Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Ei näytä olevan nettiautossa tarjolla noita yhtään vielä. Ford fiestan "konfigurointisivu" näyttää kuitenkin tarjoavan jo moottorivaihtoehdoksi tuon 95hv flexfuel ecoboostin, millaiset lie toimitusajat sitten noilla. Mielenkiinnolla odottaen..

Miksiköhän noin matalaviritteinen? Viinallahan pitäisi helposti irrota paljon enemmän. Onhan noista 1.0 litrasista 125hv, 140hv ja oliko vielä 155hv bensa versiot.
 
Miksiköhän noin matalaviritteinen? Viinallahan pitäisi helposti irrota paljon enemmän. Onhan noista 1.0 litrasista 125hv, 140hv ja oliko vielä 155hv bensa versiot.
Tuo on kyllä hämmästyttävää, ottaen huomioon että esim saabista sai viinalla reippaasti tehoa ja vääntöä enemmän irti viinalla kuin bensalla.
 
Miksiköhän noin matalaviritteinen? Viinallahan pitäisi helposti irrota paljon enemmän. Onhan noista 1.0 litrasista 125hv, 140hv ja oliko vielä 155hv bensa versiot.
Hyvä kysymys, liekkö ne tehokkaammat mallit tulossa vielä joskus sitten. Luulisi, että nuo koneet kestää yhtä hyvin (tai huonosti) olipa se sitten etanolilla tai bensalla toimiva, tehoista riippumatta.

Toisaalta tuo 95/100hv malli taitaa olla (suomalaisittain) Fiestan myydyin ecoboost moottorimalli ainakin nettiauton käytettyjen autojen tarjonnan perusteella. Siinä mielessä "järkevintä" tuoda etanolimalli vaihtoehdoksi sille eniten myydylle vaihtoehdolle.
 
Kai siinä halutaan välttää kilpailemasta omien tuotteiden kanssa väärällä tavalla. Kun halutaan myydä erikoismallia, normaalimallia, tehokkaampaa ja tehokkainta erikseen, täytyy ensimmäisenä sulkea pois se looginen ratkaisu eli koko moottorisarjan myyminen etanolikelpoisena.
 
Toimiskohan eFlexFuel ja E85 mersun V12 koneessa? Pikaisesti laskeskeltuna omilla kilometreilla ison V12:n (M275) kustannukset tulee riittävän lähelle nykyisen diisselin kuluihin. Tollasella ekologisella reilut viislitraisella bensa-etanolikoneella olisi mukava kruisalla menemään, tehoja olisi luultavasti riittävästi.
 
Miksiköhän noin matalaviritteinen? Viinallahan pitäisi helposti irrota paljon enemmän. Onhan noista 1.0 litrasista 125hv, 140hv ja oliko vielä 155hv bensa versiot.
Focuksen hinnastossa näyttää olevan 1.0 flexfuel MHEV 125hv. Saabissa tuli mukavasti lisää alavääntöä etanolilla, se oli minulle merkittävämpi muutos kuin huipputehon lisäys. Jos sama tapahtuu Fordin moottoreissakin niin se on käytännössä jo ihan ajettava perusmoottori noillakin tehoilla.
 
Focuksen hinnastossa näyttää olevan 1.0 flexfuel MHEV 125hv. Saabissa tuli mukavasti lisää alavääntöä etanolilla, se oli minulle merkittävämpi muutos kuin huipputehon lisäys. Jos sama tapahtuu Fordin moottoreissakin niin se on käytännössä jo ihan ajettava perusmoottori noillakin tehoilla.
Ai, tässähän se tulikin. Jos pikkuautossa ja pienessä keskikokoisessa on suunnilleen sama moottorivalikoima, halutaan karsia esim. tehokkain pikkuautosta pois, jotta paras Fiesta ei ole nopeampi tai ainakaan liikaa nopeampi kuin paras Focus. Näin on joissain muissakin merkeissä ja mallistoissa, vaikka jokin erityinen GTI-malli voi poiketa tästä.

Ennenhän käytännössä saattoi olla myös oikeasti selvästi isompia koneita tarjolla isommassa korissa, mikä alkaa nykyisen ympäristöpaskan takia olla ongelmallista ja kannattamatonta.
 
Focus ja Puman etanoliversiot löytyvät hinnastosta. Kumpaankaan ei saa automaattivaihteistoa.
 
Juhannusreissulle mentäessä vaimo erehtyi kysymään asiaa, jota en ole edes tohtinut ajatella: "Millä me sitten ajetaan, kun ei ajeta enää Saabilla" :jd:

Aloin sitten miettimään, että onnistuuko flexifuel (tai millä nimellä nyt kuvaillaankaan) bensa/etanolikonversio mihinkään muuhun autoon pelkällä softalla?
Tai edes merkki/mallikohtaisella muunnossarjalla? Sarjan vaatimat mahdolliset rautamuutokset ei haittaa, elleivät ole tolkuttoman kalliita toteuttaa.
Tehoa pitäisi etanolilla olla yli 200Hv, eli uudet Foordit ei osu hakuhaarukkaan.

Mikään geneerinen muunnossarja ei ole vaihtoehtona tässä skenaariossa.

Muoks: Audin 3.0 V6 TFSi on kiinnostanut jo pitkään, onko tuolle motille kehitelty etanolisysteemeitä?
 
Viimeksi muokattu:
Fuelflexfinland mainostaa myyvänsä ensimmäisenä suomessa suorasuihkutuskoneille jotain mallia, mutta eipä sivuilta paljoa tietoa löydy.
 
Fuelflexfinland mainostaa myyvänsä ensimmäisenä suomessa suorasuihkutuskoneille jotain mallia, mutta eipä sivuilta paljoa tietoa löydy.

Niin se toimii ainoastaan jossain Mazdan tietyssä GDI koneessa.

 
Kaiketi samalla periaatteella kuin epäsuorissa, suutinta pidetään auki pidempään. Tuon suorasuihkutussuuttimen ohjaussignaali on vain ilmeisesti monimutkaisempi, joten tulkitseminen ja pidennys huomattavasti hankalampaa.
 
Ootteko tarkistanu miltä sytytystulpat näyttää kun autolla ajettu re85:llä?

nokeentuvatko? onko tarvinnu laittaa kuumempi tulppa?
 
P_20210606_181941.jpg

Etanoli Saabista, tulpat on: NGK 97218 DILFR7B10G Laser Iridium Spark Plug. Laitettu iridiumit ettei tarvitse vaihdella niin tiheään kun ovat v6:ssa hankalassa paikassa.
 
Mikä on tämän hetken tilanne noissa muutostuissa? Onko sitä tukea jäljellä vai miten se on? Eli kannattaako nyt muutoskatsastaa?
 
Paljoko tuo muutoskatsastus nykyään kustantaa?

Täällä länsirannikolla on poskettomat katsastushinnat, pari vuotta sitten määräaikaiskatsastuksen päätteeksi mainitsin inssille, että kun tuossa Saabissa oli nytkin tankki täynnä etanolia, niin mitäpä kustantaa printata otteeseen käyttövoimaksi etanoli?

"100 euroa lisää" oli vastaus, ei tullut kauppoja :shifty:

Jaksanut satasen takia säätää mitään lappuja, tosin Traficomille kuulemma kelpaa nykyään muunnostyön suorittajaksi "Trionic 7 omavalmiste" :happy:
Edit: Autossa pitää tietty olla ko. Trionic 7 -moottorinohjaus (Saab 9-5 1998 - 2009 ja 9-3 2001 - 2003).

Trionic 8 (Saab 9-3 2003 - 2011) on kelvannut perusteeksi "käytetty muutossarja Saab BioPower Trionic 8 ja muutoksen tekijä Saab".
 
Viimeksi muokattu:
Jaksanut satasen takia säätää mitään lappuja, tosin Traficomille kuulemma kelpaa nykyään muunnostyön suorittajaksi "Trionic 7 omavalmiste" :happy:
Edit: Autossa pitää tietty olla ko. Trionic 7 -moottorinohjaus (Saab 9-5 1998 - 2009 ja 9-3 2001 - 2003).

Trionic 8 (Saab 9-3 2003 - 2011) on kelvannut perusteeksi "käytetty muutossarja Saab BioPower Trionic 8 ja muutoksen tekijä Saab".

Ei siihen mitään lappuja tarvii. Mä oon tehny aikasemmin muutoksen pelkällä bensapaineensäätimen ja polttoaineletkujen vaihdolla, ja sain sen muuntotuen. Muutokset merkattiin otteeseen.

Varmaan katsastajakohtaista mitä vaaditaan että saa papereihin sen etanolikäyttöisyyden.

Kävin tänään (/eilen) konttorilla ite tehtyn etanolisoftan kanssa ja se meni selityksenä läpi ainakin, yhdessä sen tiedon että autossa on aftermarket-ruisku...
 
Viimeksi muokattu:
Ookoo, mutta mitäs tuo muutoskatsastus kustantaa muilla paikkakunnilla, vai onko tuo 100e joku yleinen "yhteisesti sovittu" hintataso?
 
Ookoo, mutta mitäs tuo muutoskatsastus kustantaa muilla paikkakunnilla, vai onko tuo 100e joku yleinen "yhteisesti sovittu" hintataso?

Jyväskylässä K1-asemalla e85-muutoskatsastus 58€. Ottavat lie vielä päästöt, niin se on vielä 22€. Olen tehnyt vuosikatsastuksen yhteydessä, niin ei paha.
 
Niin, pakkohan ei ole muutoskatsastaa, jos ei halua. (R)E85:llä saa ajaa niin kuin bensallakin.
Onko tosiaan näin? Tilasin juuri asennussarjan 2014 vuoden toyota hybridiin.

Vähän jännittää, että jos kone ei joskus heti käynnistykään, niin mitäs sitten tapahtuu? Nyt kun nykyisellään kone on vauhdittamassa menoa heti, kun kaasupoljinta vaan komentaa reippaammin :lol:
 
Onko tosiaan näin? Tilasin juuri asennussarjan 2014 vuoden toyota hybridiin.

Vähän jännittää, että jos kone ei joskus heti käynnistykään, niin mitäs sitten tapahtuu? Nyt kun nykyisellään kone on vauhdittamassa menoa heti, kun kaasupoljinta vaan komentaa reippaammin :lol:

Ei voi muutoskatsastaa.

Ennen 1.9.2009 käyttöönotettuun bensiini- tai hybridihenkilöautoon saa Traficomilta 200 € muuntotuen, kun se muunnetaan käyttämään etanolipolttoainetta eFlexFuel-laitteella.

 
Jaa.. no vähäpäästöisissä (tai noin uudessa ainakin) lienee periaatteesa pakko, jos muutoksia on tehty.
Katsastuksessa tulee ongelmia, jos huomaavat muutoksia tehdyn.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös se niin ole, että ellei ole muutoskatsastettu niin käytännössä on tieliikenteeseen kelpaamaton ajoneuvo?

vaikka maalaisjärki tässä tapauksessa sanoo, ettei tuolla muutoksella kauheasti vaikuteta turvallisuuteen tms.
 
Eikös se niin ole, että ellei ole muutoskatsastettu niin käytännössä on tieliikenteeseen kelpaamaton ajoneuvo?

Ei se tieliikenteeseen "kelpaamattomuus" mitenkään päälle päin näy, eikä ketään katsastuksen lisäksi edes kiinnosta.
vaikka maalaisjärki tässä tapauksessa sanoo, ettei tuolla muutoksella kauheasti vaikuteta turvallisuuteen tms.

RE85:den tuoma lisäteho voi yllättää. :lol:
 
Ei se tieliikenteeseen "kelpaamattomuus" mitenkään päälle päin näy, eikä ketään katsastuksen lisäksi edes kiinnosta.


RE85:den tuoma lisäteho voi yllättää. :lol:

Ei varmaan, mutta siinä vaiheessa kun kolaroi voi vakuutusyhtiöstä tulla viesti ettei korvata mitään kun on ajettu laittomalla autolla liikenteessä...Voi tulla kalliiksi korvata vastapuolelle ja omat.
 
Ei varmaan, mutta siinä vaiheessa kun kolaroi voi vakuutusyhtiöstä tulla viesti ettei korvata mitään kun on ajettu laittomalla autolla liikenteessä...Voi tulla kalliiksi korvata vastapuolelle ja omat.

Laittaisitko lähteitä, kun kyseinen RE85 muunnos ei ole mitenkään vaikuttanut vahingon syntymiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Laittaisitko lähteitä, kun kyseinen RE85 muunnos ei ole mitenkään vaikuttanut vahingon syntymiseen.
Ei ole lähteitä, siksi laitoin ”voi tulla”- termin. Vakuutusyhtiöt ovat tunnetusti aika nihkeitä korvaamaan juttuja jos pienikin muotoseikka löytyy, minkä turvin voivat välttyä korvaamasta.
 
Eikös se niin ole, että ellei ole muutoskatsastettu niin käytännössä on tieliikenteeseen kelpaamaton ajoneuvo?

vaikka maalaisjärki tässä tapauksessa sanoo, ettei tuolla muutoksella kauheasti vaikuteta turvallisuuteen tms.
Mutta ympäristövaikutuksiin vaikutetaan ja nehän ovat yksi katsastuksessa tarkistettava osa-alue. Vaikka fossiiliset hiilidioksidipäästöt pienenevät, niin samalla mm. kylmäkäynnistyksen yhteydessä myrkylliset aldehydipäästöt kasvavat. Nämä päästöt ovat yksi syy kiristyneiden päästörajoitusten kanssa, miksi uusia tehdasvalmisteisia flexifuel-autoja ei enää paljoa ole.

Ei varmaan, mutta siinä vaiheessa kun kolaroi voi vakuutusyhtiöstä tulla viesti ettei korvata mitään kun on ajettu laittomalla autolla liikenteessä...Voi tulla kalliiksi korvata vastapuolelle ja omat.
Toki jos auto palaa ja todetaan, että palo on saanut alkunsa muunnosboksin johdoista, vakuutusyhtiö voinee evätä korvauksen. Jos taas tapahtuu parkkipaikkakolhu, muunnos tuskin on kolhun syntymiseen vaikuttanut, eikä siten vaikuta korvaukseenkaan. Eri asia tietysti, jos todetaan, että auto on esimerkiksi rynnännyt toisen auton päälle muunnosboksin toimintahäiriön seurauksena (onkohan tämä edes teoriassa mahdollista).
 
Mutta ympäristövaikutuksiin vaikutetaan ja nehän ovat yksi katsastuksessa tarkistettava osa-alue. Vaikka fossiiliset hiilidioksidipäästöt pienenevät, niin samalla mm. kylmäkäynnistyksen yhteydessä myrkylliset aldehydipäästöt kasvavat. Nämä päästöt ovat yksi syy kiristyneiden päästörajoitusten kanssa, miksi uusia tehdasvalmisteisia flexifuel-autoja ei enää paljoa ole.
Kuinka teoreettista nämä aldehydipäästöt on, onko niiden määrää mitattu koskaan missään käytännön ajamisissa?
Tuokin että etanolilla kylmä-ajossa niiden määrä on satakertainen bensiiniin verrattuna ei paljon kerro jos ei tiedä mitä sellainen määrä sitten merkitsee.
Jossakin sanottiin että aldehydipäästöt on myrkyllisyyden lisäksi pahan hajuista, itse en ole huomannut mitään hajua.
 
Kuinka teoreettista nämä aldehydipäästöt on, onko niiden määrää mitattu koskaan missään käytännön ajamisissa?
Tuokin että etanolilla kylmä-ajossa niiden määrä on satakertainen bensiiniin verrattuna ei paljon kerro jos ei tiedä mitä sellainen määrä sitten merkitsee.
Jossakin sanottiin että aldehydipäästöt on myrkyllisyyden lisäksi pahan hajuista, itse en ole huomannut mitään hajua.
Ilmeisesti ne eivät ole pelkästään teoreettisia, jos osittain niiden takia autojen valmistus on käytännössä lopetettu. Ainakin itse pakkasaamuina myös haistan, että nyt putkesta tulee sellaista hajua, jota ei mielellään haistele. Toisaalta aldehydeiksi kossukin muuttuu maksassa sisäisesti nautittuna.

Ongelma noissa ilmeisesti on, että ne ovat A) myrkyllisiä B) paikallisia, jolloin ei oikein voi vedota siihen, että vain pieni osa autokannasta tuottaa noita.

Ja pointtihan oli siis siinä, että etanolimuunnoksella vaikutetaan ajoneuvon päästöihin jokseenkin kontrolloimattomasti.
 
Nollakeliin asti E85 aldehylipäästöt on uks yhteen bensakoneen kanssa, sitten pakkasella tilanne toinen.Brasiliassa missä ajellaan 100% etanolilla tuota on tutkittu ihan omien ja ulkomaisten tutkijatahojen toimesta.


Syy miksi esim. volvo lopetti flexfuelien tekemisen ei ollut päästöissä vaan ruotsin verotuksessa, ruotsissa oli pitkä väli jolloin E85 hinnoittelu oli saman hintaista bensiinin kanssa ja jopa yli, autoja ei vain mennyt kaupaksi.Siinä vaiheessa kun ruotsin verotus sitten palautti etanolille "veroedun" olivat jo sähkö ja kaasuautot tehneet tulonsa markkinoille...

Sen sijaan että maalattaan piruja aldehylipäästöistä jotka ovat käytännössä olemattomia kannattaisi enemminkin laskea paljonko jo nykynormien mukaan jo vanhempi biopower/flexi päästelee CO2 verrattuna bensiiniin.Ja ero on huomattava.

Verrokkina vaikka vaimon "köyhä" saab malli, alitehoinen 180hp 2.3t 2009 miljöbil-softattu aito biopower jolle saab aikoinaan speksasi 43gr CO2 päästöt.

Muutaman milligramman aldehylipäästöt kylmänä vuodenaikana on kyllä kompensoitu ja kompensoidaan tehokkaasti, nyt meillä on flexivolvoilla ja saabeilla taitettu kohta 500.000km
 
Sattuuko olemaan kokemuksia vanhemman volkkarin (vm98-01) V6 koneesta tuolla flexfuelilla? Bensapumppu joutaa vaihtoon samalla mutta onko muuta mitä kauhulla odottaisi muutoksen jälkeen..?
 
bensapumppu vissiin vetelee viimisiä. se ei kauaa kestänyt. vaikka piti olla re85 kestävä, paskan möivät.

mitä inline pumppua (bosch 044 -kokoista) suosittelette re85 käyttöön?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 342
Viestejä
4 509 977
Jäsenet
74 355
Uusin jäsen
anomuumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom