Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Ootteko tarkistanu miltä sytytystulpat näyttää kun autolla ajettu re85:llä?

nokeentuvatko? onko tarvinnu laittaa kuumempi tulppa?
 
P_20210606_181941.jpg

Etanoli Saabista, tulpat on: NGK 97218 DILFR7B10G Laser Iridium Spark Plug. Laitettu iridiumit ettei tarvitse vaihdella niin tiheään kun ovat v6:ssa hankalassa paikassa.
 
Mikä on tämän hetken tilanne noissa muutostuissa? Onko sitä tukea jäljellä vai miten se on? Eli kannattaako nyt muutoskatsastaa?
 
Paljoko tuo muutoskatsastus nykyään kustantaa?

Täällä länsirannikolla on poskettomat katsastushinnat, pari vuotta sitten määräaikaiskatsastuksen päätteeksi mainitsin inssille, että kun tuossa Saabissa oli nytkin tankki täynnä etanolia, niin mitäpä kustantaa printata otteeseen käyttövoimaksi etanoli?

"100 euroa lisää" oli vastaus, ei tullut kauppoja :shifty:

Jaksanut satasen takia säätää mitään lappuja, tosin Traficomille kuulemma kelpaa nykyään muunnostyön suorittajaksi "Trionic 7 omavalmiste" :happy:
Edit: Autossa pitää tietty olla ko. Trionic 7 -moottorinohjaus (Saab 9-5 1998 - 2009 ja 9-3 2001 - 2003).

Trionic 8 (Saab 9-3 2003 - 2011) on kelvannut perusteeksi "käytetty muutossarja Saab BioPower Trionic 8 ja muutoksen tekijä Saab".
 
Viimeksi muokattu:
Jaksanut satasen takia säätää mitään lappuja, tosin Traficomille kuulemma kelpaa nykyään muunnostyön suorittajaksi "Trionic 7 omavalmiste" :happy:
Edit: Autossa pitää tietty olla ko. Trionic 7 -moottorinohjaus (Saab 9-5 1998 - 2009 ja 9-3 2001 - 2003).

Trionic 8 (Saab 9-3 2003 - 2011) on kelvannut perusteeksi "käytetty muutossarja Saab BioPower Trionic 8 ja muutoksen tekijä Saab".

Ei siihen mitään lappuja tarvii. Mä oon tehny aikasemmin muutoksen pelkällä bensapaineensäätimen ja polttoaineletkujen vaihdolla, ja sain sen muuntotuen. Muutokset merkattiin otteeseen.

Varmaan katsastajakohtaista mitä vaaditaan että saa papereihin sen etanolikäyttöisyyden.

Kävin tänään (/eilen) konttorilla ite tehtyn etanolisoftan kanssa ja se meni selityksenä läpi ainakin, yhdessä sen tiedon että autossa on aftermarket-ruisku...
 
Viimeksi muokattu:
Ookoo, mutta mitäs tuo muutoskatsastus kustantaa muilla paikkakunnilla, vai onko tuo 100e joku yleinen "yhteisesti sovittu" hintataso?
 
Ookoo, mutta mitäs tuo muutoskatsastus kustantaa muilla paikkakunnilla, vai onko tuo 100e joku yleinen "yhteisesti sovittu" hintataso?

Jyväskylässä K1-asemalla e85-muutoskatsastus 58€. Ottavat lie vielä päästöt, niin se on vielä 22€. Olen tehnyt vuosikatsastuksen yhteydessä, niin ei paha.
 
Niin, pakkohan ei ole muutoskatsastaa, jos ei halua. (R)E85:llä saa ajaa niin kuin bensallakin.
Onko tosiaan näin? Tilasin juuri asennussarjan 2014 vuoden toyota hybridiin.

Vähän jännittää, että jos kone ei joskus heti käynnistykään, niin mitäs sitten tapahtuu? Nyt kun nykyisellään kone on vauhdittamassa menoa heti, kun kaasupoljinta vaan komentaa reippaammin :lol:
 
Onko tosiaan näin? Tilasin juuri asennussarjan 2014 vuoden toyota hybridiin.

Vähän jännittää, että jos kone ei joskus heti käynnistykään, niin mitäs sitten tapahtuu? Nyt kun nykyisellään kone on vauhdittamassa menoa heti, kun kaasupoljinta vaan komentaa reippaammin :lol:

Ei voi muutoskatsastaa.

Ennen 1.9.2009 käyttöönotettuun bensiini- tai hybridihenkilöautoon saa Traficomilta 200 € muuntotuen, kun se muunnetaan käyttämään etanolipolttoainetta eFlexFuel-laitteella.

 
Jaa.. no vähäpäästöisissä (tai noin uudessa ainakin) lienee periaatteesa pakko, jos muutoksia on tehty.
Katsastuksessa tulee ongelmia, jos huomaavat muutoksia tehdyn.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös se niin ole, että ellei ole muutoskatsastettu niin käytännössä on tieliikenteeseen kelpaamaton ajoneuvo?

vaikka maalaisjärki tässä tapauksessa sanoo, ettei tuolla muutoksella kauheasti vaikuteta turvallisuuteen tms.
 
Eikös se niin ole, että ellei ole muutoskatsastettu niin käytännössä on tieliikenteeseen kelpaamaton ajoneuvo?

Ei se tieliikenteeseen "kelpaamattomuus" mitenkään päälle päin näy, eikä ketään katsastuksen lisäksi edes kiinnosta.
vaikka maalaisjärki tässä tapauksessa sanoo, ettei tuolla muutoksella kauheasti vaikuteta turvallisuuteen tms.

RE85:den tuoma lisäteho voi yllättää. :lol:
 
Ei se tieliikenteeseen "kelpaamattomuus" mitenkään päälle päin näy, eikä ketään katsastuksen lisäksi edes kiinnosta.


RE85:den tuoma lisäteho voi yllättää. :lol:

Ei varmaan, mutta siinä vaiheessa kun kolaroi voi vakuutusyhtiöstä tulla viesti ettei korvata mitään kun on ajettu laittomalla autolla liikenteessä...Voi tulla kalliiksi korvata vastapuolelle ja omat.
 
Ei varmaan, mutta siinä vaiheessa kun kolaroi voi vakuutusyhtiöstä tulla viesti ettei korvata mitään kun on ajettu laittomalla autolla liikenteessä...Voi tulla kalliiksi korvata vastapuolelle ja omat.

Laittaisitko lähteitä, kun kyseinen RE85 muunnos ei ole mitenkään vaikuttanut vahingon syntymiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Laittaisitko lähteitä, kun kyseinen RE85 muunnos ei ole mitenkään vaikuttanut vahingon syntymiseen.
Ei ole lähteitä, siksi laitoin ”voi tulla”- termin. Vakuutusyhtiöt ovat tunnetusti aika nihkeitä korvaamaan juttuja jos pienikin muotoseikka löytyy, minkä turvin voivat välttyä korvaamasta.
 
Eikös se niin ole, että ellei ole muutoskatsastettu niin käytännössä on tieliikenteeseen kelpaamaton ajoneuvo?

vaikka maalaisjärki tässä tapauksessa sanoo, ettei tuolla muutoksella kauheasti vaikuteta turvallisuuteen tms.
Mutta ympäristövaikutuksiin vaikutetaan ja nehän ovat yksi katsastuksessa tarkistettava osa-alue. Vaikka fossiiliset hiilidioksidipäästöt pienenevät, niin samalla mm. kylmäkäynnistyksen yhteydessä myrkylliset aldehydipäästöt kasvavat. Nämä päästöt ovat yksi syy kiristyneiden päästörajoitusten kanssa, miksi uusia tehdasvalmisteisia flexifuel-autoja ei enää paljoa ole.

Ei varmaan, mutta siinä vaiheessa kun kolaroi voi vakuutusyhtiöstä tulla viesti ettei korvata mitään kun on ajettu laittomalla autolla liikenteessä...Voi tulla kalliiksi korvata vastapuolelle ja omat.
Toki jos auto palaa ja todetaan, että palo on saanut alkunsa muunnosboksin johdoista, vakuutusyhtiö voinee evätä korvauksen. Jos taas tapahtuu parkkipaikkakolhu, muunnos tuskin on kolhun syntymiseen vaikuttanut, eikä siten vaikuta korvaukseenkaan. Eri asia tietysti, jos todetaan, että auto on esimerkiksi rynnännyt toisen auton päälle muunnosboksin toimintahäiriön seurauksena (onkohan tämä edes teoriassa mahdollista).
 
Mutta ympäristövaikutuksiin vaikutetaan ja nehän ovat yksi katsastuksessa tarkistettava osa-alue. Vaikka fossiiliset hiilidioksidipäästöt pienenevät, niin samalla mm. kylmäkäynnistyksen yhteydessä myrkylliset aldehydipäästöt kasvavat. Nämä päästöt ovat yksi syy kiristyneiden päästörajoitusten kanssa, miksi uusia tehdasvalmisteisia flexifuel-autoja ei enää paljoa ole.
Kuinka teoreettista nämä aldehydipäästöt on, onko niiden määrää mitattu koskaan missään käytännön ajamisissa?
Tuokin että etanolilla kylmä-ajossa niiden määrä on satakertainen bensiiniin verrattuna ei paljon kerro jos ei tiedä mitä sellainen määrä sitten merkitsee.
Jossakin sanottiin että aldehydipäästöt on myrkyllisyyden lisäksi pahan hajuista, itse en ole huomannut mitään hajua.
 
Kuinka teoreettista nämä aldehydipäästöt on, onko niiden määrää mitattu koskaan missään käytännön ajamisissa?
Tuokin että etanolilla kylmä-ajossa niiden määrä on satakertainen bensiiniin verrattuna ei paljon kerro jos ei tiedä mitä sellainen määrä sitten merkitsee.
Jossakin sanottiin että aldehydipäästöt on myrkyllisyyden lisäksi pahan hajuista, itse en ole huomannut mitään hajua.
Ilmeisesti ne eivät ole pelkästään teoreettisia, jos osittain niiden takia autojen valmistus on käytännössä lopetettu. Ainakin itse pakkasaamuina myös haistan, että nyt putkesta tulee sellaista hajua, jota ei mielellään haistele. Toisaalta aldehydeiksi kossukin muuttuu maksassa sisäisesti nautittuna.

Ongelma noissa ilmeisesti on, että ne ovat A) myrkyllisiä B) paikallisia, jolloin ei oikein voi vedota siihen, että vain pieni osa autokannasta tuottaa noita.

Ja pointtihan oli siis siinä, että etanolimuunnoksella vaikutetaan ajoneuvon päästöihin jokseenkin kontrolloimattomasti.
 
Nollakeliin asti E85 aldehylipäästöt on uks yhteen bensakoneen kanssa, sitten pakkasella tilanne toinen.Brasiliassa missä ajellaan 100% etanolilla tuota on tutkittu ihan omien ja ulkomaisten tutkijatahojen toimesta.


Syy miksi esim. volvo lopetti flexfuelien tekemisen ei ollut päästöissä vaan ruotsin verotuksessa, ruotsissa oli pitkä väli jolloin E85 hinnoittelu oli saman hintaista bensiinin kanssa ja jopa yli, autoja ei vain mennyt kaupaksi.Siinä vaiheessa kun ruotsin verotus sitten palautti etanolille "veroedun" olivat jo sähkö ja kaasuautot tehneet tulonsa markkinoille...

Sen sijaan että maalattaan piruja aldehylipäästöistä jotka ovat käytännössä olemattomia kannattaisi enemminkin laskea paljonko jo nykynormien mukaan jo vanhempi biopower/flexi päästelee CO2 verrattuna bensiiniin.Ja ero on huomattava.

Verrokkina vaikka vaimon "köyhä" saab malli, alitehoinen 180hp 2.3t 2009 miljöbil-softattu aito biopower jolle saab aikoinaan speksasi 43gr CO2 päästöt.

Muutaman milligramman aldehylipäästöt kylmänä vuodenaikana on kyllä kompensoitu ja kompensoidaan tehokkaasti, nyt meillä on flexivolvoilla ja saabeilla taitettu kohta 500.000km
 
Sattuuko olemaan kokemuksia vanhemman volkkarin (vm98-01) V6 koneesta tuolla flexfuelilla? Bensapumppu joutaa vaihtoon samalla mutta onko muuta mitä kauhulla odottaisi muutoksen jälkeen..?
 
bensapumppu vissiin vetelee viimisiä. se ei kauaa kestänyt. vaikka piti olla re85 kestävä, paskan möivät.

mitä inline pumppua (bosch 044 -kokoista) suosittelette re85 käyttöön?
 
Totta, mutta AEM 50-1200 -pumppu on ainakin todettu kestäväksi etanolikäytössä, jos vakion tuotto ei vaikka riitä. Ja tuo on saman kokoinen ulkomitoiltaan, kun tavallisimmat tankin sisäiset vakiopumput.
Meillä on nyt ajettu reilusti yli 150tkm etanolilla tuolla pumpulla, 4bar regulaattori + 1,3bar ahtopaine vastuksena :tongue:

AEM Polttoainepumppu 320 l/h @ 3 bar, E85-yhteensopiva, sisältää pumpun, suodattimen, sähköliittimen, asennustarvikkeet ja ohjeet. (AEM 50-1200) - Muut tuotteet; Bosch, Beru, AEM, NUKE Muut AEM-tuotteet 2 - Finjector.com
 
Viimeksi muokattu:
Onko pumpuissa jotain tapaa seurata niiden kuntoa ennakolta? Oman auton vein korjaamolle ja en itse tutkinut, mutta sanoivat pumpun vielä jonkun verran pumpanneen. Ei vaan enää riittänyt käynnistykseen tai käyntiin.
Eli onko joku kätevä tapa seurata paineen noston nopeutta tai pumppaustehoa? Jos paine ei nouse vaikka käynnistyksen yhteydessä yhtä nopeasti kuin aikaisemmin, niin voisi kuvitella sen kertovat tehon heikkenemisestä.

Oma auto on Fordin Duratec HE18 koneella ja pieni paikallinen huolto ei kai näynyt OBD väylän kautta tietoja pumpusta. Alkuperäistä vastaava meni tilalle, en huomannut etukäteen ehdottaa Flexifuelin pumppua. Taitaa alkuperäislaatuinenkin kestää yli 300 tkm ajetussa riittävän pitkään.
 
Oikeastaan kysymys on sama kuin painevoitelua koskien. On olemassa tapa seurata nestepainetta, sitä kutsutaan mittariksi. Mittarivarustus taas on tapana minimoida, koska se maksaa ja lisää "tarpeettomia" osia, käyttäjä oletetaan idiootiksi ja minimalismia eri syistä ihaillaan ja pakotetaan.

Toisaalta normaali paine ei varmuudella ennusta vikaa(tai siis vian ilmenemättömyyttä lähitulevaisuudessa), etenkään sähköpumpun tapauksessa, mutta muutenkin yllättävä katastrofinen tiellejättövika on aina mahdollinen.
 
Oikeastaan kysymys on sama kuin painevoitelua koskien. On olemassa tapa seurata nestepainetta, sitä kutsutaan mittariksi. Mittarivarustus taas on tapana minimoida, koska se maksaa ja lisää "tarpeettomia" osia, käyttäjä oletetaan idiootiksi ja minimalismia eri syistä ihaillaan ja pakotetaan.

Toisaalta normaali paine ei varmuudella ennusta vikaa(tai siis vian ilmenemättömyyttä lähitulevaisuudessa), etenkään sähköpumpun tapauksessa, mutta muutenkin yllättävä katastrofinen tiellejättövika on aina mahdollinen.

Olen kaksi eri kertaa jäänyt tielle pumpun antauduttua. Vanhemmassa autossa varoitteli (täydellä kaasulla meno loppui). Uudempi auto ei oikeastaan varoitellut, vaan kyyti loppui kerralla.
 
Jos bensapumppu pitää vakiopainetta suuttimilla, niin painemittari ei kerro kuntoa etukäteen? Kuluneenakin se saa sen vakiopaineen. Nyt en tunne niiden rakennetta ja tiedä mikä kohta pumpuista menee rikki. Luulisi pumppauskapasiteetin putoavan ja mittarin pitäisi kertoa siitä, tai ainakin kertoa millä teholla pumppua ajetaan. Pelkän virtamittarin seuraaminen todennäköisesti myös vaatisi tulkintaa. Kulutetun tehon, paineen ja suutinten aukioloaikoja vertaamalla varmaan pääsisi pitkälle?
 
Jos bensapumppu pitää vakiopainetta suuttimilla, niin painemittari ei kerro kuntoa etukäteen? Kuluneenakin se saa sen vakiopaineen. Nyt en tunne niiden rakennetta ja tiedä mikä kohta pumpuista menee rikki.
Tämän pitäisi riittää kertomaan osassa tapauksia ennakoitavasta, etenevästä viasta siten, että pumpun käynnistyessä paine nousee hitaammin, tai mahdollisesti paine heiluu vakion alapuolelle normaalia havaittavammin. :hmm:

Tietysti vikaantuminen on mahdollista myös siten, että suorituskyvyssä ei ilmene mitään poikkeamaa ennen katastrofista hajoamista, tai sitä ilmenee vain hetken.

Ja tämä sanottuna vain yleisesti ja teoriassa, myös ilman parempaa tietoa polttoainepumppujen yleisistä hajoamismekanismeista.
 
Tämän pitäisi riittää kertomaan osassa tapauksia ennakoitavasta, etenevästä viasta siten, että pumpun käynnistyessä paine nousee hitaammin, tai mahdollisesti paine heiluu vakion alapuolelle normaalia havaittavammin. :hmm:

Tietysti vikaantuminen on mahdollista myös siten, että suorituskyvyssä ei ilmene mitään poikkeamaa ennen katastrofista hajoamista, tai sitä ilmenee vain hetken.

Ja tämä sanottuna vain yleisesti ja teoriassa, myös ilman parempaa tietoa polttoainepumppujen yleisistä hajoamismekanismeista.
Yli 30 vuoden aikana kolmesta autosta (mikään noista ei etanolilla) on pumppu hajonnut. Eivät varoittaneet etukäteen. Kahden kanssa jäin tien päälle, yksi ei startannut pihasta. Kaikilla kilsat oli kahden- ja kolmensadantuhannen välissä.
 
Yli 30 vuoden aikana kolmesta autosta (mikään noista ei etanolilla) on pumppu hajonnut. Eivät varoittaneet etukäteen. Kahden kanssa jäin tien päälle, yksi ei startannut pihasta.
Kaikilla kilsat oli kahden- ja kolmensadantuhannen välissä.

Aika huonosti pumput kestäneet, jotain eurooppalaisia kulkineita, volkkareita tms. saksalaisia?
 
Taitaa enemmänkin ongelma olla tuo voortin hinnoittelumalli. Miksi ostaa flexifuel, jos noin pienellä hintaerolla saa hybridin?
Tai miksi ostaa etanolikelpoinen auto, jos se tulee kuristettuna ja ei-flexfuelina saa normaalitehoisen. Oletetaan tässä, että useimmat eivät halua virittää takuunalaista uutta autoa tai edes selvittää mahdollisuuksia tähän. Loogisesti flexfuelissa pitäisi olla bensiinillä ajettaessa sama teho kuin moottorin tehokkaimmassa bensiiniversiossa ja E85 käytettäessä sama tai korkeampi.

Tällä samaisella rampauttamisella todennäköisesti korotetaan flexfuel-mallin todellista käytännön kulutusta. Tässä saatan tietysti erehtyä, ja voi olla niin, että tehoa rajoitetaan vasta ylärekisterissä "flatrateksi" moottorin toimiessa siihen saakka aggressiivisesti kovalla paineella ja ennakolla.
 
Prinssi Charlesin Aston Martin Volante -69 käy jatkossa viinin ja Juuston voimalla.
(Maksumuurin takana, muutaman kohdan tähän liitän)
...
Juusto ja viini kuuluvat tunnetusti kuninkaalliselle ruokalistalle, mutta Walesin prinssi Charles panee nyt paremmaksi.
Ilmastonmuutoksen vastaisesta työstään tunnettu kuninkaallinen syöttää samoja herkkuja Aston Martin Volante DB6 -malliselle urheiluautolleen.
Charles on konvertoinut vuonna 1969 kuningataräidiltä saamansa menopelin etanolikäyttöiseksi Hän esitteli ilmastomuutoksen vastaista asettaan äskettäin uutiskanava-BBC:n toimittajalle.
...
Volantensa käyttövoimaksi prinssi kertoo E85-polttoaineen, joka koostuu 85-prosenttisesti bioetanolista ja 15-prosenttisesti lyijyttömästä polttoainesta.
Bioetanolia valmistetaan esimerkiksi sokeriruo’osta, mutta prinssi varaa autolleen vähän parempaa haukattavaa. Kuninkaallisen Aston Martinin bensatankkiin kun valutetaan brittiläisestä ylijäämäviineistä ja juustoherasta jalostettua särvintä.

...
Pakokaasujen tuoksuista ei mainittu mitään. Toivottavasti juusto ei kuitenkaan ole Stiltonia...

BBC:n juttu täällä.
 
Mulla on etanolimuutossarja tossa A6:ssa. Jostain syystä koko kierrosalue menee laihemmalla kuin pitäisi, sillon kun kaasu painetaan pohjaan. Tuntuu selvästi tehonpuutteena. Tämä siis silloin kun tankissa on etanolit. Bensalla ei mitään ongelmaa.
 
Mulla on etanolimuutossarja tossa A6:ssa. Jostain syystä koko kierrosalue menee laihemmalla kuin pitäisi, sillon kun kaasu painetaan pohjaan. Tuntuu selvästi tehonpuutteena.
Tämä siis silloin kun tankissa on etanolit. Bensalla ei mitään ongelmaa.

Mitä jos tekisi esim. kiihdytysmittauksia, niin saisi jotain konkreettista?

Onko noissa boxeissa jotain säätömahdollisuutta?

Entä jos polttoaineensuodatin on osittain tukkeessa, ei mene riittävästi ainetta läpi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 093
Viestejä
4 894 199
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom