1.6 4A-FE Gen 2 -moottori, huomasi peräkärryä vetäessä ihan polttoainemittarin viisaria katsomalla, että 95E10 kului huomattavasti enemmän verrattuna 98E5 bensaan.
Tästä voisi päätellä, että nakuanturilla on vaikutusta ja että korkeaoktaanisesta RE85:stä olisi nimenomaan hyötyä raskaassa käytössä.

-e- Ihan 100% varma en ole, oliko tuossa nakuanturia, pitää vielä googlettaa. :)
-e- Jostain vuosimallista eteen päin 4A-FE moottoreissa on nakuanturi ja -98 on loppupäätä, eli on.
 
Viimeksi muokattu:
1998 Corollassa, jossa oli 1.6 4A-FE Gen 2 -moottori, huomasi peräkärryä vetäessä ihan polttoainemittarin viisaria katsomalla, että 95E10 kului huomattavasti enemmän verrattuna 98E5 bensaan.
Tästä voisi päätellä, että nakuanturilla on vaikutusta ja että korkeaoktaanisesta RE85:stä olisi nimenomaan hyötyä raskaassa käytössä.

-e- Ihan 100% varma en ole, oliko tuossa nakuanturia, pitää vielä googlettaa. :)
Kyllä aivan varmasti näki mittarin viisarista :facepalm: kulutusero on maksimissaan jotain prosentin luokkaa, mikä normaalissa ajossa hukkuu kaikkiin muihin muuttujiin.

 
1998 Corollassa, jossa oli 1.6 4A-FE Gen 2 -moottori, huomasi peräkärryä vetäessä ihan polttoainemittarin viisaria katsomalla, että 95E10 kului huomattavasti enemmän verrattuna 98E5 bensaan.
Tästä voisi päätellä, että nakuanturilla on vaikutusta ja että korkeaoktaanisesta RE85:stä olisi nimenomaan hyötyä raskaassa käytössä.

-e- Ihan 100% varma en ole, oliko tuossa nakuanturia, pitää vielä googlettaa. :)

Mutta tuskin moottorinohjaus nostaa ennakkoa sellaisiin lukemiin, mistä olisi oikeasti hyötyä e85:lla, koska niihin ei moottoribensiinillä päästä.
 
Kyllä aivan varmasti näki mittarin viisarista :facepalm: kulutusero on maksimissaan jotain prosentin luokkaa, mikä normaalissa ajossa hukkuu kaikkiin muihin muuttujiin.


En voi mitään (eikä kiinnosta), että joillakin on luetun ymmärtämisessä "vähän" toivomisen varaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tuskin moottorinohjaus nostaa ennakkoa sellaisiin lukemiin, mistä olisi oikeasti hyötyä e85:lla, koska niihin ei moottoribensiinillä päästä.

Voi siitä silloin oikeasti olla hyötyä, jos moottori ymmärtää 98 oktaanisen päälle, mutta on ajanut 95 oktaanisella. Ja sitten vaihtaa RE85 tai etanolipitoisempaan seokseen.
 
En voi mitään, että sulla luetun ymmärtämisessä on "vähän" toivomisen varaa. :facepalm:
Missä kohtaa?

Siinäkö että väität prosentin eron olevan "huomattavasti enemmän"?

Vai siinäkö, että teet seuraavan johtopäätöksen: 95E10 kulutus on raskaalla kuormalla huomattavasti suurempi kuin 98E5 kulutus. Pienellä kuormalla ilmeisesti kulutuero on pienempi. Tästä taas sitten teet kummasti käänteisen johtopäätöksen, että jos etanolin määrää raskaalla kuormalla lisättäisiin, niin suhteellinen kulutusero pienenisi (eli etanolin lisäyksestä olisi hyötyä).
 

No vaikka vertaamalla labra testiä ~tonnin painoisen peräkärryn vetämiseen.
Autojenkin välillä on eroja ja VVT käytti testissään kuutta erilaista autoa.

Voi olla myös, että mittari valehteli tai näin väärin, mutta olen ainakin itse vakuuttunut erosta.
Jos joku on sitä mieltä, että ero voi olla vain 0,7%, niin sitten on, mulle ihan sama.
 
No vaikka vertaamalla labra testiä ~tonnin painoisen peräkärryn vetämiseen.
Autojenkin välillä on eroja ja VVT käytti testissään kuutta erilaista autoa.

Voi olla myös, että mittari valehteli tai näin väärin, mutta olen ainakin itse vakuuttunut erosta.
Jos joku on sitä mieltä, että ero voi olla vain 0,7%, niin sitten on, mulle ihan sama.
Ehkä 98 matkallasi oli myötätuuli ja alamäki ja 95 matkallasi ylämäki ja vastatuuli.

Labratestejä tehdään juuri sen takia, että muut kuin tutkittava muuttuja saadaan karsittua pois mahdollisimman tarkasti. Miksi labratesti olisi jotenkin epäpätevä kärryn vetämiseen? Eihän tuossa artikkelissa kerrottu millaisella kuormalla testi tehtiin.
 
Ehkä 98 matkallasi oli myötätuuli ja alamäki ja 95 matkallasi ylämäki ja vastatuuli.

Verrattu edestakaisiin matkoihin samalla polttoaineella. Tosin mittaustarkkuus on mitä on, mutta eroa on. Ylämäkiin aina tarvittaessa kaasu pohjassa tavoitteena säilyttää nopeus.
plus 3 aikuista kyydissä. Siinä voipi miettiä, ettei vapari 1.6 bensamoottori pääse ihan helpolla, vielä kun oli kesäaikaakin.

Labratestejä tehdään juuri sen takia, että muut kuin tutkittava muuttuja saadaan karsittua pois mahdollisimman tarkasti. Miksi labratesti olisi jotenkin epäpätevä kärryn vetämiseen?

Tottakai, mutta siellä testattiin ihan eri olosuhteissa, ihan eri autoilla.

Eihän tuossa artikkelissa kerrottu millaisella kuormalla testi tehtiin.

Kerrottiin ajo-ohjelma, "Koeajoissa käytettiin ajo-ohjelmaa FTP75. " Joku kaivaa tiedon, mitä se sisältää. :)
 
Viimeksi muokattu:
Isä osti aikoinaan Ford Focus 1.8 Flexifuelin, kun sattui moisen saamaan hyvään hintaan. Ajellut bensalla, kun viinajuottolaa ei autolle ole ollut lähistöllä.

Noh, vuodenvaihteessa sellainen avattiin ajoreitille ja minä tietty heti kyselemässä, että joko olet viinalla ajellut. 3 tai 4 tankillista kertoi ajaneensa etanolilla, kuulemma auton ajotuntuma on sillä paljon jouheampi, vääntöä piisaa alakierroksilla huomattavasti enemmän.
20 asteen pakkasella oli käynnistynyt hyvin ilman esilämmitystä.

Ja miksi moinen stoori. No siksi, että foordistit oli aikoinaan aika äänekäs ryhmä valittamassa etanolin huonosta toimivuudesta polttoaineena talviolosuhteissa.
Toki yllätti sekin, että vapaastihengittävä motti hyötyi etanolista ihan kunnolla, tehtaan ohjelmoimana.

Edit: Ai niin, meidän Saab 9-5 Aerolla on nyt ajettu himpan yli 150tkm etanolilla, merkkipaalu sekin :cigar:
 
Viimeksi muokattu:
Bensan ja dieselin hinta nousee tonne 2€ nurkille pian ,niinkuin luvattu on.
e85 olis silloin hyvä vaihtoehto. Toki senkin hinta nousis 15% bensan osalta.
Mutta se on varmaa,että jollain tekosyyllä myös etanolin hintaa korotetaan ja lopulta e85 on vain hitusen halvempaa kuin bensa.
 
Verrattu edestakaisiin matkoihin samalla polttoaineella. Tosin mittaustarkkuus on mitä on, mutta eroa on. Ylämäkiin aina tarvittaessa kaasu pohjassa tavoitteena säilyttää nopeus.
plus 3 aikuista kyydissä. Siinä voipi miettiä, ettei vapari 1.6 bensamoottori pääse ihan helpolla, vielä kun oli kesäaikaakin.
:)

Ajoitko siis saman reitin heti perään ja tankkasit vain välillä 98E:tä vai ajoitko tankin typötyhjäksi 95E10:llä ja sitten vasta tankkasit?
 
Verrattu edestakaisiin matkoihin samalla polttoaineella. Tosin mittaustarkkuus on mitä on, mutta eroa on. Ylämäkiin aina tarvittaessa kaasu pohjassa tavoitteena säilyttää nopeus.
plus 3 aikuista kyydissä. Siinä voipi miettiä, ettei vapari 1.6 bensamoottori pääse ihan helpolla, vielä kun oli kesäaikaakin.
Niin mittatarkkuus on mitä on eli tämä mittausepävarmuus on huomattavasti suurempi kuin polttoaineen tuoma ero. Kun kerran autolla pitää mahdollisesti painella kaasu pohjassa ylämäkeen, autossa ei selkeästi ole vakkaria. Vakkarilla vakiopätkät samalla kuormalla ja nopeudella voisivat olla jo jotenkin vertailukelpoisia keskenään. Silloin yksi suurimmista muuttujista eli ihminen olisi eliminoitu.

Tottakai, mutta siellä testattiin ihan eri olosuhteissa, ihan eri autoilla.

Kerrottiin ajo-ohjelma, "Koeajoissa käytettiin ajo-ohjelmaa FTP75. " Joku kaivaa tiedon, mitä se sisältää. :)
Totta, niin kerrottiinkin ja sen kerrottiin sisältävän korkeita nopeuksia ja nopeita kiihdytyksiä eli periaatteessa suurta kuormaa. Arvailen, että jos testattujen automallien välillä olisi ollut merkittäviä eroja tuloksissa, se olisi kerrottu myös linkatussa artikkelissa.
 
Välikommenttina mutua ja detaljeja tarkistamatta: Tuon ikäluokan Tojotat taisi kyllä olla alunperin sillä listalla, mihin valmistaja ei antanut lupaa käyttää E10 bensaa.
 
Bensan ja dieselin hinta nousee tonne 2€ nurkille pian ,niinkuin luvattu on.
e85 olis silloin hyvä vaihtoehto. Toki senkin hinta nousis 15% bensan osalta.
Mutta se on varmaa,että jollain tekosyyllä myös etanolin hintaa korotetaan ja lopulta e85 on vain hitusen halvempaa kuin bensa.
Se "tekosyy" on varmaan niukat etanolireservit. Hinta nousee kun kysyntää on tuotantoa enemmän. Josko sitten katteen paraneminen houkuttelee etsimään lisää etanolille tuotantokapasiteettia?
 
Syy taas on markkinat. Riittää että etanolilla ajaminen on hiukan halvempaa kuin bensalla ajaminen. Tällöin flexifueleihin tankataan etanolia, jos sitä on tarjolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 381
Viestejä
4 510 675
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom