Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olettekos itse askarrelleet näitä eFlexFueleita autoonne vai käyneet asennuttamassa, ja minkälaisilla kuluilla purkin on saanut asennettua, jos on itse sellaisen hankkinut?
Uskaltaako ylipäätään toistakymmentä vuotta vanhaan autoon tuollaista laittaa (syö kaikki muutenkin vanhuuttaan haperot letkut ja tiivisteet tms.)? Öljysihdistä olikin maininta että pitäisi puhdistaa kun etanolilla pesee koneesta kaikki vanhat karstat ulos, mutta miten tuo asennus kannattaisi sitten ajoittaa suhteessa öljynvaihtoon?
Olettekos itse askarrelleet näitä eFlexFueleita autoonne vai käyneet asennuttamassa, ja minkälaisilla kuluilla purkin on saanut asennettua, jos on itse sellaisen hankkinut?
Uskaltaako ylipäätään toistakymmentä vuotta vanhaan autoon tuollaista laittaa (syö kaikki muutenkin vanhuuttaan haperot letkut ja tiivisteet tms.)? Öljysihdistä olikin maininta että pitäisi puhdistaa kun etanolilla pesee koneesta kaikki vanhat karstat ulos, mutta miten tuo asennus kannattaisi sitten ajoittaa suhteessa öljynvaihtoon?
Varmaan aika monessa autossa on sama riski. Mainitussa saapissa se kai yleisesti tunnetaan, koska auto on ollut epätavallisen suosittu ja vahva kandidaatti etanolikäyttöön otettavaksi.9-5 Saabeista (muistaakseni) piti käyttää öljypohja auki ja putsata sihti ennenkuin alkaa etanolilla ajelemaan.
Come on. Eihän tämä nyt mikään perustelu ole. Yleensä bensakoneet - henkilöautojen osalta jopa huonosti etanolia kestävän maineessa olevat - kestävät ihan mukisematta 10% etanoliseoksen, mutta 70-80% on ihan eri juttu. Alkaen siitä, että voiteluaineen vaatimustaso on ihan eri. Vanha kone voi oletuksena pyytää ihan eri API-luokkaa kuin se muunnoksen jälkeen asiallinen luokitus, joka ollenkaan on hyväksytty E85-käyttöön.uskon että kone kestää etanolia kyllä kun on se ysivitosta aiemminkin syönyt
Eipä tuo ihme ole, jos rumasti puukottamalla tehty muunnos toimii kylmässä huonosti. Tosin äärimmäisen huono toiminta vihjaisi siihen, että koneessa on kehnot tulpat. Itse en lähtisi halpisautossa mihinkään modeihin sijoittamaan vaan tankkaisin tylysti etanolia osaseoksella.
Ei se etanolimuunnos pelkästään bensapumpusta tai tiivisteistä tai öljypumpun imusihdin möhnästä tai valuosien seoksesta kiinni ole, vaan sylinterin voitelu on vaarassa.
Kumi- ja muovimateriaalien soveltuvuudesta eri polttoaineille(tai muille liuottimille) on kyllä laajasti tietoa saatavilla. Suurempi vaikeus on saada selville, mitä materiaalia kukin o-rengas ja letkunpätkä on. Edes se, mitä siinä ehkä pitäisi alkuperäisasennuksena olla, saati sitten mitä osia vanhaan autoon on vaihdettu ja vastaako varaosan(alkuperäinen, tarvike, harakiri jne) materiaali alkuperäistä.Edes niitä tarinoita polttoainelinjojen hapertumisesta ei tule vastaan juuri muualla kuin siellä kuuluisassa esson baarissa..
Tuntuu pettymys hankinnalta tuo eflexfuel eco Hyundai Getz 1.1. Ulkona oli vain -5C pakkasta ja piti kolme kertaa kääntää avaimesta ja pitää pitkään avainta pohjassa, että käynnistyi auto.
Eipä tuo kylmäkäynnistys näytä toimivan halutusti. Viikon käytössä ollut ja ongelmia käynnistyksessä lähinnä. Auton lämmetessä toimii normaalisti. Taitaa olla "ominaisuus".
Koitapa lyhyempiä startteja, voipi lähteä ihan yhtä hyvin/huonosti käyntiin. Mutta säästää starttia ja akkua.
Oon miettinyt jotenkin videoida ja laskee tota etanolin käyttöö jossain vaiheessa. Mietin mites sen toteuttaisin? Kyllä tulpat ja iridium sytytystulpat toimii kuten pitää...
Monet varotteli et bensapumppu hajoo ennen aikoi tässä autossa e85 käytössä ja pyys etten hankkis ecoflexfuelia, kun saisin sekotuksella toimii ilman paremmin.
Kaverilla auto hyyty kaupan pihalla hetkeks parkkeeroituneena, -15C keskiyön pakkasilla, jolla samanlainen auto.
Itseäni näissä lähinnä harmittaa juurikin tuo, ettei järkevän oloista tutkimustietoa tunnu löytyvän oikein mistään. Tuonkin videon testi on varmaan sitä uusinta uutta tietoa tästä aiheesta.
Edes niitä tarinoita polttoainelinjojen hapertumisesta ei tule vastaan juuri muualla kuin siellä kuuluisassa esson baarissa..
Noh, omalla kohdallani aika näyttää oliko juorut uskomisen arvoisia vai ei. Autolla mittarissa matkaa kuljettuna n. 240tkm tässä vaiheessa.
Hyvin lähti tulille aamulla, ei eroa bensaan. Katotaan loppuviikolla jos tankkaisi lisää ja saisi ns. täydet soosit tankkiin ja sitten kulutusmittausta.Nyt on kiinaviinaboksi kiinni pontiacin trans sportissa 3.8 koneella. Lämpösenä normaali toiminta ja ehkä jopa hieman reippaampi kulku?
Aamulla nähdään miten kylmärikastus toimii.
Alkaa olemaan viinan hinta aika kova, pyörii lähellä 1.20€
Imatralla viina 1.32e
Entiiä mutta tolla hinnalla ajasin jo periaatteesta johonkin muualle.Lienee ennätys?
Jos laskee 1,28 x 1,32 niin vastaa bensan hintaa 1,69€/l ?
vai olisiko 1,30 x 1.32 lähempänä = 1,72€/l ?
Tulee pian kakkosautoksi käyttöön 1.8 vvt-i 2003 mallin Avensis ja hiukan kiinnostais asentaa flexfuel sarja siihen.
Tässä koneessa taitaa olla nakutusanturi.
Mahtaakohan tää kone osata hyödyntää korkeampaa oktaania sytytyksen ennakoissa.
Sais muutaman lisäheposen edes vaivan palkaksi
Kyllä aivan varmasti näki mittarin viisarista kulutusero on maksimissaan jotain prosentin luokkaa, mikä normaalissa ajossa hukkuu kaikkiin muihin muuttujiin.1998 Corollassa, jossa oli 1.6 4A-FE Gen 2 -moottori, huomasi peräkärryä vetäessä ihan polttoainemittarin viisaria katsomalla, että 95E10 kului huomattavasti enemmän verrattuna 98E5 bensaan.
Tästä voisi päätellä, että nakuanturilla on vaikutusta ja että korkeaoktaanisesta RE85:stä olisi nimenomaan hyötyä raskaassa käytössä.
-e- Ihan 100% varma en ole, oliko tuossa nakuanturia, pitää vielä googlettaa.
1998 Corollassa, jossa oli 1.6 4A-FE Gen 2 -moottori, huomasi peräkärryä vetäessä ihan polttoainemittarin viisaria katsomalla, että 95E10 kului huomattavasti enemmän verrattuna 98E5 bensaan.
Tästä voisi päätellä, että nakuanturilla on vaikutusta ja että korkeaoktaanisesta RE85:stä olisi nimenomaan hyötyä raskaassa käytössä.
-e- Ihan 100% varma en ole, oliko tuossa nakuanturia, pitää vielä googlettaa.
Kyllä aivan varmasti näki mittarin viisarista kulutusero on maksimissaan jotain prosentin luokkaa, mikä normaalissa ajossa hukkuu kaikkiin muihin muuttujiin.
0,7 prosenttia - näin paljon enemmän kuluu E10-bensaa
VTT selvitti, kuinka paljon enemmän 95E10-bensiiniä todella kuluu tuttuun 98E5:een verrattuna. Laboratorio-oloissa kulutusero paljastui jälleen varsin mitättömäksi. Tutkimusteknikko Tommi Hangasmaa mittaa E10-bensiinin kulutusta mittaamalla pakokaasuja VTT:n labor…suomenkuvalehti.fi
Mutta tuskin moottorinohjaus nostaa ennakkoa sellaisiin lukemiin, mistä olisi oikeasti hyötyä e85:lla, koska niihin ei moottoribensiinillä päästä.
Missä kohtaa?En voi mitään, että sulla luetun ymmärtämisessä on "vähän" toivomisen varaa.
Missä kohtaa?
Ehkä 98 matkallasi oli myötätuuli ja alamäki ja 95 matkallasi ylämäki ja vastatuuli.No vaikka vertaamalla labra testiä ~tonnin painoisen peräkärryn vetämiseen.
Autojenkin välillä on eroja ja VVT käytti testissään kuutta erilaista autoa.
Voi olla myös, että mittari valehteli tai näin väärin, mutta olen ainakin itse vakuuttunut erosta.
Jos joku on sitä mieltä, että ero voi olla vain 0,7%, niin sitten on, mulle ihan sama.
Ehkä 98 matkallasi oli myötätuuli ja alamäki ja 95 matkallasi ylämäki ja vastatuuli.
Labratestejä tehdään juuri sen takia, että muut kuin tutkittava muuttuja saadaan karsittua pois mahdollisimman tarkasti. Miksi labratesti olisi jotenkin epäpätevä kärryn vetämiseen?
Eihän tuossa artikkelissa kerrottu millaisella kuormalla testi tehtiin.
Verrattu edestakaisiin matkoihin samalla polttoaineella. Tosin mittaustarkkuus on mitä on, mutta eroa on. Ylämäkiin aina tarvittaessa kaasu pohjassa tavoitteena säilyttää nopeus.
plus 3 aikuista kyydissä. Siinä voipi miettiä, ettei vapari 1.6 bensamoottori pääse ihan helpolla, vielä kun oli kesäaikaakin.
Niin mittatarkkuus on mitä on eli tämä mittausepävarmuus on huomattavasti suurempi kuin polttoaineen tuoma ero. Kun kerran autolla pitää mahdollisesti painella kaasu pohjassa ylämäkeen, autossa ei selkeästi ole vakkaria. Vakkarilla vakiopätkät samalla kuormalla ja nopeudella voisivat olla jo jotenkin vertailukelpoisia keskenään. Silloin yksi suurimmista muuttujista eli ihminen olisi eliminoitu.Verrattu edestakaisiin matkoihin samalla polttoaineella. Tosin mittaustarkkuus on mitä on, mutta eroa on. Ylämäkiin aina tarvittaessa kaasu pohjassa tavoitteena säilyttää nopeus.
plus 3 aikuista kyydissä. Siinä voipi miettiä, ettei vapari 1.6 bensamoottori pääse ihan helpolla, vielä kun oli kesäaikaakin.
Totta, niin kerrottiinkin ja sen kerrottiin sisältävän korkeita nopeuksia ja nopeita kiihdytyksiä eli periaatteessa suurta kuormaa. Arvailen, että jos testattujen automallien välillä olisi ollut merkittäviä eroja tuloksissa, se olisi kerrottu myös linkatussa artikkelissa.Tottakai, mutta siellä testattiin ihan eri olosuhteissa, ihan eri autoilla.
Kerrottiin ajo-ohjelma, "Koeajoissa käytettiin ajo-ohjelmaa FTP75. " Joku kaivaa tiedon, mitä se sisältää.
Se "tekosyy" on varmaan niukat etanolireservit. Hinta nousee kun kysyntää on tuotantoa enemmän. Josko sitten katteen paraneminen houkuttelee etsimään lisää etanolille tuotantokapasiteettia?Bensan ja dieselin hinta nousee tonne 2€ nurkille pian ,niinkuin luvattu on.
e85 olis silloin hyvä vaihtoehto. Toki senkin hinta nousis 15% bensan osalta.
Mutta se on varmaa,että jollain tekosyyllä myös etanolin hintaa korotetaan ja lopulta e85 on vain hitusen halvempaa kuin bensa.
Hienoa ettei mennyt hukkaan tämäkään päivä.Ihanko totta,enpä tiennytkään ko asiaa..